Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2548547_0001.png
Årsrapport
Marts 2022
Årsrapport 2021 Vur-
deringsstyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Vurderingsstyrelsen ......................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 14
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................16
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 17
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 19
Balancen............................................................................................................................... 22
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 25
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 25
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 26
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 26
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................27
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 28
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 28
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 29
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 30
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 30
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 31
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 31
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 31
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 31
Forelagte investeringer .................................................................................................. 31
It-omkostninger ................................................................................................................. 31
Supplerende bilag ............................................................................................................ 32
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en
saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0003.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0004.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Vurderingsstyrel-
sens økonomiske og faglige resultater for 2021. I årsrapporten redegøres for
styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt ak-
tiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Vurderingsstyrelsen,
CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.61. Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet (indtægtsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 18. marts 2022
Roskilde, d. 3. marts 2022
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Poul Taankvist
Direktør
Vurderingsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0005.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Vurderingsstyrelsen og regnskabs-
årets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvir-
ket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskri-
ves forventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Vurderingsstyrelsen
”Vi
sikrer tillid til vurderingerne og tryghed om beskatning af ejendomme”
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Sammen med de andre sty-
relser under Skatteministeriet sikrer Vurderingsstyrelsen fundamentet for finan-
sieringen af den offentlige sektor.
Vurderingsstyrelsens ene hovedopgave er at udarbejde mere retvisende og
gennemskuelige vurderinger af grunde og ejendomme baseret på et nyt ejen-
domsvurderingssystem med nye og mere detaljerede data. Den anden hoved-
opgave er at sikre korrekt beregning af ejendomsskatterne.
Opgaverne vedrørende ejendomsbeskatning blev overført fra Skattestyrelsen til
Vurderingsstyrelsen per 1. september 2021. Organisationsændringen er endnu
ikke afspejlet i Vurderingsstyrelsens regnskab og økonomiske nøgletal for 2021,
idet den tekniske overflytning af ressourcer til opgavevaretagelsen sker fra 1. ja-
nuar 2022.
Vurderingsstyrelsens opgaver omfatter vurdering og skatteberegning for ca. 1,7
mio. ejerboliger og ca. 0,5 mio. erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme. Vur-
deringsstyrelsens kerneopgaver er med udgangspunkt i blandt andet styrelsens
finanslovsformål sammenfattet i nedenstående overordnede inddeling.
Ejendomsvurderinger med forbedret træfsikkerhed, ensartethed og gen-
nemskuelighed.
Vurderingsstyrelsen skal med udgangspunkt i et nyt ejen-
domsvurderingssystem med mere retvisende data, velfunderede statistiske
vurderingsmodeller og effektive arbejdsgange udarbejde og udsende mere
ensartede og gennemskuelige vurderinger af ejendoms- og grundværdier
med en forbedret træfsikkerhed for landets ejerboliger, erhvervsejen-
domme, land- og skovbrug mv.
Korrekt beregning af ejendomsskatter.
Vurderingsstyrelsen skal sikre korrekt
beregning af ejendomsskatter i overensstemmelse med gældende regler.
Velunderbygget klagesagsbehandling.
Vurderingsstyrelsen skal ved klager
over ejendomsvurderingerne gennemføre en vurdering af, om den konkrete
ejendomsvurdering skal genoptages, eller udarbejde en fyldestgørende re-
degørelse for sagsforløbet til brug for den videre klagesagsbehandling i
Skatteankestyrelsen.
Forretningsejerskab.
Vurderingsstyrelsen skal varetage en styrende rolle
som forretningsejer i forhold til det nye ejendomsvurderingssystem med Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsens udviklingsorganisation. Samtidig skal Vur-
deringsstyrelsen tage ansvaret for den tværgående styring af udviklingen på
ejendomsområdet i Skatteforvaltningen, som blandt andet også omfatter
implementering af boligskatteomlægningen, ejendomsdata og mellemperio-
den.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Nye ejendomsvurderinger til danskerne
Vurderingsstyrelsen har nået sit primære mål for 2021 med nye vurderinger af
simple ejendomme fra sommeren 2021 efter de nye regler i Ejendomsvurde-
ringsloven. Målet blev nået, da første pulje på ca. 50.000 nye ejendomsvurderin-
ger blev udsendt fra 1. september. I forlængelse af vurderingsmeddelelserne
blev der påbegyndt udsendelse af tilbud om tilbagebetaling af overskydende
ejendomsskatter i november.
Forud for selve udsendelsen af de første 50.000 ejendomsvurderinger har Vur-
deringsstyrelsen gennemført den nødvendige sagsbehandling af ejendommene.
Ligeledes er der gennemført sagsbehandling af de over 100.000 ejendomme,
som skal have en ejendomsvurdering i næste rul.
Implementeringsplaner for flere nye ejendomsvurderinger og skatteomlæg-
ningen
I løbet af året er planerne for den videre udvikling af det nye ejendomsvurde-
ringssystem, Ejendomme & Grunde (E&G), afklaret i lyset af trykprøvning heraf,
som blev foretaget af Skatteministeriets uafhængige It-tilsyn. Herunder planerne
for udvikling og release af funktioner til udsendelse af deklarations- og vurde-
ringsmeddelelser, tilbagebetaling, klagestart og klagesagsbehandling samt frigi-
velse af yderligere ejendomme til sagsbehandling og udsendelse.
I forlængelse af planerne for it-udviklingen har Vurderingsstyrelsen revideret ud-
sendelsesplanen for nye vurderinger af ejerboliger og tilbagebetalingstilbud mv.
