Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 1. kvartal 2022
Projektets status
•
•
•
Næste generation Digital Post blev lanceret den 21. marts 2022.
Det samme gjorde visningsklienterne på borger.dk og Virk, Digital Post-appen
samt de kommercielle visningsklienter e-Boks og Mit.dk.
Den første uge var der 3,5 mio. logins til Digital Post på tværs af visningskli-
enterne.
Projektets fremdrift
•
•
•
•
•
•
•
Forud for lanceringen havde Digitaliseringsstyrelsen godkendt den kravsatte
Go-live readiness rapport udarbejdet af Netcompany. Dermed kunne Digitali-
seringsstyrelsens juridiske overtagelse af løsningen finde sted i forbindelse
med lanceringen.
Torsdag den 17. marts kl. 17 blev der lukket for myndighedernes mulighed for
afsendelse af masseforsendelser til e-Boks og fredag den 18. marts kl. 17 for
enkeltforsendelser. I mellemtiden fik myndigheder mulighed for at sætte for-
sendelser i kø til afsendelse. Disse blev tilgængelige for modtagerne i den nye
løsning fra lanceringstidspunktet mandag den 21. marts kl. 9.
I weekenden forud for lanceringen af den nye løsning gennemførtes den plan-
lagte omstillingsperiode, hvor de sidste data blev overført og konverteret fra e-
Boks til den nye løsning.
Digital Post-løsningen blev lanceret efter planen og har generelt været stabil i
drift med kun få og kortvarige driftsudfordringer.
Siden lancering har fokus været på at sikre stabil drift i løsningen, men også på
at bistå med fejlsøgning hos myndigheder og leverandører, der oplever fejl i
egne systemers integration til den nye løsning.
Digitaliseringsstyrelsen har i forbindelse med lanceringen iværksat et forøget
supportberedskab til at bistå borgere, virksomheder og myndigheder med den
nye løsning.
I forbindelse med lanceringen er der opstået enkelte sikkerhedshændelser i
løsningen, som Digitaliseringsstyrelsen har anmeldt til Datatilsynet. Digitalise-
ringsstyrelsen har i samarbejde med leverandøren, Netcompany, sørget for at
de opståede hændelser er håndteret så hurtigt som muligt.
Status for visningsklienter
Siden lanceringen har borgere kunnet tilgå Digital Post på borger.dk, i Digita-
liseringsstyrelsens Digital Post-app og på de kommercielle visningsklienter-
Mit.dk, der drives af Netcompany, og e-Boks samt i deres respektive apps.
Virksomheder har desuden kunnet tilgå post i visningsklienten på Virk.
•