Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2487991_0001.png
18. november 2021
Årlig status på forsvarsindustriområdet
2020
1. Resumé
Udenlandske leverandører af forsvarsmateriel blev i 2020 pålagt nye for-
pligtelser til at indgå i industrisamarbejde med danske virksomheder på
forsvarsområdet for ca. 1,4 mia. kr.
I 2020 afviklede udenlandske leverandører forpligtelser til industrisam-
arbejde hos danske virksomheder for ca. 1,9 mia. kr. Afviklingen vedrørte
i alt 125 danske virksomheder. 25 virksomheder tegnede sig for ca. 95 pct.
af afviklingen.
Ved udgangen af 2020 var den samlede udestående forpligtelse for uden-
landske leverandører (dvs. differencen mellem leverandørernes samlede
forpligtelse og godkendt afvikling) på ca. 2,4 mia. kr.
Ud af den samlede udestående forpligtelse til industrisamarbejde på ca.
2,4 mia. kr. havde de udenlandske leverandører ved udgangen af 2020
fået forhåndsgodkendt udviklingsprojekter med danske virksomheder for
ca. 6,7 mia. kr., som forventes at blive afviklet over de kommende år.
Generelt foregår de udenlandske leverandørers afvikling af forpligtelser
til industrisamarbejde i overensstemmelse med de aftaler om industrisam-
arbejde, som de udenlandske leverandører har indgået med Erhvervssty-
relsen.
Under F-35 programmet har danske virksomheder til og med seneste af-
rapportering fra hovedleverandører Lockheed Martin og Pratt & Whitney
modtaget ordrer for samlet ca. 787 mio. US dollars i programmets levetid.
I testprogrammet
”European
Defence Industrial Development Pro-
gramme” (EDIDP)
var der danske aktører med i 14 af de i alt 42 projekter
godkendt til EU-støtte i 2019 og 2020. De danske aktører har sikret et
samlet hjemtag på ca. 50 mio. DKK.
2. Reglerne for industrisamarbejde
Rapporten indeholder status for tre overordnede områder:
-
-
-
Industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret
Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
Dansk deltagelse i testprogrammet for den europæiske forsvars-
fond
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 17: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2020 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA og EDIDP (European Defence Industrial Development Programme), fra erhvervsministeren
2487991_0002.png
2/9
For at sikre den operative evne til at løse opgaver på forsvarsområdet nu
og i fremtiden gennemføres der løbende forsvars- og sikkerhedsrelaterede
anskaffelser. Dette omfatter alt fra små lokale køb til store anskaffelser af
eksempelvis skibe, fly og helikoptere samt kampvogne og øvrige våben-
systemer. Hovedparten af større forsvarsrelaterede materielanskaffelser
foretages på det internationale marked via internationale systemleveran-
dører. International forsvarsindustri leverer ofte færdige våbensystemer
og teknologier, som er nødvendige for, at særligt Forsvaret har den på-
krævede kampkraft og materielsammenfald med allierede.
Ved anskaffelser på det internationale marked er det en prioritet, at danske
forsvarsvirksomheder har adgang til at indgå i strategiske forsvarsindu-
strielle forsyningskæder. På forsvarsområdet udmønter det sig ved at på-
lægge udenlandske leverandører forpligtelser om at indgå i industrisam-
arbejde med danske virksomheder. Udenlandske leverandører af forsvars-
materiel kan forpligtiges til at samarbejde med danske virksomheder, fx
ved at indgå i modkøb, hvis Forsvarsministeriet vurderer, at samarbejde
er nødvendigt for at varetage Danmarks væsentlige sikkerhedsinteresser.
Erhvervsstyrelsen indgår og forvalter de konkrete industrisamarbejdsafta-
ler med de udenlandske leverandører. Formålet er at fastholde og udvikle
nødvendige forsvarsindustrielle kompetencer og kapaciteter i Danmark.
I henhold til de administrative retningslinjer for industrisamarbejde kan
udenlandske leverandører af forsvarsmateriel forpligtes til industrisamar-
bejde, hvis en konkret vurdering viser:
- at industrisamarbejde er nødvendigt for at varetage Danmarks væ-
sentlige sikkerhedsinteresser,
- at konkurrencen på det civile marked ikke skævvrides, og
- at anskaffelsen overstiger 50 mio. kr.