I 2021 er der ligeledes opnået enklere og klarere rammer og retning for de nye
vurderinger af erhvervsejendomme mv., herunder land- og skovbrugsejen-
domme. I februar blev det ved lov besluttet at forsimple vurderingen af grund-
værdier for erhvervs-, andels- og boligudlejningsejendomme, samt at afskaffe
ansættelsen af ejendomsværdier for disse ejendomme.
Planerne for implementering af boligskatteomlægningen er konsolideret i lyset
af anbefalinger fra It-tilsynet i løbet af året. Ved udgangen af året var gennemfø-
relsen af det it-udviklingsprojekt, som skal sikre systemunderstøttelsen af bolig-
skatteomlægningen fra 2024, igangsat med en udbudsrunde.
Den samlede implementering af både nye ejendomsvurderinger og omlægnin-
gen af boligbeskatning udgør en kompleks udviklingsportefølje, som omfatter
hele Skatteforvaltningens ejendomsområde. For at sikre den fornødne forret-
ningsmæssige styring og koordinering på tværs af ejendomsområdet har Vurde-
ringsstyrelsen fra medio 2021 overtaget det samlede forretningsmæssige an-
svar for udviklingsporteføljen.
Sagsafvikling af gamle ejendomsvurderinger
Endelig har Vurderingsstyrelsen i 2021 indfriet en række mål for sagsbehandling
og nedlukning af ejendomsvurderinger efter de hidtidige regler i Vurderingslo-
ven. Herunder vedrørende genoptagelse af gamle ejendomsvurderinger, udsen-
delse af klagestartsbreve, udtalelser i klagesager m.fl.
Derudover har Vurderingsstyrelsen fortsat afviklingen af sagskomplekser i det
gamle ejendomsvurderingssystem. Pr. 1. november 2020 blev Vurderingsstyrel-
sen afskåret fra at foretage genoptagelse af vurderinger i det gamle ejendoms-
vurderingssystem Vurderingsstyrelsen modtog i alt ca. 5.000 nye borgerinitie-
rede genoptagelsessager før stoppet for genoptagelser. Ved udgangen af 2021
udestår håndteringen af ca. 600 borgerinitierede genoptagelsessager.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0008.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 7
Vurderingsstyrelsen kvalitetssikrer løbende sin sagsbehandling på tværs af op-
gaver, og styrelsen har løbende igennem året kunne afrapportere et tilfredsstil-
lende kvalitetsniveau i sagsbehandlingen.
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Vurderings-
styrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2020
2021
2022
-459,0
432,0
-27,0
-27,0
-27,0
-437,8
392,4
-45,4
-45,6
-45,1
-420,7
525,0
104,3
104,3
104,3
-
5,4
-36,6
-
-72,7
-
6,6
-85,1
-
-35,6
-
-
-
-
-
0,0
100,0
0,0
100,0
-
-
659,3
0,5
616,4
0,5
903,0
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2021 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 2,8 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Anmærkning: Vurderingsstyrelsen har i forbindelse med styrkelse af ejendomsområdet overtaget ansvaret
for ejendomsbeskatningen fra Skattestyrelsen. Det faglige ansvar overgik til Vurderingsstyrelsen pr. 1/9
2021 og det samlede ledelses- og økonomiske ansvar overgik pr. 1/1 2022. Der er samlet set overflyttet
148,5 årsværk fra Skattestyrelsen til Vurderingsstyrelsen, hertil kommer ansættelse af en række funktioner i
forbindelse med den generelle styrkelse af det samlede ejendomsområde svarende til cirka 60 årsværk.
Anmærkning: Merforbruget i 2022 på 104,3 mio. kr. afspejler en forventet tillægsbevilling fra
Skattestyrelsen på 104,3 mio. kr., der kan henføres til et opgaveflyt.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Vur-
deringsstyrelsen i 2021 har haft et samlet overskud på 45,1 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling, heraf 16,6 mio. kr. til løn og 28,5 mio. kr. på øvrig drift.
Årets resultat kan hovedsageligt henføres til blandt andet ændringer til release-
planerne fra ICE vedrørende klagesagsbehandling. Hertil kommer udskydelse af
aktiviteter, samt udskydelse og en tilbageholdenhed i rekrutteringer. En nær-
mere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Egenkapitalen er steget fra 36,6 mio. kr. til 85,1 mio. kr. i 2021, hvilket kan henfø-
res til overførelsen af overskuddet på 45,1 mio. kr. i 2021. Kortfristet gæld er
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0009.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 8
faldet fra 72,7 mio. kr. i 2020 til 35,6 mio. kr. i 2021, hvilket primært skyldes af-
regning af de indefrosne feriepenge til feriefonden. Antal årsværk er faldet fra
659,3 i 2020 til 616,4 i 2021, hvilket skyldes den nye releaseplan og implemen-
teringen af ejendomsvurderingssystemet E&G i Vurderingsstyrelsen, som har
medført en forskydning af rekrutteringer og dermed en mindre udgift på lønsum.
Prisen pr. årsværk er uændret og udgør 0,5 mio. kr. i 2020 og 2021.
Vurderingsstyrelsens drift og administrerede ordninger
Vurderingsstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Vurderingsstyrelsens driftskonto er § 09.31.03.
Vurderingsstyrelsen
(driftsbevil-
ling).
