Grønlandsudvalget 2021-22
GRU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2480182_0001.png
MENNESKE­
RETTIGHEDER
I FOKUS
BERETNING TIL INATSISARTUT
2020­21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0002.png
INDHOLD
1
2
3
4
6
10
12
14
16
20
KORT OM INSTITUTTET
SUMMARY
FORORD
OVERBLIK
SAMARBEJDE FREMMER MENNESKERETTIGHEDERNE
RETTEN TIL UDDANNELSE OG UNDERVISNING I MENNESKERETTIGHEDER
RETTEN TIL BOLIG
MANGEL PÅ DATA OM MENNESKERETTIGHEDER
RÅDGIVNING AF MYNDIGHEDER OG ANDRE
INTERNATIONAL RAPPORTERING
MENNESKERETTIGHEDER I FOKUS
Beretning til Inatsisartut 2020-21
Redaktion: Nadja Filskov, Lise Garkier Hendriksen, Christoffer Badse
Ansvarshavende: Maria Ventegodt, Louise Holck
Oversættelse til grønlandsk: Athena Mathæussen
Grafisk design: Hedda Bank
Fotos: Oscar Scott Carl
Tryk: Nuuk Offset
ISBN: 978-87-7570-011-0
e-ISBN: 978-87-7570-012-7
© 2021 Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
Denne publikation eller dele af den må reproduceres til ikke-kommerciel brug med tydelig
angivelse af kilden.
Vi tilstræber, at vores udgivelser bliver så tilgængelige som muligt. Vi bruger for eksempel
store typer, korte linjer, få orddelinger, løs bagkant og stærke kontraster. Læs mere om
tilgængelighed på menneskeret.dk/tilgaengelighed
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0003.png
KORT OM
INSTITUTTET
Menneskerettigheder findes i grundloven og
i en række internationale konventioner, som
Danmark og Grønland har valgt at binde sig
til. Menneskerettigheder er for eksempel
ytringsfrihed, retten til en retfærdig rettergang
og princippet om, at alle er lige for loven. Det er
også retten til uddannelse, til sundhed og til at
have et sted at bo.
Det er Institut for Menneskerettigheders
opgave at beskytte og fremme menneske-
rettighederne og holde øje med, hvordan
menneskerettighederne gennemføres i
Grønland. Instituttet har siden maj 2014 været
national menneskerettighedsinstitution i
Grønland.
Vi rådgiver derfor Naalakkersuisut, Inatsisartut
og rigsmyndighederne om menneske-
rettigheder. Det gør vi for eksempel ved at
vurdere, om forslag til ny lovgivning lever op
til menneskerettighederne. Vi rapporterer
også om menneskeretlige forhold i Grønland
til internationale organisationer som for
eksempel FN.
En vigtig del af vores arbejde består i at
samarbejde med grønlandske institutioner
og organisationer, primært Grønlands
Råd for Menneskerettigheder. Vores
samarbejdspartnere bidrager med kontekst,
viden og sparring i vores arbejde for at
adressere de væsentligste menneskeretlige
udfordringer i Grønland. På længere sigt
er målet med vores arbejde at forankre
viden om menneskerettigheder og
menneskeretlig metode i det grønlandske
samfund, så der kan etableres en national
menneskerettighedsinstitution i Grønland.
Vi afgiver hvert år en beretning til Inatsisartut
om vores indsats og om udviklingen for
menneskerettighederne i Grønland.
Vi afgiver også en beretning til Folketinget
hvert år, hvor vi giver et indblik i vores arbejde i
det forgangne år. Se mere på menneskeret.dk/
beretning. Samtidig opdaterer vi årligt vores
overblik over menneskerettighedssituationen i
Danmark på menneskeret.dk/status.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
1
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0004.png
SUMMARY
The Danish Institute for Human Rights has since
May 2014 functioned as the National Human
Rights Institution for Greenland. In accordance
with our mandate, we are obligated to submit an
annual report on our activities to Inatsisartut, the
Parliament of Greenland.
We cooperate with various authorities and civil
society organisations in Greenland and in particular
with the Human Rights Council of Greenland on
promoting and protecting human rights.
In 2020-2021 we have, among other things,
conducted the following activities:
Public consultation memos and advice to
authorities, civil society etc.:
We have reviewed 25 items of draft legislation or
government reports with human rights relevance
from August 2020 until 1 August 2021.
• We have participated in and presented at
council meetings and theme meetings hosted
by the Human Rights Council of Greenland.
• We have collaborated with the Human Rights
Council of Greenland on publishing a status
report on the right to housing and a status
report on the right to education and human
rights education.
• We have partnered with Ilisimatusarfik – Uni-
versity of Greenland – and the Human Rights
Council of Greenland for the next four years to
develop digital learning materials and courses
on human rights in a Greenlandic context.
• We have established an office in Nuuk, and
our colleague there will work together with our
partners on strengthening and maintaining
knowledge on human rights in Greenland.
International reporting:
• In collaboration with the Human Rights Council
of Greenland, we have reported on challenges
with discrimination and violence against
women in Greenland to the UN Committee
on the Elimination of Discrimination against
Women. We have also presented our
recommendations in meetings with the UN,
along with the Council of Gender Equality in
Greenland.
