Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2550560_0001.png
Statsrevisorerne 2021-22
Beretning Nr. 9 Sundhedsministerens redegørelse af 13. marts 2022
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundhedsministeren
Statsrevisorerne Sekretariatet
Folketinget Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Dato: 13-03-2022
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPCHVE
Sagsnr.: 2204269
Dok. nr.: 2172401
Sundhedsministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
Rigsrevisionens Beretning nr. 9/2021 om 5 statslige
myndigheders efterlevelse af 20 tekniske minimumskrav til it-
sikkerhed
Statsrevisorerne har den 17. januar 2022 afgivet deres bemærkninger til Rigsrevisio-
nens beretning nr. 9/2021 om 5 statslige myndigheders efterlevelse af 20 tekniske
minimumskrav til it-sikkerhed.
Indledende bemærkninger
Indledningsvist vil jeg vil gerne bemærke, at jeg er helt enig med såvel
statsrevisorerne som Rigsrevisionen i, at der netop er tale om minimumskrav, vi som
offentlige myndigheder bør og skal leve op til. Det er fornuftige krav, der skal bidrage
til at sikre os mod brud på informationssikkerheden, risikoen for cyberangreb, så vi
undgår, at der er sårbarheder i vores it-systemer, telefoner og på vores websider.
Derfor arbejder vi på Sundhedsministeriets område også målrettet på at komme i mål
med samtlige uopfyldte minimumskrav og har gjort det løbende. Det er
Sundhedsdatastyrelsens vurdering, at vi på ministerområdet lever op til samtlige krav
i løbet af tredje kvartal 2022.
De sidste to års opgaver relateret til indsatsen mod covid-19 har imidlertid stillet hele
ministerområdet, herunder også Sundhedsdatastyrelsen og vores koncern-it-
funktion, i en helt ekstraordinær situation. Det har udfordret vores arbejde for fuld
målopfyldelse. Covid-19-indsatsen er i vid udstrækning en digital indsats, og alle
ressourcer i koncernens it-funktion samt styrelserne har været sat ind for at sikre den
nødvendige it-udvikling og it-understøttelse til denne.
I september 2020 påbegyndte Sundhedsministeriets koncern den meget omfattende
transition af den basale it-drift til Statens It, hvilket også har trukket på centrale it-
ressourcer i ministeriets koncern-it funktion og i institutionerne.
Det ændrer ikke på, at samtlige minimumkrav skal opfyldes, og trods det vedvarende
pres ift. covid-19-indsatsen er der siden revisionsbesøget i august 2021 sket
betydelige fremskridt.
Således vurderer Sundhedsdatastyrelsen, at vi på ministerområdet lever op til 16 af
de 20 krav og som nævnt forventer at kunne leve op til samtlige krav ved udgangen af
tredje kvartal i år. Styrelsen har også oplyst, at de ikke har viden om, at borgernes
data på noget tidspunkt har været kompromitteret.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 120: Ministerredegørelser vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 9
Transitionen med Statens It betyder samtidigt, at arbejdet med IT-sikkerheden og
overholdelse af de 20 tekniske minimumskrav fremadrettet vil ske i et tæt
samarbejde med Statens It, som helt eller delvist overtager ansvaret for
målopfyldelse af kravene.
I koncernens nye Digitaliseringsboard, der har ansvar for at træffe beslutning om
større digitaliseringsprojekter og sætte rammerne for it-udviklingen i koncernen,
følger ledelsen løbende op på arbejdet med målopfyldelsen og sikrer dermed stor
ledelsesmæssig opmærksomhed på at prioritere indsatsen.
Udvikling i efterlevelse af minimumskravene
Jeg vil i det følgende redegøre nærmere for de foranstaltninger og overvejelser, som
Rigsrevisionens beretning og statsrevisorernes bemærkninger har givet mig anledning
til. Fokus vil være på, hvordan ministeriet har til hensigt at sikre efterlevelse af de 8
minimumskrav, der ikke var opfyldt ved revisionstidspunktet i august 2021.
Krav som Sundhedsdatastyrelsen nu vurderer, er opfyldt
Krav 5. Regelmæssig opdatering af klienter
Det fremgår af beretningen, at Sundhedsdatastyrelsen/Sundhedsministeriet ikke
efterlever krav 5 med hensyn til en enkelt applikation (Java-applikation), der ikke er
regelmæssigt opdateret, og at styrelsen har opdateret alle øvrige applikationer.
