Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 237
Offentligt
2628061_0001.png
Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 2. kvartal 2022
Projektets status
26. september 2022
Den nye Digital Post løsning blev lanceret den 21. marts 2022. Det samme
gjorde de offentlige visningsklienter på borger.dk, virk og Digital Post-appen,
samt de kommercielle visningsklienter e-Boks og Mit.dk.
Løsningen blev lanceret efter planen og har haft en månedlig gennemsnitlig
oppetid på over 99 pct.
Siden lancering har fokus været på at sikre stabil drift i løsningen, men også på
at bistå med fejlsøgning hos myndigheder og leverandører, der oplever fejl i
egne systemers integration til den nye løsning. Det kan eksempelvis være en
leverandør af et system til en af myndighederne, som kan have problemer med
at få deres integration til Digital Post løsningen til at virke.
Projektets fremdrift
Projektet har siden idriftsættelsen af Næste generation Digital Post den 21.
marts 2022 været i hypercare (udvidet teknisk support i perioden efter idrift-
sættelse) med fokus på at understøtte myndighedernes og visningsklienternes
bedst muligt i overgangen til den nye løsning.
Den sidste milepæl før formel afslutning af projektet, er godkendelse af drifts-
prøven. Driftsprøven skulle oprindeligt, ifølge kontraktens bestemmelser,
starte 30 dage efter go-live af løsningen. Denne blev dog udskudt, da der var
behov for en række tilpasninger til løsningen, før den kunne igangsættes.
Driftsprøven startede den 1. september og løber over 30 arbejdsdage. Formå-
let med driftsprøven er, at:
o
Evaluere løsningen i produktionsmiljøet, mens løsningen er i drift.
o
Vise, at løsningen opfylder de aftalte servicemål over den periode,
hvor løsningen anvendes.
o
Måle driftseffektiviteten og svartider for løsningen i driftsmiljøet i en
uafbrudt periode på 30 arbejdsdage, hvor løsningen er i drift med nor-
male funktioner.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 237: Statusrapport for Næste generation Digital Post - 2. kvartal 2022, fra finansministeren
Status for visningsklienter
Flere end 4,6 mio. borgere, 800.000 virksomheder og 500 myndigheder benyt-
ter Digital Post.
Siden lanceringen den 21. marts 2022 har borgere kunnet tilgå Digital Post på
borger.dk, i Digitaliseringsstyrelsens Digital Post-app og på de kommercielle
visningsklienter; Mit.dk, der drives af Netcompany, og e-Boks.
Begge offentlige visningsklienter var omfattet af en periode med øget support-
beredskab, men begge oplevede stabil drift.
Den 28. august var Digital Post-appen blevet downloadet 223.168 gange.
Der arbejdes fortsat med at justere eksisterende funktioner for at forbedre
brugeroplevelsen på både borger.dk webklienten og Digital Post-appen.
Visningsklienten på Virk gik live samtidig med de øvrige visningsklienter den
21. marts 2022. Der er kun oplevet mindre fejl i tilknytning til Digital Post på
virk. Erhvervsstyrelsen afventer driftsprøven på Digital Post-projektet, førend
projektet med visningsklienten på Virk afsluttes formelt.
Driften af visningsklienterne har generelt været præget af stor stabilitet. Der
har dog i den seneste tid været flere tilfælde med driftsudfordringer, hvor bor-
gere og virksomheder har haft problemer med at tilgå visningsklienter, herun-
der borger.dk, Virk, Mit.dk, e-Boks. Digitaliseringsstyrelsen er opmærksom på
problematikken, og har fortsat meget fokus på stabil drift i tæt samarbejde
med Netcompany, som er leverandøren.
I tredje kvartal er fokus fortsat på stabil drift, support og optimering af løsnin-
gen.
For så vidt angår udviklingsaktiviteter, er fokus på aktiviteter, som er relateret
til ændringer eller krav, som ikke var blokerende for lancering af den nye løs-
ning i marts, men som fortsat skal implementeres.
Fokus er derudover på ændringer, der er nødvendige for fortsat at sikre stabi-
litet og robusthed i driften af løsningen baseret på de erfaringer, der er opnået
i forbindelse med brugen af løsningen.
I 2. halvår af 2022 forventes ligeledes, at arbejdet med etablering af langsigtet
roadmap for løsningen bliver opstartet.
Særlige opmærksomhedspunkter i 3. kvartal
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 237: Statusrapport for Næste generation Digital Post - 2. kvartal 2022, fra finansministeren
2628061_0003.png
Udvalgte økonomiske nøgletal
Tabel 1
Udvalgte økonomiske nøgletal (mio. kr.)
Forventning ved
tidl.
baseline
(oktober 2019)
Forventede samlede
projektudgifter, ekskl.
Renter
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam
mv.)
Heraf risikopulje
Samlet forbrug pr.
31.12.21
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
277,5
89,1
Status
ultimo 2019
Status
ultimo 2020
Status
Ultimo 2021
Status Status 2. kvt.
1. kvt. 2022
2022
278,3
89,3
304,3
121,5
347,7
124,7
346,7*
124,7
346,7
124,7
159,0
29,4
-
-
-
159,6
29,4
87,4
3,9
83,5
173,7
9,1
149,7
28,2
121,5
218,1
5,0
274,0
102,7
171,3
217
5,0
299,5
102,7
196,8
217
5
299,6
102,1
197,5
* I henhold til bevillingen ved aktstykke 196
Anm.: Anm.: Status ultimo 2021 er angivet i 2021-pl, status ultimo 2020 er angivet i 2020-pl, mens forventning ved baseline
og status ultimo 2019 er fastholdt i 2019-pl af hensyn til sammenlignelighed med tidligere statusrapporteringer.
Kilde: Projektets business case januar 2022 og regnskabstal.
Efter udskydelsen i november 2021 blev milepæle tilpasset og projektudgif-
terne genestimeret, og der blev udarbejdet aktstykke 196 af 11. februar. Akt-
stykket blev tiltrådt den 16. marts 2022.
Milepæle i projektets tidsplan
Tabel 2
Milepæle i projektets tidsplan
Milepæle
Godkendt afklaringsfase
Godkendt Proof of Concept*
Godkendt Delleverance 1*
Godkendt Delleverance 2*
Godkendt Delleverance 3*
Godkendt Overtagelsesprøve
Idriftsættelse af ny løsning
Godkendelse af driftsprøven**
Projektafslutning
Planlagt tidspunkt
04-12-2019
10-03-2020
18-05-2020
08-07-2020
29-04-2021
30-08-2021
21-03-2022
28-10-2022
21-03-2023
Status
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Ny tidsplan
Forventes realiseret til tiden
* Leveret uden datamigreringsaktiviteter til den kommende løsning
** Driftsprøven blev udskudt, men er opstartet efter ny tidsplan den 1. september 2022.