Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2546882_0001.png
Årsrapport 2021
Fødevarestyrelsen
Marts 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
6
7
8
15
17
17
18
20
21
22
22
23
24
24
26
26
27
28
28
28
28
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Fødevarestyrelsen, CVR nummer 62 534 516 er ansvarlig for:
§ 24.32.01. Fødevarestyrelsen (Statsvirksomhed)
§ 24.32.09. Forskellige tilskud (Reservationsbevilling)
§ 24.32.14. Erstatninger ved nedslagtning (Lovbunden)
§ 24.32.20. Markedsføring af fødevareklynge (Reservationsbevilling)
§ 24.32.30. Madkulturen (Reservationsbevilling)
§ 24.32.40. Pulje for kulinarisk og gastronomisk udvikling (Reservationsbevilling)
§ 24.32.79. Reserver og Budgetregulering (Reservationsbevilling)
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
3.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder
at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften
af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
København, den
18 /
3
2022
Glostrup, den
/
2022
_________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
_______________________
Nikolaj Veje
Direktør
Fødevarestyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. Beretning
2.1.
Præsentation af virksomheden
Fødevarestyrelsen er en styrelse under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Styrelsen er geografisk placeret på
otte lokaliteter fordelt i hele landet og har sit hovedkontor i Glostrup. Derudover er styrelsen til stede på 27 slagterier rundt
om i landet. Styrelsen beskæftiger ca. 1.700 årsværk. Fødevarestyrelsen har en bred kontaktflade bestående af fødeva-
revirksomheder, landmænd, borgere, brancheorganisationer og andre myndigheder og har fokus rettet på hele fødevare-
kæden.
Kerneopgaverne er samlet i fire hovedområder, som angivet i finansloven:
Fødevareopgaver
Veterinæropgaver
Kødkontrol
Ernæringsopgaver
Fødevarestyrelsen administrerer den danske fødevare-, foder- og veterinærlovgivning og har ansvaret for regeludstedelse,
kontrol- og tilsynsaktiviteter, undersøgelsesaktiviteter, godkendelses- og autorisationsopgaver samt deltagelse i relevant
internationalt samarbejde. Ved udbrud af husdyrsygdomme og ved større fødevarevarebårne sygdomsudbrud iværksætter
styrelsen et kriseberedskab for effektivt at begrænse konsekvenserne for menneskers og dyrs sundhed. Fødevarestyrel-
sen varetager en oplysningsindsats for fremme af sunde madvaner og forbrugerforhold samt virksomheders eksport til
tredjelande.
Fødevarestyrelsen bidrager endvidere til det lovforberedende arbejde på fødevare-, foder- og veterinærområdet, herunder
i forhold til arbejdet med Danmarks partnere i EU i forbindelse med forhandlinger om EU-retsakter.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.2.
Ledelsesberetning
Direktionen er overordnet tilfreds med Fødevarestyrelsens faglige og økonomiske resultater i 2021 ud fra de faglige og
økonomiske målsætninger. I 2021 har styrelsen haft fokus på god forvaltning, herunder ministerens tipunktsplan. Målop-
fyldelsen i styrelsens mål- og resultatplan for 2021 udgør 84 pct., og styrelsen har blandt andet indfriet målene vedr.
erstatninger til minkavlere samt vedr. opgravning og bortskaffelse af mink. Styrelsen har samtidig gennem et styrket be-
redskab håndteret større kritiske udbrud af fugleinfluenza og fiskesygdommen IHN på tilfredsstillende vis.
Covid-19 i mink
Fødevarestyrelsen oprettede i januar 2021 en udbetalingsenhed, som har haft til opgave at bidrage til udmøntningen af
den politiske aftale af 25. januar 2021 om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv. Frem til udgangen af december
2021 har Fødevarestyrelsen foretaget i alt 5.446 udbetalinger til 931 minkavlere på sammenlagt 3,3 mia. kr. Det svarer til,
at mere end 90 pct. af midlerne under de otte igangsatte erstatningsordninger er udbetalt. Der er primo 2022 igangsat
udbetalinger under yderligere to ordninger. Endelige udbetalingsplaner for de sidste tre ordninger afventer erstatnings- og
taksationskommissionerne. Ved den politiske aftale om opgravning og bortskaffelse af mink ved Kølvrå (ved Karup) og Nr.
Felding (ved Holstebro) indgået den 20. december 2020 blev det besluttet, at de nedgravede mink skulle graves op efter
seks måneder, eller når de ikke længere udgjorde en smitterisiko. På den baggrund kunne opgravningen indledes medio
maj 2021 og skulle afsluttes medio juli 2021. Alle mink var opgravet og bortskaffet den 12. juli 2021. Styrelsen har dermed
levet op til de politiske aftaler på området og opfyldt målene derom i mål- og resultatplanen.
Beredskabet
Danmark oplevede i 2021 sit hidtil største udbrud af fugleinfluenza og sit første udbrud af fiskesygdommen IHN. Styrelsen
har i den forbindelse iværksat sit kriseberedskab og gennemført en række tiltag for at bekæmpe udbruddene og hindre
smittespredning. Indsatsen har krævet en tæt løbende overvågning og tilpasning af tiltagene til udviklingen i udbruddene.
I forhold til IHN har det været nødvendigt at ophæve Danmarks status som IHN-frit land, og der tages nu skridt til, at denne
status kan opnås igen. Disse sygdomsudbrud har krævet flere kontrolressourcer, hvorfor det har været nødvendigt at
omprioritere og reducere øvrige kontroller på veterinærområdet i 2021.
Klimakostråd
I januar 2021 lancerede Fødevarestyrelsen De officielle Kostråd – godt for sundhed og klima, efterfulgt af en fem uger lang
kampagne. En efterfølgende evaluering har vist, at kampagnen overordnet har fungeret godt, at den har sikret en god
eksponering for kampagnens målgrupper, at erhverv, sundhedsorganisationer, NGO’er mv. har bakket op om kostråd og
kampagne, og at modtagelsen af kampagnen har været overvejende positiv. I maj 2021 lancerede Fødevarestyrelsen
supplerende råd til 65+, vegetarer og gravide/ammende. Epinions målinger viser, at kendskabet til De officielle Kostråd
steg fra 16 pct. i december 2020 til 66 pct. i marts 2021.
Sanering af smileyordningen
Det fremgår af Fødevareforlig 4, at Smileyordningen skal revideres, så ordningen også i fremtiden er moderne, har høj
forbrugeroplysning og –tillid og er et stærkt arbejdsværktøj for Fødevarestyrelsens tilsynsførende. Fødevarestyrelsen har
fra 1. januar 2022 udfaset elite-smileyen, justeret smiley-skalaen fra fire til tre smileyer samt implementeret nye regler og
retningslinjer for offentliggørelse af kontrolresultaterne i forbindelse med salg af fødevarer på digitale platforme. Styrelsen
har desuden haft fokus på design af et kommende smiley-mærke, som i 2022 erstatter de nuværende kontrolrapporter.
