Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 95
Offentligt
2538321_0001.png
FAKTAARK – FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
FEBRUAR 2022
Det finanspolitiske rammeværk:
Offentlig saldo
Hvorfor en strukturel saldo?
CENTRALE BEGREBER
Den faktiske offentlige saldo
viser forskellen mellem det of-
fentliges faktiske indtægter og
udgifter.
Den strukturelle offentlige
saldo
er derimod en beregnet
størrelse, der opgør den faktiske
saldo ’renset’ for midlertidige på-
virkninger fra f.eks. konjunkturer
og udviklingen på de finansielle
markeder.
INSTITUTIONELLE KRAV
EU-LOVGIVNING
Ifølge EU må underskuddet på
den faktiske saldo kun i særlige
tilfælde (f.eks. en særlig økono-
misk krise som under covid-19-
pandemien) være større end 3
pct. af BNP. Samtidig leder EU-
reglerne til et landespecifikt mini-
mumskrav til den strukturelle
saldo. For Danmark er kravet -1
pct. af BNP fra 2017 til 2022.
DANSK LOVGIVING
Ifølge finanspagten, der er en
mellemstatslig aftale uden for
EU-lovgivningen, skal Danmark
indarbejde kravet til den struktu-
relle saldo i national lovgivning.
Kravet, der betegnes den mel-
lemfristede budgetmålsætning
(kaldes også MTO), må gerne
være mere restriktivt end EU’s
krav og er således fastsat til -0,5
pct. af BNP i budgetloven.
Med budgetloven må den struk-
turelle saldo således højest ud-
vise et underskud på 0,5 pct. af
BNP, med mindre der foreligger
exceptionelle omstændigheder
som coronakrisen. Ifølge det
Økonomiske Råd fortolker Fi-
nansministeriet budgetloven på
den måde, at underskudsgræn-
sen for den strukturelle saldo i et
givent år altid skal overholdes i
forbindelse med fremlæggelsen
af finanslovforslaget for året.
LÆS MERE HER:
De Økonomiske Råd
Finansministeriets metoder
Den offentlige saldo viser forskellen
mellem den offentlige sektors indtæg-
ter og udgifter. Der er overskud på den
offentlige saldo, når indtægterne er
større end udgifterne – i modsat fald
er der underskud.
Når økonomer taler om den offentlige
saldo, skelner de mellem den faktiske
og den strukturelle saldo.
Den faktiske saldo
Den faktiske saldo opgør det offentli-
ges faktiske indtægter fra skatter m.v.
fratrukket de faktiske udgifter til offent-
ligt forbrug, indkomstoverførsler m.v. i
løbet af året.
Den strukturelle saldo
Den strukturelle saldo er et mål for den
underliggende stilling på de offentlige
finanser og er den offentlige saldo ren-
set for bidrag fra konjunkturudsving og
andre midlertidige forhold.
Hvorfor en strukturel saldo?
Den faktiske saldo er meget konjunk-
turfølsom. Når det økonomiske aktivi-
tetsniveau er lavt, er skatteindtæg-
terne typisk også lave, mens de of-
fentlige udgifter til eksempelvis kon-
tanthjælp og dagpenge er relativt
høje. Dermed er den faktiske saldo ty-
pisk negativ under en lavkonjunktur
med lav økonomisk aktivitet.
EU-retten indeholder et traktatfæstet
krav om, at underskuddet på den fak-
tiske saldo kun i helt exceptionelle til-
fælde (som f.eks. under coronakrisen)
må være større end 3 pct. af BNP.
Hvis et land skal være sikker på at
overholde dette krav under en (nor-
mal) lavkonjunktur, er der behov for at
finde ud af, hvor stort underskuddet
må være i en normalsituation, hvor
der hverken er høj- eller lavkonjunk-
tur. Hvis regeringen først skal til at til-
passe den offentlige saldo til 3-pro-
cents-kravet, når lavkonjunkturen op-
står, risikerer den førte politik at for-
værre den økonomiske krise. Derfor
har man udviklet begrebet den struk-
turelle saldo, der måler den underlig-
gende stilling på de offentlige finan-
ser.
Kravet til den strukturelle saldo
Den strukturelle saldo er en beregnet
størrelse, som beror på et betydeligt
element af skøn. EU-kommissionen
og Finansministeriet benytter sig af
forskellige regnemetoder og har der-
for hvert deres skøn for størrelsen af
den strukturelle saldo et givent år.
Det betyder, at de to institutioner også
har hvert deres bud på, hvad det
strukturelle underskud højest må
være, hvis underskuddet på den fakti-
ske saldo ikke skal blive større end 3
pct. ved en (normal) lavkonjunktur.
Det har ledt til, at EU’s minimumskrav
til Danmarks strukturelle saldo på -1
pct. af BNP er mindre restriktivt end
Finansministeriets skøn på -0,5 pct. af
BNP. Det er Finansministeriets skøn,
som er indarbejdet i budgetloven.
Finansministeriets nuværende frem-
skrivning indebærer, at den struktu-
relle saldo overskrider budgetlovens
krav efter 2029, jf. figuren nedenfor.
Regeringen har i øvrigt tilrettelagt fi-
nanspolitikken ud fra et mål om ba-
lance på den strukturelle saldo i 2025.
Den strukturelle saldo varierer mindre end den faktiske
Finansministeriets skøn for faktisk og strukturel saldo
Pct. af BNP
6
4
2
0
-2
-4
2000
2010
2020
2030
2040
2050
Kilde: "Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025", Finansministeriet august 2021, "Økonomisk Redegørelse,
december 2021", Finansministeriet og
budgetloven
Anm: Fra 2020 til 2023 er data fra Økonomisk Redegørelse.
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Budgetlovens grænse for strukturel saldo
EU's grænse for faktisk saldo
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 95: Faktaark om centrale finanspolitiske begreber, fra Folketingets økonomiske konsulenter
2538321_0002.png
FAKTAARK – FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
FEBRUAR 2022
For særligt interesserede
Reglerne for EU’s krav til den offentlige saldo m.v. er komplekse. Nedenfor dykkes ned i fire aspekter. Oplysnin-
gerne er tiltænkt særligt interesserede. For en uddybning kontakt økonomisk chefkonsulent Kathrine Lange (3323),
[email protected]
EU’s minimumskrav til den strukturelle saldo udgør -1 pct. af BNP
EU stiller et landespecifikt minimumskrav til den strukturelle saldos størrelse. Det har ledt til introduktionen af begrebet
den
mellemfristede minimums budgetmålsætning
(minimums-MTO). For et land som Danmark med holdbare of-
fentlige finanser og en ØMU-gæld, der ikke overskrider grænsen på 60 pct. af BNP, betyder EU-reglerne, at den danske
minimums målsætning skal opfylde følgende tre betingelser:
Den skal mindst udgøre -1 pct. af BNP
Den skal som minimum sikre, at Danmark afdrager offentlig gæld over 60 pct. af BNP og tage højde for fremtidige
stigninger i de offentlige udgifter relateret til aldring.
Danmark skal kunne lade de automatiske stabilisatorer virke i en normal lavkonjunkturer og alligevel overholde
grænsen for det faktiske offentlige underskud på 3 pct. af BNP.
Kommissionen har fastslået, at første punkt ovenfor udgør det mest restriktive krav for dansk økonomi i perioden 2020
til 2022, hvorfor Danmarks mellemfristede minimums budgetmålsætning er fastlagt til -1 pct. af BNP i denne periode.
Finansministeriet skønner, at sidste punkt kræver, at det strukturelle underskud ikke må være større end 0,5 pct. af
BNP. Danmark har på den baggrund fastsat sin mellemfristede budgetmålsætning til -0,5 pct. af BNP i budgetloven.
Regeringen, De Økonomiske Råd samt EU
har hver deres bud på strukturel saldo
Det er Danmarks Statistik, der står for den regnskabs-
mæssige opgørelse af den
faktiske saldo
i de
histori-
ske år.
Regeringen, De Økonomiske Råd, Nationalban-
ken samt EU afgiver løbende skøn for den fremtidige
udvikling i den faktiske saldo. Skønnene må nødvendig-
vis baseres på en række antagelser.
Den
strukturelle saldo
er en beregnet størrelse og af-
hænger derfor af beregningsmetoden. Ifølge De Økono-
miske Råd var underskuddet på den strukturelle saldo
2,6 pct. af BNP i 2021, mens det ifølge Finansministeri-
ets beregninger alene udgjorde 0,3 pct. af BNP. Forskel-
len skyldes primært, at Det Økonomisk Råd medregner
offentlige forbrugsudgifter afledt af covid-19 i den struk-
turelle saldo, mens Finansministeriet ikke gør.
EU’s vurdering af budgetlovens krav sker med udgangs-
punkt i EU’s eget skøn for den strukturelle saldo.
I mange lande ledte COVID-19 kri-
sen til underskud større end EU’s
grænse. Hvad så?
COVID-19 krisen har i mange medlemslande
ledt til offentlige underskud, der har overskredet
EU’s grænse på 3 pct. af BNP. Det har dog ikke
haft betydning i forhold til EU’s budgetregler. Det
skyldes, at regelsættet indeholder en undtagel-
sesklausul, der træder i kraft i tilfælde af en
usædvanlig begivenhed, eller såfremt Euroområ-
det eller unionen som helhed rammes af en al-
vorlig generel økonomisk nedtur. I den aktuelle
COVID-19 krise har Kommissionen og Rådet så-
ledes aktiveret den såkaldte generelle undtagel-
sesklausul i såvel 2020, 2021 og 2022. Dermed
vil landene i
praksis
(kortsigtet) kunne fravige 3-
procentskravet til den faktiske saldo og kravet til
den strukturelle saldo i de tre år.
Budgetloven indeholder lignende regler, og det
var da også den danske regerings vurdering, at
COVID-19 krisen i 2020 udgjorde en ekstraordi-
nær omstændighed, der gav mulighed for at fra-
vige budgetlovens underskudsgrænse. For 2021
og 2022 er det imidlertid regeringens vurdering,
at den økonomiske COVID-19 krise ikke er eks-
traordinær. Dermed skal finanspolitikken i 2022
(og 2021) planlægges med udgangspunkt i bud-
getlovens rammer.
Andre saldobegreber
Den
primære saldo
er det offentliges faktiske saldo fra-
regnet det offentliges renteindtægter og -udgifter.
DAU-
saldoen
vedrører statens finanser.