Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 2. kvartal 2022
Projektets status
26. september 2022
•
Den nye Digital Post løsning blev lanceret den 21. marts 2022. Det samme
gjorde de offentlige visningsklienter på borger.dk, virk og Digital Post-appen,
samt de kommercielle visningsklienter e-Boks og Mit.dk.
Løsningen blev lanceret efter planen og har haft en månedlig gennemsnitlig
oppetid på over 99 pct.
Siden lancering har fokus været på at sikre stabil drift i løsningen, men også på
at bistå med fejlsøgning hos myndigheder og leverandører, der oplever fejl i
egne systemers integration til den nye løsning. Det kan eksempelvis være en
leverandør af et system til en af myndighederne, som kan have problemer med
at få deres integration til Digital Post løsningen til at virke.
•
•
Projektets fremdrift
•
Projektet har siden idriftsættelsen af Næste generation Digital Post den 21.
marts 2022 været i hypercare (udvidet teknisk support i perioden efter idrift-
sættelse) med fokus på at understøtte myndighedernes og visningsklienternes
bedst muligt i overgangen til den nye løsning.
Den sidste milepæl før formel afslutning af projektet, er godkendelse af drifts-
prøven. Driftsprøven skulle oprindeligt, ifølge kontraktens bestemmelser,
starte 30 dage efter go-live af løsningen. Denne blev dog udskudt, da der var
behov for en række tilpasninger til løsningen, før den kunne igangsættes.
Driftsprøven startede den 1. september og løber over 30 arbejdsdage. Formå-
let med driftsprøven er, at:
o
Evaluere løsningen i produktionsmiljøet, mens løsningen er i drift.
o
Vise, at løsningen opfylder de aftalte servicemål over den periode,
hvor løsningen anvendes.
o
Måle driftseffektiviteten og svartider for løsningen i driftsmiljøet i en
uafbrudt periode på 30 arbejdsdage, hvor løsningen er i drift med nor-
male funktioner.
•
•