Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2594741_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport maj 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
Rapport - Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 5
Metode...................................................................................................................... 5
Udrulningskort .................................................................................. 6
Programrisici ..................................................................................... 8
Projektstatus ................................................................................... 10
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 10
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 13
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 16
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 18
S-bane ..................................................................................................................... 21
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0003.png
Rapport - Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
I alt er 185 tog udrustet med nyt ombordudstyr, og 171 tog af disse er godkendt til drift.
De største milepæle i 2022 er at sikre, at et tilstrækkeligt antal IC3 og IR4 er udrustet til december,
hvor de skal kunne køre via den nye bane mellem København og Ringsted. Planerne for IC3 og IR4
er stadig under pres, hvorfor mitigerende handlinger fortsat undersøges.
I alt er 56 IC3-tog udrustet og godkendt til drift. Ibrugtagningstilladelsen til First of Class for den
anden serie er forsinket tre uger, men forventes fortsat opnået i juni. Installation af det første se-
rietog er næsten afsluttet, men serieudrustningen er sat på hold grundet den udskudte ibrugtag-
ningstilladelse, og arbejdet genoptages sandsynligvis først til august. Når sikkerhedsdokumenta-
tionen er fremsendt til ERA, vil planen for den resterende udrustning blive konsolideret.
I alt er ti IR4-tog nu udrustet og godkendt til drift. Ibrugtagningstilladelsen til kørsel med level 2
forventes fortsat opnået i september, og det er også fortsat forventningen, at de 24 tog vil være
klar til oktober.
Det er nu afklaret med Trafikstyrelsen, at Indusi ikke kan udrustes som en del af den anden IC3-
serie. Der vil derfor være brug for en ny typegodkendelse fra Trafikstyrelsen, inklusiv for en ny
First of Class. Det vil dog være muligt at genbruge en meget stor del af dokumentationen fra den
tidligere IC3-serie.
Fjernbane Vest
I alt er tre strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 268 km. Fremdriften følger
fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn.
Ibrugtagning af (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4) er den næste store milepæl i Vest-
danmark. Ibrugtagningen gik planmæssigt i gang medio maj og løber over en række etaper frem
til august 2022. Når strækningen er ibrugtaget, vil yderligere godt 200 km være i drift med ERTMS.
Der er nu indgået aftale om, at ibrugtagningen af (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) RO6
sammenlægges med ibrugtagning af de ændringer, som med leverandøren er aftalt implemente-
ret som en del af Concept for Change (CFCv2). En optimering af planerne for hhv. RO6 og æn-
dringerne har gjort, at den samlede ibrugtagning kan ske som forudsat for RO6, dvs. i 2. kvartal
2023. Grundet sammenlægningen er risikoniveauet som forventet nedskrevet fra højt til middel.
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem, svarende til 122 km. Senest
overgik strækningen Mogenstrup-Rødby til ERTMS i december 2021.
Banedanmark er bekymret over Alstoms fremdrift med at sikre, at der kan implementeres et til-
strækkeligt stabilt system på den næste strækning, (København)-(Ringsted), som efter planen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0004.png
Rapport - Signalprogrammet
ibrugtages til december, som den næste store leverance i Østdanmark. På den baggrund, og da
Alstom i deres projektplaner melder forsinkelser af andre strækninger, er den overordnede status
fortsat gul.
Banedanmark er som tidligere rapporteret ikke tilfreds med leverandørens fremdrift på (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1), og denne fremdrift er ikke forbedret siden sidst. Banedanmarks ledelse
var i starten af maj på sitevisit i Bologna for at diskutere den manglende fremdrift på RO1. Endvi-
dere er en repræsentant for Alstoms topledelse blevet bedt om at komme til København i uge 21
for at fremlægge mulige scenarier for ibrugtagningen af RO1 for Banedanmarks direktion. Risiko-
profilen på leverancen har været stigende de seneste måneder og denne måned udgår risikovur-
deringen, da Banedanmark på baggrund af den manglende fremdrift over det seneste lange
stykke tid vurderer, at en forsinkelse på 3-4 måneder er meget sandsynlig.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke har været som forudsat. Fremdriften er fortsat ikke som aftalt, og Alstom er nu så
forsinket på flere af leverancerne, at det vil være nødvendigt at justere planen for implemente-
ringsfaserne pga. den lave fremdrift med den første fase. Banedanmark afventer derfor et reali-
stisk planudspil fra leverandøren, som det pt. er uvist, hvornår Banedanmark modtager. Banedan-
mark ønsker desuden at foretage en audit af Alstoms styring af de aftaler, som de har indgået
med deres underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter. Alstom har imidlertid meddelt
Banedanmark, at de ikke er i stand til for nuværende at deltage i en sådan. Den overordnede sta-
tus er på den baggrund fastholdt som gul med en tendens mod rød.
