Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2548538_0001.png
Årsrapport 2021
It-tilsynet
Skatteministeriet
ÅRSRAPPORT
Marts 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Årsrapport 2021 It-tilsynet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab ..................................................................................................1
Beretning ......................................................................................................................................................3
Præsentation af It-tilsynet ............................................................................................................................ 4
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................ 5
Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................................................... 7
Målrapportering .................................................................................................................................................. 8
Forventninger til det kommende år ......................................................................................................... 8
Regnskab .....................................................................................................................................................9
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................10
Resultatopgørelse mv. ..................................................................................................................................10
Balancen ...............................................................................................................................................................12
Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................14
Likviditet og låneramme ..............................................................................................................................15
Opfølgning på lønsumsloft .........................................................................................................................15
Bevillingsregnskabet .....................................................................................................................................16
Bilag............................................................................................................................................................. 17
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................................................18
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver .......................................................................................................18
Note 2: Materielle anlægsaktiver .............................................................................................................19
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser ............................................................................................19
Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................20
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................................................20
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................20
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning..................................................................................20
Forelagte investeringer ................................................................................................................................20
It-omkostninger ................................................................................................................................................20
Supplerende bilag ...........................................................................................................................................21
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår
en saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0003.png
It-tilsynet
Side 1
Påtegning af det samlede
regnskab
1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0004.png
It-tilsynet
Side 2
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af It-tilsynets økonomiske og fag-
lige resultater for 2021. I årsrapporten redegøres for det medgåede ressourceforbrug, finan-
siering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrapportering af
årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten endvidere virk-
somhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som It-tilsynet, CVR-nummer
41824328, er ansvarlig for:
§ 09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
(Driftsbev.)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvalt-
ning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
3.
København, d. 8. marts 2022
København, d. 3. marts 2022
_________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________
Gitte Fensten Madsen
Sekretariatschef
It-tilsynet
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0005.png
It-tilsynet
Side 3
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
It-tilsynet
Side 4
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af It-tilsynet og regnskabsårets faglige og finan-
sielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller forventes at påvirke It-til-
synets aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives forventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af It-tilsynet
Det uafhængige it-tilsyn er etableret ved lov pr. 1. januar 2021 for at føre tilsyn med, under-
støtte og styrke Skatteforvaltningens it-område fra 2021 og frem. It-tilsynet bidrager således
til at styrke den parlamentariske kontrol med Skatteforvaltningens drift og udvikling på it-om-
rådet ved at give regeringen og Folketinget mulighed for at støtte sig til uafhængige eksperter,
når budgetter og tidsplaner for Skatteforvaltningens it-portefølje skal fastlægges. It-tilsynet
supplerer derved det tilsyn, der allerede foregår i Skatteministeriet, og den rådgivning, der
ydes af Statens It-råd.
It-tilsynet er opført på finansloven som en selvstændig virksomhedsbærende hovedkonto og
har egen selvstændig ledelse samt budget- og regnskabsansvar. It-tilsynet består af fem eks-
terne medlemmer udpeget af skatteministeren og et sekretariat, der bidrager fagligt ved til-
syn og rådgivning. Sekretariatet, der består af en sekretariatschef, fem medarbejdere og en
studentermedhjælper, udgør sammen med de udpegede tilsynsmedlemmer en selvstændig
offentlig myndighed under Skatteministeriet. Yderligere informationer om tilsynsmedlem-
merne findes på It-tilsynet hjemmeside: www.itti.dk.
Mission
It-tilsynet arbejder for, at Skatteforvaltningen oplever It-tilsynets rådgivning som værdifuld,
og at It-tilsynets aktiviteter bidrager til, at forvaltningen kommer i kontrol og lykkes med at
styrke tilliden til den danske skatteforvaltning.
Vision
It-tilsynet skal understøtte, at Skatteforvaltningen effektivt kan udføre sine vigtige samfunds-
mæssige opgaver. It-tilsynet skal bidrage til at reducere risici i Skatteforvaltningens it-porte-
følje ved at støtte op om aktiv risikostyring og rådgive om tidlig håndtering af væsentlige risici
i it-projekter. Skatteforvaltningens it- projekter skal opleve It-tilsynets rådgivning som værdi-
fuld og vurdere, at den bidrager til at sikre succesfuld gennemførelse.
