Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2609129_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af militær retsplejelov
(Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten)
§1
I militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538 af
8. juni 2006, § 8 i lov nr. 639 af 12. juni 2013 og § 3 i lov nr. 1550 af 19. december 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 15, stk. 1,
ændres »foretager udåndingsprøve« til: »afgiver udåndings-, spyt- eller
svedprøve eller lader sine øjne besigtige«.
2.
I
§ 15, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »udåndingsprøve« til: »udåndings-, spyt- eller svedprøve
eller at lade sine øjne besigtige«.
3.
I
§ 15, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »udåndingsprøven« til: »udåndings-, spyt- eller svedprø-
ven eller øjenbesigtigelsen«.
4.
I
§ 15, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 20 eller en overskridelse af en promillegrænse fastsat i
medfør af § 21 eller« til: »§ 20, en overskridelse af en promillegrænse fastsat i medfør af §
21 eller en overtrædelse af«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færø-
ske eller grønlandske forhold tilsiger.
Side 1 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 2 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
1. Indledning og baggrund
Forsvarets personel varetager i tjenesten en lang række opgaver, der kræver skærpet op-
mærksomhed, herunder håndtering af våben og farligt materiel, hvor fejlbetjening kan få al-
vorlige konsekvenser. Tjenstgørende militært personel, der er påvirket af euforiserende stof-
fer, vil dermed også kunne bringe både deres eget og deres kollegaers liv og sikkerhed i fare.
Derfor er misbrug af euforiserende stoffer uforeneligt med militærtjenesten.
Det følger af militær straffelov, at det er strafbart ved indtagelse af blandt andet euforiserende
stoffer at bringe sig i en tilstand, hvor man ikke er i stand til at varetage sin tjeneste på fuldt
forsvarlig måde, samt at det er strafbart i tjenesten eller på militært område at være i besid-
delse af eller indtage euforiserende stoffer.
I dag giver militær retsplejelov mulighed for, at Forsvarsministeriets Auditørkorps og andre
militære myndigheder, herunder Militærpolitiet, til enhver tid kan kræve, at tjenstgørende
militært personel, som fører motordrevet køretøj eller varetager opgaver, for hvilke der er
fastsat særlige promillegrænser, afgiver udåndingsprøve med henblik på at teste, om perso-
nellet er påvirket af alkohol.
Regeringen finder, at der er behov for, at der på tilsvarende vis til enhver tid kan foretages
kontrol af, om tjenstgørende militært personel, der fører motordrevet køretøjer eller i øvrigt
varetager opgaver, for hvilke der er fastsat særlige promillegrænser, er påvirket af euforise-
rende stoffer.
Med dette lovforslag lægger regeringen derfor op til, at der indføres mulighed for, at Forsvars-
ministeriets Auditørkorps og andre militære myndigheder kan afkræve spyt- og svedprøver
samt foretage øjenbesigtigelse af tjenstgørende militært personel som eksempelvis fører kø-
retøjer. Der vil være tale om samme mulighed, som politiet i dag har efter færdselsloven, hvor
politiet til enhver tid kan kræve, at føreren af et køretøj afgiver udåndings-, spyt- eller sved-
prøve eller lader sine øjne besigtige.
Den foreslåede ændring vil således styrke mulighederne for at pågribe narkopåvirket militært
personel, som fører motordrevet køretøj eller varetager opgaver, for hvilke der er fastsat
særlige promillegrænser.
