Granskningsudvalget 2021-22
GRA Alm.del Bilag 8
Offentligt
2458604_0001.png
APPENDIX 4
Reference
Vedr. L 77
Spørgsmål 30
Myndighed (er)
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
Indhold
Spørgsmål:
Efter lovforslagets § 4 kan man oplægge,
nedgrave eller bortskaffe aflivede mink i strid med
bestemmelser i anden lovgivning. Vil ministeren stille
ændringsforslag, hvorefter der ikke må foretages en
irreversibel fravigelse af anden lovgivning? Og vil
ministeren sikre, at de processuelle forhold, der normalt
skal foretages med høring miljøgodkendelse osv. foretages
efterfølgende, så sagerne kan lukkes endeligt ved
anvendelse af de procedurer, der er fraveget pga. den
usædvanlige situation?
Svar:
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 4, at
vedkommende minister til og med den 31. december 2021
kan træffe foranstaltninger og fastsætte regler om oplag,
nedgravning eller bortskaffelse af aflivede mink, når det er
nødvendigt, herunder at foranstaltningerne og regler kan
fravige anden lovgivning. Det fremgår endvidere af
lovforslagets § 4, stk. 2, at de trufne foranstaltninger og
udstedte regler ikke må udstrækkes i længere tid end dette
er nødvendigt.
Bestemmelsen indebærer, at vedkommende minister
eksempelvis vil kunne træffe foranstaltninger, herunder
udsende retningslinjer eller lignende uden iagttagelse af de
normalt gældende krav og procedurer. Det er dog en
forudsætning for at udnytte bemyndigelsen, at der fortsat
sker en iagttagelse af særligt nødvendige hensyn til f.eks.
sundhed, natur og miljø, eksempelvis i forhold til
smittebeskyttelse eller drikkevandsinteresser.
Jeg har som efterspurgt i spørgsmålet stillet et
ændringsforslag til lovforslagets § 4 om, at foranstaltninger
eller regler, der fraviger anden lovgivning, ikke må være
irreversible.
Med hensyn til spørgsmålet om at sikre processuelle
forhold m.v. i forhold til sædvanlige procedurer, er det
Fødevareministeriets vurdering, at spørgsmålet
hovedsageligt vil kunne blive relevant på Miljøministeriets
område.
Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Miljøministeriet, og
miljøministeren udtaler følgende: “Man
skal se med endog
meget stor alvor på anvendelsen af denne bestemmelse og
selvsagt kun benytte den, når det er bydende nødvendigt
for at kunne varetage de store samfundsmæssige hensyn,
der ligger til grund for bestemmelsen og i sidste ende
beskytte befolkningens sundhed”.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0002.png
37
Miljø- og
Fødevareministeriet
(Mogens Jensen)
Spørgsmål:
Der er talrige eksemplar på døde mink, der
ligger på åbne områder eller bliver tabt på vejene. Hvorfor
har ministeren ikke sikret sig, at aflivningen foregår på
betryggende vis og uden fare for folkesundheden?
Svar:
Der er aldrig blevet aflivet så mange dyr på så kort
tid. Fødevarestyrelsen og de myndigheder, der bistår med
aflivningen, gør alt hvad der er muligt for at sikre, at alle
dyr aflives så hurtigt, skånsomt og sikkert som muligt. Det
er beklageligvis nok uundgåeligt, at der i en operation af
denne størrelse kan ske uheld og andre uforudsete
hændelser.
Spørgsmål:
I forbindelse med lovforslaget kan ministeren
vælge at se bort fra øvrig lovgivning i forbindelse med
bortskaffelse af mink. Kan ministeren garantere, at
bortskaffelsen af døde mink ikke udgør en risiko for
miljøet, herunder vandmiljøet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøministeriet, og
miljøministeren udtaler følgende: ”Det er ikke muligt at
udstede en garanti for, at bortskaffelsen af døde mink ikke
udgør en risiko for miljøet.