S-bane
Projektet følger fortsat planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle stræknin-
ger i slutningen af 2022. På den baggrund er status grøn.
Den næste leverance på S-banen er ibrugtagningen af RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frede-
rikssund/Høje Taastrup), som efter planen sættes i drift i september 2022. Herefter vil hele S-ba-
nen køre med det nye signalsystem.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/22
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, og Banedanmarks vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår
derfor også af denne rapport.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/22
3 Udrulningskort
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/22
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/22
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 10 programrisici, som overordnet set kan inddeles i følgende
fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og
vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 10 programrisici fremgår af
tabellen nedenfor.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kom-
munikations-delsystemer) 2022
Myndighedskrav
Myndighedsbehandling i henhold til EU’s 4. jernbane-
pakke og påvirkning af ombordudrustningen
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og projekt-
ledere til det digitale jernbanenet
Ressourcer
Mangel på instruktører til træning af Banedanmark-
medarbejdere i ETCS-systemet
Mangel på validatorer
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/22
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS
er under udrulning
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Joint Test Lab (JTL) Præ-produktionsmiljø ”Forvalt-
ningsmiljø” (risiko for manglende testkapacitet til
produktionstest, der vil forhindre en yderligere udrul-
ning i overensstemmelse med programplanen)
Håndtering af Masterdata
IT og data
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leve-
rancer
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/22
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
I alt er 185 tog udrustet med nyt ombordudstyr, og 171 tog af disse er godkendt til drift. De største
milepæle i 2022 er at sikre, at et tilstrækkeligt antal IC3 og IR4 er udrustet til december, hvor de
skal kunne køre via den nye bane mellem København og Ringsted. Planerne for IC3 og IR4 er stadig
under pres, hvorfor mitigerende handlinger fortsat undersøges. Øvrige passagertog forventes klar
til det tidspunkt, hvor de skal bruges.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Milepælen for de tog, som skal være klar til ibrugtagning af København-Ringsted, er markeret
gul. Det skyldes, at sagsbehandlingen og sagsbehandlingstiderne for udstedelse af ibrugtag-
ningstilladelser efter 4. jernbanepakke er blevet længere, hvorfor der er ændringer til udrust-
ningsplanen. Togene forventes fortsat klar i tide, men den tidsmæssige reserve er reduceret.
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Ultimo
2022
2023
2025
2028
29 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge
(NOV20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
12 Lokaltog
43 Arriva
Behov:
Lint41 til Struer-
46 IC3
Holstebro
(JUN21)
(OKT20)
20 IC3
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs til K24
17 Indusi) til
ultimo 2028
København- •
Behov:
13
brug på Aarhus- (Kystbanen)
Ringsted:
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Nykøbing F.
•√
12 ABs
medio 2023
(MAR21)
• 72 IC3
• 24 IR4
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC2022
ISSUE
I alt er 56 tog udrustet og godkendt til drift. Ibrugtagningstilladelsen til First of Class
(FoC) for den anden serie er forsinket tre uger, men forventes fortsat opnået i juni. Instal-
lation af det første serietog er næsten afsluttet, men serieudrustningen er sat på hold
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/22
grundet den udskudte ibrugtagningstilladelse, og arbejdet genoptages sandsynligvis
først til august, hvilket bl.a. skyldes sporarbejde omkring Langå, hvor IC3 bliver udrustet.
Efter planen vil sikkerhedsdokumentationen for FoC’en sendes via ERA’s One-Stop-Shop-
portal til Trafikstyrelsen i uge 21, hvorefter der vil være en forventet sagsbehandlingstid
på seks uger.
