Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2545128_0001.png
Forsvarets Personelsituation
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Præsentationer fra udvalget informationsseminar om dansk forsvars- og sikkerhedspolitik 17/3-22
2545128_0002.png
Udfordringerne er legio og behovene er modsatrettede
Doktrin
Højteknologisk forsvar kræver mindre personel,
men lang og vedvarende kompetenceudvikling.
Organisationen er derfor også meget sårbar
overfor vakancer og høj personaleomsætning.
Værnepligten er en god rekrutteringsbase, men
vil selv med 9-12 måneders varighed have en
meget begrænset operativ anvendelighed.
Militært personel er som folk er flest, de:
Søger mod storbyerne og bliver der
Kræver plads til familieliv og fritid
Vil have et job der giver mening og indhold
Vil have tillid til egne kompetencer
Forventer tilfredsstillende vilkår
Teknologi
Organisation
København
Århus
Karup
Oksbøl/varde
Aalborg
Odense
Aalborg
Skrydstrup
Forsvarets geografi fordrer mobilitet i en livsfase,
hvor familien stiller de største krav
Kerneopgaven har de seneste år veget for
grænsekontrol, minkindsats og vaccineindsats
Uddannelser er generelt nedprioriteret
Hverdagen præges af vilkårsforringelser, mangel
på personel, ammunition, materiel, dårlige
etablissementer og ringe administrativ støtte
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Præsentationer fra udvalget informationsseminar om dansk forsvars- og sikkerhedspolitik 17/3-22
2545128_0003.png
Aktuel status
Op til 20% af stillingerne er ubemandede pga. manglende lønsum og hvervning.
Ca. 10% af stillingerne er vakante pga. sygdom, orlov eller uddannelse.
Ca. 20% af de ansatte har mindre end 1 års anciennitet i enheden
Ca. 30% har mindre en 2 års anciennitet
og
40% mindre end 3 års anciennitet
Af den officersårgang, der i 2018 dimitterede fra Hærens og Søværnets
officersskoler forlod 20-25% uddannelsen inden udnævnelse til premierløjtnant
og aktuelt er mindre end 50% af årgangen stadig tjenstgørende i Forsvaret.
Alle beredskabsofficerer der dimitterede i 2021 har forladt Beredskabsstyrelsen.
Mere end halvdelen af alle premierløjtnanter bor i storkøbenhavn.
I 2010 var 60% af tjenstgørende officerer under 40 år – i dag er 60% over 40 år.
En premierløjtnant er minimum 27 år gammel, far eller mor til 2 og lever i
parforhold med en akademiker der bidrager mest til husstandsindkomsten.
97% af de værnepligtige er frivillige og 75% er interesseret i en karriere i Forsvaret
45-50% søger aktivt ansættelse efter endt værnepligt, men under 20% får det.
81% af de værnepligtige har en gymnasial uddannelse
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Præsentationer fra udvalget informationsseminar om dansk forsvars- og sikkerhedspolitik 17/3-22
2545128_0004.png
Politisk håndtering af den brændende platform
Forsvarsbudgettet skal skabe mulighed for at Forsvaret kan sikre:
Lønsum til at tilstræbe fuld bemanding af operative enheder.
Tilstrækkelig ammunition, materiel og stamkøretøjer til enhederne.
Mulighed for indførelse af økonomisk belastende initiativer i ny HR-politik.
Styrke HR-funktionen således at bemanding kan ske ved beordring frem for
ansøgning. Aktuelt tilgodeses hverken Forsvarets eller de ansattes ønsker og behov.
Uddannelsesreformen skal revideres:
Rekrutteringsbasen af akademikere er for lille, elevernes gennemsnitsalder for høj
og vejen til officersskolen for lang for sergenter, konstabler og værnepligtige.
Vilkår for efter- og videreuddannelse er uforenelig med både tjeneste og privatliv.
SU under sergentuddannelsen er urimelig og skræmmer for mange væk.
Styrelseskonstruktionen bør revideres således at det tilsikres de operative chefer et
helhedsansvar hvorefter de kan prioritere ydelserne fra de støttende styrelser.
Betænkning 902, der beskriver Forsvarets personelstruktur, bør revurderes for over tid at
opnå maksimal operativ robusthed og bedre work/life balance for militært personel.
Militært personel bør prioriteres ved besættelse af stillinger i støttestrukturen
Realkompetencer og lønniveau uden for Forsvaret bør vægtes tungere en grad.
Støtte til politi og øvrige statslige institutioner bør indtænkes i evt. ændring af værnepligt.
Afskaffelse af tjenestemandsansættelser svækkede den ansattes binding til Forsvaret, og
burde af den årsag genindføres, men hvis beslutningen er irreversibel bør specielt
arbejdstidsregler harmoniseres, så de er ens for tjenestemænd og overenskomstansatte.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Præsentationer fra udvalget informationsseminar om dansk forsvars- og sikkerhedspolitik 17/3-22
2545128_0005.png
Bottom line
Personellet er Forsvarets vigtigste ressource
En kapacitet uden kompetent personel
Er kun dyrt isenkram