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
437,8
-
Regnskab
393,0
-0,2
Overført
overskud
ultimo
75,5
-
Styrelsens overførte overskud udgjorde 30,4 mio. kr. primo 2021. Der er et over-
skud i 2021 på 45,1 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2021 er for-
øget til 75,5 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Vurderingsstyrelsen havde i 2021 tre hovedopgaver, som er angivet i finanslo-
ven for 2021, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgø-
res i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Vurderingsstyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen
for 2021 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og
tillægsbevillingsloven for 2021 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Ejendomsvurderinger med for-
bedret træfsikkerhed
2. Velunderbygget klagesagsbe-
handling
I alt
Bevilling
(FL+TB)
104,0
309,4
24,4
437,8
Øvrige
indtægter
-0,2
-
-
-0,2
Omkost-
ninger
88,1
265,1
39,7
392,9
Andel af
årets
overskud
-16,1
-44,3
15,3
-45,1
Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede tidsanvendelse.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 9
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger.
Her er der blandt andet er registreret omkostninger til løn for direktionen samt
den snævre stab (Økonomi, HR og Ledelsessekretariatet), hertil er der udgifter til
bl.a. transport, forplejning, husleje mm.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-2
alene er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel
af opgaverne i Vurderingsstyrelsen henført til ejendomsområdet.
Der er i 2021 et samlet mindreforbrug på 45,1 mio. kr. Resultatet kan overordnet
henføres til den nye releaseplan, som har medført en udskydelse af implemente-
ringen af ejendomsvurderingssystemet E&G i Vurderingsstyrelsen og forskyd-
ning i rekruttering af sagsbehandlere. Vurderingsstyrelsen har ligeledes været
udfordret på at få de rette kompetencer til en række kontorer, samt afvikling af
diverse aktiviteter jf. restriktioner i forbindelse med Covid-19.
0. Generelle fællesomkostninger
Mindreforbruget mellem bevilling og omkostningerne kan primært henføres til
den tekniske håndtering af hensættelser til blandt husleje og overhead svarende
til ca. 8,6 mio. kr., samt at udgifter vedrørende tværgående arrangementer,
transport og forplejning m.m. ikke har kunne gennemføres i 2021 på grund af
COVID-19 svarende til cirka 2,0 mio. kr. Ligeledes har Vurderingsstyrelsen haft
en mindre lønudgift til direktørløn på grund af en periode med konstitueret direk-
tør svarende til ca. et halvt år for 0,7 mio. kr.
1. Ejendomsvurderinger med forbedret træfsikkerhed
For opgaver under hovedopgave 1 er der alene registreret omkostninger til øvrig
drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne. Afvigelserne på den faglige
hovedopgave skyldes den nye tidsplan for de nye ejendomsvurderinger. En af-
ledt effekt af udskydelsen er en forsinkelse i rekrutteringer, som har betydet et
mindreforbrug på lønsum svarende til 16,1 mio. kr.
Der har derudover, været et ændret fokus på opgaveløsningen i Vurderingssty-
relsen svarende til 15,1 mio. kr., som følge af den nye releaseplan, hvor arbejdet
med nye vurderinger af erhverv, land- og skovbrug ikke er påbegyndt i ejen-
domsvurderingssystemet E&G. Ligeledes har der været et mindreforbrug på
driftsudgifter forbundet med implementeringen af ejendomsvurderingssystemet
E&G til bl.a. kammeradvokaten, BI-udvikling og undervisning svarende til 8,1 mio.
kr. og øvrige driftsudgifter et mindreforbrug på 4,9 mio. kr.
2. Velunderbygget klagesagsbehandling
For opgaver under hovedopgave 2 er der alene registreret omkostninger til øvrig
drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne. Afvigelserne på den faglige
hovedopgave skyldes den nye tidsplan for de nye ejendomsvurderinger, som har
betydet, at der har været allokeret flere årsværk til de fremrykkede klager for er-
hvervsejendomme svarende til et merforbrug på 15,1 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0011.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 10
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Vurderingsstyrel-
sens mål- og resultatplan for 2021, der er aftalt med Skatteministeriets departe-
ment. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Vurderingsstyrelsen for
2021.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Vurderingsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en
effektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever sty-
relsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
(Koncernfæl-
les)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 3. kvartal
2021, skal som mini-
mum være 3,4 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultatet af interes-
sentundersøgelsen, der
foretages i 2021, skal
som minimum være 4,0
point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Der skal udarbejdes en
handleplan for interes-
senthåndtering for
2021 i første kvartal
2021.
Resultatet af den årlige
omdømmemåling er 3,4
point.
Opfyldt
1.2 Interes-
senthåndte-
ring
(Koncernfæl-
les)
Resultatet af interes-
sentundersøgelsen, der
er foretaget i 2021, er
3,3 point.
Handleplan for interes-
senthåndtering er udar-
bejdet i første kvartal
2021 og implementeret
i styrelsen.
Ikke opfyldt
Pejlemærke 2: Vurderingsstyrelsen skal træffe afgørelser af høj kvalitet og under-
støtte klagesagsbehandling for derved at sikre et retvisende beskatningsgrundlag
samt den bedst mulige brugerrejse for borgeren.
2.1 Høj kvalitet
i afgørelser
Mindst 90 pct. af tilfæl-
digt udtrukne afgørelser
i 2021 ikke har fejl med
skattemæssig konse-
kvens for borgerne.
Målet er nået, når der
senest 1. april 2021 på-
begyndes udsendelse
af klagestartsbreve, og
alle breve er udsendt in-
den udgangen af 2021.
95,8 pct. af de tilfældigt
udtrukne afgørelser i
2021 havde ikke fejl
med skattemæssig kon-
sekvens for borgerne.
