Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2548535_0001.png
Finansielt regnskab 2021
Departementet
Skatteministeriet
Finansielt regnskab
Marts 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.1.6
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab ..................................................................................................2
Beretning ......................................................................................................................................................4
Præsentation af Skatteministeriets departement .......................................................................... 5
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................ 6
Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................................................... 7
Målrapportering .................................................................................................................................................. 9
Forventninger til det kommende år ......................................................................................................... 9
Regnskab .................................................................................................................................................. 10
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................11
Resultatopgørelse mv. ..................................................................................................................................12
Balancen ...............................................................................................................................................................15
Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................18
Likviditet og låneramme ..............................................................................................................................18
Opfølgning på lønsumsloft .........................................................................................................................19
Bevillingsregnskabet .....................................................................................................................................19
Bilag............................................................................................................................................................. 21
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................................................22
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver .......................................................................................................22
Note 2: Materielle anlægsaktiver .............................................................................................................23
Note 3: Likvide beholdninger ....................................................................................................................24
Note 4: Hensatte forpligtelser ...................................................................................................................24
Note 5: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ...................................................24
Note 6: Eventualforpligtelser .....................................................................................................................24
Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................25
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................................................25
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................25
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning..................................................................................25
Forelagte investeringer ................................................................................................................................25
It-omkostninger ................................................................................................................................................25
Supplerende bilag ...........................................................................................................................................26
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr. Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke
fremstår en saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0003.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 2
Påtegning af det samlede
regnskab
1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0004.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 3
Formålet med det finansielle regnskab er at give et retvisende billede af Skatteministeriets
departements økonomiske og faglige resultater for 2021. For at styrke økonomi- og resultat-
styring er fokus i det finansielle regnskab lagt på afrapportering af årets faglige og finansielle
resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder det finansielle regnskab end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Det finansielle regnskab omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skatteministeriets de-
partement, CVR-nummer 34 73 04 66 er ansvarlig for:
§ 09.11.01. Departementet, § 09.11.51. Retssager mv.
§ 09.11.79. Reserver og budgetregulering
§ 09.51.02. Kompensation af kommuner for genoptagelse af for meget betalt ejendoms-
skat
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at det finansielle regnskab er rigtig, dvs., at det finansielle regnskab ikke indeholder væ-
sentlige fejlinformationer eller udeladelser,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvalt-
ning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af det finansielle
regnskab.
2.
3.
København, den 4. marts 2022
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0005.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0006.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Skatteministeriets departement og regn-
skabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke departementets aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives forvent-
ningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Skatteministeriets departement
Skatteministeriets departement varetager opgaver vedrørende lovgivning, skatte- og sam-
fundsøkonomi og ministerbetjening i forhold til skat, told, forbrugs- og miljøafgifter, ejen-
domsvurderinger, inddrivelse, arbejdsgiverområdet og internationale opgaver. Skattemini-
steriets departement følger lovenes virkning med henblik på eventuelle justeringer og vare-
tager på overordnet niveau det internationale samarbejde inden for Skatteministeriets om-
råde.
Derudover varetager departementet den overordnede styringsopgave i forhold til den sam-
lede koncern. Opgaven omfatter overordnede styrings-, planlægnings-, tilsyns- og budget-
funktioner for ministerområdet.
Skatteministeriets departement er delt i tre afdelinger, der varetager henholdsvis
’lovgiv-
ning, politik og samfundsøkonomi’,
’koncernstyring
og udvikling’ samt
’kommunikation
og
ledelsesbetjening’.
Yderligere information om Skatteministeriets departement kan findes på
www.skm.dk.
Skatteministeriets departements virksomhed er dertil ansvarlig for hovedkonti under finans-
lovens § 38.
Skatter og afgifter.
