Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 121
Offentligt
2550563_0001.png
Statsrevisorerne 2021-22
Beretning Nr. 10 Transportministerens redegørelse af 9. marts 2022
Offentligt
Transportministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
9. marts 2022
2021-468
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Statsrevisorernes beretning nr. 10/2021 om
projekteringsfasen for Femern Bælt-forbin-
delsen
Jeg har noteret mig Statsrevisorernes og Rigsrevisionens kritik af,
at Transportministeriets og Femern A/S’ styring af projekteringsfa-
sen for den faste forbindelse over Femern Bælt ikke i tilstrækkelig
grad tog højde for risici for forsinkelser i den tyske myndigheds-
proces og for økonomiske risici.
Femern Bælt-forbindelsen er, og har fra begyndelsen været, et gan-
ske unikt projekt. Det skyldes projektets størrelse og kompleksitet,
samt at det er et grænseoverskridende projekt, der skal opfylde
myndighedskrav i to lande. Projektet har ikke mindst været en stor
og udfordrende opgave for de tyske delstatsmyndigheder i Slesvig-
Holsten, der skulle foretage godkendelsen af projektet i Tyskland.
Myndighederne i Slesvig-Holsten havde ikke tidligere myndigheds-
behandlet et så stort infrastrukturprojekt, der både omfatter en
vejforbindelse og en baneforbindelse, samtidig med at det skal an-
lægges på søterritoriet. Det betød, at Femern A/S i den første del af
projekteringsfasen ikke kunne få klare og præcise meldinger fra de
tyske myndigheder om processen. Det undskylder naturligvis ikke
for, at der ikke blev taget højde for den usikkerhed, der hermed na-
turligt måtte være forbundet med varigheden af den tyske myndig-
hedsproces, og at der derfor skulle have været lagt ekstra tid ind i
selskabets tidsplan for projektet.
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til anlægs- og driftslo-
ven fra 25. februar 2015, at forligskredsen skulle have forelagt en
fornyet vurdering af den samlede økonomi i Femern Bælt-projektet
som følge af de usikkerheder, der på fremsættelsestidspunktet var
om priserne på de fire store anlægsentrepriser, tidsplanen for den
tyske myndighedsgodkendelse samt tildeling af EU-støtte til pro-
jektet, før Femern A/S kunne få lov til at underskrive kontrakterne
på de fire store anlægsentrepriser. Endvidere skulle forligskredsen
i den forbindelse tage stilling til projektets videre forløb, hvis den
tyske myndighedsgodkendelse ikke forelå.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 121: Ministerredegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 10
2550563_0002.png
Side 2/3
Det var vigtigt for forligspartierne at kende prisen på at bygge for-
bindelsen, før der med behandling af anlægs- og driftsloven skulle
tages endelig stilling til projektet. Derfor blev udbudsprocessen for
de fire store anlægsentrepriser sat i gang allerede i 2011, så der
kunne foreligge konkrete tilbudspriser, når Folketinget skulle be-
handle lovforslaget.
Da der i foråret 2016 ikke forelå en tysk myndighedsgodkendelse af
projektet, forelå der fire modeller for håndtering af tilbuddene: 1)
En forlængelse af vedståelsesperioden; 2) En kontrakt med for-
skudt opstart; 3) En betinget kontrakt; og 4) En annullation af ud-
budsprocessen med henblik på en senere genopstart af udbudspro-
cessen. En betinget kontrakt blev samlet set vurderet at være den
mest attraktive løsning, som samtidig indebar en fordel i den tyske
myndighedsgodkendelsesproces, da der kunne lægges en konkret
anlægsteknisk løsning til grund i forhold til de tyske myndigheder
og dermed gøre det nemmere at håndtere de tyske myndigheders
krav om detaljering af ansøgningen.
Det vil i praksis ikke være muligt at håndtere alle risici samtidig, og
forligskredsen valgte at have fokus på at minimere risici ved an-
lægsøkonomien ved at indgå de betingede kontrakter. På den bag-
grund gav forligskredsen den 4. marts 2016 sin tilslutning til, at
Femern A/S indgik betingede kontrakter på anlægsentrepriserne.
En annullation af udbudsprocessen med henblik på en senere gen-
opstart af udbudsprocessen ville have reduceret risikoen i forhold
til varigheden af godkendelsesprocessen, men ville samtidig have
eksponeret projektet for en fornyet risiko i forhold til anlægsøko-
nomien. Et genudbud blev angivet at kræve 28-34 måneder og
medføre udgifter på op til 1 mia. kr.
Som det fremgår, var det anlægsøkonomien i højere grad end den
tyske myndighedsgodkendelse, der var i fokus i forhold til håndte-
ringen af projektets risici. Det var først med EY’s rapport fra fe-
bruar 2016 at der kom en fagligt funderet vurdering af de tidsmæs-
sige risici i den tyske myndighedsproces baseret på erfaringerne fra
andre, tilsvarende projekter. Det var dog ikke ukontroversielt at fo-
retage en sådan vurdering, jf. at professor, dr.jur. Peter Pagh til
rapportens metode bemærkede: ”Hvis man vil have oplysninger
om den slags, kan man lige så godt gå til spåkoner” (Ingeniøren 21.
marts 2016).
For Femern Bælt-forbindelsen er myndighedsprocessen endt med
at tage længere tid, end der forventes til selve byggeprocessen.
Dette har primært beroet på den tyske myndighedsbehandling. Det
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 121: Ministerredegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 10
2550563_0003.png
Side 3/3
er imidlertid Transportministeriets erfaring, at myndighedsgod-
kendelsesprocesser også i Danmark tenderer til at blive stadig
mere komplicerede og udgør en stigende andel af projekters sam-
lede tidsplan. Der er således grund til i forlængelse af Statsreviso-
rernes og Rigsrevisionens kritik at udvikle bedre metoder til nær-
mere at vurdere de tidsmæssige risici og de deraf afledte økonomi-
ske risici for større anlægsprojekter. Transportministeriet vil ar-
bejde videre med dette.
En kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen