Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 147
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansåret 2022, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023, lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2024 og lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025
(Ændring af udgiftslofter som følge af aftale om nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik mv.)
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022, jf. lovbekendtgørelse nr. 436 af 12.
marts 2021, foretages følgende ændring:
1.
I § 1, stk. 1, ændres ”511,8” til: ”515,1”, ”225,6” ændres til: ”225,7”, og ”286,2” ændres til: ”289,4”.
§2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023, jf. lovbekendtgørelse nr. 437 af 12.
marts 2021, foretages følgende ændring:
1.
I § 1, stk. 1, ændres ”513,5” til: ”524,2”, ”226,3” ændres til: ”229,9”, og ”287,3” ændres til: ”294,3”.
§3
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2024
foretages følgende ændring:
1.
I § 1, stk. 1, ændres ”521,2” til: ”528,6”, ”231,7” ændres til: ”232,1”, og ”289,5” ændres til: ”296,5”.
§4
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025
foretages følgende ændring:
1.
I § 1, stk. 1, ændres ”531,8” til: ”537,0”, ”238,3” ændres til: ”239,0”, og ”293,5” ændres til: ”298,0”.
§5
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2022-2025
2.1. Gældende ret
2.2. Finansministeriets overvejelser og foreslåede ordning
2.2.1. Korrektion som følge af nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik
2.2.2. Korrektioner som følge af andre indgåede politiske aftaler
2.2.3. Korrektion som følge af flytning af reserve
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter, fra finansministeren
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansårene 2022, 2023, 2024 og 2025, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der som led i Aftale om nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik
er gennemført justeringer af finanspolitikken for at udvide de udgiftspolitiske rammer i 2022 og 2023
med henblik på at håndtere udgiftsmæssige virkninger af krigen i Ukraine. Derudover afspejler
ændringerne prioriteringer i andre indgåede aftaler samt flytning af afsat reserve uden for
udgiftslofterne til under udgiftslofterne.
2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2022-2025
2.1 Gældende ret
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til
lov om ændring af de love, der nævnes i stk. 1 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under
ét, altså ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de gældende
udgiftslofter og dels at gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse
af forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når der på baggrund af større
politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag
for en ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen f.eks. finde anvendelse ved væsentlige
diskretionære ændringer af statens indtægter.
2.2. Finansministeriets overvejelser og foreslåede ordning
Der lægges op til at ændre de gældende statslige udgiftslofter for 2022-2025. De samlede forslag til
ændringer af udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og kan
overordnet henføres til:
Lempelse af finanspolitikken i 2022 og 2023 som følge af aftale om nationalt
kompromis om dansk sikkerhedspolitik
Ændringer af udgiftslofterne som følge af prioriteringer i En ny reformpakke for
dansk økonomi og Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter, fra finansministeren
2566262_0003.png
UDKAST
Ændringer i udgiftslofterne som følge af flytning af reserve til håndtering af
udfordringer i lyset af COVID-19 mv.
Tabel 1 viser de samlede ændringer.
Tabel 1
Forslag til udgiftslofter for stat for 2022-2025
2022
Det statslige delloft for driftsudgifter på FL22 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- heraf nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik
- heraf indgåede politiske aftaler
- heraf flytning af reserver
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
223,4
2.326,8
1.500,0
259,2
567,6
225,7
2023
225,5
4.411,6
3.500
911,6
-
229,9
2024
231,5
575,4
-
575,4
-
232,1
2025
238,3
730,7
-
730,7
-
239,0
Det statslige delloft for indkomstoverførsler på FL22
(mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- heraf indgåede politiske aftaler
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
289,4
10,4
10,4
289,4
290,2
4.070,0
4.070,0
294,3
292,2
4.283,7
4.283,7
296,5
293,5
4.488,4
4.488,4
298,0
Anm.: Der er foretaget afrundinger. Lofterne på FL22 er inklusiv administrative loftskorrektioner. De
administrative loftskorrektioner er uddybet i dokumentationsnotater, der kan findes på Finansministeriets
hjemmeside.
