Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2565548_0001.png
April 2022
Årsrapport 2021
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
Indholdsfortegnelse
Rigsrevisor har ordet ........................................................................................................................................... 1
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi ...................................................................................................... 3
Strategi ................................................................................................................................................................... 13
Medarbejdere ...................................................................................................................................................... 19
Whistleblowerordning ...................................................................................................................................... 21
Klimaregnskab .................................................................................................................................................... 22
Regnskab ............................................................................................................................................................... 23
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
Rigsrevisionen afgiver årsrapporten om Rigsrevisionens aktiviteter
i 2021 til Statsrevisorerne i henhold til rigsrevisorlovens § 17, stk. 4.
Forsideillustration: Siora.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0004.png
Rigsrevisor har ordet |
1
Rigsrevisor har ordet
2021 sluttede – som året begyndte – med hjemmearbejde og genindførelse af restrik-
tioner i det offentlige rum. Men selv om COVID-19 igen spændte ben for nogle af vores
aktiviteter, forløb Rigsrevisionens produktion stort set som planlagt. Vi lykkedes også
med at få gennemført en del projekter, som involverede måling af vores performance
på forskellige områder, og som gav os ny indsigt og inspiration til at udvikle Rigsrevisio-
nen yderligere:
Peerreview
En række af Rigsrevisionens processer og arbejdsopgaver inden for finansiel revision
og større undersøgelser har i 2021 været genstand for en kritisk vurdering, dels i form
af et internt coldreview af den revisionsfaglige kvalitet af vores revisioner, dels i form af
et peerreview gennemført af kolleger fra den norske, den svenske og den finske rigsre-
vision. Peerreviewet blev sat i gang på vores foranledning med henblik på at få indsigt
i, om vi leverer en effektiv, uafhængig og troværdig revision af høj kvalitet.
I december 2021 præsenterede peerreview-holdet sin rapport, som dels pegede på
nogle områder, hvor vi med fordel kunne stramme op på vores praksis, dels præsente-
rede nogle forslag til overvejelse, fx i forhold til tydeliggørelse af vores strategiske valg.
Rapporten blev godt modtaget af både chefer og medarbejdere, og arbejdet med at
realisere de mange gode forslag er allerede godt i gang. Læs hele rapporten på
www.rigsrevisionen.dk.
Peerreview
Et peerreview er en ekstern
evaluering foretaget af ligesin-
dede (fagfæller), hvilket i dette
tilfælde vil sige medarbejdere
fra andre rigsrevisioner.
Kundemåling
I 2021 er vi begyndt at måle de revideredes tilfredshed med vores tilrettelæggelse af
revisionen og vores kommunikation før, under og efter de enkelte revisioner. På basis
af ministeriernes besvarelse af 5-6 spørgsmål og en samlet svarprocent på 79 % op-
nåede Rigsrevisionen en samlet score på 3,8 ud af 5 mulige, og vi fik mange nyttige be-
mærkninger og forslag til forbedringer.
Vi har besluttet at gøre kundemålingen til en årligt tilbagevendende begivenhed og in-
formere om resultaterne af målingen i vores årsrapport.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2
| Rigsrevisor har ordet
Arbejdspladsvurdering
I foråret 2021 gennemførte vi en arbejdspladsvurdering (APV) blandt alle medarbejde-
re – efterfulgt af en række trivselsworkshops – med fokus på det fysiske og psykiske
arbejdsmiljø. Vi var usikre på, hvordan hjemsendelse og reduceret fysisk fremmøde
under COVID-19 havde påvirket medarbejdernes trivsel, og det var derfor med stor
glæde, at vi kunne konstatere, at 90 % af medarbejderne i høj eller i nogen grad helt
overordnet var tilfredse med deres arbejde. Det betyder dog ikke, at der ikke er plads
til forbedringer, og i 2022 vil vi bl.a. arbejde på at styrke vores læringskultur og vores
arbejdsrelationer på tværs af organisationen.
Det sker i 2022
De erfaringer, vi har gjort os i 2021 i forbindelse med peerreview, coldreview, kundemå-
ling og arbejdspladsvurdering, vil naturligvis sætte et aftryk på vores arbejde i 2022.
På baggrund af kundemålingens resultater har vi allerede nu besluttet at gennemføre
bl.a. følgende ændringer i 2022, som imødekommer nogle af de mest gennemgående
tilbagemeldinger i kundemålingen. For det første vil vi give de reviderede længere tid
til at udarbejde høringssvar til os i forbindelse med revisionsnotater og udkast til beret-
ninger. For det andet vil vi arbejde på at blive bedre til at holde de reviderede informe-
rede om, hvordan og i hvilke sammenhænge vi anvender revisionsresultater, som ved-
rører deres områder.
2022 er det sidste år i Rigsrevisionens nuværende 5-årige strategiperiode, og vi skal i
løbet af året have formuleret en ny strategi og nye mål for organisationen. Denne op-
gave falder sammen med, at tidligere departementschef i Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet Birgitte Hansen tiltræder som ny rigsrevisor den 1. maj 2022. Den nye rigsre-
visor får dermed et godt udgangspunkt for at lære organisationen at kende og sætte
en retning for den kommende strategiperiode.
Jeg selv takker af ved udgangen af april 2022, hvor min 10-årige mandatperiode ud-
løber. Det har været 10 spændende, lærerige og indimellem udfordrende år i en orga-
nisation med knap 300 medarbejdere, som med dygtighed og stort engagement løser
deres opgaver i tæt samarbejde med de reviderede og Statsrevisorerne.
Lone Strøm
Rigsrevisor
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0006.png
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
3
Rigsrevisionens aktiviteter
og økonomi
Rigsrevisionen er en uafhængig institution under Folketinget og er en del af den parla-
mentariske kontrol i Danmark.
Vores opgave er at undersøge, om statsregnskabet er rigtigt, og om statslige myndig-
heder og andre statsligt finansierede styrelser og virksomheder overholder gældende
love og regler og forvalter sparsommeligt, produktivt og effektivt.
Revision af statsregnskabet for 2020
Rigsrevisionens kerneopgave er at revidere statsregnskabet. Revisionen udføres i
overensstemmelse med standarderne for offentlig revision (SOR), hvilket betyder, at
revisionen ikke kun har fokus på finansiel revision, men også indeholder elementer af
juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision.
Vores konklusion om revisionen af ministeriernes regnskaber indgår i de årlige erklæ-
ringer, som udformes for hvert enkelt ministerområde. Den årlige beretning om revi-
sionen af statsregnskabet, som vi afgiver til Statsrevisorerne i august, indeholder vo-
res konklusion om det samlede statsregnskab og omtale af de områder, hvor vi er
stødt på væsentlige fejl eller usikkerheder.
Det samlede statsregnskab for 2020 er i alle væsentlige henseender rigtigt bortset
fra virkningerne af en række væsentlige usikkerheder, uafklarede differencer og be-
tydelige fejl på § 38. Skatter og afgifter. Det er 4. år i træk, at Rigsrevisionen tager for-
behold for, om statsregnskabets § 38 er rigtig. Statsrevisorerne gav i deres bemærk-
ning til statsregnskabet for 2020 udtryk for både deres kritik og bekymring over, at
Danmark stadig ikke har en effektiv skatteforvaltning.
Revisionen af de øvrige ministerier viste, at deres regnskaber var rigtige, og at de hav-
de overholdt deres bevillinger. Rigsrevisionens samlede vurdering var derfor, at stats-
regnskabet for 2020 var korrekt.
Statsrevisorerne
De 6 statsrevisorer vælges for
4 år af Folketingets medlem-
mer og kan som de eneste an-
mode Rigsrevisionen om at
undersøge særlige områder af
forvaltningen.
Læs mere om Statsrevisorer-
ne og deres arbejde på
Stats-
revisorernes hjemmeside.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0007.png
4
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Revision af statens forvaltning i 2020
De væsentligste resultater af vores juridisk-kritiske revision og forvaltningsrevision af
statens regnskaber bliver afrapporteret i den årlige beretning om revisionen af statens
forvaltning.
Kritisk udtalelse
En kritisk udtalelse er udtryk
for væsentlige regelbrud eller
forvaltningsmangler. Hvis re-
sultatet af den juridisk-kritiske
revision har givet anledning til
væsentlige kritiske bemærk-
ninger, skal disse medtages i
en udtalelse i erklæringen om
regnskabet.
Revisionen i 2020 viste, at ministerierne ikke altid forvalter i overensstemmelse med
de regler og forudsætninger, som Folketinget har fastlagt. Det har konsekvenser og be-
tyder bl.a., at borgeres og virksomheders retssikkerhed kompromitteres, og at staten
ikke løser sine opgaver effektivt eller går glip af indtægter. Rigsrevisionen konstaterede
væsentlige regelbrud og forvaltningsmangler på 4 områder under Skatteministeriet.
Dette udløste 4 kritiske udtalelser om Skatteministeriets budgetstyring af it-projekter,
administrative sanktioner, inddrivelse af offentlig persongæld og opkrævning af renter.
