Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 97
Offentligt
2540762_0001.png
Effekten af
skattekontrol
Marts 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0002.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
2
Indhold
1. Sammenfatning ............................................................................................................................................................................. 3
1.1 Analysens hovedresultater .............................................................................................................................................................. 4
2. Resultater af skattekontrollen .................................................................................................................................................. 6
2.1 Skattestyrelsens arbejde med skattekontrol .......................................................................................................................... 6
2.2 Direkte effekter af skattekontrol.................................................................................................................................................... 8
2.3 Fremadrettede adfærdseffekter af skattekontrol ............................................................................................................. 10
2.4 Effekten af andre indsatser for at øge regelefterlevelsen ............................................................................................. 12
3. Kontrolaktivitet og kontrolopkrævninger ........................................................................................................................... 15
3.1 Analysens antagelser ...................................................................................................................................................................... 16
3.2 Datagrundlag ....................................................................................................................................................................................... 16
3.3 Virkning af skattekontrol på kontrolopkrævninger ........................................................................................................... 17
3.4 Fra kontrolopkrævninger til offentlige finanser .................................................................................................................. 20
4. Skatte- og afgiftskontrol i samfundsøkonomisk perspektiv ........................................................................................ 23
4.1 Samfundsøkonomiske virkninger af skattekontrol........................................................................................................... 24
4.2 Samfundsøkonomisk ”lønsomhedskrav”
............................................................................................................................. 25
5. Appendiks. Ekstrapolering af kontrolresultater .............................................................................................................. 29
5.1 Datagrundlag for ekstrapoleringen ........................................................................................................................................... 29
5.2 Resultater af ekstrapoleringen .................................................................................................................................................... 31
6. Bilag 1. Ordliste ........................................................................................................................................................................... 34
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0003.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
3
1. Sammenfatning
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0004.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
4
1.1 Analysens hovedresultater
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0005.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0006.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
6
2. Resultater af skattekontrollen
Boks 1. Opsummering af skattekontrollens resultater
Skattestyrelsen har i de senere år opbygget en stor viden om skattekontrollens resultater:
Skattekontrol førte i 2020 til kontrolopkrævninger for ca. 18 mia. kr. Det svarer til ca. 14 mio.
kr. for hvert af de knap 1.300 årsværk på opgaven. Kontrolopkrævninger indebærer ikke en
tilsvarende forbedring af de offentlige finanser (jf. kapitel 4).
Der er evidens for, at kontrol påvirker skatteydernes adfærd og øger den fremadrettede re-
gelefterlevelse. Denne adfærdseffekt er størst for skatteydere, som ønsker at efterleve reg-
lerne, men laver ubevidste fejl.
Nogle af Skattestyrelsens indsatser for at øge regelefterlevelsen kommer ikke til udtryk som
kontrolopkrævninger. Det gælder fx aktiviteter, der skal forebygge fejl og snyd.
Der er evidens for, at fx vejledning og digitale løsninger øger regelefterlevels en.
2.1 Skattestyrelsens arbejde med skattekontrol
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0007.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0008.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
8
Figur 1. Skattestyrelsens prioritering af kontrolaktiviteter
Input
Analyser af regelefterle-
velse
Effektstudier
Politiske tiltag
Bindinger
Revisionsanbefalinger
Erfaringer fra driften
Øget regelefterlevelse
Kontrolopkrævninger
Reduktion af risici
Risikobillede
Kontrolaktiviteter
Resultater
2.2 Direkte effekter af skattekontrol
Tabel 1. Skattestyrelsens kontrolresultater i 2020
Kontrolop-
krævninger*
(mio. kr.)
1.007
2.245
12.693
2.123
18.069
Kontrolop-
krævninger
pr. årsværk
(mio. kr.)
6,0
6,0
26,3
7,8
13,9
Person
Erhverv
Selskab***
Særlig kontrol
Samlet
Kontroller
(antal)
11.304
26.234
18.530
9.369
65.437
Træf
(pct.)
