Korsør 31.12.2021
Kære Forsvarsordførere og medlemmer af Forsvarsudvalget
Jeg skriver til jer velvidende, at løbet formentlig er kørt. I har allerede besluttet jer for en ny
skibstype til Søværnet, der både kan bruges til
“skarpe
opgaver i militært regi og bistå civile
opgaver”, som Niels Flemming Hansen beskriver det.
Jeg gør mig ingen forhåbninger om, at beslutningen gøres om, men jeg vil heller ikke lade jer
fortsætte uden at advare om faldgruberne.
Søværnet har ved flere lejligheder forsøgt at
markedsføre “flerformålsskibe”,
men hver gang har
resultatet været, at skibene har været bedst egnet til ét formål; at føre søkrig.
Standard Flex 300 eller Flyvefisken-klassen blev berømmet for sin modulære opbygning. Det blev
beskrevet, hvordan man kunne have kampmoduler med kanoner, torpedoer og missiler eller
miljømoduler med flydespærringer mv. I praksis var det dog sådan, at når først skibene var udstyret
med en type modul, så forblev det sådan. Dels var det vanskeligere end først antaget at få skibene
til at “snakke sammen med” de forskellige moduler
og dels krævede det træning af skibenes
besætninger for at udnytte de kapaciteter, som de forskellige moduler havde. Der blev ofret et
minimum af midler til at udvikle et miljømodul, der viste sig at være ubrugeligt i praksis.
De fleksible støtteskibe eller Absalon-klassen blev
også markedsført som et “flerformålsskib”
i
projekteringsfasen, da de politiske vinde dengang ikke favoriserede bygningen af deciderede
krigsskibe. Siden har disse vinde været gunstigere, og Søværnet har for nylig tonet rent flag og
ændret betegnelsen fra fleksible støtteskibe til fregatter.
Der er intet i vejen for at bygge skibe, der kan bruges til flere formål, men en vis grad af
kompabilitet mellem opgaverne er en forudsætning.
Helt grundlæggende kan man sige at krigsskibe skal kunne sejle stærkt og helst være usynlige på
radar. Undervandsskroget skal være designet til fart og uden turbulenser, der kan forstyrre
anvendelsen af skibets sensorer som sonar mv.
Skibe, der har højt fart potentiale, har lav trækkraft. Man kan altså ikke både sejle stærkt og løse
bugseringsopgaver. Skibe, der har et højt fart potentiale har et relativt smalt skrog, mens skibe, der
skal være en stabil arbejdsplatform til de civile opgaver, bør have et bredt skrog.
Hvis skibet skal være delvist usynligt på radar, skal skrogets overflader være glatte og vinklet, så
radiobølgerne fra modstanderens radar og måludpegningsudstyr ikke reflekteres tilbage. Alt udstyr
til de civilt prægede opgaver skal derfor være skjult i skroget, hvilket vil hæmme den praktiske
opgaveløsning.
Dertil kommer at det “sømandsskab” der skal
praktiseres ifm. løsningen af de militære og civile
opgaver er meget forskelligt. Hovedvægten i de militære discipliner ligger ofte på lækre manøvrer i
høj fart, og de civile discipliner kræver godt øjemål, forsigtighed og ofte udføres i lav fart, hvor
påvirkningen af vind og strøm har relativt større betydning.
Våbensystemer og sensorer til opdagelse af fjenden og måludpegning er meget dyre i anskaffelse
og installation. Undervandssensorer vil naturligvis blive beskadiget af grundstødninger eller
grundberøringer. Afhængig af hvilke våbensystemer og sensorer den nye skibstype udstyres med vil
1