Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 224
Offentligt
2616867_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Notits om Økonomisk Redegørelse august 2022
Sammenfatning
Økonomisk Redegørelse præsenteres for Finansudvalget den 1. september
kl. 13. I dette notat foreslår de økonomiske konsulenter 9 emner/vinkler, der
eventuelt kan danne udgangspunkt for spørgsmål på mødet den 1. septem-
ber:
Vinkel 1: Burde finanspolitikken ikke være strammere?
Vinkel 2: Tekniske spørgsmål til beregningen af finanseffekten
Vinkel 3: Kan man anvende de sædvanlige modeller til beregningen af stør-
relsen af kapacitetspresset (beskæftigelsesgabet) i en situation, hvor realløn-
nen falder?
Vinkel 4: Hvor sikre er I på, at vi ikke er på vej ind i en såkaldt løn-pris-spiral?
Vinkel 5: Forringes overførselsindkomsternes købekraft yderligere i 2023?
Vinkel 6: Er aftalen om loft for huslejestigninger indregnet i skønnet for for-
brugerprisinflationen i 2023?
Vinkel 7. Et midlertidigt inflationskompensationstiltag kan vel godt øge inflati-
onen, selvom det er fuldt finansieret?
Vinkel 8: Har inflationen ledt til en midlertidig forbedring af den strukturelle
saldo i 2022?
Vinkel 9: Er væksten i det offentlige forbrug mindre, hvis der renses for alle
midlertidige forhold?
Nedenfor følger et meget kort resume af rapporten. Endvidere begrundes og
motiveres de 9 separate vinkler. Finansudvalgets medlemmer kan således
dykke ned i de vinkler, som de finder interessante.
1. september 2022
Birgitte Smith Lange
Økonomisk specialkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Kathrine Lange
Økonomisk chefkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Kort resume af Økonomisk Redegørelse august 2022
Finansministeriet skriver, at dansk økonomi har et godt udgangspunkt for at
modstå udfordringer i forhold til den økonomiske udvikling. Husholdningerne
har under ét sparet op i en årrække og har dermed opbygget en ekstra buf-
fer. Samtidig står virksomhederne generelt stærkt og har en god konkurren-
ceevne. Ydermere er de offentlige finanser sunde, og den offentlige gæld er
lav.
Ikke desto mindre rammes dansk økonomi som andre lande af den aktuelt
høje inflation og mere afdæmpede forventninger til væksten især som følge
af krigen i Ukraine.
Side 1 | 7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om Økonomisk Redegørelse
2616867_0002.png
Den økonomiske situation i Danmark er således forværret over de seneste
måneder. Den danske økonomi ventes at vokse 2,8 pct. i år og 0,8 pct. næ-
ste år. Det er en nedjustering sammenlignet med Finansministeriets forvent-
ning i maj. Den ventede fremgang i 2022 dækker over en stigning, der alle-
rede har fundet sted, og reelt forventes BNP således at falde lidt i løbet af an-
det halvår 2022. I 2023 ventes igen en begrænset fremgang i BNP.
Når dansk økonomi oplever en vis tilbagegang, er det imidlertid ikke ensbety-
dende med en egentlig økonomisk krise. Netop fordi aktivitetsniveauet var
højt ved indgangen til krigen i Ukraine, forventer Finansministeriet, at der –
på trods af den svage vækst – fortsat er et pres på økonomiens kapacitets-
grænser i 2022 og 2023. Der forventes dog en vis indsnævring af det så-
kaldte outputgab, der netop måler kapacitetspresset.
Trods et meget stramt arbejdsmarked og inflation ser Finansministeriet ikke
aktuelt tegn på en høj og accelererende lønudvikling, der kan føre til en kraf-
tig forværring af konkurrenceevnen. Det skyldes de mere afdæmpede vækst-
udsigter, der trækker i modsat retning af kapacitetspresset og inflationen. Fi-
nansministeriet forventer således ikke en skadelig såkaldt pris-løn-spiral, jf.
også nedenfor.
Finansministeriet understreger, at prognosen er forbundet med stor usikker-
hed. Det forudsættes blandt andet, at forsyningsvanskeligheder afledt af kri-
gen ikke eskalerer, og at den internationale stagnation ikke forværres til en
dybere recession. Hertil kommer, at det kan lede til et yderligere nedadgå-
ende pres på vækstudsigterne på kort sigt, hvis centralbankerne indfører
yderligere stramninger af pengepolitikken.
Vinkel 1: Burde finanspolitikken ikke være strammere?
