Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2596575_0001.png
DØR’s forårsrapport 2022
Skriftligt indlæg
Kapitel I og II: Aktuel økonomisk politik, konjunktur og offentlige finanser
31. maj 2022
Konjunktursituationen og finanspolitikken
Dansk økonomi er kommet særdeles stærkt gennem coronapandemien, også i for-
hold til andre EU-lande og USA. Det giver et godt udgangspunkt til at håndtere
de udfordringer, der følger af, at verdensøkonomien er ramt af et nyt, negativt
stød.
Væksten og beskæftigelsesfremgangen i 2021 og starten af 2022 var væsentlig
stærkere end ventet. Virkningerne af den høje inflation, højere renter og øget usik-
kerhed vurderes at ville bremse fremgangen i løbet af 2022. Men usikkerheden om
det videre forløb er meget stor, og risici for BNP-udviklingen er især i nedadgå-
ende retning.
Formandskabet vurderer, at finanspolitikken – trods svag vækst i løbet af 2022 –
burde være strammere i 2022. Denne vurdering er dog ikke ledsaget af forslag til
stramninger.
Finanspolitikken blev lempet betydeligt i 2020 og 2021 med midlertidige kompen-
sationsordninger, udbetaling af feriepenge og andre stimuli-tiltag. Det var der bred
opbakning til.
Den ekspansive finanspolitik under coronapandemien påvirker også finanspolitik-
kens aktivitetsvirkning i 2022 via forsinkede virkninger. Når midlertidige tiltag op-
hører, indebærer det imidlertid en reel stramning – hvilket også er baggrunden for,
at tiltag i lyset af coronapandemien overvejende har været af midlertidig karakter.
Det er Finansministeriets vurdering, at finanspolitikken – trods nye udgifter i lyset
af Ruslands invasion i Ukraine – strammes med en finanseffekt på -1,5 pct. af
BNP i 2022 og underliggende også strammes til næste år svarende til -0,7 pct. af
BNP. Finanspolitikken for 2023 fastlægges først til efteråret.
Formandskabet nævner et lavere rentefradrag – dog uden at anbefale det direkte i
forhold til konjunkturpolitikken. Formandskabet påpeger strukturpolitiske argu-
menter for at reducere rentefradraget. Forslaget vil på nogle punkter, men ikke
alle, trække i retning af øget symmetri i kapitalindkomstbeskatningen. Finansmini-
steriet bemærker, at rentefradraget bl.a. skal ses i lyset af det brede forlig om den
fremtidige boligbeskatning, der skal træde i kraft i 2024, og at der ikke er planer
om ændringer i forhold hertil.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: DØR's forårsrapport 2022
Side 2 af 4
Den usikre situation Danmark står i efter Ruslands invasion i Ukraine, taler efter
Finansministeriets vurdering for at se udviklingen an frem mod tilrettelæggelsen af
finanspolitikken for næste år. Der er som nævnt i forvejen lagt op til en underlig-
gende stramning af finanspolitikken i 2023. I den forbindelse kan det også bemær-
kes, at formandskabets prognose indebærer en gradvis konjunkturnormalisering
ind i 2023 uden en accelererende løn-prisspiral, hvilket kan ses som en ”blød lan-
ding”.
Budgetlov – og udgifter direkte relateret til Ukraine
Finansministeriet noterer sig formandskabets opbakning til, at det er økonomisk
velbegrundet at sænke underskudsgrænsen for det strukturelle underskud til 1 pct.
af BNP som er aftalt i forbindelse med
Det nationale kompromis om dansk sikkerheds-
politik.
Det flugter med Finansministeriets vurdering i publikationen
Erfaringer med
budgetloven 2014-2020, Finansministeriet, april 2022.
Formandskabet har en nuanceret diskussion af, hvilke udgifter der er ”direkte re-
lateret” til krigen i Ukraine. Det vurderes, at øgede udgifter til flygtninge, nød-
hjælp og våbenleverancer er direkte knyttet til krigen, og at de dermed kan undta-
ges fra saldogrænsen begrundet i exceptionelle omstændigheder.
Derimod vurderer formandskabet, at varmechecken er udtryk for et fordelingspo-
litisk valg, som kun indirekte er knyttet til krigen, og at udgifterne derfor ikke bør
kunne undtages fra saldogrænsen.
Finansministeriets tilgang er at følge EU-reglerne så tæt som muligt. Finansmini-
steriet bemærker, at det er
den særlige omstændighed,
der giver anledning til tiltag, der
skal være exceptionel og uden for statens kontrol. Det er ikke
udgifterne
som sådan,
der skal være uden for statens kontrol. Udgifter til våben til Ukraine er fx heller
ikke uden for statens kontrol. Det er Finansministeriets vurdering, at et tiltag som
varmechecken, eller tiltag som varetager sociale hensyn i lyset af de abrupte og
markante prisstigninger, under EU-reglerne kan anses for direkte relateret til de
særlige omstændigheder, som udløser undtagelsesbestemmelsen.
Finansministeriet finder på den baggrund ikke, at rapporten giver anledning til at
ændre fortolkningen af EU-reglerne.
Finansministeriet bemærker, at det er centralt – både for at kunne håndtere ekstra-
ordinære omstændigheder og for budgetlovens langsigtede levedygtighed – at der
er fleksibilitet i loven i forbindelse med ekstraordinære omstændigheder.
Kapitel III: Låneregulering på boligmarkedet
Siden Finanskrisen i 2008 er der indført en lang række tiltag rettet mod hushold-
ninger og kreditinstitutter for at mindske finansielle risici fra boligmarkedet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: DØR's forårsrapport 2022
Side 3 af 4
I den finansielle regulering er der begrænsninger i adgangen til afdragsfrihed – og
kreditinstitutterne er i dag velkapitaliserede. Det er et helt andet og sundt udgangs-
punkt end før finanskrisen.
Husholdningerne er også samlet set velpolstrede som følge af høj opsparing og
forudgående års formuegevinster. Samtidig er boligbyrden set for hele landet un-
der ét ikke usædvanligt høj.
Finansministeriet er helt enig med formandskabet i, at det er særdeles vigtigt at
have øje for både omkostninger og gevinster ved potentielle tiltag.
Kapital IV: Tilgangseffekter ved ændrede dagpengeregler
Finansministeriet vil gerne kvittere for, at formandskabet har taget hul på opgaven
med eftersyn af de økonomiske ministeriers regneprincipper. Finansministeriet ser
frem til det løbende arbejde med eftersynet af regneprincipperne, som er et vigtigt
emne – både ift. konsekvensvurderinger, åbenhed og det praktiske arbejde i mini-
sterierne. Derfor har Finansministeriet også i dette skriftlige indlæg lagt vægt på at
kommentere på det faglige indhold samt på perspektiver ift., hvordan eftersynet
kan operationaliseres, herunder anvendes i praksis i de økonomiske ministerier.
I forhold til dynamiske virkninger af ændringer af dagpengereglerne mv. noterer
Finansministeriet sig, at formandskabet finder, at der er tilgangseffekter ved æn-
drede dagpengeregler. Det er Finansministeriet enige i, hvilket også ligger til grund
for ministeriernes regneprincipper.
Finansministeriet noterer sig også, at formandskabet har forbehold over for de
konkrete eksisterende regneprincipper for tilgangseffekter. I forbindelse med ef-
tersynet værdsætter Finansministeriet, at formandskabet gennemgår forskelligt lit-
teratur, herunder med henblik på at understøtte brugen af nyeste viden mv. Fi-
nansministeriet efterspørger imidlertid, at formandskabet fremadrettet i højere
grad opstiller en vurdering af litteraturen med henblik på at vurdere det akademi-
ske niveau og overførbarheden. Som Finansministeriet umiddelbart læser studi-
erne bragt frem af formandskabet, er en række af studierne ikke udgivet i akade-
miske tidsskrifter og dermed ikke peer-reviewed, ligesom der kan være tvivl om
overførbarheden til en dansk kontekst. En række af formandskabets konklusio-
nerne i kapitlet baserer sig således på studier fra lande, hvor det ikke er oplagt, at
de empiriske resultater umiddelbart kan overføres til dansk kontekst, fx Brasilien
og Italien.
Derudover bemærker Finansministeriet, at formandskabet ikke kommer med kon-
krete anbefalinger til, hvordan deres input skal omsættes til operationelle ændrin-
ger af regneprincipperne. Formandskabets gennemgang lægger umiddelbart spor
ud til en
"metodisk tilgang, der i højere grad undersøger de aggregerede konsekvenser af ændrin-
ger i dagpengesystemet"
samt konkluderer, at
"En fremtidig sanering af regnereglerne bør søge
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: DØR's forårsrapport 2022
Side 4 af 4
at inddrage og skaffe et stærkere empirisk grundlag for de mekanismer, som forskningslitteratu-
ren har vist er vigtige for, hvordan ændringer af dagpengeregler påvirker tilgangen til dagpenge".
Samtidig anerkender formandskabet, at
"der er lagt en stor indsats i arbejdet med regne-
regler på dagpengeområdet".
Finansmisteriet noterer slutteligt, at formandskabet ikke afviser, at skønnene bag
adfærdsvirkningerne af dagpengetiltagne fra
Aftale om en ny reformpakke for dansk
økonomi
er middelrette, men blot finder, at skønnene både kan være over- eller un-
dervurderede. I den forbindelse bemærker Finansministeriet, at tilgangseffekterne
i aftalen kun udgør 5-10 pct. af det samlede skøn for nettobeskæftigelsesvirknin-
gen af dimittendtiltagene og beskæftigelsestillægget. Formandskabet ser specifikt
på tilgangseffekter og ikke på de samlede dynamiske virkninger ifm. ændringerne
af dagpengereglerne. Usikkerheden omkring størrelsen på tilgangseffekter udgør
derfor kun en mindre andel af den samlede usikkerhed omkring beskæftigelses-
virkningen, som der sagens natur altid vil være ved alle konsekvensvurderinger.
Finansmisteriet ser frem til fortsat dialog om, hvad formandskabet konkret vurde-
rer, der bør ændres i praksis. Ligeledes opfordrer Finansministeriet formandskabet
til fremadrettet at have et særskilt fokus på at bygge bro over til, hvordan regne-
principperne løbende anvendes i praksis, dvs. også forholde sig fx til afvejning
mellem forholdsvis simple regnemodeller og forskellige teoretiske kanaler, som
adfærden ved et givent tiltag evt. kan påvirkes igennem. Det er vigtigt, at eftersy-
net af regneprincipper kan påvirke den praktiske hverdag, hvis eftersynet skal
kunne få størst mulig effekt.