Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2480250_0001.png
DIIS POLICY BRIEF NOVEMBER 2021
SELVFØLGELIG HAR GRØNLAND
EN FORSVARSPOLITIK
– men den skal forankres for at være holdbar
Historisk har danske beslutninger ikke altid sat
grønlandske interesser forrest. Selvom forsvars-
politik formelt er et Rigsanliggende, får beslutnin-
ger kun legitimitet, hvis Grønland er med til at
træffe dem. For militære installationer og aktivite-
ter griber dybt ind i Grønlands civile samfundsliv.
Øget stormagtsrivalisering i Arktis stiller Rigsfællesska-
bet overfor en række konkrete sager at tage stilling til.
Danmark og Grønland må hver for sig gøre det klart,
hvilken rolle man ønsker i verden og sammen gentæn-
ke ansvarsfordeling og koordination. Ellers risikerer
Rigsfællesskabet at bidrage til spænding i stedet for
afspænding – og Grønland risikerer at gå glip af
potentielle gevinster fra den øgede opmærksomhed fra
stormagterne.
ANBEFALINGER
Grønland bør udvikle udenrigspolitiske strategier,
der tager stilling til de dilemmaer, der følger af
stormagternes fornyede interesse for Grønland
og Arktis
Danmark må vænne sig til, at Grønland har egne
overvejelser, interesser og positioner i forsvars-
og sikkerhedspolitik
Danske forsvarsforlig bør bygge på en reel,
ligeværdig og respektfuld inddragelse af
Naalakkersuisut og Inatsisartut
Inatsisartut og Naalakkersuisut bør opbygge
viden og kapacitet om sikkerheds- og
forsvarspolitik
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Breif: Selvfølgelig har Grønland en forsvarspolitik af Ulrik Pram Gad og Sara Olsvig, Diis,
2480250_0002.png
Danmark er ved at lære, at man kun skaber problemer
for sig selv ved ikke at inddrage Grønland grundigt og
dybt nok.
Danmark kan ikke løbe med bolden alene
I februar 2021 præsenterede seks danske politikere
med forsvarsministeren i spidsen en udvidelse af det
eksisterende forsvarsforlig i form af en ’Arktisk
kapacitetspakke’ på 1,5 mia. kroner. Aftalens hovedele-
menter var svar på et amerikansk ønske om bedre
overvågning af luftrummet over Grønland og Nordat-
lanten. Et signal om, at Danmark i højere grad lever op
til sit ansvar i Arktis. Også en forsvarsuddannelse med
base i Grønland var på tegnebrættet.
Henholder man sig udelukkende til paragrafferne i
Grundloven og Selvstyreloven, kan man få det indtryk,
at Folketinget og den danske regering frit kan dispone-
re i den slags sager. Men sådan er det ikke i praksis.
I aftaleteksten hed det da også: ”Politisk opbakning fra
Færøerne og Grønland til radarer og konkrete anlægs-
arbejder er selvsagt helt centralt. Forsvarsministeriet
er i tæt dialog med de færøske og grønlandske
myndigheder og ser frem til deres tilbagemelding og
det fortsatte tætte samarbejde.”
Kort efter præsentationen af kapacitetspakken meldte
både Lagtinget på Færøerne og Inatsisartut i Grønland
ud, at de to parlamenter ikke i tilstrækkelig grad har
været inddraget i tilblivelsen af pakken. Efter nyvalg til
Inatsisartut i april 2021 gjorde den nye grønlandske
regering, Naalakkersuisut, det klart, at pakkens indhold
skal gennem en grønlandsk granskning, inden man
eventuelt tilslutter sig.
Nødvendigt at Grønland tager stilling
I Grønland er forsvarspolitik tæt sammenvævet med
samfundsudviklingen. Under den aktuelle arbejdsde-
ling varetager forsvaret opgaver, der er helt centrale for
det civile Grønland – herunder dele af fiskerikontrollen
og redningstjenesten, og militære infrastrukturbehov
påvirker Selvstyrets planer for civil infrastruktur. Hertil
kommer erindringen om danske forsvarspolitiske
beslutninger som staten har søgt at dække over:
tvangsflytningen af civilbefolkningen ved den
amerikanske Thulebase, forurening samme sted og
accepten af atomvåben i Grønland.
På den baggrund er det uholdbart for grønlandske
politikere at blande sig uden om forsvarspolitikken,
ligesom det er uholdbart for Danmark at nægte
Grønland indsigt og inddragelse. Derfor er der i
Rigsfællesskabet over årene forsøgt formaliseret en
række procedurer, der skal sikre, at Danmark ikke
træffer beslutninger hen over hovedet på Grønland.
Senest er nedsat et koordinationsudvalg på regerings-
niveau mellem Grønland, Færøerne og Danmark med
statsministeren for bordenden.
