Forsvarsudvalget 2021-22
FOU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2608634_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af værnepligtsloven
(Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold)
§1
I værnepligtsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 225 af 13. marts 2006, som ændret ved § 99
i lov nr. 538 af 8. juni 2006 og lov nr. 1538 af 18. december 2018, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 13
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at værnepligtige i en nærmere fast-
sat periode fritages for at møde til Forsvarets Dag, hvis helt særlige forhold gør sig gæl-
dende.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af værnepligtslovens § 13, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr.
225 af 13. marts 2006, som ændret ved § 99 i lov nr. 538 af 8. juni 2006 og lov nr. 1538 af
18. december 2018, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af værnepligtslovens § 13, stk. 6.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske
og de grønlandske forhold tilsiger.
Side 1 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
COVID-19-pandemien betød, at Forsvarets Dag i en lang periode ikke kunne gennemføres i
samme omfang som normalt. Der er som følge heraf opstået et større efterslæb af værneplig-
tige, der skulle være mødt til Forsvarets Dag.
De værnepligtige, der har haft ønske om at møde til Forsvarets Dag, har fået mulighed for
løbende at møde hertil. På nuværende tidspunkt er der imidlertid en stor gruppe af øvrige
værnepligtige, der afventer at blive indkaldt til Forsvarets Dag.
I dag er der efter værnepligtsloven ikke mulighed for at fritage værnepligtige for at møde til
Forsvarets Dag. Loven giver således alene mulighed for at udskyde de værnepligtiges møde-
pligt.
Indhentning af efterslæbet vil med den nuværende kapacitet tage flere år. En fastholdelse af
mødepligten for de værnepligtige, der afventer at blive indkaldt til Forsvarets Dag, vil derfor
indebære, at der er værnepligtige, som i en årrække må afvente en afklaring af, om de skal
indkaldes til værnepligtstjeneste. En indhentning af efterslæbet gennem en forøgelse af ka-
paciteten vil være uforholdsmæssigt ressourcekrævende, hvilket blandt andet skal ses i lyset
af, at 99,9 pct. af Forsvarets og Beredskabsstyrelsens behov for værnepligtige i dag er dækket
af mænd og kvinder, der melder sig frivilligt til at gøre værnepligtstjeneste.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om at fritage de værnepligtige, der i helt særlige situationer ikke kan indkaldes til Forsvarets
Dag, fra deres mødepligt. Med lovforslaget vil der dels kunne tages højde for situationen i
Side 2 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
forbindelse med COVID-19, dels kunne tages højde for lignende, helt særlige situationer i
fremtiden.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Det følger af § 13, stk. 1, i værnepligtsloven, at værnepligtige, der har bopæl eller ophold her
i landet, skal møde til Forsvarets Dag i det år, hvori de fylder 18 år. Forsvarsministeren kan
dog bestemme, at mødepligten skal indtræde senere.
Forsvarets Dag er nærmere reguleret i § 7 og kapitel III i værnepligtsloven og består for de
værnepligtige af en række forskellige elementer, herunder blandt andet orientering om de
forskellige tjenesteforhold samt session og lodtrækning.
Efter værnepligtslovens § 13, stk. 2, kan forsvarsministeren eller den myndighed, som for-
svarsministeren bemyndiger til det, pålægge værnepligtige at møde til Forsvarets Dag.
Det følger af § 27 i værnepligtsloven, at udskrevne værnepligtige kan gives udsættelse med
møde til den første samlede tjeneste indtil udgangen af det år, i hvilket de fylder 26 år, når
de godtgør, at udsættelsen af hensyn til deres uddannelse eller af andre grunde vil være af
særlig betydning for dem. Efter værnepligtslovens § 13, stk. 4, kan forsvarsministeren under
den i værnepligtslovens § 27 angivne betingelse give de værnepligtige udsættelse med at
møde til Forsvarets Dag indtil udgangen af det år, i hvilket de fylder 25 år.
Herudover følger det af § 13, stk. 5, i værnepligtsloven, at forsvarsministeren kan fastsætte
regler om pligten og retten til at møde til Forsvarets Dag, jf. stk. 1-3.
Bestemmelserne i § 13, stk. 1, 2 og 5, er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 66 af 1. november
2017 om Forsvarets Dag, herunder session og indkaldelse til værnepligtstjeneste m.v.