Dyretransporter
Rigsrevisionen afsluttede i oktober 2021 sin opfølgning vedrørende beretning nr. 10/2019 om kontrol med dyretransporter
og konkluderede, at de gennemførte initiativer for at styrke kontrollen af dyretransporter har været tilfredsstillende. Parallelt
hermed lancerede styrelsen den 1. oktober 2020 et nyt kontrolkoncept for dyretransporter, som er mere helhedsorienteret,
risikobaseret, og som i højere grad understøttes af data. I 2021 er der udført dybdegående kontroller af henholdsvis kal-
vetransporter og transport af dyr ved ekstreme temperaturer. Implementeringen af kontrolkonceptet har været udfordret af
prioritering af ressourcer til opgaver i forbindelse med COVID-19 samt udbrud af fugleinfluenza og fiskesygdommen IHN.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0006.png
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle
Poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Kilde: Navision Stat og Statens Koncern System (SKS)
2020
-1.784,6
1.648,6
-136,1
-152,4
-148,6
94,2
192,0
254,7
84,5
345,0
52,3
65,9
1.550,9
0,6
2021
-1.611,2
1.599,2
-11,9
-19,8
-10,9
97,9
275,8
163,0
96,2
669,9
54,4
56,8
1.701,0
0,6
2022
(Grundbudget)
-1.363,2
1.468,7
105,4
105,4
105,4
-
-
-
-
-
68,7
41,8
-
-
Af tabel 1 fremgår Fødevarestyrelsens regnskab i 2020 og 2021 samt grundbudgettet for 2022. Årets resultat for 2021 blev
et overskud på 10,9 mio. kr. Resultatet består af et overskud på det gebyrfinansierede område på 15,8 mio. kr. samt et
underskud på det øvrige område på 4,9 mio.kr. Overskuddet på det gebyrfinansierede område skyldes bl.a. færre udgifter
end budgetteret på en række gebyrordninger, herunder at der er udført færre kontroller, da ressourcerne er disponeret til
indsatsen vedrørende fugleinfluenza og IHN. Underskuddet på det øvrige området vedrører bl.a. et underskud på 2,9 mio.
kr. vedrørende indtægtsdækket virksomhed.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0007.png
Tabel 2
Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud/
Videreført
bevilling ultimo
10,9
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Drift
§ 24.32.01. Fødevarestyrelsen
Administrerede ordninger
Bevilling
(FL + TB)
I alt
Udgifter
Indtægter
I alt
Udgifter
Indtægter
914,5
1.633,3
-718,8
14.611,2
14.615,4
-4,2
Regnskab
903,6
1.634,0
-730,4
14.633,0
14.645,3
-12,3
Kilde: Navision Stat og Statens Koncern System (SKS)
Tabel 2 viser Fødevarestyrelsens regnskab i 2021 fordelt på drift og administrative ordninger. Oplysninger om de enkelte
hovedkonti findes i afsnit 3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse
og administration
1. Fødevare
2. Kødkontrol
3. Veterinær
4. Ernæring
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-538,1
-40,2
-
-336,2
-
-914,5
Andel af årets
overskud
-285,7
104,2
61,7
86,7
22,3
-10,9
Øvrige indtægter
-53,9
-236,8
-229,2
-208,6
-2,0
-730,4
Omkostninger
306,2
381,2
290,8
631,5
24,3
1.634,0
Kilde: Navision Stat
Tabel 3 viser den overordnede økonomi for Fødevarestyrelsens fire hovedopgaver, jf. finanslovens oversigt over specifi-
kation af udgifter. Det fremgår af tabellen, hvorledes andelen af årets resultat er fordelt mellem styrelsens hovedopgaver.
De væsentlige under- og overskud på tværs af styrelsens hovedopgaver skyldes primært, at den indbudgetterede fordeling
af bevilling på formål er baseret på en fordelingsnøgle, hvor flere faglige støttefunktioner ikke har været fordelt korrekt på
de enkelte opgaver. Denne fordeling afviger derfor fra den faktiske fordeling af styrelsens hovedopgaver, hvilket for 2021
blandt andet indebærer, at der teknisk set er et overskud på formål 0 på 285,7 mio. kr. Styrelsen tager initiativ til at ændre
denne praksis fremadrettet i forbindelse med udarbejdelsen af kommende finanslovsbidrag.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0008.png
2.4.
Målrapportering
Nedenfor opregnes Fødevarestyrelsens samlede resultatopfyldelse i 2021 opgjort på baggrund af Fødevarestyrelsens
mål- og resultatplan for 2021. Samlet er resultatopfyldelsen opgjort til 84 pct. I de efterfølgende afsnit gennemgås de mål,
der ikke er opfyldt.
Mål
Mål 1
Grøn instituti-
onsdrift – biler,
forplejning og
indkøb
Vægtning:
10 pct.
Del-
mål
1.1
Succeskriterium
Start af projekt med overgang til elbiler.
Fødevarestyrelsen har på nuværende
tidspunkt en bilflåde på 210 biler. Målet
er flerårigt og rækker frem mod 2025-
2029, hvor alle biler skal være el-biler.
Målet er i løbet af 2021 at have fastlagt
den langsigtede strategi for området i
nærmere detaljer, at have gennemført
markeds-afklaring, samt have anskaffet
de første el-biler i overensstemmelse
med strategien, med en tilsvarende ud-
fasning af benzin- og dieseldrevne biler.
Mindske madspild i Fødevare-styrel-
sens tre kantiner (Glostrup, Aarhus og
Ringsted). Målet er flerårigt. I 2021 skal
der i samarbejde med Bygningsstyrel-
sen og leverandøren ISS fastlægges
baseline, metoder og mål, der tager ud-
gangspunkt i ”Danmark mod Madspild”.
Målet skal være opfyldt i 2025.
Opnåede resultater
Delmålet er opfyldt. Den langsigtede
strategi er faslagt og direktionsgod-
kendt, og der er gennemført en mar-
kedsafdækning. Udskiftningen af bil-
flåden til elbiler påbegyndes i 2022 og
vil blive planlagt under hensyntagen til
markedsudviklingen og styrelsens
økonomiske råderum. Fem elbiler er
indkøbt, og de leveres i 2022.
Grad af
målop-
fyldelse
Mål 1 er
opfyldt
(10 pct.)
1.2
Delmålet er opfyldt. I 2021 er der i
samtlige kantiner implementeret et op-
dateret kantinekoncept med fokus på
bl.a. de officielle kostråd, grønne og
klimavenlige retter, bæredygtighed,
økologi og madspild. Der vil i den
kommende periode være fokus på lo-
kale tilpasninger med besøg af ISS'
kontraktspecialister, som vil udføre
stikprøver samt guide deres køkken-
chefer i, hvordan der kan laves lokale
tilpasninger inden for konceptets ram-
mer.
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0009.png
Mål
Mål 2
Lancering af
’De Officielle
Kostråd – godt
for sundhed
og klima’
Vægtning:
10 pct.
Del-
mål
2.1.
Succeskriterium
Fødevarestyrelsen skal udarbejde an-
befalinger til daginstitutioner, skoler, ud-
dannelsesinstitutioner og arbejdsplad-
ser.
Opnåede resultater
Delmålet er opfyldt. De nye anbefalin-
ger til daginstitutioner, skoler, uddan-
nelsesinstitutioner og arbejdspladser
er udarbejdet og direktionsgodkendt i
2021. Anbefalingerne blev lanceret
den 27. januar 2022.
Delmålet er delvist opfyldt. Kendska-
bet til De officielle Kostråd er samlet
steget med 26 pct. point fra december
2020 til december 2021. Opgørelsen
af kendskab til de enkelte kostråd vi-
ser:
Ingen kostråd havde ved baseline
et kendskab under 25 pct.
To kostråd havde kendskab på
hhv. 34 og 47 pct. ved baseline.
Her steg kendskabet med hhv. 9
og 6 pct. point.
Fem kostråd havde kendskab
over 50 pct. ved baseline. To af
kostrådene har uændret kend-
skab fra baseline til decembermå-
lingen. For tre kostråd faldt kend-
skabet med hhv. 3,4 og 4 pct. po-
int.
Grad af
målop-
fyldelse
Mål 2 er
delvist
opfyldt
(7,5 pct.)
2.2.
Der skal ske en stigning i kendskabet til
kostråd, således at danskerne har et
større kendskab til Fødevarestyrelsens
kostråd.
Mål for stigning afhænger af baseline:
Hvis mindre end 25 pct. af befolknin-
gen har kendskab eller virkelig godt
kendskab til mindst tre af kostrådene
er målet en stigning på 10 pct.
Hvis 25-50 pct. af befolkningen har
kendskab eller virkelig godt kendskab
til mindst tre af kostrådene er målet
en stigning på 7 pct.
Hvis mere end 50 pct. af befolknin-
gen har kendskab eller virkelig godt
kendskab til mindst tre af kostrådene
er målet en stigning på 5 pct.
Mål 3
Implemente-
ring af små-
skalapakken
Vægtning:
10 pct.
3.1.
Målet for 2021 er, at 80 pct. af fødeva-
retilsyn i en småskalavirksomhed er fo-
retaget af en tilsynsførende, der er ud-
dannet til kontrol af småskalavirksom-
hed.
Målet er delvist opfyldt. 61,2 pct. af de
samlede fødevaretilsyn i virksomhe-
derne er udført af en tilsynsførende,
som har deltaget på særligt uddannel-
sesforløb for kontrol af småskalavirk-
somheder.
Mål 3 er
delvist
opfyldt
(7,5 pct.)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
9
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0010.png
Mål
Mål 4
Gennemfø-
relse af hoved-
analysen for
fremtidens
MTU
Vægtning:
10 pct.
Del-
mål
4.1.
Succeskriterium
Hovedanalysen for fremtidens MTU
(Metodeunderstøttelsessystem til un-
derstøttelse af styrelsens kontrolaktivi-
teter) skal – med forbehold for Stop/Go
beslutning i december 2020 – være
gennemført i maj 2021.
Målet er opfyldt såfremt hovedanalysen
indeholder alle følgende punkter:
Hvorledes kontroldata samles i en
fælles datastruktur, hvorpå der kan
laves analyser, rapportering og doku-
mentation inden for – og på tværs af
– kontrolområder.
Et komplet overblik over den funktio-
nalitet som skal leveres i et efterføl-
gende leveranceprojekt (i form af et
produktkatalog), med en prioritering
af den anbefalede implementerings-
rækkefølge (under hensyntagen til
det eksisterende system - i en grad-
vis overgang).
En eksekverbar plan for hvordan Fø-
devarestyrelsen kommer fra nu-situa-
tionen over på en implementeret ny
fælles platform, inkl. en anbefalet op-
deling af leverancesprints (leverance
iterationer), en detaljeret kravspecifi-
kation for de første iterationer. En
fælles underliggende systemarkitek-
tur, et platformsvalg, samt en detalje-
ret business case for implementerin-
gen af et nyt fælles system.
Organisatoriske anbefalinger til hvor-
dan Fødevarestyrelsen skal forbe-
rede sig på et implementeringspro-
jekt, evt. organisatoriske mangler el-
ler udfordringer, herunder et kulturelt
og kompetencematch set ift. de nød-
vendige forudsætninger for at stå sik-
kert i et stort agil implementeringspro-
jekt.
Et katalog med forenklingstiltag (ift.
den nuværende løsning), samt inno-
vations og effektiviseringsideer – for
hvordan Fødevarestyrelsen kan få
mere intelligente og hurtigere ar-
bejdsgange (kontroller og rapporteri-
ger).
Opnåede resultater
Delmålet er opfyldt. Hovedanalysen
blev gennemført i maj 2021. Hoved-
analysen indeholdte særskilte kapitler
om kontroldata mv., et produktkatalog
med en implementeringsrækkefølge,
en ekskveringsplan for, hvordan sty-
relsen overgår til ny fælles platform,
og en organisering for så vidt angår
implementering samt et katalog med
forenklingstiltag.
Grad af
målop-
fyldelse
Mål 4 er
opfyldt
(10 pct.)
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0011.png
Mål
Mål 5
Forvaltnings-
kultur
Vægtning:
5 pct.
Del-
mål
5.1.
Succeskriterium
Fødevarestyrelsen skal sikre, at planen
for opfølgning på risikoscreeningen er
fulgt.
Opnåede resultater
Delmålet er opfyldt. Der er etableret
en fast procedure for kvartalsvis gen-
nemgang og opdatering af risikolister i
styrelsen. Direktionen forelægges risi-
kolisten. Der er i tillæg udarbejdet et
koncept for systematisk risikoscree-
ning, der sikrer overblik på tværs.
Delmålet er opfyldt. Det er besluttet,
at kontrolenhedernes lokale vejlednin-
ger med tiden skal udfases og indar-
bejdes i de eksisterende vejledninger
fra fagenhederne. Planen for dette er
udarbejdet og arbejdet med opfølg-
ning på regelkortlægning er igangsat.
Delmålet er opfyldt. Grænsekontrollen
i Esbjerg har inden kl. 20 i mindst 90
pct. af tilfældene afsluttet alle øn-
skede kontroller, hvor der ved kontrol-
len ikke er fundet fejl og mangler.
Grad af
målop-
fyldelse
Mål 5 er
opfyldt
(10 pct.)
5.2.
Fødevarestyrelsen skal sikre, at der ud-
arbejdes en plan for og igangsættes et
arbejde med opfølgning på regelkort-
lægningsarbejdet.
Mål 6
Handel med
Storbritannien
Vægtning:
10 pct.
6.1.
Der er etableret et veterinært grænse-
kontrolsted ved Esbjerg Havn til tiden,
og det er velfungerende i hele 2021.
Målet er, at 90 pct. af importer anmeldt
til dagen er ekspederet inden kl. 20.00
samme dag under forudsætning af, at
de er ankommet til grænsekontrollen
rettidigt.
Der er eksportcertifikater til rådighed,
når erhvervet efterspørger dem.
Mål 6 er
opfyldt
(10 pct.)
6.2.
Delmålet er opfyldt. Certifikater for le-
vende dyr og avlsmateriale og for fø-
devarer af animalsk oprindelse, foder
og animalske biprodukter har været
klar, når erhvervet har efterspurgt
dem.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
11
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0012.png
Mål
Mål 7
EU-arbejdet
Vægtning:
10 pct.
Del-
mål
7.1.
