Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 42
Offentligt
2487916_0001.png
25. november 2021
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 7. december
2021
1) Revision af pengeoverførselsforordningen
KOM(2021)422
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2) Enslydende regler for anvendelse af reducerede momssatser i EU
KOM(2018)20
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Fremskridtsrapport på forslag i fit-for-55-pakken (CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme,
energibeskatningsdirektivet, social klimafond)
KOM-dokument foreligger ikke endnu
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Fremskridtsrapport om styrkelse af bankunionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Kommissionens pakke om kapitalmarkedsunionen
præsentation af forslag
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
6) Pakke af nye EU-tiltag på hvidvaskområdet
fremskridtsrapport
KOM(2021) 420, KOM(2021) 421, KOM(2021) 422, KOM(2021) 423
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
7) Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
KOM(2020)408,
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Det europæiske semester 2022: Kommissionens årlige undersøgelse for bæredygtig vækst,
varslingsrapport og udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed
KOM(2021)740, KOM(2021)741, KOM(2021)742
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9) Det Europæiske Finanspolitiske Råds årsrapport
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Revision af Adfærdskodeksgruppens mandat
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2
11
30
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 2 af 34
Dagsordenspunkt 7:
Implementering af genopretningsfaciliteten
(RRF)
KOM(2020)408
1. Resume
EU’s genopretningsfacilitet trådte i kraft i februar 2021, og de fleste EU-lande
har offentliggjort
deres genopretningsplaner efter en grundig dialog med Kommissionen om planerne.
Kommissionen har siden medio juni løbende fremlagt forslag til rådsimplementerende beslutninger
vedr. de enkelte landes genopretningsplaner, der herefter skal godkendes i ECOFIN med kvalifi-
ceret flertal. ECOFIN har indtil nu godkendt rådsimplementerende beslutninger for 22 lande.
Kommissionen har ligeledes påbegyndt udbetaling af forudbetalinger til landene.
ECOFIN ventes 7. december 2021 igen generelt at gøre status for arbejdet med implementering
af genopretningsfaciliteten og landenes respektive genopretningsplaner. Der er aktuelt ikke lagt op
til godkendelse af rådsimplementerende beslutninger om genopretningsplaner på dette møde. Yder-
ligere forslag til rådsimplementerende beslutninger ventes fremlagt inden udgangen af 2021 eller
senere.
Udbetalinger af midler fra genopretningsfaciliteten til landene vil blive besluttet, når genopretnings-
planerne er godkendt og i takt med, at landene opnår milepæle og målsætninger i deres genopret-
ningsplaner.
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopretningsfaciliteten, der
leverer på aftalen af 21. juli 2020
i Det Europæiske Råd om EU’s flerårige finansielle ramme
og genopretningsinstrument (Next Generation EU) samt forordningen om genopretningsfaciliteten,
der trådte i kraft 19. februar 2021.
For danske generelle prioriteter vedr. implementering af genopretningsfaciliteten og rådsimplemen-
terende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner henvises til samlenotatet og forelæggelse
af forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg 8. juli 2021 forud for ECOFIN 13. juli
2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s fundamentale rettigheder
og retsstatsprincipper og lægger stor vægt på, at Kommissionen anvender alle tilgængelige instru-
menter til at sikre overholdelse heraf.
ECOFIN drøftede status for implementering af genopretningsfaciliteten 19. januar 2021, 16.
februar, 16. marts, 16. april, 18. juni, 9. november, ligesom ECOFIN godkendte de første 12
genopretningsplaner 13. juli 2021 og yderligere hhv. 4 planer 26. juli, 2 planer 6. september, 1
plan 5. oktober og 3 planer 28. oktober 2021. Der henvises til tidligere samlenotater og forelæg-
gelser om genopretningsfaciliteten og arbejdet med landenes genopretningsplaner i Folketingets Eu-
ropaudvalg.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0003.png
Side 3 af 34
2. Baggrund
EU-landene har i lyset af COVID-19-krisen aftalt et genopretningsinstrument
(”Next
Generation EU”),
der tilvejebringer finansiering i form af fælles EU-lånopta-
gelse på i alt 750 mia. euro, som udmøntes gennem en række EU-programmer,
særligt en genopretningsfacilitet
(”Recovery
and Resilience Facility”)
på 672,5 mia. euro,
heraf direkte støtte (tilskud) for op til 312,5 mia. euro, som følger en fastlagt forde-
lingsnøgle, og udlån for op til 360 mia. euro (alle 2018-priser). Rammerne for gen-
opretningsfaciliteten er fastlagt i en forordning, som trådte i kraft 19. februar 2021.
Genopretningsplanerne
Arbejdet med at operationalisere genopretningsfaciliteten er i gang. For at modtage
midler fra genopretningsfaciliteten skal EU-landene hver især udarbejde nationale
genopretningsplaner
(”Recovery
and Resilience Plans”),
hvor landene beskriver de tiltag
(reformer og investeringer), som den finansielle assistance fra genopretningsfacili-
teten (direkte støtte og lån) skal finansiere.
Genopretningsplanerne skal bidrage til at adressere landespecifikke anbefalinger
som led i det økonomiske samarbejde i EU (det
europæiske semester),
grøn og digital
omstilling samt til at understøtte vækst, arbejdspladser, økonomisk robusthed og til
økonomisk, social og territorial samhørighed.
1
På nuværende tidspunkt har 26 EU-lande, herunder Danmark, afleveret deres gen-
opretningsplaner til Kommissionen,
jf. bilag 2.
Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende beslutninger
De afleverede genopretningsplaner skal vurderes af Kommissionen, der herefter
fremlægger juridisk bindende retsakter i form af forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. planernes indhold. Kommissionens forslag til rådsimplementerede
beslutning skal herefter godkendes af ECOFIN med kvalificeret flertal.
For yderligere information om processen for operationalisering af genopretnings-
faciliteten, herunder vedr. udbetalinger og opfølgningen på de milepæle og målsæt-
ninger for reformer og investeringer, som er fastlagt i de respektive landes genop-
retningsplaner, henvises til samlenotat forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Der har løbende været en uformel bilateral dialog mellem de enkelte lande og Kom-
missionen om landenes genopretningsplaner, herunder på basis af udkast til genop-
retningsplanerne. Formålet med dialogen har været, at landene har haft mulighed
for at styrke deres genopretningsplaner, forud for at planerne afleveres, herunder
for at sikre, at planerne lever op til de krav, som er fastlagt i forordningen om gen-
opretningsfaciliteten, og at Kommissionen er enig heri.
Link til Kommissionens hjemmeside om genopretningsfaciliteten, herunder retningslinjer for genopretnings-
planer:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-fa-
cility_en.
1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0004.png
Side 4 af 34
Kommissionen skal i sin vurdering af landenes genopretningsplaner tage hensyn til
11 forordningsbestemte kriterier
2
, herunder om planen kan forventes effektivt at
bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, at skabe arbejdspladser, at fremme den
økonomiske, institutionelle og sociale robusthed samt effektivt vil bidrage til grøn
og digital omstilling og til at adressere landespecifikke udfordringer identificeret
som led i det europæiske semester,
jf. boks 1 og bilag 1.
Boks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Bidrager til de 6 søjler:
i)
grøn omstilling,
ii)
digital omstilling,
iii)
bæredygtig og inklusiv vækst,
iv)
samhørighed,
v)
Sundhedsmæssig robusthed,
vi)
børn og unge
Adresserer anbefalinger i det europæiske semester
Skaber vækst, arbejdspladser, social robusthed mv.
Alle initiativer efterlever "do no significant harm"
Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
Genopretningsplanen har varig virkning
Effektive mål og milepæle for gennemførelsen
Rimelige og plausible omkostningsskøn
Tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer
Indeholder sammenhængende reformer og investeringer
Anm.: For uddybning af de 11 kriterier,
se bilag 1.
Kilde: Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
For hvert af de 11 kriterier gives enten vurderingen A (høj
grad af opfyldelse),
B (middel
grad af opfyldelse)
eller C (lav
grad af opfyldelse).
En
samlet positiv
vurdering af en genop-
retningsplan tildeles under flg. betingelser:
kriterierne 2, 3, 4, 5, 6 og 10 skal alle tildeles vurderingen A
3
, og
for de øvrige 5 kriterier
skal
der tildeles mindst to
A’er og ingen C’er.
Såfremt Kommissionen tildeler en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen,
vil Kommissionen fremlægge forslag til en rådsimplementerende beslutning. For
yderligere generel information om Kommissionens vurdering og indholdet i de
rådsimplementerende beslutninger henvises til samlenotat forud for ECOFIN 13.
juli 2021.
Kommissionen har siden medio juni 2021 løbende fremlagt vurderinger og forslag
til rådsimplementerende beslutninger vedr. de enkelte landes genopretningsplaner.
ECOFIN vedtog 13. juli 2021 rådsimplementerende beslutninger på baggrund af
Kommissionens forslag for de første 12 lande (Portugal, Spanien, Grækenland,
Danmark, Luxembourg, Østrig, Letland, Slovakiet, Tyskland, Italien, Belgien og
Frankrig) samt 26. juli, 6. september, 5. og 28. oktober for yderligere hhv. 4 lande
Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
Betingelserne for en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen følger generelt af forordningen om
genopretningsfaciliteten, mens kravet om A til kriterie 4 og 10 følger af hhv. taksonomi-forordningen,
KOM(2018)354,
og finansforordningen.
2
3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0005.png
Side 5 af 34
(Kroatien, Cypern, Litauen og Slovenien), 2 lande (Irland og Tjekkiet), 1 land
(Malta) og 3 lande (Estland, Finland og Rumænien). For information om disse lande
henvises til samlenotater forud for henholdsvis ECOFIN 13. juli, 26. juli, 6. sep-
tember, 5. oktober og 28. oktober 2021.
Kommissionen har ligeledes gennemført forudbetalinger til en række lande med
godkendte rådsimplementerende beslutninger, herunder Danmark,
jf. bilag 2.
Et
land kan anmode om forudbetaling (dvs. udbetaling inden reformer og investerin-
ger er gennemført), hvor Kommissionen kan udbetale op til 13 pct. af hhv. det
direkte tilskud og evt. lån, når en rådimplementerende beslutning om det pågæl-
dende lands plan er vedtaget i Rådet, og en bilateral finansierings- og evt. låneaftale
mellem Kommissionen og det pågældende land er indgået.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes 7. december 2021 igen at gøre status for implementering af gen-
opretningsfaciliteten og arbejdet med landenes nationale genopretningsplaner. Der
er aktuelt ikke lagt op til godkendelse af rådsimplementerende beslutninger om gen-
opretningsplaner på dette møde. Yderligere forslag til rådsimplementerende beslut-
ninger ventes fremlagt inden udgangen af 2021 eller senere.
Det er muligt, at Kommissionen i den forbindelse vil orientere om forventninger
til og proces for EU-landenes betalingsanmodninger.
4
Udbetalingerne vil generelt ske i takt med, at landene opnår mål og milepæle for
reformer og investeringer, som er fastlagt i de rådsimplementerende beslutninger
om deres respektive genopretningsplaner. Kommissionen har op til to måneder til
at vurdere en betalingsanmodning. Kommissionen træffer beslutning om de enkelte
udbetalinger efter høring af EU’s økonomiske og finansielle
Udvalg (EFC).
5
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om ECOFIN-drøftelsen om imple-
mentering af genopretningsfaciliteten samt Rådets godkendelse af Kommissionens
forslag til rådsimplementerede beslutninger for de enkelte landes genopretningspla-
ner. Europa-Parlamentet lægger generelt vægt på, at lande som modtager finansie-
ring fra genopretningsfaciliteten efterlever
EU’s fundamentale rettigheder og rets-
statsprincippet, og at genopretningsplanerne bidrager til bl.a. grøn og digital omstil-
ling, samhørighed samt en styrket krisehåndtering.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Kommissionen modtog 12. november 2021 den første anmodning (fra Spanien) om udbetaling fra genopret-
ningsfaciliteten på baggrund af opfyldte mål og milepæle.
5
Hvis et eller flere EU-lande undtagelsesvis finder, at der er alvorlige afvigelser fra en tilfredsstillende opnåelse
af de relevante milepæle og mål, kan de anmode formanden for Det Europæiske Råd om at henvise sagen til
det Det Europæiske Råd.
4
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0006.png
Side 6 af 34
6. Gældende dansk ret
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten samt Rådets godken-
delse af Kommissionens forslag til rådsimplementerende beslutninger for de en-
kelte landes genopretningsplaner har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekven-
ser for gældende dansk ret.
Det bemærkes, at der med finansloven for 2021 er indarbejdet virkningen af en
forventet hjemtagelse af midler fra EU's genopretningsfacilitet.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke i sig selv stats-
finansielle konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten vil have direkte negative statsfinansielle
konsekvenser for Danmark, idet Danmark ikke vil modtage direkte støtte fra gen-
opretningsfaciliteten i et omfang, som svarer til den andel af den direkte støtte, som
Danmark skal finansiere med genopretningsinstrumentet.
Genopretningsplanerne kan have afledte positive statsfinansielle konsekvenser, i
det omfang de opnår formålet med genopretningsfaciliteten, herunder økonomisk
genopretning, grøn og digital omstilling samt vækst og arbejdspladser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke i sig selv sam-
fundsøkonomiske konsekvenser. Kommissionen skønner, at genopretningsinstru-
mentet
6
(NGEU) samlet set kan løfte det danske BNP med 0,4-0,6 pct. i 2024 og
øge beskæftigelsen med 8.000 personer.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten kan have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, i det omfang planerne opnår formålet med genopretningsfaciliteten.
Midler til Danmark som led i udmøntningen af genopretningsinstrumentet kan un-
derstøtte den økonomiske genopretning, vækst, arbejdspladser samt grøn og digital
omstilling i Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten forventes at have positive erhvervsøko-
nomiske konsekvenser, omend det nærmere omfang vil afhænge af den konkrete
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder ReactEU,
Horisont, InvestEU, Fonden for Retfærdig omstilling, Udvikling af landdistrikterne og RescEU.
6
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 7 af 34
implementering. Der vurderes at være et stort potentiale for danske eksportvirk-
somheder i forbindelse med udmøntning af midler fra genopretningsfaciliteten i
andre EU-lande.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes at tage en drøftelse om status for arbejdet med implementering
af genopretningsfaciliteten og landenes respektive genopretningsplaner til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopret-
ningsfaciliteten, der leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd om
EU’s flerårige finansielle ramme og genopretningsinstrument (Next
Generation EU)
samt forordningen om genopretningsfaciliteten, der trådte i kraft 19. februar 2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s funda-
mentale rettigheder og retsstatsprincipper og lægger stor vægt på, at Kommissionen
anvender alle tilgængelige instrumenter til at sikre overholdelse heraf.
For danske generelle prioriteter vedr. genopretningsfaciliteten henvises til samleno-
tater og forelæggelser, herunder forhandlingsoplægget i Folketingets Europaudvalg
16. juni 2020 og forelæggelsen forud for ECOFIN 6. oktober 2020.
For danske generelle prioriteter vedr. implementering af genopretningsfaciliteten
og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner hen-
vises til samlenotatet og forelæggelse af forhandlingsoplæg i Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN 13. juli 2021.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af genopretningsfaciliteten, herunder rådsimplementer-
ende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner, blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg til forhandlingsoplæg 8. juli forud for ECOFIN 13. juli 2021,
samt til orientering 22. juli (skriftlig), 3. september, 1. oktober, 15. oktober og 4.
november forud for ECOFIN hhv. 26. juli, 6. september, 5. oktober, 28. oktober
og 9. november 2021.
Samlenotat om genopretningsfaciliteten tilgik Folketingets Europaudvalg forud for
ECOFIN 9. juni 2020, forud for forelæggelse til forhandlingsoplæg 16. juni 2020,
og forud for ECOFIN 6. oktober 2020, 19. januar, 16. februar, 16. marts, 16. april
og 18. juni 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 8 af 34
Folketingets Europaudvalg og Finansudvalg fik en orientering om forventningerne
til indholdet af Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende be-
slutning vedr. den danske plan i forbindelse med et fælles samråd 16. juni 2021.
Grund- og nærhedsnotat om genopretningsfaciliteten er oversendt til Europaud-
valget 25. juni 2020.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0009.png
Side 9 af 34
Bilag 1: Vurderingskriterierne for genopretningsplaner fastsat i forordningen for
EU's genopretningsfacilitet
Bilag - boks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
Genopretningsplanen indebærer en fyldestgørende og tilstrækkelig afbalanceret reaktion på den økonomi-
ske og sociale situation og bidrager derved på behørig vis til de seks søjler 1) grøn omstilling, 2) digital om-
stilling, 3) smart, bæredygtig og inklusiv vækst, herunder økonomisk samhørighed, arbejdspladser, produkti-
vitet, konkurrenceevne, forskning, udvikling og innovation og et velfungerende indre marked med stærke
SMV'er, 4) social og territorial samhørighed, 5) Sundhedsmæssig og økonomisk, social og institutionel ro-
busthed, herunder med henblik på øget krisereaktionskapacitet og kriseberedskab, og 6) politikker for den
næste generation, børn og unge, herunder uddannelse og færdigheder, idet der tages højde for de berørte
EU-landes specifikke udfordringer og det økonomiske tilskud fra genopretningsfaciliteten til det pågældende
EU-land.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at adressere landets udfordringer som identificeret
i anbefalingerne til landet som led i det europæiske semester.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, arbejdspladser,
økonomiske, institutionelle og sociale robusthed, bidrage til implementeringen af den europæiske søjle for
sociale rettigheder, herunder gennem fremme af politikker for børn og unge, imødegå økonomiske og soci-
ale konsekvenser af krisen, og dermed fremme økonomisk, social og territorial samhørighed samt konver-
gens.
Reformer og investeringer inkluderet
i genopretningsplanerne må ikke gøre betydelig skade mod EU’s miljø
og klimamål (“do-no-harm”-princip).
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som udgør effektive bidrag til den grønne omstilling og til udfordrin-
ger forbundet hermed. Klimatiltag skal udgøre mindst 37 pct. af de skønnede omkostninger forbundet med
genopretningsplanen. Eksempler herpå kan fx være energieffektivisering, udvikling og omlægning til vedva-
rende energi, bæredygtig industri, herunder landbrug og transport mv.
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som effektivt bidrager til den digitale omstilling og til udfordringer
forbundet hermed. Digitaliseringstiltag skal udgøre mindst 20 pct. af de skønnede omkostninger forbundet
med genopretningsplanen. Det kan fx være digitale netværk og infrastruktur, cybersikkerhed eller digitalise-
ring og udvikling af offentlig administration.
Genopretningsplanen kan forventes at have en varig virkning for det pågældende land.
De af landet foreslåede tiltag er tilstrækkelige til at sikre en effektiv overvågning og gennemførelse af gen-
opretningsplanen, herunder milepæle og mål.
Et lands begrundelse for, at størrelsen af finansieringsbehovet forbundet med dets genopretningsplan er
rimeligt og plausibelt, er på linje med principper om omkostningseffektivitet og står mål med den forventede
nationale økonomiske og sociale effekt.
De ordninger, der foreslås af det pågældende EU-land ift. tilsyn og kontrol, forventes at forhindre, afsløre og
udbedre korruption, svig og interessekonflikter ifm. udmøntningen af genopretningsmidlerne, herunder dob-
beltfinansiering fra andre EU-programmer.
Genopretningsplanen indeholder foranstaltninger til gennemførelse af reformer og investeringer, der repræ-
senterer sammenhængende tiltag.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Kilde: Anneks V i Forordningen om en genopretnings- og resiliensfacilitet, KOM(2020)408
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0010.png
Side 10 af 34
Bilag 2: Status for EU-landenes genopretningsplaner
Bilagstabel 1
Status for EU-landenes genopretningsplaner
medio november 2021
Mulig finansiel assistance
(mia. euro)
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
3. maj
22. april
31. maj
29. april
30. april
30. april
28. maj
2. juni
28. april
12. maj
30. april
21. juni
19. juli
22. juni
16. juni
27. september
21. juni
2. juli
16. juni
Plan afleveret
30. april
15. oktober
17. maj
30. april
18. juni
27. maj
29. april
28. april
28. maj
30. april
15. maj
30. april
15. maj
30. april
13. juli
8. juli
17. juni
5. oktober
4. oktober
23. juni
17. juni
16. juli
22. juni
8. juli
22. juni
2. juli
18. juni
16. september
Beslutningsforslag
1
23. juni
Direkte støtte
2
5,9
6,3
1,0
1,6
1,0
2,1
39,4
17,8
1,0
68,9
6,3
2,0
2,2
0,1
0,3
6,0
23,9
13,9
14,2
6,3
1,8
69,5
3,3
7,1
25,6
7,2
3,5
Lån
3
32,4
4,2
1,5
21,3
1,9
16,4
164,9
12,5
24,2
121,7
3,7
2,1
3,3
4,3
0,9
55,1
36,2
14,5
15,2
6,4
3,3
84,6
32,2
15,2
234,5
9,9
27,0
23,9
13,9
14,3
6,6
1,8
69,5
3,2
7,0
27,9
7,2
4,5
12,1
2,7
15,0
0,0
0,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
-
0,9
2,3
-
-
0,8
0,2
9,0
-
0
-
1,8
0,4
Ansøgt finansiel assistance
(mia. euro)
4
Direkte støtte
5,9
6,6
1,0
1,6
1,0
2,1
40,9
17,8
1,0
68,9
6,3
1,8
2,2
0,1
0,3
Lån
0,0
0,0
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
12,7
0,0
122,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0
9,0
0,8
0,2
0,3
0,01
-
-
16,0
-
5,1
2,3
-
1,7
0,1
5
0,2
0,03
-
Udbetalt assistance (mia.
euro)
Direkte støtte
0,8
Lån
-
Anm.:
1
Kommissionens forslag til rådsbeslutninger om genopretningsplaner. Forslag, hvor dato for fremlæggelse er markeret med kursiv, er også rådsgod-
kendt på ECOFIN.
2
Fordelingen af direkte støtte er baseret på Kommissionens efterårsprognose, oktober 2020, for udviklingen i EU-landenes
BNP 2020-21.
Den endelige tildeling fra EU’s genopretningsfacilitet fastlægges i sommeren 2022 pba. den faktiske udvikling i EU-landenes
BNP.
Fordelingskriterierne fremgår af forordningen om genopretningsfaciliteten samt
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-
response/recovery-plan-europe/pillars-next-generation-eu_en.
3
Lån til et land kan som udgangspunkt udgøre op til 6,8 pct. af dets BNI i 2019.
4
Baseret på Kommissionens offentliggjorte forslag til rådsimplementerend beslutninger om genopretningsplaner, hvor muligt.
5
Knap 1,5 mia. kr. udbetalt af Komissionen 2. september 2021.
Kilde: Komissionens pressemeddeleser om indleverede genopretningsplaner og udbetalinger.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 11 af 34
Dagsordenspunkt 8:
Det europæiske semester 2022:
Kommissionens årlige undersøgelse for
bæredygtig vækst, varslingsrapport og udkast
til anbefalinger til euroområdet som helhed
KOM(2021)740, KOM(2021)741, KOM(2021)742
1. Resume
Kommissionen ventes på ECOFIN 7. december 2021 at præsentere sin pakke af 24. november
2021 vedr. det europæiske semester for 2022. Pakken indeholder bl.a. Kommissionens årlige
undersøgelse for bæredygtig vækst (ASGS), Kommissionens varslingsrapport under proceduren for
makroøkonomiske ubalancer og Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-politiske anbefa-
linger til euroområdet som helhed for 2022. Pakken indleder det europæiske semester for 2022.
Det europæiske semester er en årligt tilbagevendende proces.
Den årlige undersøgelse for bæredygtig vækst fastsætter prioriteterne for det økonomisk-politiske
arbejde i EU i 2022. Varslingsrapporten udpeger EU-lande, der har makroøkonomiske uba-
lancer eller har risiko for ubalancer. Anbefalingerne til euroområdet som helhed vil danne baggrund
for de landespecifikke anbefalinger til de enkelte eurolande, der ventes vedtaget i juni eller juli 2022
(som led i landespecifikke anbefalinger til alle EU-landene).
ECOFIN ventes at vedtage rådskonklusioner om den årlige undersøgelse for bæredygtig vækst og
varslingsrapporten på et senere ECOFIN, forventeligt 18. januar 2022, hvor også anbefalingerne
til euroområdet som helhed ventes vedtaget.
2. Baggrund
EU-samarbejdet om den bredere økonomiske politik følger en årlig procedure
(”det
europæiske semester”),
hvor EU-landene
drøfter de økonomisk-politiske udfordringer
og den økonomiske politik i de enkelte EU-lande samt euroområdet og EU som
helhed. Proceduren for makroøkonomiske ubalancer er også forankret i semesteret
og skal identificere eventuelle ubalancer i EU-landene, fx tab af konkurrenceevne,
uholdbare løn- og prisudviklinger, for høj privat og offentlig gæld mv. Det europæ-
iske semester munder hvert år ud i landespecifikke anbefalinger til EU-landene pba.
de økonomisk-politiske drøftelser og analyser, herunder analyserne vedr. makro-
økonomiske ubalancer.
Kommissionen indførte en række midlertidige tilpasninger i gennemførelsen af det
seneste europæiske semester for 2021 mhp. at tilpasse semesteret til arbejdet med
genopretningsplanerne mv. under genopretningsfaciliteten. De midlertidige tilpas-
ninger for 2021 medførte bl.a., at Kommissionen ikke fremlagde udkast til normale
landeanbefalinger i 2021 med fokus på bl.a. strukturpolitiske udfordringer mv., da
disse udfordringer generelt blev adresseret ifm. arbejdet med genopretningspla-
nerne. Kommissionen fremlagde i stedet anbefalinger, der i overvejende grad ved-
rørte landenes finanspolitik. Rådet vedtog pba. Kommissionens udkast landespeci-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0012.png
Side 12 af 34
fikke anbefalinger om landenes finanspolitik ifm. ECOFIN 18. juni 2021. For gen-
nemgang af de landespecifikke anbefalinger til Danmark for 2021 og status for op-
følgningen herpå henvises til
bilag 1.
Det europæiske semester 2022 indledes med Kommissionens årlige undersøgelse
for bæredygtig vækst (’Annual
Sustainable Growth
Survey,
ASGS). ASGS skitserer de
overordnede økonomisk-politiske udfordringer og prioriteter for EU-landene. I de
kommende måneder vil den danne grundlag for horisontale drøftelser af de økono-
miske udfordringer i EU i bl.a. ECOFIN. På DER 24.-25. marts 2022 forventes
stats- og regeringscheferne på baggrund af den årlige undersøgelse for bæredygtig
vækst og rådskonklusioner fra bl.a. ECOFIN at vedtage generelle retningslinjer for
EU-landenes økonomiske politik.
Rådets økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som helhed har til formål
at styrke koordinationen af den økonomiske politik i eurolandene. Eurolandene skal
tage højde for euroområdeanbefalingerne i deres nationale reformprogrammer, sta-
bilitetsprogrammer samt i implementeringen af genopretningsplanerne under gen-
opretningsfaciliteten,
jf. nedenfor.
Anbefalingerne til euroområdet forventes god-
kendt på ECOFIN 18. januar 2022. Herefter ventes de tiltrådt af DER 24.-25. marts
2022, før de formelt ventes vedtaget af Rådet. Anbefalingerne til euroområdet som
helhed godkendes og vedtages alene af eurolandene (og gælder kun eurolandene).
Kommissionens varslingsrapport (’Alert
Mechanism Report’,
AMR) offentliggøres
som led i
Makroubalanceproceduren
(’Macroeconomic
Imbalance Procedure’,
MIP), der udgør
rammen for samarbejdet i EU om systematisk overvågning af makroøkonomiske
ubalancer, og som er integreret i det europæiske semester. Formålet er på et tidligt
tidspunkt at kunne identificere og forebygge potentielle skadelige interne og eks-
terne økonomiske ubalancer, som er ved at udvikle sig, og at kunne gribe ind over
for ubalancer, der har materialiseret sig, med henblik på at korrigere disse. MIP
operationaliseres via en varslingsmekanisme med et
’scoreboard’
bestående af et antal
økonomiske indikatorer, som skal give en indledende indikation på ubalancer.
Kommissionens varslingsrapport for 2022 indeholder værdier for de indikatorer,
som udgør scoreboardet. Rapporten vurderer indikatorernes udvikling i alle EU-
lande og identificerer de lande, som har ubalancer eller risikerer at opbygge ubalan-
cer.
På baggrund af varslingsrapporten og Rådets drøftelse af denne, vil Kommissionen
foretage en dybdegående analyse af de lande, som vurderes at have ubalancer eller
at risikere at opbygge ubalancer. Konklusionerne i de dybdegående analyser vil
indgå som del af Kommissionens landerapporter, der ventes offentliggjort i maj
eller juni 2022. I kraft af disse dybdegående analyser gennemføres efterfølgende en
grundigere vurdering af, i hvilket omfang det pågældende land er påvirket af uba-
lancer og af disses karakter og risici.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0013.png
Side 13 af 34
Kommissionens dybdegående analyser vil kunne give anledning til henstillinger om
at korrigere ubalancerne (makroubalanceprocedurens korrigerende del), afhængigt
af de identificerede ubalancers karakter.
7
3. Formål og indhold
På ECOFIN 7. december 2022 ventes en præsentation og en indledende drøftelse
af Kommissionens årlige undersøgelse for bæredygtig vækst, varslingsrapport og
forslag til anbefalinger til euroområdet som helhed for 2022.
ECOFIN skal ikke vedtage konklusioner om undersøgelsen for bæredygtig vækst
og varslingsrapporten på dette rådsmøde, men ventes at gøre dette på ECOFIN 18.
januar 2022, hvor eurolandene også ventes at godkende anbefalinger til euroområ-
det som helhed.
Kommissionens undersøgelse for bæredygtig vækst for 2022
Kommissionens nævner, at de tidligere års overordnede prioriteter for det økono-
misk-politiske samarbejde i EU fortsat er relevante og derfor bør videreføres. Kom-
missionen fastsætter derfor følgende prioriteter for det økonomisk-politiske samar-
bejde i 2022:
Bæredygtighed
Produktivitet
Social retfærdighed
Makroøkonomisk stabilitet
Bæredygtighed
Kommissionen finder det vigtigt, at den økonomiske genopretning er med til at
fremme grøn omstilling og overgangen til klimaneutralitet i 2050. Kommissionen
fremhæver
den europæiske grønne pagt
og
fit-for-55-pakken
som væsentlige elementer i
omstillingen. På nationalt niveau vil implementeringen af EU-landenes genopret-
ningsplaner bidrage til implementeringen af grønne reformer, herunder mhp.
fremme af energieffektivitet og grønnere skatteincitamenter.
Kommissionen understreger, at der er behov for store investeringer for at møde
EU’s klimamål det næste årti. Kommissionen peger på, at genopretningsplanerne
vil levere en del af disse investeringer, herunder investeringer i renovationen af byg-
ninger, energi og bæredygtig transport. Samtidig er der behov for fremme af private
investeringer i grøn omstilling, herunder ved at forbedre investeringsbetingelserne
og sikre bedre betingelser for bæredygtig finansiering på kapitalmarkederne.
Hvis der vurderes at foreligge uforholdsmæssigt store ubalancer, kan der således åbnes en procedure, hvor
Rådet efter et forslag fra Kommissionen vedtager en henstilling til det pågældende land om at korrigere disse
ubalancer. I opfølgningen på en henstilling skal det pågældende land fremlægge handlingsplaner, og Rådet skal
løbende tage stilling til, hvorvidt det pågældende land har taget effektive tiltag mhp. korrektion af ubalancerne.
Makroubalanceproceduren har endnu ikke været benyttet til at give henstillinger om korrektion af ubalancer.
7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 14 af 34
Kommissionen fremhæver desuden, at den grønne omstilling kan bidrage til øget
robusthed overfor stigende energipriser, samt at omstillingen generelt vil skabe job-
muligheder og innovation i EU. Kommissionen peger også på, at eventuelle sociale
udfordringer ved den grønne omstilling skal håndteres, herunder udfordringer for
regioner og indkomstgrupper, der er afhængige af arbejdspladser i de sektorer, hvor
der er et stor omstillingsbehov.
Produktivitet
Vækst og velstand i EU afhænger af en positiv udvikling i produktivitet og innova-
tion. Kommissionen peger på, at de europæiske virksomheders evne til at tilpasse
sig og udvikle ny teknologi er afgørende for at fremme produktiviteten i EU, hvilket
kan styrkes ved at forbedre arbejdsstyrkens kvalifikationer og virksomhedernes
rammebetingelser.
Kommissionen fremhæver, at et velfungerende indre marked med effektiv og fair
konkurrence er en vigtig kilde til produktivitet i EU, idet integrerede og velfunge-
rende produkt- og servicemarkeder bidrager til effektiv ressourceallokering og
spredning af teknologi.
På nationalt niveau vil EU-landenes genopretningsplaner bidrage positivt til pro-
duktivitetsudviklingen via reformer, der fremmer erhvervsklimaet og anvendelsen
af nye grønne og digitale teknologier. Tiltag, der adresserer tidligere års landespeci-
fikke anbefalinger om at styrke konkurrencelovgivningen, procedurerne for offent-
lige indkøb, de juridiske systemer og offentlig administration, vil også fremme pro-
duktiviteten.
Kommissionen fremhæver, at der er behov for investeringer i digitale teknologier
og forskning og udvikling for at fremme digitaliseringen i EU, herunder i kunstig
intelligens og udrulning af højhastighedsnetværk. Investeringer i teknologi skal sam-
tidig komplementeres af investeringer i arbejdsstyrkens digitale færdigheder. Kom-
missionen peger desuden på, at produktiviteten kan fremmes via bedre ressource-
anvendelse samt ved at adressere udfordringerne ift. forsyningsflaskehalse.
Social retfærdighed
Kommissionen nævner, at der er behov for et socialt fokus i genopretningen i EU.
Der er bl.a. behov for at forbedre mulighederne for de grupper, der blev ramt sær-
ligt hårdt af krisen, herunder unge, lavtuddannede og personer med indvandrerbag-
grund. Det er generelt vigtigt, at EU-landene fokuserer på at mindske de sociale
konsekvenser ved de strukturelle ændringer, som krisen har medført i en række
sektorer.
Kommissionen peger på, at kombinationen af effektiv aktiv arbejdsmarkedspolitik
og sikkerhedsnet er afgørende for at tilpasse arbejdsstyrken til den digitale og
grønne omstilling. Tiltag vedr. uddannelse og oplæring er også afgørende for at
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 15 af 34
styrke den sociale inklusion og vækst. Kommissionen nævner, at EU-landenes gen-
opretningsplaner generelt indeholder en lang række reformer og investeringer, der
styrker de sociale forhold i landene, herunder inden for de ovennævnte områder.
På EU-niveau peger Kommissionen på principperne i den europæiske søjle for so-
ciale rettigheder som afgørende for at fremme social og økonomisk konvergens i
EU. Kommissionen fremhæver i den forbindelse de nye EU-mål for 2030 vedr.
beskæftigelse, uddannelse og fattigdom.
Makroøkonomisk stabilitet
Øget markoøkonomisk stabilitet vil styrke økonomiernes robusthed i EU og bi-
drage til den grønne og digitale omstilling. Den økonomiske reaktion i EU på CO-
VID-19-krisen reducerede krisens økonomiske konsekvenser og viste behovet for
koordineret økonomisk politik i EU. Krisen understregerede samtidig vigtigheden
af at opbygge finanspolitiske buffere under normale konjunkturer, så der er råderum
til at reagere på kriser og konjunkturfald.
Kommissionen opfordrer generelt EU-landene til at understøtte økonomien med
midlertidige og målrettede tiltag i 2022 og samtidig sikre finanspolitisk holdbarhed
på mellemlang sigt. Kommissionen nævner, at Stabilitets- og Vækstpagtens
generelle
undtagelsesklausul
ventes deaktiveret i 2023, samt at EU-landene skal fokusere på at
sikre sunde offentlige finanser, når de økonomiske omstændigheder tillader det.
Samtidig skal EU-landene styrke investeringerne i grøn og digital omstilling.
Kommissionen peger på, at en vækstvenlig sammensætning af de offentlige finanser
og effektive skattesystemer er afgørende for at styrke investeringerne og fremme
genopretningen. Kommissionen nævner i den forbindelse, at flere EU-lande plan-
lægger tiltag mhp. at styrke kvaliteten af de offentlige finanser og forbedre skatte-
systemerne i deres genopretningsplaner.
Kommissionen fremhæver, at en færdiggørelse af bankunionen og kapitalmarkeds-
unionen vil styrke betingelserne for, at den private sektor kan investere samt styrke
den økonomiske robusthed generelt.
Kommissionens varslingsrapport 2022
Kommissionens varslingsrapport for 2022 præsenterer en række økonomiske indi-
katorer, som skal give en indledende indikation af makroøkonomiske ubalancer.
Rapporten bygger på 2020-værdier for de respektive lande og indikatorer,
jf. bilag 2.
Kommissionen udpeger 12 lande til dybdegående analyser i varslingsrapporten for
2022. Det er tale om de samme 12 lande, der vurderedes at have ubalancer i de
dybdegående analyser under makroubalanceproceduren for 2021 (Tyskland, Irland,
Spanien, Nederlandene, Sverige, Frankrig, Kroatien, Italien, Portugal, Cypern, Ru-
mænien og Grækenland). De 12 lande vurderes generelt udfordret af de samme
risici og ubalancer, som blev identificere i de dybdegående analyser i juni 2021. For
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0016.png
Side 16 af 34
en oversigt over konklusioner i de dybdegående analyser fra 2021 henvises til
bilag
3.
Kommissionen vurderer overordnet set, at en samlet vurdering af dansk økonomi
ikke giver anledning til en dybdegående analyse. Danmark er således ikke påvirket
af ubalancer i makroubalanceprocedurens forstand. Dette er på linje med Kommis-
sionens vurdering af Danmark de seneste otte år.
Kommissionen bemærker samtidig om Danmark, at indikatorerne vedr. betalings-
balancen og den private gæld viser tegn på risici. Kommissionen bemærker bl.a.:
at betalingsbalanceoverskuddet fortsat vil være højt, men faldende i de
kommende år. Det høje overskud afspejler primært høj virksomheds- og
pensionsopsparing. Vedvarende høje betalingsbalanceoverskud i Danmark
har medvirket til opbygning af store tilgodehavender i udlandet, hvilket ge-
nererer løbende afkast, der i sig selv også bidrager til et positivt betalings-
balanceoverskud.
at den privat gældskvote fortsat er høj, men faldende. De danske hushold-
ningernes gældskvote er fortsat den højeste i EU, men skønnes fortsat at
falde i 2021.
at de reale boligpriser fortsat er stigende, men væksten i reale boligpriser
ventes at aftage i nær fremtid. Der kan her være tegn på, at huspriserne er
overvurderet.
at banksektoren fortsat er stabil, samt at danske banker er likvide og velka-
pitaliseret.
at den offentlige gæld fortsat er relativt lav trods en væsentligt stigning i
lyset af COVID-19-relaterede tiltag.
Arbejdsmarkedet vurderes stærkt, hvor beskæftigelsen er over niveauet før
COVID-19-krisen.
For udviklingen i indikatorerne vedr. ubalancer i Danmark henvises til
bilag 4.
Kommissionens udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed for 2022
Kommissionens udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed for 2022 afspej-
ler generelt prioriteterne i Kommissionens årlige undersøgelse for bæredygtig vækst
(ASGS).
Der lægges bl.a. vægt på, at eurolandene fortsat koordinerer finanspolitiske tiltag
for effektivt at understøtte en bæredygtig og retfærdig genopretning. Eurolandene
bør i moderat omfang forsat understøtte økonomien med finanspolitikken i 2022
under hensynstagen til de nationale offentlige finansers sundhed og midler fra gen-
opretningsfaciliteten. Finanspolitikken bør gradvist fokuseres mere på investeringer
af høj kvalitet, der fremmer en bæredygtig og retfærdig genopretning. Eurolandene
skal samtidig tilrettelægge finanspolitikken, så den kan benyttes til at håndtere even-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 17 af 34
tuelle nye risici forbundet med pandemien. Finanspolitikken bør generelt være dif-
ferentieret på tværs af eurolandene afhængigt af landenes konkrete situationer. Når
de økonomiske forhold tillader det, bør fokus rettes mod at sikre sunde og holdbare
offentlige finanser på mellemlang sigt samtidig med, at investeringerne fremmes.
Eurolandene anbefales også at fremme tiltag, der håndterer aggressiv skatteplanlæg-
ning, -undgåelse og -unddragelse. Eurolandene bør arbejder for at begrænse usund
konkurrence på skatteområdet samt implementere OECD's aftale af 8. oktober
2021 om international beskatning. Eurolandene bør generelt flytte skatten væk fra
arbejde og i stedet fokusere på mindre forvridende skatter. Eurolandene bør sikre
effektiv aktiv arbejdsmarkedspolitik, herunder styrke opkvalificering. Eurolandene
anbefales også at fremme arbejdsmarkedsdeltagelse blandt udsatte grupper samt
styrke dialogen med sociale parter og fremme brugen af kollektive forhandlinger på
arbejdsmarkedet.
Eurolandene bør fokusere på mere målrettet støtte til virksomheder, der er kommet
under pres pga. pandemien. Eurolandene bør også gennemføre tiltag, der styrker
insolvensrammerne mhp. effektiv håndtering af bl.a. konkurs og gældsomlægning.
Eurolandene anbefales at gøre fremskridt med at styrke kapitalmarkedsunionen, og
her opnå hurtig enighed om Kommissionens forslag om at støtte finansieringen af
økonomien og forbedre investeringsmulighederne,
jf. separat dagsordenspunkt.
Eurolandene anbefales også at styrke effektiviteten og digitaliseringen af den of-
fentlige forvaltning, samt reducere de administrative byrder for virksomheder og
forbedre erhvervsklimaet. Det anbefales også at forbedre den nationale forvaltning
af de offentlige finanser.
Eurolandene anbefales ydermere at sikre finansiel stabilitet, herunder ved fortsat at
håndtere misligholdte lån. Der skal arbejdes videre med at færdiggøre bankunionen
samt styrke euroens internationale rolle. Eurolande bør støtte de indledende analy-
ser af muligheden for en mulig etablering af en digital euro.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens pakke vedr. det euro-
pæiske semester 2022.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Kommissionens præsentation af Kommissionens pakke vedr. det europæiske se-
mester 2022 og den efterfølgende drøftelse vil ikke i sig selv have samfundsøkono-
miske, erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0018.png
Side 18 af 34
Det makroøkonomiske samarbejde og overvågning under det europæiske semester
vil kunne have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekven-
ser, i det omfang det bidrager til at understøtte bæredygtig vækst og beskæftigelse i
EU-landene.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes at tage Kommissionens præsentation af Kommissionens årlige
undersøgelse for bæredygtig vækst, Kommissionens varslingsrapport samt Kom-
missionens udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed for 2022 til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage præsentationen af Kommissionens pakke vedrørende det euro-
pæiske semester for 2022 til efterretning.
Regeringen støtter det fortsatte fokus på at fremme genopretningen i EU i den år-
lige undersøgelse for bæredygtig vækst og dennes prioriterer for det økonomiske
samarbejde.
Det er vigtigt med et stærkt fokus på
bæredygtighed
og udfordringerne ift. klima og
grøn omstilling i det økonomiske samarbejde, da de kommende års grønne omstil-
ling kræver store investeringer og omstilling til mere bæredygtig produktion. Det
økonomiske samarbejde under det europæiske semester kan bl.a. bidrage med
analyser og koordination af de økonomiske aspekter af omstillingen, så de mest
effektive instrumenter til klimabekæmpelse identificeres, omstillingen bliver så
omkostningseffektiv som muligt, og potentielle konsekvenser for de europæiske
økonomier og borgere minimeres.
Regeringen støtter også prioriteterne om at styrke
produktiviteten
og sikre
makroøko-
nomisk stabilitet,
idet det vil bidrage til at sikre sunde europæiske økonomier med høj
beskæftigelse, bæredygtig vækst og økonomiske strukturer, der er stabile og robuste
overfor svage konjunkturer og kriser, der især har store konsekvenser for de svagest
stillede grupper i samfundet. Makroøkonomisk stabilitet og sunde offentlige finan-
ser er desuden en forudsætning for, at de europæiske lande kan investere i grøn og
digital omstilling.
Regeringen støtter generelt også Kommissionens prioritet om
social retfærdighed
i un-
dersøgelsen for bæredygtig vækst, da man ønsker et økonomisk samarbejde i EU,
der bidrager til at fremme inklusiv vækst og beskæftigelse, der kommer alle borgere
til gode. Det er samtidig centralt for regeringen, at kompetencefordelingen mellem
Kommissionen og landene på social- og beskæftigelsesområdet fastholdes, og at
nærhedsprincippet overholdes. Ligeledes skal hensynet til EU-landenes forskellige
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0019.png
Side 19 af 34
nationale arbejdsmarkeds- og velfærdsmodeller og arbejdsmarkedets parter fuldt ud
respekteres i det økonomiske samarbejde.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen ikke har til hensigt at udarbejde en ny
dybdegående analyse af Danmark under makroubalanceproceduren og noterer sig
Kommissions vurdering af, at 12 lande har eller risikerer at få makroøkonomiske
ubalancer. Regeringen støtter generelt en effektiv implementering af makroubalan-
ceproceduren mhp., at EU-lande med ubalancer kan få reduceret disse, så svage
konjunkturer og økonomiske tilbageslag i enkelte lande ikke medfører kriser i hele
EU med vidtrækkende konsekvenser for de europæiske borgere, herunder ikke
mindst de dårligst stillede.
Regeringen noterer sig Kommissionens udkast til anbefalinger til euroområdet som
helhed. En række af de nævnte anbefalinger, fx opfordringen til at arbejde videre
med kapitalmarkedsunionen, bankunionen og styrkelsen af euroens internationale
rolle er relevant for alle EU27-lande. Arbejdet på disse områder skal ske under hen-
syntagen til det indre marked og på en åben og transparent måde ift. ikke-eurolande.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0020.png
Side 20 af 34
Bilag 1
Opfølgning på de landespecifikke anbefalinger til Danmark fra 2021
Rådet vedtog ifm. ECOFIN 18. juni 2021 landespecifikke anbefalinger til EU-lan-
dene. Danmark modtog tre anbefalinger:
1. Danmark anbefales at forsætte med at føre lempelig finanspolitik i 2022, herun-
der vha. genopretningsfaciliteten, og samtidig fastholde investeringer, der finan-
sieres nationalt.
2. Når de økonomiske forhold tillader det, anbefales det at føre finanspolitik mhp.
at sikre sunde offentlige finanser og finanspolitisk holdbarhed på mellemlang
sigt. Samtidig skal investeringerne styrkes mhp. at øge vækstpotentialet.
3. For at sikre en bæredygtig og inklusiv genopretning bør Danmark være særligt
opmærksom på kvaliteten og sammensætningen af de offentlige finanser
både
på indtægts- og udgiftssiden. Danmark skal prioritere bæredygtige og vækst-
fremmende investeringer, herunder særligt investeringer der understøtter den
grønne og digitale omstilling. Danmark skal endvidere prioritere finanspolitiske
strukturreformer, der bidrager til at sikre finansiering til politiske prioriteringer
og til de offentlige finansers langsigtede holdbarhed, herunder, i det omfang det
er relevant, ved at styrke dækningsgraden, tilstrækkeligheden og holdbarheden
af sundhedssystemerne samt sikre adgang til sociale sikkerhedsnet for alle.
De landespecifikke anbefalinger til Danmark afspejler, at alle EU-lande på nær Ru-
mænien (der har en henstilling under Stabilitets- og Vækstpagten) modtager tre fi-
nanspolitiske landeanbefalinger; dels to enslydende anbefalinger til alle lande og dels
én anbefaling, der tager højde for det pågældende lands offentlige gældsniveau.
Den første anbefaling til Danmark afspejler således, at Kommissionen vurderer
Danmark til at have lav gæld. Mere eller mindre enslydende anbefalinger foreslås til
lande, der af Kommissionen vurderedes at have lav til moderat gæld i 2020 (op til
ca. 90 pct. af BNP i 2020 i denne sammenhæng).
De to efterfølgende anbefalinger er generelle anbefalinger, der blev tildelt alle EU-
lande (på nær Rumænien) ifm. ECOFIN 18. juni 2021.
Status for anbefalingerne vedr. finanspolitikken og investeringer generelt
Danmark har siden coronakrisens begyndelse ført en meget ekspansiv finanspolitik
for at understøtte økonomien. Der er både gennemført omfattende hjælpepakker
mhp. at holde hånden under job og virksomheder, og finanspolitiske stimuli-tiltag
mhp. at understøtte efterspørgslen bredt. I forlængelse heraf blev der med finans-
loven for 2021 og de øvrige aftaler om en grøn genstart af Danmark indgået aftale
om en række nye tiltag, der yderligere understøtter den økonomiske genopretning.
Den lempelige finanspolitik har været medvirkende til, at Danmark er blandt de
EU-lande, der har oplevet det mindste tilbageslag under coronakrisen.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 21 af 34
I takt med udrulningen af vacciner og genåbning af samfundet i løbet af 2021 blev
det besluttet, at kompensationsordningerne gradvis udfases i efteråret 2021. Den
økonomiske genopretning er sket i et hurtigt tempo
og aktiviteten såvel som be-
skæftigelsen er over niveauet før coronapandemiens udbrud. Den hurtige genop-
retning i løbet af 2021 har være understøttet af en meget lempelig finanspolitik.
De aktuelt gode konjunkturudsigter har betydet, at finanspolitikken med regerin-
gens finanslovsforslag for 2022 strammes i forhold til 2021. Den ét-årige finansef-
fekt
som er et mål for hvor meget finans- og strukturpolitikken i et givent år
påvirker BNP i forhold til året før
skønnes til -1,9 pct. af BNP i 2022.
Stramningen af finanspolitikken i 2022 afspejler navnlig udløbet af midlertidige til-
tag
herunder udfasningen af hjælpepakker og at der ikke udbetales indefrosne
feriepenge i 2022
men også en opstramning af den mere traditionelle finanspolitik
fx regeringens prioritering om ikke at udmønte den offentlige investeringsramme
fuldt ud i 2022.
De offentlige investeringer vil dog fortsat i 2022 ligge på et historisk højt niveau,
ligesom regeringen i forbindelse med
DK2025 - en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning
af dansk økonomi, august 2021
prioriterede et løft af den offentlige investeringsramme
med ca. 15 mia. kr. i 2021-2025.
Regeringen har desuden sammen med en bred kreds af partier i Folketinget aftalt
en langsigtet infrastrukturplan frem mod 2035,
jf. Aftale om Infrastrukturplan 2035 mv.
Initiativerne i aftalen skal sikre, at Danmark hænger bedre sammen, skal være med
til at gøre samfundet rigere og skal understøtte en grønnere fremtid.
I takt med at den lempelige finanspolitisk under coronakrisen trækkes tilbage, mind-
skes underskuddet på den strukturelle saldo frem mod det mellemfristede mål om
balance på den strukturelle saldo i 2025. Det understøtter en gradvis reduktion af
ØMU-gæld, hvor der dog i udgangspunktet er betydelig afstand til underskudsgræn-
sen i EU’s Stabilitets-
og Vækstpagten, ligesom det understøtter en fastholdelse af
holdbare offentlige finanser.
Regeringen har desuden med udspillet
Danmark kan mere I
fremlagt en række initia-
tiver, der bl.a. strukturelt styrker beskæftigelsen
og øger investeringerne i uddan-
nelse, forskning og grøn omstilling.
Status for anbefalingerne vedr. grønne og digitale investeringer
Den grønne omstilling er generelt en topprioritet for regeringen. Regeringen har
siden den trådte til indgået en række klimaaftaler
senest aftale om grøn omstilling
af landbruget. Disse klimaaftaler prioriterer samlet set 84,7 mia. kr. mod 2030.
Danmark har endvidere afleveret sin genopretningsplan til Kommissionen, hvoraf
59 pct. af midlerne prioriteres til klimatiltag og 25 pct. prioriteres til digitalisering.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 22 af 34
Regeringen har dermed aktivt prioriteret, at genopretningen efter COVID-19 skulle
være grøn.
Digitalisering er også en vigtig prioritet for regeringen, og Danmark ligger generelt
i front i internationale sammenligninger vedr. digitalisering. Danmark blev fx kåret
af FN som verdensmester i offentlig digitalisering i juli 2020, og i oktober 2020
placerede OECD Danmark i top fem blandt OECD-landene fsva. offentlig digita-
lisering. Kommissionens egne opgørelser viser også, at Danmark er blandt de EU-
lande, der klarer sig bedst inden for digitalisering. Danmark rangerer således højest
i Kommissionens
Digital Economy and Society Index (DESI)
for 2021, der er et indeks,
som opgør EU-landenes indsats med at fremme digitalisering.
Regeringen har fortsat store ambitioner på det digitale område. Regeringen har der-
for bl.a. igangsat arbejdet med en digitaliseringsundersøgelse med fokus på både
den private sektor, den offentlige sektor og samspillet herimellem. Derudover har
regeringen også i regi af aftalen,
Tættere på II
Sundhed, uddannelse og lokal udvikling,
fra oktober 2021 afsat midler til en bredbåndspulje for 2022, der skal bidrage til, at
adresser i yderområderne også får adgang til de digitale motorveje.
Status for anbefalingen vedr. sundhedssystemerne og sociale sikkerhedsnet
Det er en prioritet for regeringen at have et robust sundhedssystem med tilstræk-
kelig adgang til medicinalprodukter og personale i sundhedssektoren.
For at sikre et robust sundhedsvæsen har regeringen haft en flerfoldig undersø-
gelse og bl.a. foretaget investeringer i:
Gratis vaccination mhp. at aflaste sygdomsbyrden i sundhedsvæsnet. Således er
alle over 12 år blevet tilbudt gratis COVID-19 vaccine. Derudover er bl.a. bor-
gere over 65 år samt udvalgte risikogrupper blevet tilbudt gratis vaccination for
influenza og pneumokokker.
Forsyningssikkerhed. Der er i 2020 og 2021 opbygget overlagre af udvalgte
kritiske lægemidler i primær- og sekundærsektoren. Derudover investeres der
fortsat i IT-systemer til at understøtte et indblik i lagre af værnemidler samt
kritiske lægemidler.
For så vidt angår manglen på personale i sundhedssektoren har Regeringen og Dan-
ske Regioner b.la. indgået en aftale om, at antallet af sygeplejersker på de somatiske
og psykiatriske sygehuse øges med 500 sygeplejersker i 2020 og yderligere 500 sy-
geplejersker i 2021, så der samlet sker en forøgelse med 1.000 sygeplejersker fra
2021.
Desuden er der i lyset af den aktuelle situation nedsat en Task Force for sygehus-
kapacitet i Sundhedsstyrelsen med regionerne og Danske Regioner, der yder råd-
givning i forhold til planlægning af sygehuskapacitet mv. Det skal bl.a. være med til
at understøtte, at der er tilstrækkelig kapacitet til at behandle patienter med COVID-
19, samtidig med at der kan behandles andre patienter i sygehusvæsenet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 23 af 34
Adgang til et socialt sikkerhedsnet er en af grundstenene i den danske model. Det
danske arbejdsmarked bygger på en velfunderet flexicuritymodel, hvor et socialt
sikkerhedsnet og en aktiv arbejdsmarkedspolitik går hånd i hånd. Det er derfor en
prioritet for regeringen at sikre gode forhold og bred opbakning til den danske mo-
del.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0024.png
Bilag 2
Scoreboard i Kommissionens varslingsrapport for 2022
Bilagstabel 1: Makroubalanceprocedurens scoreboard for Kommissionens varslingsrapporten 2022
Eksterne ubalancer og konkurrenceevne
Interne ubalancer
Beskæftigelsesindikatorer
Betalingsbalancens løbende
År 2020
poster - % af BNP (3-årigt gen-
nemsnit)
Nettostilling overfor
udlandet, NIIP (% af
BNP)
Effektiv valutakurs
42
handelspartnere, HICP
deflator (3-årlig % æn-
dring)
Eksportmarkeds
Nominelle enheds-
Boligprisindeks,
deflateret (1 år-
lig % ændring)
Kapitalindstrømning
i den private sektor,
konsolideret (% af
BNP)
Gæld i den pri-
vate sektor, kon-
solideret (% af
BNP)
Offentlig
bruttogæld
(% af BNP)
Ledigheds-
procent (3-årligt
gennemsnit)
Samlede passiver i den
finansielle sektor, ikke-
konsolideret (1% årlig
ændring)
Erhvervsfrekvens
blandt de 15-64-
årige (3-årlig æn-
dring i pp.)
Langtidsledighed
% af Ungdomsarbejdsløshed -
arbejdsstyrken blandt
de 15-74-årige (3-årlig
ændring i pp.)
% af arbejdsstyrken
blandt de 15-24-årige (3-
årlige ændring i pp.)
andel
% af glo- omkostninger for ar-
bal eksport (5 år- bejdskraft (3 årlig %
lig % ændring
ændring)
Bund/top-grænse
-4/6%
-35%
±5% (EA)
±11% (Non-EA)
2,5
7,1
5,6
0,9
2,4
5,3
-1,2
0,4
1,1
2,7
0,5
0,6
0,1
5,9
6,9
1,5
-4,9
2,1
3,8
3,2
1,1
0,0
3,4
1,9
5,3
2,3
4,8
-6%
9% (EA)
12% (Non-EA)
7,5p
20,4
19,2
6,2
11,1p
17,1
6,3
6,4p
11,0p
4,6p
13,7p
5,5
5,8p
18,4
18,3
11,1
13,2p
19,7
14,0p
12,2
12,3p
16,2p
26,1p
14,9
16,4
6,1
9,4
6%
14%
133%
60%
10%
16,5%
-0,2 pp.
0,5 pp.
2 pp.
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
HR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
0,1
0,8
1,5
8,1
7,4
1,0
-5,8
-3,7
1,6
-1,0
1,6
3,2
-6,6
0,7
3,7
4,5
-0,7
3,0
9,1
1,6
0,7
0,0
-4,9
6,4
-1,8
-0,4
4,6
44,4
-26,3
-12,5
68,8
61,7
-21,5
-174,0
-175,0
-85,5
-30,2
-47,8
2,4
-136,7
-34,7
-15,8
39,9
-48,1
60,3
113,9
9,3
-44,5
-106,4
-48,3
-15,2
-65,7
-5,3
16,4
10,9
16,0
10,1
11,5
1,3
17,6
50,0
-10,1
-6,8
-6,9
0,1
-2,8
28,5
18,2
39,3
20,6
8,2
13,2
7,4
5,2
36,9
-0,9
20,6
20,2
8,1
12,3
4,5
3,6
5,2p
5,5
4,6
7,1
6,9
-0,2
5,5e
2,2
4,4
7,3
2,2
0,7p
2,7
6,4
13,8
1,9p
2,2p
6,0p
6,2
7,1p
7,7
2,3
5,2
7,2
1,3
3,0
1,1p
4,2
2,4
4,8
6,0p
3,6
-1,8
5,4p
4,4p
13,0p
1,3p
4,1
-2,6p
-1,8
0,3
44,5
7,7p
9,0
-1,3p
4,7
1,5
4,4p
1,3p
-0,9
3,7
6,5
11,6
192,0p
94,3p
81,9
220,9
120,1p
104,4
188,9
125,3p
146,4p
173,7p
98,0p
118,9
260,5p
66,5
54,7
316,8
76,4
139,1
233,7p
131,2
75,9
163,7p
48,5p
69,7
95,3
155,2
215,7
112,8
24,7
37,7
42,1
68,7
19,0
58,4
206,3
120,0
115,0
87,3
155,6
115,3
43,2
46,6
24,8
80,1
53,4
54,3
83,2
57,4
135,2
47,4
79,8
59,7
69,5
39,7
5,7
4,8
2,3
5,2
3,4bp
5,5
5,5
17,6
15,0
8,5
7,5
9,9
7,7
7,3
7,0
6,0
3,8
3,9
3,7
4,9
3,5
6,8
4,4
4,9
6,3
7,3
7,2b
8,8
11,1
3,4
5,7
11,3
17,5
7,2
27,4
9,5
11,6p
7,3
6,8
-2,5
10,8
28,5
-3,6
55,3
1,9
3,3p
10,6
11,7
7,2
13,4
14,0
9,9
7,7
11,2
0,6b
0,9
0,5
1,1b
1,1bp
0,5
-0,8
-0,9
-1,7
-0,5
0,7
-1,3
1,9
1,2
2,6
2,0
1,6
4,9
1,2
0,2
1,4
-0,4
1,9
0,4
0,3
1,6
0,0
-1,2
-1,1
-0,4
-0,3
-0,5bp
-0,7
-1,7
-4,7
-2,7
-1,3
-2,5
-1,8
-2,4
-1,1
-0,2
-0,4
-0,6
-0,9
-1,0
-0,5
-0,9
-2,2
-0,5
-1,2
-1,9
-0,9
-0,1
-4,0
1,3
0,1
-0,8
0,6bp
5,8
0,9
-8,6
-0,3
-1,9
-6,3
-5,3
-6,5
-2,1
6,3
7,8
2,1
0,3
0,2
0,7
-4,0
-1,3
-1,0
3,0
0,4
1,3
6,0
Anm.: b angiver brud i data. e angiver at data er et estimat. p angiver at der tale om foreløbige tal. Markerede tal indikerer at grænseværdien er overtrådt.
Kilde: Bilag 2 i Kommissionens varslingsrapport for 2022.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0025.png
Bilag 3
Europa-Kommissionens konklusion i de dybdegående analyser i 2021
Bilagstabel 2
Konklusioner i de dybdegående analyser vedr. makroøkonomiske ubalancer, juni 2021
Lande
Cypern
Kategorisering
Alvorlige ubalancer
Beskrivelse af ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Højt niveau af
misligholdte lån. Stort betalingsbalanceunderskud.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktiviteten og
vækstpotentialet. Udfordret banksektor og højt niveau af
misligholdte lån. Høj ledighed.
Høj offentlig gæld og høj udlandsgæld. Banksektoren er
udfordret af en høj andel misligholdte lån. Høj ledighed og
lav potentiel økonomisk vækst.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Lav potentiel
vækst.
Høj offentlig gæld, lav produktivitetsvækst og svag konkur-
renceevne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland.
Stort overskud på betalingsbalancen. Høj privat gæld.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland og lav produk-
tivitetsvækst. Banksektor udfordret af en høj andel mislig-
holdte lån.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høj ledighed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne. Overvurde-
rede boligpriser.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen som
følge af lavt investeringsniveau i den private og offentlige
sektor.
Stort betalingsbalanceunderskud som et resultat af lempelig
finanspolitik.
Italien
Alvorlige ubalancer
Grækenland
Alvorlige ubalancer
Kroatien
Frankrig
Irland
Nederlandene
Portugal
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Spanien
Sverige
Ubalancer
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer
Rumænien
Ubalancer
Kilde: Anneks 1 i Kommissionens meddelelse om økonomisk samarbejde 2021, KOM(2021)500.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0026.png
Side 26 af 34
Bilag 4
Udviklingen i scoreboard-indikatorer for Danmark for 2011-2020
Figur 1
Betalingsbalancen
Pct. af BNP
9
Pct. af BNP
9
Figur 2
International nettoinvesteringsposition
Pct. af BNP
90
80
70
60
50
40
30
Pct. af BNP
90
80
70
60
50
40
30
8
7
6
5
8
7
6
5
4
3
2
1
4
3
2
1
20
10
0
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
20
10
0
0
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
0
Anm.: Tærskelværdierne tilsiger en betalingsbalance i intervallet ml. -4 og 6 pct. af BNP og en international
nettoinvesteringsposition der er større end -35 pct. af BNP.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 3
Vækst i real effektiv valutakurs
Pct.
4
2
0
-2
-4
Pct.
4
2
0
-2
-4
Figur 4
Vækst i eksportsmarkedsandel
Pct.
5
Pct.
5
0
0
-5
-5
-6
-8
-10
-12
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
-6
-8
-10
-12
-10
-10
-15
-15
-20
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
-20
Anm.: Den reale effektive valutakurs beskriver kronens relative værdi ift. 42 relevante handelspartnere, når der
korrigeres for prisudviklingen. Positiv vækst heri øger kronens købekraft. Eksportmarkedsandelen beskriver
hvor stor en andel eksport fra Danmark udgør af den samlede eksport i verden. Hver søjle i figur 3 og 4
repræsenterer væksten ift. hhv. 3 eller 5 år forinden.
Tærskelværdierne tilsiger en vækst i den reale effektive valutakurs over de sidste 3 år i intervallet
ml. -11 og
11 pct.
og en vækst i eksportmarkedsandelen over de sidste 5 år, der er
mindre end 11 pct.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0027.png
Side 27 af 34
Figur 5
Vækst i nominel enhedslønomkostning
Pct.
Pct.
Figur 6
Vækst i boligpriser
12
10
8
6
4
2
0
12
10
8
Pct.
8
6
4
Pct.
8
6
4
2
0
-2
-4
-6
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
6
2
4
2
0
0
-2
-4
-6
-2
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
-2
Anm.: Den nominelle enhedslønomkostning repræsenterer forholdet ml. omkostningerne til og produktivitet fra
arbejdskraft. Hver søjle i figur 5 repræsenterer væksten ift. 5 år forinden, altså den akkumulerede vækst i
årene siden da samt i indeværende år.
Tærskelværdierne tilsiger en vækst i den nominelle enhedslønomkostning over de sidste 5 år, som er mindre
end 12 pct. og en vækst i boligpriserne, der er mindre end 6 pct.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 7
Ændring i privat bruttogæld, konsolideret
Pct. af BNP
14
12
10
8
6
4
2
Pct. af BNP
14
12
10
8
6
4
2
Figur 8
Privat bruttogæld
Pct. af BNP
250
Pct. af BNP
250
200
200
150
150
100
100
0
-2
-4
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
0
-2
-4
50
50
0
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
0
Anm.: Den private gæld er defineret som lån og gældseviser til husholdninger, ikke-finansielle virksomheder samt
private almennyttige institutioner (non-profit institutions serving households).
Tærskelværdierne tilsiger en nettovækst heri, som er mindre end 14 pct., samt at bruttogælden ikke overstiger
133 pct. af BNP.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0028.png
Side 28 af 34
Figur 9
Offentlig bruttogæld
Pct. af BNP
60
50
Pct. af BNP
60
50
Figur 10
Ledighed, gns. af sidste 3 år
Pct.
10
Pct.
10
8
8
40
30
20
10
0
40
6
30
6
4
20
10
0
4
2
2
0
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
0
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Anm.: Hver søjle i figur 10 repræsenterer et gennemsnit af ledigheden i indeværende år samt de to år forinden.
Tærskelværdierne tilsiger at den offentlige bruttogæld, ikke overstiger 60 pct. af BNP, samt at ledigheden,
som gns. af de sidste tre år, er lavere end 10 pct.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 11
Vækst i konsoliderede forpligtelser i den
finansielle sektor
Pct.
Pct.
Figur 12
Erhvervsfrekvens
Pct. point
2
Pct. point
2
17
15
17
15
13
11
9
7
5
3
1
13
11
9
7
5
3
1
1
1
0
0
-1
-1
-2
-2
-3
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
-3
-1
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
-1
Anm.: Erhvervsfrekvensen er andelen af 15-64 årige der er del af arbejdsstyrken. Hver søjle i figur 12 repræsenterer
ændringen deri ift. 3 år forinden.
Tærskelværdierne tilsiger en vækst i finansiel sektors konsoliderede forpligtelser, der er mindre end 16,5 pct.,
samt at erhvervsfrekvensen ikke falder med mere end 0,2 pct. point over en tre-årig periode.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
2487916_0029.png
Side 29 af 34
Figur 13
Ungdomsarbejdsløshed (15-24 årige)
Pct. point
8
6
4
2
Pct. point
8
6
4
2
Figur 14
Langtidsledighed
Pct. point
Pct. point
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
0
-2
-4
0
-2
-4
-0,5
-6
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
-0,5
-1,0
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
-6
-1,0
Anm.: Hver søjle i figur 13 og 14 repræsenterer ændringen i størrelsen ift. 3 år forinden.
Tærskelværdierne tilsiger, at ungdomgsarbejdsløsheden og langtidsledigheden ikke stiger med mere end hhv.
2 pct. point og 0,5 pct. point over en tre-årig periode.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 30 af 34
Dagsordenspunkt 9:
Det Europæiske Finanspolitiske Råds årsrapport
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
ECOFIN ventes orienteret om den årlige rapport fra det europæiske finanspolitiske råd (EFB),
som er et rådgivende organ oprettet i 2015 for bl.a. at bidrage til en uafhængig vurdering af den
løbende anvendelse
af EU’s finanspolitiske regler.
EFB’s årsrapport
evaluerer bl.a.
anvendelsen af EU’s
finanspolitiske regler i 2020. EFB vur-
derer, at den relativt gunstige økonomiske situation i 2019 og de forudgående år kunne have været
udnyttet bedre til at styrke de offentlige finanser, hvilket havde givet større råderum til at modgå
COVID-19-krisen i 2020. Samtidig er EFB generelt enige i, at landenes finanspolitiske tiltag
under krisen i 2020 generelt har været velbegrundede. EFB vurderer også, at det var passende at
bruge de finanspolitiske reglers fleksibilitet fuldt ud i lyset af det alvorlige økonomiske tilbageslag,
om end EFB peger på, at der kunne have været større klarhed om bl.a. den praktiske betydning
og varighed af fleksibiliteten. Rapporten indeholder også forslag til mulige ændringer af de finans-
politiske regler i forlængelse af tidligere rapporter fra EFB. Derudover vurderes konjunktursitua-
tionen og udviklingen i euroområdets samlede finanspolitiske stilling i 2020, ligesom rapporten
berører de nationale uafhængige finanspolitiske råds rolle i 2020.
Der er på ECOFIN’s dagsorden alene tale om en orientering om rapporten, og der er således ikke
lagt op til konkrete tiltag eller beslutninger om anvendelsen af eller eventuelle ændringer i de fi-
nanspolitiske regler.
Regeringen noterer sig rapporten fra EFB. Rapporten ventes at blive positivt modtaget af EU-
landene som et nyttigt bidrag til arbejdet på det finanspolitiske område i EU.
2. Baggrund
ECOFIN ventes orienteret om den årlige rapport fra det europæiske finanspolitiske
råd (EFB).
Kommissionen oprettede EFB i oktober 2015 mhp. at forbedre implementeringen
af de finanspolitiske regler i EU. EFB er uafhængig af Kommissionen og Rådet og
er et rådgivende organ, hvis vurderinger ikke har nogen formelle konsekvenser.
EFB har særligt til opgave at evaluere gennemførelsen af EU’s finanspolitiske regler,
navnlig med hensyn til den horisontale sammenhæng i overvågningen af landenes
nationale finanspolitikker i forhold til de finanspolitiske regler og i beslutningerne
om håndhævelse af reglerne. EFB kan også komme med forslag til den fremtidige
udvikling af de finanspolitiske regler og deres anvendelse. De skal desuden vurdere
hensigtsmæssigheden af den samlede finanspolitiske stilling i euroområdet som hel-
hed (dvs. om euroområdet som helhed strammer finanspolitikken, lemper finans-
politikken eller holder den neutral) i lyset af konjunkturer, ECB’s pengepolitik mv.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 31 af 34
EFB samarbejder med de nationale finanspolitiske råd (i Danmark har De Økono-
miske Råd rollen som finanspolitisk råd).
3. Formål og indhold
EFB offentliggjorde 10. november 2021 sin rapport for 2021 vedr. implementerin-
gen af EU’s fælles finanspolitiske regler.
Den fokuserer på følgende hovedtemaer:
4.
5.
6.
7.
8.
EU-landenes finanspolitik og makroøkonomiske situation i 2020.
Den samlede finanspolitiske stilling i euroområdet som helhed i 2020.
Implementeringen af de finanspolitiske regler i 2020.
EFB’s anbefalinger til
udviklingen af de finanspolitiske regler fremadrettet.
De nationale uafhængige finanspolitiske råds rolle i 2020.
EU-landenes finanspolitik og den makroøkonomiske situation i 2020
EFB bemærker i sin rapport, at pandemien medførte den dybeste recession i EU
siden Anden Verdenskrig. EU-landenes BNP faldt i gennemsnit med over 6 pct. i
2020. Som reaktion på krisen gennemførte EU-landene diskretionære finanspoliti-
ske tiltag, der sammen med de automatiske stabilisatorer beløb sig til over 6,5 pct.
af BNP i 2020. EU-landene iværksatte samtidig tiltag med likviditetsstøtte svarende
til ca. 18 pct. af BNP i 2020.
EFB bemærker, at der foruden nationale tiltag også blev iværksat finanspolitiske
initiativer på EU-niveau, herunder særligt
Genopretningsfaciliteten- og instrumentet
(RRF/NGEU) og
EU-instrumentet til finansiel assistance til nationale lønkompensationsord-
ninger mv.
(SURE), ligesom ECB’s lempelige pengepolitik bidrog til at sikre gunstige
finansieringsvilkår og forhindre uro på statsgældsmarkederne.
EFB vurderer, at EU-landenes tiltag har været medvirkende til, at arbejdsløsheden
kun steg med ca. 0,25 pct.-point i EU under krisen. EU-landenes offentlige finanser
blev dog kraftigt forværret under krisen, hvor det gennemsnitlige faktiske under-
skud i EU steg fra 0,5 pct. af BNP i 2019 til 6,9 pct. af BNP i 2020, og i flere EU-
lande oversteg underskuddet på den faktiske saldo 9 pct. af BNP i 2020. De store
faktiske underskud og de drastiske fald i BNP var samtidig medvirkende til store
stigninger i bruttogældens andel af BNP i EU, der steg med mere end 13 pct.-point
til et niveau på over 90 pct. af BNP i 2020. EFB bemærker, at gælden generelt steg
mest i de lande, hvor bruttogælden i forvejen udgjorde den største andel af BNP.
Den samlede finanspolitiske stilling i euroområdet som helhed i 2020
EFB forventede i 2019 en relativt stærk økonomisk vækst i 2020. De advarede i det
lys imod, at euroområdet som helhed på tidspunktet planlagde en moderat finans-
politiske lempelse i 2020, som risikerede at være konjunkturforstærkende. EFB øn-
skede også større fokus på holdbarhedsudfordringer i højgældslande. I 2020 æn-
drede situationen sig dog drastisk med COVID-19-krisen. EFB vurder, at de bety-
delige finanspolitiske lempelser i 2020 generelt var passende i lyset af krisen.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 32 af 34
Implementeringen af de finanspolitiske regler under COVID-krisen
EFB bemærker, at EU-landene i lyset af krisen benyttede de finanspolitiske reglers
fleksibilitet fuldt ud, samt vedtog landespecifikke anbefalinger i 2020, der opfor-
drede landene til at håndtere pandemien og fremme genopretningen med alle mid-
ler.
EFB vurderer, at krisens omfang og natur retfærdiggjorde aktiveringen af den ge-
nerelle undtagelsesklausul om særlig fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten i rela-
tion til alvorlige økonomiske tilbageslag i EU/euroområdet. EFB finder dog sam-
tidig, at der var uklarhed om, hvad den generelle undtagelsesklausul i praksis betød
for implementeringen af reglerne. Der var desuden udbredt tvivl om, hvornår og
under hvilke omstændigheder klausulen ville blive deaktiveret. EFB nævner, at ak-
tiveringen af klausulen i praksis var medvirkende til, at der ikke blev taget initiativ
til implementering af reglerne i form af tildeling af henstillinger mv.
EFB vurderer, at en række EU-lande allerede havde svage offentlige finanser og
svagt vækstpotentiale forud for krisen, hvilket reducerede deres mulighed for at
håndtere krisen, da den brød ud. De svage offentlige finanser i de pågældende EU-
lande var et resultat af, at de respektive EU-lande ikke havde benyttet opsvinget i
perioden fra 2014 til 2019 til at styrke de offentlige finanser. Herunder peger EFB
på, at mange lande ikke reagerede, da Kommissionen i 2019 påpegede potentielle
afvigelser fra reglerne i relation til en række landes budgetplaner for 2020. På dette
tidspunkt var COVID-19-krisen ikke forudset, og der ventedes en normal økono-
misk situation i 2020.
I 2020 brød 24 lande med de fælles finanspolitiske reglers grænse for det faktiske
underskud på 3 pct. af BNP og 13 lande brød med gældsreglerne om gæld på under
60 pct. af BNP eller passende reduktion af gæld på over 60 pct. af BNP. Som følge
af høj usikkerhed blev der
ikke
stillet forslag om henstillinger om korrektion af
uforholdsmæssigt store underskud (EDP-henstillinger).
Udviklingen af de fælles finanspolitiske regler
EFB’s årsrapport indeholder ligesom
tidligere rapporter forslag til mulige ændringer
af de finanspolitiske regler i EU. Forslagene fra EFB har ikke nogen formel status
og udgør uafhængig inspiration. Kommissionen udsendte i oktober en meddelelse
om de økonomiske og finanspolitiske regler i EU, som blev drøftet på ECOFIN 9.
november 2021, og som vil være grundlaget for en debat om reglerne i den kom-
mende tid. Kommissionen har ikke fremlagt konkrete reformforslag, og der er ikke
truffet beslutning om at ændre reglerne.
EFB foreslår at bibeholde de grundlæggende finanspolitiske regler i Traktaten, dvs.
grænserne på 60 pct. af BNP for ØMU-gælden og 3 pct. af BNP for det faktiske
underskud. EFB nævner i den forbindelse, at 3 pct.-grænsen fortsat bør være sty-
rende for tildelingen af EDP-henstillinger. EFB finder dog, at andre elementer i de
fælles finanspolitiske regler bør reformeres, bl.a. så der fremover benyttes en ud-
giftsregel (dvs. en grænse for et mål for den offentlige udgiftsvækst), der fastsættes
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 33 af 34
ud fra behov for at sikre en passende gældsudvikling, som primær indikator for
finanspolitikken. EFB finder desuden også, at mulighederne for fleksibilitet bør re-
duceres, så der bl.a. kun skal eksistere én undtagelsesklausul i reglerne, samt at
denne kun skal kunne aktiveres pba. uafhængige økonomiske analyser.
EFB finder også, at det er vigtigt at sikre nationale investeringer. EFB forslår i den
forbindelse, at man via EU-budgettet prioriterer midler til nationale investeringer.
EFB nævner, at man med en sådan mekanisme undgår at sløre de finanspolitiske
indikatorer og variable, hvilket vil være konsekvensen, hvis man i stedet forsøger at
fremme visse typer nationale investeringer ved at give dem særbehandling i budget-
reglerne (en såkaldt
golden rule).
De nationale uafhængige finanspolitiske råds rolle i 2020
De nationale finanspolitiske råd måtte tilpasse deres rolle i lyset af COVID-19. Rå-
dene har således i mange lande haft en mindre rolle end normalt ift. at vurdere
efterlevelsen af formelle grænser for de offentlige finanser, idet reglerne har været
tilpasset pga. krisen. Rådenes opgave er blevet kompliceret den uforudsigelige situ-
ation og den omfattende brug af fleksibilitet i reglerne. Rådene har under krisen
haft en rolle ift. vurderinger af krisetiltag og nogle steder også holdbarhedsanalyser.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet
har ikke udtalt sig om EFB’s årsrapport 2021.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EFB-rapporten ventes generelt positivt modtaget af landene som et input til det
løbende arbejde på det finanspolitiske område.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen noterer sig EFB’s rapport.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at EU-landene fører økonomiske politikker,
der sikrer grundlag for vækst, velfærd, beskæftigelse og grøn omstilling, herunder
ved at fremme robuste økonomier, forebygge gældskriser, der kan indvirke negativt
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 42: Samlenotat vedr. ECOFIN 7. december 2021, fra finansministeren
Side 34 af 34
på hele EU, samt skabe råderum for at understøtte økonomien under økonomiske
tilbageslag og mulighed for at gennemføre politiske prioriteter i relation til velfærd
og grøn omstilling. Regeringen er åben over for at drøfte forbedringer af reglerne
og deres implementering, der kan fremme de nævnte hensyn.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om EFB’s årsrapport 2021 er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaud-
valg. Sagen
om EFB’s årsrapport for 2020
blev forelagt Folketingets Europaudvalg
til orientering forud for ECOFIN 4. november 2020.