Værnepligtsloven indeholder ikke bestemmelser, der giver mulighed for at fritage værneplig-
tige for at møde til Forsvarets Dag.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
COVID-19-pandemien bevirkede, at det i en lang periode ikke var muligt at gennemføre For-
svarets Dag i samme omfang som normalt. Det var således i perioder ikke muligt at afholde
Forsvarets Dag på grund af nedlukninger, mens det i andre perioder ikke var muligt at indkalde
samme antal værnepligtige til at møde til Forsvarets Dag som forud for COVID-19 på grund
af øvrige restriktioner, herunder afstandskrav.
Der er som følge heraf opstået et større efterslæb af værnepligtige, der skulle være mødt til
Forsvarets Dag. For at håndtere situationen på kort sigt har forsvarsministeren fastsat en
Side 3 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
senere mødepligt til Forsvarets Dag for en række af de værnepligtige i medfør af værnepligts-
lovens § 13, stk. 1, 2. pkt. De værnepligtige, der selv ønskede at komme til Forsvarets Dag,
har dog løbende fået mulighed for dette.
Status er, at der på nuværende tidspunkt er en stor gruppe værnepligtige, der afventer at
blive indkaldt til Forsvarets Dag. Der er tale om værnepligtige, som typisk ikke har et ønske
om at gøre værnepligtstjeneste.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at det kan tage flere år, såfremt efterslæbet skal ind-
hentes inden for de nuværende rammer. En fastholdelse af mødepligten for de værnepligtige,
der mangler at komme til Forsvarets Dag, vil derfor indebære, at der er værnepligtige, som i
en årrække må afvente en afklaring af, hvorvidt de skal indkaldes til værnepligtstjeneste.
Det er endvidere Forsvarsministeriets vurdering, at en indhentning af efterslæbet gennem en
forøgelse af kapaciteten, således at alle værnepligtige, der mangler at komme til Forsvarets
Dag, skal møde hertil, vil være uforholdsmæssigt ressourcekrævende. Dette skal ses i lyset
af, at 99,9 pct. af Forsvarets og Beredskabsstyrelsens behov for værnepligtige i 2021 var
dækket af mænd og kvinder, der meldte sig frivilligt til at gøre værnepligtstjeneste.
Forsvarsministeriet finder derfor samlet set, at der bør skabes hjemmel i værnepligtsloven til,
at de værnepligtige, der i helt særlige situationer ikke kan møde til Forsvarets Dag, kan frita-
ges fra deres mødepligt.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at forsvarsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler om, at værne-
pligtige i en nærmere fastsat periode fritages for at møde til Forsvarets Dag, hvis helt særlige
forhold gør sig gældende. Det vil eksempelvis kunne være ved udbrud af epidemiske syg-
domme, som nødvendiggør begrænsninger af samfundsaktiviteten. Det vil også kunne være
ved naturkatastrofer, der rammer etablissementer på Forsvarsministeriets område eller den
infrastruktur, som etablissementerne afhænger af for at fungere, eller ved kriser og katastro-
fer af et sådant omfang, at Forsvarets ressourcer fra Forsvarets Dag, herunder eksempelvis
lægeressourcer, skal bruges til at håndtere krisen eller katastrofen.
Forsvarsministeren vil dermed kunne fastsætte regler om at fritage værnepligtige, der ikke
kan eller har kunnet møde til Forsvarets Dag på grund af COVID-19. Endvidere vil ministeren
også fremadrettet have mulighed for at udstede regler om, at værnepligtige fritages for at
møde til Forsvarets Dag, hvis der opstår lignende, helt særlige situationer. Muligheden for at
fritage værnepligtige vil være afgrænset til en nærmere fastsat periode, således at forsvars-
ministeren vil kunne fastsætte regler om, at værnepligtige, der skal møde eller skulle være
mødt til Forsvarets Dag i en bestemt periode, fritages.
Værnepligtige, der efter den foreslåede regulering fritages for at møde til Forsvarets Dag, vil
ikke på et senere tidspunkt kunne indkaldes til at møde til Forsvarets Dag i medfør af for
eksempel værnepligtslovens § 13, stk. 2.
Side 4 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
Det forudsættes, at forsvarsministeren samtidig fastsætter regler om, at værnepligtige, der
efter den foreslåede regulering fritages for at skulle møde til Forsvarets Dag, fortsat indtil
deres fyldte 30. år vil have mulighed for at møde hertil, hvis de anmoder om at komme til
Forsvarets Dag. De pågældende vil blive informeret om muligheden for fortsat at deltage i
Forsvarets Dag.
Den foreslåede ordning vil blive administreret således, at den operative kapacitet, der er ba-
seret på brug af værnepligtige, ikke vil blive påvirket.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget estimeres at fritage Forsvaret for at afholde engangsomkostninger på 25-35 mio.
kr., som ville være forbundet med at indhente efterslæbet efter COVID-19-pandemien.
Lovforslaget vurderes i relevant omfang at være i overensstemmelse med principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget har ikke i øvrigt væsentlige økonomiske konsekvenser eller implementeringskon-
sekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil kunne medføre positive administrative konsekvenser for de værnepligtige,
som måtte blive fritaget for at skulle møde til Forsvarets Dag efter regler udstedt i medfør af
bestemmelsen.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Side 5 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
2608634_0006.png
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den […] til den […] været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC), Centralforeningen for Stampersonel (CS), Danmarks Ve-
teraner, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Fæ-
røernes Landstyre via Rigsombudsmanden på Færøerne, Hovedforeningen for Personel af Re-
serven i Danmark (HPRD), Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD), Hærens Kon-
stabel- og Korporalforening (HKKF), Institut for Menneskerettigheder, Interforce, Justitia,
Kommunernes Landsforening (KL), Naalakkersuisut via Rigsombudsmanden i Grønland, Præ-
sidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, samtlige byretspræsidenter,
Soldaterlegatet og Værnepligtsrådet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
gifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Lovforslaget estimeres at fritage
Forsvaret for at afholde engangs-
omkostninger på 25-35 mio. kr.,
som ville være forbundet med at
indhente efterslæbet efter CO-
VID-19-pandemien.
Ingen.
Negative konsekvenser/merud-
gifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen.
Økonomiske konse-
kvenser for stat,
kommuner og regi-
oner
Implementerings-
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse-
kvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
sekvenser for bor-
gerne
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Klimamæssige kon-
sekvenser
Lovforslaget vil kunne medføre
positive administrative konse-
kvenser for de værnepligtige,
som måtte blive fritaget for at
skulle møde til Forsvarets Dag ef-
ter regler udstedt i medfør af be-
stemmelsen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Side 6 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
2608634_0007.png
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-ret-
ten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering / Går vi-
dere end mini-
mumskrav i EU-re-
gulering (sæt X)
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Side 7 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af værnepligtslovens § 13, stk. 1, at værnepligtige, der har bopæl eller ophold her
i landet, skal møde til Forsvarets Dag i det år, hvori de fylder 18 år. Forsvarsministeren kan
dog bestemme, at mødepligten skal indtræde senere.
Det følger desuden af værnepligtslovens § 13, stk. 2, at forsvarsministeren eller den myndig-
hed, forsvarsministeren bemyndiger til det, kan pålægge værnepligtige at møde til Forsvarets
Dag.
Det følger endvidere af værnepligtslovens § 13, stk. 4, at forsvarsministeren under den i vær-
nepligtslovens § 27 angivne betingelse kan give de værnepligtige udsættelse med at møde til
Forsvarets Dag indtil udgangen af det år, i hvilket de fylder 25 år.
Det følger herudover af værnepligtslovens § 13, stk. 5, at forsvarsministeren kan fastsætte
regler om pligten og retten til at møde til Forsvarets Dag, jf. stk. 1-3.
Værnepligtsloven indeholder ikke bestemmelser, der giver mulighed for at fritage værneplig-
tige for at møde til Forsvarets Dag.
Det foreslås med
§ 13, stk. 5,
at forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at værnepligtige
i en nærmere fastsat periode fritages for at møde til Forsvarets Dag, hvis helt særlige forhold
gør sig gældende.
Den foreslåede bestemmelse vil alene finde anvendelse, hvis helt særlige forhold gør sig gæl-
dende. Ved »helt særlige forhold« forstås udefrakommende påvirkninger, der indebærer, at
Forsvarets Dag ikke uden et uforholdsmæssigt ressourceforbrug vil kunne gennemføres. Det
vil eksempelvis kunne være ved udbrud af epidemiske sygdomme, som nødvendiggør be-
grænsninger af samfundsaktiviteten. Det vil også kunne være ved naturkatastrofer, der ram-
mer etablissementer på Forsvarsministeriets område eller den infrastruktur, som etablisse-
menterne afhænger af for at fungere, eller ved kriser og katastrofer af et sådant omfang, at
Forsvarets ressourcer fra Forsvarets Dag, herunder eksempelvis lægeressourcer, skal bruges
til at håndtere krisen eller katastrofen.