Succeskriterium
Fødevarestyrelsen skal arbejde offen-
sivt med varetagelse af Danmarks inte-
resser inden for rammerne af EU’s
Farm to Fork (F2F) strategi med fokus
på danske mærkesager inden for styrel-
sens ressort, herunder antibiotika, dyre-
velfærd, mærkning, ernæring og
madspild samt i samarbejde med MST
og LBST på områderne økologi og pe-
sticider. Målet for 2021 er nået, hvis føl-
gende aktiviteter er gennemført:
Der er lavet et oversigts- og styrings-
dokument over alle relevante initiati-
ver i F2F, som vil blive fulgt i 2021.
Der er etableret dialog og mødefora
mellem Departementet, attaché og
FVST (fagkontorer og CIS) på de en-
kelte faglige emner, som bruges re-
gelmæssigt i 2021.
Der er etableret en arbejdsgruppe i
Head of Agency (HoA) om bæredyg-
tighed, hvor relevante F2F-emner
skal rejses (Danmark er formand for
arbejdsgruppen). Det vil kunne danne
grundlag for løbende indspil til Kom-
missionen i 2021.
Fødevarestyrelsen skal arbejde for
dansk indflydelse og sikre rettidig ind-
dragelse af departementet, interessen-
ter samt Folketinget i forbindelse med
komitésager. Målet for 2021 er nået,
hvis følgende aktiviteter er gennemført:
Fødevarestyrelsen sender en sam-
let månedlig status over væsentlige
sager (B punkt sager) til Departe-
mentet.
Opnåede resultater
Delmålet er opfyldt.
Der er lavet et oversigts- og sty-
ringsdokument over alle relevante
initiativer i EU’s Farm to Fork 2F,
som er blevet fulgt i 2021.
Der er etableret dialog og mødefora
mellem departementet, attaché og
Fødevarestyrelsen (fagkontorer og
CIS) på de enkelte faglige emner,
som er brugt regelmæssigt i 2021.
Der er etableret en arbejdsgruppe i
Head of Agency (HoA) om bære-
dygtighed, hvor relevante F2F-em-
ner skal rejses (Danmark er for-
mand for arbejdsgruppen).
Grad af
målop-
fyldelse
Mål 7 er
delvist
opfyldt
(8,75
pct.)
7.2.
Delmålet er delvist opfyldt. Der er
gennemført aktiviteter, der understøt-
ter Fødevarestyrelsens strategi for
EU-arbejdet, dog med udfordringer i
forhold til rettidighed af sager til de-
partementet.
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0013.png
Mål
Mål 8
Et effektivt fø-
devare- og ve-
terinærbered-
skab
Vægtning:
10 pct.
Del-
mål
8.1.
Succeskriterium
For at sikre en høj fødevaresikkerhed
skal Fødevarestyrelsen kontrollere, at
fødevarevirksomheder effektivt tilbage-
kalder farlige fødevarer fra forbrugerne.
Dette sker ved at udføre stikprøvekon-
trol i handels-led fra fødevareproducent
til forbruger.
Fødevarestyrelsen vil i mindst 95 pct.
af tilbagetrækningskontrollerne med
1. led overholde en behandlingstid på
ét døgn.
Fødevareenheden eller Kødkontrol-
len skal kontrollere 1. led og indbe-
rette til Fødevareberedskabet inden
for det første døgn (24 timer) efter, at
Fødevarestyrelsen er gjort bekendt
med tilbagekaldet, og at partiet er
vurderet farligt.
Et effektivt veterinærberedskab Føde-
varestyrelsens veterinærberedskab skal
overholde de maksimale sagsbehand-
lingstider på mistanke om husdyrssyg-
dom:
Maksimalt 37 timer ved anmeldelser
om klinisk-/slagterimistanke om svi-
nepest til endelig af- eller bekræftelse
over for landmanden
Maksimalt 37 timer ved anmeldelser
om mistanke om mund- og klovsyge
ved negativt svar afsluttet med PCR-
test og 133 timer ved øvrige svar.
Opnåede resultater
Delmål 8.1 er opfyldt. Fødevarestyrel-
sen har i mindst 95 pct. af tilbagetræk-
ningskontrollerne med 1. led overholdt
en behandlingstid på ét døgn.
Grad af
målop-
fyldelse
Mål 8 er
opfyldt
(10 pct.)
8.2.
Delmålet er opfyldt.
Der har i 2021 været fem mistanker
om svinepest. Den maksimale sags-
behandlingstid på 37 timer har væ-
ret overholdt i alle fem tilfælde.
Der har i 2021 ikke været nogen
mistanker om mund-og klovsyge,
Mål 9
Aftale om kon-
trol af dyre-
transporter
Vægtning:
10 pct.
9.1.
I 2021 skal der fortsat opnås en reduk-
tion af ikke-transportegnede dyr på
samlesteder. Målet er opfyldt, hvis der
er opnået en reduktion på 5 pct. af kon-
staterede ikke-transportegnede grise
ved ankomst til samlestederne. Reduk-
tionen skal ske som følge af den nye
model for sanktionering og opfølgning
og et fortsat styrket eksportsyn.
Delmålet er ikke opfyldt. Mål- og re-
sultatplanen blev lavet på et tidspunkt,
hvor data ikke var tilgængelige på
dette område, hvorfor Fødevarestyrel-
sen ikke kendte til den reelle andel af
ikke-transportegnede dyr. Det er si-
denhen blevet konstateret, at måltallet
i sin tid blev sat for højt.
Mål 9 er
ikke op-
fyldt
(0 pct.)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
13
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0014.png
Mål
Mål 10
Erstatning til
minkavlerne
Vægtning:
10 pct.
Del-
mål
10.1
Succeskriterium
I 2021 skal alle 1.100 minkavlere have
udbetalt erstatning og have honorering
for aftaler med Fødevarestyrelsen.
Opnåede resultater
Delmålet er opfyldt. Der er i 2021 ud-
betalt erstatning og kompensation til
minkavlere i alle sager, hvor der ikke
har været særlige udfordringer, der
har forsinket eller hindret, at der fore-
tages vurderinger.
Delmålet er opfyldt. Ved den politiske
aftale om opgravning og bortskaffelse
af mink ved Nr. Felding og Kølvrå ind-
gået den 20. december 2020 blev det
besluttet, at de nedgravede mink
skulle graves op efter seks måneder,
når de ikke længere udgjorde en smit-
terisiko. På den baggrund kunne op-
gravningen indledes medio maj 2021
og skulle afsluttes medio juli 2021.
Alle mink var opgravet og bortskaffet
den 12. juli 2021.
Grad af
målop-
fyldelse
Mål 10 er
opfyldt
(10 pct.)
10.2
Alle mink på militære områder i hen-
holdsvis Nr. Felding og Kølvrå er opgra-
vet og brændt som erhvervsaffald i
overensstemmelse med tidsfristerne i
den politiske aftale herom.
Uddybende målrapportering
I det følgende afsnit gennemgås de delmål, der ikke er opfyldt.
Mål 3. Implementering af småskalapakken
Delmål 3.1.
