Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2474587_0001.png
Dato
Journalnr:
5. november 2021
21/15270-4
Orienteringsnotat til Folketingets Finansudvalg
Status for færdiggørelsen af Niels Bohr Bygningen
________________________________________________________
Folketingets Finansudvalg orienteres hermed om den aktuelle status på færdiggørelsen og
den forventede overdragelse af Niels Bohr Bygningen til Københavns Universitet.
Vejdirektoratet orienterede senest Finansudvalget om fremdriften på Niels Bohr-byggeriet
den 4. oktober 2021. Det fremgik heraf, at bygningen forventedes brandgodkendt i december
2021, og at bygningen på denne baggrund forventedes overdraget til Københavns Universitet
den 4. januar 2022. Det fremgik endvidere, at det ville kunne medføre en yderligere tids-
plansforskydning, såfremt entreprenørerne ikke leverede den forventede fremdrift.
Baggrund
Niels Bohr Bygningen er et meget stort og kompliceret byggeprojekt, som fra start har været
underbudgetteret og præget af en uhensigtsmæssig udbuds- og entrepriseform, som har stil-
let krav om, at entreprenørerne selv færdigprojekterer. Projektet var udbudt som stor- og
fagentrepriser med 8 parallelle kontrakter. Efter Inabensas kollaps forøgedes dette antal til i
praksis at omfatte 16 parallelle kontrakter.
Der er stillet usædvanligt høje krav til bygningens tekniske installationer, herunder særligt
stinkskabe og ventilationssystemet. Mange krav er stillet som funktionskrav til de enkelte
komponenter, der skal anvendes i byggeriet – dvs. det er entreprenørens ansvar at tilrette-
lægge løsningen rundt om kravet til funktionalitet, herunder valg af komponenter. Rådgive-
ren har således projekteret til et vist detaljeringsniveau, hvorefter det er entreprenørens pligt
at færdigprojektere, når han således har valgt leverandør af komponenten. Dette valg og ud-
førelsesmetode skal koordineres mellem entreprenørerne. Denne koordineringspligt er der
ligeledes stillet krav om, at entreprenørerne skal medvirke til. I praksis har entreprenørerne
haft meget svært ved at overholde kravet til færdigprojektering og indbyrdes koordinering.
Hertil kommer, at der er foretaget en lang række ændringer af projektet undervejs i bygge-
perioden. Under projektudviklingen tilbage ved projektets start blev loftshøjderne reduceret
med 30 cm for at opnå besparelser, hvilket har affødt, at der er meget lidt plads til installati-
oner over loft.
Efter kontraktindgåelse blev indført en række ændringer, primært initieret af Københavns
Universitet, herunder bl.a. ændringer af lugehastighed ved stinkskabe (krav om øget luft-
mængde), skift af stinkskabsleverandør samt skift af kanalmateriale af ventilationskanaler til
PVC. Da de to førstnævnte ændringer medførte et betragteligt merbehov for plads over loft
til installationerne (øget dimensioner), har det været nødvendigt at genprojektere for at finde
plads i bygningen til installationerne. Sidstnævnte medførte en ganske betragtelig vanskelig-
gørelse af selve udførelsen af ventilationskanalerne. Alle ændringer har været årsag til bety-
delig forlængelse af udførelsesperioden. Alle disse ændringer kom først på plads i begyndel-
sen af 2018 efter en betydelig forsinkelse af Københavns Universitets stillingtagen.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 25: Orientering om status på nybyggeriet af Niels Bohr Bygningen, fra transportministeren
2474587_0002.png
Da det endelige projekt kom på plads, medførte dette naturligvis ændringer i entreprenører-
nes udførelsestakt, og særskilte aftaler med hver enkelt entreprenør blev indgået.
Entreprenørerne
Generelt har entreprenørerne ikke kunnet overholde indgåede aftaler om den tid, der var
afsat til gennemførelse af deres arbejder. Dette betyder, at når en entreprenør bliver forsinket
medfører det refleksforsinkelser hos de efterfølgende entreprenører. Såfremt det ikke har
været muligt at flytte rundt på arbejderne, så alle entreprenørerne kunne opretholde den af-
talte fremdrift, har det medført endog store kompensationer i forlængelsesaftaler med entre-
prenørerne.
