Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 135
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af Budgetlov
(Justering af underskudsgrænse m.v.)
§1
I budgetloven, jf. lov nr. 547 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 2,
ændres »0,5 pct.« til: »1,0 pct.«.
2.
§ 22 ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændring af budgetlovens underskudsgrænse for den strukturelle saldo
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Finansministeriets overvejelser
2.2. Ændring af revisionsklausulen
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Finansministeriets overvejelser
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Budgetloven er en opfølgning på og udmøntning af
Aftale om budgetlov
indgået den 27. marts 2012 mellem
den daværende regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti. Budgetloven har baggrund i de store
udgiftsskred, som var kendetegnende for Danmark i 1990’erne og 2000’erne. Samtidigt havde loven til
formål at gennemføre dele af traktaten af 2. marts 2012 om stabilitet, samordning og styring i Den
Økonomiske og Monetære Union (finanspagten), der har karakter af en mellemstatslig aftale i tilknytning
til EU-samarbejdet.
Med henblik på at styrke troværdigheden af finans- og udgiftspolitikken blev det med budgetloven fastsat
ved lov, at det årlige strukturelle underskud ikke må overstige en fastsat grænse, der i 2012 blev sat til 0,5
pct. af bruttonationalproduktet. Samtidig indgår det i loven, at hvis det skønnes, at dette mål overskrides
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 135: Lovudkast - høring over forslag til lov om ændring af Budgetlov, fra finansministeriet
UDKAST
væsentligt, skal regeringen fremlægge en konkret tidsplan for, hvordan og hvornår de offentlige finanser
kommer på ret kurs igen.
Budgetloven definerer ikke det planlagte niveau for de offentlige udgifter eller væksten heri, hvilket er en
politisk beslutning. Loven stiller krav om, at det planlagte udgiftsniveau er finansieret inden for de
mellemfristede planer og en grænse for det årlige underskud på den strukturelle offentlige saldo. Med
henblik på at understøtte udgiftspolitikken blev der med loven indført et nyt styringssystem med
udgiftslofter, der sætter klare grænser for udgifterne. Med budgetloven etableres der fireårige udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner, der fastlægges af Folketinget. Formålet med lofterne er, at de faktiske
udgifter holder sig inden for de fastlagte rammer.
Finansministeriets opdaterede beregninger viser, at budgetlovens underskudsgrænse for den strukturelle
saldo kan lempes fra 0,5 pct. til 1,0 pct. af bruttonationalproduktet samtidigt med, at der fortsat er
tilstrækkelig sikkerhedsmargin til underskudsgrænsen for den faktiske offentlige saldo i Stabilitets- og
Vækstpagten på 3,0 pct. af bruttonationalproduktet. Det er Finansministeriets faglige vurdering, at en
lempelse af budgetlovens underskudsgrænse fra 0,5 pct. til 1,0 pct. af bruttonationalproduktet er forenelig
med en fortsat ansvarlig finanspolitik med stabil, lav offentlig gæld, finanspolitisk holdbarhed og ikke
bringer Danmarks AAA-kreditvurdering i fare. En lempelse giver samtidig bedre mulighed for at
håndtere den demografiske modvind i perioden efter 2025 og fortsat have manøvrerum til stabilisering i
en lavkonjunktur.
Med aftalen
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik
indgået den 6. marts 2022 mellem regeringen,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti er det besluttet at
revidere budgetloven med henblik på at øge grænsen for det strukturelle underskud i budgetloven til 1,0
pct. af BNP. Aftalepartierne noterer sig, at det som led i den mellemfristede planlægning vil være
hensigtsmæssigt at sigte efter et offentligt underskud på omkring 0,5 pct. af bruttonationalproduktet i
2030.
Finansministeriet har udarbejdet en række faglige analyser, der offentliggøres i forbindelse med
lovarbejdet. Analyserne evaluerer budgetloven og samler op på de foreløbige erfaringer med
udgiftsstyringen. I forlængelse heraf kan der eventuelt gennemføres yderligere ændringer i budgetloven,
herunder lovændringer. Såfremt det vurderes, at der er behov for yderligere ændringer i budgetloven, vil
regeringen indlede politiske drøftelser med aftalepartierne.
Aftalepartierne er hertil enige om at evaluere og om nødvendigt revidere budgetloven, herunder
underskudsgrænsen, sådan at der vil være politiske drøftelser herom i 2033.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændring af budgetlovens underskudsgrænse for den strukturelle saldo
2.1.1. Gældende ret
Med budgetloven er der reguleret i gældende ret, at den samlede budgetstilling på de samlede offentlige
finanser skal være i balance eller udvise et overskud. Kravet om budgetbalance er overholdt, hvis den
strukturelle saldo er på niveau med det mellemfristede mål, der er fastsat i den reviderede stabilitets- og
vækstpagt, og med en nedre grænse for et strukturelt underskud på 0,5 pct. af bruttonationalproduktet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 135: Lovudkast - høring over forslag til lov om ændring af Budgetlov, fra finansministeriet
UDKAST
2.1.2. Finansministeriets overvejelser
Det foreslås, at revidere budgetloven, således at kravet om budgetbalance er overholdt, hvis den
strukturelle saldo er på niveau med det mellemfristede mål, der er fastsat i den reviderede stabilitets- og
vækstpagt, og med en nedre grænse for et strukturelt underskud på 1,0 pct. af bruttonationalproduktet.
Ændringen følger af aftalen
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik
indgået den 6. marts 2022 mellem
regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti, som udgør
forligskredsen bag budgetloven. Med aftalen er aftalepartierne enige om at revidere budgetloven med
henblik på at øge grænsen for det strukturelle underskud i budgetloven til 1,0 pct. af BNP. Lempelsen af
underskudsgrænsen i budgetloven er inden for rammerne af EU’s regler og fuldt forenelig med fortsat
ansvarlig finanspolitik og lav offentlig gæld.
2.2. Ændring af revisionsklausulen
2.2.1 Gældende ret
Det følger af budgetlovens § 22, at finansministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2018-19.
2.2.2. Finansministeriets overvejelser
Med nærværende lovforslag gennemføres en revision af budgetloven. Det foreslås på den baggrund, at
revisionsklausulen udgår af budgetloven.
Det foreslås desuden, at budgetloven evalueres og om nødvendigt revideres i 2033. Det følger af aftalen
National kompromis om dansk sikkerhedspolitik
indgået den 6. marts 2022 mellem regeringen, Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti, at aftalepartierne er enige om,
at der vil være politiske drøftelser om evalueringen af budgetloven i 2033.
Det bemærkes, at der fortsat er mulighed for at gennemføre yderligere ændringer af budgetloven før
2033.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 135: Lovudkast - høring over forslag til lov om ændring af Budgetlov, fra finansministeriet
2559064_0004.png
UDKAST
Lovforslaget understøtter dele af finanspagten, der har karakter af en mellemstatslig aftale i tilknytning til
EU-samarbejdet. Det er regeringens opfattelse, at en gennemførelse af lovforslaget vil betyde, at
Danmark fortsat lever op til finanspagtens artikel 3, stk. 2, 1. pkt.
I øvrigt indeholder lovforslaget ingen væsentlige EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været sendt til høring hos [Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet
for De Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen].
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen af betydning
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klima- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget overholder dele af finanspagten, der har karakter af en mellemstatslig
aftale i tilknytning til EU-samarbejdet. Det er regeringens opfattelse, at en
gennemførelse af lovforslaget vil betyde, at Danmark lever op til finanspagtens artikel
3, stk. 2, 1. pkt.
I øvrigt indeholder lovforslaget ingen væsentlige EU-aspekter.
Er i strid med de principper
for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 135: Lovudkast - høring over forslag til lov om ændring af Budgetlov, fra finansministeriet
UDKAST
Gældende ret indeholder i dag regler om det årlige strukturelle underskud på den offentlige saldo. Med budgetloven er der
fastsat en underskudsgrænse for den strukturelle offentlige saldo på 0,5 pct. af bruttonationalproduktet.
Med lovforslagets § 1 foreslås det at justere budgetloven således, at underskudsgrænsen for den strukturelle offentlige saldo
justeres fra 0,5 pct. til 1,0 pct. af bruttonationalproduktet. Ændringen følger af aftalen
Nationalt kompromis om dansk
sikkerhedspolitik
indgået den 6. marts 2022 mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det
Konservative Folkeparti, som udgør forligskredsen bag budgetloven. Med aftalen er aftalepartierne enige om at revidere
budgetloven med henblik på at øge grænsen for det strukturelle underskud i budgetloven til 1,0 pct. af BNP. Lempelsen af
underskudsgrænsen i budgetloven er inden for rammerne af EU’s regler og fuldt forenelig med fortsat ansvarlig finanspolitik og
lav offentlig gæld.
Gældende ret indeholder i dag en regel om, at budgetloven skal revideres. Det følger af budgetlovens § 22, at finansministeren
femsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2018-19.
Med lovforslagets § 2 foreslås det at fjerne revisionsklausulen fra loven. Forslaget følger af, at der med nærværende lovforslag
revideres i budgetloven. Det foreslås desuden, at budgetloven evalueres og om nødvendigt revideres i 2033. Det bemærkes, at
der fortsat er mulighed for at gennemføre yderligere ændringer af budgetloven før 2033.
Ændringen følger af aftalen
National kompromis om dansk sikkerhedspolitik
indgået den 6. marts 2022 mellem regeringen,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti. Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er
enige om, at der vil være politiske drøftelser om evalueringen af budgetloven i 2033.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 135: Lovudkast - høring over forslag til lov om ændring af Budgetlov, fra finansministeriet
2559064_0006.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I budgetloven, jf. lov nr. 547 af 18. juni 2012,
foretages følgende ændring:
§ 2. ---
Stk. 2.
Det i stk. 1 nævnte krav om budgetbalance […] med en nedre grænse for
1.
I
§ 2, stk. 2
, ændres »0,5 pct.« til: »1,0
et strukturelt underskud på 0,5 pct. af bruttonationalproduktet.
pct.«.
§ 22.
Finansministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret
2.
§ 22
, ophæves.
2018-19.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.