Herudover viste revisionen regelbrud og forvaltningsmangler på afgrænsede områder
hos 10 andre ministerier. Dette udløste ikke kritiske udtalelser, men var dog af en ka-
rakter, som krævede orientering af Statsrevisorerne.
Større undersøgelser
I de større undersøgelser ser vi på emner, som vi mener er af økonomisk eller principiel
betydning, eller som Statsrevisorerne ønsker at få belyst. I 2021 afgav Rigsrevisionen
som planlagt 18 beretninger til Statsrevisorerne om vidt forskellige emner.
Statsrevisoranmodninger
Statsrevisorerne anmoder
hvert år Rigsrevisionen om at
udarbejde specifikke undersø-
gelser.
Over en 5-årig periode fra
2017 til 2021 har andelen af
statsrevisoranmodninger ud-
viklet sig således:
30 %
20 %
10 %
0%
2017 2018 2019 2020 2021
2017 2018 2019 2020 2021
5 af undersøgelserne blev igangsat på baggrund af anmodninger fra Statsrevisorerne
og handlede om følgende emner: tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis, skif-
teretternes behandling af dødsboer med bobestyrer, Banedanmarks håndtering af
manglen på validatorer, Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssy-
stem og forvaltningen af olie- og gasrettighederne i Nordsøen.
De resterende 13 undersøgelser tog Rigsrevisionen selv initiativ til. Nogle af undersø-
gelserne var af mere styringsmæssig karakter, fx undersøgelserne af klimabistand til
udviklingslande og forvaltning af tilskud til landbrugere, mens andre undersøgelser
handlede om områder, hvor statens forvaltning har direkte konsekvenser for borger-
ne, fx undersøgelsen af politiets patruljering og overvågningskameraer. Denne under-
søgelse skilte sig i øvrigt metodisk ud fra vores øvrige undersøgelser, idet vi for første
gang – med udgangspunkt i Rigspolitiets egne data – anvendte GIS (geografisk infor-
mationssystem) til at gennemføre vores analyser af bl.a. politiets patruljering i de 5 po-
litikredse, som indgik i undersøgelsen. Endelig udarbejdede Rigsrevisionen i 2021 en
undersøgelse af Erhvervsministeriets forvaltning af hjælpepakker under COVID-19.
Undersøgelsen vil blive efterfulgt af yderligere 2 undersøgelser i 2022, som vil sætte
fokus på det danske sygehusberedskab før og under COVID-19 og Kulturministeriets
administration af hjælpepakker.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
5
3 af de 13 undersøgelser, som Rigsrevisionen selv tog initiativ til, havde i overensstem-
melse med vores strategi fokus på statens forvaltning i forhold til sparsommelighed,
produktivitet og effektivitet. Den ene var undersøgelsen af politiets patruljering og
overvågningskameraer. Den anden var undersøgelsen af sagsbehandlingstider og
produktivitet i Nævnenes Hus, som bl.a. slog fast, at sagsbehandlingstiderne samlet
set ikke var blevet reduceret siden 2017. Den tredje undersøgelse handlede om stu-
denters overgang fra gymnasium til videregående uddannelse og viste bl.a., at prisen
pr. student, der overgik til videregående uddannelse, steg for 37 % af gymnasierne i
perioden 2014-2017.
Alle vores større undersøgelser og beretningerne om revisionen af statsregnskabet
og statens forvaltning kan findes på
www.rigsrevisionen.dk.
Bilag 1 viser en komplet liste over de beretninger, vi afgav i 2021.
Andre revisionsopgaver
Rigsrevisionen har i henhold til rigsrevisorloven ansvaret for revisionen af årsregnska-
berne for en række offentlige virksomheder. I 2021 omfattede denne revision 46 selv-
stændige offentlige virksomheder (SOV’er), fx DSB, DR og sundhed.dk, samt NATO
Headquarters Multinational Division North, Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nor-
disk Kulturfond, som er internationale organisationer. De 3 sidstnævnte nordiske insti-
tutioner er ikke omfattet af rigsrevisorloven, men i henhold til det nordiske revisions-
reglement er Rigsrevisionen ansvarlig for den samlede revision af de nordiske institu-
tioner, fordi de har hovedkontor i Danmark. Med virkning fra 2021 er revisionen af de
nordiske institutioner blevet udvidet til også at omfatte årsregnskaberne for Nordisk
Ministerråds kontorer i Tallin, Riga, Vilnius og Skt. Petersborg.
Rigsrevisionen udarbejder også erklæringer til brug for statslige modtagere af EU-til-
skud, som bl.a. omfatter en vurdering af, om regnskabet giver et retvisende billede af
bevillingsmodtagers udgifter og eventuelle indtægter i forbindelse med udførelsen af
et givent projekt.
Rigsrevisor orienterer hvert år i januar Statsrevisorerne om udviklingen i opgaveporte-
føljen.
Bilag 2 viser en oversigt over alle Rigsrevisionens opgaver i 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0009.png
6
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Resursefordeling
Rigsrevisionens resurser for det kommende år fordeles på baggrund af en drøftelse i
direktionen, som finder sted i efteråret, og som tager udgangspunkt i følgende hensyn:
en vurdering af væsentlighed og risiko
løbende overvågning af ministerområderne
vores strategiske løfter
kompleksiteten på hvert ministerområde og antallet af virksomheder, vi reviderer
inden for hvert område.
Resursefordelingen vurderes herudover jævnligt med henblik på at foretage eventuel-
le justeringer, fx som følge af nye statsrevisoranmodninger.
Figuren nedenfor viser, hvordan vi brugte vores resurser på de enkelte ministerområ-
der i 2021. For hvert ministerområde er vores resurseforbrug opdelt i
årsrevision
(revi-
sion af statsregnskabet, revision af statens forvaltning og andre revisionsopgaver) og
større undersøgelser.
Fordeling af resurser i 2021
Skatteministeriet
Transportministeriet
Justitsministeriet
Sundhedsministeriet
Forsvarsministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Erhvervsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Finansministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Klima,- Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Social- og Ældreministeriet
Udenrigsministeriet
Kirkeministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Miljøministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
Statsministeriet
0%
2%
4%
6%
8%
10 %
12 %
14 %
16 %
Årsrevision
Større undersøgelser
Note: Opgørelsen viser fordelingen af Rigsrevisionens revisionsresurser baseret på realiseret tidsforbrug.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
7
De 3 ministerområder, hvor vi brugte flest resurser i 2021, var Skatteministeriet (15,1 %),
Transportministeriet (10,9 %) og Justitsministeriet (6,9 %). Skatteministeriet var endnu
engang det ministerområde, vi brugte flest resurser på. Det har været tilfældet alle år
siden 2013, hvor vi første gang viste resurseforbruget på ministerområder i årsrappor-
ten. I 2021 brugte vi 7,9 % af vores samlede revisionsresurser på årsrevision og 7,2 %
på større undersøgelser på Skatteministeriets område. I 2021 afsluttede vi 5 større un-
dersøgelser på Skatteministeriets område:
Skatteministeriets behandling af straffe-
sager, Skatteministeriets it-beredskab, momskontrollen med EU-handel, Skattemini-
steriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
og den tværgående undersø-
gelse af
forvaltningen af olie- og gasrettighederne i Nordsøen.
På Transportministeriets område brugte vi 5,8 % af vores resurser på årsrevision og
5,1 % på større undersøgelser. Vi afsluttede 3 større undersøgelser i 2021 på dette mi-
nisterområde:
tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis, Transportministeriets
og regionernes beslutningsgrundlag ved valg af offentlig-private partnerskaber (OPP)
og
Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer.
På Justitsministeriets område brugte vi 3,2 % af vores resurser på årsrevision og 3,7 %
på større undersøgelser, og vi afsluttede 3 større undersøgelser:
skifteretternes be-
handling af dødsboer med bobestyrer, retspsykiatriske patienters forløb
og
politiets
patruljering og overvågningskameraer.
Økonomi
Rigsrevisionens bevilling udgjorde 220,9 mio. kr. i 2021 efter tilbageførsel af 7,5 mio. kr.
i forbindelse med tillægsbevillingen. Rigsrevisionens samlede forbrug var godt 215,7
mio. kr. i 2021, hvoraf personaleomkostninger udgjorde 175,2 mio. kr., og driftsomkost-
ninger 40,5 mio. kr.
Årets resultat blev et overskud på 5,2 mio. kr., som udgøres af en besparelse i de sam-
lede personaleomkostninger på 8,9 mio. kr. i forhold til budgettet og et merforbrug i
driftsomkostningerne på 3,7 mio. kr.
De lavere personaleomkostninger skyldes primært, at det har været vanskeligt at få
besat ledige stillinger i takt med den høje personaleomsætning. Som en konsekvens
heraf har Rigsrevisionen haft færre ansatte hen over hele 2021 end forventet. Samti-
dig har den nye ferielovgivning med samtidig optjening af ferie betydet en lavere hen-
sættelse i forhold til tidligere år og i forhold til vores budgetforventninger.
Besparelsen i personaleomkostningerne udlignes i et vist omfang af et merforbrug i
driftsomkostningerne på 3,7 mio. kr. Omkostninger til rejser og ophold var lavere end
budgetteret i 2021 på grund af COVID-19 (hjemsendelse af medarbejderne), men de
samlede omkostninger i 2021 er påvirket af tilbageførslen på 7,5 mio. kr., der dels hav-
de til formål at reducere Rigsrevisionens driftsopsparing med 4 mio. kr., dels at redu-
cere årets regnskabsresultat med 3,5 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0011.png
8
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Sådan har vi brugt pengene i 2021
Årsrevision inkl. selvstændige
offentlige virksomheder (SOV’er)
3,7 mio. kr.
Større undersøgelser
59,1 mio. kr.
Udvikling i alt
6,7 mio. kr.
(3 %)
Større undersøgelser
3,0 mio. kr.
Samlede
omkostninger
215,7 mio. kr.
Produktion
Produktion i alt
i alt
163,2 mio. kr.
170,5 mio. kr.
(76 %)
Årsrevision inkl. beretningerne
om revisionen af statsregnskabet
og statens forvaltning
91,7 mio. kr.
Stab og direktion
29,9 mio. kr.
Administration
i alt
45,8 mio. kr.
(21 %)
Revision af selvstændige
offentlige virksomheder
8,9 mio. kr.
Notater
3,5 mio. kr.
Øvrig drift
15,9 mio. kr.
Note: Omkostningerne er beregnet på basis af realiseret produktionstid tillagt en forholdsmæssig andel af
intern tid i forbindelse med administrative opgaver, projekter mv.
I 2021 var Rigsrevisionens samlede omkostninger 5,6 mio. kr. højere end i 2020. Det
skyldes primært, at driftsomkostningerne var 5,9 mio. kr. højere i 2021 end i 2020,
hvor omkostningerne var ekstraordinært lave på grund af COVID-19-hjemsendelsen.
For 2021 er vi således tilbage på niveau med 2019.
I 2021 brugte vi 163,2 mio. kr. til produktion af vores kerneydelser, som er årsrevision,
revision af selvstændige offentlige virksomheder (SOV’er), større undersøgelser, no-
tater og beretningerne om revisionen af statsregnskabet og revisionen af statens for-
valtning. Udgiftsniveauet er stort set på niveau med 2020, hvor vi brugte 164,4 mio. kr.
I 2021 brugte vi dog samlet set 76 % af vores samlede omkostninger i produktionen,
hvilket er et fald på 2 procentpoint i forhold til 2020.
Udviklingsopgaver i forbindelse med de større undersøgelser og årsrevisionen steg
med 0,8 mio. kr. fra 5,9 mio. kr. i 2020 til 6,7 mio. kr. i 2021, men udgør fortsat 3 % af
vores samlede omkostninger.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0012.png
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
9
Enhedsomkostninger
Rigsrevisionen opgør hvert år enhedsomkostningerne for vores produkter. Enheds-
omkostningerne pr. produkt omfatter produktionstid, driftsomkostninger og intern
tid, som er registreringer, der ikke entydigt relaterer sig til det enkelte produkt – en
form for overhead pr. resursetime.
Omkostninger til beretningen om revisionen af statsregnskabet og
beretningen om revisionen af statens forvaltning
(Kr.)
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2018
2019
2020
2021
Note: Der er sket ændringer i opgørelsesmetoden i forbindelse med implementeringen af et datavarehus.
Opgørelserne er derfor ikke fuldt sammenlignelige med tidligere år.
Omkostningerne til beretningen om revisionen af statsregnskabet og beretningen
om revisionen af statens forvaltning steg fra 1,8 mio. kr. i 2020 til 2,4 mio. kr. i 2021.
Stigningen skyldes, at der i 2021 er blevet brugt flere resurser på formidlingen af de
2 beretninger. Stigningen skyldes også, at der i 2021 er registreret flere timer under
disse beretninger i forhold til tidligere, hvor en del af timerne blev registreret under
årsrevisionen af de enkelte ministerområder.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0013.png
10
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Enhedsomkostninger for årsrevision pr. ministerområde
(Kr.)
6.000.000
5.000.000
4.000.000
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2018
2019
2020
2021
Note: Der er sket ændringer i opgørelsesmetoden i forbindelse med implementeringen af et datavarehus.
Opgørelserne er derfor ikke fuldt sammenlignelige med tidligere år.
I modsætning til omkostningerne til beretningerne om revisionen af statsregnskabet
og revisionen af statens forvaltning er enhedsomkostningerne for årsrevision pr. mini-
sterområde faldet fra 4,8 mio. kr. i 2020 til 4,6 mio. kr. i 2021.
Lønomkostninger til revision af udvalgte selvstændige offentlige
virksomheder (SOV’er)
(Kr.)
8
Nordsøfonden og Nordsøenheden
Udviklingsselskabet By & Havn
7
Vækstfonden
DR
6
5
EKF – Danmarks Eksportkredit
4
DSB
Energinet
Metroselskabet
3
2
1
0
2020
200.000
2021
400.000
600.000
800.000
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0014.png
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
11
Rigsrevisionen reviderer en lang række selvstændige offentlige virksomheder (SOV’er),
som opererer på vidt forskellige markeder og er af vidt forskellige størrelser. Som det
fremgår af ovenstående figur, er der derfor stor forskel på omkostningerne til revisio-
nen af SOV’erne, som for de her udvalgte virksomheder spænder fra godt 140.000 kr.
(EKF – Danmarks Eksportkredit) til knap 700.000 kr. (Metroselskabet). En samlet
oversigt over SOV’erne og Rigsrevisionens øvrige opgaver kan ses i bilag 2.
Metroselskabet er den virksomhed, som vi anvendte flest resurser på at revidere i
2021. Stigningen i resurseforbruget fra 2020 til 2021 skyldes den afsluttende revision
af Metroselskabet, der blev udført i den første del af 2021.
Enhedsomkostninger for beretninger om større undersøgelser
(Kr.)
4.000.000
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2018
2019
2020
2021
Note: Der er sket ændringer i opgørelsesmetoden i forbindelse med implementeringen af et datavarehus.
Opgørelserne er derfor ikke fuldt sammenlignelige med tidligere år.
I 2021 afgav Rigsrevisionen 18 beretninger til Statsrevisorerne, hvilket er 2 mindre end
i 2020. Faldet skyldes bl.a., at vi i 2021 besluttede at lukke 4 igangsatte undersøgelser,
hvilket er flere end i foregående år. Enhedsomkostningerne pr. beretning har i de se-
nere år ligget på ca. 2,8 mio. kr., men er i 2021 steget til 3,5 mio. kr. Årsagen er dels det
lavere antal afgivne beretninger, dels at der i beregningen af enhedsomkostningerne
også indgår resurser, der er anvendt i forbindelse med de lukkede undersøgelser.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0015.png
12
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Enhedsomkostninger for notater
(Kr.)
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
2018
Note:
2019
2020
2021
Der er sket ændringer i opgørelsesmetoden i forbindelse med implementeringen af et datavarehus.
Opgørelserne er derfor ikke fuldt sammenlignelige med tidligere år.
Enhedsomkostningerne for notater er i 2021 på ca. 51.000 kr. pr. notat. Vi afgav 68 no-
tater til Statsrevisorerne i 2021 mod 75 i 2020. Antallet af notater varierer meget mel-
lem årene, hvilket skyldes, at størstedelen af notaterne følger op på tidligere beret-
ningssager og primært udarbejdes, hvis der er sket afgørende nyt i en sag, eller hvis
en sag kan afsluttes.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0016.png
Strategi |
13
Strategi
Rigsrevisionens strategi dækker perioden 2018-2022. Kernen i strategien er de 3 løf-
ter til samfundet, som ikke kun understøtter vores mission, men også afspejler vores
ambition om at skabe mest mulig værdi for brugerne af vores revisioner. Indsatserne
evalueres og tilpasses årligt, så de afspejler Rigsrevisionens fokus det pågældende år.
VÆRDI
Troværdighed
MISSION
Rigsrevisionen undersøger, om statens midler bruges effektivt, og som
Folketinget har besluttet.
LØFTER
Vi reviderer på tværs af ministerområder og på tværs af regioner.
Vi tydeliggør konsekvenserne af statens og regionernes indsatser.
Vi fokuserer på sparsommelighed, produktivitet og effektivitet i staten og i regionerne.
INDSATSER 2022
Implementering af ændringer i vores processer og praksis i overensstemmelse med
de udarbejdede handlingsplaner for:
Peerreview/coldreview.
Kundemåling.
APV og trivselsworkshops.
Eksterne faglige evalueringer af større undersøgelser.
Læs strategien i sin helhed på
www.rigsrevisionen.dk.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0017.png
14
| Strategi
Målopfyldelse 2021
25 %
Mål:
Minimum 25 % af vores beretninger
skulle vedrøre mere end ét ministerområde.
28 %
5 ud af 18 beretninger afgivet i 2021 var
tværgående og vedrørte mere end ét mini-
sterområde.
Mål:
Konsekvenserne af resultatet af revisio-
nen skulle beskrives i alle beretninger og i alle
udtalelser i erklæringer om juridisk-kritisk
revision og forvaltningsrevision, hvor vi har
haft væsentlige kritiske bemærkninger.
100 %
100 %
Alle beretninger afgivet i 2021 beskrev
konsekvenserne af revisionsresultaterne.
Det samme gjorde sig gældende for alle ud-
talelser med kritiske bemærkninger om juri-
disk-kritisk revision og forvaltningsrevision,
der kan findes i beretningen om revisionen
af statens forvaltning i 2020.
3
Mål:
3 af vores beretninger skulle have
fokus på sparsommelighed, produktivitet
og effektivitet.
3
af vores beretninger handlede om spar-
sommelighed, produktivitet og effektivitet.
18
Mål:
Alle beretninger om større undersøgelser
skulle vurderes til at være tilfredsstillende af
de eksterne faglige evaluatorer.
17
Den faglige kvalitet af én af vores beretnin-
ger om større undersøgelser blev vurderet til
at være meget tilfredsstillende, 16 blev vurde-
ret til at være tilfredsstillende, og én blev vur-
deret til at være mindre tilfredsstillende.
Mål:
Den faglige kvalitet i beretningen om
revisionen af statsregnskabet for 2020 og
beretningen om revisionen af statens forvalt-
ning i 2020 skulle vurderes til at være tilfreds-
stillende af eksterne faglige evaluatorer.
2
2
Den faglige kvalitet i beretningen om revisio-
nen af statsregnskabet for 2020 blev vurde-
ret til at være tilfredsstillende, og beretningen
om revisionen af statens forvaltning i 2020
blev vurderet til at være meget tilfredsstillende.
90 %
Mål:
90 % af de udestående punkter i beret-
ningerne skulle være afsluttet inden for
3 kalenderår.
60 %
af de udestående punkter i vores beret-
ninger blev afsluttet inden for 3 kalender-
år, dvs. at rigsrevisor fandt ministeriernes
tiltag tilfredsstillende.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0018.png
Strategi |
15
Tværgående beretninger
Vi har gennem nogle år haft som mål, at minimum 25 % af vores beretninger skal være
tværgående og altså vedrøre mere end ét ministerområde. Den type revisioner giver
os mulighed for at skabe et samlet billede af, hvordan forskellige offentlige myndighe-
der håndterer en given opgave, og dermed får andre relevante myndigheder mulighed
for at lære af eksemplerne på god praksis. I 2021 var 28 % af vores beretninger tvær-
gående, og målet blev dermed opfyldt.
Konsekvenserne af resultatet af revisionen
Rigsrevisionen havde som mål i 2021 at gøre det tydeligere for de reviderede, hvilke
konsekvenser deres forvaltning, aktiviteter og indsatser har for Folketinget, borgerne
og virksomhederne. Konsekvenser kan opgøres som økonomiske konsekvenser og ik-
ke-økonomiske konsekvenser, og målet indebærer, at Rigsrevisionen beskriver, hvor-
dan økonomien og/eller borgerne bliver påvirket af eventuelle svagheder i administra-
tionen. Målet blev dermed opfyldt i 2021.
3 beretninger omhandlende forvaltningsrevision med særligt fokus på
sparsommelighed, produktivitet og effektivitet
Beretninger i 2021 med
fokus på sparsommelig-
hed, produktivitet og
effektivitet
Sagsbehandlingstider og
Forvaltningsrevisionen er den væsentligste forskel på revision i den private sektor og
i den offentlige sektor. Den skaber gennemsigtighed for borgerne og samfundet om,
hvordan staten og regionerne forvalter samfundets resurser. Det er en vigtig strate-
gisk målsætning for Rigsrevisionen at øge antallet af netop den type forvaltningsrevi-
sioner, hvor vi konkluderer tydeligt om et forbedringspotentiale ud fra sparsommelig-
hed, produktivitet og effektivitet. Målet blev dermed opfyldt i 2021.
Evaluering af den faglige kvalitet af vores beretninger om større un-
dersøgelser
produktivitet i Nævnenes
Hus
Politiets patruljering og
overvågningskameraer
Studenters overgang fra
gymnasium til videregåen-
de uddannelse.
Kvaliteten af vores beretninger om større undersøgelser bliver evalueret én gang om
året af et eksternt panel. Evaluatorerne anvender en skala, der går fra mindre tilfreds-
stillende over tilfredsstillende til meget tilfredsstillende. I 2021 blev én beretning vurde-
ret til at være meget tilfredsstillende, 16 blev vurderet til at være tilfredsstillende, og én
beretning fandt evaluatorerne mindre tilfredsstillende. Målet blev dermed delvist op-
fyldt.
Evaluering af den faglige kvalitet af vores beretninger om revisionen af
statsregnskabet og revisionen af statens forvaltning
Evalueringspanelet i 2021
Professor Torben M. Ander-
I 2021 blev kvaliteten af vores årlige beretninger om revisionen af statsregnskabet og
revisionen af statens forvaltning for første gang også evalueret eksternt. Evalueringen
blev foretaget af en statsautoriseret revisor, som vurderede den faglige kvalitet. Beret-
ningen om revisionen af statsregnskabet blev vurderet til at være tilfredsstillende, og
beretningen om revisionen af statens forvaltning blev vurderet til at være meget til-
fredsstillende. Målet blev dermed opfyldt i 2021.
Læs mere om vores faglige evalueringer på
www.rigsrevisionen.dk.
sen –
Institut for Økonomi,
Aarhus Universitet
Professor Jan Pries-Heje
Institut for Mennesker og
Teknologi, Roskilde Univer-
sitet
Professor Lene Holm Pe-
dersen –
Institut for Stats-
kundskab, Københavns
Universitet
Lektor Caroline Howard
Grøn –
Institut for Stats-
kundskab, Aarhus Univer-
sitet
Professor Michael Gøtze
Det Juridiske Fakultet,
Københavns Universitet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0019.png
16
| Strategi
Afslutning af udestående punkter i beretningerne
Vi – og Statsrevisorerne – har en forventning om, at de ansvarlige ministerier følger op
på vores anbefalinger og kritik i beretningerne. Det er sådan, vi måler effekten af vores
arbejde i meget snæver forstand.
På grund af sagernes kompleksitet er det imidlertid ikke altid muligt at afslutte de ude-
stående punkter inden for vores mål på 3 år. Det konkrete ansvar for at rette op på
eventuelle kritiske forhold ligger hos de reviderede myndigheder, og i 2021 blev 60 %
af punkterne håndteret i ministerierne inden for den 3-årige frist. Målet på 90 % blev
dermed ikke opfyldt. Målopfyldelsen af dette resultatkrav har varieret mellem 50 % og
80 % de seneste 4 år.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0020.png
Strategi |
17
Produktion og effekt i 2021
Herunder viser vi 8 nøgleindikatorer, der giver et samlet overblik over Rigsrevisionens
produktion og effekt i 2021. I parentes vises de tilsvarende tal for 2020.
20
(22)
beretninger afgivet til Statsrevisorerne
inkl. beretningen om revisionen af stats-
regnskabet og beretningen om revisionen
af statens forvaltning.
39
(64)
anmodninger om aktindsigt modtaget
og behandlet.
68
(75)
notater afgivet til Statsrevisorerne.
1.577
(2.034)
76 %
(78 %)
791.660
(969.949)
gange blev Rigsrevisionens produkter
omtalt i nyhedsmedierne.
22*
(22)
59
(66)
revisionserklæringer afgivet vedrørende
statsregnskabet.
af vores samlede omkostninger gik til
produktion af vores kerneydelser.
årsregnskaber for selskaber uden for
statsregnskabet og EU-projektregnskaber
blev revideret og påtegnet af Rigsrevisionen.
besøgende på vores hjemmeside.
ud af 5 mulige blev den samlede score i årets
kundemåling af de revideredes tilfredshed
med Rigsrevisionens processer og kommuni-
kation.
3,8**
* Ud over disse erklæringer afgav Rigsrevisionen også en samlet erklæring om statsregnskabet.
** Det er ikke muligt at sammenligne med 2020, da 2021 er det første år, hvor vi gennemfører denne type kundemåling.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0021.png
18
| Strategi
Krav og forventninger til 2022
Vi har sat os 5 mål for 2022, som alle understøtter os i opfyldelsen af strategiens
3 løfter til de reviderede. De 5 mål er alle gengangere fra 2021.
Minimum 25 % af de beretninger, vi afgiver til Statsrevisorerne, vedrører
mere end ét ministerområde.
Vi afgiver 3 beretninger om forvaltningsrevision til Statsrevisorerne, hvor
vi konkluderer tydeligt om et forbedringspotentiale baseret på en vurde-
ring af sparsommelighed, produktivitet og effektivitet.
Den faglige kvalitet i beretningerne om større undersøgelser bliver vurde-
ret til at være tilfredsstillende af de eksterne faglige evaluatorer.
Den faglige kvalitet i beretningen om revisionen af statsregnskabet for 2021
og beretningen om revisionen af statens forvaltning i 2021 bliver vurderet
til at være tilfredsstillende af eksterne faglige evaluatorer.
90 % af de udestående punkter i beretningerne skal være afsluttet inden
for 3 kalenderår.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0022.png
Medarbejdere |
19
Medarbejdere
Hjemmearbejde
Også i 2021 blev der stillet store krav til medarbejdernes omstillingsparathed med
skift fra hjemmearbejde til fuldt fremmøde og tilbage til hjemmearbejde igen.
Rigsrevisionen gennemførte i
2021 en lovpligtig arbejdsplads-
vurdering (APV) af det fysiske
og psykiske arbejdsmiljø, som
blev fulgt op af en række triv-
selsworkshops. Mange medar-
bejdere udtrykte i begge sam-
menhænge bl.a. stor tilfredshed
med den fleksibilitet, der følger
med muligheden for at kunne
arbejde hjemmefra.
Ledelsen besluttede derfor at forlænge den forsøgsordning med en ugentlig, frivillig
hjemmearbejdsdag, som blev indført i august 2021, til udgangen af 2022. Herefter
vurderer direktionen de eventuelle konsekvenser af ordningen for udførelsen af vo-
res opgaver og organisationens sammenhængskraft.
Rekruttering og fastholdelse
En væsentlig del af forklaringen på, at antallet af årsværk i Rigsrevisionen er faldet
fra 273 i 2020 til 266 i 2021, er faldende ledighed blandt akademikere og en generelt
større mobilitet på arbejdsmarkedet i kombination med, at COVID-19 begyndte at
slippe sit greb om samfundet.
Selv med en stærk employer branding-strategi i ryggen, deltagelse på flere karriere-
messer og mere aktiv anvendelse af det sociale medie LinkedIn har det været en ud-
fordring for Rigsrevisionen at få besat de ledige stillinger, så hurtigt som vi kunne øn-
ske.
Foranlediget af bl.a. stigningen i personaleomsætningen i 2021 (se s. 20) vil Rigsrevi-
sionen i 2022 bl.a. sætte særligt fokus på ledelse af de nye generationer af medarbej-
dere og synliggørelse af karrieremulighederne i Rigsrevisionen.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0023.png
20
| Medarbejdere
Medarbejderne i tal
2017
Personale
Årsværk
Personaleomsætning (inkl. studenter)
Sygefravær (antal dage)
I alt pr. årsværk
Ekskl. langtidssygefravær pr. årsværk
Kønsfordeling
Kvinder
Mænd
57�½0 %
43�½0 %
55�½9 %
44�½1 %
52�½5 %
47�½5 %
52�½0 %
48�½0 %
52�½0 %
48�½0 %
8�½2
3�½6
6�½8
4�½0
5�½7
4�½0
3�½5
2�½8
5�½0
3�½6
264
12�½7 %
280
11�½8 %
287
13�½0 %
273
12�½3 %
266
18�½5 %
2018
2019
2020
2021
Personaleomsætningen i Rigsrevisionen er trods mange gode tiltag steget fra 12,3 % i
2020 til 18,5 % i 2021. Dermed er vores personaleomsætning 5,4 procentpoint højere
end for hele staten, men dog 2,8 procentpoint lavere end i departementerne. Vi følger
udviklingen i personaleomsætningen tæt, og de kommende år vil vise, om den nuvæ-
rende udvikling er udtryk for en vedvarende trend eller et midlertidigt fænomen.
Sygefraværet i 2020 var historisk lavt på grund af COVID-19-hjemsendelsen (3,5 %).
I 2021 er sygefraværet tilbage på et mere normalt niveau (5 %), hvilket dog stadig er
lavere end i 2017, 2018 og 2019. I 2021 er sygefraværet ekskl. langtidssygefravær 3,6 %
mod 2,8 % i 2020.
Kønsfordelingen i Rigsrevisionen i 2021 har ikke ændret sig i forhold til 2020, og der er
stadig lidt flere kvinder end mænd i organisationen. I 2021 – som i 2020 – var 45,8 %
af lederne kvinder.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
Whistleblowerordning |
21
Whistleblowerordning
I overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Europarådets direktiv vedtog Fol-
ketinget den 24. juni 2021 lov om beskyttelse af whistleblowere.
Formålet med whistleblowerordningen er:
at øge mulighederne for, at ansatte og samarbejdspartnere kan udtale sig om kri-
tisable forhold i myndighederne uden at frygte for negative konsekvenser
at beskytte personer, som indberetter oplysninger til whistleblowerordningen
at opdage fejl og forsømmelser og dermed bidrage til at øge kvaliteten af myndig-
hedernes ydelser.
Aktivitetsrapport for 2021
Loven om beskyttelse af whistleblowere forpligter myndighederne til mindst én gang
årligt i en aktivitetsrapport at offentliggøre oplysninger om deres virksomhed efter
denne lov. I Rigsrevisionen har vi valgt at offentliggøre oplysningerne i årsrapporten.
Whistleblowerordningen blev offentliggjort på Rigsrevisionens hjemmeside den 1. de-
cember 2021. Der har ikke været nogen indberetninger i december 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0025.png
22
| Klimaregnskab
Klimaregnskab
2019
Forbrug
Elektricitet
(
200 g pr. kWh)
Tjenesterejse, egen bil
(133 g pr. km pr. passager)
2020
CO
2
-
udledning
48 ton
2 ton
7 ton
13 ton
12 ton
27 ton
109 ton
Forbrug
182�½132 kWh
17�½348 km
65�½000 kr.
32�½807 km
12�½393 km
20�½864 km
CO
2
-
udledning
36 ton
2 ton
2 ton
4 ton
1 ton
2 ton
47 ton
Forbrug
2021
CO
2
-
udledning
38 ton
2 ton
2 ton
2 ton
2 ton
3 ton
49 ton
240�½910 kWh
14�½365 km
196�½250 kr.
82�½380 km
145�½595 km
235�½194 km
187�½785 kWh
13�½650 km
67�½950 kr.
16�½322 km
26�½487 km
36�½200 km
Togrejser
(34�½5 g pr. transportkrone)
Fly, kort distance
(afhænger af billettype)
Fly, mellemdistance
(afhænger af billettype)
Fly, interkontinentalt
(
afhænger af billettype)
I alt
Note: Den anvendte omregningsmetode til at beregne CO
2
-udledningen er vist i parentes. Beregningen for fly er foretaget af rejsebureauet Carlson
Wagonlit.
Med en stigning på 2 ton er Rigsrevisionens samlede CO
2
-udledning i 2021 stort set på
niveau med 2020, men 60 ton lavere end i 2019.
Forbruget af strøm er fortsat – men i lidt mindre grad end i 2020 – påvirket af konse-
kvenserne af COVID-19 (begrænset fysisk fremmøde), og CO
2
-udledningen i 2021 er
steget med 2 ton i forhold til 2020.
Rigsrevisionens samlede CO
2
-udledning i forbindelse med rejseaktivitet (bil, tog og fly)
var 11 ton i 2021 og dermed uændret i forhold til 2020.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0026.png
Regnskab |
23
Regnskab
Rigsrevisionens årsregnskab for 2021
Resultatopgørelse for § 03.03.31.11. Rigsrevisionen
(1�½000 kr.)
Ordinære driftsindtægter:
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser:
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger:
Forbrugsomkostninger:
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger:
Lønninger
Andre personaleomkostninger
Pension
Lønrefusion
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster:
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Note: I resultatopgørelsen er der anvendt samme fortegn som i uddata fra SKS.
145
÷4�½380
0
0
÷4�½380
240
0
0
0
0
293
÷5�½164
0
0
÷5�½164
200
0
0
0
0
6
2
7
151�½761
240
26�½305
÷2�½175
176�½131
1�½344
934
18�½484
209�½908
÷4�½525
÷4�½525
159�½729
226
25�½833
÷1�½688
184�½100
2�½600
775
27�½285
228�½190
÷240
÷240
152�½491
201
25�½486
÷2�½993
175�½185
3�½815
1�½027
21�½912
215�½460
÷5�½456
÷5�½456
163�½120
215
24�½959
÷2�½594
185�½700
2�½600
950
24�½780
227�½530
÷200
÷200
13�½015
13�½015
13�½430
13�½430
13�½521
13�½521
13�½500
13�½500
3
÷32
÷214�½432
÷30
÷228�½430
÷16
÷220�½916
÷30
÷227�½730
÷214�½400
÷228�½400
÷220�½900
÷227�½700
Note
Regnskab
2020
Ikke-revideret
budget 2021
Regnskab
2021
Ikke-revideret
budget 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0027.png
24
| Regnskab
Balance for § 03.03.31.11. Rigsrevisionen
(1�½000 kr.)