Især kravet om projekterings-, og koordineringspligt samt den dertilhørende dokumentation
har entreprenørerne haft vanskeligt ved af løfte. Ligesom planlægning og ledelse af egne ar-
bejder er udeblevet, og derved har medført større forsinkelser. Det er primært Inabensa, Pro-
ventilation, Bravida-el og MT Højgaard, der har haft svært ved at opfylde de tider for udfø-
relse af arbejderne, som entreprenørerne selv har foreslået. Alle kontrakter med de fire en-
treprenører er omfattet af store uenigheder, som for de tre førstnævnte entreprenører er gen-
stand for voldgiftssager og for sidstnævnte søges afklaret ved forhandling (dog potentiel vold-
giftssag).
Specifikt om gennemførelsen af el-entreprisen (Bravida) stod det hurtigt klart, at denne en-
treprise var underbemandet. Bygherren indgik derfor i forhandling med entreprenøren, både
på projekt og direktionsniveau om, hvorledes denne entreprise kunne bestykkes, så den af-
talte fremdrift kunne opretholdes. Entreprenøren erkendte den svage bemanding, men op-
nåede ikke på noget tidspunkt at have tilstrækkelig bemanding på opgaven, formodentligt
grundet prioritering af andre byggerier, hvorfor forsinkelse blev en realitet. Dette forhold er
mundet ud i en større uenighed om, hvorvidt entreprenøren forsinkede sagen eller ikke. Tvi-
sten er grundlag for en voldgiftssag, hvor entreprenøren forlanger ca. 67 mio. kr. i stilstands-
omkostninger og såkaldt forcering. Modsat har bygherren et krav på mere end 150 mio. kr.
for forsinkelse af selve byggeriet. Trods denne uenighed har entreprenøren alligevel frem-
sendt faktura på forlængelse og forcering, hvilket bygherre ikke har betalt. Bravida er på
denne baggrund gået i pressen med et udsagn om, at bygherren ikke betaler deres regninger
på i alt 100 mio. kr. Differencen omfatter tilbageholdt betaling på ufærdige og fejlbehæftede
kontraktarbejder samt betaling for ekstraarbejder, som entreprenøren delvist selv har for-
skyldt. Heri indgår udbedringen af de fejl og mangler af brandlukninger, hvor Bravida har
mere end 2.000 lukninger, der er udført fejlbehæftet.
Fremdrift på brandlukninger og tidsplan
En brandlukning sikrer opretholdelsen af en brandsektions funktion, når der sker en gen-
nemføring af en komponent, det være sig ventilationskanal, elkabel, vand- eller varmerør,
gasrør, mv. For hver type komponent er der udførlige udførelseskrav (officielle standarder
og vejledninger), krav til materialer og krav til dokumentation. Dette betyder, at eksempelvis
en fugemasse ikke nødvendigvis kan anvendes til et rør, hvis den er foreskrevet til et el-kabel.
Ved efterfølgende kontrol og tilsyn kan det ikke verificeres, om den rigtige fugemasse er an-
vendt, og her er det alene entreprenørens dokumentation, i form af materiale, batchnummer
mv., der ligger til grund for godkendelsen.
2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 25: Orientering om status på nybyggeriet af Niels Bohr Bygningen, fra transportministeren
2474587_0003.png
I tillæg er alle de tekniske installationer komprimeret på meget begrænset plads. Udbedrin-
gerne af brandlukningerne, kræver, at man tilgår de enkelte gennemføringer under yderst
trange adgangsvilkår. For at kunne udbedre de fejlbehæftede brandlukninger, må de eksiste-
rende installationer ofte nedtages, genopføres, testes og genidriftsættes som del af udbed-
ringsprocessen. Dette er meget ressourcekrævende og opstiller mange store og komplicerede
grænseflader mellem projektets mange fagentrepriser.
Hertil kommer den omfattende og tidskrævende dokumentations- og godkendelsesproces,
som brandlukningerne i sagens natur er underlagt, eftersom der er et altoverskyggende hen-
syn til bygningens brandsikringstekniske foranstaltninger.
Samlet set er der registreret knap 10.000 fejludførte brandlukninger og stort set alle entre-
prenører har en andel af disse fejlbehæftede lukninger, dog udgør Bravidas lukninger hoved-
parten. Efter en længere periode (mere end et år) hvor entreprenørerne er varslet og har haft
muligheden for udbedring af egne fejl, er dette ikke sket tilfredsstillende. Bygherren er derfor
trådt ind med fire nye specialistfirmaer til udbedring af samtlige mangler på brandluknin-
gerne. Dette arbejde er styrende for færdiggørelsen af byggeriet, og det er Vejdirektoratets
vurdering, at med den byggetakt der foregår i øjeblikket, vil dette arbejde først kunne være
færdiggjort til maj 2022, hvorfor en endelig overdragelse af byggeriet til Københavns Univer-
sitet aktuelt først forventes at ville kunne ske den 1. juli 2022. Vejdirektoratet finder den ak-
tuelle fremdrift på brandlukningsudbedringen meget utilfredsstillende og vil fortsat sætte
alle kræfter ind på at fremskynde færdiggørelsen gennem en længere række initiativer. Lyk-
kes det at forbedre udførelseskadencen på brandlukningerne, vil det kunne bidrage til at
fremrykke det forventede overdragelsestidspunkt.
Ekstraarbejder
Almindeligvis er entreprenørerne på pladsen, der udfører kontraktarbejder, også villige til at
udføre ekstraarbejder. De økonomiske uenigheder, der er mellem bygherre og entreprenører,
har for Bravida og MT Højgaards vedkommende medført, at de to entreprenører ikke ønsker
at gennemføre flere ekstraarbejder, men vil gøre deres kontraktarbejder færdige.
De to entreprenørers udmelding har i sig selv potentiale til at kunne skabe problemer med
afklaring af fejl og mangler i afhjælpningsperioden, såfremt der måtte opstå behov for yder-
ligere ekstraarbejder.
Bravida og MT Højgaard har dog hver især en i forvejen meget begrænset bemandingsmæssig
tilstedeværelse på byggepladsen, eftersom de ikke bidrager til udbedringsindsatsen på
brandlukningerne, som er den primære udestående væsentlige mangel til hinder for overdra-
gelsen. Vejdirektoratet har dog været nødsaget til at engagere med andre entreprenører til at
udføre eventuelle nye ekstraarbejder, der måtte opstå. Dette til trods for, at arbejderne ved-
rører de nævnte entreprenørers ansvarsområder. Alle nødvendige foranstaltninger er gjort,
og der er nu indgået aftale med i alt fire entreprenører om at overtage ekstraarbejderne. De
fire entreprenører er alle en eksisterende del af byggesagen, hvoraf tre af dem aktuelt funge-
rer som underentreprenører for MT Højgaard.
Dermed vurderes forholdet ikke at kunne få nogen nævneværdig indflydelse på tidsplanen.
3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 25: Orientering om status på nybyggeriet af Niels Bohr Bygningen, fra transportministeren
2474587_0004.png
Økonomi
Finansudvalget blev senest orienteret om projektets økonomiske status den 4. september
2021, hvor projektets totaludgift forventedes at blive 4.473,8 mio. kr. inkl. risikotillæg. Dette
budget baserede sig forudsætningen om, at bygningen var brandgodkendt og overdragelses-
klar i slutningen af december 2021.
Med den aktuelle viden om fremdriften for afhjælpningen af brandlukningerne er det nød-
vendigt at budgettere helt frem til juli 2022. Hertil kommer heraf følgende forlængelses- og
driftsomkostninger, hvilket estimeres til at skabe en merudgift på 153,4 mio. kr. De økono-
miske konsekvenser, der følger af opgaveoverdragelsen for de fejludførte brandlukninger,
opgøres og rejses som modkrav til de ansvarlige entreprenører. Det må forventes, at entre-
prenørerne rejser indsigelse herimod. Samlet vurderes ca. 125 mio. kr. af den nuværende
budgetmæssige fordyrelse at blive rejst som modkrav.
Den aktuelle prognose udgør en merudgift på 964,6 mio. kr. ift. totaludgiften ved akt Z af 12.
juli 2019. Merudgiften reduceres i det omfang bygherren får medhold i de rejste krav mod
entreprenører. Bygherrens krav over for de nuværende og tidligere entreprenører på projek-
tet kan aktuelt opgøres til ca. 1.500 mio. kr. Udfaldene af de rejste krav kendes først efter
voldgiftssagernes afgørelse.
4