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 3 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Efter § 15, stk. 1, i militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, har Auditøren og andre
militære myndigheder mulighed for at kræve, at tjenstgørende militært personel inden for
Forsvarsministeriets område, som fører motordrevet køretøj eller i øvrigt varetager opgaver,
for hvilke der er fastsat særlige promillegrænser, foretager udåndingsprøve.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A,
side 1063, at udåndingsprøve kan kræves i form af stikprøvekontrol, og at adgangen til at
kræve udåndingsprøve i det hele svarer til færdselslovens § 55, stk. 1. Der stilles således i
bestemmelsen ikke krav om, at der skal være konkret mistanke om, at den pågældende er
påvirket af alkohol. Militært personel, der er omfattet af bestemmelsen, skal på forlangende
afgive en udåndingsprøve.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at formålet med indsættelsen af bestemmelserne
var ”at markere det uacceptable i at udføre tjeneste i forsvaret under indvirkning af alkohol
eller euforiserende stoffer i forbindelse med opgaver, som kræver skærpet opmærksomhed,
og hvor fejlbehandling eller fejlbetjening af materiel kan få alvorlige konsekvenser”. Formålet
med bestemmelsen i militær retsplejelov er dermed at understøtte håndhævelsen af militær
straffelov i relation til de opgaver, der opremses i § 15, stk. 1, i militær retsplejelov.
Efter § 15, stk. 2, i militær retsplejelov kan en person fremstilles til udtagelse af blodprøve og
til afgivelse af urinprøve, hvis vedkommende nægter at afgive udåndingsprøve, eller hvis ved-
kommende ikke er i stand til at afgive prøven. Det samme gælder, hvis udåndingsprøven giver
grund til at antage, at der foreligger en overtrædelse af § 20 i militær straffelov eller en
overskridelse af promillegrænser fastsat i medfør af § 21 i militær straffelov eller færdselslo-
vens §§ 53 og 54 om spirituskørsel og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stof-
fer, sygdom m.v.
Ved bekendtgørelse nr. 220 af 20. marts 2009 om promillegrænser på særlige områder for
tjeneste i forsvaret har forsvarsministeren i medfør af § 21 i militær straffelov fastsat promil-
legrænser for en række særlige opgaver og ophold på særlige områder for tjenstgørende mi-
litært personel. Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. promillegrænser for udførelse af vagttjene-
ste, skarpskydning og omgang med skarpladte våben, ammunition og eksplosivstoffer, om-
gang med stoffer og produkter indeholdende radioaktivt materiale, kørsel med motordrevet
køretøj på militære områder, der ikke er omfattet af færdselslovens bestemmelser, og for
adgang og ophold på Forsvarets afspærrede skydeområder.
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 4 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
Efter § 15, stk. 3, i militær retsplejelov kan militært personel desuden fremstilles til udtagelse
af blodprøve og til afgivelse af urinprøve, hvis der er en begrundet mistanke om, at den på-
gældende gør tjeneste under indflydelse af euforiserende stoffer.
Det følger af § 20 i militær straffelov, lov nr. 530 af 24. juni 2005, at den, der ved indtagelse
af alkohol, euforiserende stoffer, opstemmende eller bedøvende midler eller på lignende måde
har bragt sig i en tilstand, hvor vedkommende ikke er i stand til at varetage sin tjeneste på
fuldt forsvarlig måde, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.
Af § 22 i militær straffelov følger det, at den, der i tjenesten eller på militært område er i
besiddelse af euforiserende stoffer, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder, med-
mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning. Det samme gælder den, der indtager
sådanne stoffer i tjenesten eller på militært område.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
Misbrug af euforiserende stoffer er uforeneligt med militær tjeneste, idet Forsvarets personel
i tjenesten varetager en lang række opgaver, der kræver skærpet opmærksomhed, herunder
håndtering af våben og farligt materiel, hvor fejlbetjening kan få alvorlige konsekvenser.
I § 15 i militær retsplejelov er der i dag ikke hjemmel til, at Forsvarsministeriets Auditørkorps
eller andre militære myndigheder, herunder Militærpolitiet, rutinemæssigt eller stikprøvevis
kan kræve, at tjenstgørende militært personel inden for Forsvarsministeriets område, som
fører motordrevet køretøj eller i øvrigt varetager opgaver, hvor der gælder særlige promille-
grænser, lader sig teste for narkopåvirkning ved hjælp af spyt- eller svedprøve eller ved at
lade deres øjne besigtige. Bestemmelsens stk. 1 hjemler i dag alene adgang til at kræve
udåndingsprøve, som benyttes til at måle mængden af alkohol i blodet.
Forsvarsministeriet ser derfor behov for at styrke muligheden for håndhævelse af de bestem-
melser i militær straffelov, som markerer det uacceptable i at udføre tjeneste i Forsvaret under
indvirkning af euforiserende stoffer.
Forsvarsministeriet finder, at det vil være mest hensigtsmæssigt, at der gives Forsvarsmini-
steriets Auditørkorps og andre militære myndigheder, herunder Militærpolitiet, samme adgang
til at stille krav om spyt- eller svedprøver samt foretage øjenbesigtigelse, som der i dag gælder
i relation til at stille krav om udåndingsprøve. Det vil indebære, at Forsvarsministeriets Audi-
tørkorps og andre militære myndigheder, herunder Militærpolitiet, vil kunne stille krav om, at
militært tjenestegørende personel skal afgive spyt- eller svedprøver eller lade deres øjne be-
sigtige, når de fører motordrevet køretøj eller når de udfører en række nærmere oplistede
opgaver, som fremgår af bekendtgørelsen om promillegrænser på særlige områder for tjene-
ste i forsvaret.
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 5 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
Det bemærkes, at bekendtgørelsen alene fastlægger promillegrænser, hvorimod der ikke fast-
sættes grænseværdier for euforiserende stoffer i relation til udførelsen af opgaverne. Det vur-
deres imidlertid at være relevant at give mulighed for at teste militært tjenestegørende per-
sonel for påvirkning af euforiserende stoffer i de tilfælde, hvor de udfører sådanne opgaver.
Militært tjenestegørende personel, der udfører sådanne opgaver under påvirkning af euforise-
rende stoffer, vil således typisk ikke være i stand til at varetage deres tjeneste på fuldt for-
svarlig måde, hvorefter de vil kunne straffes efter § 20 i militær straffelov.
Muligheden for at kræve spyt- eller svedprøve og foretage besigtigelse af øjne for det militære
personel, som fører motordrevet køretøj, vil i øvrigt svare til muligheden efter færdselslovens
§ 55, stk. 1, hvorefter politiet til enhver tid kan kræve, at føreren af et køretøj afgiver udån-
dings-, spyt- eller svedprøve eller lader sine øjne besigtige.
Forsvarsministeriet finder således, at der i § 15, stk. 1, i militær retsplejelov bør gives For-
svarsministeriets Auditørkorps og andre militære myndigheder, herunder Militærpolitiet, til-
svarende mulighed for at kræve spyt- og svedprøve og foretage besigtigelse af øjne for det
militære personel, som fører motordrevet køretøj eller i øvrigt varetager opgaver, hvor der
gælder særlige promillegrænser.
Forsvarsministeriet finder endvidere, at der i § 15, stk. 2, i militær retsplejelov bør skabes
hjemmel til at fremstille en person til udtagelse af blodprøve og til afgivelse af urinprøve, hvis
pågældende nægter at afgive udåndings-, spyt- eller svedprøve eller lade sine øjne besigtige,
eller hvis vedkommende ikke er i stand til at medvirke hertil.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at muligheden for at anvende spyt- og svedprøve samt øjenbesigtigelse indføres
i § 15, stk. 1, i militær retsplejelov, således at Auditøren og andre militære myndigheder,
herunder Militærpolitiet, får mulighed for at kræve spyt- og svedprøve samt øjenbesigtigelse
blandt tjenstgørende militært personel, som fører motordrevet køretøj eller i øvrigt varetager
opgaver, for hvilke der er fastsat særlige promillegrænser.
Auditøren og andre militære myndigheder vil dermed
i de af § 15, stk. 1, omfattede tilfælde
få samme beføjelser, som politiet har i henhold til færdselslovens § 55.
Det forslås endvidere, at der i § 15, stk. 2, i militær retsplejelov skabes hjemmel til, at militært
personel kan fremstilles til udtagelse af blodprøve eller afgivelse af urinprøve, såfremt den
pågældende ikke er i stand til eller nægter at medvirke til en spyt- eller svedprøve eller øjen-
besigtigelse.
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 6 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for sta-
ten, regioner eller kommuner.
Det vurderes at lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning, herunder
princip 5 om tryg og sikker databehandling. De prøver, der vil blive taget efter lovforslaget,
vil blive behandlet i overensstemmelse med den allerede gældende ordning for udåndingsprø-
ver og blod- og urinprøver. Det indebærer, at de prøver, der tages som stikprøver, behandles
efter databeskyttelsesforordningens regler om myndighedsudøvelse. Behandlingen af person-
oplysninger i forbindelse med straffesager vil ske i overensstemmelse med lov nr. 410 af 27.
april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
(…)
til den
(…)
været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Centralforeningen for Stampersonel (CS), Dansk Arbejdsgiverforening, Danske
Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Færøernes Landstyre via Rigsombudsmanden på
Færøerne, Hovedforeningen for Personel af Reserven i Danmark (HPRD), Hovedorganisationen
af Officerer i Danmark (HOD), Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Naalakkersuisut via Rigsombudsmanden i Grønland, Præ-
sidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, samtlige byretspræsidenter og
Værnepligtsrådet.
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 7 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
2609129_0008.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
gifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regi-
oner
Implementerings-
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse-
kvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Klima- og miljø-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-ret-
ten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering / Går vi-
dere end mini-
mumskrav i EU-re-
gulering (sæt X)
Ja
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Negative konsekvenser/merud-
gifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Nej
X
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 8 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 15, stk. 1, i militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, at Auditøren
og andre militære myndigheder til enhver tid kan kræve, at tjenstgørende militært personel,
som fører motordrevet køretøj eller i øvrigt varetager opgaver, for hvilke der er fastsat særlige
promillegrænser, foretager udåndingsprøve.
De nævnte opgaver omfatter f.eks. omgang med farlige kemiske stoffer, lægefaglig og
sundhedsfaglig tjeneste, skarpskydning m.m., jf. bekendtgørelse nr. 220 af 20. marts 2009
om promillegrænser på særlige områder for tjeneste i forsvaret.
Det foreslås at bestemmelsens anvendelsesområde udvides, således at den ikke alene
omfatter adgang til at kræve udåndingsprøver, men tillige spyt- eller svedprøver samt øjen-
besigtigelse. Dermed vil Auditøren og andre militære myndigheder, herunder Militærpolitiet,
kunne kræve, at tjenstgørende militært personel inden for Forsvarsministeriets område, som
fører motordrevet køretøj eller i øvrigt varetager opgaver, for hvilke der er fastsat særlige
promillegrænser, afgiver udåndings-, spyt- eller svedprøve eller lader deres øjne besigtige.
Auditøren og andre militære myndigheder vil dermed have mulighed for at foretage prøver
og stikprøver for at vurdere, om tjenstgørende personel udfører opgaver som nævnt i § 15,
stk. 1, i militær retsplejelov under påvirkning af euforiserende stoffer.
Auditørens og de militære myndigheders adgang til i henhold til § 15, stk. 1, i militær
retsplejelov at foretage kontrol af, om der foreligger narkotikapåvirkning, vil herefter svare til
den adgang, som politiet i dag har i henhold til færdselsloven.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 og 3
Det fremgår af § 15, stk. 2, i militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, at såfremt en
person nægter at afgive udåndingsprøve, eller vedkommende ikke er i stand til at medvirke,
kan vedkommende fremstilles til udtagelse af blodprøve og til afgivelse af urinprøve. Det
samme gælder, hvis udåndingsprøven giver grund til at antage, at der foreligger en overtræ-
delse af militær straffelov § 20 eller en overskridelse af en promillegrænse fastsat i medfør af
§ 21 eller færdselslovens §§ 53 og 54.
