Forsvarsudvalget 2021-22, Det Udenrigspolitiske Nævn 2021-22
FOU Alm.del Bilag 127, UPN Alm.del Bilag 324
Offentligt
2601004_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Dato:
27. juni 2022
TBOE
2022/003638
394830
Ingen
ÅRLIG STATUS FOR ANS KAFFELSEN AF DEN DAN SKE F- 35A
JOINT STRIKE FI GHTER KAMPFLYKAPACITET
Den 14. december 2017 tiltrådte Finansudvalget akt. 31 om anskaffelse
af 27 kampfly af typen F-35A Joint Strike Fighter med tilhørende udstyr
og simulatorer. Totaludgiften blev opgjort til 16.374,4 mio. kr. (2017-pl).
Finansudvalget blev i den sammenhæng oplyst, at Forsvarsministeriet år-
ligt orienterer om projektets bevillingsudvikling. Denne orientering følger
heraf.
F-35 anskaffelsen følger af Aftale om anskaffelse af nye kampfly af 9. juni
2016 mellem regeringen (V), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Libe-
ral Alliance og Det Radikale Venstre. Det Konservative Folkeparti tilslut-
tede sig aftalen den 28. november 2016. Forligskredsen bag Aftale på for-
svarsområdet 2018-2023, som den 30. marts 2022 blev udvidet med So-
cialistisk Folkeparti, Kristendemokraterne og Nye Borgerlige, noterer sig i
aftaleteksten, at Kampflyaftalen af 9. juni 2016 gennemføres med anskaf-
felse af 27 stk. F-35 i perioden 2018 til 2026.
I forlængelse af Finansudvalgets tiltrædelse af akt. 31 af 14. december
2017 gennemførte Forsvarsministeriet via Nationalbanken kurssikring af
behovet for amerikanske dollars i anskaffelsesperioden. Forsvarsministe-
riet orienterede ved akt. 75 af 21. marts 2018 Finansudvalget om, at
kurssikringen og periodeforskydninger samlet set havde medført et min-
drebehov på 899,8 mio. kr. (2017-pl). Totaludgiften for F-35-anskaffelsen
blev på den baggrund nedjusteret til 15.474,6 mio. kr. (2017-pl).
Den sikkerhedspolitiske situation har udviklet sig markant siden sidste
orientering. For nærværende er der ikke identificeret operative konse-
kvenser for F-35 implementeringen, og modtagelsen af de første fly i
Danmark i efteråret 2023 forventes at forløbe planmæssigt. Påvirkning af
de operative milepæle for F-35 kan dog ikke afvises. Dertil ses de økono-
miske risici at være stigende henset til den nuværende sikkerhedspoliti-
ske situations konsekvenser for den globale økonomi, herunder særligt i
form af stigende inflation og energipriser.
F-35 brugerkredsen er siden sidste orientering udvidet, eftersom Finland
har underskrevet en aftale om anskaffelse af 64 F-35 fly, ligesom Tysk-
land har besluttet at indgå aftale om køb af F-35 fly. Begge lande vil an-
skaffe disse via den amerikanske Foreign Military Sales (FMS) salgskanal,
hvori Danmark indgår i F35-partnerskabet. Typevalgsprocessen i Canada,
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: 728 10000
Fax: 728 10300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 4
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Forsvarsministeriets årlige orientering om status på anskaffelsen af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
2601004_0002.png
som ligeledes indgår i partnerskabet, er i sin afsluttende fase, hvor alene
F-35 er tilbage som kandidat. Udvidelsen af F-35 brugerkredsen, og der-
med også det samlede antal af fly globalt set, vurderes at rumme opera-
tive, industrielle og økonomiske muligheder for Danmark, herunder ift. er-
hvervslivet. Udvidelsen forventes dog også at ændre balancen mellem det
oprindelige partnerskab og FMS-kundekredsen, hvor nye kunder må tæn-
kes at søge andel i programmets aktiviteter, herunder industriel delta-
gelse, medinddragelse i forbindelse med beslutninger om videreudvikling
af F-35 kapaciteten mv.
I seneste version af det amerikanske forsvars årlige budget for 2022 er
det amerikanske forsvarsministerium blevet pålagt at udarbejde en plan
for blandt andet justering af F-35 programmets organisatoriske struktur
og tilhørsforhold. Påvirkningen af de internationale partneres rolle i pro-
grammet, herunder de økonomiske konsekvenser, er for nærværende
uklar. Planen forventes at foreligge i andet halvår af 2022.