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet ”Korrektioner
af gældende udgiftslofter”, der er
offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner som følge af nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik
Med aftale om Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik er finanspolitikken lempet i
2022 og 2023 med henblik på at udvide de udgiftsmæssige rammer til håndtering af udgifter afledt af
krigen i Ukraine. Rammen medgår bl.a. til finansiering af øgede forsvarsudgifter.
Der lægges på den baggrund op til, at delloftet for driftsudgifter opjusteres med 1.500 mio. kr. i
2022 og 3.500 mio. kr. i 2023.
2.2.2. Korrektioner som følge af andre indgåede politiske aftaler
Regeringen har indgået aftaler om en ny reformpakke for dansk økonomi og Aftale om
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025. Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi indeholder
en række prioriteringer med betydning for de fastsatte udgiftslofter, herunder afskaffelse af
modregning af partners arbejdsindkomst i førtids- senior- og folkepension, afskaffelse af den grønne
check for ikke-pensionister, nedsættelse af elafgiften mv.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter, fra finansministeren
UDKAST
I Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025 er der aftalt et løft af kriminalforsorgens
driftsøkonomi i 2022-2025, der bl.a. finansieres af merprovenu fra moms på tv-abonnementer og
nedsættelse af rentekompensation i udbyttesager.
På baggrund af prioriteringerne lægges der op til, at delloftet for driftsudgifter opjusteres med
259,2 mio. kr. i 2022, 911,6 mio. kr. i 2023 og 575,4 mio. kr. i 2024 og 730,7 mio. kr. i 2025. Det
statslige delloft for indkomstoverførsler opjusteres med 10,4 mio. kr. i 2022, 4.070,0 mio. kr. i 2023,
4.283,7 mio. kr. i 2024 og 4.488,4 mio. kr. i 2025.
2.2.3. Korrektioner som følge af flytning af reserve
Med finansloven for 2022 er der afsat en reserve til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-
19 mv. uden for udgiftslofterne på § 35.11.06. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af
COVID-19 mv. uden for udgiftslofterne. Der lægges op til at flytte reserven ind under delloftet for
drift med henblik på at disponere midlerne til tiltag under det statslige delloft for driftsudgifter.
Der lægges på den baggrund op til, at delloftet for driftsudgifter opjusteres med 567,6 mio. kr. i
2022.
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har isoleret set ingen økonomiske konsekvenser, men ændrer de udgiftspolitiske rammer
for staten. Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. april til den 3. maj været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.: Danmarks Nationalbank, Formandskabet for De Økonomiske
Råd og Rigsrevisionen.
Den begrænsede høringsperiode skyldes, at de foreslåede ændringer af udgiftslofterne bl.a. afspejler
konsekvenserne af aftale om nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik indgået i starten af
marts og udmeldingen om en midlertidig fravigelse af budgetlovens underskudsgrænse pga.
exceptionelle omstændigheder i starten af april.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter, fra finansministeren
2566262_0005.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser /
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/ Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter, fra finansministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022,
at det samlede statslige udgiftsloft er 511,8 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 225,6
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 286,2 mia. kr. i finansåret 2022.
Det foreslås i
§ 1, stk. 1
at fastsætte et nyt samlet statsligt udgiftsloft på 515,1 mia. kr., et nyt statsligt
delloft for driftsudgifter på 225,7 mia. kr. og et nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler på 289,4
mia. kr. i finansåret 2022.
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 511,8 mia. kr. til 515,1 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 225,6 mia. kr. til 225,7 mia. kr. samt det statslige delloft for
indkomstoverførsler fra 286,2 mia. kr. til 289,4 mia. kr. for finansåret 2022.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023,
at det samlede statslige udgiftsloft er 513,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 226,3
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 287,3 mia. kr. i finansåret 2023.