Delmålet om, at 80 pct. af fødevaretilsyn i en småskalavirksomhed skal foretages af en tilsynsførende, der er uddannet til
kontrol af småskalavirksomhed, blev ikke opfyldt. Det skyldes, at ledelsen løbende har måtte omprioritere ressourcer til
bl.a. minkindsats. Det er ledelsens forventning, at den udestående målopfyldelse indfris i løbet af 2022.
Mål 7. EU-arbejdet
Delmål 7.2.
Delmålet om, at Fødevarestyrelsen skal sende en samlet månedlig status over væsentlige sager til departementet, blev
ikke opfyldt, hvilket skyldes, at den generelle arbejdsbelastning i enhederne i forhold til håndtering af beredskabssituatio-
ner. Hertil kommer udlån af medarbejdere i Center for Internationalt Samarbejde i forbindelse med håndtering og evalue-
ring af COVID-19 i mink. Ledelsen har fortsat fokus på at arbejde systematisk med EU-sager, herunder at sikre en syste-
matisk dialog med departementet om væsentlige sager (B punkt sager) i komitearbejdet.
Mål 9. Aftale om kontrol af dyretransporter
Delmål 9.1.
Delmålet om, at der skal opnås en reduktion på 5 pct. af konstaterede ikke-transportegnede grise ved ankomst til samle-
stederne blev ikke opfyldt. Det skyldes, at Fødevarestyrelsen ikke var bekendt med den konkrete andel af ikke-transport-
egnede dyr, da det pågældende delmål i sin tid blev formuleret. Efterfølgende er data blevet gjort tilgængelige vedr. om-
fanget af ikke-transportegnede dyr, og Fødevarestyrelsen har konstateret, at andelen af ikke-transportegnede dyr måles i
promiller, og ikke i procenter, hvorfor delmålet ikke kunne realiseres. Ledelsen har fortsat fokus på reduktion af konstate-
rede ikke-transportegnede grise gennem den nye model for sanktionering og opfølgning samt et fortsat styrket eksportsyn.
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.5.
Forventninger til det kommende år
Fødevarestyrelsen vil i 2022 have fokus på at understøtte indsatser i veterinær- og fødevareforlig samt på relancering af
Fødevarestyrelsens strategi. Samtidig med at blikket fastholdes på styrelsens store driftsopgaver, herunder fortsat hånd-
tering af minkudbetalingsordningerne. Der henvises til Fødevarestyrelsens mål- og resultatplan for 2022, som findes på
Fødevarestyrelsens hjemmeside. Udvalgte fokusområder gennemgås endvidere nedenfor.
Udbetaling af erstatning til minkavlere
Med tilvejebringelsen af de resterende bekendtgørelser i december 2021 kan de sidste to udbetalingsordninger, som Fø-
devarestyrelsen selv administrerer, åbnes i januar 2022. Det drejer sig om forskud på nedlukningserstatning og nedluk-
ningsomkostninger. Hovedparten af disse udbetalinger forventes gennemført før sommerferien. Desuden vil de sidste
udestående sager fra de øvrige udbetalingsordninger blive færdigbehandlet hurtigst muligt.
Derudover vil fokus for det kommende år være at bistå med erstatnings- og taksationskommissionernes gennemførelse af
takseringer, hvor Fødevarestyrelsen som partsrepræsentant for staten deltager i takseringerne og efterfølgende forestår
selve erstatningsudbetalingerne.
Beredskabet
Risikobilledet omkring zoonoser og alvorlige husdyrsygdomme skærpes i disse år. Som eksempel kommer afrikansk svi-
nepest stadig tættere på Danmark, og det vurderes, at et udbrud vil kunne koste milliarder af kroner i tabt eksport og have
betydelige konsekvenser for dyrevelfærden og husdyrproduktionen i Danmark.
Der er derfor behov for at opretholde og videreudvikle det nuværende kriseberedskab i Fødevarestyrelsen. Styrelsen skal
også fremover være i stand til at håndtere kriser, herunder udvikle nye kapaciteter og kompetencer, styrke organisationen
og kulturen i styrelsen, optimere samarbejdet med andre myndigheder og indgå forpligtende aftaler med underleverandører
som forudsætningen for et fortsat robust og effektivt stående beredskab. I videreudviklingen af beredskabet vil naturligt
indgå erfaringerne fra tidligere krisehåndtering, herunder omkring COVID-19 i mink i 2020.
I 2018 blev der indgået en politisk aftale mellem den daværende regering og Dansk Folkeparti om styrket indsats mod
afrikansk svinepest i Danmark. Vildsvin i Danmark er nu stort set elimineret, og indvandring af vildsvin sydfra er begrænset
ved hjælp af vildsvinehegnet. Indtil nu er der ikke set udbrud i danske grisebesætninger, og det vurderes løbende, om der
skal iværksættes flere initiativer og yderligere indsatser. Aftalen udløber med udgangen af 2022, hvorefter der skal findes
finansiering til fortsættelse af flere af indsatserne.
Madspild
Fødevarestyrelsen vil i 2022 styrke organiseringen af arbejdet med madspild og afklare prioriterede områder for de forbru-
ger- og virksomhedsrettede indsatser. Der vil være fokus på interessentinddragelse. Et prioriteret område vil være ingre-
diensområdet, og en ny strategi for ingredienser forventes formuleret i 2022 i samspil med ingrediensbranchen og imple-
menteret fra 2023 og frem.
God forvaltning
Fødevarestyrelsen vil fortsætte aktiviteter, herunder læring og kompetenceudvikling, der understøtter en korrekt og sikker
forvaltningskultur i styrelsen. Der vil være fokus på objektivitet og dokumentation i sagsbehandlingen samt bedre risikosty-
ring.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
15
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0016.png
Økonomi
Tabel 5 viser regnskab 2021 og grundbudget 2022.
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Navision Stat og Statens Koncern System (SKS)
Anm: Af de 105,4 mio. kr. i 2022 vedrører de 32,9 mio. kr. § 24.32.01.25. Udgifter vedr. håndtering af COVID-19 hos mink og 14,4 mio. kr. en
budgetkorrektion.
Regnskab 2021
-1.644,9
1.634,0
-10,9
Grundbudget 2022
-1.363,2
1.468,7
105,4
Der er i styrelsens grundbudget for 2022 budgetteret med et merforbrug på 105,4 mio. kr., jf. tabel 5. Merforbruget på
105,4 mio. kr. vedrører bl.a. et underskud på gebyrområdet på 10,1 mio. kr., merforbrug vedrørende udgifter til håndtering
af mink på 32,9 mio. kr., en budgetkorrektion på 14,4 mio. kr. og udgifter 48,0 mio. kr. til bl.a. til styrket beredskab, økolo-
gikontrol og dyrevelfærdsmærket.
Fødevarestyrelsen forventer, jf. tabel 5, 165,4 mio. kr. i færre udgifter og 301,7 mio. kr. i færre indtægter i 2022 ift. 2021
opgjort i årets priser. Reduktionen i udgifter og indtægter skyldes bl.a. færre udgifter og indtægter (bevilling) vedrørende
håndtering af COVID-19 i mink.
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Anvendt regnskabspraksis
Fødevarestyrelsen regnskabspraksis følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar 2018 samt
retningslinjerne i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning (ØAV).