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst mig, at de i januar 2022 har afinstalleret ikke
opdaterede Java-versioner, som var det eneste udestående. Styrelsen vurderer nu at
leve op til kravet.
Krav 10. 2-faktor-autentifikation eller direkte VPN-forbindelse
Det fremgår af beretningen, at Sundhedsdatastyrelsen/Sundhedsministeriet i august
ikke anvendte 2-faktor-autentifikation til at tilgå webmail, når brugeren ikke var på
styrelsens netværk. Det fremgår også af Rigsrevisionens beretning, at
Sundhedsdatastyrelsen i november 2021 oplyste, at multifaktor-autentifikation nu
var implementeret på hele ministerområdet
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst mig, at dette stadig er gældende, og kravet derfor
er opfyldt.
Krav 11. DMARC REJECT-policy implementeres på alle domæner
Det fremgår af Rigsrevisionens beretningen, at
Sundhedsdatastyrelsen/Sundhedsministeriet i august ikke havde implementeret
DMARC REJECT-policy på alle domæner (sikkerhedsstandard der bidrager til
bekæmpelsen af blandt andet phishing-mails). Det fremgår også af Rigsrevisionens
beretning, at Sundhedsministeriet/Sundhedsdatastyrelsen i november 2021 oplyste,
at man havde implementeret DMARC REJECT på alle domæner.
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst mig, at dette stadig er gældende, og kravet derfor
er opfyldt.
Side 2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 120: Ministerredegørelser vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 9
Krav 15. Krav om logning på alle systemer og tjenester på netværksservere
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning, at
Sundhedsdatastyrelsen/Sundhedsministeriet ikke har sikret tilstrækkelig logning
(herunder log på alle systemer og tjenester) på netværksservere.
Rigsrevisionen vurderer, at logningen er utilstrækkelig af 2 årsager.
Sundhedsdatastyrelsen anvender et logningssystem (en såkaldt SIEM-løsning), der
opsamler logs fra mange af Sundhedsdatastyrelsens forskellige systemer. Her
konstaterer Rigsrevisionen, at loggen ikke har været beskyttet i tilstrækkelig grad, da
de it-medarbejdere, der administrerede diverse systemer, også havde fuld adgang til
SIEM-løsningen. Der har således ikke været en tilstrækkelig funktionsadskillelse, og
dermed har medarbejdere potentielt kunnet manipulere eller helt slette logs fra
SIEM-løsningen. Dette er dog ikke konstateret. Det fremgår også af Rigsrevisionens
beretning, at Sundhedsdatastyrelsen, i forlængelse af revisionen oplyste, at styrelsen
havde begrænset de adgange, som medarbejderne havde til SIEM-løsningen.
Den anden årsag til den manglende efterlevelse er, at der blev logget data fra
netværksudstyr, som ikke blev sendt til SIEM-løsningen, og som kun blev gemt i 30
dage.
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst mig, at funktionsadskillelsen fortsat er
implementeret og gældende, og at netværksudstyret igen sender til SIEM-løsningen,
hvor data gemmes i 13 måneder. Styrelsen vurderer derfor at leve fuldt op til kravet.
Krav som Sundhedsdatastyrelsen fortsat arbejder på at opfylde
Krav 7. Sikkerhedsopdateret operativsystem
Det fremgår af beretningen, at Sundhedsdatastyrelsen/Sundhedsministeriet ved
begyndelsen af it-revisionen havde 273, ud af i alt 4.309 klienter, der ikke var
supporteret med sikkerhedsopdateringer. I løbet af revisionen fik
styrelsen/ministeriet afviklet en del af disse klienter, og der udestod i august 2021
afvikling af 73 klienter.
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst mig, at årsagen til den manglende opfyldelse af
kravet skyldes ikke-opdaterede Win10 og Win7 PC’ere. Alle PC’ere på
ministerområdet er nu opdateret, men opdateringen af de sidste 100 PC’ere hos
Statens Serum Institut er først mulig med udskiftning af de nuværende ældre PC’ere,
som grundet deres alder ikke kan opdateres. Maskinerne er imidlertid i restance på
grund af de globale forsyningsvanskeligheder og forventes først af kunne blive leveret
senere i 2022. Som supplerende foranstaltning er Sundhedsdatastyrelsen netop ved
at afslutte et netværkssegmenteringsprojekt, som isolerer de sidste ikke-opdaterede
PC’ere. Med afslutning af segmenteringsprojektet og med udskiftning af de ældre
PC’ere til nye opdaterede PC’ere hos Statens Serum Institut vurderer
Sundhedsdatastyrelsen således, at kravet vil være opfyldt inden udgangen af tredje
kvartal 2022.
Krav 13. Regelmæssig opdatering af mobile enheder
Det fremgår af beretningen, at ingen af de 5 myndighederne i den samlede
revisionsberetning efterlever krav 13, og at alle 5 myndigheder har mobile enheder,
Side 3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 120: Ministerredegørelser vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 9
der ikke er opdateret, og dermed har software, der indeholder kendte
sikkerhedshuller eller sårbarheder.
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst mig, at der i
Sundhedsdatastyrelsen/Sundhedsministeriet stilles krav om installation af Mobile
Device Management (MDM) på alle mobile enheder. Styrelsen har endvidere oplyst,
at man i regi af koncernens tværgående digitaliseringsboard og koordinationsforum
har bedt institutionernes ledelser om at sikre, at deres medarbejdere installerer
Mobile Device Management på deres mobile enheder.
Statens It overtager håndteringen og sikringen af mobile enheder fra august 2022,
hvorefter alle mobile enheder, som tilgår SUM’s systemer, vil være dækket af Statens
It’s Mobile Device Managementløsning.
Krav 16.
Tilknytning af
DNSSEC til alle webdomænenavne
Det fremgår af beretningen, at Sundhedsdatastyrelsen/Sundhedsministeriet har
tilknyttet sikkerhedsteknologien DNSSEC til alle domænenavne. Rigsrevisionen tog en
stikprøve på 6 webdomæner og kunne konstatere, at halvdelen af domænerne ikke
havde konfigureret og aktiveret DNSSEC. Det fremgår også af beretningen, at
Sundhedsdatastyrelsen havde oplyst, at styrelsen var i gang med at afvikle de sidste
domæner uden DNSSEC.
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst mig, at det aktuelt drejer sig om to færøske
domæner under det færøske landsstyre, som er knyttet til Styrelsen for
Patientsikkerhed, og seks EU-domæner, som er knyttet til Statens Serum Institut, der
ikke har DNSSEC.
Kravet forventes opfyldt i andet kvartal 2022.
Krav 18. Kryptering af kommunikation til hjemmesider
Det fremgår af beretningen, at Sundhedsdatastyrelsen/Sundhedsministeriet
efterlever den del af kravet, der omhandler brug af TLS 1.2., men at ministerområdet
har hjemmesider, hvor https ikke er slået til. Rigsrevisionen kunne også konstatere, at
styrelsen/ministeriet har nogle hjemmesider, der tilsyneladende ikke anvendes, men
samtidig ikke er tomme for indhold, da der er indsat en placeholder på dem.
Sundhedsdatastyrelsen har oplyst mig, at https nu er slået til på samtlige af
ministerområdets hjemmesider.
Der er en enkelt udfordring ift. ét domæne i Nationalt Center for Etik, som endnu ikke
opfylder TLS 1.2. Her har Sundhedsdatastyrelsen givet Nationalt Center for Etik en
dispensation, da Nationalt Center for Etik har i gangsat mitigerende handlinger og har
en plan for målopfyldelse i løbet af tredje kvartal 2022.
Side 4
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 120: Ministerredegørelser vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 9
2550560_0005.png
Afrunding
Jeg håber, at jeg med denne redegørelse har beskrevet, hvordan vi på
ministerområdet med ledelsesmæssig forankring arbejder aktivt for at efterleve de
20 tekniske minimumskrav til it-sikkerheden.
Der er en række forhold, som gør, at vi endnu ikke er fuldt i mål med de sidste 4 krav,
men hvor vi har planer for, hvordan de sidste få udeståender opfyldes snarest muligt i
2022.
Samtidig indgår efterlevelsen af de 20 tekniske minimumskrav også i vores aktuelle
og højtprioriterede arbejde med yderligere robustgørelse af ministerområdets it-,
cyber- og informationssikkerhed.
Med transitionen til Statens It i 2022 har vi yderligere en stærk samarbejdsparter til
at sikre og fortsætte denne robustgørelse.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen på [email protected].
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 5