Forsvarsudvalget 2021-22, Det Udenrigspolitiske Nævn 2021-22
FOU Alm.del Bilag 128, UPN Alm.del Bilag 325
Offentligt
2602091_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Den 29. juni 2022
FØLGESKRIVELSE
Den 18. december 2022 er det 10 år siden, Center for Cybersikkerhed (CFCS) blev oprettet.
CFCS blev sat i verden for at beskytte de vigtigste dele af det danske samfund mod cyberan-
greb. CFCS blev placeret ved Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), hvormed centret fik ad-
gang til efterretningstjenestens viden om det internationale trusselsbillede på cyberområdet
og særlig adgang til oplysninger om cybertrusler fra udlandet.
CFCS fik et nyt, samlet lovgrundlag den 1. juli 2014. I takt med den digitale og teknologiske
udvikling samt udviklingen i cybertruslen, har CFCS gennem årene udvidet sin kapacitet og
opgaveportefølje. Folketinget vedtog på den baggrund i 2019 et lovforslag om ændring af
CFCS-loven, der havde til formål at tilpasse CFCS’ lovgrundlag det aktuelle trusselsbillede og
den teknologiske udvikling, således at CFCS fik bedre muligheder for at løse sine opgaver.
Lovændringen trådte i kraft d. 1. juli 2019. I bemærkningerne til loven fremgår, at der se-
nest tre år efter lovens ikrafttrædelse skal udarbejdes en rapport til Folketinget med erfarin-
gerne med den nye lovgivning.
Forsvarsministeriet har bedt CFCS evaluere de erfaringer, som CFCS har gjort med de nye
tiltag med lovændringen fra 2019 samt enkelte af de videreførte dele af loven fra 2014. Er-
faringerne fremgår af vedlagte rapport.
Forsvarsministeriet kan konstatere, at CFCS generelt vurderer, at de nye tiltag med lovæn-
dringen i 2019 har bidraget positivt til CFCS’ opgave med at opdage, analysere og bidrage til
at imødegå sikkerhedshændelser hos myndigheder og virksomheder, der understøtter sam-
fundsvigtige funktioner. Samtidig kan Forsvarsministeriet konstatere, at CFCS finder, at
loven på nogle punkter kunne styrke CFCS’ muligheder for at løse sine opgaver.
Henset til den hastige teknologiske udvikling på cybersikkerhedsområdet, ikke mindst set i
lyset af krigen i Ukraine, arbejder Forsvarsministeriet løbende på at styrke sikkerhed og for-
svar på cyberområdet. Det indebærer blandt andet, at CFCS har de rigtige værktøjer og mu-
ligheder for at kunne bidrage til et højt cybersikkerhedsniveau i den digitale infrastruktur.
CFCS’ erfaringer med CFCS-loven vil blive medtaget i Forsvarsministeriets løbende arbejde
med at skabe de rette rammer for beskyttelsen af Danmark i cyberspace.
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
Erfaringerne med lov om Center for Cybersikkerhed
1. Indledning .......................................................................................................2
2. Erfaringer med lov om Center for Cybersikkerhed..................................................2
2.1. Udveksling af data med Forsvarets Efterretningstjeneste .................................2
2.2. Nye datadefinitioner ...................................................................................2
2.3. Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste ..........................................4
2.3.1. Tilslutning til netsikkerhedstjenesten ved tilslutningsaftale
........................4
2.3.2. Sikkerhedssoftware på lokale enheder og netværk
...................................4
2.3.3. Overførsel af løbende logoplysninger
......................................................5
2.3.4. Påbud om tilslutning til netsikkerhedstjenesten........................................5
2.4. Indgreb omfattet af grundlovens § 72 ...........................................................5
2.4.1. Bistand fra netsikkerhedstjenesten til myndigheder og virksomheder,
der ikke er tilsluttet netsikkerhedstjenesten......................................................5
2.4.2. Aktivt cyberforsvar
..............................................................................6
2.4.3. Forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser......................................7
2.4.4. Honey Pots
.........................................................................................7
2.4.5. Sinkholes
...........................................................................................7
2.5. Edition ......................................................................................................8
2.6. Analyse, videregivelse og sletning af data......................................................8
2.6.1. Analyse af data
...................................................................................8
2.6.2. Videregivelse af data............................................................................9
2.6.3. Sletning af data
.................................................................................10
2.7. Andre forhold ...........................................................................................12
3. Tilsynet med Efterretningstjenesternes tilsyn med behandling af
personoplysninger i CFCS.....................................................................................12
3.1. Tilsynet med Efterretningstjenesterne .........................................................12
3.2. Tilsynet med Efterretningstjenesternes årsredegørelser .................................12
Side 1 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
2602091_0003.png
1. Indledning
Denne rapport vedrører erfaringerne med lov nr. 555 af 7. maj 2019 om Center for Cy-
bersikkerhed (CFCS-loven).
Den 27. marts 2019 fremsatte den daværende regering forslag til lov om ændring af lov
om Center for Cybersikkerhed
1
. Forslaget blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget den
2. maj 2019 og lov nr. 555 af 7. maj 2019 om Center for Cybersikkerhed trådte i kraft den
1. juli 2019. Formålet med at opdatere CFCS-loven var at tilpasse lovgrundlaget til det
aktuelle trusselsbillede og den teknologiske udvikling for at give Center for Cybersikkerhed
(CFCS) bedre muligheder for at løse opgaver med at understøtte et højt informationssik-
kerhedsniveau i den informations- og kommunikationsteknologiske infrastruktur, som
samfundsvigtige funktioner er afhængige af, jf. CFCS-lovens § 1. Af den politiske aftale,
der er gengivet i den skriftlige fremsættelsestale og omtales i bemærkningerne til loven
2
,
fremgik, at der, henset til den hastige udvikling på cybersikkerhedsområdet, senest tre år
efter lovens ikrafttræden skal udarbejdes en rapport om erfaringerne med den nye lovgiv-
ning, som skal oversendes til Folketinget.
Rapporten omhandler erfaringerne med de nye tiltag fra 2019 samt relevante dele videre-
ført fra den tidligere CFCS-lov
3
. I rapporten berøres alle nye tiltag i 2019-loven, idet CFCS’
undtagelse fra §§ 3, 5 og 8, stk. 2, i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse
af tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. CFCS-lovens § 8, stk. 1, 2. pkt., forholdet til
databeskyttelsesloven og persondatabeskyttelsesforordningen, jf. CFCS-lovens § 8, stk.