Når sikkerhedsdokumentationen er fremsendt til ERA, vil planen for den resterende ud-
rustning blive konsolideret. Med en lineær fremskrivning af udrustningsplanen vil der
være udrustet i alt 68 tog primo december, alle 72 tog (dvs. de resterende fire) primo fe-
bruar 2023, og de 79 tog til april 2023. Dette afhænger dog af, hvornår serieudrustnin-
gen genoptages.
Klar
DSB IC3 Indusi
Afventer
afklaring
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
Som tidligere rapporteret er det i samråd med DSB besluttet at indstille en særlig om-
bygning af de 17 IC3-tog. De 17 togsæt skal i stedet ombygges til brug i den indenland-
ske togtrafik efter samme model, som de første 56 IC3 (serie 2).
Det er nu afklaret med Trafikstyrelsen, at Indusi ikke kan udrustes som en del af den an-
den IC3-serie. Der vil derfor være brug for en ny typegodkendelse fra Trafikstyrelsen, in-
klusiv for en ny First of Class. Det vil dog være muligt at genbruge en meget stor del af
dokumentationen fra den tidligere IC3-serie. Indtil der foreligger plan for udrustning, fo-
retages der ingen risikovurdering.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
OKT23
-
Buffer
4 år og11
mdr.
Behov
ULT28
Der er ingen ændringer siden sidst, og togene forventes fortsat klar til oktober 2023.
Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægspla-
nen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028. Det er i samarbejde med Lokaltog aftalt,
at udrustningen sker så smidigt og enstrenget som muligt. Togene forventes klar i okto-
ber 2023 og dermed i tide.
Klar
DSB Abs
(dobbeltdækkertog)
JAN23
< 10 %
< 1 mdr.
(Mod
ULT28 –
behov)
Buffer
7 mdr.
Behov
K24
10-20 %
< 1 mdr.
(DEC23)
I alt er 14 tog udrustet og godkendt, og der resterer alene de 11 tog, der udgør den an-
den serie. Ibrugtagningstilladelsen forventes fortsat opnået i august, og den fulde flåde
på 25 forventes fortsat klar i april 2023, hvilket er i god tid inden forudsat. Ibrugtagnings-
tilladelsen til kørsel med level 2 for de første 12 tog forventes opnået i oktober.
Klar
DSB IR4
OKT22
Buffer
2 mdr.
Behov
DEC22
I alt er ti tog nu udrustet og godkendt til drift. Ibrugtagningstilladelsen til kørsel med le-
vel 2 forventes fortsat opnået i september, og det er fortsat forventningen, at de 24 tog
vil være klar til oktober.
40-60 %
1-2 mdr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/22
(DEC22)
Klar
F
Lokaltog IC2
OKT23 AUG23
Buffer
-
Behov
MED23
Ibrugtagningstilladelsen forventes nu opnået i august, hvilket er en fremrykning, som
skyldes en optimering af sikkerhedsarbejdet. Dette har en positiv indflydelse på starten
og afslutningen af serieudrustningen. Serieudrustningen påbegyndes i november 2022,
og serien forventes klar i august 2023.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er ti køretøjer udrustet, hvoraf tre er godkendt til drift. Der meldes løbende om for-
sinkelser af arbejdskøretøjerne. Det skyldes bl.a. Banedanmarks prioritering i forbindelse
med sikkerhedsarbejdet og forsinkelser hos Alstom. Forsinkelserne kan blive kritiske for
vedligehold på allerede udrullede strækninger, hvorfor Banedanmark er opmærksomme
på prioriteringen og indgår i tæt dialog med Alstom om, hvordan forsinkelser kan redu-
ceres.
20-40 %
< 1 mdr.
(AUG23)
-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/22
5.2 Fjernbane Vest
I alt er tre strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 268 km. Fremdriften følger
fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn. Ibrugtagning af
(Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4) er den næste store milepæl i Vestdanmark. Ibrug-
tagningen gik planmæssigt i gang medio maj og løber over en række etaper frem til august 2022.
Når strækningen er ibrugtaget, vil yderligere godt 200 km være i drift med ERTMS.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første
strækning i Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu
på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning
skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjyl-
land er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gennemføres in-
den 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en
vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets ud-
rulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
(OKT18)
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Klar
(Vejle)-Holstebro-Herning-
(Skanderborg) (RO4)
SEP22
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT22
Det seneste møde i Commissioning Board (CB) blev afholdt i uge 18. Dette er umiddel-
bart det sidste.