Finansministeriet skriver, at den aktuelle konjunktursituation med pres på ar-
bejdsmarkedet og høj inflation tilsiger, at finanspolitikken bør strammes.
Den såkaldte finanseffekt måler netop om den aktivt – besluttede – finanspo-
litik er stram eller slap
1
. En positiv finanseffekt afspejler, at finanspolitikken
isoleret set øger kapacitetspresset, mens en negativ effekt afspejler, at fi-
nanspolitikken mindsker kapacitetspresset.
Ifølge Finansministeriet strammes finanspolitikken med -1,4 pct. af BNP i
2022 og -0,9 pct. af BNP i 2023 målt ved den ét-årige finanseffekt, jf. tabel
8.11 nedenfor fra Økonomisk Redegørelse august (fremover ØR-aug).
1
Finanseffekten afspejler alene effekten af den aktive politik og afspejler dermed ikke virkningen
af de såkaldt automatiske stabilisatorer, dvs. at udgifterne til arbejdsløshedsunderstøttelse ek-
sempelvis går ned i tilfældet af en højkonjunktur.
Side 2 | 7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om Økonomisk Redegørelse
2616867_0003.png
Det afspejler, at finanspolitikken i 2022 strammes i forhold til 2021, og at fi-
nanspolitikken i 2023 strammes i forhold til 2022. Af tabel 8.11 fremgår det
imidlertid, at den 1-årige finanseffekten ville være hhv. positiv og neutral i
2022 og 2023 (dvs. 0,1 i 22 og 0,0 i 2023 (jf. række 1), hvis man beregnings-
teknisk ser bort fra strukturpolitiske tiltag (herunder tilbagetrækningsaftalen
fra 2011 og Skattereformen fra 2012) samt udfasningen af de midlertidige til-
tag og kompensationsordninger mv., der fulgte i kølvandet på coronapande-
mien.
Hvor finanspolitikken ifølge den ét-årige finanseffekt strammes, er de fler-
årige finanseffekter ifølge finansministeriet positive i år og næste år, jf. tabel
8.12 i ØR-aug. Det afspejler, at finanspolitikken er mere lempelig i 2022 og
2023 end den var i 2019, på trods af, at såvel det såkaldte beskæftigelses-
gab som outputgabet – og dermed kapacitetspresset – forventes at være hø-
jere i 2022 og 2023, end det var i 2019.
2
Vinkel 2: Tekniske spørgsmål til beregningen af finanseffekten
I forhold til selve beregningen af finanseffekten har de økonomiske konsulen-
ter to spørgsmål:
1. Blander I æbler og pærer sammen: Er det alene ét-årige effekter, der
fremgår af tabel 8.11?
2. Er effekten af den planlagte tilbagebetaling af ejendomsskatter til bo-
ligejerne i 2023 inkluderet i beregningen af finanseffekterne?
2
Jf.
Dataark: 2030-planforløb.
Side 3 | 7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om Økonomisk Redegørelse
2616867_0004.png
Ad 1.Blander I æbler og pærer sammen: Er det alene ét-årige effekter, der
fremgår af tabel 8.11?
Beregningen af den ét-årige finanseffekt fremgår af tabel 8.11 ovenfor. Ifølge
tabellen bidrager udfasningen af de midlertidige kompensationsordninger
med en særlig stor negativ finanseffekt i 2022, jf. række 6 i tabel 8.11.
Udvalget kunne spørge finansministeren, om denne store negative effekt er
helt konsistent beregnet. Dvs., om der her er tale om en egentlig ét-årige fi-
nanseffekt: Er det alene virkningen af reduktionen af kompensationsordnin-
gerne fra 2021 til 2022, der ligger bag det negative bidrag på -1,1 i 2022, el-
ler er der tale om virkningen af samtlige kompensationsordninger fra 2019 og
frem? Tabel 8.12 side 189 om flerårige finanseffekter i rapporten tyder på, at
der tværtimod er tale om en flerårig finanseffekt. Således svarer række 6 i ta-
bel 8.11 om ét-årige finanseffekter bort set fra afrundinger til år-til-år-ændrin-
gerne i rækken ”Virkning af midlertidige kompensationsordninger” i tabel 8.12
om flerårige finanseffekt.
Ad 2. Er effekten af den planlagte tilbagebetaling af ejendomsskatter til bolig-
ejerne i 2023 inkluderet?