1, forholdet til arkivlovgivningen, jf. CFCS-lovens § 8 a, og forholdet til bestemmelser om
tavshedspligt fastsat ved lov eller med hjemmel i lov, jf. CFCS-lovens § 8 b, dog ikke
behandles i rapporten. Rapportens fokus er således på de ændringer, der vedrører CFCS’
kernevirksomhed.
2. Erfaringer med lov om Center for Cybersikkerhed
2.1. Udveksling af data med Forsvarets Efterretningstjeneste
Forsvarsministeriet har i cirkulære nr. 9741 af 21. august 2019 om behandling af data i
og fra CFCS’ netsikkerhedstjeneste fastsat regler for bl.a. udveksling af oplysninger fra
CFCS til de øvrige dele af FE.
Det bemærkes hertil, at formålet med at udveksle oplysninger med FE er at undersøge,
om der i FE’s efterretningsmæssige indhentning er informationer, der yderligere kan
kvalificere en konkret sag. Den bistand, som den efterretningsmæssige del af FE yder til
netsikkerhedstjenestens videre arbejde, er nødvendig for at understøtte et højt
informationssikkerhedsniveau hos myndigheder og virksomheder.
2.2. Nye datadefinitioner
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der introduceret nye datadefinitioner. Konkret
blev det fastsat i CFCS-lovens § 2, nr. 4, at stationære data defineres som data, der
opbevares på servere, cloudtjenester, pc’ere, lagerenheder, netværksenheder, mobile en-
heder og tilsvarende. Ligeledes blev det fastsat i CFCS-lovens § 2, nr. 5, at malware defi-
neres som trafikdata- og pakkedata samt stationære data, hvor der er særlig bestyrket
1
Lovforslag nr. 215 af den 27. marts 2019 om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (Initiativer til
Lovforslag nr. 215 af den 27. marts 2019 om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed (Initiativer til
Lov nr. 713 af 25. juni 2014 om Center for Cybersikkerhed
styrkelse af cybersikkerheden)
2
styrkelse af cybersikkerheden) punkt 1.
3
Side 2 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
2602091_0004.png
mistanke om, at data er anvendt af en angrebsaktør med det formål at forårsage brud på
informationssikkerheden.
Begrebet stationære data blev introduceret i lovændringen, da CFCS samtidig fik mulig-
heden for monitorering bl.a. ved at installere sikkerhedssoftware på lokale enheder og
netværk i medfør af CFCS-lovens § 4, ligesom der som en særlig variant af tilslutning til
netsikkerhedstjenesten blev mulighed for, at myndigheder og virksomheder løbende over-
fører logoplysninger m.v., jf. CFCS-lovens § 3.
Det fremgår af lovens forarbejder, at logoplysninger, der overføres løbende fra en myn-
dighed eller virksomhed, vil have karakter af stationære data.
4
Som følge af de nye mu-
ligheder for tilslutning til netsikkerhedstjenesten, herunder monitorering, blev der tilsva-
rende indsat særlige hjemler for analyse og videregivelse af stationære data. De særlige
hjemler er med til at sikre, at data som f.eks. sundhedsdata, e-mailkorrespondancer m.v.
kun kan analyseres manuelt, hvis det er nødvendigt, og alene ved begrundet mistanke om
en sikkerhedshændelse. Endvidere sætter videregivelseshjemlen grænser for, hvornår
stationære data kan videregives, herunder at det alene kan ske til politiet, den berørte
myndighed eller virksomhed samt til andre netsikkerhedstjenester. Disse rammer sikrer,
at CFCS kan berige politiet med oplysninger, der kan være grundlag for iværksættelsen af
en strafferetlig efterforskning, ligesom CFCS kan indgå i dialog med den berørte myndig-
hed eller virksomhed om, hvorvidt data rent faktisk er ondartet m.v.
Den forholdsvis brede definition af begrebet stationære data, der fokuserer på, hvordan
CFCS tilgår data, frem for, hvilken datatype der faktisk er tale om, har i praksis medført
visse udfordringer i forhold til CFCS’ muligheder for at analysere data tilvejebragt efter
CFCS-lovens kapitel 4. Det skyldes bl.a., at der forudsættes at foreligge en begrundet
mistanke om en sikkerhedshændelse, før manuel analyse af stationære data kan finde
sted.
CFCS modtager i stigende grad løbende logoplysninger fra tilsluttede myndigheder og virk-
somheder med henblik på at opdage, analysere og imødegå cybersikkerhedshændelser i
medfør af CFCS-lovens § 3, stk. 1. Det bemærkes, at data fra logs er sammenlignelige
med CFCS-lovens definition af trafikdata, jf. CFCS-lovens § 2, nr. 3. Manuel analyse af
trafikdata følger af CFCS-lovens § 15, nr. 1, hvor kravet for at kunne analysere er mere
lempeligt end kravene for manuel analyse af stationære data, jf. CFCS-lovens § 15, nr. 2.
Ligeledes kan det oplyses, at manuel analyse af data, der er tilvejebragt på baggrund af
installation af sikkerhedssoftware på pc’er og lignende, medfører udfordringer, da dette
data tilsvarende betragtes som stationære data på trods af, at der er tale om tekniske logs
genereret af sikkerhedssoftwaren.
En afledt effekt ved indsættelsen af datadefinitionerne er bedre muligheder for, at CFCS
kan videregive data tilvejebragt efter CFCS-lovens kapitel 4. Det har eksempelvis været
muligt for CFCS ikke alene at videregive oplysninger om tidspunkter og anvendte IP-adres-
ser i forbindelse med en it-sikkerhedshændelse, men også at dele selve de ondsindede
data, som har været anvendt i sikkerhedshændelsen. CFCS anser dette som et væsentligt
positivt bidrag til både kvaliteten og effekten af CFCS’ håndtering af it-sikkerhedshændel-
ser.
4
Lovforslag nr. 215 fremsat den 27. marts 2019 ændring af lov om Center for Cybersikkerhed, bemærknin-
gerne til § 3.
Side 3 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
2602091_0005.png
2.3. Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste
2.3.1. Tilslutning til netsikkerhedstjenesten ved tilslutningsaftale
Også efter ændringen af CFCS-loven i 2019 skal tilslutning til netsikkerhedstjenesten, jf.
CFCS-lovens § 3, ske ved indgåelse af en tilslutningsaftale. Det følger af lovens forarbej-
der, at en tilslutningsaftale kan være tidsbegrænset.