Ibrugtagningstilladelsen blev udstedt af Trafikstyrelsen den 5. maj, hvorefter ibrugtagnin-
gen af den første etape fandt sted fra den 12.-13. maj. Som det er normalt når en ny
ibrugtagning igangsættes, var der nogle udfordringer, men ibrugtagningen blev afsluttet
med et par timers forsinkelse og overordnet set var forløbet tilfredsstillende. Et teknisk
forhold bliver pt. undersøgt, da det påvirker punktligheden, idet der er lidt ventetid ved
den midlertidige overgang fra det nye system til det gamle. Ibrugtagningen af anden
etape vil efter planen ske fra den 20.-23. maj.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/22
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Strækningen forventes ibrugtaget inden for Anlægsplanen, og der er nu indgået aftale
om, at ibrugtagning sammenlægges med ibrugtagning af de ændringer, som med leve-
randøren er aftalt implementeret som en del af Concept for Change (drejer sig bl.a. om
opgraderingen af fire overkørsler). Dette sker på både Banedanmarks og leverandørens
anbefaling. En optimering af planerne for hhv. RO6 og ændringerne har gjort, at den
samlede ibrugtagning kan ske som forudsat for RO6, dvs. i 2. kvartal 2023.
Som forventet er risikoniveauet denne gang nedskrevet fra højt til middel grundet sam-
menlægningen.
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2023
20-40 %
1-2 mdr.
(2. kvt.
2023)
Buffer
1 år
Behov
Før RO1N
Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023, men plandetaljerne er ikke
på plads, hvorfor der endnu ikke fremgår et milepælsoverblik.
Leverancen omfatter tre dele: funktionalitet, som er udskudt efter aftale mellem Ba-
nedanmark og leverandøren, funktionalitetsforbedringer samt ny funktionalitet ønsket af
Banedanmark. Leverandøren har på nuværende tidspunkt igangsat deres softwareudvik-
ling fsva. de to første dele, og der foreligger en aftale fsva. de nye funktionaliteter.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
3. kvt. 2024
-
Buffer
2 år og 3 mdr.
Behov
ULT26
20-40 %
3-4 mdr.
(3. kvt.
2024)
Der afventes en tilbagemelding om hvorvidt det af hensyn til trafikbetjeningen er muligt
at håndtere en fremrykning af nye signaler på strækningen Esbjerg – Lunderskov i for-
hold til det udmeldte tidspunkt i anlægsplanen. Umiddelbart synes en fremrykning til kø-
replanskiftet i december 2024 håndterbar, men det præcise tidspunkt skal dog endeligt
vurderes i forhold til produktionsplanerne.
Installationsarbejdet pågår på strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov og forventes
igangsat mellem Bramming og Tønder til juni med afslutning til oktober.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen og er planlagt til at ske i
to etaper fra august til oktober 2024. Der er ingen ændringer siden sidst, men det under-
søges pt. om der kommer flere ændringer fra Langå-Hadsten-projektet, som kan påvirke
SP’s design, og dermed potentielt få indvirkning på planen.
40-60 %
3-4 mdr.
(4. kvt.
2024)
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/22
Klar
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
4. kvt. 2025/Januar ’26
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Der er ingen ændringer siden sidst, og strækningen forventes ibrugtaget som forudsat i
Anlægsplanen, dvs. at Aarhus H ibrugtages til sidst i de første uger af januar 2026. Der er
ingen ændringer siden sidst.
Klar
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
MED27
Arbejdet med strækningen er nu igangsat og Banedanmark vil efter planen levere data-
input til leverandøren snarest. Da ibrugtagning fortsat er flere år ud i fremtiden, er plan-
detaljerne endnu ikke på plads, men det er fortsat forventningen, at ibrugtagning vil ske i
overensstemmelse med Anlægsplanen, dvs. i 2027.
-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/22
5.3 Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Banedanmark er yderligere bekymret over Alstoms
fremdrift med at sikre, at der kan implementeres et tilstrækkeligt stabilt system på den næste
strækning, (København)-(Ringsted), som efter planen ibrugtages til december som den næste
store leverance i Østdanmark. På den baggrund, og da Alstom i deres projektplaner melder for-
sinkelser af andre strækninger, er den overordnede status fortsat gul.