• In collaboration with the Human Rights Council
of Greenland, we have made recommendations
to the UN Human Rights Council in preparation
for the Universal Periodic Review of Denmark,
Greenland and the Faroe Islands. The UN
Human Rights Council reviewed Denmark,
Greenland and the Faroe Islands’ efforts to
fulfil its human rights obligations. Together
with the Human Rights Council of Greenland,
we have described some of the main
challenges with human rights in Greenland and
recommended how the human rights situation
can be improved.
• As preparation for the Universal Periodic
Review of Denmark, Greenland and the Faroe
Islands, we have participated in a public hearing
in Nuuk hosted by the Greenlandic Ministry
of Foreign Affairs and the Human Rights
Council of Greenland. We have also hosted a
virtual meeting for ambassadors from several
countries where issues in Greenland and
Denmark were discussed.
• We have also contributed to other processes in
the UN, such as a General Comment regarding
the rights of indigenous women and children
from the UN Committee on the Elimination
of Discrimination against Women and a study
on children’s rights facilitated by the Expert
Mechanism on the Rights of Indigenous
Peoples.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
2
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0005.png
FORORD
I 2020 modtog 22 grønlændere en officiel
undskyldning fra statsminister Mette
Frederiksen på vegne af Danmark. For snart
70 år siden blev de som børn adskilt fra deres
familier som led i et dansk socialeksperiment,
grønlandseksperimentet:
”Det var ikke dig, dine rettigheder eller
situation, som var vigtigst,” skrev stats-
ministeren i sit brev henvendt til de 22
grønlændere.
Børnenes rettigheder blev tilsidesat med
grønlandseksperimentet. Det må vi forholde os
til i dag.
Derfor betyder det noget, at Inatsisartut samme
år, i 2020, vedtog, at Naalakkersuisut skal
lave en handlingsplan for reelt at efterleve
hele FN’s Børnekonventionen i Grønland.
Tiårsjubilæet for NAKUUSA, samarbejdet
mellem FN’s Børneorganisation og Grønlands
Selvstyre, er også værd at markere.
Grundlæggende rettigheder er stadig ikke en
realitet for alle grønlandske børn og unge. FN’s
Komité for Økonomiske, Sociale og Kulturelle
rettigheder har udtrykt bekymring for adgangen
til boliger og til uddannelse i Grønland. Begge
dele har vi rapporteret på i statusrapporter
udgivet i samarbejde med Grønlands Råd for
Menneskerettigheder.
Den seneste status på uddannelsesområdet
fra Institut for Menneskerettigheder og
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
viser, at skolerne lider under mangel på
uddannede lærere, mens frafaldsprocenten på
ungdomsuddannelserne er høj. Alle i Grønland
fortjener en god skolegang, der giver dem
muligheder i livet.
Som Danmark og Grønlands nationale
menneskerettighedsinstitution lægger vi de
kommende år endnu flere kræfter i vores
engagement i Grønland: Vi har særligt fået
til opgave at øge kendskab og opbakning til
menneskerettigheder i Grønland. Et fokus,
der står stærkt i vores strategi for 2021-2024.
Flere skal kende deres rettigheder, så de kan
sige fra og stille krav. Derfor er det en vigtig
opgave, som vi ser frem til at løfte sammen
med Grønlands Råd for Menneskerettigheder,
Grønlands Universitet – Ilisimatusarfik –
og andre institutioner og organisationer i
Grønland.
God læselyst.
Louise Holck
Direktør
Dorthe Elise Svinth
Bestyrelsesformand
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
3
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
OVERBLIK
I 2020-2021 har vi blandt andet gennemført
følgende aktiviteter som national
menneskerettighedsinstitution for Grønland:
Høringssvar samt rådgivning af myndigheder
og andre:
• Vi har behandlet 25 høringer om udkast til
lovforslag og redegørelser med relevans for
menneskerettighederne fra august 2020 til
og med juli 2021.
• Vi har deltaget i og holdt oplæg ved
rådsmøder og temamøder hos Grønlands
Råd for Menneskerettigheder.
• Vi har sammen med Grønlands Råd for
Menneskerettigheder udgivet statusrapporter
om retten til bolig og retten til uddannelse og
undervisning i menneskerettigheder.
• Vi har indgået en fireårig samarbejdsaftale
med Ilisimatusarfik – Grønlands Universitet –
og Grønlands Råd for Menneskerettigheder
om kompetenceudvikling af fagfolk
og velfærdsprofessionelle og
herunder udarbejdelse af digitale
undervisningsmaterialer om
menneskerettigheder i en grønlandsk
kontekst.
• Vi har etableret et kontor i Nuuk med
en kollega, der sammen med vores
samarbejdspartnere skal styrke og fastholde
kendskabet til menneskerettigheder i
Grønland.
International rapportering:
• I samarbejde med Grønlands Råd for
Menneskerettigheder har vi rapporteret
til FN’s Kvindekomité om udfordringer
med diskrimination og vold mod kvinder
i Grønland. Vi har også præsenteret vores
anbefalinger i møder med FN, blandt andet i
selskab med Grønlands Ligestillingsråd.
