Granskningsudvalget 2021-22
GRA Alm.del Bilag 11
Offentligt
2459340_0001.png
Beretning om Advokatundersøgelse
Nedgravning af aflivede mink
Den 8. oktober 2021
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0002.png
Det vil vi tale om
Advokatundersøgelsens gennemførelse
Beretningens konklusioner vedrørende retsstridige forhold
Beretningens konklusioner vedrørende fejl og forsømmelser hos myndigheder
Beretningens konklusioner om øvrige forhold
Beretningens konklusioner om uenigheder mellem myndigheder
Beretningens konklusioner vedrørende fejl og forsømmelser hos medarbejdere
Beretningens konklusioner vedrørende afgivelse af informationer til Folketinget
Beretningens anbefalinger
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0003.png
Advokatundersøgelsens gennemførelse
Indhentelse og modtagelse af materiale
Vi har indhentet skriftlige materialer i overensstemmelse med opdraget, således som præsenteret
på mødet i Granskningsudvalget den 21. maj 2020.
Ud over materiale fra myndigheder har vi indhentet materiale fra en række involverede aktører,
der var involveret i forbindelse med minknedgravningen, bl.a. DAKA og Forbrændingsanlæg.
Materialet har været omfangsrigt og præget af meget forskelligartet journaliseringskultur.
Endvidere har overlevering af materiale været meget uensartet.
Generelt er vores ønske om materiale blevet imødekommet fra alle parters side, også dem der
ikke var forpligtet til at udlevere materiale.
Justitsministeriet skulle lige finde sin rolle i forhold til Advokatundersøgelsen, men har i øvrigt
været såvel hjælpsomme som samarbejdsvillige.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0004.png
Advokatundersøgelsens gennemførelse
Retssikkerhedsmæssige overvejelser m.v.
I forhold til GDPR har vi overvejet, hvilken status Advokatundersøgelsen har, og med hvilken hjemmel
personoplysninger efter GDPR-reglerne kan offentliggøres. Vi har drøftet spørgsmålet med
Justitsministeriet. Vi er endt med den vurdering, at vi er databehandlere, men undtaget fra
orienteringspligten, og vi har ikke selvstændigt taget stilling til offentliggørelse. GDPR-overvejelserne er
årsagen til, at vi ikke udleverer de bilag, som vi støtter vores konklusioner på, men alene citerer fra de
relevante, og udleverer en oversigt som appendix.
Som følge af, at mange af de relevante lovbestemmelser i forbindelse med Advokatundersøgelsen er
strafsanktioneret, har vi overvejet forbuddet mod selvinkriminering. Som følge af, at vi ikke har foretaget
afhøringer og alene har bedt om journaliseringspligtigt materiale, og Kommissoriet ikke dækkede en
strafferetlig vurdering, har vi ikke foretaget os yderlig i den anledning.
Foranlediget af et spørgsmål fra et affaldsselskab har vi tillige overvejet, om det materiale, vi har
modtaget i forbindelse med Advokatundersøgelsen fra offentlige myndigheder, har mistet sin interne
karakter. På baggrund af en retsteoritisk analyse, og henset til vores funktion er at sidestille med at være
advokater for en offentlig myndighed, har vi lagt til grund, at udleveringen ikke medfører at materialet
mister sin interne karakter.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0005.png
Beretningens konklusioner om retsstridige forhold
Nedgravnings lovlighed og alternativer
Samlet har vi konkluderet, at der var hjemmel til at gennemføre nedgravningen af aflivede mink i
biproduktforordningen og gennemførelsesforordningen den 4. november 2020
Der forelå udbredt epizootisk sygdom i form af COVID-19-smitte blandt mink
Bortskaffelseskapaciteten var overskredet hos DAKA
Forbrændingsanlæggene kunne ikke erstatte den bortskaffelseskapacitet, der manglede hos
DAKA. Som følge af, at smittede mink korrekt blev klassificeret som klinisk risikoaffald,
kunne forbrændingsanlæggene ikke brænde de smittede mink. Klinisk risikoaffald kan kun
forbrændes på forbrændingsanlæggene under overholdelse af en række emballageringskrav,
der ikke kunne opfyldes af Fødevarestyrelsen. Endvidere var der kun begrænset godkendt
forbrændingskapacitet for klinisk risikoaffald
Fødevarestyrelsen gav tilladelse til nedgravningen
Nedgravningen kunne foretages på et andet sted end produktionsstedet
Samlet har vi konkluderet, at der ikke den 4. november 2020 forelå lovlige og realistiske mulige
alternativer til nedgravning af aflivede mink.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0006.png
Beretningens konklusioner om retsstridige forhold
Effektueringen af nedgravning i forhold til miljølovgivningen, veterinær og
sundhedslovgivningen
Samlet har vi vurderet, at nedgravningen ikke var i strid med miljølovgivningen
Nedgravningen krævede ikke miljøgodkendelse
Nedgravningen kunne gennemføres uden forudgående miljøvurdering efter
miljøvurderingsloven
Naturstyrelsens arealudpegning og Miljøstyrelsens screening og risikovurdering af
nedgravningsområder var rimelig og ikke i strid med habitat- eller
naturbeskyttelseslovgivningen.