It-tilsynet vil føre tilsyn og rådgive på transparent vis og via åben dialog med respekt for de
involverede parter samt ved at bidrage med indsigt og viden til dialogen med eksterne inte-
ressenter om rammevilkår og udfordringer i Skatteforvaltningen, så beslutningsgrundlaget
for bevillinger til teknologiinvesteringer bliver robuste.
It-tilsynet vil i videst muligt omfang inddrage eksterne perspektiver og erfaringer fra andre
komplekse it-porteføljer og -udviklingsprocesser.
Hovedopgaver
Ifølge Lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område har It-tilsynet følgende
opgaver:
-
Følge driften og udviklingen af Skatteforvaltningens it-område og rådgive Skatteforvalt-
ningen om almene og principielle spørgsmål med tilknytning hertil.
-
Bistå ved behandlingen af Skatteforvaltningens it-projekter og it-systemstyring i Statens
It-råd.
-
Afgive udtalelser om forenkling af eksisterende og kommende regulering på skatteområ-
det med henblik på at reducere kompleksitet og nedbringe risici for Skatteforvaltningens
it-område.
-
Behandle indberetninger om alvorlige fejl i og alvorlige uregelmæssigheder forbundet
med driften og udviklingen af told- og skatteforvaltningens it-område, som It-tilsynet
modtager fra whistleblowerordninger.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
It-tilsynet
Side 5
2.2 Ledelsesberetning
It-tilsynet har i 2021 haft særlig fokus på at nedbringe akutte risici i Skatteforvaltningens it-
portefølje ved at yde rådgivning og vejledning til forvaltningen på udvalgte it-projekter og in-
denfor udvalgte tværgående temaer knyttet til drift og udvikling på it-området. Disse er ud-
valgt på baggrund af bemærkningerne til Lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens
it-område og efter dialog med Skatteministeriet.
It-tilsynet har således afgivet konkrete anbefalinger til fem it-programmer og -projekter: Ejen-
domsvurderingssystemet (ejerboliger), Forliget om tryghed om boligbeskatning (BF17), Vur-
dering af den valgte tilgang og løsning for Erhvervssystemet (ESLE), Undersøgelse af Legacy
og EUTK-programmet
(EU’s toldkodeks). Ydermere har It-tilsynet
afgivet anbefalinger inden
for de to tværgående temaer: Sourcing samt Governance og organisering. Der er ydet bistand
til to projekters behandling i Statens it-råd, behandlet en whistleblowersag og ydet løbende
rådgivning. Mere detaljeret information om It-tilsynets faglige opgaver og resultater findes i It-
tilsynets årlige redegørelse, som offentliggøres på It-tilsynets hjemmeside: www.itti.dk. Den
årlige redegørelse er en redegørelse til skatteministeren om tilsynets virksomhed, som mini-
steren forelægger for Folketinget. Redegørelsen danner grundlag for drøftelser med Folke-
tinget og styrker derved den parlamentariske kontrol af området.
Indledende tilbagemeldinger fra Skatteforvaltningen på It-tilsynets rådgivning, bistand og til-
syn viser stor enighed i It-tilsynets konklusioner og en høj grad af værdiskabelse fra imple-
mentering af It-tilsynets anbefalinger.
I første kvartal af 2021 er sekretariatet og It-tilsynet etableret som selvstændig offentlig myn-
dighed under Skatteministeriet. Der er udviklet metoder og processer til at føre tilsyn og råd-
give om Skatteforvaltningens it-portefølje og håndtering af whistleblowerordningen samt lø-
bende etableret procedurer for økonomistyring og øvrig administration relateret til den dag-
lige drift af en offentlig myndighed.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0008.png
It-tilsynet
Side 6
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for It-tilsynet.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
-
-
5,7
1,0
7,8
0,8
-
-
0,0
100
0,0
100
-
-
-
-
-
0,0
0,4
-0,9
0,0
-2,7
0,0
0,0
-0,9
0,0
0,0
-
-
-
-
-
-10,8
9,9
-0,9
-0,9
-0,9
-10,2
10,2
0,0
0,0
0,0
2020
2021
2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og egen beregning af årsværk og årsværkspris.
