APPENDIX 4
Reference
Vedr. L 77
Spørgsmål 30
Myndighed (er)
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
Indhold
Spørgsmål:
Efter lovforslagets § 4 kan man oplægge,
nedgrave eller bortskaffe aflivede mink i strid med
bestemmelser i anden lovgivning. Vil ministeren stille
ændringsforslag, hvorefter der ikke må foretages en
irreversibel fravigelse af anden lovgivning? Og vil
ministeren sikre, at de processuelle forhold, der normalt
skal foretages med høring miljøgodkendelse osv. foretages
efterfølgende, så sagerne kan lukkes endeligt ved
anvendelse af de procedurer, der er fraveget pga. den
usædvanlige situation?
Svar:
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 4, at
vedkommende minister til og med den 31. december 2021
kan træffe foranstaltninger og fastsætte regler om oplag,
nedgravning eller bortskaffelse af aflivede mink, når det er
nødvendigt, herunder at foranstaltningerne og regler kan
fravige anden lovgivning. Det fremgår endvidere af
lovforslagets § 4, stk. 2, at de trufne foranstaltninger og
udstedte regler ikke må udstrækkes i længere tid end dette
er nødvendigt.
Bestemmelsen indebærer, at vedkommende minister
eksempelvis vil kunne træffe foranstaltninger, herunder
udsende retningslinjer eller lignende uden iagttagelse af de
normalt gældende krav og procedurer. Det er dog en
forudsætning for at udnytte bemyndigelsen, at der fortsat
sker en iagttagelse af særligt nødvendige hensyn til f.eks.
sundhed, natur og miljø, eksempelvis i forhold til
smittebeskyttelse eller drikkevandsinteresser.
Jeg har som efterspurgt i spørgsmålet stillet et
ændringsforslag til lovforslagets § 4 om, at foranstaltninger
eller regler, der fraviger anden lovgivning, ikke må være
irreversible.
Med hensyn til spørgsmålet om at sikre processuelle
forhold m.v. i forhold til sædvanlige procedurer, er det
Fødevareministeriets vurdering, at spørgsmålet
hovedsageligt vil kunne blive relevant på Miljøministeriets
område.
Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Miljøministeriet, og
miljøministeren udtaler følgende: “Man
skal se med endog
meget stor alvor på anvendelsen af denne bestemmelse og
selvsagt kun benytte den, når det er bydende nødvendigt
for at kunne varetage de store samfundsmæssige hensyn,
der ligger til grund for bestemmelsen og i sidste ende
beskytte befolkningens sundhed”.