Som oplyst i sidste års orientering af Finansudvalget var et nyt Memoran-
dum of Understanding (MOU) på vej i godkendelse hos F-35 partnerlan-
dene som følge af Tyrkiets eksklusion som partner. Dette er nu blevet til-
trådt af alle, idet det nye MOU-grundlag håndterer den amerikanske be-
slutning om at ekskludere Tyrkiet som partner.
Danmark har på nuværende tidspunkt modtaget fire danske F-35 fly, der
alle nu er tilgået Luke Air Force Base i Arizona, USA. Flyene blev modta-
get i 2021 og har været anvendt til at uddanne de første danske pilotin-
struktører. Flyene vil også fremadrettet være placeret på Luke Air Force
Base og suppleres med yderligere tre fly i 2022. De i alt syv fly vil blive
brugt til at uddanne/omskole yderligere danske instruktørpiloter og piloter
i USA i de kommende år.
I løbet af 2021 er der indgået yderligere forpligtelser i forhold til køb af fly
og varierende ydelser og supplerende udstyr. Danmark har fortsat forplig-
tet sig til at købe 24 af 27 fly og har derudover tiltrådt de første kontrak-
ter på drifts- og vedligeholdelsesområdet.
Tabel 1
viser den forventede totaludgift for F-35 anskaffelsen jf. bevillin-
gen på akt. 75 af 21. marts 2018, og de årlige statusrapporteringer der
siden har fundet sted årligt til Finansudvalget.
Tabel 1: Status ift. akt. 75 af 21. marts 2018
(2017-pl)
Anlægsinvesteringer
Programorganisa-
tion
I alt
Orienterende akt. 75
af marts 2018
15.261 mio. kr.
214 mio. kr.
15.475 mio. kr.
Status pr.
31/12 2018
15.261 mio. kr.
214 mio. kr.
15.475 mio. kr.
Status pr. 31/12
Status pr.
2019
31/12 2020
14.317 mio. kr. 13.907 mio. kr.
261 mio. kr.
272 mio. kr.
Status pr. 31/12
2021
14.161 mio. kr.
272 mio. kr.
14.426 mio. kr.
14.578 mio. kr. 14.179 mio. kr.
Som det fremgår af
tabel 1,
er de forventede udgifter til anlægsinveste-
ringer steget siden sidste orientering. Stigningen skyldes blandt andet, at
de estimerede produktionsomkostninger (stelpriser) knyttet til kommende
års flyleveringer, hvor Danmark skal have fly, er opjusteret og delvist ind-
arbejdet i prognosen ud fra et skøn. Opjusteringen skyldes herudover dels
Sagsnr.: 2022/003638
Dok.nr.: 394830
Side 2 af 4
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Forsvarsministeriets årlige orientering om status på anskaffelsen af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
COVID-19 relaterede forhold (forsinkelser i forsyningskæderne og produk-
tionen, som siden skulle indhentes, samt højere anskaffelsespriser på re-
levant materiel mv.), dels stigende inflation samt højere produktionsom-
kostninger som følge af Tyrkiets eksklusion. Hertil kommer en nedjuste-
ring af produktionsstørrelsen (dvs. antallet af fly som produceres) i de år,
hvor Danmark anskaffer fly, hvilket bl.a. vil reducere stordriftsfordele i
produktionen og dermed medføre en opjustering i forventede udgifter.
Stigningen i forventede udgifter til anlægsinvesteringer skyldes endvidere
stigende udgifter til anskaffelse af reservedele samt til det multilaterale
område i form af fællesomkostninger, Danmark som partnerland bidrager
til.
Kontraktforhandlingerne for de næste 14 danske fly er endnu ikke afslut-
tet. Flyene, der leveres i årene 2023-2025, må på baggrund af seneste
information fra det partnerfælles Joint Program Office forventes at stige i
pris, hvormed flyene forventes at blive dyrere sammenlignet med de før-
ste 10 fly. Afhængig af kontraktforhandlingernes endelige resultat vil
kampflyøkonomien således kunne blive påvirket yderligere. Kontraktfor-
handlingerne forventes afsluttet i løbet af 2022.
De økonomiske konsekvenser for F-35 programmet grundet COVID-19 er
ikke fuldt afklaret, omend risikoen vurderes at være aftagende.
Udgifterne til den nationale programorganisation under Forsvarsministeri-
ets koncern er fastholdt på omkring samme niveau set i forhold til sidste
orientering. Frem imod orienteringen i 2023 foretages en økonomisk kon-
solidering, der vil inddrage transitionen af F-35 programmet i perioden
2023-2026. Dette vil kunne afstedkomme en justering af det økonomiske
behov til programorganisationen.