5
Endvidere bemærkes, at gebyret for tilslutning til netsikkerhedstjenesten blev afskaffet
med den seneste ændring af CFCS-loven med henblik på at øge antallet af tilslutninger til
netsikkerhedstjenesten. Afskaffelsen af gebyret for tilslutning til netsikkerhedstjenesten
er blevet positivt modtaget af tilsluttede myndigheder og virksomheder, og afskaffelsen af
gebyret for tilslutning har bidraget til at smidiggøre processen og dialogen med myndig-
heder og virksomheder om potentiel tilslutning. Der er således sket en stigning i antallet
af tilsluttede private virksomheder fra fem tilsluttede private virksomheder i 2019 til 17
tilsluttede private virksomheder i 2021. Det er CFCS’ vurdering, at der ville være sket en
yderligere stigning i antallet af tilsluttede private virksomheder, såfremt COVID-19-pan-
demien ikke havde forsinket beslutningsprocessen hos potentielle myndigheder og virk-
somheder.
CFCS bemærker mere generelt, at tilslutningsaftalerne med offentlige myndigheder giver
udfordringer, når der sker ressortomlægninger, da aftalerne herefter skal revideres og
underskrives på ny, hvilket er en omfangsrig og tidskrævende proces for både den pågæl-
dende myndighed og CFCS. I 2014 blev truffet regeringsbeslutning om, at alle statslige
myndigheder, der anvender Statens It som internetleverandør, fra 1. september 2014,
skal tilsluttes netsikkerhedstjenesten.
6
Udfordringerne med tilslutningsaftalerne ved res-
sortomlægninger løses delvist ved at samle de tilsluttede myndigheder hos Statens It.
Udviklingen i antallet af tilsluttede myndigheder og virksomheder fremgår af CFCS’ årlige
beretninger
7
:
2017
Tilsluttede myndigheder og virksomhe-
der (civile / militære) *
Midlertidigt tilsluttede virksomheder og
myndigheder
27
12
0
/
2018
30
34
0
/
2019
34
36
0
/
2020
209
36
N/A
/
2021
229
36
N/A
/
*
CFCS opgjorde indtil 2020 tilslutninger til sensornetværket med udgangspunkt i antal tilslutningsaftaler, hvoraf
en aftale kunne dække flere underliggende myndigheder. Fra 2020 har CFCS opgjort tilslutninger med udgangs-
punkt i antal monitorerede organisationer. Dette forklarer en væsentlig del af stigningen fra 2019 til 2020.
2.3.2. Sikkerhedssoftware på lokale enheder og netværk
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der indsat hjemmel til at monitorere netværk-
strafikken hos tilsluttede myndigheder og virksomheder bl.a. ved at installere sikkerheds-
software på lokale enheder og netværk. Der kan i den forbindelse anvendes passiv sikker-
hedssoftware, som på mange måder ligner den passive monitorering af netværkstrafikken,
der sker, når myndigheder/virksomheder tilsluttes netsikkerhedstjenesten. Passiv sikker-
hedssoftware bremser ikke cyberangreb, men opdager dem, hvorefter de kan håndteres.
Der kan endvidere anvendes aktiv sikkerhedssoftware, der indebærer automatiske reak-
5
Lovforslag nr. 215 fremsat den 27. marts 2019 ændring af lov om Center for Cybersikkerhed, bemærknin-
Forsvarsministeriets brev af den 22. juli 2014
CFCS’ årsberetninger er tilgængelige på hjemmesiden www.cfcs.dk
gerne til § 3, stk. 1
6
7
Side 4 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
2602091_0006.png
tioner på bestemte alarmer med det formål at forebygge, stoppe eller begrænse cyberan-
greb.
8
CFCS har ikke anvendt muligheden for at installere sikkerhedssoftware på lokale enheder
og netværk som led i tilslutning til netsikkerhedstjenesten. Det skyldes, at centret afventer
udvikling af en passende teknisk løsning. CFCS vurderer, at hjemlen er relevant at be-
holde, da den fortsat understøtter et operativt behov.
2.3.3. Overførsel af løbende logoplysninger
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der skabt mulighed for, at tilsluttede myndig-
heder/virksomheder løbende overfører logoplysninger og oplysninger om konstaterede og
mulige sikkerhedshændelser fra myndighedens eller virksomhedens eget sikkerhedssy-
stem. Såfremt en sådan løbende overførsel sker, anses myndigheden/virksomheden som
tilsluttet netsikkerhedstjenesten, og der indgås en tilslutningsaftale.
9
CFCS har gjort brug af denne særlige tilslutningsvariant i udvalgte tilfælde, hvor den har
været formålstjenstlig.
Løbende overførsel af logoplysninger udgør et væsentligt supplement til data, der er om-
fattet af CFCS-lovens kapitel 4, fra et allerede monitoreret (tilsluttet) it-system eller som
alternativ til monitorering (tilslutning) i de tilfælde, hvor et it-system eksempelvis er pla-
ceret i en cloudløsning. Løbende overførsel af logoplysninger bidrager dermed til at op-
dage, analysere og imødegå sikkerhedshændelser mod kritiske it-systemer hos tilsluttede
virksomheder og myndigheder.
2.3.4. Påbud om tilslutning til netsikkerhedstjenesten
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der endvidere indført mulighed for, at CFCS i
særlige tilfælde kan påbyde virksomheder, der har særlig samfundsvigtig karakter, og
regioner og kommuner, at blive tilsluttet netsikkerhedstjenesten med henblik på monito-
rering af netværkskommunikation, jf. CFCS-lovens § 3, stk. 4, 1. pkt. Et påbud kan kun
omfatte de dele af virksomheden, regionen eller kommunen, der har en væsentlig betyd-
ning for Danmarks kritiske infrastruktur, jf. CFCS-lovens § 3, stk. 4, 2. pkt. CFCS skal
mindst hvert halve år vurdere, om et meddelt påbud skal opretholdes, jf. CFCS-lovens §
3, stk. 4, 3. pkt. Det bemærkes hertil, at forsvarsministeren i medfør af CFCS-lovens § 3,
stk. 5, 2. pkt., har fastsat nærmere regler for påbud efter stk. 4 i bekendtgørelse nr. 896
af 21. august 2019 om tilslutning til Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste.
Der er, som ovenfor nævnt, en positiv udvikling i antallet af frivilligt tilsluttede virksom-
heder m.v. og CFCS har ikke anvendt muligheden for at påbyde virksomheder, der har
særlig samfundsvigtig karakter, og regioner og kommuner, at blive tilsluttet netsikkerhed-
stjenesten. CFCS vurderer desuagtet fortsat, at hjemlen kan blive relevant.