Fødevarestyrelsens finansielle regnskab for 2021 er udarbejdet i overensstemmelse med Økonomistyrelsens Vejledning
om årsrapport for statslige institutioner af december 2021.
Fødevarestyrelsen er ikke omfattet af ændringerne i regnskabsbekendtgørelsen vedr. værdiansættelse af tilgodehavender
samt værdipapirer og kapitalindskud.
Den anvendte regnskabspraksis for § 24.32.01. Fødevarestyrelsen er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter
finansieret under bevillingstypen statsvirksomhed.
I 2021 er der ændret regnskabspraksis for de administrative bøder, der fremover hører under § 38 Skatteministeriet. Tidli-
gere har Fødevarestyrelsens kvartalsvist overført bødeindtægter fra § 24.32.01.10 Fødevarestyrelsen til § 38. Proceduren
er fra 2021 ændret, idet Fødevarestyrelsen har oprettet en bogføringskreds direkte under § 38. Skatter og afgifter. Derfor
fremgår bødeindtægter fra administrative bøder ikke længere i Fødevarestyrelsens regnskab under § 24.32.01.10. I hen-
hold til note 4 har Fødevarestyrelsen et tilgodehavende på 1,4 mio. kr. vedr. en gammel bødekonto, som efter aftale med
departementet tabsnedskrives i 2022.
Der er anvendt skøn i forbindelse med beregning af hensættelser, hvilket fremgår af afsnit 3.3 Balancen.
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der således anvendt skøn, jf. nedenstående. Som udgangspunkt har styrel-
sen en væsentlighedsgrænse på 50.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i forbindelse med årsafslutningen.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året fordelt på forskellige perso-
nalekategorier. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt fratrædelsesbeløb, som vil komme
til udbetaling ved kontraktudløb eller arbejdsgiverinitieret afbrydelse. Beløbet er beregnet som én måneds løn pr.
år i stillingen. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Feriepenge:
Opgørelsen er foretaget ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage
pr. 31. december 2021, udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som medarbejdere og chefer
har til gode pr. 31. december 2021, herunder afspadseringstimer og flextimer mv. Opgørelsen følger samme
metode som tidligere år, og er beregnet ud fra den enkelte medarbejders timeløn.
Finansielle data til resultatdisponering og egenkapital er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB).
Ved grundbudget for 2022 er der taget udgangspunkt i det departementsgodkendte grundbudget.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne
anvender samme fortegn som data fra SKS. Tabeller udfyldt med ”0” betyder, at beløbet er mindre end 50.000 kr. Tabeller
udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
Den anvendte regnskabspraksis for de administrerede ordninger er baseret på udgiftsprincippet for hhv. reservationsbe-
villinger og lovbunden bevilling. Der er anvendt skøn i forbindelse med beregning af hensættelser.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
17
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0018.png
3.2.
Resultatopgørelse
I tabel 6 ses resultatopgørelsen, som omfatter hele den omkostningsbaserede del af Fødevarestyrelsen. Tabellen viser
endvidere årets bevægelser på de enkelte poster samt årets resultat.
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjeneste-
ydelser
Internt statsligt salg af varer og
tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2020
2021
2022
-1.175,5
-11,5
-10,8
-5,7
-581,1
-1.784,6
0,0
0,0
39,5
39,5
778,3
109,6
-18,7
9,0
878,2
18,7
104,1
607,9
1.648,6
-136,1
-34,4
18,1
-152,4
0,0
3,8
-148,6
0,0
0,0
-148,6
-914,5
-12,5
-12,6
-27,7
-643,9
-1.611,2
0,0
0,0
35,5
35,5
868,0
120,5
-23,8
2,0
966,7
18,5
123,2
455,4
1.599,2
-11,9
-33,7
25,9
19,8
0,0
8,9
-10,9
0,0
0,0
-10,9
-613,7
-10,5
-
-
-683,6
-1.307,8
-
-
31,6
31,6
947,6
-
-
-
1.040,4
24,6
-
365,9
1.369,7
159,7
-60,4
-
99,3
-
6,2
105,4
-
-
105,4
Kilde: Navision Stat og Statens Koncern System (SKS)
18
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0019.png
Tabel 7 viser resultatdisponeringen for den omkostningsbaserede del af Fødevarestyrelsen.
Tabel 7
Resultatdisponering
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overføret overskud – Bevillingsfinansierede område
Disponeret til overført overskud – Gebyrfinansierede område
I alt
Kilde: Statens Budgetsystem (SB)
2021
-
0,0
-4,9
15,8
10,9
Årets overskud på 10,9 mio. kr. disponeres til overført overskud under egenkapitalen.
Tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
I 2021 blev der tilbageført hensættelser vedr. lønudgifter for 14,9 mio. kr. i form af regulering af åremål, fratrædelsesord-
ning, engangsvederlag og resultatløn.
Beløb over 0,1 mio. kr. beskrives primært af nedenstående:
Tilbageført hensættelse vedr. opsagt tjenestemand på 0,8 mio. kr. Hensættelse omhandler en delvis tilbageførsel
af hensættelsen fra -1,3 mio. kr. til -0,5 mio. kr. Den resterende del af hensættelse vil blive tilbageført i de kom-
mende år.
Tilbageført hensættelse vedr. engangsvederlag og resultatløn for 2020 på 12,8 mio. kr. Regnskabet for engangs-
vederlag og resultatløn for 2021 var 12,5 mio. kr. Den resterende del er tilbageført.
Derudover blev der tilbageført en hensættelse vedr. driftsudgifter på 291,4 mio. kr. vedr. honorering af minkavlere i forbin-
delse med rengøring. Honoreringen er udbetalt til minkavlerne, hvorfor hensættelsen er blevet tilbagehørt.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
19
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0020.png
3.3.
Balancen
Tabel 8
Balancen
Note
1
Aktiver
(mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojek-
ter
Erhvervede koncessioner
Udviklingsprojekter. under op-
førsel
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsakti-
ver
Finansielle anlægsaktiver i
alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
4
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Note 5: Eventualforpligtelser
Kilde: Navision Stat.
2020
2021
Note
Passiver
(mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egekapital
2020
52,7
0,0
0,0
102,6
0,0
99,4
254,7
332,6
2021
52,7
0,0
0,0
0,0
0,0
110,3
163,0
46,4
27,0
0,0
38,8
65,8
47,1
0,0
24,8
71,8
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede
gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede
gældsposter
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsning
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
4,5
9,4
14,2
0,1
0,2
28,4
52,7
0,0
52,7
146,9
0,0
191,7
0,3
0,0
162,6
515,3
0,0
677,9
869,9
1.016,7
5,0
-
6,8
14,2
0,1
0,0
26,1
52,7
0,0
52,7
150,6
0,0
274,4
1.4
0,0
544,9
4,2
0,0
549,1
824,9
975,5
84,5
0,0
0,0
0,0
84,5
96,2
0,0
0,0
0,0
96,2
165,5
42,2
58,0
2,9
1,7
345,0
429,5
138,1
468,5
59,9
2,8
0,7
669,9
766,1
Passiver i alt
1.016,7
975,5
20
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0021.png
Tabel 8 omfatter hele Fødevarestyrelsens omkostningsbaserede område, og viser virksomhedens aktiver og passiver pr.
