Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 79
Offentligt
2528418_0001.png
Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 3. og 4. kvartal 2021
Projektets status
Denne status for Næste generation Digital Post dækker både 3. og 4. kvartal 2021.
Udviklingen af løsningen
Projektets lancering, som oprindeligt var planlagt til den 30. november 2021,
er den 24. november 2021 blevet udskudt til første kvartal 2022.
Den planlagte lancering var understøttet af et omfangsrigt beredskab i lance-
ringsperioden, som skulle sikre, at alle danskere kunne modtage offentlig digi-
tal post. Det blev dog besluttet at udskyde lanceringen for at garantere en sta-
bil kommunikation i sundhedsvæsenet i lyset af den aktuelle sygdomssituatio-
nen, herunder ved behov for at sende vaccinationsbreve til borgerne.
Efter dialog med væsentlige interessenter, herunder leverandører, statslige
myndigheder, kommuner og regioner, er den nye lanceringsdato fastsat til den
21. marts 2022. Denne dato vurderes at imødekomme interessenternes ønsker
og behov samt at skabe mindst mulig gene og så vidt muligt undgå sammen-
fald med øvrige vigtige opgaver for myndighederne.
Der er gennemført og godkendt overtagelsesprøve ultimo august 2021, og Di-
gitaliseringsstyrelsen har formelt overtaget ejerskabet af den udviklede løsning.
Der er gennemført og godkendt Go-Live Prøve ultimo oktober 2021, der sik-
rer, at løsningen kan fungere i drift.
Delleverance 4.3 er leveret og godkendt. Godkendelse af go-live readiness-
rapport udestår og forventes gennemført ifbm lancering.
Udviklingen af løsningen er sket planmæssigt, og samarbejdet med leverandø-
ren Netcompany er tæt og velfungerende. Løsningen blev klarmeldt til lance-
ring af Netcompany i uge 45 på styregruppemøde.
Projektet har frem til den 24. november 2021 færdiggjort væsentlige udeståen-
der, herunder bl.a. gennemførelse af forkyndelser i løsningen og optimering af
tid for indlæsning af kontaktstruktur, som har været et fokusområde.
Implementering
Virksomheder fik mulighed for tilslutning fra den 1. november 2021 og har ef-
terfølgende kunnet overføre deres adgange og rettigheder i den eksisterende
Digital Post-løsning til den nye løsning. Alle virksomheder med en omstil-
lingsopgave blev senest i november 2021 kontaktet af Digitaliseringsstyrelsen
med henblik på vejledning.
Siden den 15. september 2021 har samtlige myndigheder haft adgang til at til-
slutte sig løsningen. Den 20. december 2021 havde 565 myndigheder påbe-
gyndt tilslutningsprocessen. Disse myndigheder står for 99,7 pct. af al Digital
Post.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Statusrapportering for Næste generation Digital Post for 3. og 4. kvartal 2021
2528418_0002.png
Side 2 af 4
Brugergrænseflade
Brugergrænsefladen (visningsklient) til Virk, Borger.dk og den tilhørende app
er færdigudviklet med aftalte funktionaliteter den 30. november 2021.
Både e-Boks og mit.dk har opnået løsningsgodkendelser til deres visningskli-
enter og er klar til go-live. Der indledes nye dialoger med henblik på ny lance-
ring.
Lov og dataansvar
For at sikre hjemmel til omstillingsperioden fremsatte finansministeren et lov-
forslag til ændring af lov om Digital Post fra Offentlige Afsendere i Folketin-
get den 6. oktober 2021. Forslaget blev 3. behandlet den 9. november 2021 og
enstemmigt vedtaget. Formålet med ændringsloven er at skabe hjemmel til at
kunne indføre en omstillingsperiode, hvor der ikke sendes og modtages digital
post i løsningen. Et væsentligt element i den forberedende kommunikations-
indsats via Digital Post er information om omstillingsperioden.
e-Boks er, efter udskudt lancering af den ny Digital Post-løsning, udpeget
midlertidigt som leverandør af Digital Post, og der er indgået aftale om fortsat
drift af den eksisterende løsning indtil den nye lanceringsdato for NgDP.
Dataansvaret for Digital Post er hjemtaget til Digitaliseringsstyrelsen ved
ikrafttrædelsen af den ændrede § 2 a i lov om Digital Post den 25. november
2021. Ikrafttræden af lovens § 2 a indebærer også, at Digitaliseringsstyrelsen
bliver databehandler for de offentlige afsendere og juridiske enheder i medfør
af bekendtgørelse nr. 2019 af 29. oktober 2021 om ansvar, opgaver og tilsyn i
forbindelse med behandlingen af personoplysninger og sker i forbindelse med
forsendelse af digital post fra offentlige afsendere og behandlingen af person-
oplysninger indeholdt i meddelelser og opbevaringen heraf i juridiske enhe-
ders digitale postkasse.
