Orientering nr. 17 - november 2021
Torsdag den 11. november 2021
I den seneste tid har der været en del presseomtale i forbindelse med Minkkommissionens
indhentning af sms-beskeder. Omtalen har givet anledning til forespørgsler til
Undersøgelseskommissionen om SKAT om, hvordan tilgangen til indhentning af sms-beskeder har
været.
Kommissionen om SKAT har på den baggrund fundet anledning til at udsende en orientering om
arbejdet med at indhente materiale til brug for undersøgelsen.
Generelt om fremgangsmåden for kommissionens indhentning af materiale
Kommissionen har i sin Orientering nr. 5 fra december 2018, hvortil der henvises, generelt beskrevet
fremgangsmåden for indhentning af materiale. Af orienteringen fremgår bl.a., at lovens ordning er,
at det er undersøgelseskommissionen, der træffer beslutning om indhentning af materiale, mens det
er de myndigheder og andre, der anmodes herom, der forestår arbejdet med at fremfinde og udlevere
materiale til brug for undersøgelsen. Denne ordning er baseret på, at det er myndigheden, som kender
sine sager, arbejdsgange, journaliseringssystemer og journaliseringspraksis bedst, og at materialet,
der kan være genstand for undersøgelsen, kan være overordentlig omfangsrigt.
Kommissionens indhentning af materiale
Kommissionen indledte ved breve af 11. oktober 2017 materialeindhentningen hos bl.a. flere
ministerier og SKAT (Skattestyrelsen). I den forbindelse blev myndighederne mv. anmodet om at
fremsende kopi af ”alt
materiale, der kan være relevant for kommissionens undersøgelse”,
som den
er beskrevet i hovedkommissoriet af 3. juli 2017. Anmodningen blev den 27. november 2017 fulgt
op af en vejledning til fremsendelse af såvel fysisk som elektronisk materiale.
Efter modtagelsen af tillægskommissoriet den 9. april 2018 anmodede kommissionen ved breve af
20. april 2018 relevante myndigheder mv. om kopi af ”alt
materiale, der kan være relevant for
kommissionens undersøgelse”,
som den er beskrevet i tillægskommissoriet.