Skatteministeriet har valgt at udarbejde et særskilt årsregn-
skab for § 38, som i format afviger fra Økonomistyrelsens vejledning om udarbejdelse af års-
rapporter. Teknisk set betragtes årsregnskabet for § 38 som et bilag til det finansielle års-
regnskab for Skatteministeriets departement. Udformningen af årsregnskabet er afstemt
med Økonomistyrelsen.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0007.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skatteministeriets depar-
tement.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
2020
2021
2022
-277,5
270,5
-7,0
-6,1
-5,9
-284,3
272,1
-13,5
-12,6
-12,2
-281,7
280,2
-1,5
-0,2
0,0
3,3
9,9
-28,6
-3,1
-43,9
2,7
10,1
-40,8
-2,5
-20,7
2,5
-
-
-
-
33,3
100,0
26,7
100,0
24,8
100,0
285,2
0,7
303,3
0,7
321,8
0,7
Regnskabsresultatet for 2021 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Skatteministeri-
ets departement i 2021 har haft et samlet overskud på 12,2 mio. kr. i forhold til årets sam-
lede bevilling, heraf 6,0 mio. kr. løn og 6,2 mio. kr. på øvrig drift. En nærmere redegørelse af
årets økonomiske resultat fremgår af afsnit 3.2.
Overskuddet kan delvis henføres til et generelt mindreforbrug på løn, som b.la. skyldes ge-
nerelle forsinkelser i genbesættelse af ledige stillinger og flere refusioner end budgetteret.
Mindreforbruget på øvrig drift kan primært henføres til afvikling af et it-projekt samt periodi-
sering af udgifter ifm. ankesagen mod Bech-Bruun.
Stigningen i egenkapital fra 28,6 mio. kr. ultimo 2020 til 40,8 mio. kr. ultimo 2021 kan henfø-
res til årets resultat for 2021.
Den samlede udnyttelsesgrad af lånerammen var 33,3 pct. i 2020 mod 26,7 pct. i 2021. Re-
duktionen i udnyttelsesgraden af lånerammen fra 2020 til 2021 skyldes primært, at anlæg-
gene vedrørende det koncernfælles intranet og hjemmesider er overgået til Udvikling- og
Forenklingsstyrelsen.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0008.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 7
Skatteministeriets departements drift og administrerede ordninger
Skatteministeriets departement er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Skatteministeriets driftskonto er følgende:
§ 09.11.01. Departementet (Driftsbevilling)
De administrerede ordninger udgør bevillinger under § 09.11.51. Retssager mv., (anden be-
villing) og § 09.11.79. Reserver og budgetregulering (anden bevillingen), som fremgår af ta-
bel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
Bevilling
(FL + TB)
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
284,3
-
103,7
-29,1
Overført
overskud
ultimo
36,6
-
-
-
(mio. kr.)
Drift
Regnskab
272,5
-0,3
109,2
-34,7
Anmærkning: Administrerede ordninger omfatter § 09.11.51. Retssager, § 09.11.79. Reserver og budgetregulering, og § 09.51.02. Kompensation
af kommuner for genoptagelse af for meget betalt ejendomsskat.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Departementets overførte overskud udgjorde 24,4 mio. kr. primo 2021. Der er et overskud i
2021 på 12,2 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2021 er forøget til 36,6 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skatteministeriets departement har to hovedopgaver, som er angivet i finansloven for 2021,
jf. tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til bevilling
samt de realiserede regnskabstal.
Af tabel 3 fremgår departementets ressourceforbrug, herunder bevillingen for 2021 fordelt
på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og tillægsbevillingsloven for
2021 samt de realiserede regnskabstal.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0009.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 8
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Lovgivning på ministeriets område
samt understøttelse af en sund økono-
misk politik
2. Effektiv styring af og tilsyn med
Skatteministeriets koncern
I alt
Bevilling
(FL+TB)
107,8
100,9
Øvrige
indtægter
-0,3
-
Omkost-
ninger
110,4
96,8
Andel af
årets over-
skud
2,3
-4,1
75,6
284,3
-
-0,3
65,2
272,4
-10,4
-12,2
Anmærkning: Differencer i decimaler skyldes afrundinger. Driftsindtægter på -0,3 mio. kr. vedrører modtagne tilsagn fra Kompetencesekretariatet
samt diverse salgsindtægter.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger
under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret
omkostninger til ledelsen, stabsfunktioner, husleje, it, kommunikationsprojekter, arrange-
menter samt længerevarende uddannelse.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgave 1 og 2 alene er registre-
ret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførelse af opgaverne.
Der er i 2021 et samlet mindreforbrug på 12,2 mio. kr. Resultatet kan overordnet henføres til,
at der er et generelt mindreforbrug på løn i forhold til det budgetterede, hvilket primært skyl-
des forsinkelser i genbesættelse af ledige stillinger. Derudover er der et mindreforbrug på
øvrig drift, som kan henføres til lavere udgifter som følge af afviklingen af et it-projekt og
mindreforbrug på kontor- og kursusbudgettet pga. generel lavere aktivitet grundet COVID-
19. Det samlede mindreforbrug udgøres af et merforbrug på hovedopgave 0.
Generelle fæl-
lesomkostninger
og et mindreforbrug på 1.
Lovgivning på ministeriets område samt under-
støttelse af en sund økonomisk politik
og på hovedopgave 2.
Effektiv styring af og tilsyn
med Skatteministeriets koncern,
jf. nedenstående.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet merforbrug på finanslovsformål 0 på 2,3 mio. kr. Heraf udgør 3,1 mio. kr. et
merforbrug ifm. udgifter til en verserende ankesag. Herudover har der været er mindrefor-
brug på 0,8 mio. kr., hvilket kan henføres til lavere udgifter ifm. afregningen af it-pakken.
1. Lovgivning på ministeriets område samt understøttelse af en sund økonomisk politik
Der er et samlet mindreforbrug på finanslovsformål 1 på 4,1 mio. kr. Dette udgøres af et min-
dreforbrug på løn på 3,5 mio. kr., hvilket blandt andet skyldes en generel forsinkelse i rekrut-
teringer. Dertil er der et mindreforbrug på kontor- og kursusbudgetterne, som blandet andet
skyldes lavere aktivitet grundet COVID-19.
2. Effektiv styring af og tilsyn med Skatteministeriets koncern
Der er et samlet mindreforbrug på finanslovsformål 2 på 10,4 mio. kr. Dette udgøres af et
mindreforbrug på løn på 7,6 mio. kr. Denne afvigelse skyldes dels forsinkelser i rekrutterin-
ger samt et fald i årsværksniveauet sammenlignet med budgetteringsforudsætningerne ved
FFL21. Derudover er der et mindreforbrug på øvrig drift som følge af afviklingen af et it-pro-
jekt.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0010.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 9
2.4 Målrapportering
Departementer er undtaget for udarbejdelse af afsnit 2.4. Målrapportering, jf.
Økonomisty-
relsens vejledning om årsrapport for statslige institutioner 2021.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Skatteministeriets departements forventninger til det økonomiske resul-
tat for 2022 som anført i grundbudgettet for 2022.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Anmærkning: Difference i decimaler skyldes afrundinger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2022.
Regnskabsår
2021
-284,6
272,5
-12,2
Grundbudget
2022
-281,7
281,7
0,0
Bevilling og øvrige indtægter for Skatteministeriets departements samlede virksomhed i
2022 er budgetteret til 281,7 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 281,7 mio. kr. Hermed
modsvarer det forventede forbrug for 2022 til finanslovsbevillingen for 2022.
Departementets indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2022 er på i alt
281,7 mio. kr., som er fordelt med 216,3 mio. kr. på lønsum og 65,4 mio. kr. på øvrig drift.
Det forventes, at Skatteministeriets departement anvender den samlede bevilling for 2022
på 281,7 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0011.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 10
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 11
I dette afsnit redegøres for Skatteministeriets departements ressourceforbrug i finansåret
2021 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover
omfatter afsnittet de hovedkonti, som departementet har haft det budget- og regnskabs-
mæssige ansvar for i 2021.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr. hovedkonto,
samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteministeriets departement følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Det finansielle regnskab for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige insti-
tutioner
af december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finan-
sieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egen-
kapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB). Budget-
tet er baseret på Skatteministeriets departements grundbudget for 2022, som er indlæst i
SKS. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme af-
rundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ikke sket ændring i anvendt regnskabspraksis i 2021 udover ændring i opgørelsen af
forpligtigelse til over-/merarbejde mv., som er beskrevet nedenfor.
Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret regnskab
Skatteministeriets departement har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrø-
rende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes ikke at være
væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år
dog beregnes den indefrosne ferie ikke, da feriemid-
lerne vedrørte overgangsperioden i forbindelse med den nye ferielov.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere har til gode pr. 31. december 2021, herunder eksempelvis afspadsering-
stimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. ATN-dage til medarbejdere og ledere
indgår ikke længere i opgørelsen af den øvrige hensatte forpligtigelse under kortfristet
gæld, note 4. Oplysning om ATN-dage er indarbejdet som en eventualforpligtigelse, note
5. Herudover følger opgørelsen samme metode som tidligere år.
Reetablering.