31. december 2021. Anden kortfristet gæld stiger fra 2020 til 2021 fra 42,2 mio. kr. til 468,5 mio. kr., hvilket primært skyldes
gæld til Landbrugsstyrelsen i forbindelse med udbetaling af erstatninger vedr. mink på 442,0 mio. kr.
3.4.
Egenkapitalforklaring
Tabel 9 viser årets ændringer i de forskellige poster i egenkapitalen.
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo 2021
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2020
52,7
-
52,7
-
-
-
-
-
-
53,4
-
-
148,6
-102,6
-
99,4
152,1
2021
52,7
-
52,7
-
-
-
-
-
-
99,4
-
-
10,9
-
-
110,3
163,0
Udviklingen i egenkapital fra ultimo 2020 til 2021 skyldes udviklingen i egenkapitalen på gebyrområdet, der i 2020 ud-
gjorde -20,2 mio. kr. og i 2021 udgør 19,7 mio. kr.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
21
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0022.png
3.5.
Likviditet og låneramme
Tabel 10 viser udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Navision Stat og Statens Koncern System (SKS).
2021
97,9
180,0
54,4
3.6.
Opfølgning på lønsumsloft
Fødevarestyrelsen er en statsvirksomhed og er derfor ikke omfattet af lønsumsloftet.
22
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0023.png
3.7.
Bevillingsregnskabet
Tabel 12 viser Fødevarestyrelsens regnskab på alle hovedkonti.
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
(mio. kr.)
Drift
§ 24.32.01.
Videre-
førsel
ultimo
-
-
-
-
-
Navn
Bevillings-
type
Udgifter
Indtægter
Bevilling
1.633,3
-718,8
3,5
-3,5
14.584,9
-0,7
6,5
20,5
0,0
0,0
Regn-
skab
1.634,0
-730,4
0,0
0,0
14.618,3
-12,3
6,5
20,5
0,0
0,0
Afvi-
gelse
-0,7
11,6
3,5
-3,5
-33,4
11,6
Fødevarestyrelsen
Drifts-
bevilling
Administrerede ordninger
§ 24.32.09.
Forskellige tilskud
Erstatninger ved ned-
slagning af dyr og an-
dre udgifter ved be-
kæmpelsesforanstalt-
ninger mm.
Markedsføring af fø-
devareklyngen
Reservations- Udgifter
bevilling
Indtægter
Udgifter
Lovbunden
bevilling
Indtægter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
Udgifter
§ 24.32.14.
-
0,0
0,0
0,0
0,0
-
-
-0,5
-
§ 24.32.20.
§ 24.32.30.
§ 24.32.40.
§ 24.32.79.
Reservations-
bevilling
Reservations-
Madkulturen
bevilling
Pulje til gastronomisk Reservations-
og kulinarisk udvikling bevilling
Reserver og budgetre- Reservations-
gulering
bevilling
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
På § 24.32.01. Fødevarestyrelsen skyldes merindtægten på 11,6 mio. kr. primært flere gebyrindtægter vedr. kødkontrol
på store slagterier på 11,4 mio. kr. og indtægter fra EU-refusion vedr. fugleinfluenza på 19,0 mio. kr. Endvidere er der
realiseret færre indtægter på det øvrige gebyrfinansierede område på 18,8 mio. kr.
På § 24.32.14. Erstatninger ved nedslagning af dyr og andre udgifter ved bekæmpelsesforanstaltninger m.m. er der et
merforbrug på 21,8 mio. kr., hvoraf 17,1 mio. kr. skyldes merudgifter til salmonella og fugleinfluenza samt 4,7 mio. kr. i
merudgifter vedr. erstatning til minkejere.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
23
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0024.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Dette afsnit indeholder noter til tabel 8, balancen.
Note 1.
Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede konces-
sioner, patenter,
licenser mv.
5,1
0,0
0,0
-3,6
1,5
-1,5
0,0
-1,5
0,0
3,6
0,0
3,6
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivnin-
ger pr. 31.12. 2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12. 2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
186,8
-0,2
31,8
-5,8
212,7
-165,3
-0,4
-165,6
47,1
-5,9
0,0
-5,9
Udviklingsprojekter
under udførelse
I alt
191,9
-0,2
31,8
-9,4
214,1
-166,7
-0,4
-167,1
47,1
-2,3
0,0
-2,3
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12. 2021
38,8
16,9
0,0
-30,9
24,8
Kilde: Navision Stat.
24
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0025.png
Note 2.
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og
bygninger
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og it-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
22,1
0,0
2,1
0,0
24,2
-19,2
0,0
-19,2
5,0
-1,6
0,0
-1,6
56,3
0,0
3,7
-1,3
58,6
-41,5
-2,8
-44,4
14,2
-2,3
0,0
-2,3
32,0
0,0
0,4
-0,4
32,1
-25,3
0,0
-25,3
6,8
-2,7
0,0
-2,7
54,9
0,0
0,0
0,0
54,9
-38,9
-15,9
-54,9
0,1
0,0
0,0
0,0
165,3
0,0
6,2
-1,7
169,8
-124,9
-18,8
-143,7
26,1
-6,6
0,0
-6,6
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Igangværende arbejder for
egen regning
0,2
1,9
0,0
-2,1
0,0
Kilde: Navision Stat.
Note 3:
Fra 2020 til 2021 falder de hensatte forpligtigelser fra 332,6 mio. kr. til 46,4 mio. kr., hvilket primært skyldes tilbageførelse
af en hensættelse på 291,4 mio. kr. som vedrører honorering af minkavlere i forbindelse med rengøring.
Note 4:
Fødevarestyrelsen har tilgodehavender på 274,4 mio. kr. i 2021, hvoraf 1,4 mio. kr. vedrører en gammel bødekonto fra
2012. Beløbet stammer fra en åbningsbalance, som det ikke har været muligt at udligne, da det er gået uden om debitor-
modulet. Derfor tabsnedskrives de 1,4 mio. kr. i 2022-regnskabet.
Note 5:
Eventualforpligtelser: Der er anlagt et antal retssager mod Fødevarestyrelsen om opkrævning af gebyrer og andre områ-
der. Retssagerne er følgende: To sager vedr. lovlighed af reglerne om indvendig etagehøjde, inspektionshøjde og laste-
tæthed, en sag vedr. lovlighed af gebyr for kødkontrol, tre sager vedr. lovlighed af gebyr for kontrol, to sager vedr. lovlighed
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
25
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0026.png
af øget kontrol af dyretransporter samt gebyr herfor, en sag om lovlighed af afgørelse vedr. .fødevarer til særlige medicin-
ske formål, en sag vedr. lovlighed af påbud om aflivning af mink, to sager vedr. lovlighed af bekendtgørelse om skinder-
statning, en sag vedr. erstatningskrav for manglende partshøring, en sag vedr. erstatningskrav for forbud mod at anvende
anprisning om optagelighed ved markedsføring af kosttilskud, en sag vedr. erstatningskrav for aflivning af koi-karpe samt
en sag vedr. erstatningskrav i forbindelse med kontrol af samlested. For så vidt angår sagerne om gebyrer vil disse kunne
få betydelige økonomiske konsekvenser, da en stor del af styrelsens udgifter er finansieret af gebyrer.