Miljøstyrelsen varetog interesserne i forhold til vandmiljøet og anbefalede en fordoblet
beskyttelseszone på 300 meter til overfladevand samt overvågning og
afværgeforanstaltninger til grundvand
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0007.png
Beretningens konklusioner om retsstridige forhold
Effektueringen af nedgravningen i forhold til veterinær og sundhedslovgivningen
Samlet har vi vurderet, at nedgravningen var i overensstemmelse med veterinær og
sundhedslovgivningen
Placering af nedgravningsstedet i Karup og Holstebro i forhold til områderne med
smitteudbrud sikrede, at transport til og fra nedgravningsstederne kunne styres
Nedgravning foregik, uden at kød- og altædende dyr kunne få adgang til de aflivede mink
Fødevarestyrelsen var til stede ved nedgravning og udarbejde og justerede løbende SOP for
nedgravningen sammen med Forsvarets Ejendomsstyrelse
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0008.png
Beretningens konklusioner om retsstridige forhold
Tilsyn og oplysninger og reaktioner herpå ved nedgravningen
Samlet har vi vurderet, at der blev foretaget tilsyn i overensstemmelse med lovgivningen og
reageret på modtagne oplysninger
Miljøstyrelsen iværksatte tilsyn og reagerede på oplysninger modtaget eller konstateret i
forbindelse med tilsynet. Miljøstyrelsen krævede grave tættere end 300 meter på Boutrup Sø
tildækket og tog initiativ til et overvågnings- og afværgeprogram.
Fødevarestyrelsen havde sammen med de øvrige tilsynsmyndigheder udarbejdet SOP for
tilsyn med minkgravene efter nedlukning blandt andet i forhold til håndtering af pop-up-mink
og løbende håndteret pop-up-mink.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0009.png
Beretningens konklusioner om retsstridige forhold
Fødevarestyrelsens manglende erkendelse af kapacitetsproblemer
Fødevarestyrelsen erkendte først den 4. november 2020, at der var kapacitetsproblemer i forhold til at
bortskaffe aflivede smittede mink, på trods af at der forelå oplysninger om kapacitetsproblemer tidligere.
Den 22. oktober 2020 modtog Fødevarestyrelsen oplysninger om kapacitetsproblemer hos DAKA
Den 29. oktober 2020 lukkede DAKA for tilførsel af aflivede smittet mink og randzone-mink i 24
timer.
Den 1. november 2020 modtog Fødevarestyrelsen information om, at smittede mink ikke kunne
bortskaffes ved affaldsforbrænding, og forbrænding af smittede mink ikke kunne være en relevant
bortskaffelsesmulighed.
Fødevarestyrelsen konstaterede fortsat den 3. november 2020, at det ikke var nødvendigt at
bortskaffe aflivede mink ved nedgravning.
Til trods for Fødevarestyrelsens sene erkendelse af, at det ikke var muligt at bortskaffe smittede mink
ved forbrænding, er det vores vurdering, at den sene erkendelse ikke som sådan kan betegnes som en
fejl, ligesom vi ikke kan fastslå, at den manglende erkendelse kan have indflydelse på beslutningen af 3.