85
68
59
84
71
Årsværk**
(antal)
168
375
483
272
1.297
Anm.: I data er kontroller uden områdetilknytning frasorteret. En kontrol er defineret som kontrol af en juridisk enhed, et
indkomstår og en skatte- eller afgiftspligt. * Opgørelse af de samlede kontrolopkrævninger for selskabsskat er forbundet med
usikkerhed som følge af udfordringer med opgørelsen for selskaber, der reguleres mere end én gang pr. indkomstår. Opgø-
relserne kan derfor blive justeret bagudrettet og har ikke betydning for korrekt skatteberegning for de pågældende selskaber.
Derudover er der nogle typer af kontrolopkrævninger, der ikke indgår i datagrundlaget. ** Årsværk er 1440 effektive arbejds-
timer (intet overhead). *** Resultatet af de ”almindelige” udbyttekontroller indgår kun i opgørelsen af kontrolopkrævningerne
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0009.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
9
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0010.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
10
2.3 Fremadrettede adfærdseffekter af skattekontrol
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0011.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
11
Figur 2. Studier af den fremadrettede adfærdseffekt af efterkontrol
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0012.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
12
Boks 2. Skattekontrol har størst fremadrettet effekt på ubevidste fejl
Flere af Skattestyrelsens studier ser på, om den fremadrettede adfærdseffekt af skattekontrol er
forskellig for skatteydere, som mere eller mindre bevidst omgår reglerne, og skatteyderne, som
ønsker at betale den korrekte skat, men mangler forståelse for reglerne og derfor begår ubevidste
fejl.
Den overordnede tendens er, at de fremadrettede adfærdseffekter er størst
og i nogle tilfælde
kun er til stede
blandt skatteydere, der begår ubevidste fejl.
For at måle regelefterlevelsen gennemfører Skattestyrelsen løbende skattekontroller af tilfældigt
udvalgte skatteydere. De udvalgte skatteyderes skatteforhold gennemgås, og eventuelle fejl bliver
registreret og rettet. Samtidig vurderes det, om skatteyderen har forsøgt at efterleve reglerne, eller
om skatteyderen har forsøgt at omgå reglerne med vilje. Denne vurdering afhænger af fejlenes
karakter og antal.
2.4 Effekten af andre indsatser for at øge regelefterlevelsen
2.4.1 Effekter af vejledning
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0013.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
13
Boks 3. Eksempler på effekter af vejledning
Udsendelse af breve og rykkerbreve til personer om tab og gevinster på solgte værdipapirer, som
er anskaffet før 2010, og hvor Skattestyrelsen ikke kender anskaffelsessummen. Blandt de perso-
ner, som modtog brev og rykkerbrev, oplyste 16 pct. flere et tab eller en gevinst sammenlignet med
referencegruppen.
Direkte kommunikation til unge, som tidligere har haft store restskatter, har øget andelen, som log-
ger ind på TastSelv for at tjekke deres forskudsopgørelse.
Udsendelse af brev til 1.455 ejere af udlejningsejendomme, som blev solgt, uden at der er oplyst
en gevinst eller et tab. Næsten 60 pct. af brevmodtagerne oplyste gevinst eller tab efter 3 uger. Ca.
23 pct. oplyste gevinster på i alt 28 mio. kr., og ca. 36 pct. oplyste tab på i alt 154 mio. kr.
Udsendelse af brev til 3.368 virksomheder, der ikke havde oplyst den skyldige moms, som fremgik
af deres årsregnskab. Ca. 58 pct. af brevmodtagerne oplyste i alt 84 mio. kr. i moms.
Kilde: Skattestyrelsen
2.4.2 Effekter af digitale værktøjer
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0014.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
14
Boks 4. Eksempler på effekter af digitale værktøjer
Eksempel på effekt af feltlåsning
Med skattereformen i 2009 (Forårspakke 2.0) blev bankerne fra og med 2010 pålagt at indberette
købskurser for køb af noterede aktier, investeringsbeviser mv. Hermed overgik indberetningen til
tredjepart og danner nu grundlag for automatisk beregning af gevinst/tab og fortrykte beløb på års-
opgørelsen. Dette skønnes at have medført et årligt merprovenu på 0,7 mia. kr. Effekten er alene
beregnet for noterede aktier og aktiebaserede investeringsbeviser, da der ikke er datagrundlag til at
beregne effekten for de øvrige værdipapirer.
