Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2560635_0001.png
Fra:
Søren Jensen [mailto:[email protected]]
Sendt:
7. april 2022 18:14
Emne:
SV: Anmodning om foretræde for Finansudvalget om mulige besparelser på 19-38 mia. kr. (om året)
uden omkostninger i de offentlige indkøb.
Jeg har nu bade læst brev samt bilag.
Jeg kan kun beklage, at uvidenheden er så tydelig at det klart skinner igennem i både brev og ikke mindst i
KFST redegørelse.
Sagen er, at netop § 41 ligger lige på kanten af KFST’s interesseområde, hvorfor mulighederne i § 41 ikke
belyses som nødvendigt, ligesom kendskabet til reelt brug og indhold af standarder er begrænset.
Hvad angår Økonomistyrelsen, og SKI, så er det korrekt at de har tilmeldt sig tidligere, og at de da har kigget
forbi. Fra SKI har jeg haft personer på kursus i sommer, og for dem var mulighederne i § 41 en helt ny
verden, mens Økonomistyrelsen alene forholder sig til miljømærker, hvilket er en brøkdel af mulighederne,
hvilket de burde vide, da jeg tidligere har rådgivet dem i mindst et udbud de ikke kunne få på plads, men
som blev løst via anerkendte
standarder, og ikke selvopfundne nationale ”standarder” som
beskrevet,
hvilket intet har med udbudsloven at gøre.
Sidst, så bliver bolden sparket til Dansk Standard i en formulering i retning af, at de kan have ansvaret for at
øge viden og fremme bruge af standarder. Formuleringen ”Endelig
kan det oplyses, at Dansk Standard er
Danmarks standardiseringsorganisation og derfor har det overordnede ansvar for at fremme viden om
standarder”
er dog tynget af mangler.
For det første er det korrekt at DS er ansvarlig for udvikling af standarder i DK, også i samarbejde med
europæiske (CEN-CENELEC m.fl.) og internationale (ISO/IEC mfl.), som facilitatorer, hvilket jeg med 3 år i
organisationen også har været med til, men mig bekendt, er der ingen krav om at de selv behøver at kende
indholdet i standarderne, da de hovedsageligt fungerer som objektive sekretærer for de
standardiseringsudvalg der udarbejder standarderne.
For det andet, betyder ”fremme af viden” ikke nødvendigvis, at de behøver at fokuserer indholdet af
standarderne i forhold til offentlige udbud, hvilket kan bekræftes ved at DanSense har rådgivet DS i netop
dette arbejde, da kendskabet hertil er erkendt at ligge her.
For det tredje ligger der faktisk analyser i Europakommissionen der bakker op om min påstand, hvilket de
besvarende myndigheder åbenbart ikke kender til. EC er dog forsigtige med et bud på 2 %, alene fordi de
ikke fokuserer de ekstra muligheder i Artikel 42 (udbudsdirektivet), hvilket i den grad stiller spørgsmål ved
den besvarelse jeg har modtaget fra jer.
Endelig, så lyder hele formuleringen som om DS har det samlede ansvar for formidling, hvilket på ingen
måde er tilfældet, og alene DanSense nationale netværk, der er opstået grundet et behov samt en mangel
på formidling som indikeret, burde være nok til at understrege at formidlingen ikke er der. DanSense har
sågar tilbudt DS aktivt at deltage i netværket samt endda øge indflydelse på eller overtage netværket, men
til nu deltager de blot sporadisk mens DanSense laver alt arbejdet med at formidle brugen af standarder i
offentlige udbud, i øvrigt i samarbejde med EU-kommissionen, så faktisk er netværket langt foran hvad der
beskrives her i brevet.
Jeg har nu gjort opmærksom på problemstillingen, og jeg må desværre konstatere, at der endnu engang
kommer et bureaukratisk og intetsigende svar med mangel på kendskab til den virkelige verden, og
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Henvendelse af 7/4-22 fra Søren Jensen DanSense, om opfølgning til henvendelse om ukendskab til udbudslovens § 41
2560635_0002.png
åbenbart også manglende lyst til at spare penge, alene ved at få trænet de offentlige indkøbere i mere
professionelle udbud og indkøb. Selv om jeg finder at det er skidt at man ikke overordnet ønsker at
fokusere mulighederne i staten, og mens behovet stadig stiger i netværket, så kan jeg nu alligevel tillade
mig at sige, at jeg har gjort opmærksom på problemstillingen, og det er blot synd at I ikke vil lytte.
DanSense rådgiver herudover yderligere 23 landes centrale indkøbsmyndigheder, der faktisk godt kender
problemstillingen, og som ønsker at professionalisere deres udbud samt spare penge, og i den
sammenhæng er det jo rart at vide at man i Danmark har råd til at ignorere mulighederne, og fastholde
uvidenhed som den rette vej frem.
Jeg kan i den anledning tilbyde dem der måske gerne vil have lidt praktik med i vurderingerne at deltage på
vores næste europæiske netværksmøde den
27 april 2022 kl. 10.30.
Her vil Europakommissionen fortælle
om deres nye europæiske standardiseringsstrategi, ligesom innovation i udbud og indkøb, samt grønne
dokumenterede udbud og indkøb er på programmet. Blot send mig en besked, og I vil blive inviteret.
Faktisk starter møderne altid med en lille intro til hvorfor standarder i offentlige udbud er så vigtige, hvilket
måske kunne være interessant for flere.
Deltagelse i det europæiske netværk koster det samme som deltagelse i det danske. Ingenting!
Jeg forventer naturligvis at min besvarelse her indgår i jeres samlede sag, og også sendes til
Finansministeren, samt i orienteringen til finansudvalgets medlemmer. Hvis ikke, må du meget gerne gøre
mig opmærksom herpå, så skal jeg gerne videresende mailen.
De bedste hilsner
Søren Jensen
DanSense
www.Dansense.dk
Tlf. +45 2024 7001