EU-note
Til orientering af Europaudvalgets medlemmer
Det danske forsvarsforbehold
Sammenfatning
I nærværende note gennemgås det danske forsvarsforbehold, som er en
del af det nationale kompromis fra 1992.
Forbeholdet betyder, at Danmark ikke deltager i ”udarbejdelsen og gen-
nemførelsen” af den del af EU-samarbejdet, der har indvirkning på for-
svarsområdet. Den konkrete formulering af forbeholdet betyder, at der fra
sag til sag vil skulle foretages en vurdering af, om forsvarsforbeholdet er
relevant. Vurderingen foregår i 3 trin:
1. Forbeholdet gælder kun for
retsakter.
2. Forbeholdet gælder kun, når retsakterne har
hjemmel
i traktatens
artikel 26, stk. 1, artikel 42 og artikel 43-46
3. Forbeholdet gælder kun, når disse retsakter har
indvirkning på
forsvarsområdet.
I tillæg hertil kan forsvarsforbeholdet også være relevant i tilfælde, hvor
dansk deltagelse i en ellers ikke forbeholdsbelagt aktivitet vil bidrage til
gennemførelsen af en forbeholdsbelagt aktivitet.
I praksis betyder forsvarsforbeholdet, at Danmark ikke deltager i EU’s mi-
litære missioner og operationer. Danmark bidrager ej heller til finansierin-
gen heraf.
I tillæg hertil deltager Danmark heller ikke i de øvrige dele af EU’s for-
svarssamarbejde med hjemmel i de pågældende artikler. Det gælder ek-
sempelvis det forstærkede samarbejde (PESCO) og EU’s forsvarsagen-
tur, der har til formål at videreudvikle medlemslandenes militære kapaci-
tet. Videre påvirker forsvarsforbeholdet – uden helt at forhindre – dansk
deltagelse i EU’s forsvarsfond.
16. marts 2022
Det Internationale
Sekretariat
Mathias Grønbek
Lydholm
EU-chefkonsulent
Side 1 | 18