Miljøstyrelsen har oplyst følgende i forbindelse med
vurdering af nedgravning af mink på forsvarets arealer i
hhv. Holstebro og ved Karup-Kølvrå:
”Det vurderes på det foreliggende grundlag, at der vil være
tale om ikke væsentlige potentielle midlertidige
påvirkninger af overfladevandet i de to områder. Det skal
forstås således, at der ikke forventes en akut påvirkning af
overfladevand, og at det i det hele taget er usikkert,
hvorvidt der vil opstå forurening af overfladevand.
Det er dog Miljøstyrelsens vurdering, at det ikke kan
udelukkes, at der vil ske en påvirkning af overfladevand,
hvorfor Miljøstyrelsen vil foranledige, at der igangsættes
undersøgelser og overvågning med henblik på eventuelle
afværgeforanstaltninger. En eventuel påvirkning vil være
midlertidig, men vil potentielt kunne strække sig over flere
år, indtil det deponerede materiale er nedbrudt.”
Miljøstyrelsen blev den 16. november oplyst, at der
desværre var gravet render til aflivede mink for tæt på
Boutrup Sø ved Holstebro ift. Miljøstyrelsens
forsigtighedshensyn om et afstandskrav til søen på 300
meter. Styrelsen kunne på tilsyn den 18. november
konstatere forholdet og fik opmålt gravestederne den 20.
november. Det viste sig, at dele af nedgravningerne ligger
under 200 meter fra søen.
38
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn) Forelagt
Miljøministeriet
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0003.png
39
Miljø og
Fødevareministeriet
(Mogens Jensen)
Fødevarestyrelsen afklarer nu med Miljøstyrelsen, hvordan
situationen håndteres bedst muligt. Miljøstyrelsen
bidrager således til vurderingen af eventuelle risici for
vandkvaliteten i søen. Miljøstyrelsen sætter nu gang i en
forureningsundersøgelse ved minkgravene ved Holstebro
og Karup. Det er første fase i en undersøgelse, der vil
afklare den miljømæssige risiko ved nedgravning af mink.
I øvrigt henvises der til besvarelsen af spørgsmål nr. 252
(MOF alm. del) stillet 10. november 2020.
Spørgsmål:
Hvorfor overholder Fødevarestyrelsen ikke sine
egne retningslinjer, og mener ministeren, at det kan
betyde en yderligere smitterisiko?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen,
der oplyser følgende, hvortil jeg henholder mig:
”Fødevarestyrelsen kan oplyse, at der findes en række
instrukser og vejledning til medarbejderne om, hvordan
smitte i besætninger undgås. Herudover er der i
forbindelse med COVID-19 udarbejdet særlige instrukser.
Instrukserne opdateres løbende i takt med
sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Der er et stort antal aflivninger i gang med rigtig mange
mennesker involveret. Derfor vil der også kunne ske fejl.
Når det opdages, at noget ikke foregår hensigtsmæssigt,
ændrer Fødevarestyrelsen procedurerne undervejs med
henblik på at undgå, at det sker igen.
Fødevarestyrelsen har understreget over for de
medarbejdere og myndigheder, der er involveret i
aflivningen, at de skal være opmærksomme på, at
aflivningen og håndteringen – herunder smittebeskyttende
foranstaltninger – foregår korrekt.
Spørgsmål:
”Ministeren bedes oplyse, om der er grundlag
for bekymring for grundvand eller andre negative
miljøpåvirkninger som følge af nedgravning af aflivede
mink, særligt da lovforslaget hjemler, at man tillader
massenedgravning af mink uden de normale VVM-
undersøgelser?”
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget,
er det en forudsætning for at udnytte bemyndigelsen, at
der fortsat sker en iagttagelse af særligt nødvendige
hensyn, og der nævnes i den forbindelse bl.a. hensyn til
miljø, herunder drikkevandsinteresser. Det er ligeledes en
forudsætning, at EU-lovgivningen overholdes, hvilket
fremgår af lovbemærkningerne til § 4.