november 2020 om aflivning af alle mink.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0010.png
Beretningens konklusioner om fejl og forsømmelser
Myndighedernes vurdering af alternativer til nedgravning
Vi kan ikke af det modtagne materiale se, hvad myndigheden har overvejet om nedgravning på
godkendt deponi. Nedgravning på godkendt deponi kunne have været et muligt alternativ til
nedgravning i Karup og Holstebro
Gennemførelsesforordningen indeholder forskellige alternative bortskaffelsesmuligheder,
som kan anvendes, når der foreligger epizooti, og bortskaffelseskapaciteten er overskredet
på de pågældende anlæg:
Nedgravning på produktionsanlægget eller andet sted
Nedgravning på godkendt deponi
Afbrænding på produktionsstedet eller andet sted
Myndighedernes eventuelle manglende undersøgelse af muligheden af at foretage nedgravning af
aflivede mink på godkendt deponi kan være en fejl.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0011.png
Beretningens konklusioner om fejl og forsømmelser
Fødevarestyrelsen og Miljøstyrelsens tilladelse til nedgravning efter dyreholdsloven
Fødevarestyrelsen gav tilladelse til nedgravning i form af bekendtgørelse uden at angive, hvem
tilladelsen blev givet til. Ligeledes er bekendtgørelsen i strid med inkorporeringsforbuddet, der
gælder for forordninger i henhold til EU-domstolens praksis.
Bekendtgørelsen indeholder ingen henvisninger til biproduktforordningen og
gennemførelsesforordningen, der indeholder hjemlen til nedgravning
Bekendtgørelse mangler angivelse af, hvem tilladelsen er meddelt til, hvilket giver retlig
usikkerhed om, hvem der har ansvaret for nedgravningen.
Fødevarestyrelsens manglende angivelse af, hvem tilladelsen blev givet til, samt manglende
henvisning til retsgrundlaget i biproduktforordningen og gennemførelsesforordningen er efter
vores vurdering en fejl.
Miljøstyrelsens dispensation og bekendtgørelse efter miljøbeskyttelsesloven angiver heller ikke,
hvem tilladelsen blev givet til. Ligeledes undlod Miljøstyrelsen at henvise til hjemmelsgrundlaget
for brug af call-in-beføjelsen.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0012.png
Beretningens konklusioner om fejl og forsømmelser
Forsvarsministeriets dispensation efter miljøvurderingslovens
§
4, stk. 1
Forsvarsministeriets dispensation af 16. november 2020 efter miljøvurderingslovens
§
4, stk. 1,
om undladelse af miljøvurdering med henvisning til civil beredskabsformål var ikke retligt
påkrævet.
Hvis det havde været retligt påkrævet med dispensation fra miljøvurderingsloven, var
Forsvarsministerens dispensation såvel for sen som indholdsmæssig utilstrækkelig i forhold til
miljøvurderingsloven.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0013.png
Beretningens øvrige bemærkninger
Miljøstyrelsens screening og risikovurdering og Naturstyrelsens arealudpegning
Miljøstyrelsens indledende screening og risikovurdering skete uden overvejelse om, hvor mange
tons mink der skulle begraves og dermed uden konkret stillingtagen til mængden af udledning af
stoffer fra de nedgravede mink.
Vi vurderer i den konkrete situation, at det ikke udgør en fejl, fordi der ikke kunne gives
oplysninger på det pågældende tidspunkt om mængden af forbrændingskapacitet til de ikke
smittede mink
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0014.png
Beretningens øvrige bemærkninger
Nedgravning påbegyndt inden endelig screening og risikovurdering
Nedgravningen blev iværksat, inden Miljøstyrelsens samlede screening og risikovurdering forelå,
hvilket blandt betød, at der blev nedgravet mink tættere end 300 meter fra Boutrup sø, men ikke
tættere på end 150 meter, som er den beskyttelseslinje, der gælder i medfør af
Naturbeskyttelsesloven.
Miljøstyrelsen indhentede den 4. december 2020 en skrivebordsvurdering af forureningsrisikoen
fra nedgravningsområderne i forhold til grundvandet. Rapporten konkluderede, at
minknedgravningen udgjorde en væsentlig forureningsrisiko for grundvandet. Miljøstyrelsen
sendte først rapporten til Holstebro Kommune og Viborg Kommune den 10 december.
Kommunerne er tilsynsmyndighed på vandområdet og burde derfor have fået rapporten tidligere.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0015.png
Uenigheder mellem myndighederne
Statslige og kommunale myndigheder
Uenighed mellem de statslige myndigheder om 300 meters beskyttelseszone til Boutrup Sø. Uenigheden
bundede nok særligt i, at nedgravning var påbegyndt, inden beskyttelseszonen blev udmeldt af
Miljøstyrelsen.