Eksempel på effekt af digital løsning
For de skatteydere, der ønsker fradrag for underholdsbidrag, har Skattestyrelsen bidraget til at un-
dersøge effekten af at bede om personnummeret på modtageren af beløbet. Tiltaget har forøget
provenuet med 80-110 mio. kr. årligt målt alene på fradragssiden. Her er en digital stopklods en
omkostningseffektiv måde at forhindre snyd. På grund af beløbenes størrelse vil det ikke være om-
kostningseffektivt at lave individuelle kontroller.
Kilde: Skattestyrelsen og ROCKWOOL Fondens Forskningsenhed
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0015.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
15
3. Kontrolaktivitet og kontrolopkræv-
ninger
Boks 5. Opsummering af kapitlets hovedpointer
Data fra Skattestyrelsens kontrolaktiviteter bruges til at vurdere, hvor meget kontrolopkrævnin-
gerne kan stige, når der ansættes flere kontrolmedarbejdere:
Skattekontrollens effekt
målt på omfanget af kontrolopkrævninger
skønnes at falde, efterhånden
som kontrolaktiviteterne
øges. Det skal ses som udtryk for, at de ”lavest hængende frugter” allerede er
høstet.
Ved en forøgelse af kontrolressourcerne med 1.000 årsværk skønnes potentialet for kontrolopkræv-
ninger til 1-7 mia. kr., når der ses på efterkontrol. Ved en forøgelse på 2.000 årsværk skønnes potentia-
let til 2-11 mia. kr.
Analysen tyder på, at en forøgelse med 1-2.000 årsværk til kontrol vil indebære, at de marginale for-
ventede kontrolopkrævninger vil svare nogenlunde til resultatet ved kontrol af tilfældigt udvalgte skat-
teydere.
Korrigeret for ekstra udgifter til skatteforvaltningens drift (løn m.v.) skønnes de maksimale, ekstra kon-
trolopkrævninger at udgøre �½-10 mia.kr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0016.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
16
3.1 Analysens antagelser
3.2 Datagrundlag
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0017.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
17
Figur 3. Kontrolopkrævninger pr. årsværk
14
12
10
8
6
4
2
0
Kontrollen i 2018-
2020
Projekter med
Tidligere tilførsel af
udvidelsespotentiale kontrolmedarbejdere
Kontrol af tilfældigt
udvalgte
14
12
10
8
6
4
2
0
3.3 Virkning af skattekontrol på kontrolopkrævninger
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0018.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
18
Figur 4. Forudsat sammenhæng mellem årsværk og marginale kontrolopkrævninger
Tabel 2. Beregnede ekstra kontrolopkrævninger ved tilførsel af flere årsværk
Tilførsel af ÅV
A. 1.000
B. 1.000 yderligere
C. 2.000 i alt (A+B)
Beregnede ekstra
kontrolopkrævninger
Ca. 1-7 mia. kr.
Ca. �½-4 mia. kr.
Ca. 2-11 mia. kr.
Marginal kontrolopkrævning
pr. årsværk
Ca. 0,6-6 mio. kr.
-.
Ca. 0,6-2,5 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0019.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
19
3.3.1 Korrektion for udgifter til flere medarbejdere til efterkontrol
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0020.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
20
Figur 5. Kontrolpotentiale illustreret med potentiale 1
Mio.kr.