2.4. Indgreb omfattet af grundlovens § 72
2.4.1. Bistand fra netsikkerhedstjenesten til myndigheder og virksomheder, der ikke er
tilsluttet netsikkerhedstjenesten
Det fulgte af § 6 i den tidligere CFCS-lov, at der for myndigheder og virksomheder, som
ikke var tilsluttet netsikkerhedstjenesten, kunne ske midlertidig tilslutning til netsikker-
hedstjenesten ved begrundet mistanke om en sikkerhedshændelse, hvorefter netsikker-
8
9
Lovforslag nr. 215 fremsat den 27. marts 2019 om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed, afsnit 3.3.
Lovforslag nr. 215 fremsat den 27. marts 2019 ændring af lov om Center for Cybersikkerhed, bemærknin-
gerne til § 3, stk. 1
Side 5 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
hedstjenesten kunne behandle pakke- og trafikdata hidrørende fra myndigheden eller virk-
somhedens netværk, når myndigheden eller virksomheden havde anmodet CFCS om at
blive midlertidigt tilsluttet og givet skriftligt samtykke til behandlingen (nr. 1), behandlin-
gen blev vurderet til at kunne bidrage væsentligt til CFCS’ muligheder for at sikre infor-
mations- og kommunikationsteknologisk infrastruktur, som samfundsvigtige funktioner
var afhængige af (nr. 2), og den midlertidige tilslutning havde en varighed på højst 2
måneder (nr. 3).
Muligheden for midlertidigt at blive tilsluttet netsikkerhedstjenesten er som nævnt videre-
ført i CFCS-lovens § 3. Det følger af lovens forarbejder hertil, at en tilslutningsaftale kan
være tidsbegrænset.
Det fulgte af § 7 i den tidligere CFCS-lov, at CFCS’ netsikkerhedstjeneste uden retsken-
delse kunne behandle data, der var indeholdt i eller hidrørende fra et informationssystem,
der blev anvendt af en myndighed eller virksomhed, ved begrundet mistanke om en sik-
kerhedshændelse, når 1) myndigheden eller virksomheden havde anmodet CFCS om bi-
stand, stillet informationssystemet eller dataene herfra til rådighed for netsikkerhedstje-
nesten og givet skriftligt samtykke til, at netsikkerhedstjenesten kunne behandle dataene,
og 2) behandlingen vurderedes at kunne bidrage væsentligt til CFCS’ muligheder for at
sikre informations- og kommunikationsteknologisk infrastruktur, som samfundsvigtige
funktioner er afhængige af.
Muligheden for at modtage CFCS’ netsikkerhedstjenestes bistand, uagtet myndigheden
eller virksomheden ikke er tilsluttet netsikkerhedstjenesten, er videreført i CFCS-lovens §
5, dog med den begrænsning, at bistanden alene gælder for netsikkerhedstjenestens be-
handling af stationære data.
Det følger således af CFCS-lovens § 5, at netsikkerhedstjenesten ved begrundet mistanke
om en sikkerhedshændelse uden retskendelse efter anmodning kan behandle stationære
data fra myndigheder og virksomheder, der ikke er tilsluttet netsikkerhedstjenesten, når
myndigheden eller virksomheden har stillet de stationære data til rådighed for netsikker-
hedstjenesten og givet skriftligt samtykke til behandlingen (1), og behandlingen vurderes
at kunne bidrage til at understøtte et højt informationssikkerhedsniveau i samfundet (2).
Bestemmelsen omfatter også incident response (bistand til håndtering af konkrete sikker-
hedshændelser).
Hjemlen i CFCS-lovens § 5 har bidraget væsentligt til at smidiggøre processen med at
modtage supplerende data fra ikke-tilsluttede myndigheder og virksomheder i forbindelse
med en sikkerhedshændelse. CFCS har anvendt hjemlen i en række sager siden 2019.
2.4.2. Aktivt cyberforsvar
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der givet mulighed for at udøve aktivt cyberfor-
svar, jf. CFCS-lovens § 6. Det følger således af CFCS-lovens § 6, stk. 1, at netsikkerhed-
stjenesten, efter aftale med en tilsluttet myndighed eller virksomhed, ved begrundet mi-
stanke om en sikkerhedshændelse uden retskendelse kan blokere, omdanne eller omdiri-
gere trafik-og pakkedata hidrørende fra netværk hos myndigheden eller virksomheden
med henblik på at understøtte et højt informationssikkerhedsniveau i samfundet. Det føl-
ger af § 6, stk. 2, at stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ift. stationære data, og at net-
sikkerhedstjenesten ved en konstateret sikkerhedshændelse kan slette stationære data,
der har forårsaget sikkerhedshændelsen.
CFCS har ikke anvendt aktivt cyberforsvar, hvilket skyldes, at centret afventer den under-
støttende tekniske løsning. CFCS vurderer fortsat, at hjemlen er relevant.
Side 6 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
2602091_0008.png
2.4.3. Forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der skabt hjemmel til efter anmodning at udføre
forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser hos myndigheder og virksomheder med
henblik på at rådgive myndigheden eller virksomheden, jf. CFCS-lovens § 6 a. Det følger
af § 6 a, stk. 1, at forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser består af den sikker-
hedstekniske undersøgelse, der kan suppleres af de i stk. 2 nævnte tiltag: Behandling af
trafikdata, pakkedata og stationære data hos myndigheden eller virksomheden, uden ret-
skendelse (nr. 1), behandling af offentligt tilgængelige oplysninger om myndigheden eller
virksomheden og dennes medarbejdere (nr. 2) og forebyggelsesaktiviteter rettet mod ud-
valgte medarbejdere eller enheder i myndigheden eller virksomheden (nr. 3).
CFCS har i 2021 gennemført 26 sikkerhedstekniske undersøgelser og oplever en fortsat
stigende efterspørgsel fra myndigheder og virksomheder efter CFCS’ bistand til at udføre
forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser. Udviklingen i antallet af sikkerhedstek-
niske undersøgelser fremgår af CFCS’ årlige beretninger
10
:
2019
7
2020
16
2021
26
Sikkerhedstekniske
undersøgelser
Muligheden for at gennemføre forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser har styrket
CFCS’ forebyggende indsats væsentligt, hvilket til dels skyldes muligheden for at udøve
indgreb omfattet af grundlovens § 72 i forbindelse med undersøgelserne. Muligheden for
at anvende elementer af social engineering som for eksempel spear-phishing med henblik
på at skabe eller eskalere adgang til systemer har gjort, at CFCS kan udføre mere kom-
plekse undersøgelser af høj kvalitet.
