Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2548544_0001.png
Årsrapport 2021
Spillemyndigheden
Skatteministeriet
Årsrapport
Marts 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab ..................................................................................................2
Beretning ......................................................................................................................................................4
Præsentation af Spillemyndigheden ...................................................................................................... 5
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................ 6
Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................................................... 8
Målrapportering .................................................................................................................................................. 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................................................12
Regnskab .................................................................................................................................................. 13
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................14
Resultatopgørelse mv. ..................................................................................................................................15
Balancen ...............................................................................................................................................................19
Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................21
Likviditet og låneramme ..............................................................................................................................22
Opfølgning på lønsumsloft .........................................................................................................................22
Bevillingsregnskabet .....................................................................................................................................23
Bilag............................................................................................................................................................. 24
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................................................25
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver .......................................................................................................25
Note 2: Materielle anlægsaktiver .............................................................................................................26
Note 3: Likvide beholdninger ...................................................................................................................27
Note 4: Hensatte forpligtelser ...................................................................................................................27
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ............................................................................................27
Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................27
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................................................28
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................28
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning..................................................................................28
Forelagte investeringer ................................................................................................................................28
It-omkostninger ................................................................................................................................................29
Supplerende bilag ...........................................................................................................................................29
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en
saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0003.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 2
Påtegning af det sam-
lede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0004.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Spillemyndighedens økonomi-
ske og faglige resultater for 2021. I årsrapporten redegøres for Spillemyndighedens målop-
fyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrapportering af
årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten endvidere virk-
somhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Spillemyndigheden, CVR-num-
mer 34730415, er ansvarlig for:
§ 09.41.01.Spillemyndigheden
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten
er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvalt-
ning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 4. marts 2022
Odense, d. 2. marts 2022
_______________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
______________________
Anders Dorph
Direktør
Spillemyndigheden
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0005.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Spillemyndighedens og regnskabsårets fag-
lige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller forventes at
påvirke Spillemyndighedens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives forventningerne til
det kommende år.
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden
Spillemyndigheden har til opgave at sikre et ansvarligt, fair og velreguleret spilmarked til gavn
for spillere og spiludbydere. Spillemyndigheden udsteder de relevante tilladelser til spilud-
bud i Danmark og fører et risikobaseret tilsyn med området.
Spillemyndigheden udfører analyser af spilmarkedet og leverer klar og gennemskuelig vej-
ledning og information. Det er en forudsætning for Spillemyndighedens arbejde at være frem-
synede og handlekraftige i forhold til den hastige udvikling på markedet. Derfor udveksler
Spillemyndigheden viden og erfaring med andre lande om spiludbud og spilregulering.
Åbenhed og dialog er kendetegnende for den måde, Spillemyndigheden arbejder på. Spille-
myndigheden har fokus på at have et konstruktivt samarbejde med interessenter, og Spille-
myndighedens ledere og medarbejdere løser de mange udfordrende opgaver professionelt
og med stort engagement. Spillemyndighedens ekspertise går hånd i hånd med dedikationen
til at sikre et lovligt og trygt spilmarked i Danmark.
Spillemyndigheden tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave og i de daglige be-
slutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer Spillemyndighe-
den fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.
Spillemyndighedens kerneopgaver er sammenfattet i finanslovsformålene på finansloven
2021:
Sagsbehandling.
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til udbud af spil, herunder tilladelse
til udbud af væddemål, udbud af onlinekasino, opstilling og drift af gevinstgivende spilleau-
tomater, lokale puljevæddemål, Danske Spil A/S, Det Danske Klasselotteri A/S, almennyttige
lotterier, landbaserede kasinoer og offentlige pokertuneringer.
Informationsvirksomhed og internationalt samarbejde.
Spillemyndigheden skal som ek-
spertmyndighed arbejde med oplysning, kommunikation og rådgivning på flere planer samt
sikre effektiv beskyttelse af det lovlige spilmarked gennem løbende overvågning og initiati-
ver. Myndigheden skal holde sig orienteret om udviklingen på spilmarkedet. Samtidig skal
Spillemyndigheden løbende oplyse interessenterne om det danske spilmarked. Spillemyn-
digheden skal endvidere være orienteret om den internationale udvikling på spilmarkedet så-
ledes, at Spillemyndigheden blandt andet er på forkant på området for ludomani, nye spilfor-
mer mv. Spillemyndigheden deltager i det globale myndighedsarbejde på spilområdet, her-
under i EU.
Tilsyn og kontrol.
Spillemyndighedens vigtigste område er at sikre, at spil bliver udbudt på en
måde, der er i overensstemmelse med de overordnede formål i lov om spil. Der skal føres
tilsyn med udbud af spil, så spillerne kan garanteres en høj sikkerhed ved alle former for spil.
I den forbindelse skal Spillemyndigheden blandt andet sikre, at det tekniske udstyr, der bliver
anvendt til spiludbuddet, er kontrolleret og godkendt til formålet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Under COVID-19 og efter nedlukningen og tilbagevenden til arbejdspladsen har den
hybride
arbejdsplads fyldt mere og mere. Der indhentes løbende erfaringer med den hybride ar-
bejdsplads internt og fra andre styrelser og offentlige arbejdspladser, hvor
distanceledelse
kan indgå i ledernes udvikling i 2022. At blive klogere på omverdenen og spotte tendenser
er en af Spillemyndighedens spidskompetencer, hvilket også kom til udtryk i en af årets
større begivenheder for
Spillemyndigheden: Publiceringen af forskningsprojektet ”Gaming
og gambling blandt børn og unge i Danmark”.
Forskningsprojektet var ét af tiltagene i den politiske aftale ”Aftale om nye tiltag mod spilaf-
hængighed og justering af spilaftale” fra sommeren 2018.
Projektet blev gennemført i sam-
arbejde med VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for velfærd), og resultaterne
blev publiceret i november 2021. Rapporten kan tilgås på Spillemyndighedens hjemmeside.
Projektets formål var at undersøge betydningen af gambling-relaterede elementer i online-
spil set fra børn og unges perspektiv. 107 børn og unge i alderen 10 til 19 år blev interviewet.
Rapporten konkluderer, at der er flere faresignaler, og at særligt forældre bør involvere sig i
deres børns onlineaktiviteter. Størstedelen af de interviewede mener ikke umiddelbart, at
de har et problematisk forhold til gambling-relaterede elementer og mikrotransaktioner. Tid-
ligere undersøgelser har dog vist, at en forebyggende indsats overfor børn og unge kan være
vigtigt for, at pengespilsproblemer ikke udvikler sig senere i livet. Stadig flere unge søger
også hjælp til at håndtere deres spil, hvilket kan ses i det stigende antal medlemmer af RO-
FUS (Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere).
ROFUS rundede 30.000 medlemmer i 2021. Ved udgangen af året var antallet 30.451. I regi-
stret er yngre mænd stærkt overrepræsenteret. For at øge kendskabet til ROFUS blev der
lanceret en ny kendskabskampagne i efteråret 2021. Kampagnen er målrettet de unge ved
at fokusere på sociale medier, og hvor de unge ellers færdes online og fysisk. En tilsvarende
kampagnestrategi benyttes også for StopSpillet, Spillemyndighedens hotline for personer
med en problematisk spilleadfærd og deres pårørende. Fordi Spillemyndigheden ved, at de
pårørende spiller en essentiel rolle for en spilafhængig, målrettes kampagnen for StopSpil-
let både til spillere og pårørende.
StopSpillet kunne fejre to års jubilæum den 1. januar 2021. Som med ROFUS er det især
unge mænd, der kontakter hotlinen
eller pårørende til unge mænd. Data fra Spillemyndig-
heden viste i 2021, at mere end 1.200 personer har søgt hjælp i de første to år efter etable-
ring af StopSpillet og at spillere og pårørende kontinuerligt benytter hotlinen.
Den 2. november 2021 blev der indgået en bred politisk aftale om at indføre et spilkort, når
der købes væddemål i fysiske butikker. Spilkortet har blandt andet til formål at forebygge
hvidvask samt begrænse mulighederne for at mindreårige kan spille.
Spilmarkedet er samlet set vokset med 211 mio. kr. svarende til 3,5 pct. i BSI (spiludbydernes
indtægt efter gevinstudbetalinger) fra 2020 til 2021 (lotterier undladt). BSI i 2021 var på 6.215
mio. kr., hvortil der lægges over 3.000 mio kr. i lotterier, når de kan opgøres. Den største driv-
kraft i 2021 var onlinekasino med en stigning i BSI på 330 mio. kr. og en vækstrate på 13,3 pct.
Onlinekasino er det største område med en samlet BSI på 2.815 mio. kr. Væddemålsområdet
er steget 5,1 pct., men er ikke på samme niveau som før COVID-19 (2.539 mio. kr. i 2018 mod
2.415 mio. kr. i 2021). BSI er faldet for både landbaserede kasinoer og spilleautomater, hvilket
f
or 2021 hænger sammen med den omfattende nedlukning. Spilleautomater faldt med 22,4
pct. og landbaserede kasino med 6,8 pct.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0008.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 7
Økonomi
Årets resultat viser et overskud på 8,1 mio. kr., som kan henføres til et mindreforbrug på 2,3
mio. kr. på lønninger, som primært skyldes forsinket ansættelse af personale. Der er derud-
over merindtægter på 5,1 mio. kr., som primært kan henføres til en stigning i gebyrindtægter
fra spilområdet væddemål og onlinekasino, herunder en regulering af indtægter vedrørende
tidligere år på to udbydere.
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Spillemyndigheden.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
106,0
0,5
103,0
0,6
110,8
0,6
72,4
7,1
69,3
8,3
93,5
8,4
13,8
6,1
-26,5
-15,7
-19,8
13,9
6,6
-34,6
-12,9
-8,4
18,7
-
-36,5
-18,7
-
-85,1
86,6
1,5
1,5
2,1
-93,9
85,0
-8,9
-8,9
-8,1
-92,8
90,0
-2,8
-2,8
-2,0
2020
2021
2022
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2021 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr. reklassificeret
og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til
regnskabsrapporter til årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Spillemyndighedens grundbudget 2022.
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Spillemyndighe-
den i 2021 har haft et samlet overskud på 8,1 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling og
gebyrindtægter på 93,9 mio. kr. Overskuddet kan hovedsageligt henføres til merindtægter
fra væddemål og onlinekasinoområdet, samt et mindreforbrug på lønninger. En nærmere
redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Spillemyndighedens drift og administrerede ordninger
Spillemyndigheden er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklarin-
ger til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Spillemyndighedens driftskonto er § 09.41.01. Spillemyndigheden (Driftsbevilling). Spille-
myndigheden har ingen administrative ordninger.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0009.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 8
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
Bevilling
(FL + TB)
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
(mio. kr.)
Drift
Regnskab
85,8
-86,1
Overført
overskud
ultimo
33,2
88,8
-81,0
Spillemyndighedens overførte overskud udgjorde 25,1 mio. kr. primo 2021. Der er et over-
skud i 2021 på 8,1 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2021 er forøget til 33,2
mio. kr.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Spillemyndigheden har tre hovedopgaver, som er angivet i finansloven for 2021, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de reali-
serede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Spillemyndighedens ressourceforbrug, herunder bevillingen for 2021 for-
delt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og tillægsbevillingsloven
for 2021 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Effektiv og korrekt udstedelse af tilla-
delser til spiludbydere
2. Klar oplysning om spilmarkedet
3. Høj sikkerhed på spilmarkedet gen-
nem målrettet tilsyn af spiludbydere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-2,2
-0,9
Øvrige
Indtægter
-23,8
-9,4
Omkost-
ninger
26,0
9,7
Andel af
årets over-
skud
0,0
-0,6
-1,0
-3,7
-7,8
-11,6
-41,3
-86,1
11,8
38,3
85,8
-0,8
-6,7
-8,1
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede tidsanvendelse. Øvrige
Indtægter er fastlagt til at skulle dække den gebyrfinansierede virksomhed og ikke opgaverne, hvorfor allokeringen sker
administrativt på grundlag af de faktiske omkostninger på opgaverne. Omkostninger på opgaver afhænger af ledelsens
beslutninger vedrørende anvendelse af ressourcer og øvrig drift inden for de lovgivningsmæssige rammer. Tilsvarende
gælder for bevillingen, der hovedsageligt finansierer almennyttigt lotteri.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger
under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret
omkostninger til HR. husleje, koncernfælles funktioner, kurser, kontorartikler, IT og fællesak-
tiviteter.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er registre-
ret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
Der er i 2021 et samlet mindreforbrug på 8,1 mio. kr. Resultat kan overordnet henføres til, at
Spillemyndighedens gebyrindtægter fra væddemål og onlinekasinoområdet har været
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 9
større end forudsat ved FL21. Hovedårsagen hertil er, at flere ansøgere end forventet efter
afgiftsstigningen valgte at genansøge om tilladelse til udbud af spil. Derudover har der været
en række besparelser på blandt andet internationalt samarbejde og kurser, hvilket kan til-
skrives den generelle nedlukning som følge af COVID-19. Der har ligeledes været færre løn-
omkostninger end forventet, hvilket kan henføres til forsinket ansættelse af personale.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er en difference på 0,0 kr. i forhold til det budgetterede på formål 0. Differencen kan hen-
føres til flere modsatrettede forhold. Der har været færre omkostninger til kurser pga. CO-
VID-19, ligesom der i modsætning til det budgetterede ved FL21 ikke blev indgået et nyt le-
jemål i København efter fraflytningen af Havneholmen. På trods af det generelle fald i løn-
omkostninger, er der en stigning i lønomkostninger på finanslovsformål 0, idet en række
medarbejdere har været nødsaget til at tidsregistrere på finanslovsformål 0. Dette skyldes,
at nogle arbejdsopgaver ikke har været mulige at udføre under perioder med nedlukning
pga. COVID-19, som for eksempel fysiske tilsyn. De fordelte gebyrindtægter er højere end
forventet i forbindelse med udarbejdelsen af finansloven.
1. Effektiv og korrekt udstedelse af tilladelser til spiludbydere
Der er et mindreforbrug på 0,6 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 1. Mindrefor-
bruget skyldes blandt andet, at driften af egeninstansen på Spillemyndighedens nye ESDH-
system blev billigere end forventet. Gebyrindtægterne er højere end forventet i forbindelse
med udarbejdelsen af finansloven, hvilket kan tilskrives, at flere udbydere i modsætning til
det forventede har valgt at genansøge om tilladelse til udbud af spil på væddemål og online-
kasino.
2. Klar oplysning om spilmarkedet
Der er et mindreforbrug på 0,8 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 2. Mindrefor-
bruget skyldes hovedsageligt besparelser på internationalt samarbejde, som på grund af
COVID-19 har været reduceret væsentligt i 2021, færre udgifter til lønninger og flere indtæg-
ter end forventet ved FL21. Modsat har der været flere omkostninger til kampagner, hvilket
skal ses i lyset af et stigende behov for at gøre spillerne bevidste om ROFUS og StopSpillet.
3. Høj sikkerhed på spilmarkedet gennem målrettet tilsyn af spiludbydere
Der er et mindreforbrug på 6,7 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 3. Mindrefor-
bruget skyldes primært, at gebyrindtægterne er større end forventet, og at lønomkostnin-
gerne er mindre end forventet. Modsat har der været flere omkostninger til drift af Spilsyste-
met, hvilket skal ses i lyset af, at der ved FL21 endnu ikke forelå en SLA med Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen om driften af Spilsystemet.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Spillemyndighedens mål- og
resultatplan for 2021, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår
den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af årsagen til,
at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Spillemyndigheden for 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0011.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 10
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Spillemyndigheden skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig
og kompetent administration, mens kerneinteressenterne oplever styrelsen som lydhør og samarbejds-
orienteret.
1.1 Omdømme
Resultatet af den årlige om-
dømmemåling, som foreta-
ges i 3. kvartal 2021, skal
som minimum være 3,8 po-
int. Der måles på en skala fra
1-5.
Resultatet af interessentun-
dersøgelsen, der foretages i
2021, skal som minimum
være 4,0 point. Der måles på
en skala fra 1-5.
Der skal udarbejdes en
handleplan for interessent-
håndtering for 2021 i Q1
2021.
Pejlemærke 2: Spillemyndigheden skal sikre høj regelefterlevelse gennem målrettet vejledning og risiko-
baseret tilsyn med spilmarkedet.
2.1 Opstillere
(spilleautomater)
betaler årsgebyr
indenfor fristen
Minimum 85 pct. af alle op-
stillere med gyldig tilladelse
til spilleautomater har angi-
vet årsgebyr inden fristen
den 31. januar 2021.
Tre full-scope-tilsyn, seks
targeted-tilsyn. Awareness.
On-site tilsyn i Grønland.
Under 5 pct. Pga. nedluknin-
gen.
3,7
Ikke opfyldt
1.2 Interessent-
håndtering
Handleplan for interessent-
håndtering udarbejdet og
godkendt i Q1.
4,2
Opfyldt
Ikke opfyldt
2.2 Spiludby-
derne overholder
hvidvaskfor-plig-
telserne
Full-scope-tilsyn først gen-
nemført primo 2022. Seks
targeted-tilsyn gennemført i
2021. On-site tilsyn i Grøn-
land udskudt til 2022.
To overtrædelser konstate-
ret i 1. kvartal. 3 overtrædel-
ser konstateret i 4. kvartal.
Ikke opfyldt
2.3 Salgsfrem-
mende for-an-
staltninger på
mobiltelefoner
Antallet af lovovertrædelser
skal falde med 10% fra 1. til
4. kvartal.
Ikke opfyldt
Pejlemærke 3: Spillemyndigheden skal fastholde en effektiv og korrekt opgaveløsning gennem langsig-
tet planlægning af styrelsernes opgaveportefølje og en stærk styring af udviklingsprojekter.
3.1 Sagsbehand-
ling af bestyrer-
godkendelser
Minimum 95 pct. af ansøg-
ningerne vedrørende besty-
rergodkendelser skal være
behandlet inden for 14 ar-
bejdsdage.
Udvikling af metode (2. kvar-
tal) til nulpunktsmåling (4.
kvartal).
99 pct.
Opfyldt
3.2 Kvaliteten af
rådgivningen fra
StopSpillet
Metode udviklet i 2. kvartal.
Nulpunktsmåling foretaget i
4. kvartal.
Kendskabet øget med 32
pct.
Fuldt implementeret og i
drift.
Opfyldt
3.3 ROFUS kam-
pagne
3.4 Databasemo-
del for Spilkortet
ROFUS-kampagnen skal
medføre et øget kendskab
på 7 pct.
Udarbejdelse af database-
model for strukturering af
Opfyldt
Opfyldt
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0012.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 11
data, som er klar til at mod-
tage data fra et potentielt
spilkort.
3.5 Prognosepræ-
cision
Afvigelsen mellem faktiske
indtægter og prognosen for
gebyrindtægter må ikke
overstige 5 pct. for hele året.
2,23 pct.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Spillemyndigheden skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af
nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling.
3.1 Interessenter
oplever, at styrel-
sen har kompe-
tente medarbej-
dere med høj fag-
lighed
Resultatet af målingen af
henholdsvis kompetencer og
faglighed (gennemsnit), der
foretages i styrelsernes inte-
ressentanalyse 2021, skal
som minimum være 4,0 po-
int. Der måles på en skala fra
1-5.
Målet anses som opnået når:
1) Spillemyndigheden har
identificeret kritiske behov
for rekruttering, kompeten-
ceudvikling og fastholdelse
(1. halvår) og 2) Udarbejdet
planer for tiltag, der kan un-
derstøtte dette (2. halvår).
Gennemsnittet er 4,1. Resul-
tatet for tilfredshed med
medarbejdernes kompe-
tence er 4,0, og 4,1 for faglig
kvalitet.