Den nationale forsvarsindustrielle strategi fra 2014 beskriver Danmarks
væsentlige sikkerhedsinteresser og forsvarsindustriens betydning for va-
retagelsen deraf, samt de indsatsområder myndighederne arbejder med for
at fremme dansk forsvarsindustri.
De administrative retningslinjer for industrisamarbejde, der trådte i kraft
den 1. juli 2014, og den nationale forsvarsindustrielle strategi fra 2014 er
tilgængelige på Erhvervsstyrelsens hjemmeside:
https://erhvervsstyrel-
sen.dk/formaal-og-grundlag.
Regeringen offentliggjorde en ny strategi for dansk forsvarsindustri d. 13.
august 2021. Den nye strategi er tilgængelig på Erhvervsstyrelsens hjem-
meside:
https://erhvervsstyrelsen.dk/regeringens-strategi-dansk-forsvars-
industri-2021.
I 2021 har regeringen desuden vedtaget nye administrative retningslinjer
for mulige foranstaltninger til sikring af en forsvarsindustriel effekt i Dan-
mark, herunder industrisamarbejde. Retningslinjerne trådte i kraft d. 9.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 17: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2020 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA og EDIDP (European Defence Industrial Development Programme), fra erhvervsministeren
3/9
september 2021 og finder derfor ikke anvendelse for tallene i denne sta-
tusrapport. Industrisamarbejdsaftaler indgået under de tidligere regler for
industrisamarbejde gælder uændret, indtil de udløber.
3. Status for indgåelse af industrisamarbejdsaftaler og gennemført
industrisamarbejde i 2020
Erhvervsstyrelsen har i 2020 indgået nye industrisamarbejdsaftaler med
udenlandske leverandører for et samlet beløb på ca. 1,4 mia. kr., hvilket
er på niveau med beløbet på ca. 1,0 mia. kr. i 2019.
Pr. 31. december 2020 var der 59 aktive industrisamarbejdsaftaler, hvilket
er det samme antal som der var pr. 31. december 2019. (55 i 2019)
På baggrund af de årlige indrapporteringer fra de udenlandske virksom-
heder har Erhvervsstyrelsen opgjort, at der i 2020 blev gennemført indu-
strisamarbejde hos danske virksomheder for ca. 1,9 mia. kr. Dette udgør
et fald i forhold til 2019, hvor der blev gennemført industrisamarbejde for
ca. 2,4 mia. kr.
Det bemærkes hertil, at udviklingen i indgåede industrisamarbejdsaftaler
og gennemført industrisamarbejde ikke nødvendigvis følger hinanden år
for år. De udenlandske leverandører har gennemsnitligt ca. 10 år til at af-
vikle deres forpligtelse, og da det ofte tager lang tid at forberede og igang-
sætte udviklingsprojekter, er det naturligt med en forsinkelse på nogle år
mellem udviklingen i indgåede aftaler og udviklingen i gennemført indu-
strisamarbejde.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 17: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2020 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA og EDIDP (European Defence Industrial Development Programme), fra erhvervsministeren
2487991_0004.png
4/9
Figur 1: Værdien af indgåede industrisamarbejdsaftaler og gennemført
industrisamarbejde, 2011-2020 (mia. kr.)
6,00
5,00
4,00
3,00
2,00
1,00
0,00
2011
2012
2013
2014
2015
Indgåede industrisamarbejdsaftaler
2016
2017
2018
2019
2020
Gennemført industrisamarbejde
Note: Figuren viser værdien af de indgåede aftaler om industrisamarbejde i perioden
2011-2020 sammenholdt med gennemført industrisamarbejde. Det gennemførte industri-
samarbejde opgøres som værdien af gennemførte udviklingsprojekter og ordrer placeret
hos danske virksomheder i de pågældende år.
Kilde: Erhvervsstyrelsens beregninger på baggrund af indgåede kontrakter og årlige
indrapporteringer fra de udenlandske virksomheder.
Status for gennemført industrisamarbejde gennem købsordrer og udvik-
lingsprojekter
De udenlandske leverandører gennemfører industrisamarbejde i Danmark
enten som forsvarsrelaterede købsordrer placeret hos danske virksomhe-
der eller som udviklingsprojekter med danske virksomheder, hvor de
udenlandske leverandører medvirker til at udvikle nye kapaciteter og
kompetencer hos de danske virksomheder.
Målt i værdi har de udenlandske leverandører tidligere overvejende gen-
nemført industrisamarbejdet som købsordrer, hvorimod der fra 2016 og
frem er sket en markant udvikling, idet industrisamarbejde her hovedsa-
geligt er gennemført via udviklingsprojekter.