Banedanmark har i marts 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning, og leve-
ranceplanen for de avancerede funktioner i trafikstyringssystemet (TMS). Udviklingen af trafiksty-
ringssystemet forløber ikke som forudsat, hvorfor Banedanmark nu vurderer, at Alstom er nødt til
at genplanlægge udrulningen af de avancerede trafikstyringsfunktioner. Banedanmark følger si-
tuationen nøje.
Udrulningsplanen omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Al-
stom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til Anlægsplanen.
Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald der indgås
aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte er en option
i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering, at introdukti-
onen af Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningsplanen ikke vil ændre ved, at den samlede udrul-
ning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrul-
ningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvor-
når de skal lægges ind i udrulningsplanen. Signalprogrammet har vurderet mulige scenarier med
Banedanmark Planlægning, som vil blive inkluderet i den næste version af Anlægsplanen.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej for udrulningen af nye signaler i Østdanmark følger af den strategi, der er frem-
sat i Anlægsplanen og er visualiseret af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage
teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F, da
det var forudsætningen for, at der kunne køre tog på strækningen efter større sporombygning.
Ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) (RO1) er på kritisk vej, og Banedanmark er meget be-
kymret for fremdriften i Alstoms leverancer. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver
enkelt ibrugtagning foretager en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt
god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
December 2022
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/22
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
DEC22
Buffer
-
Behov
ULT22
Som det har fremgået af de seneste rapporter, er Banedanmark ikke tilfreds med leve-
randørens fremdrift, og denne fremdrift er ikke forbedret siden sidst. Banedanmarks le-
delse var i starten af maj på et sitevisit i Bologna for at diskutere den manglende frem-
drift på RO1. Endvidere er en repræsentant for Alstoms topledelse blevet bedt om at
komme til København i uge 21 for at fremlægge mulige scenarier for ibrugtagningen af
strækningen på Banedanmarks direktionsmøde. På den baggrund udgår risikovurderin-
gen. Banedanmark vurderer, at en forsinkelse på 3-4 måneder er meget sandsynlig.
Der er foretaget forskellige tests siden sidst, bl.a. er den første Site Acceptance Test ved
lav hastighed gennemført. Banedanmark afventer resultaterne herpå. System Factory Ac-
ceptance Test, som er et kardinalpunkt for at vurdere fremdriften, er for nuværende plan-
lagt afholdt fra slutningen af juli.
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagning forventes at finde sted inden for Anlægsplanen.
Alstom melder fortsat om forsinkelser på sidste del af signallayoutet. Banedanmark har
ikke accepteret denne forsinkelse, og er i dialog med leverandøren herom.
Klar
(København)-(Peberholm)
(RO4)
ULT25
20-40 %
3-4 mdr.
(ultimo
2024)
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
3-4 mdr.
(ultimo
2025)
Ibrugtagning planlægges fortsat at ske ved udgangen af 2025 i overensstemmelse med
Anlægsplanen.
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
-
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
-
Der er ingen ændringer siden sidst, og
ibrugtagning er planlagt til 2. halvår 2025.
Analysen af det arbejde, som allerede er udført på strækningen, fortsætter med henblik
på at konsolidere planen og lægge en plan for, hvornår arbejdet med strækningen gen-
optages. Banedanmark forventer, at Alstom leverer et revideret planudkast efter det gen-
opstartsmøde, som er planlagt afholdt inden sommerferien.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/22
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke har været som forudsat. Fremdriften er fortsat ikke som aftalt, og Alstom er nu så
forsinket på flere af leverancerne, at det vil være nødvendigt at justere planen for implemente-
ringsfaserne pga. den lave fremdrift med den første fase. Banedanmark afventer derfor et reali-
stisk planudspil fra leverandøren, som det pt. er uvist, hvornår Banedanmark modtager. Banedan-
mark ønsker desuden at foretage en audit af Alstoms styring af de aftaler, som de har indgået
med deres underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter. Alstom har imidlertid meddelt
Banedanmark, at de ikke er i stand til for nuværende at deltage i en sådan. Den overordnede sta-
tus er på den baggrund fastholdt som gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at
den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle
af it-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-
leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen, bl.a. hvis den systemtekniske integration
mellem øst og vest kommer senere, og den trafikale håndtering af systemerne dermed ikke kan
udnyttes fuldt ud før senere.