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter
kontorareal og henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. Opgørelsen er op-
gjort for lejemålet og under de forudsætninger, som fremgår af kontrakten. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt fratrædel-
sesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller arbejdsgiverinitieret af-
brydelse. Opgørelsen følger de aktuelle forpligtelser i eksisterende åremålskontrakter pr.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 12
31. december 2021 med de kendte forhold. Beløbene er beregnet som enten én må-
nedsløn pr. år i stilling eller én månedsløn i tilbagegangsstilling pr. år i stilling. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
Skøn og dispensationer for udgiftsbaseret regnskab
Økonomistyrelsen har givet dispensation til, at der aflægges et finansielt regnskab for fi-
nanslovens § 38.
Skatter og afgifter
med tilhørende påtegning, ledelsesberetning og noter
gældende for året, som teknisk set er et bilag til Skatteministeriets finansielle driftsregnskab
for departementet.
Finansministeriet har ændret regnskabsbekendtgørelsen i 2019 og i den forbindelse indført
krav om, at gældsinddrivelsesfordringer indregnes i regnskabet til kursværdi. Finansministe-
riet har dispenseret mindre fordringshavere for at indregne gældsinddrivelsesfordringer til
kursværdi i regnskabet for 2021, herunder for hovedkonti på finansloven knyttet til bogfø-
ringskreds 10026
Departementet, anden bevilling.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Skatteministeriets departements resultatopgørelse for de omkostnings-
baserede bevillinger.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0014.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 13
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
-5,9
-
-
-12,2
-
-
0,0
-0,0
0,2
-5,9
-
0,4
-12,2
-
0,2
0,0
-0,3
1,2
-6,1
-0,3
1,2
-12,6
-
1,3
-0,2
183,5
27,3
-5,7
-1,4
203,7
1,0
13,0
36,1
270,5
-7,0
188,6
28,5
-7,9
-0,5
208,7
0,5
17,4
28,2
270,9
-13,4
193,0
28,9
-7,0
1,4
216,3
0,6
12,7
34,1
280,2
-1,5
16,6
16,6
16,0
16,0
16,5
16,5
-
-
-
-277,5
-
-
-
-
-
-277,5
-284,3
-
-
-
-281,7
-
-
-
2020
2021
2022
-
-
-284,3
-
-
-281,7
Anmærkning: Under husleje indgår husleje, ejendomsskatter, p-pladser samt arkiv og kælder. Personaleomkostninger i alt er ekskl. udgifter til
barsels- og fleksfond. Difference i decimaler skyldes afrundinger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0015.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 14
Resultatet af Skatteministeriets departements omkostningsbaserede driftsregnskab viser
et overskud på 12,2 mio. kr. Årets resultat kan dels henføres til et mindreforbrug på løn og
dels øvrig drift.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling udgør 284,3 mio. kr. i 2021, hvilket er en stigning på 6,8 mio. kr. fra
2020. Stigningen kan primært henføres til en tillægsbevilling svarende til 4,9 mio. kr., hvor 4,5
mio. kr. vedrører et it-projekt og 0,4 mio. kr. vedrører honorering af ekspertudvalget til flerårs-
aftalen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 0,4 mio. kr. fra 2020 til 2021, hvilket kan henfø-
res til en række modsatrettede bevægelser. Herunder en stigning i personaleomkostninger
som følge af et højere årsværkniveau 2021, og dertil et fald i de i generelle driftsomkostnin-
ger.
Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering for Skatteministeriets departement for 2021.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
12,2
Årets overskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skatteministeriets departement har i 2021 tilbageført følgende hensættelser registreret
primo 2021:
Åremål:
Der er tilbageført hensættelse vedrørende åremålsforpligtelse på i alt 1,2 mio. kr.,
hvorefter den samlede hensættelse til åremål udgør 0,8 mio. kr. Reguleringen modsvarer
udbetaling af åremålsgodtgørelse som udgør 0,4 mio. kr.
