Granskningsudvalget 2021-22
GRA Alm.del Bilag 3
Offentligt
2457169_0001.png
Nyhed
Mink-sag: Presseberedskaber kunne
tilbageholdes på grund af
granskningskommission
Statsministeriet kunne afvise at give en journalist aktindsigt i pressebered-
skaber, som måtte forventes at indgå i en kommende granskningskommis-
sion om sagen om aflivning af mink. Det er konklusionen i en ny ombuds-
mandsudtalelse.
Efter forarbejderne til offentlighedsloven kan en myndighed efter omstændig-
hederne undtage dokumenter fra aktindsigt, hvis det må forventes, at de
kommer til at indgå i en kommende undersøgelseskommission. I den kon-
krete sag konkluderer ombudsmanden, at det samme gælder for en såkaldt
granskningskommission, som udgør et nyt alternativ til bl.a. undersøgelses-
kommissioner, og som i sin arbejdsform har væsentlige ligheder med under-
søgelseskommissioner.
7. juni 2021
Formel nedsættelse af kommissionen ikke afgørende
I sagen havde en journalist ønsket aktindsigt i bl.a. statsministerens presse-
beredskaber til brug for pressemødet i november 2020, hvor det blev offent-
liggjort, at alle mink i Danmark skulle aflives. Statsministeriet afslog imidlertid
aktindsigt, fordi ministeriet forventede, at dokumenterne ville komme til at
indgå i en kommende granskningskommissions undersøgelse om sagen om
aflivning af mink. Det var i orden, konkluderer ombudsmanden i sin udtalelse.
Statsministeriet traf afgørelse, før granskningskommissionen formelt var ned-
sat, men det var, ifølge ombudsmanden, ikke afgørende.
”Offentlighedsloven
bygger på, at myndighederne kan undtage dokumenter,
allerede når det må anses for
nært forestående,
at en kommission vil blive
nedsat. Det var tilfældet her,”
siger ombudsmanden
og henviser til, at der på
Side 1 | 3
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Ombudsmandens afgørelse om tilbageholdelse af presseberedskaber på grund af granskningskommissionen.
2457169_0002.png
tidspunktet for Statsministeriets afgørelse bl.a. var udarbejdet et udkast til
kommissorium for en kommende kommission.
Det følger også af forarbejderne til offentlighedsloven, at der skal lægges
vægt på, om der er tale om et centralt dokument for en kommende kommissi-
ons arbejde. Det vurderer ombudsmanden var tilfældet i den foreliggende
sag.
Klage over ”forhaling”
Journalisten mente også,
at Statsministeriet havde ”forhalet” behandlingen
af
hans sag. Han bad om aktindsigt i midten af november 2020 og fik først svar
efter lidt over 2 måneder.
Ombudsmanden finder ikke grundlag for at konkludere, at ministeriet har spe-
kuleret i at vente med at træffe afgørelse. Han fremhæver imidlertid samtidig,
at offentlighedslovens princip om hurtig sagsbehandling kan have helt særlig
betydning i sager som denne, og at der derfor er behov for at behandle an-
modninger om aktindsigt meget hurtigt.
Læs ombudsmandens
udtalelse.
For yderligere oplysninger:
Folketingets Ombudsmand Niels Fenger, tlf. 42 47 50 91
FAKTA
Offentlighedslovens § 33, nr. 5, har følgende ordlyd:
Ӥ
33.
Retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er nødven-
digt til beskyttelse af væsentlige hensyn til:
(…)
5) Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forhol-
dets særlige karakter er påkrævet.”
Ifølge lovforslaget bag offentlighedsloven og ombudsmandspraksis kan be-
stemmelsen efter omstændighederne anvendes til at undtage dokumenter
mv., som må forventes at komme til at indgå i en kommende undersøgelses-
kommissions arbejde.
Side 2 | 3
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Ombudsmandens afgørelse om tilbageholdelse af presseberedskaber på grund af granskningskommissionen.
Det vil bero på en samlet,
konkret vurdering,
om retten til aktindsigt kan be-
grænses.
I vurderingen skal indgå, hvor
nært forestående
nedsættelsen af en kom-
mission er. Der skal også lægges vægt på de pågældende dokumenters og
oplysningers karakter, herunder om der i forhold til en kommende kommissi-
ons arbejde vil være tale om
centrale dokumenter og oplysninger.
Når
disse to betingelser er opfyldt, kan der efter ombudsmandspraksis ikke ind-
lægges et yderligere krav om, at myndighederne nærmere forklarer, hvorfor
en udlevering af materialet vurderes at være skadelig for kommissionens
gennemførelse af sin undersøgelse.
Side 3 | 3