Datamigrering
Der har i løbet af projektets levetid været udfordringer med dataleverancer fra
e-Boks til den nye Digital Post-løsning. Der har været udfordringer med fejl i
leverancer, rettidige leverancer samt med at leve op til det aftalte omfang af le-
verancer. Datakvaliteten har dog opnået tilfredsstillende kvalitet. Processen
med datamigrering søges løbende forbedret fra alle parters side.
e-Boks har frem til den 2. december 2021 leveret data til og med den 30. no-
vember 2021.
Der er indgået aftale om levering af data fra e-Boks frem til ny lanceringsdato.
Særlige opmærksomhedspunkter i det kommende kvartal
Siden udskydelsen af lanceringen den 24. november 2021 har projektet påbe-
gyndt replanlægning for at tilrettelægge forløbet frem mod den nye lancerings-
dato. Forløbet tilrettelægges i dialog med væsentlige interessenter, herunder
kommuner og regioner, for at skabe mindst mulig gene og de bedst mulige vil-
kår for afprøvning af opsætning af systemer.
Der arbejdes med de sidste mindre fejlrettelser på løsningen sammen med le-
verandøren for at sikre så robust en lancering som muligt.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Statusrapportering for Næste generation Digital Post for 3. og 4. kvartal 2021
2528418_0003.png
Side 3 af 4
For at sikre en mere robust lancering har projektet initieret et særligt testfor-
løb med udvalgte myndigheder og leverandører, for at støtte deres integration
til den nye løsning bedst muligt, således at der ikke opstår driftsforstyrrelser
hos bl.a. sundhedsmyndighederne i forbindelse med lanceringen.
Der er fokus på at detailplanlægge dataleverancer af post-data fra e-Boks frem
mod ny go-live, så al post kan forefindes i den ny Digital Post-løsning.
Udvalgte økonomiske nøgletal
Tabel 1
Udvalgte økonomiske nøgletal (mio. kr.)
Forvent-
ning ved
Status
Status
Status
Status
Status
Status
baseline
ultimo 2019 ultimo 2020 1. kvt. 2021 2. kvt. 2021 3. kvt. 2021 Ultimo 2021
(oktober
2019)
Forventede sam-
lede projektudgif-
ter, ekskl. renter
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgif-
ter
(udbud, projekt-
team mv.)
Heraf risikopulje
Samlet forbrug pr.
31.12.21
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgif-
ter
(udbud, projekt-
team mv.)
277,5
89,1
159,0
29,4
-
-
-
278,3
89,3
159,6
29,4
87,4
3,9
83,5
304,3
121,5
173,7
9,1
149,7
28,2
121,5
304,3
121,5
173,7
9,1
162,0
31,7
130,3
304,9
121,0
182,1
1,8
198,5
57,4
141,1
304,9
121,0
182,1
1,8
227,4
75,1
152,3
347,7
124,7
218,1
5,0
274,0
102,7
171,3
Anm.: Økonomiske nøgletal for 2.-4. kvartal 2021 er angivet i PL2021, mens 1. kvartal 2021 og Status ultimo 2020
er angivet i 2020-PL, mens Forventning ved baseline og Status ultimo 2019 er fastholdt i PL2019 af hensyn
til sammenlignelighed med tidligere statusrapporteringer.
Kilde: Projektets business case januar 2022 og regnskabstal.
Projektets forventning før udskydelse var, at der på daværende tidspunkt ikke var
væsentlige ændringer af de samlede projektudgifter frem mod lanceringen den 30.
november 2021. De forventede projektudgifter var derfor uændrede ift. status for
2. kvartal 2021.
Forbruget i 3. og 4. kvartal 2021 ligger på det forventede niveau. Dette inkluderer
betaling af betalingsmilepæl 3, som faldt i forbindelse med godkendelse af overta-
gelsesprøve. Efter udskydelsen i november 2021 har projektet reestimeret projekt-
udgifter og har udarbejdet aktstykke.
Milepæle i projektets tidsplan
Tabel 2
Milepæle i projektets tidsplan
Milepæle
Godkendt afklaringsfase
Godkendt Proof of Concept*
Godkendt Delleverance 1*
Planlagt tidspunkt
04-12-2019
10-03-2020
18-05-2020
Status
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 79: Statusrapportering for Næste generation Digital Post for 3. og 4. kvartal 2021
2528418_0004.png
Side 4 af 4
Godkendt Delleverance 2*
Godkendt Delleverance 3*
Godkendt Overtagelsesprøve
Idriftsættelse af ny løsning
Projektafslutning
08-07-2020
29-04-2021
30-08-2021
21-03-2022
21-03-2023
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Udskudt fra 30-11-2021
Udskudt fra 30-11-2021
* Leveret uden datamigreringsaktiviteter til den kommende løsning