Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2555237_0001.png
Notat
Ændringer for FTN-Tracé Skjern-Holstebro, Stilling Station og
perronforlængelse af Haslev Station
Nærværende notat orienterer om ændringer for tre anlægsprojekter på
Banedanmarks område. Ændringerne følger i stort omfang af den pressede situation
på jernbanemarkedet.
FTN Tracé Skjern-Holstebro
Banedanmark har været nødt til at sætte projektet med nye fiber-kabler til signaler
mellem Skjern og Holstebro (FTN Tracé Skjern-Holstebro) (akt. 208 af 18. juni 2020) i
bero grundet væsentlige merudgifter konstateret i løbet af sensommeren 2021. Den
efterfølgende gennemgang af projektets økonomi har vist, at projektet ikke kan
færdiggøres inden for den bevilgede totaludgift på 73,2 mio. kr.
FTN Tracé-projekterne skaber muligheden for, at der kan føres fiberkabler til det nye
signalsystem. Der skulle som led i projektet etableres ca. 73 km
fiberkabelinfrastruktur på strækningen Skjern-Holstebro, og der udestår samlet
etablering af fiberkabelinfrastruktur på ca. 21 km af strækningen. Der er udlagt en
midlertidig fiberforbindelse på de udestående dele af strækningen, således at den
fiberforbindelse, der er nødvendig for Signalprogrammets udrulning på strækningen,
er til stede.
Det er under nærmere afklaring, hvordan den resterende fiberkabelinfrastruktur
bedst etableres på strækningen i lyset af de konstaterede forsinkelser og
merudgifter. Når dette er afklaret, forventeligt ved udgangen af 2022, vil
Transportministeriet henvende sig på ny til Finansudvalget med en revideret plan for
projektets udførelse, herunder totaludgiften.
Genåbning af Stilling Station
Banedanmark har været nødt til at udskyde genåbning af Stilling Station (akt. 88 af
28. februar 2019). Stationen skulle være åbnet i 2022, men eftersom Banedanmark
ikke har modtaget nogen konditionsmæssige bud, er det ikke muligt at gennemføre
projektet i 2022.
I de kommende år gennemføres udrulning af nyt signalsystem og elektrificering af
strækningen Fredericia-Aarhus, hvor Stilling Station ligger. Der er tale om meget
omfattende arbejder med mange spærringer, som er detailplanlagt, hvorfor det ikke
ses muligt at indpasse ibrugtagningen af stationen i de nærmeste år. Således vil
stationen tidligst kunne åbne i 2025 i forbindelse med ibrugtagningen af det nye
signalsystem.
30.03.2022
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
+45 8234 0000
banedanmark.dk
CVR: 1863 2276
Version 1.0
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 129: Orientering om ændringer for tre Banedanmark-projekter, fra transportministeren
2555237_0002.png
Det bemærkes, at udbudsrundens ene ikke-konditionsmæssige bud havde
enhedspriser, som er markant højere end de prisregulerede erfaringsbaserede priser
fra tilsvarende gennemførte projekter, som ligger til grund for det nuværende
budget for Stilling Station. Det er uklart, om det konkrete bud er udtryk for en helt
ny enhedsprissituation for Stilling Station, eller om det må betragtes som et
”outlier”-bud, idet Banedanmark ofte modtager bud med stor spredning.
På baggrund af ovenstående vil Banedanmark udarbejde et opdateret
beslutningsgrundlag, der beskriver risici ved at åbne stationen i forbindelse med
ibrugtagningen af nyt signalsystem i forhold til at vente til efter, at det nye
signalsystem er udrullet på strækningen. Beslutningsgrundlaget vil endvidere
forholde sig til tre andre forhold:
1.
2.
En evt. revurdering af enhedspriserne i lyset af markedsudviklingen i de kommende år.
At Trafikstyrelsen har vurderet, at projektet er signifikant og dermed er omfattet af TSI-
krav (fælleseuropæiske krav vedr. jernbanestandarder), hvilket ikke har været
forudsætningen i det oprindelige projektgrundlag. Konkret medfører dette bl.a.
merudgifter til visse fysikelementer, rådgivning samt verificering af, at projektet overholder
relevante krav mv. Banedanmark vil gå i dialog med Trafikstyrelsen om muligheden for at
ændre forudsætningen om, at projektet er signifikant.
Potentiale for øvrige optimeringer/omkostningsreduktioner i projektet.
Side 2/2
3.
Perronforlængelser på Haslev Station
Forligskredsen bag bedre og billigere kollektiv trafik afsatte i januar 2019 2,0 mio. kr.
til en analyse og 16,0 mio. kr. til anlægsprojektet vedr. perronforlængelser på Haslev
Station (akt. 88 af 28. februar 2019). Formålet med perronforlængelserne er, at de
længere tog, der indsættes på strækningen fra Køreplan for 2023, kan holde ved
Haslev Station, uden at DSB skal aflåse døre. På længere sigt er det desuden planen,
at togene på Lille Syd skal krydse hinanden på Haslev Station, hvilket vil give den
hurtigste rejsetid. Således vil den eneste trafikale konsekvens for Køreplan 2023 ved
ikke at gennemføre projektet være, at DSB skal aflåse de bagerste vogne ved
passagerudveksling på Haslev station.
Banedanmark kan ikke færdiggøre beslutningsoplægget vedrørende
perronforlængelser på Haslev Station, eftersom gennemførelse af projektet vil kræve
en ændring i det nye signalsystem, og leverandøren har meddelt Banedanmark, at de
ikke har ressourcer til at indpasse denne ændring på nuværende tidspunkt, uden at
det vil have negativ påvirkning af den øvrige udrulningsplan. Derfor færdiggør
Banedanmark nu beslutningsgrundlaget for alle øvrige forhold, men oplæg til
tidspunktet for gennemførelse af projektet vil først kunne ske i forbindelse med
forhandlingen med leverandøren om indpasning af projekterne i Infrastrukturplan
2035. Herefter kan der træffes endelig beslutning om gennemførelse af projektet.
Det er usikkert, om disse forhandlinger kan være afsluttet i 2022. Først herefter kan
leverandøren komme med et prisoplæg.
Der er på nuværende tidspunkt forbrugt 1,6 mio. kr. til analysen af projektet og 1,7
mio. kr. til selve anlægsprojektet. Derudover er der en række forpligtelser i projektet
til en værdi af 1,4 mio. kr.