I 2020 blev der gennemført industrisamarbejde for ca. 791 mio. kr. som
købsordrer, svarende til ca. 42 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 846
mio. kr. svarende til ca. 35 pct. i 2019). Købsordrerne var fordelt på 125
danske virksomheder (mod 115 i 2019).
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 17: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2020 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA og EDIDP (European Defence Industrial Development Programme), fra erhvervsministeren
2487991_0005.png
5/9
I 2020 blev der gennemført udviklingsprojekter for ca. 1,1 mia. kr. sva-
rende til ca. 58 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 1,6 mia. kr. sva-
rende til ca. 66 pct. i 2019). Udviklingsprojekterne var fordelt på 18 dan-
ske virksomheder (mod 15 i 2019).
Den overordnede tendens fra 2016 og frem er, at andelen af industrisam-
arbejde, der afvikles gennem udviklingsprojekter, er stigende. Dette kan
forklares af, at afviklingen af industrisamarbejde i de administrative ret-
ningslinjer for industrisamarbejde fra 2014 indskrænkes til udelukkende
at gælde forsvarsmateriel. Derudover kræves det, at afviklingen relaterer
sig til den konkrete anskaffelse af forsvarsmateriel eller tilsvarende mate-
riel. Formålet er at sikre de væsentlige danske sikkerhedsinteresser i rela-
tion til den enkelte anskaffelse af materiel på baggrund af en konkret vur-
dering. Dette fokus vil alt andet lige styre afviklingen i retning af mere
højteknologiske samarbejder mellem leverandørerne og danske virksom-
heder, hvilket forventes at øge afviklingen via udviklingsprojekter relativt
til købsordrer.
Berørte danske virksomheder
Der blev i 2020 afviklet industrisamarbejde hos 125 danske virksomheder
mod 115 danske virksomheder i 2019. 25 virksomheder tegnede sig i 2020
for ca. 95 pct. af afviklingen mod ca. 98 pct. i 2019. Ca. 55 pct. af afvik-
lingen var koncentreret hos 5 virksomheder (mod ca. 58 pct. i 2019).
1
4. Status for udenlandske leverandørers samlede industrisamar-
bejdsforpligtelser i Danmark
Erhvervsstyrelsen overvåger løbende, at de udenlandske leverandører
lægger ordrer eller afvikler projekter i henhold til deres forpligtelser. Dette
sker for at sikre, at afviklingen sker inden for de fastsatte frister i industri-
samarbejdskontrakterne.
Afviklingen af industrisamarbejdsaftaler mellem Erhvervsstyrelsen og de
udenlandske leverandører forløb generelt tilfredsstillende i 2020.
Med udgangen af 2020 var den samlede udestående forpligtelse på ca. 2,4
mia. kr. Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som
udenlandske leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad
de allerede har afviklet.
2
Til sammenligning var den samlede udestående
forpligtelse ca. 2,9 mia. kr. ved udgangen af 2019, jf. figur 2 nedenfor.
Faldet skyldes dels, at der i 2020 er pålagt nye forpligtelser for 500 mio.
kr. mindre, end der er gennemført industrisamarbejde for.
1
Af hensyn til beskyttelse af virksomhedernes forretningsfølsomme oplysninger angi-
ves virksomhedsnavnene ikke.
2
Størrelsen af den udestående forpligtelse svinger løbende i takt med tilkomst af nye
forpligtelser og afvikling på eksisterende forpligtelser. Ligeledes opdateres størrelsen
af den udestående forpligtelse (opgjort i danske kroner) dagligt i henhold til valutakurs-
udsving. Dertil kommer evt. opsparet modkøbskredit som følge af eksisterende aftaler
samt øvrige nedskrivninger, som ligeledes fratrækkes.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 17: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2020 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA og EDIDP (European Defence Industrial Development Programme), fra erhvervsministeren
2487991_0006.png
6/9
Figur 2: Udviklingen i den samlede udestående industrisamarbejdsfor-
pligtelse 2011-2020 (mia. kr.)
8
6
4
2
0
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Samlet udestående industrisamarbejdsforpligtelse
Note: Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som udenlandske
leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad de allerede har afviklet.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
Erhvervsstyrelsen forhåndsgodkender udviklingsprojekter mellem danske
virksomheder og udenlandske leverandører. De forhåndsgodkendte pro-
jekter afskrives i takt med, at projekterne gennemføres. Et projekt kan an-
nulleres såfremt det ikke gennemføres rettidigt.