Opfyldt
3.2 Styrelsen har
identificeret kriti-
ske behov for re-
kruttering og
kompetenceud-
vikling samt fast-
holdelse de kom-
mende 2-3 år og
har udarbejdet
konkrete planer
for dette
Identificeringen af kritiske
behov er gennemført, jf. op-
følgning på 1. halvår.
Planer for understøttende til-
tag er udarbejdet, jf. opfølg-
ning på 2. halvår.
Opfyldt
Kilde: Spillemyndighedens mål- og resultatplan for 2021.
I 2021 er der 12 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 8 mål nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede mål og re-
sultater.
Mål 1.1. Omdømme. Kravet var 3,8, men Spillemyndigheden scorede 3,7, ligesom tilfæl-
det var i 2020. Scoren ligger markant over koncerngennemsnittet på 3,4. Spillemyndighe-
den vil med en mere fremtrædende kommunikationsstrategi udgive pressemeddelelser
om bl.a. domstolsafgørelser, der i højere grad illustrerer myndighedens virke i offentlig-
heden.
Mål 2.1. Opstillere (spilleautomater) betaler årsgebyr indenfor fristen (den 31. januar).
Målet blev ikke opfyldt pga. nedlukningen som følge af COVID-19, da opstillerne først skal
betale gebyr når automaterne er aktive, hvilket ikke var tilfældet i januar.
Mål 2.2 Spiludbyderne overholder hvidvaskforpligtelserne. Målet er ikke opfyldt dels pga.,
at onsite-tilsynet på Grønland blev udskudt til foråret 2022 pga. nedlukning. Dels pga. Eu-
roparådets kortvarslet onsite-besøg og evaluering i sommeren 2021, der trak mange res-
sourcer, og dermed blev de tre full-scope tilsyn ikke færdigbehandlet før primo 2022.
Mål 2.3. Salgsfremmende foranstaltninger på mobiltelefoner. Projektet var en gentagelse
fra 2020, hvor fokus var på spiludbyderne generelt, hvor det i 2021 var specifikt målrettet
foranstaltninger via mobiltelefoner. Volumen af overtrædelser viste sig markant mindre
end i 2020, hvilket var positivt. Men målet blev dog ikke opfyldt, idet der var to overtræ-
delser i 1. kvartal og tre overtrædelser i 4. kvartal, hvor der maksimalt måtte have været
én overtrædelse for at opfylde målet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0013.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 12
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Spillemyndighedens forventninger til det økonomiske resultat for det
kommende år som anført i grundbudgettet for 2022.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsår
2021
-93,9
85,8
-8,1
Grundbudget
2022
-92,8
90,8
-2,0
Bevilling og øvrige indtægter for Spillemyndighedens samlede virksomhed i 2022 er budget-
teret til 92,8 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 90,8 mio. kr. Hermed bliver det forven-
tede resultat et mindreforbrug på 2,0 mio. kr.
Spillemyndighedens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2022 er på i
alt 90,8 mio. kr., som er fordelt med 62,5 mio. kr. på lønsum og 28,3 mio. kr. på øvrig drift.
I 2022 vil et af de primære fokusområder være ulovligt spil, og Spillemyndigheden vil fort-
sætte dialogen med spilbranchen om bl.a. hvidvask og unges adgang til pengespil via com-
puterspil. Der vil der være fortsat fokus på at udbrede kendskabet til hjælpelinjen, StopSpil-
let, hvor spilafhængige og deres pårørende kan søge råd og vejledning. Et andet stort fokus-
område vil være rebranding af ROFUS (register over frivilligt udelukkede spillere) i ønsket
om at udbrede kendskabet til muligheden for selvudelukkelse til endnu flere spillere.
Økonomisk ventes spilmarkedet forsat at udvise positiv vækst og dermed bidrage til stadigt
let stigende gebyrindtægter, om end antallet af nyansøgere ventes at være færre end tidligere
år. Øvrige driftsomkostninger ventes at være på samme niveau som i 2021, dog forventes sti-
gende omkostninger til husleje, idet Spillemyndigheden har igangsat en proces med henblik
på at indgå et nyt lejemål i Odense, som kan huse alle medarbejdere. Stigningen i lønomkost-
ninger kan tilskrives oprettelsen af nye stillinger til tilsyn med ulovligt spil, samt at en række
stillinger, som har været ledige store dele af 2021, er genbesat ved udgangen af 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0014.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 13
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 14
I dette afsnit redegøres for Spillemyndighedens ressourceforbrug i finansåret 2021 udtrykt
ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover omfatter af-
snittet de hovedkonti, som Spillemyndigheden har haft det budget- og regnskabsmæssige
ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevilling pr. hovedkonto,
samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Spillemyndigheden følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. fe-
bruar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økono-
misk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af
december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finan-
sieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egen-
kapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB). Ved
budgetter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb angives
som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS. Ved beløb mindre end 50.000 kr.
angives ”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændring i anvendt regnskabspraksis i 2021 udover ændring i opgørelsen af
forpligtigelse til over-/merarbejde mv., som er beskrevet nedenfor. Som konsekvens heraf
er overarbejdsforpligtelsen nedreguleret med 0,1 mio. kr. Nedreguleringen er bogført via re-
sultatopgørelsen.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Spillemyndigheden har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det
omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes ikke at være
væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene. Skønnene er baseret på følgende forud-
sætninger:
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år, dog beregnes den indefrosne ferie ikke, da feriemid-
lerne vedrørte overgangsperioden i forbindelse med ny ferielov.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2021, herunder eksempelvis af-
spadseringstimer, flextimer mv. samt en gennemsnitstimepris. Oplysning om ATN-dage
er indarbejdet som en eventualforpligtigelse, note 5. Herudover følger opgørelsen
samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter
kontorareal henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. Opgørelsen er opgjort
pr. lejemål, både statslige og private lejemål, og under de forudsætninger, som fremgår af
kontrakterne. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 15
Der er foretaget hensættelse til honorering af særlig indsats til ledere for 2021 i Spille-
myndigheden. Hensættelsen svarer ca. til en månedsløn til ledere i optjeningsåret.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Spillemyndigheden har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det ud-
giftsbaserede område.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Spillemyndighedens resultatopgørelse for de omkostningsbaserede be-
villinger.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0017.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 16
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
Tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Spillemyndighedens grundbudget 2022.
2020
2021
2022
-6,0
-
-
-
-7,8
-
-
-
-7,8
-
-
-
-
-79,1
-85,1
-
-86,1
-93,9
-
-85,0
-92,8
-
-
-
4,4
4,4
2,3
2,3
3,2
3,2
52,5
7,7
-1,5
-0,3
58,3
1,9
7,6
14,4
86,6
1,5
51,6
7,9
-1,5
0,2
58,2
3,5
4,8
16,2
85,0
-8,9
55,4
8,1
-1,0
-
62,5
2,9
7,3
14,1
90,0
-2,8
-
0,0
1,5
-
-
-8,9
-
-
-2,8
-
0,5
2,1
-
0,8
-8,1
-
0,8
-2,0
-
-
2,1
-
-
-8,1
-
-
-2,0
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0018.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 17
Spillemyndigheden har for 2021 realiseret et overskud på 8,1 mio. kr. Årets resultat kan ho-
vedsageligt henføres til merindtægter på gebyrer fra væddemål og onlinekasinoområdet og
mindreudgifter til lønninger.
Ordinære driftsindtægter
Årets bevilling på 7,8 mio. kr. er forhøjet med 1,8 mio. kr. i forhold til 2020. Forhøjelsen dæk-
ker over bevilling givet til gennemførelse af ludomaniundersøgelsen, modsat er der i 2021
ikke længere bevilling til forskningsprojekt om unges forhold til gaming og gambling.
Gebyrindtægter er steget med 7,0 mio. kr. i 2021. På grund af COVID-19 er indtægterne på
landbaseret kasino faldet, hvilket kan tilskrives nedlukningen af kasinoerne. Indtægter på
spilleautomater er også faldet og skyldes udsættelse af gebyrudløsende imageskifte på au-
tomaterne på grund af COVID-19 nedlukning. Gebyrindtægter på væddemål udviser en stig-
ning på 2,4 mio. kr. i forhold til 2020 ligesom gebyrindtægter på onlinekasino udviser en stig-
ning på 1,9 mio. kr. i forhold til 2020. Derudover er der en regulering af årsgebyrer på vædde-
mål og onlinekasino vedrørende tidligere år på samlet 3,0 mio. kr. Reguleringen kan henfø-
res til, at to udbydere havde anvendt forkert beregningsgrundlag ved beregning af gebyrer i
et tidligere regnskabsår. Ansøgningsgebyrer på væddemål og onlinekasino er steget med
1,3 mio. kr. fra 2020 til 2021, hvilket skyldes at flere udbyderes tilladelser er udløbet i 2021
og de dermed har genansøgt om en tilladelse.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er 1,6 mio. kr. lavere end året før. Faldet skyldes færre udgifter
til husleje, personaleomkostninger og internt køb af tjenesteydelser. Modsat er af- og ned-
skrivninger og andre ordinære driftsomkostninger steget.
Faldet i husleje på 2,1 mio. kr. i 2021 kan henføres til, at Spillemyndigheden ikke længere le-
jer lokaler på Havneholmen i København.
Personaleomkostningerne er faldet med 0,1 mio. kr.
Internt køb af varer og tjenesteydelser udviser et fald på 2,8 mio. kr. og kan primært henføres
til, at afholdelse af omkostninger til hjemtagelsen af driften af spilsystemet primært fandt
sted i 2020. Afholdelse af udgift til forskningsprojektet om unges forhold til gaming og
gambling fandt alene sted i 2020 og resultere i et fald i omkostningerne på 2,0 mio. kr.
Andre ordinære driftsomkostninger udviser en stigning på 1,8 mio. kr. Stigningen dækker
over flere modsatrettede forhold herunder, stigning i omkostninger til kampagner på 1,5
mio. kr. på grund af udarbejdelsen af kampagnen for ROFUS og en stigning i revisorvurderin-
ger, som følge af flere ansøgere/genansøgere på væddemål/onlinekasinoområdet. Derud-
over er der en stigning i omkostninger til ludomaniundersøgelsen, idet den ikke blev gen-
nemført i 2020. Modsat er der sket et fald i omkostninger til drift og vedligehold af Spilsyste-
met på 1,9 mio. kr.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Spillemyndigheden for 2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
-8,1
Årets overskud på 8,1 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 18
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Spillemyndigheden har i 2021 tilbageført følgende hensættelser registreret primo 2021:
Over-/merarbejde:
Der er tilbageført forpligtelse til over-/merarbejde på i alt 0,2 mio. kr.,
hvorefter den samlede hensættelse til over-/merarbejde udgør 0,2 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0020.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 19
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Spillemyndighedens balance fordelt på henholdsvis kapitalanven-
delsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december 2021.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
3
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
41,5
0,8
-
42,3
48,4
63,6
40,4
-4,9
-
35,5
42,1
57,4
-
1,5
4,7
-
-
4,4
2,2
-
1,4
-
1,4
15,2
1,4
-
14,0
15,3
0,4
-
-
-
1,2
-
1,6
0,3
-
-
-
0,8
-
1,1
9,2
-
3,0
12,2
10,8
-
1,9
12,8
2020
2021
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr. reklassificeret og flyttet
fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2021
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 57,4 mio. kr. pr. 31. december 2021 mod 63,6 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2020.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0021.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 20
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 15,3 mio. kr. i 2021. Saldoen er forøget med 0,1 mio. kr. fra 2020 til
2021. Investeringerne vedrører især spilsystemet. De immaterielle anlægsaktiver er nær-
mere beskrevet under tabel 13 og de materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en reducering på 6,3 mio. kr. fra 2020 til
2021. Omsætningsaktiver udgør 42,1 mio. kr. i 2021. Under omsætningsaktiver er saldoen
for tilgodehavender forøget med 2,9 mio. Stigningen kan henføres til tilgodehavender fra
debitorer. Modsat er periodeafgræsningsposter og likvide beholdninger formindsket med
henholdsvis 2,5 og 6,8 mio. kr. Reduceringen af periodeafgrænsningsposter kan henføres til
en mindre regulering af gebyrer for 2021 end tidligere år.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
4
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
-6,8
-1,4
-3,3
-5,3
-3,0
-19,8
-35,5
-63,6
-3,0
-1,2
-3,8
0,0
-0,3
-8,4
-21,3
-57,4
-15,7
-
-
-
-15,7
-12,9
-
-
-
-12,9
-1,4
-
-
-
-
-25,1
-26,5
-1,6
-1,4
-
-
-
-
-33,2
-34,6
-1,5
2020
2021
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en reducering på 0,1 mio. kr. fra 2020 til
2021. Hensatte forpligtelser udgør 1,5 mio. kr. i 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0022.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 21
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en reducering på 2,8 mio. kr. fra 2020 til 2021.
Langfristet gæld udgør 12,9 mio. kr. i 2021. Langfristet gæld består alene af FF4 kontoen.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 11,4 mio. kr. fra 2020 til 2021.
Kortfristet gæld udgør 8,4 mio. kr. i 2021. Under kortfristet gæld er saldoen for leverandører
af varer formindsket med 3,8 mio. kr. ligesom saldoen for indefrosne feriepenge er reduce-
ret med 5,3 mio. kr., hvilket skyldes indbetaling af indefrosne feriepenge til lønmodtagernes
feriefond. Periodeafgrænsningsposter udviser et fald på 2,7 mio. kr. Faldet kan henføres til
en mindre regulering af gebyrer for 2021 end tidligere år.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Spillemyndighedens egenkapital. Forklaringerne
til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer som følge af resultatdi-
sponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogførings-
kredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-27,1
-
-
2,1
-
-
-25,1
-26,5
-26,5
2021
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-25,1
-
-
-8,1
-
-
-33,2
-34,6
-34,6
Spillemyndighedens egenkapital udgør ultimo 2021 34,6 mio. kr., hvoraf 33,2 mio. kr. er over-
ført overskud. Det overførte overskud er i 2021 forøget med 8,1 mio. kr. svarende til årets re-
sultat.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0023.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 22
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
13,9
20,0
69,3
Spillemyndighedens låneramme ultimo 2021 udgør 20,0 mio. kr. Trækket på lånerammen
ultimo 2021 udgør 13,9 mio. kr.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af ty-
pen driftsbevilling, som hører under Spillemyndigheden.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.41.01.
60,5
60,5
58,2
2,3
35,4
37,7
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2021 er 58,2 mio. kr. Lønsumsloftet for 2021
er 60,5 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således til 37,7 mio. kr. ultimo
2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0024.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 23
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter på hoved-
kontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Spillemyndigheden. Bevillingsregn-
skabet indeholder de hovedkonti, som Spillemyndigheden er ansvarlig for, og som er op-
gjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Videre-
Hovedkonto
Navn
Bevillingstype
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.41.01
Spillemyndig-
heden
Drift
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
88,8
-81,0
85,8
-86,1
3,0
-5,1
-33,2
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0025.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 24
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0026.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 25
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, her-
under noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Spillemyndighedens anvendte økonomisystem
SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
10,8
-3,8
-0,4
-4,1
-
-
-
-
10,8
-3,8
-0,4
-4,1
34,4
-
5,8
-
40,2
-29,0
-0,4
-29,4
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
34,4
-
5,8
-
40,2
-29,0
-0,4
-29,4
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
3,0
4,7
-
-5,8
1,9
I 2021 er der investeret 4,7 mio. kr. i IT-systemer, heraf 4,4 mio. kr. vedrørende spilsystemet
og 0,3 mio. kr. vedrørende tilsynsapp til udkørende tilsyn. Investeringerne i spilsystemet be-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0027.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 26
står af tiltag til fortsat forbedring af tilsynet med spilmarkedet. Der er foretaget nedskrivnin-
ger af dele af Spilsystemet i forbindelse med nedskrivningstest, ligesom tidligere fejlagtigt
aktiverede implementeringsomkostninger vedrørende ESDH-systemet er straksafskrevet.
Der er ultimo 2021 immaterielle anlægsaktiver for 12,7 mio. kr.
Der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 14 og tabel 6. Dette skyldes, at der
er foretaget tilbageførsel af af- og nedskrivninger for afgangsført anlæg i året på 0,3 mio. kr.
Derudover er der tilbageført fejlagtigt aktiverede implementeringsomkostninger på i alt 1,4
mio. kr. vedrørende ESDH-systemet. Beløbet er i tabel 6 registreret under øvrige ordinære
driftsomkostninger.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,4
-
0,0
-
0,4
-0,1
-
-0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,3
-
0,0
-
1,3
-0,6
-
-0,6
1,7
-
0,0
-
1,8
-0,7
-
-0,7
0,3
-0,1
-
-0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,8
-0,4
-
-0,4
1,1
-0,5
-
-0,5
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Anmærkning: Differencer skyldes afrundninger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0028.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 27
I 2021 er der investeret for i alt 0,04 mio. kr. i materielle anlægsaktiver. Heraf udgør 0,01 mio.
kr. servere, der er købt i forbindelse med hjemtagelsen af spilsystemet. Øvrige investeringer
vedrører etablering af ventilationsanlæg på lejemålet.
4.1.3
Note 3: Likvide beholdninger
Spillemyndigheden har pr. 31. december 2021 en negativ saldo på FF7 finansieringskon-
toen. Dette skyldes, at der likviditetsmæssigt er sket en forskydning fra 31. december 2020
til 31. december 2021, herunder er Spillemyndighedens aktiver større end gælden på FF7
finansieringskontoen, ligesom der er flere tilgodehavender, færre hensættelser og færre kre-
ditorer ved udgangen af 2021.
4.1.4
Note 4: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 4 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 4: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til resultatløn chefer og engangsvederlag medarbejder
I alt
Kilde: SAP Intern.
0,9
0,6
1,5
Spillemyndigheden har ultimo 2021 bogført hensatte forpligtelser for samlet 1,5 mio. kr. De
hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres af 0,6 mio. kr. vedrørende
resultatløn og engangsvederlag. For hensatte forpligtelser registreret under den øvrige drift
er indregnet 0,9 mio. kr. til reetableringsforpligtelsen af Spillemyndighedens lejemål.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Spillemyndigheden har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbej-
dere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. decem-
ber 2021 opgjort til 1,4 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,1
mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2021.
Over-/merarbejde
Spillemyndigheden anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og ledere ikke
kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en bestemt periode. ATN-
dage i alt pr. 31. december 2021 udgør 77 dage, der svarer til 0,2 mio. kr.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Spillemyndigheden har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0029.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 28
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Spillemyndigheden har ikke ydelser, der sælges som fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel
17 udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, der er administra-
tivt fastsat.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Danske Lotteri Spil
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Klasselotteriet
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2018
Årets resultat
2019
Årets resultat
2020
Årets resultat
2021
8.946.181
8.951.633
-5.452
8.575.983
8.576.497
-514
9.720.402
9.720.402
0
9.855.470
9.855.470
0
219.562
220.210
-648
204.515
204.515
0
286.458
286.458
0
291.964
291.964
0
Af
tabel 19
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, hvor gebyret er
fastsat ved lov.
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Kr.
Gevinstgivende spil-
leautomater
Væddemål og online-
kasino
Landbaseret kasino
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2018
-915.337
7.433.611
1.631.905
Årets resultat
2019
900.134
-2.556.204
-35.224
Årets resultat
2020
-327.579
926.732
-1.354.581
Årets resultat
2021
2.995.680
5.178.963
-751.282
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Spillemyndigheden har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Spillemyndigheden har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0030.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 29
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Spillemyndighedens it-omkostninger fordelt på lønom-
kostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de sy-
stemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer
og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
2,5
-
3,8
1,0
2,3
1,8
2,3
11,9
4.8 Supplerende bilag
Spillemyndigheden har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548544_0031.png
Årsrapport 2021 Spillemyndigheden
Side 30
spillemyndigheden.dk