Logikken bag procedurerne og den praksis, de har
formet, er imidlertid, at initiativ og interesser udsprin-
ger fra København eller Washington. Grønlands rolle
har været at sige ja eller nej – og helst ja. Disse
procedurer har svært ved at rumme et Grønland, der
optræder med et stadigt stærkere ønske om selv at
bestemme sin position i Arktis og i verden. Denne
øgede selvbevidsthed gør det både naturligt og
nødvendigt at have holdninger til militær tilstedeværel-
se i landet. Det kom til udtryk i koalitionsaftalen efter
valget i 2021. Skal Danmark leve op til Selvstyrelovens
UDDRAG AF KOALITIONSAFTALEN
”SOLIDARITET, STABILITET, VÆKST”,
INUIT ATAQATIGIIT OG NALERAQ,
16. APRIL 2021:
”Koalitionen vil arbejde for at Grønland i højere
grad optræder selvstændigt på den udenrig-
spolitiske scene”
”Ud fra Grønlands geografiske placering i det
arktiske område, vil vi kræve større indflydelse på
forsvarspolitikken. Vi vil understrege at Grønland
skal demilitariseres, og at der ikke kan ske noget
om os, uden os”.
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Breif: Selvfølgelig har Grønland en forsvarspolitik af Ulrik Pram Gad og Sara Olsvig, Diis,
2480250_0003.png
Arktisk kapacitetspakke præsenteres uden grønlandsk deltagelse.
Skal Grønland have indflydelse, kræver det klare og
velgennemtænkte strategier, som er sikret en bred
parlamentarisk forankring, så de også er holdbare.
præambel om at ”fremme ligeværdighed og gensidig
respekt”, og dermed give Rigsfællesskabet legitimitet,
må man tage alvorligt, at Grønland formulerer egne
interesser – også når det gælder forsvarspolitik.
Danske forlig hægter Grønland af
Forligsforhandlinger i Folketinget handler som
udgangspunkt om at tælle til 90. Når det gælder store,
tunge forlig – som om Forsvaret – er ambitionen, at de
gøres holdbare over tid ved at skabe et bredt flertal.
Forløbet om kapacitetspakken viser, at hvis forligenes
holdbarhed også skal udstrækkes over Nordatlanten,
må tilslutningen fra Grønland og Færøerne sikres
tidligere – og inddragelsen gøres dybere.
Regeringen har over en årrække drøftet forskellige af
de elementer, der endte med at optræde i kapacitets-
pakken, med skiftende Naalakkersuisut. Men dels
forekommer inddragelsen ad hoc, og dels er beslut-
ningsprocessen hverken transparent eller forpligtende i
forhold til Inatsisartut.
Naalakkersuisut er nemlig ikke juridisk forpligtet til at
inddrage parlamentet på samme måde, som regerin-
gen er forpligtet overfor Folketingets Udenrigspolitiske
Nævn. Det er ikke bare et demokratisk problem i
Grønland. Forløbet om kapacitetspakken har vist, at
det også er et problem for holdbarheden af danske
forsvarspolitiske beslutninger. I næste led kan det blive
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Breif: Selvfølgelig har Grønland en forsvarspolitik af Ulrik Pram Gad og Sara Olsvig, Diis,
2480250_0004.png
DIIS POLICY BRIEF NOVEMBER 2021
et problem for både Grønlands og Danmarks trovær-
dighed som alliancepartnere, hvis man ikke kan levere
holdbare bidrag til det fælles forsvar. I sidste ende kan
den uklarhed bidrage til øget sikkerhedspolitisk
spænding i Arktis.
I takt med verdens stormagters fokus på Arktis er
stigende vil der uvægerligt blive truffet beslutninger,
der vedrører Grønland. Skal Grønland have indflydelse,
kræver det klare og velgennemtænkte strategier.
USA gør sig i disse år store anstrengelser for at
Grønland bør lave sine egne strategier
Danmark må vænne sig til, at Grønland kan have egne
interesser i forholdet til stormagterne. Kun dermed kan
Danmark og Grønland finde holdbare måder at
samarbejde på, som kan rumme forskellighederne og
bringe dem i samklang, hvor det er nødvendigt.
signalere velvilje overfor Grønland. Det er en situation,
Grønland kun kan udnytte fuldt ud, hvis strategierne er
holdbare i kraft af bred parlamentarisk forankring.
Sara Olsvig, Ph.D. stipendiat ved Ilisimatusarfik ([email protected]
Ulrik Pram Gad, seniorforsker DIIS ([email protected])
Læs evt. mere:
Olsvig & Gad: ’Grønland som udenrigs- og sikkerhedspolitisk aktør’, i Rahbek-Clemmensen & Sørensen (red.) Sikkerhedspolitik i
Arktis og Nordatlanten. Udkommer 2021 på DJØFs Forlag
Emil Helms/Ritzau Scanpix
Forsideillustration: Mark Gry Christiansen
Foto:
Alle DIIS Policy Briefs er trykt på Ecolabel og FSC-certificeret papir
DIIS· DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
www.diis.dk