Der blev påbegyndt ud-
sendelse af klagestarts-
breve i marts 2021 (uge
11), og ca. 85-90 pct. af
klagestartbrevene blev
udsendt inden udgan-
gen af 2021
Opfyldt
2.2 Håndtering
af klager over
videreførte er-
hvervsvurde-
ringer
Ikke opfyldt
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0012.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 11
Pejlemærke 3: Vurderingsstyrelsen skal sikre en effektiv og driftssikker overgang til
det nye ejendomsvurderingssystem er fuldt implementeret.
3.1 Prognose-
præcision
(Koncernfæl-
les)
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget for den
samlede driftsbevilling
ligger inden for en ud-
svingsmargin på +/- 5
pct. i alle fire kvartals-
opgørelser.
Målet er nået, når der
udsendes deklarations-
og vurderingsmeddelel-
ser for simple ejen-
domme fra sommeren
2021.
Afvigelse per kvartal:
1. kvartal: 6,3 pct.
2. kvartal: 11,2 pct.
3. kvartal: 2,8 pct.
4. kvartal: 4,4 pct.
Ikke opfyldt
3.2 Udsen-
delse af dekla-
rations- og
vurderings-
meddelelser
for simple
ejendomme
3.3 Genopta-
gelsessager er
i videst muligt
omfang afslut-
tet i 2021
Der er sendt deklarati-
onsmeddelelse for ca.
51.500 ejendomme fra
1. september 2021, og
ca. 43.700 ejendomme
har fået tilsendt en vur-
deringsmeddelelse i
2021.
Alle de varslede genop-
tagelser og 89 pct. af
de modtagne anmod-
ninger om genoptagel-
ser pr. 1. november
2020 er afsluttet i
2021.
Opfyldt
85 pct. af varslede og
modtagne anmodnin-
ger om genoptagelser
pr. 1. november 2020
er afsluttet i 2021.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Vurderingsstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem
rettidig rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og le-
delsesudvikling
4.1 Interessen-
ter oplever, at
styrelsen har
kompetente
medarbejdere
med høj faglig-
hed
(Koncernfæl-
les)
4.2 Styrelsen
har identifice-
ret kritiske be-
hov for rekrut-
tering og kom-
petenceudvik-
ling samt fast-
holdelse de
kommende 2-
3 år og har ud-
arbejdet kon-
krete planer
for dette
(Koncernfæl-
les)
Resultatet af måling af
hhv. kompetencer og
faglighed (gennemsnit),
der foretages i styrel-
sernes interessentana-
lyse 2021, skal som mi-
nimum være 4,0 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Målet anses som op-
nået når: 1) Vurderings-
styrelsen har identifice-
ret kritiske behov for re-
kruttering, kompetence-
udvikling og fasthol-
delse (1. halvår) og 2)
Udarbejdet planer for
tiltag, der kan under-
støtte dette (2. halvår).
Resultatet af interes-
sentundersøgelsen
vedr. tilfredshed med
faglig kvalitet og kom-
petencer er 3,9 point.
Ikke opfyldt
Vurderingsstyrelsen har
identificeret kritiske be-
hov for rekruttering,
kompetenceudvikling
og fastholdelse og ud-
arbejdet konkrete pla-
ner for tiltag, der kan
understøtte dette.
Opfyldt
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0013.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 12
4.3 Fasthol-
delse af med-
arbejdere i
Vurderingssty-
relsen
Antal medarbejdere,
der forlader Vurderings-
styrelsen, overstiger
ikke 10 pct. af beman-
dingen.
I alt 123 medarbejde
forlod Vurderingsstyrel-
sen i 2021, svarende til
19,3 pct. af bemandin-
gen.
Ikke opfyldt
Kilde: Vurderingsstyrelsens mål- og resultatplan for 2021.
I 2021 er der 10 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 6 mål nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.2 Interessenthåndtering
Mål 2.2 Håndtering af klager over videreførte erhvervsvurderinger
Mål 3.1 Prognosepræcision
Mål 3.2 Udsendelse af deklarations- og vurderingsmeddelelser for simple
ejendomme
Mål 4.1 Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere
med høj faglighed
Mål 4.3 Fastholdelse af medarbejdere i Vurderingsstyrelsen
Mål 1.2. Interessenthåndtering
Interessentundersøgelsen blev gennemført medio 2021 blandt 13 interessenter,
primært brancheorganisationer.
Resultatet af interessentundersøgelsen er 3,3 point på den anvendte 1-5 skala.
Det utilfredsstillende resultat hænger dels sammen med, at Vurderingsstyrelsen
bl.a. i lyset af it-tilsynets trykprøvning af planen for leverancerne af ejendomssy-
stemet E&G, ikke kommunikerede tilstrækkeligt. Helt generelt har interessen-
terne haft svært ved at vurdere kvaliteten af styrelsens arbejde, fordi fraværet af
ejendomsvurderingssystemet gjorde, at styrelsen ikke kunne løse sin kerneop-
gave.
Interessenterne oplevede således, at styrelsen i højere grad lukkede sig for dem
og skruede ned for kommunikationen, hvilket gjorde det svært for interessen-
terne at agere, hvilket skadede tilliden i relationen. Interessenterne noterede
endvidere, at der havde været flere ledelsesskift i styrelsen.
Der blev udarbejdet en handleplan for interessentinddragelse i starten af 2021,
som blev revideret i lyset af resultatet af interessentmålingen.