Som det fremgår af mit svar på MOF alm. del spm. 300, har
der ikke været krav om gennemførelse af miljøvurdering
eller screening efter miljøvurderingsloven i forbindelse
54
Miljøministeren (Lea
Wermelin)
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0004.png
65
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
med de to nedgravninger i hhv. Holstebro og ved Karup-
Kølvrå. Efter anmodning af Miljø- og Fødevareministeriet
og med hjemmel i miljøvurderingslovens § 4, stk. 1, har
forsvarsministeren undtaget det konkrete projekt fra
miljøvurderingsloven under henvisning til et civilt
beredskabsformål. Jeg er bekendt med, at
Fødevarestyrelsen som bygherre for de to nedgravninger
alligevel har besluttet at igangsætte en miljøvurdering af
de to nedgravninger.
Spørgsmål:
Skal reglen om oplag, nedgravning og
bortskaffelse i § 4 forstås således, at Folketinget ikke
inddrages ved en sådan foranstaltning?
Svar:
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 4 i det fremsatte
lovforslag om aflivning af og midlertidig hold af mink stiller
ikke krav om inddragelse af Folketinget i forbindelse med
udmøntningen.
Jeg vil dog stille et ændringsforslag til lovforslagets § 4,
således at det i bemærkningerne til bestemmelsen
kommer til at fremgå, at der i forbindelse med fastsættelse
af regler eller foranstaltninger om oplag, nedgravning eller
bortskaffelse af aflivede mink, der fraviger gældende
regler, vil ske en forudgående eller samtidig orientering af
Folketinget.
Spørgsmål:
Hvordan vil regeringen sikre, at
dyremishandling og andre ulovligheder ikke finder sted,
som vi har set det forekomme hidtil?
Svar:
Indledningsvis vil jeg godt understrege, at det er
beklageligt, at der er mink, som ikke er blevet håndteret og
aflivet forskriftsmæssigt. Heldigvis er det kun meget få
episoder i forhold til, at mange millioner mink er blevet
aflivet under et stort tidspres af hensyn til folkesundheden.
Når det er sagt, er det naturligvis aldrig acceptabelt, at
aflivning ikke foregår korrekt, eller at det ikke sikres, at alle
dyr er døde, når aflivningen skulle være afsluttet.
Myndighederne har haft observatører ude i mange af de
besætninger, hvor ejerne selv har aflivet mink. Desuden
har myndighedspersoner udført afslutningssyn i alle
tilfælde, hvor smittede besætninger eller zonebesætninger
er aflivet.
Der ses foreløbig kun at være kommet en enkelt
tilbagemelding om, at ejeraflivningen ikke er foregået som
forventet. Fra myndighedsaflivningerne har der været tolv
tilbagemeldinger om problemer i forbindelse med
aflivningerne. De fleste af disse tilbagemeldinger angiver,
at det på grund af tekniske problemer med
aflivningsvognene har været nødvendigt at forlænge
70
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0005.png
eksponeringstiden eller udskifte vognene. Fejlen er således
blevet korrigeret med det samme.
80
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvornår gravemaskiner
og kalk blev bestilt?
Svar:
Beslutningen om indkøb af kalk til nedgravning af
mink blev koordineret i Den Nationale Operative Stab
(NOST) den 6. november 2020 efter drøftelse mellem de
relevante myndigheder på baggrund af behov fra
Fødevarestyrelsen til brug for deponi af mink.
