Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2621797_0001.png
Notat om rammerne for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets varetagelse
af ejerskabet af Energinet – herunder en beskrivelse af armslængdeprincip-
pet og ministeriets tilsyn med selskabet
Dato
13. september 2022
J nr.
2022-172
Dette notat er udfærdiget efter ønske fra Folketingets Finansudvalg på samråd om
Rigsrevisionens beretning om Energinets IT-outsourcing den 30. august 2022.
I det følgende gives først en kort præsentation af Energinet, inden rammerne for
Klima- Energi- og Forsyningsministeriets (KEFM) ejerskabsvaretagelse gennemgås
– herunder beskrives ansvarsfordelingen ml. selskab og ministerium, der grundlæg-
gende hviler på et armslængdeprincip. I Lov om Energinet fastlægges herudover
en række områder, hvor der stilles krav om ejerministerens eksplicitte godkendelse
før forskellige beslutninger i Energinets bestyrelse kan træde i kraft eller hvor mini-
steren i øvrigt gives særlige beføjelser. Disse bestemmelser kan ses som en nuan-
cering af det generelle armslængdeprincip og enkelte af disse krav om ministergod-
kendelse mv. gennemgås således herefter. Afslutningsvis beskrives kort de former
for tilsyn KEFM udøver ift. Energinet med relevans for cybersikkerhed.
Kort præsentation af Energinet
Energinet er en selvstændig offentlig virksomhed (SOV) ejet af staten. Energinet
blev dannet som national transmissions- og systemoperatør for el og gas med virk-
ning fra 1. januar 2005 ved en fusion mellem Eltra, Elkraft System, Elkraft Trans-
mission og Gastra.
Energinets formål er at eje, drive og udbygge overordnet energiinfrastruktur og va-
retage opgaver med sammenhæng hertil og herved bidrage til udviklingen af en kli-
maneutral energiforsyning. Energinet skal varetage hensyn til forsyningssikkerhed,
klima og miljø samt sikre åben og lige adgang for alle brugere af nettene og effekti-
vitet i sin drift. Energinets formål som ejer af gaslagrene er at skabe et langsigtet
markedsbaseret afkast.
Rammerne for KEFM’s ejerskabsvaretagelse ift. Energinet
Ejerskabet af Energinet varetages af KEFM i henhold til lov om Energinet, Statens
Ejerskabspolitik, EU-regler for selskabets aktiviteter mv.
Den generelle ansvarsfordeling ml. ejerministerium og statsligt selskab
Behandlingen i dette afsnit er baseret på Statens Ejerskabspolitik. Heri beskrives,
hvordan ansvarsfordelingen ml. ministerium og selskab grundlæggende hviler på
selskabslovens alm. ordning, hvorefter selskabets bestyrelse uafhængigt af ejerne
(KEFM) skal handle ud fra, hvad der tjener virksomheden bedst (jf. Energinets for-
mål ovenfor).
Dette armslængdeprincip skal generelt for statslige selskaber sikre, at selskaberne
drives på egne præmisser, med fokus på den forretningsmæssige drift og værdi-
skabelse. Som følge af Statens Ejerskabspolitik skal ministeriet udøve sit ejerskab
Side 1/5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Notat om rammerne for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets varetagelse af ejerskabet af Energinet
2621797_0002.png
under respekt for bestyrelsens kompetence og princippet om armslængde mellem
ejer og bestyrelse. Dermed hverken kan eller bør staten påtage sig den faktiske le-
delse af Energinet eller andre statslige selskaber.
1
Med udgangspunkt i selskabslovens bestemmelser optegner Statens Ejerskabspo-
litik følgende ansvarsfordeling ml. ejerministerium, bestyrelse og direktion:
Boks 1. Ansvarsfordeling ml. ejerminister, bestyrelse og direktion
Ejerministeren:
Skal sikre en bestyrelsessammensætning, der er passende i forhold til selskabets forretning og
situation.
Har pligt til at føre et overordnet tilsyn med og tage stilling til udviklingen i selskabet.
Har pligt til at reagere, såfremt udviklingen i selskabet tilsiger det, fx hvis der er tegn på, at sta-
tens midler i selskabet er truet.
Skal fremskaffe bevillingsmæssig hjemmel fra Folketinget, hvis der er tale om køb og/eller salg
af aktier, eller dispositionerne i øvrigt medfører udgifter eller indtægter på statsbudgettet.
Skal skaffe hjemmel i Folketinget ved dispositioner, der ligger ud over det formål med statens
deltagelse i selskabet, der er angivet i oprettelsesloven eller -aktstykket, og i det omfang, det i
øvrigt er forudsat i op-
rettelsesloven eller -aktstykket.
Skal sikre statens deltagelse, eventuelt ved fuldmagt, i selskabets generalforsamling.
Skal tage stilling til den overordnede strategiske ramme for selskabets forretning.
Bestyrelsen:
Har det overordnede ansvar for beslutninger vedrørende drift og investeringer.
Skal udøve strategisk ledelse, dvs. blandt andet tage aktiv del i udarbejdelsen af selskabets
overordnede strategi og mål, og træffe beslutninger vedrørende sager, der går ud over den
daglige drift.
Har ansvaret for at udføre en kontrolfunktion i forhold til den daglige ledelse.
Kan i medfør af fx en vedtægtsbestemmelse have pligt til at understøtte ministerens overord-
nede tilsyn og aktive ejerskabsudøvelse blandt andet ved at sikre, at ministeren modtager rele-
vant information.
Kan undtagelsesvis anmode bestyrelsesformanden om at udføre særlige opgaver for selska-
bet, herunder kortvarigt at deltage i den daglige ledelse. Der skal i så fald foreligge en bestyrel-
sesbeslutning herom inklusive forholdsregler til sikring af, at bestyrelsen bevarer den overord-
nede ledelse og kontrolfunktion. Aftaler om formandens deltagelse i den daglige ledelse og
den forventede varighed heraf skal oplyses i en selskabsmeddelelse.
Direktionen:
Har ansvaret for den daglige ledelse af selskabet.
1
Dette forhold er afspejlet i bemærkningerne til forslag om lov om energinet (2005):
”Endvi-
dere forudsættes økonomi- og erhvervsministeren ikke at træffe beslutning i et sådant om-
fang, at der herved sker en overtagelse af den faktiske ledelse af Energinet Danmark fra be-
styrelse og direktion.”
Side 2/5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Notat om rammerne for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets varetagelse af ejerskabet af Energinet
2621797_0003.png
Kilde: Statens Ejerskabspolitik.
Specifikke krav om ministergodkendelse, bestemmelser om ministerbeføjelser mv. i
Lov om energinet mv.
Energinet er oprettet ved lov om Energinet
2
, der grundlæggende regulerer selska-
bets aktiviteter. I loven specificeres, at en række beslutninger i Energinet kræver
ministerens godkendelse for at træde i kraft samt, at ministeren på flere områder
har særlige beføjelser ift. selskabet. Med disse bestemmelser nuanceres arms-
længdeprincippet således. Væsentlige bestemmelser omfatter bl.a.:
Boks 2. Eksempler på krav om ministerens godkendelse samt ministerens særlige beføjelser i
lov om Energinet
Vedr. selskabsmæssige omstruktureringer:
§2, stk. 3. Energinet kan efter godkendelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren oprette he-
lejede datterselskaber. Energinet kan herudover eje ejerandele i andre selskaber med begrænset an-
svar og indgå samarbejdsaftaler og lignende i forbindelse med udøvelsen af sin virksomhed.
§2, stk. 4. Energinet kan efter godkendelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren foretage sel-
skabsmæssige omstruktureringer af sin virksomhed, herunder fusioner og spaltninger mellem Energi-
net og Energinets helejede datterselskaber. Omstruktureringer skal gennemføres efter selskabslov-
ens regler med de ændringer, der følger af denne lov.
Vedr. anlægsprojekter:
§4, stk. 3. Energinet skal ansøge klima-, energi- og forsyningsministeren om godkendelse af projek-
ter eller godkendelse af indmeldelse af projekter til EU, der er omfattet af godkendelsespligt, jf. stk. 9,
nr. 3. Det ansøgte skal være belyst i den langsigtede udviklingsplan efter stk. 2.
Vedr. ministerens særlige beføjelser:
§ 5.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan træffe beslutning om ethvert forhold vedrørende
Energinets anliggender.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter en vedtægt for Energinet. Ændringer af
vedtægten skal godkendes af klima-, energi- og forsyningsministeren.
Stk. 3.
Energinet fastsætter vedtægter for Energinets helejede datterselskaber. Klima-, energi- og for-
syningsministeren skal godkende vedtægterne for Energinets helejede datterselskaber og ændringer
heraf.
Stk. 4.
Energinet fastsætter en koncerninstruks, som nærmere fastlægger beslutningsbeføjelserne og
opgave- og ansvarsfordelingen mellem Energinet og Energinets helejede datterselskaber. Klima-,
energi- og forsyningsministeren skal godkende koncerninstruksen og ændringer heraf.
Vedr. årsrapport
§11. stk. 3: Den reviderede årsrapport forelægges klima-, energi- og forsyningsministeren til godken-
delse.
2
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1161
Side 3/5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Notat om rammerne for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets varetagelse af ejerskabet af Energinet
2621797_0004.png
Flere af ovenstående bestemmelser om krav om ministerens godkendelse og spe-
cifikation af ministerens særlige beføjelser svarer til dem, der er tillagt en general-
forsamling i et aktieselskab. Dette forhold er desuden afspejlet i bemærkningerne til
forslag om lov om Energinet (2005):
”Da ministeren er eneejer, svarer dette til de
gældende regler for aktieselskaber, hvor generalforsamlingen med få undtagelser
kan træffe beslutning om ethvert forhold vedrørende virksomheden.”
3
For en fuld gennemgang henvises til Lov om Energinet.
KEFM’s tilsyn med Energinet
Idet KEFM varetager statens ejerskab af Energinet skal KEFM udøve et overordnet
ejermæssigt tilsyn med henblik på at sikre, at Energinet drives i overensstemmelse
med sit formål og efter statens interesser. Dette tilsyn varetages af departementet.
Af særlig relevans i denne sammenhæng udøver KEFM herudover det såkaldte be-
redskabstilsyn rettet mod energisektoren generelt. Dette tilsyn varetages af Energi-
styrelsen. Endelig fører Energistyrelsen og Forsyningstilsynet en række tilsyn, der
omfatter Energinet.
Det er væsentligt at bemærke, at de tilsyn der varetages af Energistyrelsen ikke er
relateret til ejerskabstilsynet og ikke opfylder krav eller forpligtigelser ifm. hermed.
Energistyrelsens sektorberedskabstilsyn ville som eksempel, blive afholdt i dets nu-
værende form uagtet, at ejerskabet var placeret i et andet ministerium..
Ejertilsyn
KEFM udøver som ejer af Energinet et overordnet ejermæssigt tilsyn med henblik
på at sikre, at Energinet drives i overensstemmelse med sit formål og efter statens
interesser. Tilsynet er baseret på faste møderækker og oversendelse af materiale
fra Energinet til KEFM.
Centralt for tilsynet er Energinets orienteringspligt (Lov om Energinet, § 5, stk. 5),
der indebærer en pligt for Energinet til at orientere ministeriet om sager, der er af
væsentlig og/eller principiel betydning i forhold til Energinets virksomhed, herunder
forhold som er af væsentlig og/eller principiel økonomisk, strategisk eller politisk
betydning.
Beredskabstilsynet
KEFM er herudover ansvarlig for at føre det såkaldte beredskabstilsyn med den
samlede el- og gassektor. Denne tilsynsopgave er placeret i Energistyrelsen. Be-
redskabstilsynet føres med udgangspunkt i følgende bekendtgørelser:
Bekendtgørelse nr. 821 af 14. august 2019 om beredskab for naturgassek-
toren
Bekendtgørelse nr. 2646 af 28. december 2021 om beredskab for elsekto-
ren
3
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/200412L00082
Side 4/5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Notat om rammerne for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets varetagelse af ejerskabet af Energinet
2621797_0005.png
Bekendtgørelse nr. 2647 af 28. december 2021 om it-beredskab for el- og
naturgassektorerne
Beredskabstilsynet omfatter ca. 80 virksomheder i alt, herunder de helt eller delvist
statsejede Energinet, Evida og Ørsted. Hertil bl.a. større kommunale forsyningssel-
skaber som fx HOFOR. Det primære formål med beredskabstilsynet i Energinet er
at sikre, at Energinet opfylder bekendtgørelsernes krav, både som systemejer og
som koordinerende enhed i sektorerne. Der føres alene tilsyn med implemente-
rede/idriftsatte procedure, processor og anlæg.
Øvrige tilsyn i KEFM
Ud over departementets ejertilsyn og Energistyrelsens beredskabstilsyn fører For-
syningstilsynet og Energistyrelsen en række tilsyn, der omfatter Energinet. Herun-
der fører Energistyrelsen tilsyn med Energinet som systemoperatør på el-området,
tilsyn med Energinet som systemoperatør på gasområdet, tilsyn med Energinet
som transmissionssystemoperatør, tilsyn med sektorkobling mv.
Side 5/5