Tilbagemeldingerne fra myndigheder og virksomheder, der har fået gennemført forebyg-
gende sikkerhedstekniske undersøgelser af CFCS, har generelt været meget positive, og
CFCS vurderer, at undersøgelserne og CFCS’ opfølgende anbefalinger har stor værdi i for-
hold til at højne sikkerheden ved de undersøgte myndigheder og virksomheder. Myndig-
heder og virksomheder, der har fået gennemført forebyggende sikkerhedstekniske under-
søgelser af CFCS, har i flere tilfælde efterfølgende efterspurgt andre ydelser fra CFCS,
herunder rådgivning samt tilslutning til CFCS’ netsikkerhedstjeneste.
2.4.4. Honey Pots
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der skabt hjemmel til, at CFCS kan opsætte
fiktive angrebsmål – såkaldte honeypots – med henblik på at opnå viden om angrebsak-
tørers metoder og værktøjer, såfremt opsætningen vurderes at kunne bidrage væsentligt
til CFCS’ muligheder for at understøtte et højt informationssikkerhedsniveau i samfundet,
jf. CFCS-lovens § 6 b. Honeypots er fiktive angrebsmål, der er udstyret med potentielle
sårbarheder, med det formål at tiltrække angrebsaktører.
CFCS har ikke anvendt muligheden for at opsætte honeypots, da centret afventer den
nødvendige tekniske løsning. CFCS vurderer, at hjemlen fortsat er relevant.
2.4.5. Sinkholes
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der skabt mulighed for, at CFCS kan gøre brug
af domænenavne og tilsvarende it-infrastruktur, som anvendes eller har været anvendt af
en angrebsaktør, forudsat at disse er ledige til registrering, med henblik på at forhindre,
10
CFCS’ årsberetninger kan findes på hjemmesiden, www.cfcs.dk
Side 7 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
standse eller begrænse en nært forestående eller igangværende sikkerhedshændelse –
såkaldte sinkholes – jf. CFCS-lovens § 6 c. Sinkholes anvendes til at overtage en ondsindet
aktørs angrebsinfrastruktur med henblik på at standse eller begrænse et angreb.
CFCS har i ét tilfælde benyttet sig af hjemlen i § 6 c til at overtage dele af en aktørs
angrebsinfrastruktur. Anvendelsen af hjemlen bidrog med større indsigt i aktørens an-
grebsmetoder samt til at udfinde yderligere ofre i Danmark, som herefter kunne varsles
om angrebet. Viden fra sinkholet bidrog desuden til en malwareanalyserapport, som blev
offentliggjort på CFCS’ hjemmeside og delt bredt.
CFCS vurderer, at hjemlen fortsat er relevant både i forhold til at opnå viden om angrebs-
aktørerne og identificere ofre for angreb.
2.5. Edition
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der skabt adgang til at gøre brug af edition, jf.
kapitel 4 a (§§ 7-7 d). Det indebærer, at retten efter begæring fra CFCS kan pålægge
personer og virksomheder at udlevere oplysninger om brugeren af en e-mailkonto, ip-
adresse eller et domænenavn til CFCS, hvis det er nødvendigt for at afdække forhold ved-
rørende en sikkerhedshændelse.
Centret har anvendt hjemlen og indtil videre indhentet seks kendelser. Muligheden for at
anvende edition har gjort CFCS i stand til selvstændigt at arbejde med identifikation af
mål for it-sikkerhedshændelser. Muligheden anvendes i de tilfælde, hvor der mangler op-
lysninger om, hvem der på et givet tidspunkt har været bruger af en specifik internet-
protokoladresse. Dette er en særlig værdifuld mulighed i forbindelse med undersøgelse af
cyberangreb foretaget af udenlandske – eventuelt statsstøttede – aktører eller sikkerheds-
hændelser.
Processen med varsling, analyse og imødegåelse af en sikkerhedshændelse kan først
iværksættes, når selve målet for angrebet er identificeret. Ved at anvende edition i en
hurtig og effektiv sagsgang kan CFCS hurtigt vurdere, hvorvidt der har været tale om et
målrettet angreb mod et sårbart mål. Det gør CFCS i stand til at kunne imødegå sikker-
hedshændelser hurtigt og effektivt. Dette har stor betydning ift. ikke bare at imødegå
hændelsen, men også at sikre relevant data før disse slettes.
2.6. Analyse, videregivelse og sletning af data
2.6.1. Analyse af data
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev der indsat en bestemmelse om automatiserede
og manuelle analyser af data, jf. CFCS-lovens § 15. Bestemmelsen er videreført fra den
tidligere CFCS-lov, men er blevet udvidet, således at der er flere muligheder for at analy-
sere data, og det er præciseret, at der skelnes mellem automatiserede og manuelle ana-
lyser.
CFCS’ muligheder for at foretage automatiserede og manuelle analyser af data tilvejebragt
efter CFCS-lovens kapitel 4 fremgik ikke eksplicit af den tidligere CFCS-lovs § 15. Med den
nye bestemmelse i CFCS-lovens § 15, stk. 1, 1. pkt., er der skabt udtrykkelig hjemmel til,
at CFCS kan foretage automatiserede analyser af trafik- og pakkedata samt stationære
data tilvejebragt efter CFCS-lovens kapitel 4. CFCS anvender i høj grad automatiserede
analyser af data med henblik på at scanne store mængder af data for kendte angrebsfor-
mer, der udløser alarmer, hvorefter data udtages til manuel analyse, såfremt betingel-
serne herfor er opfyldt. Med den nye bestemmelse i CFCS-lovens § 15, stk. 1, 2. pkt., er
der fastsat udtrykkelige regler for, hvornår CFCS må foretage manuelle analyser af data,
Side 8 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
der er omfattet af CFCS-lovens kapitel 4, herunder fsva. trafik- og pakkedata samt statio-
nære data samt fsva. data tilvejebragt i forbindelse med forebyggende sikkerhedstekniske
undersøgelser m.v.