Mål 2.2 Håndtering af klager over videreførte erhvervsvurderinger
Vurderingsstyrelsen har ikke kunne opfylde målet i 2021. Der blev som planlagt
påbegyndt udsendelse af klagestartsbreve i marts 2021, og ca. 85-90 pct. af
klagestartbrevene (svarende til ca. 470.000) blev udsendt inden udgangen af
2021. 50.000-80.000 klagestartbreve blev ikke udsendt i 2021.
Baggrunden for, at de resterende klagestartsbreve ikke blev udsendt, er, at der
gør sig særlige forhold gældende for de pågældende ejendomme, som kræver
omfattende sagsbehandling samt tilpasning af standardbrevene. Herudover skal
det for nogle af ejendommene sikres, at de håndteres på samme vis som ejen-
dommene, der har modtaget en af de første nye ejendomsvurderinger. De sidste
klagestartsbreve forventes udsendt i marts og april 2022.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 13
Mål 3.1 Prognosepræcision
Vurderingsstyrelsen har ikke kunne opfylde målet i 2021. Den samlede afvigelse
imellem bevilling og forbrug i 2021 på -45,1 mio. kr. kan primært henføres til æn-
dringer i releaseplanen og udskydelse af implementeringen af ejendomsvurde-
ringssystemet E&G i Vurderingsstyrelsen, som har medført forsinkelse i rekrutte-
ringer.
Mindreforbruget på lønsum skyldes primært forsinkelse i rekruttering af sagsbe-
handlere, som kan henføres til forsinkelse af implementeringen af ejendomsvur-
deringssystemet E&G. Vurderingsstyrelsen har ligeledes været udfordret på at få
de rette kompetencer til en række kontorer.
Mindreforbruget på øvrig drift kan primært henføres til den tekniske håndtering
af hensættelser til blandt husleje og overhead svarende til ca. 8,6 mio. kr., samt
at udgifter vedrørende tværgående arrangementer, transport og forplejning
m.m. ikke har kunne gennemføres i 2021 på grund af COVID-19.
Mål 3.2 Udsendelse af deklarations- og vurderingsmeddelelser for simple ejen-
domme
Udsendelse af de første deklarations- og vurderingsmeddelelser til boligejere er
en milepæl for udviklingen og implementeringen af de nye ejendomsvurderinger
efter ca. 10 år, hvor ejendomsvurderingerne har væres suspenderet.
Denne milepæl
og dermed opfyldelsen af mål 3.2
blev nået, da meddelel-
serne til de første boligejere blev udsendt fra september 2021. I alt er der ud-
sendt deklarationsmeddelelser på ca. 51.500 ejendomme og ca. 43.700 ejen-
domme har fået tilsendt vurderingsmeddelelser i 2021.
Forud for udsendelsen af deklarations- og vurderingsmeddelelser er planerne
for udsendelse af nye ejendomsvurderinger til boligejerne justeret og konsolide-
ret i forlængelse af en trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem. Tryk-
prøvningen blev gennemført af Skatteministeriets uafhængige It-tilsyn.
Mål 4.1 Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere med
høj faglighed
Interessentundersøgelsen blev gennemført medio 2021 blandt 13 interessenter,
primært brancheorganisationer. Resultatet af interessentundersøgelsen er 3,7
vedr. styrelsens faglige kvalitet og 4,1 vedr. medarbejdernes kompetence, i gen-
nemsnit 3,9.
Generelt har interessenterne haft svært ved at vurdere kvaliteten af styrelsens
arbejde, fordi fraværet af ejendomsvurderingssystemet gjorde, at styrelsen ikke
kunne løse sin kerneopgave. Interessenterne oplevede i den situation, at styrel-
sen skruede ned for kommunikationen og manglede kommunikationskompeten-
cer.
Mål 4.3 Fastholdelse af medarbejdere i Vurderingsstyrelsen
Vurderingsstyrelsen har ikke kunne opfylde målet i 2021. I alt forlod 123 medar-
bejde Vurderingsstyrelsen i 2021, svarende til 19,3 pct. af bemandingen ved
årets start. I tallet indgår 4,4 pct., som har skiftet job til andre dele af Skattefor-
valtningen, mens 14,9 pct. har forladt den.
Medarbejderafgangen hænger blandt andet sammen med skift og usikkerhed i
opgaveporteføljen i forbindelse med afklaring og forsinkelse af de nye ejen-
domsvurderinger. Ligeledes har de skiftende opgavemæssige og
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0015.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 14
organisatoriske rammer i forbindelse med implementeringen af nye ejendoms-
vurderinger og omlægningen af boligbeskatning haft betydning herfor.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Vurderingsstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat
for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2022.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2021
-438,0
393,0
-45,1
Grundbudget
2022
-420,7
525,0
104,3
Anmærkning: Merforbruget i 2022 på 104,3 mio. kr. afspejler en forventet tillægsbevilling fra
Skattestyrelsen på 104,3 mio. kr., der kan henføres til et opgaveflyt.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Bevilling og øvrige indtægter for Vurderingsstyrelsens samlede virksomhed i
2022 er budgetteret til 420,7 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 525,0 mio.
kr. Merforbruget i 2022 på 104,3 mio. kr. afspejler en forventet tillægsbevilling
fra Skattestyrelsen på 104,3 mio. kr., der kan henføres til et opgaveflyt.
Vurderingsstyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for
2022 er på i alt 525,0 mio. kr., som er fordelt med 464,2 mio. kr. på lønsum og
60,8 mio. kr. på øvrig drift.