Med hensyn til bestilling af maskinel støtte blev
Forsvarskommandoen af Rigspolitiet og Fødevarestyrelsen
den 5. november 2020 anmodet om støtte til nedgravning
af mink. Forsvarets støtte til Fødevarestyrelsen i forhold til
nedgravning af mink blev iværksat den 5. november 2020
med inddragelse af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Spørgsmål:
Hvor mange smittede besætninger har der
været på Sjælland, Lolland, Falster og Fyn?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen,
der har oplyst følgende: ”Frem til den 19. november 2020
er der ikke konstateret smittede besætninger på Sjælland,
Lolland, Falster og Fyn. Der blev fundet antistoffer i en
besætning i Slagelse, men på det tidspunkt, hvor
besætningen blev undersøgt, blev der ikke fundet virus, og
besætningen blev derfor ikke konstateret smittet.”
Spørgsmål:
Med hvilken lovhjemmel blev der foretaget
nedgravning af mink?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen,
der oplyser følgende: ”Reglerne om bortskaffelse af døde
dyr fremgår af EU-forordningen om animalske
biprodukter1 og gennemførelsesforordningen2. I artikel
19, stk. 1, litra e) i forordningen om animalske biprodukter
er der en undtagelsesbestemmelse, der giver mulighed for,
at myndighederne kan tillade nedgravning på stedet i
tilfælde af en omfattende epizooti, som fører til
overskridelse af kapaciteten i de godkendte anlæg, der
under normale omstændigheder varetager denne opgave.
Myndighederne har i overensstemmelse artikel 19, stk. 1,
litra e) i forordningen om animalske biprodukter tilladt
nedgravning. Dette er sket ved, at både Fødevarestyrelsen
og Miljøstyrelsen har udstedt en bekendtgørelse, der
tillader nedgravning. Fødevarestyrelsen har tilladt
nedgravning ved udstedelse af bekendtgørelse nr. 1567 af
5. november 2020 om tilladelse til nedgravning af pelsdyr.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 30, stk. 1, §
81
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
86
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn) Forelagt
Fødevarestyrelsen
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0006.png
44, stk. 1, og § 67 i lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar 2020.
Jeg har endvidere indhentet bidrag fra Miljøministeriet,
herunder Miljøstyrelsen, som oplyser følgende: ”Det er
Miljøstyrelsens vurdering, at der er lovhjemmel efter
miljøbeskyttelsesloven § 19, stk. 5, til udstedelse af
bekendtgørelse om nedgravning af pelsdyr efter
miljøbeskyttelsesloven. På baggrund af den kritik, der har
været, har miljøministeren bedt Miljøministeriet om at
kigge på det og få undersøgt, hvad der er op og ned.”
Spørgsmål:
Overholder nedgravning af mink gældende
miljølovgivning og mulighed for nabohøringer?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøministeriet, og
miljøministeren udtaler følgende: ”Miljøstyrelsen fører
tilsyn med bekendtgørelsen, dvs. med eventuel jord- og
grundvandsforurening. Miljøstyrelsen har fået etableret
boringer til overvågning af det terrænnære grundvand,
hvorfra der udtages jord- og grundvandsprøver.
Derudover har Miljøstyrelsen taget prøver i nærliggende
vandløb, og der arbejdes på at få opsat permanente
målestationer. Der vil også blive udtaget prøver i Boutrup
Sø inden jul. GEUS er kommet med yderligere anbefalinger,
som Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen er i gang med at
se på.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at der er lovhjemmel
efter Miljøbeskyttelsesloven paragraf 19, stk. 5, til
udstedelse af bekendtgørelse om nedgravning af pelsdyr
efter miljøbeskyttelsesloven. Det er vigtigt for mig, at det
juridiske grundlag er i orden, og med den kritik, der har
været, har jeg bedt ministeriet om at kigge på det og få
undersøgt, hvad der er op og ned.”
Spørgsmål:
Hvornår og af hvem blev det besluttet at
bestille kalk til brug i forbindelse med bortskaffelse af
aflivede mink?
Svar:
Henvises til spg. 80.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvor man har gjort af
de mink, der som følge af Cluster 5-mutationen er blevet
aflivet på Sjælland?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen,
der har oplyst følgende:
”Fødevarestyrelsen kan oplyse, at de mink, der er aflivet på
Sjælland, er sendt til destruktion.”