Det aktuelle forhåndsgodkendte, men endnu ikke afviklede, beløb ud-
gjorde pr. 31. december 2020 ca. 6,7 mia. kr. (mod også ca. 6,7 mia. kr. i
2019)
3
. I de kommende år forventes afviklingen af udviklingsprojekterne
at nedbringe de udestående industrisamarbejdsforpligtelser betydeligt.
5. Strategiske teknologiområder
For industrisamarbejdskontrakter indgået under de administrative ret-
ningslinjer af 1. juli 2014 opgør Erhvervsstyrelsen, hvordan det gennem-
førte industrisamarbejde fordeler sig på de strategiske teknologiområder i
den nationale forsvarsindustrielle strategi.
Der er i 2020 gennemført industrisamarbejde for ca. 1,1 mia. kr. på for-
pligtelser indgået under de administrative retningslinjer fra 2014, hvilket
svarer til ca. 58 pct. af det samlede industrisamarbejde på ca. 1,9 mia. kr.
i 2020.
2020 er femte år med afvikling på industrisamarbejdskontrakter indgået
under de administrative retningslinjer. Nedenstående figur viser den fore-
løbige fordeling.
3
Årsagen til, at det forhåndsgodkendte beløb overstiger den udestående forpligtelse er,
at Forsvaret køber mere ind på rammekontrakter end tidligere. Det betyder, at forplig-
telsen for hver leverandør på en rammekontrakt opskrives hvert år i takt med forsvarets
træk på aftalen, hvorfor den aktuelle samlede forpligtelse ikke er retvisende for den en-
delige størrelse
heraf. Leverandørerne har dermed mulighed for at afvikle ”forud” i be-
gyndelsen af deres industrisamarbejdskontrakter.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 17: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2020 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA og EDIDP (European Defence Industrial Development Programme), fra erhvervsministeren
2487991_0007.png
7/9
Figur 3: Fordelingen af afvikling ift. de strategiske teknologiområder i
den forsvarsindustrielle strategi fra 2014 (mio. kr.)
Note: Den forsvarsindustrielle strategi fra 2014 indeholder i alt 8 strategiske teknologi-
områder.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
6. Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
Den 9. juni 2016 blev der indgået en politisk aftale om at anskaffe 27 F-
35-kampfly. Da Danmark er et af otte partnerlande i produktion, vedlige-
holdelse og videreudvikling af flyet, vil anskaffelsen ikke blive omfattet
af krav om industrisamarbejde. Danske virksomheder kan i stedet få tildelt
ordrer efter det såkaldte
best value-princip,
hvor kvalitet, pris og leve-
ringssikkerhed er afgørende i den indbyrdes konkurrence med de øvrige
partnerlandes industrier.
Som følge af den politiske aftale om anskaffelsen, og for at støtte danske
virksomheder, etablerede Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Uden-
rigsministeriet og Dansk Industri i marts 2017 et industripartnerskab, der
skal fokusere og styrke indsatsen over for Danmarks amerikanske partnere
ifm. anskaffelsen af nye kampfly til forsvaret (F-35). I 2020 er den spi-
rende forsvarsklynge, CenSec, også blevet en del af industripartnerskabet.
7. Status på danske virksomheders deltagelse i F-35 programmet
Erhvervsstyrelsen modtager halvårlige statusrapporter fra Lockheed Mar-
tin og Pratt & Whitney om danske virksomheders deltagelse i F-35 pro-
grammet.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 17: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2020 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA og EDIDP (European Defence Industrial Development Programme), fra erhvervsministeren
2487991_0008.png
8/9
Per december 2020 har Erhvervsstyrelsen verificeret følgende ordrevær-
dier til danske virksomheder vedr. F-35 produktion (tallene er akkumule-
ret ordreværdi i perioden siden Danmarks tiltrædelse af F-35-programmet
i 2002 og frem til seneste statusopgørelse per december 2020):
Lockheed Martin: ca. 776 mio. USD
Pratt & Whitney: ca. 11 mio. USD
Figur 4: Dansk industriel deltagelse i JSF-samarbejdet, akkumuleret
ordreværdi (mio. USD)
4
I alt 16 danske virksomheder har samarbejdet med Lockheed Martin,
mens 7 danske virksomheder har samarbejdet med Pratt & Whitney. 28
pct. af ordrevolumen er placeret direkte af Lockheed Martin, mens 1 pct.
er placeret af Pratt & Whitney
5
. De resterende 71 pct. er ordrer fra Lock-
heed Martins underleverandører.