Vurderingsstyrelsen vil i det kommende år fortsat have fokus på implementerin-
gen af de nye ejendomsvurderinger og boligskatteomlægningen. Implemente-
ringsaktiviteterne omfatter dels den forretningsmæssige styring af systemudvik-
ling, dels driftsforberedelse og ikke mindst sagsbehandling, udsendelse af ejen-
domsvurderinger og skatteberegning mv. i forhold til et stigende antal ejerboli-
ger og tilbagebetaling af for meget boligskat.
Vurderingsstyrelsen vil desuden afvikle de sidste sagskomplekser i det gamle
ejendomsvurderingssystem.
Ved indgangen til 2022 imødeser Vurderingsstyrelsen It-tilsynets konklusioner
og anbefalinger vedrørende udsendelsesplanen for ejerboliger samt udviklings-
planerne for systemunderstøttelsen til de nye vurderinger af erhvervsejen-
domme mv.
Vurderingsstyrelsen forventer løbende at tage de nødvendige initiativer i 2022 til
at fastholde og indfri udsendelsesplanen for ejerboliger. Styrelsens forventer til-
lige at tage det forretningsmæssige ansvar for at konsolidere udviklingsplanerne
for erhvervsejendomme i forlængelse af It-tilsynets kommende anbefalinger.
Det betyder blandt andet, at Vurderingsstyrelsen i 2022 konkret vil arbejde med
følgende:
Udsende nye ejendomsvurderinger og tilbagebetalingstilbud til ejerne af
over 100.000 ejerboliger i 2022 og forberede udsendelse til ejerne af yderli-
gere mindst 600.000 ejerboliger
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 15
Sikre boligejernes tilfredshed med kontakten med Vurderingsstyrelsen i for-
hold til de nye vurderinger og tilbud om tilbagebetaling
Hurtig og rettidig besvarelse af henvendelser fra boligejerne og Skatteanke-
styrelsen i forbindelse med udsendelse af nye vurderinger og tilbud om til-
bagebetaling i 2022
Sikre høj kvalitet i de nye vurderinger
Tage ansvar for en sikker implementering af det nye ejendomsvurderingssy-
stem, herunder at systemreleases overholder krav til funktionalitet, økono-
mistyring og lovmedholdelighed og ibrugtages som forudsat
Tage ansvar for en sikker implementering af boligskatteaftalen, herunder
igangsætte og sikre fremdriften i de nødvendige systemtilpasninger til un-
derstøttelse af boligskatteaftalen
Disse prioriterede indsatsområder skal
sammen med resten af Vurderingssty-
relsens opgaveportefølje
understøtte, at danskerne får vurderet sine ejen-
domme, og at Vurderingsstyrelsen sikrer korrekt beregning af ejendomsskat-
terne.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0017.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 16
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 17
I dette afsnit redegøres for Vurderingsstyrelsens ressourceforbrug i finansåret
2021 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen.
Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget-
og regnskabsmæssige ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevilling pr. ho-
vedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Vurderingsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmi-
nisteriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS. Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændring i anvendt regnskabspraksis i 2021 udover ændring i
opgørelsen af forpligtigelse til over-/merarbejde mv., som er beskrevet neden-
for.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Vurderingsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrø-
rende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år, dog beregnes den
indefrosne ferie ikke, da feriemidlerne vedrørte overgangsperioden i forbin-
delse med ny ferielov.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2021,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer mv. samt en gennem-
snitstimepris.
ATN-dage til medarbejdere og ledere indgår ikke længere i op-
gørelsen af den øvrige hensatte forpligtigelse under kortfristet gæld, note 3.
Oplysning om ATN-dage er indarbejdet som en eventualforpligtigelse, note 4.
Herudover følger opgørelsen samme metode som tidligere år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt
fratrædelsesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller ar-
bejdsgiverinitieret afbrydelse. Typisk er beløbene beregnet som enten én må-
nedsløn pr. år i stilling eller én månedsløn i tilbagegangsstilling pr. år i stilling.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 18
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år. Vurderingsstyrelsen har
fra 2021 ikke længere ansættelser med aftalt fratrædelsesbeløb.
Tillæg og engangsvederlag:
Der er endvidere foretaget hensættelse til en-
gangsvederlag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere for
2021, da disse ikke er kommet til udbetaling i regnskabsåret
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Vurderingsstyrelsen har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0020.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 19
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Vurderingsstyrelsens resultatopgørelse for de omkostnings-
baserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
Tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2020
2021
2022
-459,0
-
-
-
-437,8
-
-
-
-420,7
-
-
-
-
-
-459,0
-
-
-437,8
-
-
-420,7
-
-
-
14,4
14,4
14,1
14,1
24,5
24,5
315,8
46,4
-13,4
2,9
351,7
-
51,1
14,8
432,0
-27,0
304,6
45,2
-13,5
1,5
337,9
-
29,4
11,0
392,4
-45,4
381,5
78,1
-21,9
26,6
464,3
-
-
36,2
525,0
104,3
-0,1
-
-27,0
-0,2
-
-
-45,6
104,3
-
0,0
-27,0
-
0,5
-45,1
-
-
104,3
-
-
-27,0
-
-
-45,1
-
-
104,3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 20
Anmærkning: Merforbruget i 2022 på 104,3 mio. kr. afspejler en forventet tillægsbevilling fra
Skattestyrelsen på 104,3 mio. kr. der kan henføres til et opgaveflyt.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Vurderingsstyrelsens grundbudget 2022.