Jeg kan i øvrigt henvise til min samtidige besvarelse af
spørgsmål 118 til L 77, hvoraf det fremgår, at der ikke
87
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn) Forelagt
Miljøministeriet
88
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
119
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0007.png
120
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
aktuelt er konstateret smittede minkbesætninger på
Sjælland.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om der er
minkmassegrave på Sjælland, og i så fald hvor?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen,
der har oplyst følgende: ”Der er ikke nedgravet mink af
myndighederne på Sjælland. Der er to minkgrave, som
begge er beliggende i Jylland.”
Spørgsmål:
Kan regeringen bekræfte forlydender om, at
man allerede i august måned forespurgte virksomheder,
leverandører m.fl. om, hvornår man kunne levere
aflivningsvogne til mink, og hvor mange aflivningsvogne
man kunne levere?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen,
der oplyser følgende: ”Fødevarestyrelsen kontaktede den
14. september 2020 tre forhandlere for at forhøre sig, om
de havde aflivningsvogne til rådighed.
Fødevarestyrelsen kan endvidere oplyse, at styrelsen siden
aflivningen af de første tre besætninger i juni 2020
løbende har brugt tid på at opgradere materiel m.m. til
brug for beredskabet.”
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere høringssvar fra
25/11-20 fra Peter Pagh, jf. L 77 - bilag 7?”
Svar:
For så vidt angår dette spørgsmål har jeg indhentet
bemærkninger fra Fødevarestyrelsen, der oplyser, at der er
fastsat supplerende bestemmelser vedrørende
bortskaffelse af animalske biprodukter i henhold til bl.a.
artikel 19, stk. 1, litra e) i gennemførelsesforordningen til
forordningen om animalske biprodukter.
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende det brev til
borgmestrene i Viborg og Holstebro om etablering af mink-
massegrave, som ministeren omtalte på samrådet den 3.
december 2020 om lovforslaget?
Svar:
Jeg har vedlagt de to omtalte breve, som
Miljøstyrelsen har sendt hhv. den 5. november 2020 til
Forsvarets Ejendomsstyrelse og Holstebro Kommune og
den 6. november 2020 til Flyvestation Karup og Viborg
Kommune.
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende den vurdering, som
viste, at det var en bedre løsning at etablere massegrave til
mink i sandjord end at opbevare minkene i de gylletanke,
som ejerne var villige til at udleje til formålet, fordi det var
for kompliceret at indhente en miljøgodkendelse?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen,
der oplyser følgende: ”Under normale omstændigheder
131
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
173
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
174
Miljøministeriet (Lea
Wermelin)
175
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0008.png
sendes alle aflivede mink og minkkroppe efter pelsning til
forarbejdning hos DAKA. I denne helt ekstraordinære
situation, hvor der på meget kort tid skulle bortskaffes
store mængder døde mink, var det nødvendigt også at
bortskaffe døde mink, der almindeligvis sendes til
forbrænding, ved nedgravning, da DAKA ikke havde
kapacitet til at forarbejde mink i det omfang, der var behov
for.
EU-Reglerne om animalske biprodukter giver direkte
mulighed for forbrænding, samt en undtagelsesmulighed
for at medlemsstaterne kan tillade nedgravning i
forbindelse med sygdomsudbrud. Fødevarestyrelsen har
gjort det muligt at nedgrave mink i bekendtgørelse nr.
1567 af 5. november 2020 om tilladelse til nedgravning af
pelsdyr. Denne bekendtgørelse suppleres af
Miljøstyrelsens bekendtgørelse nr. 1569 af 6. november
2020 om nedgravning af pelsdyr efter
miljøbeskyttelsesloven.
