Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 227
Offentligt
2618241_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 2. september 2022
Orientering om ændret plan for efterbetaling af støtte
Til Finansudvalgets orientering oplyses her om den reviderede tidsplan for efterbetaling af direkte
landbrugsstøtte for perioden 2015-2019, som nu forventes gennemført inden udgangen af 2025.
EU-kommissionens revision udtalte i 2019 kritik af Danmarks beregning og udjævning af
betalingsrettighedernes værdi, som anvendes til udbetaling af den direkte landbrugsstøtte. På baggrund
af kritikken blev der foretaget en justering af betalingsrettighedernes værdi. Justeringen af værdierne
betyder, at en mindre del (ca. 1/5) af landbrugerne har fået udbetalt for meget landbrugsstøtte for
perioden 2015-2019. Landbrugsstyrelsen kan ikke kræve denne støtte tilbagebetalt.
Omvendt har størstedelen (ca. 4/5) af landbrugerne fået udbetalt for lidt støtte. Kammeradvokaten har
vurderet, at Landbrugsstyrelsen er juridisk forpligtet til at efterbetale den resterende støtteudbetaling
på samlet ca. 376 mio. kr., som angår efterbetalinger for perioden 2015-2019.
Efterbetalingerne er udgiftsført og hensat i regnskabet for 2019 og siden korrigeret i 2020. I gennemsnit
skal der efterbetales op mod 5.000 kr. pr. år pr. modtager. På nuværende tidspunkt har styrelsen afviklet
størstedelen af alle efterbetalinger for 2015, 2016 og 2017.
Miljø- og fødevareordførerne (alle partier) er senest af brev den 2. november 2020 blevet oplyst om, at
efterbetalingerne for støtteårene 2015-2018 ville blive foretaget medio 2021, mens efterbetalingerne for
2019 formentlig tidligst ville finde sted i 2022. Planen var baseret på Landbrugsstyrelsens forventning
til, hvor hurtigt man kunne afvikle efterbetalingerne i styrelsens udbetalingssystem. Denne plan er nu
blevet forlænget, og Landbrugsstyrelsen forventer i stedet at kunne gennemføre efterbetaling af
landbrugsstøtte for alle årene (perioden 2015-2019) inden udgangen af 2025.
Forlængelsen skyldes, at udbetaling af efterbetalingerne skal foretages i Landbrugsstyrelsens
udbetalingssystem, for at det sikres, at de afholdte udgifter er lovlige og formelt rigtige. Det vil sige, at
de enkelte landbrugere får udbetalt det, de har ret til, og at det systemtekniske revisionsspor i
Landbrugsstyrelsen forbliver intakt. Der er tale om komplicerede og omfattende beregninger af
betalingsrettighedernes værdi for ca. 39.000 støttemodtagere for hvert af de pågældende støtteår, og
dette tager længere tid at gennemføre end forventet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 227: Orientering om ændret plan for efterbetaling af støtte, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Derudover har Landbrugsstyrelsen oplyst, at it-kapaciteten i udbetalingssystemet i forvejen er anvendt
i meget betydeligt omfang til andre opgaver, og at der ikke kan håndteres andre type af udbetalinger i
de perioder, hvor systemet foretager beregning og udbetaling af efterbetalingerne. Systemet foretager
bl.a. udbetaling af ca. 5,5 mia. kr. årligt i direkte landbrugsstøtte. Derudover er det prioriteret højt, at
der i 2022 gennemføres udbetaling af ekstraordinær tilpasningsstøtte fra EU til producenter i
landbrugssektoren som følge af den igangværende krig i Ukraine. Efterbetaling af direkte
landbrugsstøtte for perioden 2015-2019 skal således ske på de få tidspunkter, hvor der er ledig it-
kapacitet i forhold til andre udbetalinger.
Ændring i planen for efterbetaling af landbrugsstøtte for perioden 2015-2019 er således sket ud fra en
samlet prioritering af de forskellige udbetalingsopgaver i Landbrugsstyrelsens udbetalingssystem, hvor
efterbetalingerne beløbsmæssigt kun udgør 1-2 pct. set i forhold til den årlige landbrugsstøtte. Der er
desuden lagt vægt på at sikre en realistisk planlægning, der tager højde for de øvrige opgaver, der skal
gennemføres.
Hvis der mod forventning skulle vise sig at være mere it-kapacitet til afvikling af efterbetalinger, end
hvad der ligger til grund for den nye tidsplan, vil Landbrugsstyrelsen selvfølgelig forsøge at afvikle
efterbetalingerne hurtigere end den fremlagte tidsplan.
Der pågår fortsat en række afklaringer af de konkrete planer og rammer for efterbetalingerne, og der er
derfor fortsat usikkerhed herom. Skulle der ske væsentlige ændringer, vil jeg orientere udvalget på ny.
Når det er sagt, er jeg ærgerlig over, at flere landbrugere fortsat skal vente på den støtte, som de er
berettiget til.
Orienteringen er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Rasmus Prehn
/
Peter Henneberg
2