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 45,1 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til blandt andet æn-
dringer til releaseplanerne fra ICE vedrørende klagesagsbehandling. Hertil kom-
mer færre aktiviteter primært til kampagneudvikling og juridisk bistand, samt en
tilbageholdenhed i rekrutteringer af sagsbehandlere henset til ressourcebalan-
cen og udfordringer i forhold til ansættelse af de rette kompetencer.
En afledt effekt af udskydelsen har betydet en udskydelse i rekrutteringer og der-
med en mindre udgift på lønsum. De fleste øvrigdrift udgifter er ligeledes påvir-
ket af releaseplanerne f.eks. kommunikationskampagne mv. Øvrige driftsposter
som personalepuljer, transport mv. har i 2021 derudover været påvirket af situa-
tionen med Covid-19.
Ordinære driftsindtægter
Vurderingsstyrelsen blev som styrelse etableret 1. juli 2018 og er fortsat i imple-
menteringsfasen, hvilket har afspejlet sig i étårige bevillinger både i 2019, 2020,
2021 og 2022. Faldet i bevillingen kan primært henføres til færre omkostninger
til lønninger grundet udskudte rekrutteringer i forbindelse med implementering
af et nyt ejendomsvurderingssystem (E&G).
Den samlede bevilling er faldet med 21,2 mio. kr. fra 2020 til 2021. Den samlede
bevilling udgør 437,8 mio. kr. i 2021. Den samlede bevilling i 2022 er på 525,0
mio. kr., som skyldes omorganisering og styrkelse af ejendomsområdet, hvor
Vurderingsstyrelsen har overtaget ansvaret for ejendomsbeskatningen. Hertil
kommer en forventning om fuld bemanding medio 2022 i forhold til opnorme-
ring af de rette kompetencer til håndtering af de nye ejendomsvurderinger.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er faldet med 39,6 mio. kr. fra 2020 til 2021. Ordi-
nære driftsomkostninger udgør 392,4 mio. kr. i 2021. Faldet skyldes primært la-
vere andel af overhead og udskudte rekrutteringer af sagsbehandlere, som
følge af den forsinkede implementering af ejendomsvurderingssystemet E&G jf.
nedenstående afsnit.
Faldet i personaleomkostninger på 13,8 mio. kr. kan blandt andet henføres til ud-
skudte rekrutteringer af sagsbehandlere, implementering af ny omorganisering i
staben, samt udfordringer med at ansætte de rette kompetencer. Faldet i internt
køb af vare og tjenesteydelser på 21,7 mio. kr. kan primært henføres til betaling
af overhead til Administrations- og Servicestyrelsen. Ligeledes kan faldet i andre
ordinære driftsomkostninger på 3,8 mio. kr. blandt andet henføres til mindre akti-
vitet på grund af COVID-19 og udskydelsen af nye ejendomsvurderinger.
Finansielle poster
Vurderingsstyrelsens finansielle poster er steget med 0,5 mio. kr. fra 2020 til
2021. Stigningen kan henføres til indekseringen af feriepengeforpligtelsen.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0022.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 21
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Vurderingsstyrelsen for 2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
45,1
Årets overskud på 45,1 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Vurderingsstyrelsen har i 2021 tilbageført følgende hensættelser registreret
primo 2021:
Åremål:
Der er tilbageført 0,4 mio. kr., svarende til den samlede opgjorte hen-
sættelse ultimo 2020 vedrørende forpligtelser til åremålsansatte.
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere (inkl.
over-/merarbejde) samt særlig honorering af ledere i 2021 var i alt 8,5 mio.
kr. Den samlede hensættelse på 9,4 mio. kr. i 2020 er indtægtsført i samme
periode og modsvarer den del af udbetalingen, der vedrører 2020. Hensæt-
telsen er herefter fuldt tilbageført.
Husleje og overhead:
Der er tilbageført hensættelse til husleje og overhead for
8,6 mio. kr. som følge af bortfald af forpligtigelsen. Slutafregning har medført
en indtægt på tilsvarende beløb.
Over-/merarbejde:
Der er tilbageført forpligtigelse til over-/merarbejde på i
alt 0,4 mio. kr., hvorefter den samlede hensættelse til over-/merarbejde udgør
0,0 mio. kr.
Periodiseringsposter:
Der er tilbageført periodiseringsposter for 0,7 mio. kr.,
uden at der er sket modregning i en tilsvarende faktura. Periodiseringerne fra
2020 vedrører udgifter til rejsekort og AUB/AES.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0023.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 22
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Vurderingsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis
kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 decem-
ber 2021.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2020
2021
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen reg-
ning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
59,6
48,9
-
108,5
113,9
120,1
108,5
7,8
-
116,3
122,8
132,4
-
2,7
2,8
-
-
3,6
2,9
-
6,2
-
6,2
6,2
9,6
-
9,6
9,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 2,8 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 23
Den samlede balance udgør 132,4 mio. kr. pr. 31. december 2021 mod 120,1
mio. kr. pr. 31. december 2020.
Anlægsaktiver
Statsforskrivning er overført til Vurderingsstyrelsens balance i forbindelse med
etablering af syv nye styrelser i Skatteforvaltningen og indgår på den udarbej-
dede åbningsbalance for Vurderingsstyrelsen. Statsforskrivningen sikrer, at Vur-
deringsstyrelsen har en udsvingsmargin, således at egenkapitalen ikke bliver ne-
gativ i forbindelse med opstarten af bevillingsreformen.