AKTIVER:
Anlægsaktiver:
Materielle anlægsaktiver:
Indretning af lejede lokaler
Inventar og it-udstyr
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver:
Statsforskrivning
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver:
Tilgodehavender, Rigsrevisionen
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
PASSIVER:
Egenkapital:
Reguleret egenkapital (startkapital)
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsforpligtelser:
Langfristet gæld
Langfristede gældsforpligtelser i alt
Kortfristede gældsforpligtelser:
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge og skyldigt overarbejde mv.
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
Anvendt regnskabspraksis
1
5
3�½018
3�½546
27�½692
34�½256
69�½666
2�½482
4�½437
8�½718
15�½637
56�½545
6�½055
6�½055
4�½894
4�½894
4
8
3�½378
22�½606
25�½984
3�½370
3�½378
27�½770
31�½148
4�½866
3�½210
56�½382
59�½592
69�½666
6�½159
41�½220
47�½379
56�½545
9
3�½378
10�½074
3�½378
9�½166
2, 6
661
6�½035
6�½696
541
5�½247
5�½788
Note
31. december 2020
31. december 2021
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0028.png
Regnskab |
25
Resultatdisponering for § 03.03.31.11. Rigsrevisionen
(1�½000 kr.)
Årets resultat til disponering
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
5�½164
0
0
5�½164
Egenkapitalforklaring for § 03.03.31.11. Rigsrevisionen
(1�½000 kr.)
Egenkapital, primo
Primoværdi for reguleret egenkapital
Ændringer i reguleret egenkapital
Ultimoværdi for reguleret egenkapital
Primoværdi for overført overskud
Årets resultat
Ultimoværdi for overført overskud
Egenkapital, ultimo
Egenkapital, jf. balancen
Egenkapital i forhold til balancen minus egenkapital
Regnskab 2020
21�½605
3�½378
0
3�½378
18�½227
4�½380
22�½606
25�½984
25�½984
0
Regnskab 2021
25�½984
3�½378
0
3�½378
22�½606
5�½164
27�½770
31�½148
31�½148
0
Resultatopgørelse for § 03.41.01.60. Rigsrevisionens pensioner
(1�½000 kr.)
Ordinære driftsindtægter:
Bevilling (netto)
Tilskud til egen drift
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger:
Andre personaleomkostninger
Pension
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Resultat før ekstraordinære poster
Årets resultat
10
10�½449
10�½458
324
324
324
324
10
10�½520
10�½530
104
104
104
104
0
10�½500
10�½500
0
0
0
0
÷8�½800
÷1�½334
÷10�½134
÷9�½200
÷1�½226
÷10�½426
÷9�½200
÷1�½300
÷10�½500
Regnskab 2020
Regnskab 2021
Ikke-revideret
budget 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0029.png
26
| Regnskab
Balance for § 03.41.01.60. Rigsrevisionens pensioner
(1�½000 kr.)
AKTIVER:
Omsætningsaktiver:
Tilgodehavender
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
PASSIVER:
Egenkapital
Egenkapital i alt
Langfristede gældsforpligtelser i alt
Anden kortfristet gæld
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
Pensionsforpligtelser
10
89
89
0
102
102
12
103
103
0
103
103
0
12
12
12
0
0
0
Note
31. december 2020
31. december 2021
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
Regnskab |
27
Noter til årsregnskabet
Note 1. Anvendt regnskabspraksis
Årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med de regnskabsbestemmelser, der gælder for Rigs-
revisionen. Regnskabet for Rigsrevisionens driftsbevilling (§ 03. 03.31.11. Rigsrevisionen) er omkost-
ningsbaseret, mens Rigsrevisionens pensionsregnskab (§ 03.41.01.60. Rigsrevisionens pensioner),
der er af typen anden bevilling, er udgiftsbaseret med en vis periodisering. Den anvendte regnskabs-
praksis følger principperne for tilsvarende statslige bevillinger.
Regnskabsperioden er finansåret. Udgangspunktet for resultatopgørelsen for Rigsrevisionen er, at
indtægter resultatføres på det tidspunkt, de optjenes, og omkostninger resultatføres på det tids-
punkt, de forbruges. Forbrugsprincippet er dog kombineret med retserhvervelsesprincippet, når
der er tale om varer, som ikke lagerføres, og driftsmateriel, som ikke aktiveres.
Rigsrevisionen har i en række tilfælde såvel forudbetalt som fremrykket betaling af leverandører, jf.
Akt 114 23/3 2020 og Akt 8 22/10 2020 om, at statens institutioner under henvisning til COVID-19-
situationen kan fravige budgetvejledningens pkt. 2.2.3.
Af balancen fremgår opgørelse af Rigsrevisionens samlede aktiver og passiver.
Den anvendte regnskabspraksis i øvrigt er uændret i forhold til tidligere år.
Omkostningerne periodiseres som udgangspunkt som følger:
Lønsumsudgifter resultatføres løbende, i takt med at arbejdet udføres.
Hensættelser til ferie og optjent overarbejde resultatføres én gang årligt.
Varer og tjenesteydelser, hvor forbrug sker i samme finansår inden for 12 måneder fra levering
eller arbejdets udførelse, resultatføres ved levering eller ved arbejdets udførelse.
Aktiver indregnes på balancen, når aktivet har en selvstændig kostpris på 50.000 kr., eller når
frivillig bunkning af kontorudstyr og it-udstyr overstiger samme beløbsgrænse. Bestemmelse af
levetider følger det statslige regelsæt.
For forpligtelser, der ikke vedrører levering af varer og tjenesteydelser, registreres en hensæt-
telse eller en kortfristet gældspost, når en forpligtende begivenhed er indtruffet, og forpligtelsen
er sandsynlig og kan opgøres.
Indtægter resultatføres, når en levering af tjenesteydelser har fundet sted, og der er erhvervet en
juridisk ret til at modtage betaling.
Hensatte forpligtelser vedrører – ud over feriepenge, merarbejde og udgifter til fratrædelsesafta-
ler – istandsættelse af lejede lokaler, som efter kontrakten skal afleveres i vedligeholdt stand ved
en eventuel opsigelse.
Løbende aktuelle pensionsudbetalinger til tjenestemænd udgiftsføres på resultatopgørelsen for
Rigsrevisionens pensionsregnskab. Der foretages ikke hensættelser til fremtidige udbetalinger af
pensionsydelser på balancen. Pensionsforpligtelsen for 2021 er baseret på en aktuarmæssig opgø-
relse i 2020 og korrigeret for årets bevægelser, jf. note 10.
Rigsrevisionen anvender data fra Navision Stat, LDV, Statens Koncernsystem (SKS) og Statens
Budgetsystem (SB) ved udarbejdelsen af det aflagte finansielle regnskab.
Der kan i regnskabsopstillingerne være enkelte afrundingsdifferencer.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0031.png
28
| Regnskab
Note 2. Materielle anlægsaktiver
(1�½000 kr.)
Kostpris, primo
Årets tilgang
Årets afgang
Kostpris pr. 31. december 2021
Akkumulerede afskrivninger pr. 31. december 2021
Regnskabsmæssig værdi pr. 31. december 2021
Årets afskrivninger
Bygninger
4�½354
0
0
4�½354
÷3�½813
541
÷120
It-udstyr
10�½851
2�½821
0
13�½672
÷8�½510
5�½162
÷3�½693
Inventar
1�½850
86
0
1�½936
÷1�½851
85
÷1
I alt
17�½055
2�½907
0
19�½962
÷14�½174
5�½788
÷3�½815
Rigsrevisionen har ingen immaterielle aktiver. De materielle anlægsaktiver vedrørende bygninger er
installationer i lokalerne i Sct. Annæ Palæ, hvor Rigsrevisionen bor til leje.
De øvrige anlægsaktiver er altovervejende it-udstyr. Årets tilgang vedrører indkøb af iPads, server-
indkøb og indkøb vedrørende it-sikkerhed. Der er foretaget fuld afskrivning af anlægsaktivet vedrø-
rende optimering af lyskilder, da businesscasen kun på enkelte områder kunne realiseres.
Statsforskrivningen på 3,4 mio. kr. udgør Rigsrevisionens finansielle aktiver. Beløbet er uændret i
forhold til 2020, jf. note 9.
Note 3. Indtægter
Rigsrevisionen modtager honorarer for oplæg i forbindelse med ekstern kursusaktivitet. Endvidere
oppebæres der indtægter ved frasalg af brugt inventar. Prisfastsættelse er nærmere beskrevet i
Rigsrevisionens regnskabsinstruks.
Note 4. Hensatte forpligtelser – drift og løn
Rigsrevisionen lejer sit kontorareal på 6.523 m² af Bygningsstyrelsen. Til reetablering af disse area-
ler er der i 2021 hensat 0,64 mio. kr. Med start i 2018 hensættes der i en 10-årsperiode til reetablering
af lejemål. Den samlede hensættelse er initialt værdisat på baggrund af Bygningsstyrelsens estime-
rede udgift på 850 kr. pr. m². Ultimo 2021 udgør den samlede hensættelse 2,5 mio. kr. inkl. den aktu-
elle pris- og lønregulering. Endvidere er der hensat 0,7 mio. til afregning af et projekt vedrørende om-
bygning af mødecenter mv. Den samlede driftsrelaterede hensættelse udgør således 3,2 mio. kr.