Der vil efter den foreslåede bestemmelse alene kunne fastsættes regler om fritagelse af vær-
nepligtige for at møde til Forsvarets Dag i en nærmere afgrænset periode. Forsvarsministeren
vil efter bestemmelsen kunne fastsætte regler om, at værnepligtige, der skal møde eller skulle
være mødt til Forsvarets Dag i en bestemt periode, fritages. Bestemmelsen vil således ikke
kunne anvendes til at fastsætte regler om, at værnepligtige generelt fritages for at møde til
Forsvarets Dag. Desuden vil den foreslåede bestemmelse skulle administreres således, at den
operative kapacitet i Forsvaret og Beredskabsstyrelsen, der er baseret på brug af værneplig-
tige, ikke påvirkes.
Side 8 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
Med den foreslåede bestemmelse vil forsvarsministeren eksempelvis kunne fastsætte regler
om, at værnepligtige, der ikke kan eller har kunnet møde til Forsvarets Dag på grund af CO-
VID-19-pandemien, fritages for at skulle møde hertil. Dermed vil regler, der udstedes i medfør
af bestemmelsen, blandt andet kunne afvikle det efterslæb, der på nuværende tidspunkt er
opstået i forhold til de værnepligtige, der mangler at møde til Forsvarets Dag som følge af
COVID-19.
Værnepligtige, der i medfør af regler, som udstedes i medfør af loven, fritages for at møde til
Forsvarets Dag, vil ikke på senere et tidspunkt kunne indkaldes til at møde til Forsvarets Dag
i medfør af for eksempel værnepligtslovens § 13, stk. 2.
Det forudsættes, at forsvarsministeren samtidig fastsætter regler om, at værnepligtige, der
fritages for at skulle møde til Forsvarets Dag, fortsat indtil deres fyldte 30. år vil have mulighed
for at møde hertil, hvis de anmoder om at komme til Forsvarets Dag. De pågældende vil blive
informeret om muligheden for fortsat at deltage i Forsvarets Dag.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås med
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Bestemmelsen vil indebære, at forsvarsministeren fra den 1. januar 2023 vil kunne fastsætte
regler om fritagelse af værnepligtige for at møde til Forsvarets Dag efter den foreslåede nye
§ 13, stk. 5, i værnepligtsloven.
Til stk. 2
Det foreslås med
stk. 2,
at regler fastsat i medfør af værnepligtslovens § 13, stk. 5, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 225 af 13. marts 2006, som ændret ved § 99 i lov nr. 538 af 8. juni 2006 og
lov nr. 1538 af 18. december 2018, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrif-
ter udstedt i medfør af værnepligtslovens § 13, stk. 6.
Bestemmelsen vil indebære, at de regler, der i dag er udstedt i medfør af værnepligtslovens
§ 13, stk. 5, fortsat skal gælde, hvis lovforslaget bliver vedtaget. Dette skal ses i lyset af, at
det med lovforslaget foreslås, at den gældende § 13, stk. 5, bliver § 13, stk. 6.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed.
Værnepligtsloven er, på nær ændringerne foretaget ved § 82 i lov nr. 1054 af 23. december
1992, § 19 i lov nr. 69 af 4. februar 2004, § 8 i lov nr. 542 af 24. juni 2005, § 99 i lov nr. 538
af 8. juni 2006 og lov nr. 1538 af 18. december 2018, direkte gældende for Færøerne og
Side 9 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
Grønland. Det er dog alene værnepligtige, der har bopæl eller ophold i Kongeriget Danmark
med undtagelse af Færøerne og Grønland, som skal møde til Forsvarets Dag, jf. værnepligts-
lovens § 13, jf. § 5.
Ændringerne af værnepligtsloven i § 82 i lov nr. 1054 af 23. december 1992 og i lov nr. 1538
af 18. december 2018 om ændring af lov om værnepligt er dog sat i kraft for Grønland ved
kongelig anordning nr. 2017 af 18. december 2020 om ikrafttræden for Grønland af visse love
om ændring af værnepligtsloven.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland,
men at loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsi-
ger.
Side 10 af 11
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 140: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af værnepligtsloven (Fritagelse for at møde til Forsvarets Dag under helt særlige forhold), fra forsvarsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I værnepligtsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
225 af 13. marts 2006, som ændret ved § 99 i
lov nr. 538 af 8. juni 2006 og lov nr. 1538 af 18.
december 2018, foretages følgende ændring:
§ 13. ---
Stk. 2-4.
---
Stk. 5.
Forsvarsministeren kan fastsætte reg-
ler om pligten og retten til at møde til Forsva-
rets Dag, jf. stk. 1-3.
1.
I
§ 13
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Forsvarsministeren kan fastsætte reg-
ler om, at værnepligtige i en nærmere fastsat
periode fritages for at møde til Forsvarets Dag,
hvis helt særlige forhold gør sig gældende.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
Side 11 af 11