Periodiseringsposter:
Der er i forbindelse med årsafslutningen 2020 periodiseret for i alt
0,5 mio. kr., hvor der er sket modregning i tilsvarende fakturaer i 2021. Herudover er der i
forbindelse med årsafslutningen 2020 periodiseret tilgodehavender for ca. 0,6 mio. kr.,
som er tilbageført og fuldt modregnet i 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0016.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 15
3.3 Balancen
Af tabel
8a og 8b
fremgår Skatteministeriets departements balance fordelt på henholdsvis
kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31. december 2020
samt 2021.
Tabel 8a. Balance - Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
3
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
2021
1,0
-
-
1,0
-
-
0,1
0,1
1,1
-
1,2
-
0,0
-
2,3
1,6
-
0,9
-
0,0
-
2,5
4,2
-
4,2
7,5
4,2
-
4,2
6,8
-
8,7
1,2
-
-
9,2
0,9
-
63,4
3,7
-
67,1
77,0
84,5
67,3
-11,8
-
55,5
65,6
72,5
Den samlede balance udgør 72,5 mio. kr. pr. 31. december 2021 mod 84,5 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2020.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0017.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 16
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en nedgang på 0,7 mio. kr. fra 2020 til 2021. An-
lægsaktiver udgør 6,8 mio. kr. i 2021. Saldoen for immaterielle anlægsaktiver er formindsket
med 0,9 mio. kr. fra 2020 til 2021, hvoraf 1 mio. kr. af faldet kan henføres til et fald i færdig-
gjorte udviklingsprojekter som følge af flytning af hjemmeside og intranet til Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen, mens der også har været en stigning på 0,1 mio. kr. som følge af udvik-
lingen af en ny boligskatteberegner. Saldoen for materielle anlægsaktiver er steget med
godt 0,2 mio. kr. som følge af indretning af bl.a. mødelokaler mv.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en reducering på 10,9 mio. kr. fra 2020 til
2021. Omsætningsaktiver udgør 65,6 mio. kr. ultimo 2021. Under omsætningsaktiver (ekskl.
likvider) er saldoen for tilgodehavender og periodeafgræsningsposter forøget med hen-
holdsvis 0,5 og 0,3 mio. kr. Stigningen kan for tilgodehavenderne primært henføres til refu-
sion af tilgodehavende lønudgifter, mens stigningen for periodeafgrænsningsposterne pri-
mært kan henføres til periodisering af udgifter, der vedrører regnskabsår 2022.
Tabel 8b. Balance - Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
4
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
5
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
-7,8
-5,4
-30,7
-
-
-43,9
-47,0
-84,5
-3,6
-3,8
-13,3
-
-
-20,7
-23,3
-72,5
-3,1
-
-
-
-3,1
-2,5
-
-
-
-2,5
-4,2
-
-
-
-
-24,4
-28,6
-8,9
-4,2
-
-
-
-
-36,6
-40,8
-8,4
2020
2021
Anmærkninger:
Det bemærkes, at posten ”skyldige feriepenge
i 2020”
ovenfor ligeledes indeholder posten ”skyldige indefrosne feriepenge”, som
tidligere var en særskilt post.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 17
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en nedgang på 0,5 mio. kr. fra 2020 til
2021. Hensatte forpligtelser udgør 8,4 mio. kr. i 2021. Nedgangen kan primært henføres til en
lavere hensættelse af åremålsforpligtelse ultimo 2021 sammenlignet med ultimo 2020.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en nedgang på 0,6 mio. kr. fra 2020 til 2021.
Langfristet gæld udgør 2,5 mio. kr. i 2021. Under langfristet gæld er saldoen for FF4 Langfri-
stet Gæld reduceret med 0,6 mio. kr. Nedgangen skal ses i sammenhæng med anlægsmas-
sen og kan primært henføres til flytningen af anlæg (hjemmeside og intranet) til Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en nedgang på 23,2 mio. kr. fra 2020 til 2021.
Kortfristet gæld udgør 20,7 mio. kr. i 2021. Under kortfristet gæld er saldoen for skyldige fe-
riepenge reduceret med 18,4 mio. kr., hvilket fortrinsvist skyldes afregning af indefrosne fe-
riepenge. Saldoen for anden kortfristet gæld er faldet med 1,6 mio. kr. primært som følge af
mindre skyldigt overarbejde ultimo 2021 sammenlignet med 2020. Saldoen for leverandører
af varer og tjenesteydelser er reduceret med 3,6 mio. kr. fra 2020 til 2021, hvilket primært
kan henføres til afregningen af it-udstyr i 2020.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0019.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 18
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Skatteministeriets departements egenkapital.
Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets åndringer som
følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogførings-
kredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2020
-4,2
-
-4,2
-
-
-
-
-
-
-18,5
-
-
-5,9
-
-
-24,4
-28,6
-28,6
2021
-4,2
-
-4,2
-
-
-
-
-
-
-24,4
-
-
-12,2
-
-
-36,6
-40,8
-40,8
Skatteministeriets egenkapital udgør ultimo 2021 40,8 mio. kr., hvoraf 36,6 mio. kr. er over-
ført overskud. Det overførte overskud er i 2021 forøget med 12,2 mio. kr., hvoraf hele beløbet
kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2021
2,7
10,0
26,7
Skatteministeriets departements låneramme ultimo 2021 udgør 10,0 mio. kr. Trækket på lå-
nerammen ultimo 2021 udgør 2,7 mio. kr., hvilket svarer til en udnyttelsesgrad på 26,7 pct.
Lånerammen er derved overholdt.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0020.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 19
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af ty-
pen driftsbevilling, som hører under Skatteministeriets departement.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.11.01.
214,3
214,7
208,7
6,0
10,8
16,8
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2021 er 208,7 mio. kr. Lønsumsloftet i starten
af 2021 var 214,3 mio. kr., hvor der på tillægsbevilling er tilført lønsum på 0,4 mio. kr., som
kan tilskrives honorering af den nedsatte ekspertgruppe ifm. flerårsaftalen. Den akkumule-
rede opsparing til lønsum udgør herefter 16,8 mio. kr. ultimo 2021.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet pr. 31. december 2021 fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter
og udgifter på hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Skatteministeri-
ets departement. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som departementet er
ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0021.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 20
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Videre-
Hovedkonto
Navn
Bevillingstype
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.11.01.
Departementet
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.11.51.
Retssager mv.
Anden
Udgifter
Indtægter
09.11.79.
Reserver og bud-
getregulering
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.11.
Renter
Anden
Udgifter
Indtægter
103,7
-29,1
23,3
-
-
-
109,2
-34,7
23,3
-
-
-
-5,5
5,6
0,0
-
-
-
-
-
-
284,3
-
272,5
-0,3
11,8
0,3
36,6
Anmærkning: Differencer i decimaler skyldes afrundinger. Det overførte overskud ultimo 2021 for § 09.11.01. Departementet udgør 12,2 mio. kr. Derudover vedrører § 09.11.79. Reserver og budgetregulering
alene § 09.11.79.15. Reserve vedr. Barselsfonden. Ved årets indgang var § 09.11.79.80. Kommunalt lov- og cirkulæreprogram 23,3 mio. kr. Disse er blevet udmøntet i løbet af året
.
Det bemærkes, at indtægten
på 0,3 mio. kr. under driften vedrører tilsagn om tilskud fra Kompetencesekretariatet og diiverse salgsindtægter.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillin-
ger indgår i det følgende.
Hovedkonto § 09.11.51. Retssager mv.
Der er i 2021 en udgiftsbevilling på kontoen på 103,7 mio. kr. Der er et realiseret forbrug på
109,2 mio. kr., hvilket er et merforbrug på 5,5 mio. kr. svarene til 5,3 pct. af bevillingen. Mer-
forbruget kan henføres til en stigning i Kammeradvokatens tidsforbrug grundet større verse-
rende sager end forventet.
Dertil er der i 2021 en indtægtsbevilling på kontoen på 29,1 mio. kr. Der er realiseret indtæg-
ter for 34,8 mio. kr., hvilket er en merindtægt på 5,6 mio. kr. svarende til 19,2 pct. af bevillin-
gen. Merindtægten kan henføres til en stigning i tilkendte sagsomkostninger.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0022.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 21
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0023.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 22
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, her-
under noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at tabel-
lerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra Skatteministeriets departements anvendte øko-
nomisystem SAP.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,8
-1,8
-
-
-
-
-
-
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
1,8
-1,8
-
-
-
-
-
-
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og økonomisystem (SAP Intern).
