Granskningsudvalget 2021-22
GRA Alm.del Bilag 2
Offentligt
2457166_0001.png
Nyhed
Minksag: Ombudsmanden ikke enig i afslag
på aktindsigt i action card
Før sommeren konkluderede ombudsmanden, at det var i orden at tilbage-
holde dokumenter, som måtte forventes at indgå i granskningskommissionen
om sagen om aflivning af mink. Det samme gælder ikke for det materiale,
som myndighederne forventede skulle indgå i en advokatundersøgelse af an-
dre dele af mink-sagen. Det følger af en ny udtalelse fra ombudsmanden.
I sagen havde en journalist fået delvist afslag på aktindsigt i forskellige versi-
oner af et action card, som politiet brugte ved gennemførelsen af regeringens
beslutning om aflivning af mink. I sin afgørelse henviste Justitsministeriet til
generalklausulen i offentlighedslovens § 33, nr. 5. Ministeriet anførte, at akt-
indsigt kunne skade en forventet uvildig undersøgelse af brugen af action
card’et, f.eks.
en kommende advokatundersøgelse.
Ombudsmanden konstaterer, at ministeriet ikke afslog aktindsigt med den be-
grundelse, at det var forventeligt, at materialet (evt. tillige) ville indgå i en un-
dersøgelses- eller granskningskommission. Han bemærker også, at der ikke
var risiko for påvirkning af vidneforklaringer mv., og at Justitsministeriet ikke
havde peget på mulige skadevirkninger i relation til udarbejdelse eller afgi-
velse af dokumenter mv. til den forventede undersøgelse.
Ombudsmanden mener på den baggrund, at der på afgørelsestidspunktet
ikke var grund til at tro, at aktindsigt kunne skade gennemførelsen af advo-
katundersøgelsen.
Til støtte for afslaget anførte Rigspolitiet og Justitsministeriet desuden, at ud-
levering af materialet kunne føre til, at medierne foretog sideløbende under-
søgelser af de spørgsmål, som skulle indgå i den ventede undersøgelse.
Men det argument er ombudsmanden ikke enig i.
15. september 2021
Side 1 | 3
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Ombudsmandens afgørelse om aktindsigt i action card.
2457166_0002.png
”Offentlighedslovens klare udgangspunkt er, at medier har ret til sideløbende
undersøgelser af forvaltningen
det er et af hovedformålene med loven. Og
jo bedre indsigt medierne kan få i en sag, desto større er sandsynligheden
også for, at medierne kan beskrive sagen retvisende,” siger Niels Fenger.
Ombudsmanden har nu bedt Justitsministeriet om at genoptage sagen og
træffe en ny afgørelse over for journalisten.
Ombudsmanden har ikke taget stilling til, om Justitsministeriet efter en ny
vurdering kan undtage hele eller dele af materialet fra aktindsigt. Under om-
budsmandens behandling af sagen oplyste Justitsministeriet, at det pågæl-
dende materiale nu også var sendt til granskningskommissionen om sagen
om aflivning af mink. Som det fremgår nedenfor, gælder der særlige regler
om aktindsigt i materiale, der indgår i en undersøgelses- eller gransknings-
kommission.
Læs
ombudsmandens udtalelse
Læs
tidligere nyhed om aktindsigt i Mink-sag
For yderligere oplysninger:
Folketingets Ombudsmand Niels Fenger, tlf. 42 47 50 91
FAKTA
Undersøgelser af sagen om aflivning af mink
På et pressemøde den 4. november 2020 blev det offentliggjort, at
regeringen havde besluttet, at alle mink i Danmark skulle aflives.
I forbindelse med gennemførelsen af regeringens beslutning an-
vendte politiet et såkaldt action card ved kontakten med minkavlere.
Beslutningen om aflivning af mink og gennemførelsen heraf gav an-
ledning til offentlig debat om bl.a. lovgrundlaget mv. for beslutningen
samt regeringens ageren i sagen.
Den 21. december 2020 offentliggjorde Folketingets Udvalg for For-
retningsordenen et udkast til kommissorium for en granskningskom-
mission om sagen om aflivning af mink. Ifølge udkastet skulle kom-
missionsundersøgelsen ikke omfatte ”udfærdigelsen, indholdet og
brugen af de såkaldte action cards”.
Den 23. april 2021 iværksatte Folketinget en advokatundersøgelse
om politiets brug af et action card i forbindelse med aflivning af mink.
Side 2 | 3
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Ombudsmandens afgørelse om aktindsigt i action card.
2457166_0003.png
Kommissionsundersøgelser og andre uvildige undersøgelser
For undersøgelses- og granskningskommissioner gælder reglerne i lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner. Det følger af lo-
vens § 31, stk. 1, at der ikke uden samtykke fra kommissionen må gives akt-
indsigt efter offentlighedsloven i materiale, der indgår i undersøgelsen.
I forlængelse heraf står der i forarbejderne til offentlighedslovens § 33, nr. 5,
at denne bestemmelse efter omstændighederne kan anvendes til at tilbage-
holde dokumenter mv., som må forventes at komme til at indgå i en kom-
mende undersøgelseskommissions arbejde. Det angives samtidig, at det i
vurderingen i denne situation vil skulle indgå, hvor nært forestående nedsæt-
telsen af kommissionen er, og om der er tale om centrale dokumenter og op-
lysninger. I sagen
FOB 2021-13
kunne ombudsmanden
i lyset af de væ-
sentlige ligheder mellem undersøgelses- og granskningskommissioner
ikke
kritisere, at § 33, nr. 5, efter omstændighederne kan anvendes tilsvarende i
relation til materiale til en kommende granskningskommission.
Disse regler kan ikke generelt overføres til også at gælde for materiale, som
forventes at komme til at indgå i en advokatundersøgelse. Advokatundersø-
gelser udgør en mindre formaliseret undersøgelsesform sammenlignet med
f.eks. undersøgelseskommissioner. Advokatundersøgelser er ikke særskilt
lovreguleret, og iværksættelse af en advokatundersøgelse kræver ikke lov-
hjemmel.
Generalklausulen i offentlighedslovens § 33, nr. 5
Offentlighedslovens § 33, nr. 5, har følgende ordlyd:
Ӥ
33.
Retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er nødvendigt til
beskyttelse af væsentlige hensyn til:
(…)
5) Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets
særlige karakter er påkrævet.”
Bestemmelsen har ifølge forarbejderne et snævert anvendelsesområde. Det
er en forudsætning for at undtage oplysninger fra aktindsigt efter bestemmel-
sen, at myndigheden har konkretiseret og sandsynliggjort de mulige skade-
virkninger forbundet med at give aktindsigt.
Side 3 | 3