Dato
Journalnr:
5. november 2021
21/15270-4
Orienteringsnotat til Folketingets Finansudvalg
Status for færdiggørelsen af Niels Bohr Bygningen
________________________________________________________
Folketingets Finansudvalg orienteres hermed om den aktuelle status på færdiggørelsen og
den forventede overdragelse af Niels Bohr Bygningen til Københavns Universitet.
Vejdirektoratet orienterede senest Finansudvalget om fremdriften på Niels Bohr-byggeriet
den 4. oktober 2021. Det fremgik heraf, at bygningen forventedes brandgodkendt i december
2021, og at bygningen på denne baggrund forventedes overdraget til Københavns Universitet
den 4. januar 2022. Det fremgik endvidere, at det ville kunne medføre en yderligere tids-
plansforskydning, såfremt entreprenørerne ikke leverede den forventede fremdrift.
Baggrund
Niels Bohr Bygningen er et meget stort og kompliceret byggeprojekt, som fra start har været
underbudgetteret og præget af en uhensigtsmæssig udbuds- og entrepriseform, som har stil-
let krav om, at entreprenørerne selv færdigprojekterer. Projektet var udbudt som stor- og
fagentrepriser med 8 parallelle kontrakter. Efter Inabensas kollaps forøgedes dette antal til i
praksis at omfatte 16 parallelle kontrakter.
Der er stillet usædvanligt høje krav til bygningens tekniske installationer, herunder særligt
stinkskabe og ventilationssystemet. Mange krav er stillet som funktionskrav til de enkelte
komponenter, der skal anvendes i byggeriet – dvs. det er entreprenørens ansvar at tilrette-
lægge løsningen rundt om kravet til funktionalitet, herunder valg af komponenter. Rådgive-
ren har således projekteret til et vist detaljeringsniveau, hvorefter det er entreprenørens pligt
at færdigprojektere, når han således har valgt leverandør af komponenten. Dette valg og ud-
førelsesmetode skal koordineres mellem entreprenørerne. Denne koordineringspligt er der
ligeledes stillet krav om, at entreprenørerne skal medvirke til. I praksis har entreprenørerne
haft meget svært ved at overholde kravet til færdigprojektering og indbyrdes koordinering.
Hertil kommer, at der er foretaget en lang række ændringer af projektet undervejs i bygge-
perioden. Under projektudviklingen tilbage ved projektets start blev loftshøjderne reduceret
med 30 cm for at opnå besparelser, hvilket har affødt, at der er meget lidt plads til installati-
oner over loft.
Efter kontraktindgåelse blev indført en række ændringer, primært initieret af Københavns
Universitet, herunder bl.a. ændringer af lugehastighed ved stinkskabe (krav om øget luft-
mængde), skift af stinkskabsleverandør samt skift af kanalmateriale af ventilationskanaler til
PVC. Da de to førstnævnte ændringer medførte et betragteligt merbehov for plads over loft
til installationerne (øget dimensioner), har det været nødvendigt at genprojektere for at finde
plads i bygningen til installationerne. Sidstnævnte medførte en ganske betragtelig vanskelig-
gørelse af selve udførelsen af ventilationskanalerne. Alle ændringer har været årsag til bety-
delig forlængelse af udførelsesperioden. Alle disse ændringer kom først på plads i begyndel-
sen af 2018 efter en betydelig forsinkelse af Københavns Universitets stillingtagen.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450