Uenighed mellem de statslige myndigheder om udstedelse af dispensation efter miljøvurderingslovens
§
4, stk. 1, mellem Forsvarsministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet. Uenigheden bundede nok i, at
Forsvarsministeriet relativt sent i forløbet blev bedt om at udstede dispensation.
Holstebro og Viborg Kommune rettede 16. november 2020 henvendelse til de statslige myndigheder og
bad om svar på det retlige grundlag for minknedgravningen. Kommunen fik ikke noget skriftlig svar fra de
statslige myndigheder. Kommunerne oplevede et stort pres fra borgere og pressen om oplysninger og
savnede hjælp fra de statslige myndigheder til besvarelse heraf.
Fødevarestyrelsen har i strid med egen beredskabsplan nedgravet mink uden forudgående aftale med
kommunerne. I øvrigt undrer vi os over kravet om aftale med kommunerne i beredskabsplanen, idet
kravet kontraproduktivt overholdelse af biproduktforordningen og gennemførelsesforordningen.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0016.png
Beretningens konklusioner om fejl og forsømmelser
Fejl og forsømmelser hos enkeltpersoner
Selvom vi har fundet fejl, kan vi ikke konstatere præcis, hvem der har begået fejlene.
Det kan ikke afvises, når vi ser på, hvor kompleks et retsområde der er tale om, at fejlene er
opstået på tværs af sagsbehandlingen.
Hertil kommer, at sagsbehandlingen har skullet ske i et forceret tempo og under et betydelig pres,
ligesom myndighedernes handlinger i vidt omfang har karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed.
På den baggrund har vi konkluderet, at det ikke vil være muligt på det foreliggende grundlag at
henføre de begåede fejl til enkelte personer, eller at den enkelte persons eventuelle fejl vil have
karakter af en tjenesteforseelse.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0017.png
Beretnings konklusioner om Folketinget
Urigtige oplysninger til Folketinget
Vi har ikke konstateret, at der er afgivet urigtige svar eller forkerte oplysninger til Folketinget og
Folketingets Udvalg.
VI kan konstatere, at der kunne have været svaret mere præcist.
Vi kan også konstatere, at der kunne have været stillet andre spørgsmål.
De upræcise svar indebærer ikke forkerte oplysninger til Folketinget og Folketingets Udvalg, når
henses til formuleringen af de spørgsmål, der blev stillet.
GRA, Alm.del - 2021-22 - Bilag 11: PowerPoint Beretning om Advokatundersøgelse nedgravning af aflivede mink.
2459340_0018.png
Beretningens anbefalinger
Det anbefales at sikre klare ansvarsfordelinger og -roller ved samarbejder i NOST-regi, og generelt i
tværministerielle samarbejder, både af hensyn til det politiske niveau og medarbejderne i centraladministrationen.
Hermed bliver det klart, hvor det politiske niveau skal henvende sig for at få den bistand, der er krav på, og
medarbejderne er klar over, hvad der kan kræves.
Det anbefales at iværksætte en række af de initiativer, der blev igangsat af Esben Lunde Larsen med
lovkompasset, der skulle forenkle miljølovgivningen og sikre en bedre sammenhæng i dansk ret i forhold til EU-
lovgivningen på miljøområdet. Implementering af miljødirektiver sker ofte i dansk ret ved indarbejdelse i
eksisterende loves systematik. Herved bliver det vanskeligt at få et overblik, og den indbyrdes sammenhæng
mellem direktiver og forordninger, der er fastlagt i EU-lovgivningen, går tabt. I tillæg medfører tilsidesættelse af
inkorporeringsforbuddet for forordninger den retlige sikkerhed.
Det anbefales at overveje, om Danmark har tilstrækkelig bortskaffelseskapacitet til animalske biprodukter. I
sammenhæng hermed kan det overvejes at sikre en liste over anlæg godkendt til at håndtere klinisk risikoaffald,
samt eventuel kapacitet på godkendte deponier til nedgravning af animalske biprodukter i tilfælde af epizooti.
Endelig anbefales det at opdatere den Veterinære Beredskabsplan med en beskrivelse af det retsgrundlag, der
indgår i beretningen. Ligesom kravet om forudgående aftale med kommunerne bør udgå.