Anmærkning: It-tilsynet blev oprettet 1.1.2021, men blev først regnskabsmæssigt etableret per 1.4.. 2021. Tallene i SKS afspejler dette,
hvorfor antal årsværk og årsværkspris for hele 2021 bygger på egen beregning for et mere retvisende billede.
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at It-tilsynet i 2021
har haft et samlet overskud på 0,9 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling, heraf 0,7 mio.
kr. til løn og 0,2 mio. kr. på øvrig drift. En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat
fremgår af
afsnit 3.2.
Årets resultat kan hovedsageligt henføres til, at It-tilsynet ikke som planlagt har kunnet gen-
nemføre en undersøgelse af Release 8 (erhverv- skov- og land) i programmet for ejendoms-
vurderingssystemet (ICE) i 4. kvartal 2021, da Skatteforvaltningen ikke som forventet var klar
til at bidrage til undersøgelsen.
Da It-tilsynet er etableret per 1.1.2021, er der ikke sammenligningstal for 2020.
It-tilsynets drift og administrerede ordninger
It-tilsynet er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbru-
get indgår under de øvrige afsnit.
It-tilsynets driftskonto er § 09.11.03.Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
(driftsbevilling).
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0009.png
It-tilsynet
Side 7
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
Bevilling
(FL + TB)
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
(mio. kr.)
Drift
Regnskab
9,9
-
Overført
overskud ul-
timo
0,9
-
10,8
-
It-tilsynet blev etableret primo 2021, hvorfor der ikke er noget overført overskud primo 2021.
Der er et overskud i 2021 på 0,9 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2021 er 0,9
mio. kr.
It-tilsynet har ikke administrerede ordninger.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
It-tilsynet har to hovedopgaver, jf.
tabel 3.
Hovedopgaverne og fordelingen af ressourcer hertil
er fastlagt i forbindelse med årsafslutningsprocessen som følge af It-tilsynets opstart i løbet
af regnskabsåret. Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til bevil-
ling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår It-tilsynets ressourceforbrug, herunder bevillingen for 2021 fordelt på ho-
vedopgaver samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostnin-
ger
1. Tilsynet med told- og skat-
teforvaltningens it-drift og it-
udvikling
I alt
Bevilling (FL+TB)
-2,8
-7,9
Øvrige
indtægter
-
-
Omkostninger
2,4
7,5
Andel af årets
overskud
-0,4
-0,4
-10,8
-
9,9
-0,9
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er
foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og omkostninger.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger un-
der hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret om-
kostninger til kontorbudget, kursusbudget, it-anskaffelser og licenser, indretning af lokaler,
personalemæssige bidrag, husleje, udgifter til Facility management samt lønudgifter til admi-
nistrative opgaver og ledelse.
Under hovedopgaven 1
Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-drift og it-udvikling
er
alene registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaven.
Der er i 2021 et samlet mindreforbrug på 0,9 mio. kr. Resultatet kan overordnet henføres til
ændrede tilsynsaktiviteter, idet en undersøgelse ikke som planlagt har kunnet gennemføres
i 2021, men er skubbet til 2022.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0010.png
It-tilsynet
Side 8
0. Generelle fællesomkostninger
Under dette hovedformål udgøres mindreforbruget på 0,4 mio. kr. hovedsageligt af mindre
udgifter under øvrig drift til husleje og bistand fra Administrations- og Servicestyrelsen samt
større udgifter til etableringen af lokaler og inventar.
1. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-drift og it-udvikling
Udgifterne under dette hovedformål udgøres hovedsageligt af lønudgifter, og herunder ve-
derlag til tilsynets medlemmer, som er fordelt ultimo 2021. Mindreforbruget på 0,4 mio. kr.
udgøres hovedsageligt af mindre udbetalingerne af vederlag til tilsynets medlemmer.
2.4 Målrapportering
Skatteministeriet har den 27. maj 2021 fået dispensation til at udarbejde en årsrapport under
særlige vilkår for It-tilsynet. It-tilsynet har således en dispensation fra udarbejdelsen af mål-
og resultatplan for It-tilsynet og en ikke tidsbegrænset dispensation fra udfyldelsen af afsnit
2.4 Målrapportering i årsrapporten.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår It-tilsynets forventninger til det økonomiske resultat for det kommende år
som anført i grundbudgettet for 2022.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsår
2021
-10,8
9,9
-0,9
Grundbudget
2022
-10,2
10,2
0,0
Bevilling og øvrige indtægter for It-tilsynets samlede virksomhed i 2022 er budgetteret til 10,2
mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 10,2 mio. kr. Hermed modsvarer det forventede for-
brug for 2022 til finanslovsbevillingen for 2022.
It-tilsynets indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2022 er på i alt 10,2 mio.
kr., som er fordelt med 9,0 mio. kr. på lønsum og 1,2 mio. kr. på øvrig drift.
De mindre udestående etableringsopgaver vil søges løst i første og andet kvartal 2022. 2022
bliver det første år med mere sædvanlig drift efter de mange etableringsopgaver i 2021. It-
tilsynet vil have fokus på fortsat at udvikle både tilsyns- og rådgivningsopgaver og at balan-
cere ressourcerne i henholdsvis sekretariatet og hos de eksterne tilsynsmedlemmer.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0011.png
It-tilsynet
Side 9
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
It-tilsynet
Side 10
I dette afsnit redegøres for It-tilsynets ressourceforbrug i finansåret 2021 udtrykt ved en re-
sultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover omfatter afsnittet de ho-
vedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevilling pr. hovedkonto,
samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
It-tilsynet følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar 2018
(Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Admini-
strative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af de-
cember 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansie-
ret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapi-
talforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB). Ved budget-
ter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb angives som
udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabel-
lerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS. Ved beløb mindre end 50.000 kr. angi-
ves ”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
It-tilsynet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det omkostnings-
baserede område.
Der er med opgørelse af enkelte regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes ikke at være
væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
It-tilsynet har ingen udgiftsbaserede bevillinger.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår It-tilsynets resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0013.png
It-tilsynet
Side 11
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
2021
2022
-
-
-
-
-10,8
-
-
-
-10,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-10,8
-
-
-10,2
-
-
-
-
-
0,3
0,3
0,3
0,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8,1
0,6
0,0
0,0
8,7
-
0,2
0,6
9,9
-0,9
7,9
1,1
0,0
0,0
9,0
-
0,2
0,7
10,2
0,0
-
-
-
-
-
-0,9
-
-
0,0
-
-
-
-
0,0
-0,9
-
-
0,0
-
-
-
-
-
-0,9
-
-
0,0
Driftsregnskabet viser et overskud på 0,9 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres
til, at It-tilsynet ikke som planlagt har kunnet gennemføre en undersøgelse af Release 8
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0014.png
It-tilsynet
Side 12
(erhverv- skov- og land) i programmet for ejendomsvurderingssystemet (ICE) i 4. kvartal
2021, da Skatteforvaltningen ikke som forventet var klar til at bidrage til undersøgelsen.
Ordinære driftsindtægter
It-tilsynets ordinære driftsindtægter udgøres af bevillingen på 10,8 mio. kr.
Ordinære driftsomkostninger
It-tilsynets ordinære driftsomkostninger på 9,9 mio. kr. udgøres af udgifter til indkøb af inven-
tar, it-anskaffelser, it-ydelser og licenser, udgifter til lejemål og repræsentation, lønninger og
herunder vederlag til tilsynsmedlemmerne.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for It-tilsynet for 2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
0,9
Årets overskud på 0,9 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
It-tilsynet har ikke i 2021 tilbageført hensættelser registreret primo 2021.