• I samarbejde med Grønlands Råd for
Menneskerettigheder udarbejdede vi
anbefalinger til FN’s Menneskerettighedsråd
som optakt til Danmarks såkaldte Universelle
Periodiske Bedømmelse (UPR), hvor FN’s
Menneskerettighedsråd gennemgik Danmark,
Grønland og Færøernes indsats for at leve op
til menneskerettighederne. Her beskrev vi de
udfordringer med menneskerettighederne
i Grønland, som rådet og instituttet finder
vigtigst, og anbefalede, hvordan forholdene
kan forbedres.
• Som forberedelse til Danmark, Grønland og
Færøernes UPR deltog vi i et borgermøde i
Nuuk arrangeret af Udenrigsdepartementet
og Grønlands Råd for Menneskerettigheder,
og vi holdt et virtuelt møde for ambassader
fra en række lande, hvor problemstillinger i
Grønland og Danmark blev drøftet.
• Vi har desuden bidraget til en række andre
processer i FN, som for eksempel en såkaldt
General Comment om oprindelige kvinders
og børns rettigheder fra FN’s Kvindekomité
og et studie om børns rettigheder i forhold
til FN’s Deklaration om Oprindelige Folks
Rettigheder udført af FN’s ekspertmekanisme
for oprindelige folks rettigheder.
4
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0007.png
// Som Grønlands nationale menneske-
rettighedsinstitution bidrog Institut for
Menneskerettigheder i 2021 blandt andet
til en udtalelse fra FN’s Kvindekomité om
oprindelige kvinders og børns rettigheder
og et FN-studie om børns rettigheder.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
5
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
SAMARBEJDE FREMMER
MENNESKERETTIGHEDERNE
Institut for Menneskerettigheder arbejder
tæt sammen med grønlandske aktører for at
fremme og forankre menneskerettighederne i
Grønland.
Først og fremmest samarbejder vi med
Grønlands Råd for Menneskerettigheder.
Derudover er vi i løbende dialog med blandt
andre børnerettighedsinstitutionen MIO,
handicaptalsmandsinstitutionen Tilioq, Rådet
for Grønlands Retsvæsen og andre aktører
som for eksempel forskellige departementer
i Naalakkersuisut og NIIK, Nunatsinni Inuit
Innarluutillit Kattuffiat, paraplyorganisationen
på handicapområdet.
GRØNLANDS RÅD FOR
MENNESKERETTIGHEDER
Grønlands Råd for Menneskerettigheder er en
særlig vigtig samarbejdspartner for Institut for
Menneskerettigheder. De løbende drøftelser
med rådet danner et solidt grundlag for vores
overvågning af menneskerettighedssituationen
i Grønland.
Sammen udgiver vi rapporter om væsentlige
forhold for det grønlandske samfund med
anbefalinger til myndigheder og andre centrale
aktører om at styrke beskyttelsen af borgernes
rettigheder. Desuden rapporterer vi sammen til
FN’s forskellige menneskerettighedskomiteer
for at sætte fokus på områder, hvor forholdene i
Grønland kan forbedres til gavn for borgerne.
Med rådet har instituttet i anden halvdel
af 2020 og første halvdel af 2021 blandt
andet drøftet høringssvar og rapporter om
menneskerettighedssituationen til FN’s
Kvindekomité og den Universelle Periodiske
Bedømmelse (UPR) i FN’s Menneske-
rettighedsråd. Sammen har vi også udgivet
statusrapporter om retten til bolig og
retten til uddannelse og undervisning i
menneskerettigheder.
I slutningen af 2020 udpegede Grønlands
Råd for Menneskerettigheder Christina
Johnsen som nyt medlem af Institut for
Menneskerettigheders bestyrelse. Christina
Johnsen var Grønlands første handicap-
talsmand og arbejder nu som juridisk konsulent
og forsvarer. Hun sidder som personligt
udpeget medlem af instituttets bestyrelse fra
2021 til 2025.
I 2021 har vi desuden igangsat et samarbejde
om at styrke og fastholde kendskabet til
menneskerettigheder i Grønland. Blandt andet
har vi sammen indgået en samarbejdsaftale
med Ilisimatusarfik – Grønlands Universitet.
6
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
ILISIMATUSARFIK – GRØNLANDS
UNIVERSITET
I 2021 har Institut for Menneskerettigheder
indgået en fireårig samarbejdsaftale med
Ilisimatusarfik – Grønlands Universitet – og
Grønlands Råd for Menneskerettigheder om
kompetenceudvikling af fagfolk i råd, nævn
og talsmandsinstitutioner samt ansatte i
velfærdsprofessioner såsom socialrådgivere
og lærere. Det indebærer blandt andet
udvikling af digitale undervisningsmaterialer
og gennemførsel af kursusforløb om
menneskerettigheder i en grønlandsk kontekst.
I første omgang udvikler vi et kursus med seks
moduler, der er målrettet fagfolk ansat ved råd,
nævn, organisationer og talsmandsinstitutioner
samt udpegede medlemmer, som arbejder
med menneskerettigheder i Grønland.
Modulerne vil bestå af enkelte tilstede-
værelsesdage og ellers bestå af digitale
undervisningsmaterialer om menneske-
rettigheder i en grønlandsk kontekst, herunder
oprindelige folks rettigheder.
I anden omgang samarbejder vi om at styrke
undervisningen i menneskerettigheder i
centrale velfærdsprofessioner, herunder
på læreruddannelsen og socialrådgiver-
uddannelsen.
Samarbejdsaftalen er finansieret af en
fireårig ekstrabevilling til Institut for
Menneskerettigheder fra Nordatlantpuljen på
den danske finanslov 2021.
RÅDET FOR GRØNLANDS RETSVÆSEN
Det årlige temamøde i Rådet for Grønlands
Retsvæsen blev ikke afholdt i 2020 på
grund af COVID-19-pandemien. Institut for
Menneskerettigheder har ellers deltaget i
temamødet.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
7
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0010.png
8
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0011.png
// Institut for Menneskerettigheder
samarbejder med Ilisimatusarfik –
Grønlands Universitet – og Grønlands
Råd for Menneskerettigheder for at øge
kendskabet til menneskerettigheder
blandt fagfolk i råd, nævn og
talsmandsinstitutioner og blandt ansatte i
velfærdsprofessioner som socialrådgivere
og lærere.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
9
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0012.png
RETTEN TIL UDDANNELSE OG UNDERVISNING I
MENNESKERETTIGHEDER
Institut for Menneskerettigheder og Grønlands
Råd for Menneskerettigheder har gjort
status på uddannelsesområdet i Grønland.
I 2021 udgav vi sammen en statusrapport
om retten til uddannelse og undervisning i
menneskerettigheder.
Rapporten dykker ned i retten til uddannelse
med særligt fokus på udfordringer i forhold
til adgang til uddannelse i folkeskolen. Der
er blandt andet udfordringer med trivsel på
elevhjem, og kvaliteten af specialundervisning
og lærerkompetencer er svingende. I rapporten
anbefaler vi blandt andet, at Naalakkersuisut i
samarbejde med kommunerne:
• Iværksætter yderligere tiltag for at motivere
og fastholde uddannede lærere i mindre
byer og bygder, for eksempel ved at etablere
partnerskaber eller lærerbytte mellem
bygdeskoler og byskoler.
• Sikrer, at der i praksis sker en markant
forbedring af uddannelses- og
kompetenceniveauet hos speciallærere,
herunder især i forhold til børn med sociale
udfordringer på grund af traumer eller
omsorgssvigt.
• Udvikler og implementerer en ordblindetest,
som tager hensyn til grønlandske forhold og
det grønlandske sprog.
Vi anbefaler også, at der systematisk foretages
nationale målinger af trivslen hos studerende
på ungdomsuddannelser, og at årsager til
frafald undersøges nærmere.
Rapporten behandler desuden de aktuelle
forhold for undervisning i menneskerettigheder
i Grønland og beskriver, hvad der skal til for
at gennemføre undervisning i menneske-
rettigheder i relevante dele af den grønlandske
uddannelsessektor. Vi anbefaler, at folkeskole-
lovens formålsparagraf ændres, så den
henviser til menneskerettighederne, og at den
næste uddannelsesstrategi indarbejder et
fokus på undervisning i menneskerettigheder
på alle niveauer. Vi anbefaler også, at
der til professionsuddannelser udvikles
undervisningsmateriale om menneske-
rettigheder i en grønlandsk kontekst. Det har
vi efterfølgende taget initiativ til. Læs mere
om det arbejde i afsnittet ovenfor om vores
samarbejde med Ilisimatusarfik og Grønlands
Råd for Menneskerettigheder.
Efter rapportens udgivelse blev flere af
rapportens anbefalinger bakket op af NIIK
– Nunatsinni Inuit Innarluutillit Kattuffiat,
paraplyorganisationen på handicapområdet. I
medierne fremhævede NIIK vigtigheden af et
løft af uddannelses- og kompetenceniveauet
hos speciallærere og opfordrede til, at en ny
uddannelsesstrategi kommer til at inkludere
anbefalinger fra rettighedsinstitutioner.
UDDANNELSE OG
UNDERVISNING
I MENNESKE­
RETTIGHEDER
STATUS I GRØNLAND 2021
10
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0013.png
// Institut for Menneskerettigheder og
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
har i 2021 gjort status på retten
til uddannelse og undervisning i
menneskerettigheder i Grønland.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
11
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0014.png
RETTEN TIL BOLIG
I august 2020 udgav Institut for Menneske-
rettigheder i samarbejde med Grønlands Råd
for Menneskerettigheder en statusrapport om
retten til bolig i Grønland. I rapporten bliver der
sat fokus på fire udvalgte emner:
• Hjemløse, genhusede og boligløse
• Tvangsudsættelser
• Boligklagenævnet
• Tilgængelig information.
// Grønlands Råd for Menneskerettigheder
og Institut for Menneskerettigheder
mener, der er behov for en national
handlingsplan for hjemløse, genhusede
og boligløse borgere i Grønland.
12
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0015.png
I rapporten peger vi på flere problematiske
forhold på boligområdet i Grønland.
Blandt problemerne er et stigende antal
borgere uden fast bopæl samt mangelfulde
genhusningsboliger og -forhold. På denne
baggrund anbefaler instituttet og rådet blandt
andet, at Naalakkersuisut sammen med
kommunerne:
• Vedtager og gennemfører en samlet, national
handlingsplan for hjemløse, genhusede og
boligløse med henblik på at sikre, at denne
gruppe borgere og familier modtager støtte,
der sikrer muligheden for at forbedre deres
sociale og økonomiske situation og hjælp til
at finde en passende bolig.
• Indfører minimumsstandarder for
genhusningsboliger, herunder krav om at der
skal være adgang til varme, el, vand, toilet og
bad.
• Sikrer, at der bliver tilvejebragt og ajourført
viden og data vedrørende udviklingen på
boligområdet, herunder undersøgelser af
antallet af personer uden fast bopæl og
tvangsudsættelser.
På baggrund af rapporten holdt Grønlands Råd
for Menneskerettigheder oplæg om emnet
på Kofoed Skole i Nuuk, og der har generelt
været et øget fokus på problematikkerne
med hjemløshed i Grønland de seneste år.
Kommuneqarfik Sermersooq offentliggjorde i
juni 2021 en hjemløsestrategi. Inuit Ataqatigiit
og Naleraqs koalitionsaftale ”Solidaritet,
Stabilitet, Vækst” fra 2021 indeholder en
langsigtet boligpolitik, hvor regeringen vil
samarbejde med kommunerne for at mindske
hjemløsheden. Aftalen har blandt andet som
mål at eliminere hjemløshed i Grønland i 2035
og gerne før.
Der er dog stadig behov for en national
handlingsplan for både hjemløse, genhusede
og boligløse borgere.
Inuit Pisinnaa taaffii pillugit Siunnersuisoqa giit
Rådet for Menneskere gheder
RETTEN
TIL BOLIG
STATUS I GRØNLAND 2020
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
13
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
MANGEL PÅ DATA OM MENNESKERETTIGHEDER
En forudsætning for at kunne beskytte
og fremme menneskerettighederne er at
have overblik over, hvordan det står til på
væsentlige områder, og systematisk følge
udviklingen. Institut for Menneskerettigheder
har sammen med Grønlands Råd for
Menneskerettigheder i flere sammenhænge
påpeget, at der i Grønland mangler systematisk
dataindsamling og overblik over udviklingen
på områder, der er væsentlige for at følge
menneskerettighedssituationen i Grønland.
I flere tilfælde er disse anbefalinger blevet
spejlet i anbefalinger til Grønland og Danmark
fra FN’s menneskerettighedsmekanismer,
blandt andet har FN’s Kvindekomité og FN’s
Menneskerettighedsråd anbefalet at styrke
dataindsamlingen om og analyser af vold mod
kvinder og børn.
Især når det kommer til børns rettigheder, har
myndighederne de seneste år lanceret en lang
række strategier og handlingsplaner. Instituttet
støtter det styrkede fokus på børns rettigheder
og ser – ligesom Børnerettighedsinstitutionen
MIO – et behov for konkrete målsætninger
på tværs af initiativerne. Samtidig er
forholdene for systematiseret dataindsamling
i kommunerne udfordrede. Blandt andet har
der været udfordringer med at indsamle data
om socialsager og underretninger på tværs af
kommunerne.
Det er derfor positivt, at Inatsisartut i 2020
vedtog, at Grønland skal have en national
handlingsplan for reelt at efterleve hele FN’s
Børnekonvention. Beslutningen blev truffet,
før en ny selvstyrekoalition tiltrådte efter valget
til Inatsisartut i 2021, så instituttet følger det
nye Naalakkersuisuts arbejde for at styrke og
systematisere indsatsen for børns og unges
rettigheder.
14
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0017.png
// Institut for Menneskerettigheder
efterlyser konkrete målsætninger på
tværs af eksisterende initiativer for at
styrke børns rettigheder.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
15
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0018.png
RÅDGIVNING AF MYNDIGHEDER OG ANDRE
Institut for Menneskerettigheder rådgiver
grønlandske og danske myndigheder i
spørgsmål vedrørende menneskerettigheder.
Det gør vi blandt andet ved at sende
høringssvar til myndighedernes udkast til
ny lovgivning, når et udkast til en lov eller
bekendtgørelse indeholder menneskeretlige
problemstillinger. Tilsvarende sender vi
høringssvar til myndighedernes udkast til
rapporter til FN om danske og grønlandske
forhold.
Fra august 2020 til og med juli 2021
behandlede vi 25 høringer. I 14 tilfælde havde
vi bemærkninger. Alle høringssvar kan findes
(på dansk) her: menneskeret.dk/monitorering/
hoeringssvar.
OPRETTELSE AF
MENNESKERETTIGHEDSKOMMISSION
I december 2020 foreslog daværende
Naalakkersuisut at oprette en grønlandsk
menneskerettighedskommission og i den
forbindelse lægge de tre eksisterende
talsmandsinstitutioner for børn, handicap og
ældre sammen med Ligestillingsrådet og
Grønlands Råd for Menneskerettigheder.
I instituttets høringssvar til forslaget
bemærkede vi, at vi støtter tanken om,
at funktionen som national menneske-
rettighedsinstitution kan varetages i Grønland,
men at den nærmere struktur af en menneske-
rettighedsinstitution altid vil være et politisk
valg. Vi bakker op om, at en grønlandsk
institution kan overtage funktionen som
menneskerettighedsinstitution, hvis det
ønskes fra grønlandsk side.
Som det fremgår af høringssvaret, er instituttet
skeptisk over for processen og den manglende
inddragelse af de berørte institutioner forud
for udarbejdelsen af udkastet. Ved oprettelsen
af en menneskerettighedsinstitution er det
centralt at tage udgangspunkt i de forhold, der
gør sig gældende i en grønlandsk kontekst.
For at en grønlandsk, uafhængig national
menneskerettighedsinstitution skal få de
bedste vilkår for at bidrage til en effektiv
realisering af menneskerettighederne i
Grønland, bør der lyttes til erfaringer fra
centrale aktører, så der kan bygges på den
eksisterende viden. I den sammenhæng
bemærkede instituttet, at Grønlands Råd for
Menneskerettigheder, Handicaptalsmanden
Tilioq, Børnerettighedsinstitutionen
MIO og Ligestillingsrådet hver især har
opbygget stærk faglighed og solid viden og
har en unik erfaring med at arbejde med
menneskerettigheder. Forholdene for en
grønlandsk menneskerettighedsinstitution
skal gerne styrke, ikke svække, vilkårene for
gennemførelsen af menneskerettighederne i
Grønland.
Daværende Naalakkersuisoq for Sundhed,
Anna Wangenheim, oplyste i februar 2021, at
lovforslaget blev stillet i bero.
16
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0019.png
TILTAG MOD INDTAGELSE AF ALKOHOL
OG EUFORISERENDE STOFFER I
ANSTALTERNE
Justitsministeriet anmodede i starten
af 2021 om en udtalelse fra Institut for
Menneskerettigheder om et udkast til forslag
til lov om ændring af kriminallov for Grønland
og retsplejelov for Grønland, der blandt andet
handler om tiltag mod indtagelse af alkohol og
euforiserende stoffer i anstalterne. Forslaget
vil etablere mulighed for – både stikprøvevis
og ved konkret mistanke – at afkræve en indsat
en udåndings- eller urinprøve, hvis dette er
rimeligt begrundet i saglige hensyn. Desuden
vil forslaget blandt andet gøre det muligt for
// For at en grønlandsk, uafhængig national
menneskerettighedsinstitution skal få de
bedste vilkår for at bidrage til en effektiv
realisering af menneskerettighederne i
Grønland, bør der lyttes til erfaringer fra
centrale aktører, så der kan bygges på den
eksisterende viden.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
17
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0020.png
// Institut for Menneskerettigheder har i et
høringssvar advaret om, at indsatte, der
sættes i isolation, risikerer at få psykiske
skadevirkninger.
18
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0021.png
anstalter at anbringe indsatte i enrum som
disciplinær reaktion over for dem, der nægter at
medvirke til en udåndings- eller urinprøve.
Anbringelse i enrum – altså isolation – er den
mest indgribende disciplinære foranstaltning
i Kriminalforsorgen og indebærer en risiko for
psykiske skadevirkninger for den indsatte.
Instituttet anbefaler derfor i høringssvaret,
at Kriminalforsorgen i Grønland og
Justitsministeriet løbende er opmærksom
på, i hvilke tilfælde anvendelsen af
anbringelse i enrum er en proportional
disciplinær foranstaltning i forbindelse
med testning for indtag af ulovlige stoffer
og alkohol, og om andre foranstaltninger
er bedre egnet til formålet. Vi anbefaler
også, at Kriminalforsorgen i Grønland
og Justitsministeriet er opmærksomme
på overholdelsen af den indsattes
retssikkerhedsgarantier i forbindelse med
ikendelse af disciplinære foranstaltninger,
og hvordan psykiske skadevirkninger af
anbringelse i enrum kan forebygges, og hvad
personalet skal gøre, hvis en indsat viser tegn
på at lide skade.
Derudover efterlyser vi mere klarhed over,
hvor længe en indsat vil kunne anbringes i
enrum, henholdsvis efter en positiv prøve og
manglende medvirken til en prøve.
GRØNLANDS BIODIVERSITETSSTRATEGI
2030
Naalakkersuisut sendte i 2020 et udkast til
Grønlands første biodiversitetsstrategi i høring.
Formålet med udkastet var at sætte rammerne
for en bæredygtig forvaltning af Grønlands
biodiversitet og naturressourcer frem mod
2030.
I et af delmålene i udkastet til strategien
fremgår det, at Naalakkersuisut løbende vil
vurdere relevansen af og eventuel tiltrædelse
af nye globale og regionale konventioner og
aftaler. Det fremgår endvidere af udkastet,
at Naalakkersuisut fortsat vil implementere
relevante internationale konventioner og aftaler
i blandt andet den nationale lovgivning og de
nationale forvaltningssystemer. Vi anbefaler,
at Naalakkersuisut går i dialog med Danmark
om at sætte to FN-konventioner i kraft for
Grønland. Det gælder dels FN’s Konvention om
Adgang til Oplysninger, Offentlig Deltagelse i
Beslutningsprocesser samt Adgang til Klage
og Domstolsafgørelser på Miljøområdet
(Århuskonventionen), dels FN’s Konvention
om Kviksølv (Minamatakonventionen).
Minamatakonventionen tilstræber at beskytte
blandt andet menneskers sundhed mod de
skadelige virkninger fra kviksølv. Den endelige
biodiversitetsstrategi blev offentliggjort i juli
2021. I november 2020 vedtog Inatsisartut
et beslutningsforslag om at tiltræde
Minamatakonventionen, og forbeholdet i
forhold til Grønland blev ophævet i februar
2021.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
19
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
INTERNATIONAL RAPPORTERING
DEN UNIVERSELLE PERIODISKE
BEDØMMELSE (UPR)
Omkring hvert femte år skal verdens lande til
”eksamen i menneskerettighederne” i FN’s
såkaldte Universelle Periodiske Bedømmelse
(UPR). Ved UPR gennemgår FN’s
Menneskerettighedsråd forholdene for hver af
FN’s medlemsstater i et møde for hvert land.
Disse møder kaldes også UPR-eksaminationer.
I maj 2021 var det Danmarks, Grønlands og
Færøernes tur. Forud for UPR-eksaminationen
havde Institut for Menneskerettigheder
sammen med Grønlands Råd for Menneske-
rettigheder udarbejdet anbefalinger til
FN’s Menneskerettighedsråd. Her beskrev
vi de udfordringer og problemer med
menneskerettighederne i Grønland, som rådet
og instituttet finder vigtigst, og anbefalede,
hvordan forholdene kan forbedres.
Ud over anbefalingerne arbejdede vi også
sammen med rådet om en række initiativer for
at øge opmærksomheden på eksaminationen
og vores anbefalinger. Blandt andet fik vi
oversat anbefalingerne til grønlandsk og dansk
og udgav dem i et lettilgængeligt format.
Derudover holdt vi i december 2020 oplæg i
forbindelse med et virtuelt UPR-borgermøde i
Nuuk arrangeret af Udenrigsdepartementet og
Grønlands Råd for Menneskerettigheder.
I februar 2021 arrangerede instituttet
sammen med den danske UPR-koalition
af civilsamfundsorganisationer et virtuelt
møde for ambassader. Formålet med
mødet var at fremhæve de væsentligste
menneskerettighedsudfordringer i
Danmark og Grønland for ambassaderne
og dermed forberede dem på at deltage
aktivt i eksaminationen. Grønlands Råd for
Menneskerettigheder holdt oplæg på mødet
og stod for at moderere en drøftelse af
udfordringerne for menneskerettighederne i
Grønland.
På baggrund af UPR-eksaminationen
udarbejdede FN’s Menneskerettighedsråd en
række anbefalinger til, hvordan forholdene i
Danmark og Grønland kan blive bedre. Flere af
disse anbefalinger afspejlede de anbefalinger,
instituttet og rådet havde givet. Blandt andet
har Grønland accepteret en anbefaling fra
Canada om, at Grønland introducerer en
generel beskyttelse mod diskrimination på
alle anerkendte områder, både inden for og
uden for arbejdsmarkedet, og i den forbindelse
etablerer et uafhængigt klagenævn.
FN’S KVINDEKOMITÉ
FN’s Kvindekomité ser løbende nærmere på
Danmarks, Færøernes og Grønlands indsats
for at leve op til FN’s Kvindekonvention.
Konventionen har til formål at afskaffe alle
former for diskrimination mod kvinder. Den
seneste eksamination foregik i februar 2021.
20
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0023.png
// I 2021 havde FN’s Kvindekomite fokus på
kvinders rettigheder i Grønland. Institut
for Menneskerettigheder og Grønlands
Råd for Menneskerettigheder gav i den
forbindelse anbefalinger til, hvordan
Grønland kan styrke arbejdet med at
fremme og beskytte kvinders rettigheder.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
Forud for eksaminationen gav Institut for
Menneskerettigheder sammen med Grønlands
Råd for Menneskerettigheder anbefalinger til,
hvordan Grønland kan styrke arbejdet med at
fremme og beskytte kvinders rettigheder.
Vi præsenterede både vores anbefalinger i
rapporter til Kvindekomiteen og ved mundtlige
møder forud for eksaminationen. Ved det
mundtlige møde med komitéen fik instituttet
selskab af Kathrine Bødker, der er formand
for Grønlands Ligestillingsråd og medlem af
Grønlands Råd for Menneskerettigheder.
Rådet og instituttet rapporterede blandt
andet om det høje niveau af vold og seksuelle
overgreb mod piger og kvinder i Grønland og
efterlyste flere analyser af forholdene samt
mere information om de allerede igangsatte
indsatser på området.
Eksaminationen førte til en række anbefalinger
til Grønland, hvoraf flere overlappede med
rådet og instituttets anbefalinger. Blandt andet
anbefaler komitéen, at Grønland udvikler en
ny strategi og handlingsplan for at bekæmpe
seksuel vold og vold i hjemmet. Komitéen
peger på, at initiativerne bør tænkes sammen
med initiativer, der skal forebygge selvmord og
misbrug, og at data om vold mod kvinder og
piger i højere grad bør indsamles og analyseres.
I juni 2021 bidrog instituttet desuden skriftligt
til FN’s Kvindekomités temadag om oprindelige
kvinder og pigers rettigheder. Her fokuserede
vi på at beskrive forholdene for kvinder og
pigers rettigheder i Grønland samt forholdene
for grønlændere i Danmark. I begge tilfælde
giver vi anbefalinger til, hvordan grønlandske
og danske myndigheder kan styrke initiativer
for at mindske vold og diskrimination mod
grønlandske kvinder og piger. I vores bidrag
opfordrer vi desuden til at inddrage Grønlands
Råd for Menneskerettigheder i det forestående
arbejde med at udarbejde en såkaldt General
Comment fra komitéen om oprindelige kvinder
og pigers rettigheder. Rådets formand, Sara
Olsvig, deltog med et mundtligt oplæg på
temadagen, hvor hun blandt andet satte fokus
på ikke-diskrimination og ligebehandling på
tværs af køn i deltagelse i politiske processer.
FN’S EKSPERTMEKANISME FOR
OPRINDELIGE FOLKS RETTIGHEDER
I starten af 2021 sendte Institut for Menneske-
rettigheder et bidrag til et studie om børns
rettigheder med afsæt i FN’s Deklaration
om oprindelige folks rettigheder. Studiet
blev udført af FN’s Ekspertmekanisme for
oprindelige folks rettigheder. Instituttet beskrev
en række udfordringer for børns rettigheder i
Grønland, blandt andet det høje niveau af vold,
seksuelt misbrug og selvmord. Vi fremhævede
vores tidligere anbefalinger på disse områder
og beskrev også en række udfordringer for
grønlandske børns ret til uddannelse, bolig og
sundhed.
22
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0025.png
// FN’s Ekspertmekanisme for oprindelige
folks rettigheder har i 2021 set nærmere
på børns rettigheder. Instituttet og
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
har bidraget med viden om forholdene i
Grønland.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
23
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0026.png
FREMSKRIDT FOR MENNESKE­
RETTIGHEDERNE I GRØNLAND
• Organisationer, der arbejder med
menneskerettigheder, er blevet tilgodeset
på forslaget til den grønlandske finanslov
for 2022. Naalakkersuisut foreslår at hæve
bevillingen for både Grønlands Råd for
Menneskerettigheder, Ældretalsmanden,
Ligestillingsrådet og Inuit Circumpolar
Council (ICC) – Greenland.
• Naalakkersuisut vil indføre en officiel
fattigdomsgrænse.
• Blandt andet er der gennemført en målrettet
indsats for at mindske ubehandlede
børnesager. Der er dog stadig udfordringer
med sagsbehandlingen i kommunerne, og
der mangler data for at kunne følge op på
initiativerne i samarbejdet.
• Et samarbejde mellem Qeqqata Kommunia
og UNICEF har resulteret i, at Grønland i
juni 2021 fik sine to første rettighedsskoler.
Formålet med rettighedsskolerne er at gøre
principperne i FN’s Børnekonvention til
fundament for elevernes hverdag.
• I december 2020 gav Danmarks statsminister,
Mette Frederiksen, en undskyldning til de
22 grønlandske personer, der som børn blev
adskilt fra deres familier i 1951 i forbindelse
med det såkaldte grønlandseksperiment.
VÆSENTLIGE UDFORDRINGER
FOR MENNESKERETTIGHEDERNE I
GRØNLAND
• Som Institut for Menneskerettigheder og
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
har rapporteret til flere af FN’s
menneskerettighedskomiteer, er
der stadig store udfordringer for
menneskerettighederne i Grønland. Særligt
udfordrende er det høje niveau af vold,
de høje selvmordsrater og et stort antal
seksuelle overgreb, især mod børn.
• Der er en generel mangel på data på en
række områder, der er relevante for den
menneskeretlige beskyttelse af borgerne
i Grønland. Det gælder blandt andet
information om forholdene i de grønlandske
anstalter og detentioner og forholdene for
udsatte børn og personer med handicap.
• Grønland har territorialt forbehold over for
en række menneskerettighedsinstrumenter.
Det gælder blandt andet Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse
af vold mod kvinder og vold i hjemmet,
Europarådets konvention om beskyttelse af
børn mod seksuel udnyttelse og seksuelt
misbrug og tillægsprotokollen til FN’s
Børnekonvention om individuel klageadgang.
24
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0027.png
// Naalakkersuisut og den danske regering
har et grønlandsk-dansk samarbejde for
en styrket indsats for udsatte børn og
unge i Grønland.
BERETNING TIL INATSISARTUT 2020-21
25
GRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Institut for Menneskerettigheders beretning om arbejdet i Grønland for 2020-21.
2480182_0028.png