Forbrugerprisindeksreguleringen af kampflyanskaffelsen på finansloven
følger fortsat ikke den indeksregulering, der gennemføres i USA på områ-
det. Indeksforholdet har indtil nu medført en udhuling af anskaffelsesøko-
nomien på lidt over 800 mio. kr. Såfremt den danske rammeregulering
også i de kommende år er lavere end prisfremskrivningen i USA, vil resul-
tatet være en yderligere udhuling af det danske programs økonomi.
Det skal bemærkes, at den samlede økonomiske ramme til kampflyan-
skaffelsen i medfør af den politiske aftale af juni 2016 udgør ca. 20 mia.
kr. (2015-pl). Det omfatter bl.a. driftsudgifter i relation til F-35 kampfly-
kapaciteten, udgifter til bygge- og anlægsarbejder på Flyvestation
Skrydstrup samt udgifter til støjkompensation til naboer af flyvestationen,
som ikke er en del af den førnævnte bevillingsmæssige hjemmel tilveje-
bragt med akt. 31 af 14. december 2017 og akt. 75 af 21. marts 2018.
De indgåede kontrakter på drifts- og vedligeholdelsesområdet i anskaffel-
sesperioden har medført reducerede udgifter i forhold til hidtidige progno-
ser fra det partnerfælles Joint Program Office. Forventningen ved sidste
års orientering var højere løbende drifts- og vedligeholdelsesudgifter.
Byggeprojektet F-35 Campus Skrydstrup følger overordnet tidsplanen.
Således er store dele af råhuset og installationsarbejder i terræn blevet
Sagsnr.: 2022/003638
Dok.nr.: 394830
Side 3 af 4
FOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Forsvarsministeriets årlige orientering om status på anskaffelsen af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
udført, ligesom hovedkomplekset og dele af hangaretterne forventes fær-
dige i juni 2023. Dog forudses en mindre forsinkelse ved et antal øvrige
bygninger. Forsinkelsen forventes dog ikke at have konsekvenser for ev-
nen til at modtage de første fly i Danmark.
Projektøkonomien vedr. F-35 Faciliteter er uændret fra december 2021 til
december 2022, hvor den samlede økonomi er opgjort til 1,2 mia. kr.
(2022-pl). Risikobilledet for byggeriet er fastholdt, da projekttilpasning,
prisstigninger, COVID-19, krigen i Ukraine mv. presser udførelsen i for-
hold til tid og økonomi.
I forbindelse med indgåelsen af aftalen af 15. november 2019 om kom-
pensation for F-35 kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup var vurderin-
gen en nettoudgift på ca. 250 mio. kr. (2020-pl) til støjkompensation. Det
er fortsat forventningen, at nettoudgifterne til støjkompensation kan hol-
des inden for rammen. Der er dog fortsat stor usikkerhed forbundet med
prognosen, idet borgernes valg af kompensationsløsning samt størrelsen
af tab relateret til opkøbte ejendomme vil have stor betydning for den
faktiske udgift. Samlet set er der udbetalt ca. 141 mio. kr. (2022-pl) til
berørte borgere.
Sammenfattende er det vurderingen, at den samlede økonomiske ramme
til kampflyanskaffelsen på nuværende tidspunkt er kommet under øget
pres i forhold til sidste orientering til Finansudvalget. Særligt stigende
stelpriser og forskellen mellem den danske og amerikanske prisfremskriv-
ning samt den nuværende sikkerhedspolitiske situations konsekvenser for
den globale økonomi vurderes fremadrettet at kunne påvirke den samlede
økonomiske ramme negativt. Finansudvalget vil blive særskilt orienteret,
når de igangværende forhandlinger er afsluttet og der er fuld klarhed over
de økonomiske implikationer.
I forlængelse heraf bemærkes, at der som oplyst i akt. 31 af 14. decem-
ber 2017 er båndlagt ca. 800 mio. kr. (2017-pl) på materielplanen til fi-
nansiering af eventuelle uforudsete fordyrelser. Såfremt de anførte usik-
kerheder indtræder, kan hel eller delvis anvendelse af de båndlagte mid-
ler blive nødvendig. Det forudsætter i givet fald særskilt politisk stillingta-
gen i regeringen og partierne bag den politiske aftale.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Sagsnr.: 2022/003638
Dok.nr.: 394830
Side 4 af 4