Der er ikke tilbageført periodiseringsposter.
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår It-tilsynets balance fordelt på henholdsvis kapitalanvendelsen
(aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0015.png
It-tilsynet
Side 13
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
2021
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,4
-
-
-
-
-
-
3,2
-
3,2
3,6
-
3,6
Den samlede balance udgør 3,6 mio. kr. pr. 31. december 2021.
Anlægsaktiver
It-tilsynet har ingen anlægsaktiver per 31.12.2021.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 0,4 mio. kr. i 2021 og udgøres af tilgodehavender.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0016.png
It-tilsynet
Side 14
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
3
Passiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
-1,4
-1,1
-0,3
-
-
-2,7
-
-3,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-0,9
-0,9
-
2020
2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i It-tilsynets egenkapital. Forklaringerne til tabel 9
uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0017.png
It-tilsynet
Side 15
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogførings-
kredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2021
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-0,9
-
-
-0,9
-0,9
-0,9
It-tilsynets egenkapital udgør ultimo 2021 0,9 mio. kr., hvoraf 0,9 mio. kr. er overført over-
skud.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
-
-
-
It-tilsynets låneramme ultimo 2021 udgør 0,0 mio. kr. Trækket på lånerammen ultimo 2021
udgør 0,0 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af ty-
pen driftsbevilling, som hører under It-tilsynet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0018.png
It-tilsynet
Side 16
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.11.03.
-
9,4
8,7
0,7
-
0,7
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2021 er 8,7 mio. kr. På tillægsbevilling er der i
alt tilført lønsum på 9,4 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således til 0,7
mio. kr. ultimo 2021.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter på hovedkon-
toniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for It-tilsynet. Bevillingsregnskabet indehol-
der de hovedkonti, som It-tilsynet er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
09.11.03.
Tilsynet
med told-
og skatte-
forvaltnin-
gens it-
område
Drift
Udgifter
10,8
9,9
0,9
-0,9
Bevil-
lingstype
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Navn
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
-
-
-
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit.
Hovedkonto 09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
Der er på § 09.11.03. en bevilling i 2021 på 10,8 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 9,9 mio.
kr., hvilket er et mindreforbrug på 0,9 mio. kr. svarende til en afvigelse på 8,5 pct.
Mindreforbruget skyldes hovedsageligt ændringer i de planlagte tilsynsaktiviteter, idet under-
søgelsen af Release 8 (erhverv- skov- og land) i programmet for ejendomsvurderingssyste-
met (ICE) i 4. kvartal 2021 ikke kunne gennemføres, da Skatteforvaltningen ikke som forventet
var klar til at bidrage til undersøgelsen.
De uforbrugte midler videreføres til 2022.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0019.png
It-tilsynet
Side 17
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0020.png
It-tilsynet
Side 18
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, her-
under noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra It-tilsynets anvendte økonomisystem SAP In-
tern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
It-tilsynet har ikke immaterielle anlægsaktiver.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0021.png
It-tilsynet
Side 19
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
It-tilsynet har ikke materielle anlægsaktiver.
4.1.3
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
It-tilsynet har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbejdere efter 25,
40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december 2021 op-
gjort til 0,1 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,0 mio. kr. til de
medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
It-tilsynet
Side 20
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en eventualfor-
pligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
It-tilsynet har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15
og 16 udgår af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
It-tilsynet har ikke ydelser, der sælges som fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår
af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
It-tilsynet har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 udgår af årsrappor-
ten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
It-tilsynet har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20 udgår af års-
rapporten.
4.6 Forelagte investeringer
It-tilsynet har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget, hvorfor ta-
bel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af It-tilsynets it-omkostninger fordelt på lønomkostninger,
driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-
omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, her-
under af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0023.png
It-tilsynet
Side 21
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
0,2
0,1
-
-
-
0,0
0,4
4.8 Supplerende bilag
It-tilsynet har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548538_0024.png
It-tilsynet
Side 22
www.itti.dk
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Tilsynet med told- og
skatteforvaltningens it-område