Endelig er der hensat 1,7 mio. kr. vedrørende rigsrevisors fratrædelsesaftale efter udløb af mandat-
perioden. Ultimo udgør den samlede hensættelse 4,9 mio. kr.
Note 5. Skyldige feriepenge og skyldigt overarbejde mv.
Feriepenge
Rigsrevisionens hensættelse til feriepenge udgør i alt 8,7 mio. kr., hvilket er stort set på samme ni-
veau som i 2020, hvor der blev hensat 8,6 mio. kr. I 2020 udgjorde den samlede hensættelse 26,3
mio. kr., hvilket skyldes, at der var allokeret 17,7 mio. kr. til dækning af indefrossen ferie. Denne ud-
gift er i 2021 i overensstemmelse med Økonomistyrelsens opfordring fuldt indfriet over for fonden
Lønmodtagernes Feriemidler.
Merarbejde
Omfanget af det samlede merarbejde i 2021 målt i timer var på niveau med 2020. Der har dog i
2021 løbende været tilbagekøbt timer, så årets hensættelse på 1,1 mio. kr. blev 0,3 mio. kr. lavere
end i 2020.
Årets samlede personalerelaterede hensættelser udgør i alt 9,8 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0032.png
Regnskab |
29
Note 6. Opfølgning på udnyttelse af låneramme
Rigsrevisionen afskriver sine anlægsaktiver månedligt og foretager de deraf følgende likviditets-
mæssige omflytninger på de tilhørende SKB-bankkonti.
Udnyttelse af lånerammen
(1�½000 kr.)
Sum af anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad
Regnskab 2021
5�½788
7�½500
77�½2 %
Note 7. Opfølgning på lønsumsloft
(1�½000 kr.)
Akkumuleret
opsparing
primo 2021
-
-
7�½497
Regnskab
2021
184�½100
175�½185
8�½915
16�½412
Akkumuleret
opsparing
ultimo 2021
-
-
Lønsumsloft
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference
Overført fra tidligere år
Rigsrevisionen er i lighed med statsinstitutioner bundet af det på finanslovens udmeldte lønsumsloft.
Rigsrevisionen kan dog overskride rammen med et beløb, der efter godkendelse fra Folketinget er
overført fra tidligere år, hvor lønsumsbevillingen ikke har været anvendt fuldt ud.
Rigsrevisionen har i 2021 – som resten af det statslige arbejdsmarked – oplevet en høj personaleom-
sætning. Antallet af ”tomgangsmåneder” mellem en medarbejders fratrædelse og tiltrædelse af en
ny medarbejder samt et lavere niveau for de personalemæssige hensættelser har betydet, at der i
2021 realiseres et mindreforbrug på 8,9 mio. kr. Mindreforbruget videreføres til efterfølgende finansår,
hvorefter den samlede uforbrugte lønsumsramme udgør 16,4 mio. kr.
Note 8. Bevillingsregnskabet
(Mio. kr.)
Regnskab Finanslov
2020 og tillægs-
bevilling
2021
214�½4
0�½0
210�½1
4�½3
220�½9
0�½0
220�½9
0�½0
Ikke-revideret
budget 2021
Regnskab
2021
Afvigelse
2021
Ikke-revideret Finanslov
budget 2022
2022
Nettoudgiftsbevilling
Indtægter
Udgifter
Årets resultat
228�½4
0�½0
228�½4
0�½0
220�½9
0�½0
215�½8
5�½2
22�½6
5�½2
27�½8
÷7�½5
0�½0
÷12�½6
÷5�½2
227�½7
-
227�½7
0�½0
227�½7
-
227�½7
0�½0
Opgørelse af akkumuleret resultat:
Akkumuleret overskud primo 2021
Årets resultat
Akkumuleret overskud til videreførelse ultimo dette år
Rigsrevisionen har i 2021 realiseret et mindreforbrug på 5,2 mio. kr., der resultatdisponeres til egen-
kapitalen. Overskuddet fordeler sig med et merforbrug på driftsrammen på 3,7 mio. kr. og et mindre-
forbrug på lønsumsrammen på 8,9 mio. kr., jf. note 7.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
2565548_0033.png
30
| Regnskab
Note 9. Statsforskrivning og reguleret egenkapital (startkapital)
Den regulerede egenkapital (startkapital) er den statslige underskudsdækning, der sikrer en ud-
svingsmargin, så egenkapitalen ikke blev negativ i forbindelse med overgangen til det omkostnings-
baserede regnskab. Værdien af den regulerede egenkapital og dermed også statsforskrivningen
svarer til udsvingsgrænsen for Rigsrevisionens akkumulerede underskud. Startkapitalen er et illi-
kvidt aktiv, der som modpost på balancen har posten statsforskrivning. Statsforskrivningen er op-
rindeligt beregnet som 2 % af bruttoudgiften for 2006 og udgør 3,4 mio. kr.
Note 10. Pensionsforpligtelser
(Mio. kr.)
Pensionsforpligtelser
Pr. 31. december 2020
341�½5
Pr. 31. december 2021
336�½9
Rigsrevisionens samlede kapitalværdi af de optjente pensionsforpligtelser til nuværende tjeneste-
mænd (inkl. kapitalværdi af fremtidig pensionsaldersstigning) og til tjenestemandspensionister er
pr. 31. december 2021 beregnet til 336,9 mio. kr. Pr. 31. december 2020 udgjorde pensionsforpligtel-
serne 341,5 mio. kr.
Pensionsforpligtelserne genberegnes minimum hvert 5. år af en aktuar. I de øvrige år justeres den
opgjorte værdi udelukkende for de tjenestemænd, som ikke længere modtager pension. Rigsrevi-
sionen valgte i 2020 – henset til den økonomiske udvikling i forhold til 2017, hvor den seneste gen-
beregning fandt sted – at få genberegnet forpligtelsen.
I beregningen for 2020 blev der anvendt
Gældende retningslinjer for opgørelsen af pensionsforpligtelser, jf. 9.72.90. Hensatte forpligtel-
ser i Indenrigs- og Boligministeriets budget- og regnskabssystem for kommuner, hvorefter der
anvendes en pensionsalder svarende til 2 år efter tidligste pensionsudbetalingsalder i henhold til
pensionsregulativet for kommuner.
En forventet levealder baseret på Finanstilsynets senest offentliggjorte benchmark for levetids-
forudsætninger inkl. benchmark for forventede fremtidige levetidsforbedringer.
Et renteniveau baseret på European Insurance Occupational Pensions Authoritys (EIOPA) risiko-
frie diskonteringsrentekurve uden volatilitetsjustering, som Finanstilsynet kræver anvendt i for-
bindelse med måling af forsikringsforpligtelser.
Et inflationsniveau og dermed ydelsesreguleringsniveau, der baserer sig på samfundsforudsæt-
ningerne, som årligt offentliggøres af Forsikring & Pension. Inflationen fastsættes ud fra et lang-
sigtet skøn. Aktuelt er inflationsforventningen 2 % p.a.
De øvrige elementer i beregningerne og kapitaliseringsprincipperne er taget fra G82-grundlaget
(forsikringsbranchens beregningsgrundlag).
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
Regnskab |
31
Ledelsespåtegning
Rigsrevisionens ledelse har dags dato aflagt årsrapport med årsregnskab for 2021 for
hovedkonto 03.31.11. Rigsrevisionen og underkonto 03.41.01.60. Rigsrevisionens pen-
sioner. Årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med de regnskabsbestemmelser,
der gælder for Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del af Folketingets årsregn-
skab.
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller
udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er
fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede af-
taler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, som sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler, der er aflagt regnskab for.
København, den 31. marts 2022
Lone Strøm
Rigsrevisor
Nanna Henning
Afdelingschef
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Til Folketingets Præsidium
Revisionspåtegning på årsregnskabet
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Rigsrevisionen for regnskabsåret 1. januar - 31. de-
cember 2021, der omfatter resultatopgørelse, balance og noter, herunder anvendt
regnskabspraksis, som anført på s. 23-31. Årsregnskabet udarbejdes efter de regn-
skabsbestemmelser, der gælder for Rigsrevisionen.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet i alle væsentlige henseender er rigtigt, dvs.
udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsbestemmelser, der gælder for
Rigsrevisionen. Rigsrevisionens regnskab indgår som en integreret del af Folketin-
gets årsregnskab.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
32
| Regnskab
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om
revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for of-
fentlig revision, idet revisionen udføres på grundlag af bestemmelserne i den af Folke-
tingets Præsidium fastsatte revisionsinstruks for Folketingets revisor. Vores ansvar
ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet i revisionspåtegningens afsnit
”Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet”. Vi er uafhængige af Folketinget i
overensstemmelse med International Ethics Standards Board for Accountants’ inter-
nationale retningslinjer for revisorers etiske adfærd (IESBA Code) og de yderligere
etiske krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores øvrige etiske for-
pligtelser i henhold til disse krav og IESBA Code. Det er vores opfattelse, at det opnå-
ede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.