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
0,1
-
-
0,1
Der er ultimo 2021 immaterielle anlægsaktiver for 0,1 mio. kr. og vedrører udvikling af formu-
lar til beregning af boligskat.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0024.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 23
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
8,0
-
0,7
-
8,7
-7,1
-
-7,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,7
-
-
-
1,7
-0,8
-
-0,8
0,4
-
-
-
0,4
-0,4
-
-0,4
10,2
-
0,7
-
10,9
-8,3
-
-8,3
1,6
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
0,9
-0,3
-
-0,3
0,0
0,0
-
0,0
2,5
-0,5
-
-0,5
(mio. kr.)
Primosaldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og økonomisystem (SAP Intern).
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
Der er ultimo 2021 materielle anlægsaktiver for 2,5 mio. kr. Der har i 2021 været en tilgang i
materielle anlæg på 0,7 mio. kr., som vedrører ombygning af lejemål. Tilgangen omfatter ud-
skiftning af køkken og indretning af bl.a. mødelokaler.
Der er ikke foretaget ekstraordinær afskrivning eller nedskrivning af materielle anlægsakti-
ver.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0025.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 24
4.1.3
Note 3: Likvide beholdninger
Der er ultimo 2021 likvide beholdninger for 55,5 mio. kr. Den likvide konto
FF7 Finansie-
ringskonto
udgør -11,8 mio. kr., hvilket skyldes bl.a. betaling af indefrosne feriepenge ultimo
august 2021 samt udgifter som er forudbetalt (periodeafgrænsningsposter).
4.1.4
Note 4: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 4
fremgår hensatte forpligtelser pr. 31. december 2021.
Note 4: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og økonomisytsem (SAP Intern).
2021
7,7
0,8
8,4
Skatteministeriets departement har ultimo 2021 bogført hensatte forpligtelser for samlet 8,4
mio. kr., hvoraf 7,7 mio. kr. er hensat til reetablering af departementets lejemål og 0,8 mio. kr.
vedrører forpligtigelse til åremålsansættelser.
4.1.5
Note 5: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
Af nedenstående
note 5
fremgår øvrige hensatte forpligtelser pr. 31. december 2021, som er
registreret under kortfristet gæld.
Note 5: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Forpligtelse til over-/merarbejde mv.
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og økonomisystem (SAP Intern).
2021
13,3
1,0
14,3
Skatteministeriets departement har ultimo 2021 bogført øvrige hensatte forpligtelser under
kortfristet gæld for samlet 14,3 mio. kr., hvoraf 13,3 mio. kr. vedrører departementets forplig-
tigelse til feriepenge og 1,0 mio. kr. vedrører forpligtigelse til over-/merarbejde mv.
4.1.6
Note 6: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skatteministeriets departement har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til
medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr.
31. december 2021 opgjort til 4,2 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen op-
gjort til 0,2 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2021.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 25
Opsparing af arbejdstidsnedsættelse til hele fridage (ATN-dage/ATN-ordning) til senere af-
holdelse
Skatteministeriets departement anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere
og ledere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en bestemt
periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2021 udgør 350 dage, der svarer til ca. 0,9 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en eventual-
forpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skatteministeriets departement har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og
16 udgår af det finansielle regnskab.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Skatteministeriets departement har ikke ydelser, der sælges som fællesstatslige løsninger,
hvorfor tabel 17 udgår af det finansielle regnskab.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Skatteministeriets departement har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og
19 udgår af det finansielle regnskab.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skatteministeriets departement har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvor-
for tabel 20 udgår af det finansielle regnskab.
4.6 Forelagte investeringer
Skatteministeriets departement har ikke forelagte investeringer, hvorfor tabel 21 og 22 ud-
går af det finansielle regnskab.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Skatteministeriets departements it-omkostninger for-
delt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen inde-
holder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspeci-
fikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0027.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 26
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning, (mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Anmærkning: Omkostninger til internt personale er beregnet på baggrund af årsværkspris for 2021.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
2021
0,8
-
1,1
1,8
2,1
-
0,4
6,0
Der er indregnet lønudgifter til kontorerne Forretningskommunikation og Digitale Kanaler
samt Datasikkerhed og Forretningsunderstøttelse under interne personaleomkostninger til
it.
4.8 Supplerende bilag
Skatteministeriets departement har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Oversendelse af årsrapporter for styrelser og departement for 2021, fra skatteministeren
2548535_0028.png
Finansielt regnskab for Skatteministeriets departement 2021
Side 27
skm.dk