Statsrevisorerne 2021-22
Beretning Nr. 10 Transportministerens redegørelse af 9. marts 2022
Offentligt
Transportministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
9. marts 2022
2021-468
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Statsrevisorernes beretning nr. 10/2021 om
projekteringsfasen for Femern Bælt-forbin-
delsen
Jeg har noteret mig Statsrevisorernes og Rigsrevisionens kritik af,
at Transportministeriets og Femern A/S’ styring af projekteringsfa-
sen for den faste forbindelse over Femern Bælt ikke i tilstrækkelig
grad tog højde for risici for forsinkelser i den tyske myndigheds-
proces og for økonomiske risici.
Femern Bælt-forbindelsen er, og har fra begyndelsen været, et gan-
ske unikt projekt. Det skyldes projektets størrelse og kompleksitet,
samt at det er et grænseoverskridende projekt, der skal opfylde
myndighedskrav i to lande. Projektet har ikke mindst været en stor
og udfordrende opgave for de tyske delstatsmyndigheder i Slesvig-
Holsten, der skulle foretage godkendelsen af projektet i Tyskland.
Myndighederne i Slesvig-Holsten havde ikke tidligere myndigheds-
behandlet et så stort infrastrukturprojekt, der både omfatter en
vejforbindelse og en baneforbindelse, samtidig med at det skal an-
lægges på søterritoriet. Det betød, at Femern A/S i den første del af
projekteringsfasen ikke kunne få klare og præcise meldinger fra de
tyske myndigheder om processen. Det undskylder naturligvis ikke
for, at der ikke blev taget højde for den usikkerhed, der hermed na-
turligt måtte være forbundet med varigheden af den tyske myndig-
hedsproces, og at der derfor skulle have været lagt ekstra tid ind i
selskabets tidsplan for projektet.
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til anlægs- og driftslo-
ven fra 25. februar 2015, at forligskredsen skulle have forelagt en
fornyet vurdering af den samlede økonomi i Femern Bælt-projektet
som følge af de usikkerheder, der på fremsættelsestidspunktet var
om priserne på de fire store anlægsentrepriser, tidsplanen for den
tyske myndighedsgodkendelse samt tildeling af EU-støtte til pro-
jektet, før Femern A/S kunne få lov til at underskrive kontrakterne
på de fire store anlægsentrepriser. Endvidere skulle forligskredsen
i den forbindelse tage stilling til projektets videre forløb, hvis den
tyske myndighedsgodkendelse ikke forelå.