Fremhævelse af forhold vedrørende revisionen
Uden at det har påvirket vores konklusion, skal vi henlede opmærksomheden på, at
Rigsrevisionen som sammenligningstal i resultatopgørelsen og i note 8 for regnskabs-
året 1. januar - 31. december 2021 har medtaget det godkendte resultatbudget for
2021 og 2022. Disse sammenligningstal har – som det også fremgår af årsregnskabet
– ikke været underlagt revision.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der i alle væsentlige hen-
seender er rigtigt, dvs. udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsbestemmel-
ser, der gælder for Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del af Folketingets års-
regnskab. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen an-
ser for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uan-
set om denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere Rigsrevisio-
nens evne til at fortsætte driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor
dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincip-
pet om fortsat drift, medmindre ledelsen enten har til hensigt at indstille driften eller
ikke har andet realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden
væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive
en revisionspåtegning med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af
sikkerhed, men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres i overensstemmelse
med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gældende i
Danmark, samt standarderne for offentlig revision, jf. bestemmelserne i den af Folke-
tingets Præsidium fastsatte revisionsinstruks for Folketingets revisor, altid vil afdæk-
ke væsentlig fejlinformation, når sådan findes. Fejlinformationer kan opstå som følge
af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det med rimelighed kan
forventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger,
som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af årsregnskabet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
Regnskab |
33
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder
om revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for
offentlig revision, jf. bestemmelserne i den af Folketingets Præsidium fastsatte revi-
sionsinstruks for Folketingets revisor, foretager vi faglige vurderinger og opretholder
professionel skepsis under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i årsregnskabet,
uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshand-
linger som reaktion på disse risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt
og egnet til at danne grundlag for vores konklusion. Risikoen for ikke at opdage væ-
sentlig fejlinformation forårsaget af besvigelser er højere end ved væsentlig fejlin-
formation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser, do-
kumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller tilsidesættelse af intern kon-
trol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne
udforme revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke
for at kunne udtrykke en konklusion om effektiviteten af Rigsrevisionens interne
kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er pas-
sende, samt om de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledel-
sen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af årsregnskabet på grundlag af regn-
skabsprincippet om fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det op-
nåede revisionsbevis er væsentlig usikkerhed forbundet med begivenheder eller
forhold, der kan skabe betydelig tvivl om Rigsrevisionens evne til at fortsætte drif-
ten. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores revisions-
påtegning gøre opmærksom på oplysninger herom i regnskabet eller, hvis sådan-
ne oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores konklusion. Vores konklu-
sioner er baseret på det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for vores re-
visionspåtegning. Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog medføre, at Rigs-
revisionen ikke længere kan fortsætte driften.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om bl.a. det planlagte omfang og den tids-
mæssige placering af revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer,
herunder eventuelle betydelige mangler i intern kontrol, som vi identificerer under re-
visionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen, og vi udtryk-
ker ingen form for konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at læse ledelsesbe-
retningen og i den forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsentligt inkon-
sistent med årsregnskabet eller vores viden opnået ved revisionen eller på anden må-
de synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
34
| Regnskab
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede
oplysninger i henhold til de for Rigsrevisionen gældende regnskabsbestemmelser.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen er i
overensstemmelse med årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med
kravene i de for Rigsrevisionen gældende regnskabsbestemmelser. Vi har ikke fun-
det væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
Erklæring i henhold til anden lovgivning og øvrig regule-
ring
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggel-
sen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Ledelsen er også ansvarlig for, at der er
taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de til-
hørende institutioner, der er omfattet af årsregnskabet. Ledelsen har i den forbindel-
se ansvar for at etablere systemer og processer, der understøtter sparsommelighed,
produktivitet og effektivitet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at gennemføre ju-
ridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision af udvalgte emner i overensstemmelse
med standarderne for offentlig revision. I vores juridisk-kritiske revision efterprøver
vi med høj grad af sikkerhed for de udvalgte emner, om de undersøgte dispositioner,
der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med de relevante
bestemmelser i bevillinger, love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis. I vores forvaltningsrevision vurderer vi med høj grad af sikkerhed, om
de undersøgte systemer, processer eller dispositioner understøtter skyldige økono-
miske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der er om-
fattet af årsregnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konkluderer, at der er anledning til væsent-
lige kritiske bemærkninger, skal vi rapportere herom i denne udtalelse.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at rapportere i den forbindelse.
København, den 31. marts 2022
PricewaterhouseCoopers
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 33 77 12 31
Jesper Møller Langvad
Statsautoriseret revisor
Jesper Randall Petersen
Statsautoriseret revisor
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
Beretninger afgivet i 2021 |
35
Bilag 1. Beretninger afgivet i 2021
Januar 2021
Klimabistand til udviklingslande
Tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
Februar 2021
Indsatsen for at nedbringe brug af tvang i psykiatrien
Marts 2021
Sagsbehandlingstider og produktivitet i Nævnenes Hus
Skifteretternes behandling af dødsboer med bobestyrer
April 2021
Retspsykiatriske patienters forløb
Maj 2021
Forvaltning af tilskud til landbrugere
Juni 2021
Skatteministeriets behandling af straffesager
Transportministeriets og regionernes beslutningsgrundlag ved valg af
offentlig-private partnerskaber (OPP)
August 2021
Revisionen af statsregnskabet for 2020
Revisionen af statens forvaltning i 2020
September 2021
Skatteministeriets it-beredskab
Oktober 2021
Beskæftigelsesrettet indsats for sygemeldte borgere med forløb i psykiatrien
Politiets patruljering og overvågningskameraer
November 2021
Momskontrollen med EU-handel
Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
Skatteministeriets styring af det nye ejendomsvurderingssystem
Erhvervsministeriets forvaltning af hjælpepakker under COVID-19
December 2021
Forvaltningen af olie- og gasrettighederne i Nordsøen
Studenters overgang fra gymnasium til videregående uddannelse
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 143: Rigsrevisionens årsrapport for 2021, fra Statsrevisorerne
36
| Oversigt over Rigsrevisionens opgaver i 2021
Bilag 2. Oversigt over Rigsrevisionens opgaver i 2021
Større undersøgelser
Resultaterne af større undersøgelser af specifikke
områder/emner i administrationen rapporteres i
beretninger til Statsrevisorerne. En komplet oversigt
over beretninger afgivet i 2021 findes i bilag 1.
Revision af statsregnskabet
Opgaven omfatter statsregnskabet og delopgaver
vedrørende de enkelte paragraffer i årets stats-
regnskab. Resultaterne af revisionen rapporteres til
Statsrevisorerne i beretningen om revisionen af stats-
regnskabet og i beretningen om revisionen af statens
forvaltning.
Revision af andre årsregnskaber
Børne- og Undervisningsministeriet
EuroSkills 2025*
Erhvervsministeriet
DANAK
Danmarks Erhvervsfond
Danmarks Grønne Investeringsfond
DanPilot
EKF – Danmarks Eksportkredit
Finansiel Stabilitet
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Grand Départ Copenhagen Denmark 2022
Nordic Patent Institute
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Rejsegarantifonden
Vækstfonden
Sundhedsministeriet
ICARS – International Centre for Antimicrobial Resistance
Solutions*
MedCom
Sundhed.dk
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Danmarks Grundforskningsfond
Kulturministeriet
De Danske Kongers Kronologiske Samling
DR
TV 2/Bornholm
TV 2/Fyn
TV 2 Lorry
TV MIDTVEST
TV 2 Nord
TV 2 ØST
TV 2 ØSTJYLLAND
Kirkeministeriet
Folkekirkens fællesfond
Stiftsmidlerne (Københavns Stift, Helsingør Stift,
Roskilde Stift, Lolland-Falsters Stift, Fyens Stift,
Haderslev Stift, Ribe Stift, Aarhus Stift, Viborg Stift
og Aalborg Stift)*
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dansk Hunderegister
Transportministeriet
DOT – Din Offentlige Transport
DSB
Fjordforbindelsen Frederikssund
Metroselskabet
Naviair
Udviklingsselskabet By & Havn
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Energinet
Andre revisionsopgaver
NATO Headquarters Multinational Division North*
Nordisk Kulturfond
Nordisk Ministerråd
Nordisk Ministerråds kontor i Tallin*
Nordisk Ministerråds kontor i Riga*
Nordisk Ministerråds kontor i Vilnius*
Nordisk Ministerråds kontor i Skt. Petersborg*
Nordisk Råd
Udarbejdelse af erklæringer vedrørende
EU-projektregnskaber
* Nye opgaver i 2021.
Note: Opgaven med revision af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond er bortfaldet.