Staten forudsættes at skulle tilbagebetale ejendomsskatter til boligejerne sva-
rende til 1,4 mia. kr. i 2022 og 13,4 mia. kr. i 2023, jf. tabel 8.3 side 175 i ØR-
aug. Det sker som følge af forlig om tryghed om boligbeskatningen fra maj
2017.
Udvalget kunne spørge finansministeren, om aktivitetsvirkningen af denne
udbetaling indgår i beregningen af finanseffekten i tabel 8.11? Hvis ikke,
hvorfor har ministeren så inkluderet finanseffekten af andre midlertidige tiltag
eksempelvis udbetalingen af feriepenge i tabellen?
Vinkel 3: Kan man anvende de sædvanlige modeller til beregningen af
størrelsen af kapacitetspresset (beskæftigelsesgabet) i en situation,
hvor reallønnen falder?
Finansministeriet skønner, at den faktiske beskæftigelse ligger over den
strukturelle, dvs. at vi har et positivt beskæftigelsesgab. I en normal højkon-
junktur vil det betyde, at reallønnen stiger, og at lønmodtagerne dermed kan
købe flere vare for deres lønninger. I den nuværende situation leder inflatio-
nen imidlertid til det omvendte: Lønnen bliver mindre værd, og ministeriet for-
venter, at reallønnen direkte falder i 2022, hvilket kun er sket få år siden
1950. På den baggrund vurderer de økonomiske konsulenter, at det må være
vanskeligt at vurdere, hvor dansk økonomi befinder sig i konjunkturcyklen
herunder kvantificere størrelsen af kapacitetspresset, dvs. beskæftigelses- og
outputgabet.
Side 4 | 7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om Økonomisk Redegørelse
2616867_0005.png
Udvalget kunne spørge, om det giver mening at tale om, at den strukturelle
beskæftigelse er mindre end den faktiske, i en situation hvor vi ikke oplever
et ekstraordinært lønpres. Den strukturelle beskæftigelse beregnes med ud-
gangspunkt i det såkaldte ledighedsgab. Typisk fortolkes ledighedsgabet som
et mål for det inflationsskabende pres, der kommer fra arbejdsmarkedet.
Strukturledigheden er dermed det ledighedsniveau, som er foreneligt med en
stabil pris- og lønudvikling på nogle års sigt. Men betyder det ikke, at vi pr.
definition ikke kan have et ekstraordinært lavt ledighedsniveau, hvis ikke vi
også har et ekstraordinært højt lønpres?
Vinkel 4: Hvor sikre er I på, at vi ikke er på vej ind i en såkaldt løn-pris-
spiral?
Højere lønstigninger er en naturlig del af økonomiens tilpasningsmekanisme
og bidrager til en effektiv allokering af ressourcerne. Problemet opstår, hvis
priserne stiger for hurtigt, idet vi så kan komme ind i en løn-pris-spiral med en
hurtig og kraftig forværring af lønkonkurrenceevnen til følge. Det kan lede til,
at mange konkurrenceudsatte virksomheder mister kunder og ordrer samti-
digt.
Ifølge Finansministeriet vil inflationen og presset på arbejdsmarkedet lede til
lønstigninger, der er lidt højere, end de har været siden 2009. Ministeriet for-
venter imidlertid ikke, at der bliver igangsat en egentlig accelererende løn-
pris-spiral. Det skyldes de mere afdæmpede vækstudsigter, der trækker i
modsat retning af kapacitetspresset og inflationen.
Udvalget kunne spørge ministeren, om der slet ikke er tegn på, at hushold-
ningerne forventer, at den høje inflationen er mere permanent? Ministeriet
skriver således, at forbrugertilliden på trods af den høje beskæftigelse er dyk-
ket til et historisk lavpunkt, og husholdningerne er blevet mere tilbagehol-
dende. Hvis husholdningerne forventer en mere permanent høj inflation, må
man forvente en løn-pris-spiral.
Vinkel 5: Forringes overførselsindkomsternes købekraft yderligere i
2023?
I fremskrivningen forringes overførselsindkomsternes og lønmodtagerne kø-
bekraft i 2022, jf. figur 1.8. Faldet er mest udtalt for overførselsmodtagere.
Det skyldes kombinationen af stigende inflation og reguleringen af overfør-
selsindkomsterne herunder ikke mindst teknikken bag den såkaldte satsregu-
leringsprocent. Satsreguleringen følger lønudviklingen på arbejdsmarkedet to
år forinden, og der har været en forholdsvis lav satsregulering i 2022, mens
forbrugerpriserne steg med 7,3 pct. i 2022.
3
3
Samtidig indebærer forhøjet bidrag til obligatorisk pension og afdæmpet regulering i medfør af
2012- skattereformen, at den faktiske regulering af en række overførselsindkomster er mindre
Side 5 | 7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om Økonomisk Redegørelse
2616867_0006.png
Udviklingen forsætter dog tilsyneladende ikke i samme retning for begge
grupper i 2023, idet lønmodtagerne forventes at få en lille reallønsfremgang
(ØR s.124), mens forbrugerpriserne forventes at stige mere end satsregule-
ringsprocenten i 2023. Udvalget kan spørge til, om det ikke er tilfældet, at
overførselsmodtagerne købekraft forringes yderligere i 2023 modsat lønmod-
tagerne, der ser frem til en svag fremgang.
Vinkel 6: Er aftalen om loft for huslejestigninger indregnet i skønnet for
forbrugerprisinflationen i 2023?
Inflationen er i løbet af det seneste år tiltaget fra 1,6 pct. i juli 2021 til 8,7 pct. i
juli 2022. Inflationen er dermed nået op på det højeste niveau siden februar
1983, men forventes at falde til 3,3 pct. i 2023.
Udvalget kan spørge ministeren, om aftalen om loft for huslejestigninger er
indarbejdet i fremskrivningen. Loftet må forventes at forskyde en del af for-
brugerprisinflationen fra 2022 til 2023 og 2024.
Vinkel 7. Et midlertidigt inflationskompensationstiltag kan vel godt øge
inflationen selvom det er fuldt finansieret?
Med finanslovforslaget for 2023 afsætter regeringen en reserve på ca. 2 mia.
kr. til inflationshjælp. Finansministeriet skriver, at ”reserven er fuldt finansieret
inden for de samlede økonomiske rammer på finanslovforslaget. Dermed bi-
drager afsættelsen af reserven ikke til at skubbe yderligere til kapacitetspres
og inflation i forhold til den tidligere planlagte finanspolitik for 2023”, jf. fak-
taark om inflationshjælp.
Det afgørende aspekt må imidlertid være, at det samlede forslag ikke har en
aktivitetsvirkning. Dvs. at reserven inklusiv finansieringen ikke har en større
aktivitetsvirkning end ellers planlagt. I lyset af dette kan udvalget bede mini-
steren præcisere, at det ikke er en tilstrækkeligt, at reserven er fuld finansie-
ret for ikke at skubbe til inflationen – burde den ikke være ”aktivitetsfinansie-
ret”?
Vinkel 8: Har inflationen ledt til en midlertidig forbedring af den struktu-
relle saldo i 2022?
Af Økonomisk Redegørelse fremgår det, at den strukturelle saldo blandt an-
det opjusteres som følge af en opjustering af skønnene for prisudviklingen og
nye oplysninger om skatteindtægter, jf. side 30 øverst.
Udvalget kan bede ministeren uddybe, om det skal forstås på den måde, at
den høje uventede inflation har ledt til en midlertidig strukturel forbedring af
den offentlige saldo i 2022?
Vinkel 9: Er væksten i det offentlige forbrug mindre, hvis der renses for
alle midlertidige forhold?
Side 6 | 7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om Økonomisk Redegørelse
2616867_0007.png
Finansministeriet skriver, at realvæksten i det offentlige forbrug korrigeret for
midlertidige forhold relateret til covid-19 i 2022 og 2023 er højere end væk-
sten i det demografiske træk, jf. side 31. I denne beregning inkluderer mini-
steriet ikke merudgifter relateret til covid-19. Tilsyneladende inkluderer fi-
nansministeriet dog merudgifter til forsvar og modtagelse af fordrevne i for-
bindelse med krigen i Ukraine.
Det at finansministeriet ikke renser for merudgifter til forsvar og modtagelse
af fordrevne i forbindelse med krigen i Ukraine må forventes at lede til en hø-
jere udgiftsvækst i 2022 og 2023 sammenlignet med en situation, hvor mini-
steriet havde renset for disse udgifter.
Finansudvalget kunne spørge til væksten i det offentlige forbrug renset for
alle midlertidige forhold (dvs. både eksklusiv merudgifter relateret til covid-19
og merudgifter til forsvar og modtagelse af fordrevne i forbindelse med krigen
i Ukraine). Herunder om væksten stadig vil kunne dække det demografiske
træk.
Ydermere kunne udvalget spørge om væksten i det offentlige forbrug i 2022
og 2023 kan dække det demografiske- og velstandskorrigerede træk, der er
højere end det rene demografiske træk.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 7 | 7