Som konsekvens af den foreslåede ændring af § 15, stk. 1, i militær retsplejelov foreslås det,
at bestemmelsens anvendelsesområde udvides, således at den ikke alene omfatter
udåndingsprøver, men tillige spyt- eller svedprøver samt øjnebesigtigelse. Med den foreslåede
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 9 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
ordning vil det blive muligt for Auditøren og militære myndigheder, herunder Militærpolitiet,
at fremstille militært personel til udtagelse af blodprøve og til afgivelse af urinprøve, hvis
vedkommende nægter at foretage udåndings-, spyt- eller svedprøve eller at lade sine øjne
besigtige. Tilsvarende gælder for de situationer, hvor vedkommende er ude af stand til at
medvirke til at afgive udåndings-, spyt- eller svedprøve eller at lade sine øjne besigtige. Det
samme vil være muligt, hvis udåndings-, spyt- eller svedprøven eller øjenbesigtigelsen giver
grund til at antage, at der foreligger en overtrædelse af § 20 i militær straffelov eller en
overskridelse af promillegrænser fastsat i medfør af § 21 i militær straffelov eller færdselslo-
vens §§ 53 og 54.
Er der begrundet mistanke om overtrædelse af § 20 i militær straffelov, kan Auditøren herud-
over efter gældende ret, som ikke foreslås ændret, beslutte, at der skal udtages blodprøve
med hjemmel i retsplejelovens § 792 b, stk. 2, eller § 15, stk. 3, i militær retsplejelov.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 15, stk. 2, 2. pkt., i militær retsplejelov, at hvis der er grund til at antage,
at der foreligger en overtrædelse af militær straffelov § 20 eller en overskridelse af en promil-
legrænse fastsat i medfør af § 21 eller færdselslovens §§ 53 og 54, så kan vedkommende
fremstilles til udtagelse af blodprøve og til afgivelse af urinprøve
For at undgå fortolkningstvivl foreslås det, at bestemmelsen præciseres, således at det
entydigt fremgår, at henvisningen til færdelsloven vedrører en overtrædelse af lovens §§ 53
og 54, og ikke en overskridelse af promillegrænser i færdselsloven. Ændringen er alene udtryk
for en sproglig præcisering, og der er således ikke tilsigtet en ændring af gældende ret.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttræden. Det foreslås i bestemmelsen, at loven træder i
kraft den 1. januar 2023.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. I bestemmelsen fastsættes det, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning vil kunne sættes
i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Den gældende militære retsplejelov er på nuværende tidspunkt ikke sat i kraft for Færøerne
og Grønland.
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 10 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 11 af 12
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af militær retsplejelov (Styrkelse af mulighederne for at pågribe militært personel, der er narkopåvirket i tjenesten), fra forsvarsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni
2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538 af 8. juni
2006, § 8 i lov nr. 639 af 12. juni 2013 og § 3 i lov
nr. 1550 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
§ 15.
Auditøren og andre militære myndig-
heder kan til enhver tid kræve, at tjenstgø-
rende militært personel inden for Forsvarsmini-
steriets område, som fører motordrevet køretøj
eller i øvrigt varetager opgaver, for hvilke der
er fastsat særlige promillegrænser, foretager
udåndingsprøve.
Stk. 2.
Nægter en person at afgive udån-
dingsprøve, eller er vedkommende ikke i stand
til at medvirke, kan vedkommende fremstil-
les til udtagelse af blodprøve og til afgivelse af
urinprøve. Det samme gælder, hvis udåndings-
prøven giver grund til at antage, at der forelig-
ger en overtrædelse af militær straffelov § 20
eller en overskridelse af en promillegrænse
fastsat i medfør af § 21 eller færdselslovens §§
53 og 54.
Stk. 3.
---
4.
4.
I
§ 15, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 20 eller en
overskridelse af en promillegrænse fastsat i medfør
af § 21 eller« til: »§ 20, en overskridelse af en pro-
millegrænse fastsat i medfør af § 21 eller en over-
trædelse af«.
3.
I
§ 15, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »udåndingsprø-
ven« til: »udåndings-, spyt- eller svedprøven el-
ler øjenbesigtigelsen«.
2.
I
§ 15, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »udåndings-
prøve« til: »udåndings-, spyt- eller svedprøve el-
ler at lade sine øjne besigtige«.
1.
I
§ 15, stk. 1,
ændres »foretager udåndings-
prøve« til: »afgiver udåndings-, spyt- eller sved-
prøve eller lader sine øjne besigtige«.
Sagsnr.: 2022/003926
Dok.nr.: 424456
Side 12 af 12