Kritisk vej og fremdrift
IT-leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1. Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
2. Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
3. Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to
trafiktårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange
eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter
uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Med den aftale, som i marts 2021 blev indgået med Alstom, foreligger der nu en aftalt plan for
dels de resterende leverancer på trin 2, dels for de avancerede funktioner. Planen, som også ud-
gør den kritiske vej, fremgår af overblikket herunder.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførsel og skulle efter planen være afsluttet i 2023,
mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) forventes gennemført i årene derefter. Pla-
nen for alle faser skal nu genbesøges henset til den manglende fremdrift. På den baggrund er
den første fase nu rød, mens de efterfølgende faser er gule, da det på nuværende tidspunkt ikke
er klart for Banedanmark, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/22
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC22
Status for afslutning af fasen er denne gang ændret til rød, da Banedanmark ikke mener,
at fremdriften er som forudsat, hvilket også har konsekvenser for den efterfølgende fase,
og da leverandøren ikke kan fremvise en plan for leverancen. Af kapitlet om udrulningen
i Østdanmark fremgår en status på aktiviteter på København-Ringsted. Henset til det
manglende plangrundlag udgår risikovurderingen denne gang.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021). Henset til udfordringerne med
trafikstyringssystemsudviklingen, afklarer Banedanmark pt., hvor stor en del af
basisfunktionerne, der kommer med ibrugtagning af København-Ringsted. Dette danner
grundlag for den yderligere integration på tværs af øst og vest samt yderligere
automatisering.
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der nu er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Den operationelle ibrugtagning sker i december 2023. Henset til det
manglende plangrundlag udgår risikovurderingen af afslutningen af fasen denne gang.
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Banedanmark vurderer, at der – henset til forsinkelserne af de første faser – skal kigges
på planlægningen af de resterende trafikstyringssystems udviklingsfaser også. Det er for
nuværende ikke klart for Banedanmark, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt, hvorfor
status er fastholdt som gul og risikovurderingen er suspenderet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/22
Efter planen vil den generiske sikkerhedskritiske systemudvikling i Østdanmark være af-
sluttet med denne fase, når Roskilde-Holbæk-Kalundborg ibrugtages ultimo 2024. Der-
udover vil første del af de avancerede trafikstyringsfunktioner være implementeret.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Udviklingen i denne fase er fortsat på et tidligt stadie. Som for fase 3 gælder det, at det
for nuværende ikke er klart, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt, hvorfor status er fast-
holdt gul. Fasens afslutning er planlagt at ske med ibrugtagning af Odense-Svendborg.
Fasen består primært af forberedende udvikling af de mange avancerede funktioner, som
ibrugtages i forbindelse med fase 5.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Udviklingen i denne fase er fortsat på et tidligt stadie. Som for fase 3 og 4 gælder det, at
det for nuværende ikke er klart, hvorvidt der vil være en kaskadeeffekt, hvorfor status er
fastholdt gul for milepæl 1-3 og nu er afslutningen af fasen af samme årsager også mar-
keret gul.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
2594741_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/22
5.5 S-bane
Projektet følger fortsat planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle stræknin-
ger i slutningen af 2022. På den baggrund er status grøn.
Den næste leverance på S-banen er ibrugtagningen af RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frede-
rikssund/Høje Taastrup), som efter planen sættes i drift i september 2022. Herefter vil hele S-ba-
nen køre med det nye signalsystem.
Banedanmark arbejder stadig på en løsning for den kommende konvertering af den del af fre-
kvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark forventer snart at kunne afslutte forpro-
jektet, der har til formål at fastsætte den tekniske løsning.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
Klar
Sydhavn-Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje Taastrup
(RO Syd)
SEP22
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT22
Projektet følger fortsat planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle
strækninger i slutningen af 2022. Den næste leverance på S-banen er ibrugtagningen af
RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup), som efter planen sæt-
tes i drift i september 2022. Herefter vil hele S-banen køre med det nye signalsystem.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Statusrapport for Signalprogrammet maj 2022, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport maj 2022
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V