I regi af operationsstaben under den Nationale Operative
Stab blev andre muligheder for bortskaffelse undersøgt,
herunder bl.a. opskalering af kapaciteten hos DAKA og
mellemoplagring (fx på fryseskibe, i åbne containere, i
gylletanke mv.) inden forbrænding eller forarbejdning. Det
blev konkluderet, at det var nødvendigt at tage
muligheden for bortskaffelse via nedgravning i anvendelse
for hurtigst muligt at kunne bortskaffe de store mængder
døde mink på en sundhedsfaglig, veterinærfaglig og
miljømæssig forsvarlig måde.”
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvilke regler man
på mødet i regeringens Koordinationsudvalg den 3.
november 2020 var bevidste om at overtræde, da man
besluttede at aflive alle mink i Danmark?
Svar:
Der henvises til “Redegørelse
for forløbet vedrørende
manglende hjemmel til at udvide den hidtidige indsats med
aflivning af mink til hele landet”
fra 18. november
udarbejdet af Miljø- og Fødevareministeriet
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for risikovurderingen i
forbindelse med beslutningen om at sprede
desinfektionsmidler over minkmassegravene, herunder
redegøre for hvilke desinfektionsmidler der er anvendt og
belyse konsekvenserne for miljø og natur?
Svar:
Det er Fødevarestyrelsen, som har besluttet
anvendelsen af desinfektionsmidler i forbindelse med
nedgravning af mink, og jeg har derfor indhentet bidrag fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til
besvarelsen.
176
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
177
Miljøminister (Lea
Wermelin)
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0009.png
Til spørgsmålet om, hvilke desinfektionsmidler der er
anvendt ved nedgravning af mink, har Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri oplyst følgende: ”Der er
anvendt brændt kalk (CaO) som er blevet fugtet op og
dermed læsket. Kalken har en pH-værdi på 12, hvilket
sikrer at al vira inaktiveres. Der er spredt 5 cm kalk under
minkene og 10 cm over. Det anvendte kalkprodukt hedder
Saniblanc D og er leveret af Faxe Kalk.
Som oplyst i MOF alm del spm 290 kan det i øvrigt oplyses,
at Dansk Veterinær Konsortium har anbefalet brug af kalk.
I forhold til hvad der er foretaget af risikovurdering forud
for beslutningen, så har Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri oplyst følgende: ”Der er ikke foretaget
en konkret risikovurdering af anvendelsen i minkgravene,
men metoden er anvendt på baggrund af empirisk viden.
Det er den metode, man plejer at bruge, og metoden er
også anbefalet i andre lande. F.eks. er metoden beskrevet i
Frankrig i forhold til håndteringen af fugleinfluenza. Det
bliver betragtet som en sikker metode til at inaktivere vira
pga. den høje pH-værdi i kalken.”
Hertil kan tilføjes, at de to desinfektionsmidler brændt kalk
og hydratkalk, også benævnt læsket kalk, blev EU-
godkendt som biocidaktivstoffer pr. 1. maj 2018.
Godkendelsen af biocider foregår i to trin, først godkendes
aktivstofferne, dernæst godkendes produkterne. Derfor er
biocidprodukter med hydratkalk og brændt kalk på
nuværende tidspunkt under vurdering. Produkterne er
dermed endnu ikke godkendt af Miljøstyrelsen. Da
Faxekalk har søgt om godkendelse og er på
biocidforordningens artikel 95 liste er produktet lovligt.
Kalk og dets bestanddele findes naturligt i miljøet, og den
tilsatte kalk vil derfor indgå i det naturlige kredsløb i
miljøet. Tilsætningen af kalk vil kunne hæve jordens pH
midlertidigt. I anden sammenhæng bruges kalk derfor også
i større mængder til at modvirke forsuring af jorden og
som jordforbedringsmiddel i landbruget.
