Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2593501_0001.png
Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 1. kvartal 2022
Projektets status
Næste generation Digital Post blev lanceret den 21. marts 2022.
Det samme gjorde visningsklienterne på borger.dk og Virk, Digital Post-appen
samt de kommercielle visningsklienter e-Boks og Mit.dk.
Den første uge var der 3,5 mio. logins til Digital Post på tværs af visningskli-
enterne.
Projektets fremdrift
Forud for lanceringen havde Digitaliseringsstyrelsen godkendt den kravsatte
Go-live readiness rapport udarbejdet af Netcompany. Dermed kunne Digitali-
seringsstyrelsens juridiske overtagelse af løsningen finde sted i forbindelse
med lanceringen.
Torsdag den 17. marts kl. 17 blev der lukket for myndighedernes mulighed for
afsendelse af masseforsendelser til e-Boks og fredag den 18. marts kl. 17 for
enkeltforsendelser. I mellemtiden fik myndigheder mulighed for at sætte for-
sendelser i kø til afsendelse. Disse blev tilgængelige for modtagerne i den nye
løsning fra lanceringstidspunktet mandag den 21. marts kl. 9.
I weekenden forud for lanceringen af den nye løsning gennemførtes den plan-
lagte omstillingsperiode, hvor de sidste data blev overført og konverteret fra e-
Boks til den nye løsning.
Digital Post-løsningen blev lanceret efter planen og har generelt været stabil i
drift med kun få og kortvarige driftsudfordringer.
Siden lancering har fokus været på at sikre stabil drift i løsningen, men også på
at bistå med fejlsøgning hos myndigheder og leverandører, der oplever fejl i
egne systemers integration til den nye løsning.
Digitaliseringsstyrelsen har i forbindelse med lanceringen iværksat et forøget
supportberedskab til at bistå borgere, virksomheder og myndigheder med den
nye løsning.
I forbindelse med lanceringen er der opstået enkelte sikkerhedshændelser i
løsningen, som Digitaliseringsstyrelsen har anmeldt til Datatilsynet. Digitalise-
ringsstyrelsen har i samarbejde med leverandøren, Netcompany, sørget for at
de opståede hændelser er håndteret så hurtigt som muligt.
Status for visningsklienter
Siden lanceringen har borgere kunnet tilgå Digital Post på borger.dk, i Digita-
liseringsstyrelsens Digital Post-app og på de kommercielle visningsklienter-
Mit.dk, der drives af Netcompany, og e-Boks samt i deres respektive apps.
Virksomheder har desuden kunnet tilgå post i visningsklienten på Virk.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 183: Statusrapport om Næste generation Digital Post-projektet for 1. kvartal 2022, fra finansministeren
2593501_0002.png
Side 2 af 3
De offentlige visningsklienter på Borger.dk og i Digital Post-appen blev som
planlagt lanceret samtidigt med Digital Post-løsningen den 21. marts 2022 kl.
9. Begge visningsklienter var omfattet af en periode med øget supportbered-
skab, men begge oplevede stabil drift, og der var ingen kendte større fejl ved
Go-live.
For Borger.dk’s visningsklienter
(Digital Post-appen og webklienten) har fo-
kus været på support og mindre fejlrettelser, som løbende er blevet frigivet.
I forbindelse med lanceringen har der været større trafik end forventet, som
har betydet, at klienterne kortvarigt var utilgængelige nogle timer den 22.
marts, dagen efter lanceringen. Det blev løst med en kapacitetsudvidelse.
Den 4. maj var Digital Post-app’en
blevet downloadet 144.000 gange.
I andet kvartal vil der fortsat være fokus på mindre fejlrettelser, f.eks. forbed-
ring af webtilgængelighed.
Visningsklienten på Virk blev færdigudviklet rettidigt og gik i produktion den
21. marts 2022.
Lanceringen blev gennemført succesfuldt og uden større problemer for vis-
ningsklienten.
Projektet har afsluttet sine leverancer og afventer afslutning på driftsprøven,
hvorefter Virk-projektet lukkes.
I andet kvartal er fokus fortsat på stabil drift, support og optimering af løsnin-
gen.
Særlige opmærksomhedspunkter i det kommende kvartal
Udvalgte økonomiske nøgletal
Tabel 1
Udvalgte økonomiske nøgletal (mio. kr.)
Forventning ved
tidl.
baseline
(oktober 2019)
Forventede samlede
projektudgifter, ekskl.
renter
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam
mv.)
Heraf risikopulje
Samlet forbrug pr.
31.12.21
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
277,5
89,1
159,0
29,4
-
-
-
Status
ultimo 2019
Status
ultimo 2020
Status
Ultimo 2021
Status
1. kvt. 2022
278,3
89,3
159,6
29,4
87,4
3,9
83,5
304,3
121,5
173,7
9,1
149,7
28,2
121,5
347,7
124,7
218,1
5,0
274,0
102,7
171,3
346,7*
124,7
217
5,0
299,5
102,7
196,8
* I henhold til bevillingen ved aktstykke 196
Anm.: Anm.: Status ultimo 2021 er angivet i 2021-pl, status ultimo 2020 er angivet i 2020-pl, mens forventning ved
baseline og status ultimo 2019 er fastholdt i 2019-pl af hensyn til sammenlignelighed med tidligere
statusrapporteringer.
Kilde: Projektets business case januar 2022 og regnskabstal.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 183: Statusrapport om Næste generation Digital Post-projektet for 1. kvartal 2022, fra finansministeren
2593501_0003.png
Side 3 af 3
Efter udskydelsen i november 2021 blev projektudgifterne genestimeret og der
blev udarbejdet aktstykke 196 af 11. februar. De forventede samlede projektudgif-
ter og forbruget pr. 1. kvartal 2022 afspejler aktstykket. Aktstykket blev tiltrådt
den 16. marts 2022.
Milepæle i projektets tidsplan
Tabel 2
Milepæle i projektets tidsplan
Milepæle
Godkendt afklaringsfase
Godkendt Proof of Concept*
Godkendt Delleverance 1*
Godkendt Delleverance 2*
Godkendt Delleverance 3*
Godkendt Overtagelsesprøve
Idriftsættelse af ny løsning
Projektafslutning
Planlagt tidspunkt
04-12-2019
10-03-2020
18-05-2020
08-07-2020
29-04-2021
30-08-2021
21-03-2022
14-03-2023
Status
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
* Leveret uden datamigreringsaktiviteter til den kommende løsning