Det bemærkes, at definitionen af stationære data i CFCS-lovens § 2, nr. 4, sammenholdt
med betingelserne for manual analyse af bl.a. stationære data i CFCS-lovens § 15, nr. 2,
efter CFCS’ opfattelse, begrænser centrets muligheder for at opdage, analysere og imø-
degå sikkerhedshændelser hos tilsluttede myndigheder og virksomheder. Udfordringerne
med definitionen af stationære data er beskrevet yderligere i afsnit 2.2. Det bemærkes
endvidere, at centret finder det uhensigtsmæssigt, at det ikke er muligt at foretage ma-
nuelle analyser af stationære data i det løbende arbejde med at understøtte et højt infor-
mationssikkerhedsniveau på Forsvarsministeriets område.
Ved ændringen af CFCS-loven i 2019 blev endvidere givet mulighed for at analysere trafik-
og pakkedata i forbindelse med test og konfiguration af netsikkerhedstjenestens alarmen-
heder, jf. CFCS-lovens § 15, nr. 5. Analysen må foretages, uden at der foreligger begrun-
det mistanke om en sikkerhedshændelse. Hjemlen giver mulighed for at teste, hvorvidt
opsætning og/eller nyudviklede funktioner virker efter hensigten. Centret anvender i høj
grad hjemlen i CFCS-lovens § 15, nr. 5. Dette sker både i forbindelse med opsætning af
alarmenheder hos nytilsluttede og allerede tilsluttede myndigheder og virksomheder og i
forbindelse med udvikling af nye funktioner eller ved opdateringer på alarmenhederne.
Det bemærkes, at centret oplever at være begrænset af, at der efter bestemmelsen alene
må ske manuel analyse af trafik-og pakkedata. CFCS modtager i stigende grad logoplys-
ninger fra tilsluttede myndigheder og virksomheder, og da disse anses for stationære data,
jf. CFCS-lovens § 2, nr. 4, har centret ikke mulighed for at analysere oplysningerne, med-
mindre der foreligger en sikkerhedshændelse. De samme omstændigheder gør sig gæl-
dende for data modtaget fra installeret sikkerhedssoftware på lokale enheder og netværk
hos tilsluttede myndigheder og virksomheder.
2.6.2. Videregivelse af data
CFCS-loven fra 2019 giver mulighed for at videregive trafik- og pakkedata samt stationære
data og malware, jf. CFCS-lovens § 16, stk. 1-4. Bestemmelsen er videreført fra den tid-
ligere CFCS-lov, men er blevet udvidet, således at der er en videregivelseshjemmel for
hver datatype. Endvidere regulerer bestemmelsen, hvornår der må ske videregivelse af
hhv. malware og trafikdata, når denne type data stammer fra tekniske test og konfigura-
tion af netsikkerhedstjenestens alarmenheder. Hjemlen i den seneste CFCS-lov er blevet
udvidet, således at der er en bredere mulighed for at videregive data – og dermed et
bredere udvalg af datatyper relateret til it-sikkerhedshændelser. Dette har medført, at
CFCS har fået bedre muligheder for at varsle myndigheder og virksomheder samt generelt
dele mere indsigtsgivende viden med myndigheder og virksomheder. Muligheden for at
videregive en bredere del af data relateret til en it-sikkerhedshændelse har været udnyttet
og anses som et væsentlig positivt bidrag til både kvaliteten og effekten af CFCS’ håndte-
ring af it-sikkerhedshændelser.
Mulighederne for videregivelse af trafik- og pakkedata samt stationære data, jf. CFCS-
lovens § 16, stk. 1-3, anvendes i centrets daglige håndtering af it-sikkerhedshændelser
og har derfor haft afgørende betydning for centrets opgave med at opdage, analysere og
bidrage til at imødegå sikkerhedshændelser hos tilsluttede myndigheder og virksomheder.
Muligheden for at videregive trafik- og pakkedata samt stationære data til den myndighed
eller virksomhed, der er berørt af en sikkerhedshændelse, understøtter, at CFCS kan kom-
munikere meningsfuldt med de berørte parter i en tæt, teknisk dialog med henblik på at
Side 9 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
afdække sikkerhedshændelsen. Dette muliggør, at myndigheden eller virksomheden kan
træffe de nødvendige forholdsregler.
I forbindelse med CFCS’ udsendelse af sikkerhedsvarslinger sker videregivelse af malware
i medfør af CFCS-lovens § 16, stk. 4 ofte til såvel den myndighed eller virksomhed, hvor-
fra data stammer, som til andre netsikkerhedstjenester, myndigheder og virksomheder i
øvrigt. Muligheden for at videregive malware medfører, at CFCS kan varsle bredt om er-
kendte angrebsmetoder, mål eller sårbarheder. CFCS fremhæver, at centret har videregi-
vet malwaresamples som gør, at virksomheder og myndigheder i øget omfang kan ruste
sig mod et cyberangreb, hvor den pågældende malware anvendes.
Centret har i vidt omfang anvendt muligheden for videregivelse af data, der stammer fra
tekniske test og konfiguration af netsikkerhedstjenestens alarmenheder i dialogen med
myndigheder og virksomheder med henblik på at sikre, at der alene ydes den aftalte net-
værksdækning samt til kvalitetssikring af de indkomne data. Muligheden for at anvende
data i dialogen med myndigheden eller virksomheden har haft en stor positiv effekt på on-
boardingprocessen for nye myndigheder og virksomheder
CFCS’ videregivelse af oplysninger vedrørende myndighedens eller virksomhedens med-
arbejdere i forbindelse med en forebyggende sikkerhedsteknisk undersøgelse i medfør af
CFCS-lovens § 6 a sker alene i anonymiseret form, jf. CFCS-lovens § 16, stk. 6.
Kravet om anonymisering af disse oplysninger vurderes ikke at medføre væsentlige be-
grænsninger i forhold til værdien af den afrapportering, som myndigheder og virksomhe-
der, der får udført sikkerhedstekniske undersøgelser af CFCS, modtager.
2.6.3. Sletning af data
CFCS-loven indeholder i lovens § 17, stk. 1, en formålsbestemt slettefrist. Det følger heraf,
at data, der er omfattet af kapitel 4, slettes, når formålet med behandlingen er opfyldt.
Endvidere angiver den nugældende CFCS-lov absolutte slettefrister, jf. CFCS-lovens § 17,
stk. 2, der indtræder efter hhv. 5 år (nr. 1), 3 år (nr. 2) eller 13 mdr. (nr. 3), uanset at
formålet med behandlingen af data ikke er opfyldt, jf. stk. 1.
Fsva. videreførelsen af kravet om sletning af data, når formålet med behandlingen er vi-
dereført, jf. CFCS-lovens § 17, stk. 1, bemærkes, at det efter CFCS’ opfattelse er en væ-
sentlig forudsætning for at kunne løse opgaven med at opdage, analysere og bidrage til
at imødegå sikkerhedshændelser hos myndigheder og virksomheder, at CFCS har hjemmel
til at opbevare store mængder af data i længere tid. Det bemærkes, at dette ligeledes gør
sig gældende i situationer, hvor opbevaringen af data alene sker med henblik på en po-
tentiel senere anvendelse. Der opstår alene i meget få tilfælde situationer, hvor formålet
med behandlingen anses for opfyldt, inden de absolutte slettefrister indtræder.
Videreførelse af kravet om sletning af data, når formålet med behandlingen er opfyldt,
indebærer desuden, at data snarest muligt slettes, såfremt en myndighed eller virksomhed
opsiger en tilslutningsaftale. Det omfatter som udgangspunkt al data, som CFCS har be-
handlet på baggrund af tilslutningsaftalen, dog ikke data, der konkret knytter sig til en
sikkerhedshændelse.
Der er i den forbindelse grund til at fremhæve, at centrets arbejde omfatter en løbende
indsats for at opnå viden om centrale aktører og deres metoder og værktøjer. Ny viden
fra partnertjenester eller fra en konkret sikkerhedshændelse kan betyde, at CFCS får ind-
sigt i metoder og værktøjer, der kan identificere sikkerhedshændelser i data, som ikke har
været erkendt på et tidligere tidspunkt. Data, som er kommet til CFCS’ kendskab, men
som ikke tidligere har medvirket til at afdække sikkerhedshændelser, kan dermed på et
senere tidspunkt medvirke til afdækning af fjendtligsindet aktivitet imod danske myndig-
heder og virksomheder. Sletning af data i forbindelse med opsigelse af en tilslutningsaftale
Side 10 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
kan medføre, at CFCS ikke kan opdage og dermed varsle en tilsluttet virksomhed eller
myndighed om angreb, der er pågået i tilslutningsperioden, i de tilfælde, hvor angrebet
først opdages på et senere tidspunkt.
CFCS-lovens § 17, stk. 2, nr. 3 viderefører en bestemmelse fra den tidligere CFCS-lov, der
ligeledes angav en slettefrist på 13 mdr. for data, der ikke knytter sig til en sikkerheds-
hændelse. Slettefristen for data, der knytter sig til en sikkerhedshændelse, blev med den
seneste CFCS-lov udvidet fra 3 år til 5 år, jf. CFCS-lovens § 17, stk. 2, nr. 1. Endvidere
blev der indført en særskilt absolut slettefrist på 3 år for data, der stammer fra myndig-
heder, som i særlig grad beskæftiger sig med udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
forhold, samt virksomheder og organisationer, hvis aktiviteter har særlig betydning for
disse forhold, jf. CFCS-lovens § 17, stk. 2, nr. 2. Tidligere var denne omfattet af slettefri-
sten på 13 mdr. for data, der ikke knytter sig til en sikkerhedshændelse.
De absolutte slettefrister giver udfordringer i tilfælde, hvor eksempelvis myndigheder er
genstand for længerevarende angrebskampagner, der først opdages efter 13 mdr. eller
senere. Særligt når det gælder opdagelse af avancerede cyberangreb fra statsstøttede
aktører har CFCS erfaret, at det har stor betydning, at centret kan tilgå ældre data med
henblik på f.eks. at afdække angrebets iværksættelse og varighed. Statsstøttede angrebs-
aktører arbejder ofte politisk styret og mod strategiske mål. Det betyder, at deres indsat-
ser er langvarige angrebskampagner, der kan strække sig over flere år. Sletning af data
efter 13 mdr. øger risikoen for, at CFCS sletter væsentlig viden om angreb og angrebsak-
tører, som endnu ikke er opdaget. Centret har i flere tilfælde været nødsaget til at slette
meget værdifulde oplysninger om statsstøttede aktørers infrastruktur eller malware
grundet de absolutte slettefrister i CFCS-lovens § 17, stk. 2, nr. 1.
Udvidelsen af slettefristen fra 3 år til 5 år, jf. CFCS-lovens § 17, stk. 2, nr. 1, og udvidelsen
af slettefristen fra 13 mdr. til 3 år, jf. CFCS-lovens § 17, stk. 2, nr. 2, har overordnet set
betydet, at CFCS i højere grad end tidligere er i stand til at opdage og dermed bidrage til
at imødegå og analysere sikkerhedshændelser.
Den reviderede bestemmelse i CFCS-lovens § 17, stk. 4 giver mulighed for backup af data,
hvilket er en vigtig del af at sikre et robust it-miljø ved CFCS. Backup vil i nogle tilfælde
indeholde data, der er blevet slettet efter det tidspunkt, hvor backuppen er taget. I tilfælde
af at en backup gendannes, sikrer CFCS, at data slettes igen som en del af genskabelses-
proceduren.
Efter CFCS-lovens § 17, stk. 6, 1. pkt., skal personoplysninger i data, som CFCS får adgang
til som led i forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser, jf. CFCS-lovens § 6 a, slettes
eller anonymiseres, når den sikkerhedstekniske undersøgelse er afsluttet. Konstaterer
CFCS, at der i de pågældende data indgår følsomme personoplysninger, skal disse slettes
uden unødigt ophold, jf. CFCS-lovens § 17, stk. 6, 2. pkt. Data, som behandles af centret
i forbindelse med gennemførelse af en forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelse,
behandles i overensstemmelse med CFCS-loven. Data slettes således, når formålet med
behandlingen er opfyldt, jf. CFCS-lovens § 17, stk. 1. Centret sikrer sig desuden, at even-
tuelle data, der indeholder personoplysninger, slettes eller anonymiseres, jf. CFCS-lovens
§ 17, stk. 6. Som udgangspunkt opbevarer CFCS data på arbejdsklienter og eksterne me-
dier i 3 mdr. efter gennemførelse af en sikkerhedsteknisk undersøgelse, hvorefter under-
søgelsen betragtes som afsluttet. Fristen på 3 mdr. er fastsat for at give en myndighed
eller virksomhed tilstrækkelig tid til at analysere CFCS’ undersøgelsesrapport og indgå i
dialog med CFCS om eksempelvis opfølgende spørgsmål til undersøgelsens data.