Spørgsmål:
Vil ministrene redegøre for, hvorvidt man, hvis
man havde handlet med rettidig omhu og havde
gennemtænkt konsekvenserne på forhånd, kunne have
undgået en lang række negative konsekvenser for
minkavlere, miljø og natur?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen,
der oplyser følgende:
”Under normale omstændigheder vil alle aflivede mink og
minkkroppe efter pelsning blive sendt til forarbejdning hos
179
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0010.png
DAKA. I denne helt ekstraordinære situation, hvor der på
meget kort tid skulle bortskaffes store mængder døde
mink, var det nødvendigt også at bortskaffe døde mink ved
forbrænding og ved nedgravning, da DAKA ikke havde
kapacitet til at forarbejde mink i det omfang, der var behov
for at få bortskaffet i.
Under normale omstændigheder ville bortskaffelsen have
fulgt den veterinære beredskabsplan, hvor 1. prioritet er
bortskaffelse via DAKA, og 2. prioritet er bortskaffelse i
forbrændingsanlæg. Det gav dog ikke tilstrækkelig
kapacitet til at håndtere bortskaffelsen af så meget
materiale på kort tid, hvorfor det var nødvendigt også at
grave mink ned, hvilket er 3. prioritet i den veterinære
beredskabsplan. Det ville ikke være hensigtsmæssigt at
vente med at hente de aflivede mink på farmene, til der
var ledig kapacitet på DAKA eller forbrændingsanlæggene.
Endvidere går de døde mink hurtigt i forrådnelse, og kan
herefter ikke forarbejdes hos DAKA.
I regi af operationsstaben under den Nationale Operative
Stab (NOST) blev andre muligheder for bortskaffelse
undersøgt, herunder bl.a. opskalering af kapaciteten hos
DAKA og mellemoplagring (fx på fryseskibe, i åbne
containere, i gylletanke mv.) inden forbrænding eller
forarbejdning. Det blev konkluderet, at det var nødvendigt
at tage muligheden for bortskaffelse via nedgravning i
anvendelse for hurtigst muligt at bortskaffe de store
mængder døde mink på en sundhedsfaglig, veterinærfaglig
og miljømæssig forsvarlig måde.”
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende sit talepapir fra
samrådet den 8/12-20 om samrådsspørgsmål G?
Svar:
Vedlagt fremsendes det udkast til talepapir, som
dannede grundlag for min besvarelse af samrådsspørgsmål
G den 8. december 2020. Der gøres opmærksom på, at det
talte ord gælder.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af
12/12-20 fra Peter Pagh, om VVM af opgravning af mink, jf.
L 77 - bilag 28?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet
anmodet om bidrag fra Miljøministeriet, som er
ressortministerium for VVM-direktivet og lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter. Miljøministeriet har oplyst følgende:
”I relation til hjemmelsgrundlaget for nedgravning af mink
henvises til notat oversendt til Miljø- og Fødevareudvalget
den 16. december 2020, jf. alm. del bilag 214.
187
Forsvarsministeren
190
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri (Rasmus
Prehn)
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 8: Advokatundersøgelsen om nedgravning af aflivede mink.
2458604_0011.png
Det er endvidere Miljøministeriets vurdering, at et projekt,
som omhandler opgravning, ikke i sig selv er omfattet af
miljøvurderingslovens bilag 1 eller 2. Miljøministeriet kan
bekræfte, at det er de nationale myndigheder, der har
ansvaret for fortolkningen og anvendelsen af VVM-
reglerne.
I relation til miljøansvarsdirektivet bemærkes, at hvis der
er tale om en såkaldt miljøskade eller en overhængende
fare herfor, omfattet af miljøansvarsdirektivet, er den
ansvarlige for skaden forpligtet til omgående at træffe de
nødvendige forebyggende foranstaltninger i henhold til
miljøansvarsdirektivets artikel 5 og 6. Disse
foranstaltninger kan ikke afvente eventuelle
miljøvurderinger (VVM) eller en miljøgodkendelse.”