4.2.
Indtægtsdækket virksomhed
Fødevarestyrelsen udfører indtægtsdækket virksomhed. Langt hovedparten af aktiviteten vedrører salg af laboratorie-
analyser mv. Tabel 15 viser regnskabet for styrelsens indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 15
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelsen
(mio. kr.)
Institutionsdirekte omkostninger, i alt
Institutionsindirekte omkostninger, i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter, i alt
Resultat
Kilde: Navision Stat.
10,3
5,3
0
15,6
-12,8
-2,9
I tabel 16 fremgår det akkumulerede resultat for den indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 16
Akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Salg af analyser og andre tjenesteydelser
I alt
Kilde: Navision Stat.
2018
-
-
2019
-0,1
-0,1
2020
1,2
1,2
2021
-2,9
-1,7
Resultatet for indtægtsdækket virksomhed blev i 2021 et underskud på 2,9 mio. kr., og der er dermed et akkumuleret
underskud ultimo 2021 på 1,7 mio. kr. Årsagen til underskuddet i 2021 er bl.a., at der er indført en ny model for fordeling
af udgifter på Fødevarestyrelsens laboratorium, der har medført højere udgifter på indtægtsdækket virksomhed, og det
ikke har været muligt at hæve prisen på analyserne i samme grad.
4.3.
Fællesstatslige løsninger mv.
Fødevarestyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger mv.
26
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0027.png
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 18 Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
(mio. kr.)
Gebyrordning
Fødevarekontrol
Foderaktiviteter
Fødevarekontrollens rejsehold og kosttilskud
Grønland, kontrol med fiskevirksomheder mm.
Grønland, grænsekontrol
Kødkontrol, Grønland
Kødkontrol på store slagterier
Kødvirksomheder med hyppige tilsyn
Små slagterier (kødkontrol og ordinær kontrol)
Kompetencebeviser
Restkoncentrationer - prøveudtagning og analyse mm.
Gårdslagtning
IUU-kontrol
Auditenheden, USA-godkendte virksomheder
ATP-kontrol
Godkendelser af stoffer mm.
Forhåndsgodkendelse
Rekvireret vejledning
Veterinærkontrol
Kontrol med eksport og omsætning af husdyr (samlesteder)
Besætninger, eksport
Mælkeleverende besætninger, ordinær kontrol
Attestationer
CHR - Levende dyr, registrering, mærkning og flytning
Hestepas
Kontrol af hundepensioner- og kenneler
Gult kort, antibiotika i svinebesætninger
Slagtekyllinger, trædepuder
Stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning
Transportører, levende dyr, autorisation
Logbøger
Dyrevelfærd
Dyreforsøg
Eksportfremme
Digitalisering af eksportcertifikater
Vetstat
I alt
Kilde: Navision Stat.
Årets resultat
2018-2020
2018
-2,8
0,8
1,0
-0,3
0,1
0,0
0,0
0,0
0,5
0,0
0,0
0,0
0,2
0,0
-0,9
0,2
0,0
-0,1
-1,1
-1,4
-1,3
0,1
0,0
0,0
0,0
-0,8
0,6
-0,4
0,0
-0,4
-1,8
1,7
-0,2
-0,2
0,0
0,0
-6,4
2019
-8,7
0,0
0,6
0,1
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,2
0,0
0,0
0,0
0,9
0,0
-0,1
-0,1
0,0
-0,1
-3,5
-0,7
0,1
0,1
-0,3
0,0
0,0
0,0
0,1
-0,3
0,0
-0,3
-4,4
-1,3
0,0
-0,7
2,7
0,0
-16,2
2020
0,3
7,0
1,6
0,0
0,3
0,0
0,0
0,0
0,6
0,0
1,9
0,0
1,1
0,0
-0,4
1,0
-0,1
-0,1
-1,9
1,7
0,7
0,1
0,0
9,1
0,0
-0,1
0,0
1,7
0,2
0,1
2,3
8,0
0,1
3,7
1,0
0,0
39,9
Indt.
126,7
28,8
10,4
3,2
1,6
0,1
250,3
13,3
14,8
0,0
33,3
2,4
7,5
2,1
3,2
1,3
0,1
0,2
18,4
29,8
32,7
0,4
0,3
25,9
0,3
0,6
1,5
1,7
11,1
1,3
17,9
20,8
4,4
13,9
1,0
7,6
689,1
Regnskab 2021
Omk.
118,0
25,6
11,4
3,2
1,0
0,1
250,3
13,3
14,4
0,0
29,3
4,5
5,8
2,1
3,6
1,4
0,1
0,2
20,0
32,6
34,3
0,3
0,5
22,4
0,3
0,6
3,0
2,0
7,3
0,5
16,9
20,7
3,9
11,1
4,3
8,3
673,4
Res.
8,7
3,2
-1,1
0,0
0,6
0,0
0,0
0,0
0,4
0,0
4,1
-2,1
1,7
0,0
-0,4
0,0
0,0
0,0
-1,6
-2,7
-1,6
0,1
-0,2
3,5
0,0
0,0
-1,4
-0,3
3,8
0,8
1,1
0,0
0,5
2,8
-3,3
-0,7
15,8
Akk. saldo
ultimo 2021
-0,6
10,2
1,1
-0,3
0,7
0,0
0,0
0,0
1,7
0,0
6,0
-2,1
4,1
0,0
-1,0
1,4
-0,3
-0,3
-8,3
-3,7
-3,2
0,6
-0,5
12,6
-0,1
-0,8
-1,0
0,7
4,0
0,3
-2,8
9,5
0,6
7,3
0,4
-0,7
35,5
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Emne / Titel på rapport
27
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0028.png
Resultatet på de enkelte gebyrordninger fremgår af tabel 18. Tabellen viser alle styrelsens gebyrordninger. Fødevaresty-
relsen administrerer ikke fiskale afgifter.
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Tabel 20
Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter
Ordning
(mio. kr.)
Nordisk Ministerråd
SSC-projekter
Udenrigsministeriet
EU-finansierede
I alt
Kilde: Navision Stat.
Primo 2021
6,1
0,0
2,2
6,3
Årets
tilskud
3,2
17,4
1,7
15,3
Årets
udgifter
7,3
17,4
2,0
13,3
Årets
resultat
-4,0
0,0
-4,3
2,0
Overskud til
videreførelse
2,0
0,0
2,2
8,3
4.6.
Forelagte investeringer
Fødevarestyrelsen har i 2021 ingen investeringsprojekter, hvor aktiviteten har været forelagt Finansudvalget.
4.7.
It-omkostninger
Tabel 23 viser alle Fødevarestyrelsens it-omkostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investerings-
omkostninger.
Tabel 23
It-omkostninger
Sammensætning
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Navision Stat, Statens Koncern System (SKS) og LDV.
2021
14,5
11,9
10,0
16,6
4,1
46,9
4.8.
Supplerende bilag
Fødevarestyrelsen har ingen supplerende bilag.
28
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546882_0030.png
Årsrapport 2021
Fødevarestyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
www.fvm.dk