Baseret på en simpel fremskrivning af det historiske ordreniveau forventer
Lockheed Martin, at dansk industri i programmets levetid (anslået +40 år)
vil modtage ordrer fra Lockheed Martin svarende minimum til den danske
stats udgifter til anskaffelsen af flyene (ca. 14,4 mia. kr.). Det er den umid-
delbare vurdering, at Lockheed Martins fremskrivning fremstår sandsyn-
lig, såfremt de nuværende leverandøraftaler og ordreniveauer med dansk
industri fastholdes.
Fsva. Pratt & Whitney, er deres simple fremskrivning under niveau ift.
motorens andel af købsprisen for F-35 (ca. 1,6 mia. kr.). Erhvervsstyrelsen
4
For årene 2010 og 2013 er der ikke foretaget verifikation, og det foregående års veri-
ficerede værdi anvendes derfor som datapunkt for grafen. Faldet i år 2008 skyldes for-
bedret opgørelsesmetode.
5
Lockheed Martin er systemleverandør på selve kampflyet, mens Pratt & Whitney le-
verer motoren.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 17: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2020 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA og EDIDP (European Defence Industrial Development Programme), fra erhvervsministeren
9/9
lægger løbende pres på Pratt & Whitney for at få flere ordrer til dansk
industri.
I takt med, at underleverandørkæderne til selve produktionen af flyene
bliver mere fastlagte, vil industripartnerskabet fremadrettet have et større
fokus på vedligeholdelsesdelen af JSF-programmet.
8. European Defence Industrial Development Programme 2019-2020
European Defence Industrial Development Programme (EDIDP) var et af
EU’s to testprogrammer for forsknings-
og udviklingssamarbejde på det
forsvarsindustrielle område. EDIDP udmøntede ca. 500 mio. EUR i årene
2019 og 2020 og er forløber til den Europæiske Forsvarsfond, der officielt
blev lanceret i sommeren 2021. Forsvarsfonden og dens testprogrammer
skal bidrage til opbygningen af en integreret forsvarsindustriel base i EU
ved at skabe bedre betingelser for medlemslandenes samarbejde om forsk-
ning, udvikling og indkøb af forsvarsmateriel. Formålet er at sikre en
åben, innovativ og konkurrencedygtig forsvarsindustri i Europa.
Forsvarsfonden og dens testprogrammer er ikke omfattet af Danmarks for-
svarsforbehold, og Danmark deltager derfor på lige fod med andre EU-
medlemslande. Det skyldes, at Forsvarsfonden er fremsat med hjemmel i
EU-traktatens
afsnit om ”Industri” og ”Forskning, teknologisk udvikling
og rummet” (TEUF, artikel 173, 182, 183 og 188). Dansk deltagelse i For-
svarsfonden og dens testprogrammer skal styrke dansk forsvarsevne, øge
dansk konkurrenceevne og sikre dansk hjemtag af EU-midler.
Danske resultater i testprogrammet EDIDP
I 2019 var der danske aktører med i tre af de i alt 16 projekter godkendt
til EU-støtte, mens der i 2020 var danske aktører med i 11 af de i alt 26
projekter godkendt til EU-støtte.
I 2019 og 2020 deltog i alt 13 forskellige danske aktører, herunder tre
universiteter og 10 virksomheder. Samlet set har de 13 aktører fået etab-
leret samarbejde med omkring 200 virksomheder og universiteter på tværs
af EU og sikret et samlet hjemtag på ca. 50 mio. kr. Foruden de brede
internationale samarbejder, der etableres igennem projekterne, bliver in-
novative danske løsninger i høj grad eksponeret for det europæiske for-
svarsmarked og integreret i europæiske værdikæder.
De danske aktører har klaret sig yderst godt i testprogrammet. I 2020-an-
søgningsrunden blev Danmark det femte mest succesfulde land målt på
antal projekter efter Frankrig, Italien, Spanien og Tyskland. Dansk for-
svarsindustri og forskningsinstitutioner har igennem testprogrammet etab-
leret sig som vigtige og kompetente samarbejdspartnere på det europæiske
forsvarsmarked.
Pr. 12. maj 2021 er ressortansvaret for Forsvarsfonden skiftet fra Er-
hvervsministeriet til Forsvarsministeriet.