Kravet om sletning eller anonymisering af personoplysninger, der er indeholdt i data fra
sikkerhedstekniske undersøgelser, vurderes ikke at medføre begrænsninger i forhold til
værdien af CFCS’ forebyggende sikkerhedstekniske undersøgelser.
Side 11 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
2602091_0013.png
Slettefristerne kan i helt særlige tilfælde kortvarigt suspenderes, jf. CFCS-lovens § 17, stk.
2, nr. 2 og 3, såfremt væsentlige hensyn til varetagelsen af CFCS’ opgaver gør det nød-
vendigt, jf. CFCS-lovens § 17, stk. 7. Ved suspension skal Tilsynet med Efterretningstje-
nesterne (TET) straks underrettes og oplyses om baggrunden herfor. Hjemlen forudsættes
anvendt i tilfælde, hvor der er mistanke om en sikkerhedshændelse, og hvor der er fare
for, at relevant data, der endnu ikke er analyseret, slettes i medfør af de absolutte slette-
frister. Centret har ikke gjort brug af hjemlen.
Afslutningsvist bemærkes det, at det følger af CFCS-lovens § 17 a, at § 17 ikke finder
anvendelse på data, der er deponeret på fiktive angrebsmål efter § 6 b eller modtaget via
infrastruktur omfattet af § 6 c, såfremt CFCS ikke udtager disse data til nærmere
vurdering. Disse data slettes hurtigst muligt. Udtager CFCS data til nærmere vurdering,
skal sletning ske efter reglerne i § 17. Grundet CFCS begrænsede erfaring med
anvendelsen af honeypots og sinkholes, jf. ovenfor, har centret ingen bemærkninger til
denne bestemmelse.
2.7. Andre forhold
2016
Fuld aktindsigt
Delvis aktindsigt
Afslag på aktindsigt
Ingen dokumenter
lokaliseret til at give
eller afslå aktindsigt
Samlet antal
1
1
0
2017
0
0
1
2018
1
0
7
2019
0
2
3
2020
1
1
6
2021
0
1
3
1
1
2
1
1
2
3
2
10
6
9
6
Antallet af aktindsigtsanmodninger, som CFCS har modtaget i perioden fra 2016 indtil udgangen af 2020, er
ligeledes nævnt i TET’s årsredegørelser for de pågældende år
11
.
3. Tilsynet med Efterretningstjenesternes tilsyn med behandling af
personoplysninger i CFCS
3.1. Tilsynet med Efterretningstjenesterne
TET er et særligt uafhængigt kontrolorgan, der har ført tilsyn med CFCS’ behandling af
personoplysninger siden 1. juli 2014, hvor lov om Center for Cybersikkerhed trådte i
kraft. Det følger af CFCS-lovens § 20, at TET efter klage eller af egen drift påser CFCS’
overholdelse af de gældende regler i CFCS-lovens kapitel 4, 4 a, 6 og 7, vedrørende be-
handling af personoplysninger.
3.2. Tilsynet med Efterretningstjenesternes årsredegørelser
Det følger af CFCS-lovens § 24, at TET afgiver en årlig redegørelse om sin virksomhed til
forsvarsministeren og at denne redegørelse offentliggøres. TET’s årlige redegørelser kan
findes på TET’s hjemmeside, www.tet.dk.
TET har i en række tilfælde over de seneste år tilkendegivet i tilsynets årsredegørelser, at
TET’s kontroller af CFCS i de pågældende år viste, at CFCS generelt overholder CFCS-
11
Se årsredegørelser for 2016-2020
Side 12 af 13
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: CFCS’ evaluering af lov om Center for Cybersikkerhed, fra forsvarsministeren
lovgivningens bestemmelser om indgreb i meddelelseshemmeligheden, behandling af per-
sonoplysninger samt bestemmelserne om analyse og videregivelse af oplysninger.
Af relevans for erfaringerne med CFCS-loven fra 2019 har TET anført følgende:
-
For så vidt angår sletning i medfør af CFCS-lovens § 17, stk. 1, har TET anført, at
kontrollen i 2019 viste, at oplysninger, der var omfattet af lovens kapitel 4, ikke
var slettet i overensstemmelse med § 17, stk. 1. For så vidt angår kontrollen i 2020
har TET anført, at 13 filer i et separat it-miljø ikke var slettet i overensstemmelse
med lovens § 17, stk. 1. Fortolkningen af CFCS-lovens § 17, stk. 1, blev i 2020
indbragt for forsvarsministeren af CFCS. Forsvarsministeren har ved afgørelse til-
sluttet sig CFCS’ fortolkning af bestemmelsen, hvilket omtales nærmere i TET’s
årsredegørelse for CFCS for 2021. TET’s kontroller af CFCS i 2021 har ikke givet
anledning til bemærkninger i forhold til CFCS’ sletning af data i medfør af § 17, stk.
1.
For så vidt angår sletning i medfør af CFCS-lovens § 17, stk. 2, har TET anført, at
kontrollen i 2020 viste, at CFCS på to tilfældigt udtrukne sensorer på sensornet-
værket ikke havde slettet data, der var omfattet af lovens kapitel 4, i medfør af §
17, stk. 2. TET’s kontroller af CFCS i 2021 har ikke givet anledning til bemærkninger
i forhold til CFCS’ sletning af data i medfør af § 17, stk. 2.
Endvidere har TET anført, at CFCS-medarbejdere i én afdeling i både 2019 og 2020
behandlede oplysninger på drev i overensstemmelse med CFCS-lovgivningen.
CFCS-medarbejdere var både i 2019 og 2020 generelt opmærksomme på, at be-
handling af oplysninger skal ske i overensstemmelse med CFCS-loven. For så vidt
angår kontrollen i 2019 har TET anført, at CFCS i ét tilfælde ikke behandlede op-
lysninger i overensstemmelse med CFCS-loven. TET har ikke gennemført kontroller
på dette område i 2021.
TET førte i 2019 i øvrigt kontrol med CFCS’ behandling, videregivelse og udveksling
af oplysninger. Kontrollerne har ikke givet anledning til bemærkninger fra TET. TET
førte ligeledes i 2020 kontrol med CFCS’ behandling, videregivelse, og udveksling
af oplysninger, men kunne ikke gennemføre kontrol af videregivelse af data pga.
forhold hos CFCS. I øvrigt har kontrollerne ikke givet anledning til bemærkninger
fra TET. TET’s kontrol med behandling, videregivelse og udveksling af oplysninger
har i 2021 ikke givet anledning til bemærkninger.
-
-
-
Side 13 af 13