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
0
500
1.000
1.500
2.000
ÅV
Kontrolopkrævninger
Kontrolopk-driftsudgift
Driftsudgifter
Baseline
2.500
3.000
Mio.kr
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
3.500
3.4 Fra kontrolopkrævninger til offentlige finanser
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0021.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
21
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0022.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
22
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0023.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
23
4. Skatte- og afgiftskontrol i sam-
fundsøkonomisk perspektiv
Boks 6. Opsummering af kapitlets hovedpointer
Analysen viser at:
Skatteforvaltningens kontrolaktiviteter kan i samfundsøkonomisk sammenhæng analyseres
på samme måde
og sammen med
indretningen af skattereglerne. De centrale virkninger
er her skattekontrollens påvirkning af det samlede niveau for økonomisk velstand og den-
nes fordeling på tværs af borgere.
Kontrolopkrævningerne bør ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv overstige skattefor-
valtningens udgifter, når disse er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt tilrettelagt. Det skyl-
des, at skatte- og afgiftskontrol bidrager til omfordeling af indkomst ved at forbedre skatter
og afgifters målretning og derigennem indebærer gevinster og tab for skatteyderne.
Resultaterne er følsomme overfor en række parametre, hvis størrelsesorden er forbundet
med usikkerhed. Derfor foretages der en følsomhedsanalyse.
Under en række forudsætninger skønnes det, at kontrolopkrævninger pr. årsværk bør være 5 -9
gange større end driftsudgifterne i Skatteforvaltningen, hvis yderligere kontrol skal være sam-
fundsøkonomisk lønsom (”lønsomhedskrav”).
I analysen er der
ligesom i forbindelse med fx indretningen af progressionen i indkomst-
beskatningen
– behov for at tage stilling til graden af ”præference for omfordeling”. Det
te
kan ikke ske på et værdifrit grundlag.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0024.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
24
4.1 Samfundsøkonomiske virkninger af skattekontrol
Boks 7. Analysens grundlæggende mekanismer
Analysen bygger på følgende elementer:
Indkomstbeskatningens rolle er på marginalen at omfordele indkomst. Samtidig medfører
beskatningen tilskyndelse til at reducere arbejdsudbuddet. Kravet til en samfundsøkono-
misk hensigtsmæssig indretning af skatten indebærer en afvejning mellem disse to effekter.
Skattekontrol virker på indkomstfordelingen på samme måde som indkomstskatten. Dvs.
samlet set medvirker kontrolaktiviteter til at nedbringe indkomstforskellene. Det forudsæt-
tes, at kontrolgenererede
skatteændringer (”kontrolopkrævninger”) ikke påvirker
hushold-
ningernes adfærd. Til gengæld indebærer kontrol behov for ressourcer i skatteforvaltningen
og dermed isoleret set højere offentligt konsum.
Begge de to instrumenter
indkomstskat og kontrol
kan således bidrage til at opfylde
ønsker om indkomstomfordeling, men de indebærer forskellige samfundsøkonomiske om-
kostninger. Det gør det muligt at beskrive en samfundsøkonomisk hensigtsmæssig arbejds-
deling mellem dem. Dvs. samtidige krav til indkomstskat og kontrolaktiviteter.
Da skattepolitikkens opgave i analysen vedrører fordelingsvirkninger, afhænger de be-
skrevne krav til såvel indkomstskat som kontrolaktiviteter bl.a. af værdisætningen af forde-
lingsvirkninger.
Denne værdisætning er i udgangspunktet valgt således, at det fremkomne krav til indkomst-
skattens indretning kan sammenlignes med marginalbeskatningen i det danske skattesy-
stem.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0025.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
25
4.2 Samfundsøkonomisk
”lønsomhedskrav”
Tabel 6. Centrale parameterforudsætninger
Arbejdsudbudselasticitet
Konstant uligheds-/risikoaversionskoefficient
Indkomst 1./2./3. tricil
0,1
3
75/100/175
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0026.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
26
Figur 6. Disponibel indkomst
200
180
160
140
120
100
80
60
0,00
1. tricil
360
340
320
300
280
260
240
220
0,10
0,20
2. tricil
0,30
3. tricil
0,40
0,50
0,60
0,70
0,80
0,90
200
1,00
Indkomst i alt (h. akse)
Krav til marginalskat
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0027.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
27
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0028.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
28
Tabel 7. Krav til marginalskat og lønsomhedskrav til kontrolaktivitet
Krav til
marginal-
skat
Uligheds-/risikoaversion
Lav:
Ulighedsaversion = 2
Central: Ulighedsaversion
=3
Høj:
Ulighedsaversion = 4
Arbejdsudbudselasticitet
Lav: Elasticitet = 0,05
Central: Elasticitet = 0,1
Høj: Elasticitet = 0,15
Indkomstforskelle
Central: 75/100/175
Høj: 50/100/200
57
69
8
11
2,3
4,0
1,4
1,5
7,4
4,6
68
57
50
6
8
10
2,3
2,3
2,3
1,3
1,4
1,5
9,3
7,4
6,7
52
57
61
7
8
9
2,3
2,3
2,3
1,5
1,4
1,4
9,4
7,4
6,4
Tab af
velstand
(pct.)
Disponibel
indkomst top/bund
Uden
skat
Med
skat
Krav til kon-
trolopkræv-
ninger/ud-
gift
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0029.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
29
5. Appendiks. Ekstrapolering af kon-
trolresultater
5.1 Datagrundlag for ekstrapoleringen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0030.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
30
Tabel A1. Baselineprojekter
Eksklusiv ekstreme
reguleringer og
”spe-
cielle udbyttesager” i
Særlig Kontrol
Kontrolopkræv-
ÅV
ninger pr. ÅV
(mio.kr.)
1.208
1.229
1.296
1.244
7,58
7,25
7,26
7,36
Kontrolaktivitet i alt
Kontrolop-
krævninger pr.
ÅV (mio.kr.)
14,33
11,47
13,93
13,25
Eksklusiv ekstreme re-
guleringer
Kontrolopkræv-
ninger pr. ÅV
(mio.kr.)
13,26
11,87
7,31
10,74
ÅV
2018
2019
2020
Gennemsnit
1.209
1.232
1.297
1.246
ÅV
1.209
1.232
1.297
1.246
Tabel A2. Marginalprojekter
ÅV
A: Forventning ved øget ÅV til eksisterende effektprojekter
B: Do. opregnet til samtlige eksisterende projekter
C: Aftale om styrket kontrol og vejledning fra nov. 2017
301
864
227
Kontrolopkræv-
ninger pr. ÅV
(mio. kr.)
7,43
7,43
2,81
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0031.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
31
Tabel A3. Datagrundlag for de 11 beregnede potentialer
Baselineprojekter
Potentiale 1
Potentiale 2
Potentiale 3
Potentiale 4
Potentiale 5
Potentiale 6
Potentiale 7
Potentiale 8
Potentiale 9
Potentiale 10
Potentiale 11
2018-2020
2018
2019
2018-2020 (korrigeret)1)
2018-2020
2018
2019
2018-2020 (korrigeret) 1)
2018-2020
2018-2020 (korrigeret) 1)
2018-2020 (korrigeret) 2)
Marginalprojekter
A
A
A
A
B
B
B
B
C
C
C
Anm. 1) Korrigeret for ekstreme reguleringer. 2) Korrigeret for ekstreme reguleringer og projekter i forbindelse med kilde-
skattesvindel.
5.2 Resultater af ekstrapoleringen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0032.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
32
Figur A1. Marginale kontrolopkrævninger pr. årsværk illustreret med potentiale 1
Mio.kr.
20,0
18,0
16,0
14,0
12,0
10,0
8,0
6,0
4,0
2,0
0,0
0
500
1.000
1.500
ÅV
Opkrævning per ÅV
Driftsudgift per ÅV
Baseline
2.000
2.500
3.000
Mio.kr
20,0
18,0
16,0
14,0
12,0
10,0
8,0
6,0
4,0
2,0
0,0
3.500
Tabel A4. Forventede ekstra kontrolopkrævninger ved 1.000 og 2.000 flere årsværk
Ændring i kontrolopkrævninger
+1.000
ÅV
(mio.kr.
)
Potentiale 1
Potentiale 2
Potentiale 3
Potentiale 4
Potentiale 5
Potentiale 6
Potentiale 7
Potentiale 8
Potentiale 9
Potentiale 10
Potentiale 11
4.800
5.590
4.290
5.940
7.060
7.170
6.980
7.220
1.120
1.150
1.290
Fra
+1.000 til
+2.000 ÅV
(mio.kr.)
620
1.130
610
1.800
1.840
3.310
1.300
4.080
610
610
610
Andel
realiseret
ved
+1.000
ÅV (pct.)
88,6
83,3
87,7
76,8
79,3
68,4
84,3
63,9
64,7
65,3
67,9
Marginal kontrolopkræv-
ning pr. ÅV (mio.kr.)
Base-
line
+1.00
0 ÅV
+2.00
0 ÅV
+2.000 ÅV
(mio.kr.)
5.420
6.710
4.890
7.730
8.900
10.480
8.280
11.300
1.730
1.760
1.900
8,6
8,2
8,8
8,1
9,8
9,1
10,3
8,8
4,4
4,0
3,5
1,0
2,9
0,6
3,8
4,3
5,2
3,7
5,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
1,4
0,6
2,5
0,6
0,6
0,6
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0033.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
33
Tabel A5. Stigning i kontrolopkrævninger fratrukket udgifter til flere kontrolmedarbejdere
Ændring i ÅV
(antal)
Potentiale 1
Potentiale 2
Potentiale 3
Potentiale 4
Potentiale 5
Potentiale 6
Potentiale 7
Potentiale 8
Potentiale 9
Potentiale 10
Potentiale 11
1.040
1.420
880
1.710
1.640
2.160
1.430
2.560
260
300
450
Ændring i kon-
trolopkrævnin-
ger
(mio.kr.)
4.830
6.350
4.210
7.550
8.680
10.650
7.940
12.220
670
730
950
Ændring i ud-
gift
(mio.kr.)
790
1.070
670
1.290
1.240
1.640
1.090
1.940
200
230
340
Ændring i fi-
nanser netto
(mio.kr.)
4.050
5.280
3.540
6.260
7.440
9.010
6.850
10.280
470
500
610
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0034.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
34
6. Bilag 1. Ordliste
Tabel 8 Ordliste
Ord
Træf
Regulering
Forklaring
En efterkontrol siges at have træf, når der i kontrollen konstateres fejl,
som medfører en regulering, fx af den skattepligtige indkomst.
En regulering kan fx være en ændring af den skattepligtige indkomst. Et
træf og en regulering fører ikke nødvendigvis til, at der skal betales mere
eller mindre i skat og afgifter. Reguleringer er opgjort før skat.
En kontrolopkrævning er en ændring i skattebetalingen som følge af en
regulering. Kontrolopkrævninger er således opgjort efter skat.
Det konkrete resultat af en kontrol, som medfører, at der betales mere
eller mindre i skatter og afgifter. Den direkte effekt måles ved størrelsen
på kontrolopkrævningen
En afledt effekt af en kontrol, som opstår når adfærden ændrer sig blandt
skatteydere, der har været udsat for en kontrol. Der kan også være en
afledt spredningseffekt, hvis adfærden ændrer sig blandt andre skatte-
ydere, der fx via netværk eller bekendte får kendskab til Skattestyrelsens
skattekontroller.
Den ekstra effekt, som opstår når der tilføres flere ressourcer til kontrol.
Kontrolopkrævning
Direkte effekt
Adfærdseffekt
Marginal effekt
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 97: Orientering om analyse af effekten af skattekontrol, fra skatteministeren
2540762_0035.png
Effekten af skattekontrol
Indhold
35
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 3392 3392
Mail
[email protected]
www.skm.dk
Skatteministeriet udgiver løbende rapporter, som behandler
større skatteøkonomiske temaer. Rapport-formatet har til
formål at belyse større temaer, som kræver en grundig
behandling med flere kapitler, underanalyser og
delkonklusioner.
Rapporter henvender sig eksempelvis til journalister,
undervisere, interesseorganisationer og andre med interesse
for skattepolitik og skatteøkonomiske forhold.