Det foreslås i
§ 2, stk. 1
at fastsætte et nyt samlet statsligt udgiftsloft på 524,2 mia. kr., et nyt statsligt
delloft for driftsudgifter på 229,9 mia. kr. og et nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler på 294,3
mia. kr. i finansåret 2023.
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 513,5 mia. kr. til 515,1 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 226,3 mia. kr. til 229,9 mia. kr. samt det statslige delloft for
indkomstoverførsler fra 287,3 mia. kr. til 294,3 mia. kr. for finansåret 2023.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2184 af 29. december 2020 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2024, at det samlede statslige udgiftsloft er 521,2 mia. kr., det statslige
delloft for driftsudgifter er 238,3 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 289,5 mia.
kr. i finansåret 2023.
Det foreslås i
§ 3, stk. 1
at fastsætte et nyt samlet statsligt udgiftsloft på 528,6 mia. kr., et nyt statsligt
delloft for driftsudgifter på 232,1 mia. kr. og et nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler på 296,5
mia. kr. i finansåret 2024.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter, fra finansministeren
UDKAST
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 521,2 mia. kr. til 528,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 231,7 mia. kr. til 232,1 mia. kr. samt det statslige delloft for
indkomstoverførsler fra 289,5 mia. kr. til 296,5 mia. kr. for finansåret 2024.
Til § 4
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2025, at det samlede statslige udgiftsloft er 531,8 mia. kr., det statslige
delloft for driftsudgifter er 238,3 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er 293,5 mia.
kr. i finansåret 2025.
Det foreslås i
§ 4, stk. 1
at fastsætte et nyt samlet statsligt udgiftsloft på 537,0 mia. kr., et nyt statsligt
delloft for driftsudgifter på 239,0 mia. kr. og et nyt statsligt delloft for indkomstoverførsler på 298,0
mia. kr. i finansåret 2025.
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 531,8 mia. kr. til 537,0 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 238,3 mia. kr. til 239,0 mia. kr. samt det statslige delloft
indkomstoverførsler fra 293,5 mia. kr. til 298,0 mia. kr. for finansåret 2025.
Til § 5
Det foreslås i
§ 5,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2,
lægger de gældende udgiftslofter for 2023-2025 til grund for budgetteringen af forslagene til
finanslove for finansårene 2023 til 2025 og finansministerens udgiftskontrol i indeværende finansår,
der planlægges gennemført inden sommeren 2022.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland. Budgetloven gælder
heller ikke for Færøerne og Grønland.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 147: Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter, fra finansministeren
2566262_0008.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2022, jf.
lovbekendtgørelse nr. 436 af 12. marts 2021,
foretages følgende ændring:
§ 1. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes til 511,8 mia. kr.,
hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 225,6 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 286,2 mia. kr.
1.
I § 1, stk. 1, ændres ”511,8” til: ”515,1”,
”225,6” ændres til: ”225,7”, og ”286,2” ændres
til: ”289,4”.
§2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023, jf.
lovbekendtgørelse nr. 437 af 12. marts 2021,
foretages følgende ændring:
§ 1. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes til 513,5 mia. kr.,
hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 226,3 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 287,3 mia. kr.
1.
I § 1, stk. 1, ændres ”513,5” til: ”524,2”,
”226,3” ændres til: ”229,9”, og ”287,3”
ændres til: ”294,3”.
§3
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2024
foretages følgende ændring:
§ 1. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2024 fastsættes til 521,2 mia. kr.,
hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 231,7 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 289,5 mia. kr.
1.
I § 1, stk. 1, ændres ”521,2” til: ”528,6”,
”231,7” ændres til: ”232,1”, og ”289,5”
ændres til:
”296,5”.
§4
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2025
foretages følgende ændring:
§ 1. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2025 fastsættes til 531,8 mia. kr.,
hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 238,3 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 293,5 mia. kr.
1.
I § 1, stk. 1, ændres ”531,8” til: ”537,0”,
”238,3” ændres til: ”239,0”, og ”293,5”
ændres til: ”298,0”.