Statsforskrivningen er placeret under finansielle anlægsaktiver. Modposten til
statsforskrivningen er posten reguleret egenkapital/startkapital på institutio-
nens egenkapital.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 8,9 mio. kr. fra
2020 til 2021. Omsætningsaktiver udgør 122,8 mio. kr. i 2021. Samlet er de li-
kvide midler øget med 7,8 mio. kr. fra 2020 til 2021.
De likvide midler udgør 116,3 mio. kr. i 2021. I 2019 var de likvide midler place-
ret på FF7 Finansieringskonto. I 2020 er 48,9 mio. kr. placeret på FF7 Finansie-
ringskonto og 59,6 mio. kr. er placeret på FF5 Uforrentet konto. I 2021 er der
sket likviditetsflyt mellem FF7 og FF5, hvilket var første gang, da det var styrel-
sens første år med selvstændigt regnskab.
Yderligere er der en mindre reduktion af tilgodehavender og periodeafgræns-
ningsposter på 1,7 mio. kr., som blandt andet skyldes tilgodehavender vedrø-
rende rejsekort.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0025.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 24
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2020
2021
-6,2
-
-
-
-
-30,4
-36,6
-10,8
-9,6
-
-
-
-
-75,5
-85,1
-11,6
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydel-
ser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-10,3
-6,6
-21,9
-33,9
-
-72,7
-72,7
-120,1
-3,9
-7,0
-24,6
-0,2
-
-35,7
-35,7
-132,4
4
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,8 mio. kr. fra
2020 til 2021. Hensatte forpligtelser udgør 11,6 mio. kr. i 2021. Stigningen kan
henføres til, at der er blevet flere ledere i Vurderingsstyrelsen, samt at der er sket
en overflytning af medarbejdere fra Skattestyrelsen i forbindelse med styrkelse
af ejendomsområdet, hvor Vurderingsstyrelsen har forpligtigelsen.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 37,0 mio. kr. fra
2020 til 2021. Reduceringen kan primært henføres til saldoen for igangværende
arbejder for fremmed regning (indefrosne feriepenge) formindsket med 33,7
mio. kr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0026.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 25
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Vurderingsstyrelsens egenkapital.
Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets æn-
dringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
-6,2
-
-6,2
-
-
-
-
-
-
-3,4
-
-
-27,0
-
-
-30,4
-36,6
-36,6
2021
-6,2
-3,4
-9,6
-
-
-
-
-
-
-30,4
-
-
-45,1
-
-
-75,5
-85,1
-85,1
Vurderingsstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2021 85,1 mio. kr., hvoraf 75,5
mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2021 forøget med 45,1
mio. kr., hvoraf 45,1 mio. kr. kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
-
0,5
0,0
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0027.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 26
Vurderingsstyrelsens låneramme ultimo 2021 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på lå-
nerammen ultimo 2021 udgør 0,0 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Vurderingsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.03.
370,5
354,4
337,8
16,6
40,5
57,0
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2021 er 337,8 mio. kr. Lønsums-
loftet primo 2021 var 370,5 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum sti-
ger således til 57,0 mio. kr. ultimo 2021.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter
på hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Vurderingssty-
relsen. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Vurderingsstyrelsen
er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.03
Vurderings-
styrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
437,8
0,0
393,0
-0,2
44,8
0,2
-75,5
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0028.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 27
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0029.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 28
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Vurderingsstyrelsens
anvendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver. Vurderingsstyrelsen har in-
gen immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0030.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 29
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver. Vurderingsstyrelsen har ingen
materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0031.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 30
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til over-/merarbejde inkl. engangsvederlag
Forpligtelse til åremål
Forpligtigelse til husleje
I alt
Kilde: SAP Intern.
11,3
-
0,3
11,6
Vurderingsstyrelsen har ultimo 2021 bogført hensatte forpligtelser for samlet
11,6 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres
af 11,3 mio. kr. vedrørende over-/merarbejde inkl. engangsvederlag. For hen-
satte forpligtelser registreret under den øvrige drift er indregnet 0,3 mio. kr. til
husleje.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Vurderingsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til
medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige for-
pligtelse er pr. 31. december 2021 opgjort til 8,0 mio. kr. Inden for en femårig
periode er forpligtelsen opgjort til 0,6 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat
pr. 31. december 2021.
Verserende sager
Vurderingsstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsa-
lær i forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kam-
meradvokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte om-
kostninger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksi-
mumsgrænser til advokatsalærer og sagsomkostninger. I det omfang det er vur-
deret, at sandsynligheden, for af sagerne falder ud til modpartens fordel, er
større end 50 pct., er der hensat et beløb under anden gæld, såfremt det oversti-
ger den fastsatte beløbsgrænse i anvendt regnskabspraksis på 100.000 kr. I det
omfang det er vurderet usandsynligt, at Vurderingsstyrelsen taber de verserende
retssager, er der ikke hensat. Vurderingsstyrelsen har opgjort eventualforpligtel-
sen til verserende sager pr. 31. december 2021 til 0,0 mio. kr. mod 0,0 mio. kr.
ultimo 2020.
ATN-forpligtigelse
Vurderingsstyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og
ledere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en
bestemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2021 udgør cirka 19 dage, der
svarer til ca. 0,9 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtigelse.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0032.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 31
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Styrelsen har ikke ydelser, der sælges som fællesstatslige løsninger, hvorfor ta-
bel 17 udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 udgår af
årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 21
og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Vurderingsstyrelsens it-omkostninger fordelt
på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen
indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
-
0,1
0,1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 32
4.8 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548547_0034.png
Årsrapport 2021 Vurderingsstyrelsen
Side 33
www.vurdst.dk
Vurderingsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen