Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2546881_0001.png
Årsrapport 2021
Fiskeristyrelsen
Marts 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
6
8
9
14
16
16
17
19
20
21
21
22
24
24
26
27
28
28
28
29
30
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Fiskeristyrelsen, CVR nummer 39 09 71 76 er ansvarlig for:
§ 24.61.01. Fiskeristyrelsen
§ 24.61.06. Renter vedrørende tilskudsordninger på fiskeriområdet
§ 24.61.20. Tilskud til fremme af international fiskeriforskning- og udvikling
§ 24.62.51. Fiskeafgiftsfonden
§ 24.62.60. Afdrag og afskrivninger på lån
§ 24.63.10. Nationale tilskud inden for fiskerisektoren
§ 24.63.30. Tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering
§ 24.64.10. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Danmarks Tekniske Universitet
§ 24.65.40. Fiskepleje, herunder udsætninger
§ 24.65.45. Fritidsfiskertegn og lystfiskertegn
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
3.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder
at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften
af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
København, den
18 /
3
2022
København, den
/
2022
_________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
________________________
Nanna Møller
Direktør
Fiskeristyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0004.png
2. Beretning
2.1.
Præsentation af virksomheden
Fiskeristyrelsen er en styrelse under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og omfatter en central del med afde-
linger i både København og Sønderjylland samt en regional fiskerikontrol med lokalafdelinger flere steder i landet og tre
fiskerikontrolskibe.
Fiskeristyrelsen forestår bl.a. regel- og politikforberedelse, kontrol, myndighedsberedskab, sagsbehandling og deltagelse
i internationalt samarbejde på fiskeriområdet. Styrelsen er EU-akkrediteret som udbetalende organ for EU-støtteordninger.
Fiskeristyrelsens kerneopgaver er:
1.
Regulering og politikudvikling
Målet er gennem regulering og politikudvikling at skabe rammerne for et konkurrence- og bæredygtigt fiskerier-
hverv og være med til at skabe en sammenhængende organisering af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris forsknings- og innovationsindsats på fiskeri- og akvakulturområdet.
Tilskud
Målet er gennem en effektiv og korrekt forvaltning af støttereglerne at yde tilskud til fiskerisektoren.
Kontrol
Målet er at udøve effektiv, korrekt og kundevenlig kontrol samt tilsyn. Som en del af kontrollen er målet at sikre,
at Fiskeristyrelsens tilskudsmodtagere ikke begår svig, og at der ikke opstår uregelmæssigheder med tilskuds-
midlerne.
2.
3.
Fiskeristyrelsens ambition er at drive en kompetent offentlig virksomhed med en klar og effektiv forvaltning af både kontrol-
og tilskudsområdet. Styrelsen vil gennem høj faglighed og enkle digitale løsninger skabe en attraktiv arbejdsplads, der
understøtter et bæredygtigt fiskerierhverv og bæredygtigt rekreativt fiskeri. Fiskeristyrelsen arbejder med fire fokuspunkter
i den strategiske retning for styrelsen:
Et moderne grundlag for forvaltning – digitalisering
Implementering – struktur og metode
Forenkling og effektivisering
Trivsel under forandring
Der er blevet lavet en videopræsentation af Fiskeristyrelsen, hvor man kan høre og se mere om styrelsens arbejde og
virke. Videoen kan tilgås fra følgende hjemmeside:
https://fiskeristyrelsen.dk/om-fiskeristyrelsen/.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.2.
Ledelsesberetning
Direktionen er tilfreds med årets faglige resultater. Fiskeristyrelsen har i 2021 haft fokus på god forvaltning, herunder
fødevareministerens 10-punktsplan, og der er opnået en målopfyldelse på 79,5 pct. i styrelsens mål- og resultatplan for
2021. I 2021 har styrelsen også fået implementeret de sidste udeståender i forhold til de fire verserende sager med EU-
Kommissionen om manglende overholdelse af EU-regler på fiskeriområdet. Der er tillige ansat et hold nye kontrollører, og
en ny kontroluddannelse er sat i gang. Herudover er skroget til det nye fiskerikontrolskib Nordsøen færdigbygget i Polen
og ankommet til Hvide Sande til færdiggørelse. Der er også udarbejdet bidrag til analysen af styrelsens økonomi, og
ledelsen har igangsat et arbejde med at formulere et nyt ledelsesgrundlag, og styrelsen er kommet på flere sociale medier.
Genopretning af Fiskeristyrelsen
Fiskeristyrelsen er stort set i mål med at følge op på kritikken fra Rigsrevisionen og Kammeradvokaten fra 2017 og 2018.
Styrelsen har etableret et nyt administrationsgrundlag og processer for, hvordan fiskeriområdet fremadrettet skal admini-
streres korrekt, ensartet og gennemsigtigt og etableret digital understøttelse heraf. Herudover er der gennemført en struk-
turel opbygning af ressourcer og kompetencer, herunder ny organisering af ledelsesstrukturen i den regionale kontrol.
Resultatet af styrelsens samlede genopretningsarbejde er i 2021 blevet præsenteret for Statsrevisorerne og for EU-Kom-
missionen på deres revisionsbesøg. I begge tilfælde fik styrelsen positive tilbagemeldinger.
Brexit
2021 har derudover været præget af forberedelse og gennemførsel af forhandlingerne om EU's brexit-reserve (BAR).
Styrelsen har bidraget til Danmarks forhandlinger med EU-Kommissionen om BAR samt bidraget til de danske forhandlin-
ger om, hvordan BAR skal anvendes på fiskeriområdet i Danmark. Den 16. december 2021 har regeringen og samtlige
partier i Folketinget indgået en politisk aftale, der fordeler 1,3 milliarder kroner fra EU’s brexit-reserve til erhvervet og
lokalområderne. Endelig er arbejdet med fastlæggelse af et forvaltningssystem for udmøntning af midlerne i Danmark
påbegyndt i samarbejde med Erhvervsstyrelsen.
Nyt Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogram (EHFAF)
Fiskeristyrelsen har i samarbejde med relevante parter forberedt et nyt Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogram (EHFAF), der
skal afløse det foregående Hav- og Fiskeriudviklingsprogram (EHFF). Der blev den 18. marts 2021 indgået politisk aftale
blandt Folketingets partier om, hvilken støtte programmet skal omfatte og fordeling af den bevillingsmæssige ramme for
perioden 2021-2023. Fiskeristyrelsen har efterfølgende arbejdet på udarbejdelse af selve programforslaget til Kommissio-
nen og forberedelse af implementering af aftalen, der fastlægger tilskudsmuligheder. Det nye program er fortsat under
udarbejdelse og forventes sendt til Kommissionen medio 2022.
Fremme af medarbejdertrivsel
Et vigtigt element i Fiskeristyrelsens arbejde med at fremme trivsel i 2021 har været strategisk kompetenceudvikling af
dels styrelsens ledere, ift. bl.a. forandringsledelse, og dels medarbejderne, så de er parate og klædt på til at løse opgaverne
på nye måder. Fiskeristyrelsen arbejder målrettet med at nedbringe et højt sygefravær og har iværksat en række tiltag i
2021, hvor den forventede effekt ses i form af et støt faldende sygefravær.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0006.png
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2020
-209,0
220,4
11,4
2,3
3,2
105,1
72,6
-10,4
-104,5
-48,7
10,6
84,0
252,4
580,2
2021
-227,5
233,8
6,3
-7,6
-6,5
223,6
99,4
-17,0
-220,6
-30,4
16,3
74,5
271,6
570,2
2022
(Grundbudget)
-254,4
277,4
23,0
14,0
18,2
-
-
-
-
-
46,3
73,6
305,0
573,1
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Grundbudget 2022.
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
Årets økonomiske resultat udviser et overskud på 6,5 mio. kr., jf. tabel 1. Resultatet vedrører primært et mindreforbrug på
it-området som følge af, at aktiviteter i enkelte projekter er udskudt eller blev billigere end estimeret, samt et mindreforbrug
vedrørende visse licensudgifter.
Regnskabet viser væsentligt højere både udgifter og indtægter end bevillingen, jf. tabel 2. Dette skyldes øgede indtægter
fra teknisk bistand under EFHAF og fra Fiskerikontrolordningen under EHFAF til afholdelse af udgifter til kontrol under
Særligt Kontrol og Inspektions Program (SCIP-kontrol). Dertil kommer udgifter til projekter, som finansieres af tilskud fra
EHFAF og derfor også ses på både udgifts- og indtægtssiden.
Den forventede udnyttelsesgrad af lånerammen i 2022 er væsentligt højere end i 2021, jf. tabel 1. Dette skyldes, at udgifter
til bygning af nyt kontrolskib i 2022 finansieres af lånerammen, hvor størstedelen af udgifterne i 2021 blev finansieret af
donationer fra EHFF (Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet). Der budgetteres med ca. 33 årsværk mere i 2022 end i 2021.
Dette skyldes ansættelser i forbindelse med brexit, herunder til digitalisering samt ansættelse af nyt kontrolhold. Ansættel-
ser i forbindelse med brexit finansieres af brexit-reserven. Ansættelser var påbegyndt i løbet af 2021, men har fuld effekt i
2022.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0007.png
Tabel 2
Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud/
Videreført
bevilling ultimo
12,7
-
-
83,5
-
-
(mio. kr.)
Drift
§ 24.61.01. Fiskeristyrelsen
Administrerede ordninger
I alt
Udgifter
Indtægter
I alt
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
169,5
205,8
-36,3
125,5
494,6
-369,1
Regnskab
163,0
235,3
-72,3
106,4
473,1
-366,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm.: Regnskabstal stemmer ikke med SKS-tabel, da SKS-tabel medtager § 37.11.01, § 37.63.01 og § 42.11.01 som ikke hører under Fiskeristyrelsens
hovedkonti.
Tabel 2 viser Fiskeristyrelsens regnskab i 2021 fordelt på drift og administrative ordninger. Oplysninger om de enkelte
hovedkonti findes i afsnit 3.7 Bevillingsregnskabet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0008.png
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og administra-
tion
1. Regulering og politikudvikling
2. Tilskud
3. Kontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-44,7
-4,3
-9,0
-111,5
-169,5
Andel af årets
overskud
15,8
3,7
-14,4
-11,6
-6,5
Øvrige indtægter
-5,1
-0,1
-21,4
-45,7
-72,3
Omkostninger
65,6
8,0
16,0
145,7
235,3
Kilde: FL21, SBS samt egne beregninger pba. omkostningsfordeling.
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
Fiskeristyrelsens indtægter består af indtægtsført bevilling og øvrige driftsindtægter, herunder indtægter fra gebyrer og
indtægtsdækket virksomhed.
Det fremgår af tabel 3, hvorledes andelen af årets overskud er fordelt mellem styrelsens hovedopgaver. I tabellen fremgår
det, at der er et overskud på formål 2 og 3, mens der er et underskud på formål 0 og 1. Dette skyldes primært, at den
indbudgetterede fordeling af bevilling på formål var baseret på en historisk omkostningsfordeling. I den budgetterede for-
deling af bevilling var der derfor ikke taget højde for udgifter og indtægter ift. administration af det nye EHFAF-program for
2021-23, der blev indgået politisk aftale om i marts 2021. Dette indebærer, at indtægterne på formål 2 og 3 har været
større end ventet. Disse indtægter har finansieret heraf afledte omkostning på de øvrige formål, herunder særligt på formål
0.
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0009.png
2.4.
Målrapportering
Nedenfor opregnes Fiskeristyrelsen samlede resultatopfyldelse i 2021 opgjort på baggrund af Fiskeristyrelsens mål- og
resultatplan for 2021. Samlet er resultatopfyldelsen opgjort til 79,5 pct. I de efterfølgende afsnit gennemgås de mål, der
ikke er opfyldt.
Tabel 4
Årets resultatopfyldelse
Del-
mål
1.1.
Grad af
målopfyldelse
Mål 1 er delvist
opfyldt
(11,5 pct.)
Mål
Mål 1
Implementering af
sidste del af gen-
opretningsarbej-
det
Vægtning: 15 pct.
Succeskriterium
Afslutte gennemgang og vurderin-
gen af godt 550 gamle tilskudssa-
ger. Målet er opfyldt, hvis 50 pct. af
sagerne er behandlet inden udgan-
gen af fjerde kvartal. Der skal inden
udgangen af 2021 være lagt en
plan for afvikling af de restende 50
pct. inden udgangen af 2022.
Opnåede resultater
Delmålet er delvist opfyldt. 153
sager er færdigsagsbehandlet.
På grund af udlån af medarbej-
dere til Fødevarestyrelsen i an-
det og tredje kvartal 2021 er må-
let ikke nået for året. Gennem-
gang af de resterende gamle til-
skudssager er udarbejdet som et
mål i styrelsens mål- og resultat-
plan for 2022.
Delmålet er opfyldt. Alle regel-
ændringer er implementeret i de
relevante administrationsgrund-
lag henholdsvis den 1. januar
2021 og den 1. juli 2021.
1.2.
Vedligeholdelse af udarbejdet ad-
ministrationsgrundlag i Fiskerikon-
trollen, som omfatter 22 instrukser
og tilhørende skabeloner som
følge af lov- og bekendtgørelses-
ændringer.
Ved udgangen af første kvartal
skal regelændringer med ikrafttræ-
den den 1. januar 2021 være ind-
arbejdet og opdaterede instrukser
mv. taget i brug. Ved udgangen af
tredje kvartal skal regelændringer
med ikrafttræden den 1. juli 2021
være indarbejdet og taget i brug.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
9
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0010.png
Mål
Mål 2
Gennemføre og
implementere
genopretningsar-
bejdet i den regio-
nale kontrol
Vægtning: 10 pct.
Del-
mål
2.1.
Succeskriterium
Målet for 2021 er, at 100 pct. af de
nye kontrolbeskrivelser og kontrol-
instrukser for den regionale kontrol
er udarbejdet inden udgangen af
året.
Opnåede resultater
Delmålet er delvist opfyldt. Kon-
trolbeskrivelserne for landings-
kontrol, søkontrol, administrativ
kontrol og rekreativ kontrol er ud-
arbejdet inden udgangen af
fjerde kvartal. Kontrolinstruk-
serne udestod ved årets udgang.
Delmålet er delvist opfyldt. Risi-
komodellen er udarbejdet primo
oktober og risikomodellen er ta-
get i brug i forbindelse med det
regionale ledelsestilsyn for fjerde
kvartal 2021.
Delmålet er opfyldt. Der er udar-
bejdet en budgetanalyse, som
gav grundlag for en afklaring af
bevillingen for 2022 inden udgan-
gen af andet kvartal 2021.
Delmålet er opfyldt. For de initia-
tiver i digitaliseringsstrategien,
som er finansieret, er der lagt
konkrete planer for gennemfø-
relse og igangsat initiativer til im-
plementering.
Delmålet er opfyldt. Der er ned-
sat projektgrupper og en styre-
gruppe til at gennemføre digitali-
seringsprojekter i Fiskeristyrel-
sen i relation til tiltag, der er nød-
vendige at gennemføre som
følge af Storbritanniens udtræ-
den af EU.
Delmålet er opfyldt. Fiskeristyrel-
sen har gennemgået mere end
10 pct. af fangstrejserne for esti-
mering af bifangst af torsk.
Delmålet er ikke opfyldt. Der er
endnu ikke truffet beslutning om
fase 2 af projektet, som omfatter
opskalering af kameramonitore-
ring på flere fartøjer, som fisker
efter jomfruhummer i Kattegat.
Grad af
målopfyldelse
Mål 2 er ikke
opfyldt
(6,5 pct.).
2.2.
Risikomodellen skal være imple-
menteret som et understøttende
element til det faglige ledelsestil-
syn i regionerne senest ultimo au-
gust måned 2021.Målet i forhold til
implementering af risikomodellen
opgøres efter tredje kvartal 2021.
Målet for 2021 er, at budgetanaly-
sen er afsluttet inden udgangen af
andet kvartal.
Mål 3
Budgetanalyse af
styrelsens drift
Vægtning: 10 pct.
Mål 4
Forberedelse til
implementering af
digitaliseringsstra-
tegi
Vægtning: 10 pct.
3.1.
Mål 3 er opfyldt
(10 pct.).
4.1.
Fiskeristyrelsen skal planlægge og
forberede indsatser til implemente-
ring af digitaliseringsstrategien.
Mål 4 er opfyldt
(10 pct.).
4.2.
Sikre organisatorisk implemente-
ring i Fiskeristyrelsen til at gen-
nemføre digitaliseringsprojekter,
herunder i relation til digitalise-
ringsstrategien.
Mål 5
Kameraprojekt i
Kattegat
Vægtning: 10 pct.
5.1.
10 pct. af fangstrejserne gennem-
gås for estimering af bifangst af
torsk.
I 2021 vil der være installeret ka-
meraer på minimum yderligere 25
udpegede fartøjer.
Mål 5 er delvist
opfyldt
(5 pct.).
5.2.
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0011.png
Mål
Mål 6
Brexit – kontrol og
tilskud
Vægtning: 10 pct.
Del-
mål
6.1.
Succeskriterium
Der er i 2021 udstedt nødvendige
certifikater til alle danske fartøjer,
der ønsker at lande i britiske
havne. Der er i 2021 desuden fore-
taget 100 pct. administrativ og IUU-
kontrol af alle britiske landinger af
fersk fisk i danske havne.
Når den danske andel til fiskeri
kendes, vil der skulle udmøntes
kompensations-, tilskuds- og op-
hugningsordninger. Der udarbej-
des en allonge til MRP21, når om-
fanget af opgaver i 2021 kendes
nærmere.
Fiskeristyrelsen skal udarbejde
kommunikationsplaner for de en-
kelte enheder.
Erhvervet inddrages tidligt og tyde-
ligt, når der skal udvikles digitale
løsninger på eksisterende udfor-
dringer og behov i forbindelse med
digitaliseringsstrategien.
Opnåede resultater
Delmålet er opfyldt. Der er ud-
stedt certifikater til de ansøgere,
som har søgt om at kunne lande
i britisk havne. Der er foretaget
100 pct. administrativ IUU-kon-
trol (Illegal, unreported and unre-
gulated fishing) af alle britiske
landinger i danske havne.
Delmålet er ikke opfyldt. Den po-
litiske aftale blev indgået den 16.
december 2021. Der er derfor
ikke udarbejdet allonge. Der er
udarbejdet arbejdsplan for 2022.
Grad af målop-
fyldelse
Mål 6 er delvist
opfyldt
(5 pct.).
6.2.
Mål 7
Professionalisere
styrelsens dialog
med omverdenen
Vægtning: 10 pct.
7.1.
Delmålet er opfyldt. Der er udar-
bejdet kommunikationsplaner for
de enkelte enheder.
Delmålet er opfyldt. Der er udar-
bejdet en plan for tidlig og tydelig
inddragelse af erhvervet, som er
godkendt af direktionen. Der er
indgået dialog med fiskeriets or-
ganisationer om udpegning af
deltagere til en referencegruppe
for digitaliseringsprojekter. Der er
endvidere afholdt med repræ-
sentanter for erhvervet vedr. ud-
vikling af E-log.
Delmålet er delvist opfyldt. Der er
udarbejdet notat om forenklings-
muligheder og skærpede krav for
EHFAF-programperioden 2021-
2027, men ministerens beslut-
ning er ikke indarbejdet i de rele-
vante støtteordninger.
Delmålet er opfyldt. Politisk aftale
om EHFAF blev indgået den 18.
marts 2021 og oplæg til udmønt-
ning i konkrete støtteordninger
blev sendt til departementet den
20. maj 2021.
Mål 7 er opfyldt
(10 pct.).
7.2.
Mål 8
Hav-, og
Fiskeri- og Akva-
kulturudviklings-
programmet 2021-
2027
Vægtning: 10 pct.
8.1.
Der udarbejdes et oplæg til admini-
strative forenklinger af støtteord-
ningerne og ministerens beslutning
indarbejdes i de relevante støtte-
ordninger.
Mål 8 er delvist
opfyldt
(9 pct.).
8.2.
Der udarbejdes inden udgangen af
andet kvartal et oplæg til, hvorle-
des det sikres, at konkrete støtte-
ordninger er omkostningseffektive.
Ministerens beslutning indarbejdes
i de relevante støtteordninger fra
og med tredje kvartal.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
11
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0012.png
Mål
Mål 9
Styring af regn-
skab for
EHFF/EFHAF
Vægtning: 5 pct.
Del-
mål
9.1.
Succeskriterium
Inden udgangen af første kvartal
skal der foreligge en procesplan
for, hvordan og hvornår der skal
være rettet op på de uoverens-
stemmelser, der er mellem fagsy-
stemet og regnskabssystemet.
Inden udgangen af første kvartal
introduceres implicerede medar-
bejdere til den anvendte procedure
for kontrol af, at medfinansierings-
satser stemmer overens mellem
programmet og fagsystemet.
Der gennemføres et lederudvik-
lingsforløb vedr. digital ledelse
med henblik på at sikre ledelses-
mæssigt fokus på, hvordan digitali-
sering kan bidrage til forretnings-
udvikling samt at sikre gevinsterne
ved digitalisering.
Udarbejdelse af undervisningsmo-
duler som led i Fiskeristyrelsens
nye basisuddannelse for fiskeri-
kontrollører og gennemførelse af
en realkompetencevurdering af al-
lerede ansatte fiskerikontrolmedar-
bejdere i landkontrollen ift. den nye
basisuddannelse.
Opnåede resultater
Delmålet er opfyldt. Der er udar-
bejdet et procesnotat for håndte-
ring af uoverensstemmelse mel-
lem fagsystemet og regnskabs-
systemet inden udgangen af før-
ste kvartal 2021.
Delmålet er opfyldt. Implicerede
medarbejdere er blevet introdu-
ceret til en ny procedure for frem-
adrettet kontrol af anvendt medfi-
nansieringssats.
Delmålet er opfyldt. Der er gen-
nemført et lederudviklingsforløb.
Forløbet har bestået af fire modu-
ler: Digitale muligheder, Digital
Ledelse, Digital transformation
og Lederens i projekter og drift
samt afklaring af den digitale mo-
denhed hos styrelsens ledere.
Delmålet er delvist opfyldt. Un-
dervisningsmodulerne er udar-
bejdet, men det vil forventeligt
først i løbet af 2023 være muligt
at sende allerede ansatte fiskeri-
kontrollører på den nye fiskeri-
kontroluddannelse med henblik
på at gennemføre eventuelt
manglende
akademimoduler.
Det medfører, at realkompeten-
cevurdering af allerede ansatte
først forventes gennemføres lig-
ger i 2022.
Grad af målop-
fyldelse
Mål 9 er opfyldt
(5 pct.).
9.2.
Mål 10
Trivsel i en organi-
sation under for-
andring
Vægtning: 10 pct.
10.1
Mål 10 er delvist
opfyldt
(7,5 pct.).
10.2
Uddybende målrapportering
Mål 1. Implementering af sidste del af genopretningsarbejdet
Delmål 1.1.
Delmålet om at afslutte gamle vurderingssager blev ikke opfyldt, da det har ikke været muligt at færdiggøre sagerne efter
den oprindelige tidsplan på grund af udlån af medarbejdere til Fødevarestyrelsen med henblik på behandling af minksager
i perioden februar-juni 2021. Ved udgangen af 2021 var 153 sager færdigsagsbehandlet. Til behandling af den resterende
del af sagerne er der lagt en plan, så gennemgangen og vurderingen af alle sager kan være behandlet inden udgangen af
2022,
jf. Fiskeristyrelsens mål- og resultatplan for 2022.
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0013.png
Mål 2. Gennemføre og implementere genopretningsarbejdet i den regionale kontrol
Delmål 2.1.
Delmålet om, at 100 pct. af de nye kontrolbeskrivelser og kontrolinstrukser for den regionale kontrol er udarbejdet inden
udgangen af året, blev ikke fuldt opfyldt, da der ikke var de nødvendige faglige og juridiske ressourcer til rådighed til at
færdiggøre udarbejdelsen af de nye kontrolinstrukser inden udgangen af fjerde kvartal 2021. Alle kontrolbeskrivelser er
således udarbejdet som planlagt inden udgangen af fjerde kvartal 2021, og de relevante kontrolinstrukser for den regionale
kontrol foreligger i udkast ved udgangen af fjerde kvartal 2021. Ledelsen forventer, at de relevante kontrolinstrukser i den
regionale kontrol implementeres inden udgangen af tredje kvartal 2022.
Delmål 2.2.
Delmålet om, at risikomodellen skal være implementeret senest ultimo august måned 2021, at implementeringen af risiko-
modellen opgøres efter tredje kvartal 2021, blev ikke opfyldt, da de ledelsesmæssige ressourcer, der skulle medvirke til
udarbejdelsen af risikomodellen, blev prioriteret til opgaven med udarbejdelse af nye kontrolbeskrivelser,
jf. delmål 2.1.
Således blev risikomodellen først udarbejdet primo oktober og taget i brug i forbindelse med det regionale ledelsestilsyn
for fjerde kvartal 2021.
Mål 5. Kameraprojekt i Kattegat
Delmål 5.2.
Delmålet om, at der skal installeres kamera på yderligere 25 udpegede fartøjer i 2021, blev ikke opfyldt, idet der i 2021
ikke blev truffet endelig beslutning om at fortsætte med kameraprojektets fase 2, som omfatter opskalering af kameramo-
nitorering på flere fartøjer, som fisker efter jomfruhummer i Kattegat. Der er udarbejdet en evaluering af fase 1 af projektet,
som har været i drift siden første kvartal 2021, og evalueringen indeholder anbefalinger til projektets fase 2.
Mål 6. Brexit – kontrol og tilskud
Delmål 6.2.
Delmålet om, at der skal udarbejdes en allonge til mål- og resultatplanen, for så vidt angår kontrol og tilskud i forbindelse
med brexit, blev ikke opfyldt, da den politiske aftale først blev indgået den 16. december 2021. Ledelsen har fokus på at
implementere aftalen, og departementet følger tillige implementeringen tæt.
Mål 8. Hav-, og Fiskeri- og Akvakulturudviklingsprogrammet
Delmål 8.1.
Delmålet om, at der skal udarbejdes et oplæg til administrative forenklinger af støtteordningerne, og at ministerens beslut-
ning skal indarbejdes i de relevante støtteordninger, blev ikke opfyldt, idet der udestår indarbejdelse af ministerens beslut-
ning i de relevante støtteordninger. Det skal ses i lyset af, at den politiske aftale om EHFAF blev indgået senere end
forudsat ved fastlæggelsen af målet. Ledelsen arbejder på at fastlægge en proces, for så vidt angår indarbejdelse i de
relevante støtteordninger, som drøftes med departementet.
Mål 10. Trivsel i en organisation under forandring
Delmål 10.2.
Delmålet om, at undervisningsmodulerne skal være udarbejdet, og der skal gennemføres en realkompetencevurdering,
blev ikke opfyldt, hvilket skyldes et højt arbejdspres i kombination med generationsskifte i den regionale kontrol. Ledelsen
forventer, at det først i løbet af 2023 vil være muligt at sende allerede ansatte fiskerikontrollører på den nye fiskerikontrol-
uddannelse med henblik på, at de kan gennemføre eventuelt manglende akademimoduler. Ledelsen forventer, at real-
kompetenceafklaringen vil blive gennemført inden udgangen af 2022.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
13
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0014.png
2.5.
Forventninger til det kommende år
Fiskeristyrelsens strategi fra 2020 understøttede styrelsens overgang fra genopretningsfasen til implementeringsfasen i
genopretningsarbejdet. Genopretningsarbejdet er stort set afsluttet, og i 2021 havde styrelsen primært fokus på den im-
plementering, der følger af genopretningsarbejdet. Dette fokus vil fortsætte i 2022. Styrelsen har i sin nye strategi fokus på
følgende områder: 1) Digitalisering 2) Forenkling og effektivisering 3) Implementering – struktur og metode samt 4) Trivsel
under forandring.
Digitalisering
Styrelsen igangsatte ultimo 2021 en række projekter, der dels skal sikre, at styrelsen kan leve op til nye krav om dataregi-
strering og dataudveksling i forbindelse med brexit, dels afbøde de negative effekter for erhvervet i forbindelse med brexit.
Anden fase af projekt om elektronisk monitorering i Kattegat forventes udført i 2022. Projektet skal bidrage til en mere
effektiv og moderne kontrol af fiskeriet og dermed også en mere grøn og bæredygtig fiskeriforvaltning.
Forenkling og effektivisering
Forenkling og effektivisering af regelgrundlag og arbejdsgange vil være et væsentligt perspektiv for 2022, som det også
var i 2021. Forenkling af regelgrundlaget vil bidrage til øget gennemsigtighed ift. erhvervet og bidrage til at skabe mere
enkle og effektive arbejdsgange med kortere sagsbehandlingstider.
I 2022 kommer udmøntningen af Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogram for 2021-2027 (EHFAF) og brexit-reserven (BAR) til
at være en stor opgave, og styrelsen vil i den forbindelse have fokus på forenkling af regler, bekendtgørelser og vejlednin-
ger. Målet er at gøre det så nemt som muligt for erhvervet at overholde både eksisterende samt nye regler og krav.
Implementering – struktur og metode
Fiskeristyrelsen har i 2022 fortsat fokus på implementering og forankring af genopretningsarbejdet. I 2021 har genopret-
ningsarbejdet haft særlig fokus på udarbejdelse og implementering af nye kontrolbeskrivelser og -instrukser i den regionale
kontrol, der skal medvirke til at sikre, at der udøves en ensartet kontrol på et højt fagligt niveau.
EU's nye kontrolforordning forventes vedtaget medio 2022. Derefter følger et omfattende arbejde på tværs af hele styrelsen
med at implementere denne.
Trivsel under forandring
Der er i denne og den kommende tid mange udviklingsprojekter og forandringsprocesser, der skal implementeres. Det er
derfor vigtigt for styrelsen at have fokus på, at medarbejderne trives og kan rumme forandringerne.
Et nyt ledelsesgrundlag skal udrulles i 2022. I lighed med den nye strategi er der behov for, at også styrelsens ledelses-
grundlag kan understøtte styrelsens overgang fra genopretning til implementering.
Økonomi
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
Regnskab 2021
-241,8
235,3
-6,5
Grundbudget 2022
-264,0
282,2
18,2
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fiskeristyrelsen har i grundbudgettet for 2022 udmøntet 13,0 mio. kr. mere end nettobevillingen i 2022. Dette vurderedes
nødvendigt for, at styrelsen kan drives i henhold til de forvaltningsmæssige krav, der er til styrelsens organisering og drift
af fiskeriområdet samt i henhold til EU-reglerne på styrelsens tilskudsområde og for at fastholde resultaterne fra genopret-
ningsindsatsen i opgaveløsningen samt forestå den nødvendige implementering af administrationsgrundlag, instrukser
m.m. i forlængelse heraf. Budgettet afspejler derudover udgifter og indtægter forbundet med udmøntningen af brexit-re-
serven (BAR). Dertil er der budgetteret en ramme på 5,2 mio. kr. til eventuelle merudgifter. Denne modsvares af en negativ
budgetkorrektion på ministerområdet. Derved er der samlet budgetteret med 18,2 mio. kr. over nettobevillingen, jf. tabel 5.
Budgettet for 2022 viser et højere niveau af både indtægter og udgifter, jf. tabel 5. Dette skyldes primært ansættelser i
forbindelse med brexit, herunder digitalisering, som finansieres af indtægter fra brexit-reserven.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
15
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Anvendt regnskabspraksis
Regnskabet er aflagt i overensstemmelse med Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar 2018
og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets økonomisk administrative vejledning (ØAV).
Det finansielle regnskab for 2021 er endvidere udarbejdet i overensstemmelse med den opstilling og de regnskabsprincip-
per mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december 2021.
Årsrapporten er udarbejdet efter de regnskabsprincipper, der anvendes i staten for omkostningsbaserede regnskaber og
bevillinger med følgende bemærkning:
Fiskeristyrelsen har fået dispensation fra Økonomistyrelsen til anvendelse af andre levetider for hhv. biler og både:
- Boardingbåde: 10 år
- Småbåde: 10 år
- Personbiler: 5 år
- Varebiler: 5 år
Der er ikke foretaget ændringer i regnskabspraksis i 2021.
Der anvendes en omkostningsfordeling til fordeling af omkostningerne til de faglige aktiviteter.
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der anvendt skøn, jf. nedenstående.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året for medarbejdergruppen og fastsatte
rammer pr. medarbejder for konsulenter, mellemledere og chefgruppen. Opgørelsen følger samme metode som sidste
år.
Feriepenge:
Opgørelsen følger vejledningen i ØAV, baseret på gennemsnitlig udgift pr. dag pr. medarbejder og antal
feriedage til gode ultimo 2021. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen følger vejledningen i ØAV, baseret på gennemsnitlig udgift pr. dag pr. medarbejder og
antal timer medarbejderen har til gode ultimo 2021. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Arbejdsgiverbidrag:
Hensættelse vedr. udgifter i fjerde kvartal 2021 er baseret på udgiften i tredje kvartal 2021. Opgø-
relsen følger samme metode som sidste år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitspris i kr. pr. m
2
for de lejemål, hvor der hensættes til reetablering.
Hvor styrelsen kun har en del af lejemålet hensættes en tilsvarende andel af de m
2
. Opgørelsen følger samme metode
som sidste år.
Tabeller, der er udfyldt med ”0”, betyder, at beløbet er mindre end 50.000 kr. Tabeller, der er udfyldt med ”-”, betyder, at
der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
Den anvendte regnskabspraksis for de administrerede ordninger er baseret på udgiftsbaserede regnskabsprincipper. Der
bliver i enkelte tilfælde anvendt skøn i beregningen af hensættelser og tilgodehavende.
Der foretages periodiske op- og nedskrivninger af tilgodehavender overført til gældsinddrivelse i Gældsstyrelsen.
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0017.png
3.2.
Resultatopgørelse
I tabel 6 vises Fiskeristyrelsens resultatopgørelse for 2021 sammenholdt med 2020 og grundbudgettet for 2022.
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
2020
2021
2022
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
- Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
- Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
- Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
- Lønninger
- Pension
- Lønrefusion
- Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og grundbudget 2022.
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
-175,6
-0,7
-1,1
-29,7
-1,9
-209,0
-
5,7
5,7
132,0
18,0
-4,1
0,4
146,3
7,3
17,7
43,5
220,4
11,4
-10,1
1,0
2,3
-0,0
0,9
3,2
-
-
3,2
-169,5
-0,5
-0,9
-54,7
-1,9
-227,5
-
6,6
6,6
138,7
19,1
-3,1
0,1
154,7
4,4
19,9
48,2
233,8
6,3
-14,3
0,4
-7,6
-0,0
1,1
-6,5
-
-
-6,5
-187,1
-0,1
-0,8
-64,6
-1,8
-254,4
-
6,6
6,6
156,8
19,5
-1,5
-
174,8
5,5
17,5
73,0
277,4
23,0
-9,6
0,6
14,0
-
4,2
18,2
-
-
18,2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
17
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0018.png
Tabel 6 viser en stigning i personaleomkostninger fra 2020 til 2021 og en større stigning på samme post til 2022. Dette
skyldes primært ansættelser i forbindelse med brexit, herunder digitalisering, som finansieres af indtægter fra brexit-reser-
ven samt ansættelse af nyt kontrollørhold.
Tabel 7
Resultatdisponering
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
2021
-
-
6,5
6,5
Fiskeristyrelsen er gået ud af 2021 med et overskud på 6,5 mio. kr., jf. tabel 6. Dette skyldes primært et mindreforbrug på
it-området som følge af, at aktiviteter i enkelte projekter er udskudt eller blev billigere end estimeret, samt et mindreforbrug
vedrørende visse licensudgifter, jf. afsnit 2.2.1.
Af overskuddet er der ikke disponeret noget til bortfald eller udbytte til statskassen, hvorved der er disponeret med 6,5 mio.
kr. til overført overskud, jf. tabel 7.
Tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Fiskeristyrelsen har i 2020 tilbageført 3,1 mio. kr. vedr. resultatløn, hvortil der er udbetalt for 2,9 mio. kr.
18
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0019.png
3.3.
Balancen
Tabel 8
Balancen
Note
Aktiver
(mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2020
2021
Note
Passiver
(mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Start-
kapital)
2020
4,3
-
-
-
-
6,1
10,4
6,2
17,5
87,0
-
-
104,5
18,5
1,6
24,1
4,5
-
48,7
153,2
2021
4,3
-
-
-
-
12,7
17,0
6,7
24,9
195,7
-
-
220,6
16,2
3,2
11,0
-
-
30,4
251,0
1
22,1
4,0
27,4
53,6
0,8
-
11,2
-
0,8
38,8
51,5
4,3
-
4,3
109,4
-
71,9
0,7
-
-36,1
23,9
-
-12,2
60,4
169,8
38,2
1,9
25,6
65,7
0,6
-
9,8
-
4,1
143,4
157,9
4,3
-
4,3
227,9
-
98,5
0,9
-
-78,8
26,1
-
-52,6
46,7
274,6
4
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tje-
nesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
3
Tilgodehavende
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Passiver i alt
169,8
274,6
Notehenvisninger, jf. afsnit 4.1
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
Tabel 8 viser Fiskeristyrelsens balance for regnskabsårene 2020 og 2021. Det fremgår af tabellen, at tilgodehavende fra
2020 til 2021 er steget, hvilket skyldes forudregistrering af tilgodehavende fra Fiskerikontrolordningen under EHFAF til
afholdelse af udgifter til SCIP-kontrol.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
19
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0020.png
Fiskeristyrelsen har i 2021 haft flere udgifter til bygning af nyt kontrolskib end i 2020, hvoraf størstedelen af udgifterne er
donerede. Bygningen af kontrolskibet forklarer stigningen i igangværende arbejder på aktivsiden, og de øgede donatoner
hertil forklarer stigningen i donationer på passivsiden under langfristet gæld og er også forklaringen på stigningen på FF5
uforrentet konto på aktivsiden under likvide beholdninger. Saldoen er negativ på sidstnævnte netop på grund af donationer.
3.4.
Egenkapitalforklaring
Tabel 9 viser Fiskeristyrelsens egenkapitalforklaring for 2020 og 2021.
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo 2021
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2021
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
2020
4,3
-
4,3
-
-
-
-
-
-
9,3
-
-
-3,2
-
-
6,1
10,4
2021
4,3
-
4,3
-
-
-
-
-
-
6,1
-
-
6,5
-
-
12,7
17,0
20
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0021.png
3.5.
Likviditet og låneramme
Tabel 10 viser Fiskeristyrelsens udnyttelse af lånerammen i 2021.
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver ekskl. donationer
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
2021
27,9
170,5
16,3
3.6.
Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11 viser Fiskeristyrelsens lønsumsloft, lønforbrug og opsparing af lønsumsloft i 2021.
Tabel 11
Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto § 24.61.01. Fiskeristyrelsen
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB / aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. forrige år
Akk. opsparing ult. indeværende år
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
2021
140,6
158,0
153,9
4,1
11,2
15,2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
21
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0022.png
3.7.
Bevillingsregnskabet
Tabel 12 viser bevillingsregnskab for de hovedkonti, som Fiskeristyrelsen er ansvarlig for.
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
(mio. kr.)
Drift
§ 24.61.01.
Videre-
førelse
ultimo
Navn
Bevillings-
type
Drifts-
bevilling
Udgifter
Indtægter
Bevilling
Regnskab
Afvi-
gelse
Fiskeristyrelsen
205,8
-36,3
235,3
-72,3
-29,5
36,0
-12,7
-
Administrerede ordninger
§ 24.61.20.
International
fiskeriforskning
og udvikling
Afdrag og afskriv-
ninger på lån
Nationale tilskud
inden for fiskeri-
sektoren
EU-tilskud til
fiskerisektoren
Myndighedsafta-
len DTU fiskeri
Fiskepleje,
herunder
udsætninger
Fritidsfiskertegn
og lystfiskertegn
Reservations-
bevilling
Anden
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Anden
bevilling
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
7,4
-
4,0
-33,0
12,3
-
358,4
-295,1
77,3
-
35,2
-
-
-41,0
7,7
-
-0,2
-26,2
0,1
-
356,2
-300,8
77,3
-
32,0
-
-
-39,6
-0,3
-
4,2
-6,8
12,2
-
2,2
5,7
-
-
3,2
-
-
-1,4
-0,0
-
-
-
-17,6
-
-61,9
-
-
-
-4,0
-
-
-
§ 24.62.60.
§ 24.63.10.
§ 24.63.30.
§ 24.64.10.
§ 24.65.40.
§ 24.65.45.
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm.: § 24.61.06. og § 24.62.51. indgår ikke i tabellen, da der ikke længere budgetteres på kontiene. § 24.62.60 administreres af Udbetaling Danmark.
§ 24.61.01. Fiskeristyrelsen
For § 24.61.01. er der netto et overskud på 6,5 mio. kr., jf. afsnit 2.2.1. Årets økonomiske resultat.
§ 24.61.20. International fiskeriforskning
På kontoen er der brugt 0,3 mio. kr. mere end bevillingen. Det skyldes stigende huslejeudgifter til ICES og Eurofish.
§ 24.62.60. Afdrag og afskrivninger på lån
På kontoen er der færre indtægter fra afbetalinger på lån, og samtidig har der ikke været udgifter til afskrivninger af lån.
Mindreindtægterne skyldes blandt andet, at Udbetaling Danmark ikke har modtaget ekstraordinære afdrag fra låntagere i
år.
22
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 24.63.10. Nationale tilskud inden for fiskerisektoren
På kontoen er der et mindreforbrug ift. bevillingen på 12,2 mio. kr. Det skyldes, at der som følge af forsinkelse af etable-
ringen af Modtagecenter for østersturisme og til Center for Kyst- og Lystfiskerturisme ikke er udbetalt midler i 2021.
§ 24.63.30. EU-tilskud til fiskerisektoren
På kontoen er der et samlet mindreforbrug på 7,9 mio. kr. ift. bevillingen. Det skyldes flere forskellige modsatrettede be-
vægelser på de enkelte underkonti på hovedkontoen. De enkelte bevægelser forklares i afsnit 4.8.
§ 24.64.10. Myndighedsaftalen DTU fiskeri
Der er ingen afvigelse ift. bevillingen.
§ 24.65.40. Fiskepleje, herunder udsætninger
På kontoen er der et mindreforbrug ift. bevillingen på 3,2 mio. kr. som følge af annullerede projekter.
§ 24.65.45. Fritidsfiskertegn og lystfiskertegn
På kontoen er der mindreindtægter for i alt 1,4 mio. kr. som følge af færre solgte fisketegn.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
23
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0024.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Dette afsnit indeholder noter til tabel 8, balancen.
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede
koncessioner,
patenter, licenser
mv.
12,2
-
0,1
-
12,3
-10,5
-
-10,5
1,9
-2,3
-
-2,3
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivnin-
ger pr. 31.12. 2021
Regnskabsmæssig
værdi
pr.
31.12. 2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
176,3
-
29,6
-
206,0
-167,7
-
-167,7
38,2
-13,6
-
-13,6
Udviklingsprojekter
under udførelse
27,4
27,8
-
-29,6
25,6
I alt
188,5
-
29,8
-
218,3
-178,2
-
-178,2
40,1
-15,9
-
-15,9
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12. 2021
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
24
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0025.png
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer
bygninger
og
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
Inventar og it-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr. 31.12. 2021
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12. 2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
1,7
-
-
-
1,7
-1,1
-
-1,1
0,6
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
99,2
-
-
-
99,2
-89,5
-
-89,5
9,8
-1,4
-
-1,4
0,8
-
3,7
-
4,5
-0,3
-
-0,3
4,1
-0,3
-
-0,3
101,8
-
3,7
-
105,4
-90,9
-
-90,9
14,5
-1,9
-
-1,9
(mio.
kr.)
Primo saldo pr. 01. 01. 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført
til
færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12. 2021
Igangværende arbejder
for egen regning
38,8
104,7
-
-
143,4
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
Der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 13 og 14 og årets af- og nedskrivninger i tabel 6 Resultatopgørelse,
da der er foretaget tilbageførsel af af- og nedskrivninger for afgangsførte anlæg i 2021.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
25
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0026.png
Note 3. Tab på debitorer
Fiskeristyrelsen har registreret et forventet tab på debitorer i 2021 på 0,1 mio. kr., som vedrører udenlandske debi-
torer fra 2018 til 2021, som SAM ikke har afskrevet, fordi det endnu ikke har været muligt at sende kravene til SKAT.
Kilde: Navision Stat
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
Note 4. Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Resultatløn mm
Reetablering af lejemål
I alt
Primo 2021
3,3
2,9
6,2
Ultimo 2021
3,4
3,3
6,7
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
4.2.
Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(mio. kr.)
Institutionens direkte omkostninger i alt
Institutionens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
0,7
0,5
-
1,2
1,1
Kilde: SLS og Navision Stat.
Anm.: Fiskeristyrelsen har ingen ydelser med et provenu over 5 mio. kr. hvorfor de alle er slået sammen til et område i tabellen. Som følge af
afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
26
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0027.png
Tabel 16
Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(mio.kr.)
Bugsering
Statistikoplysninger
Bistand vedr. certificering
Grønland, basisuddannelse
Prøvetagning
Resultat
Ultimo 2018
-0,6
0,1
0,0
0,0
0,0
-0,4
Ultimo 2019
-0,5
0,1
0,0
0,0
-0,5
-0,8
Ultimo 2020
-0,5
0,2
0,0
0,1
-0,5
-0,7
Ultimo 2021
-0,5
0,1
0,0
0,1
-0,5
-0,9
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne. Der er i forbindelse med omkostningsfordelingen sket en
konteringsfejl, idet 187,4 t.kr. vedr. fælles lønudgifter konteret på statistikoplysninger skulle være konteret på prøvetagning, mens 1,6 t.kr.
konteret på prøvetagning skulle være konteret på statistikoplysninger. Der er korrigeret for dette i tabellen ift. regnskabet, og der foretages en
justering i 2022, så egenkapitalen på de enkelte aktiviteter er retvisende. Konteringsfejlen vurderes som mindre væsentlig og vil blive håndteret
i 2022.
Den akkumulerede saldo er ultimo 2021 et underskud på 0,9 mio. kr., jf. tabel 16. Af tabel 15 fremgår, at der har været
færre indtægter end udgifter i 2021 svarende til et underskud på 0,1 mio. kr.
Bugsering
Der oppebæres indtægter i forbindelse med assistance ved bugsering af fremmede fartøjer, som får maskinstop mv.
Statistikoplysninger
Der oppebæres indtægter for udgivelse af statistisk årbog i papirformat.
Salg af bistand certificering
Styrelsen har modtaget betaling for at stille viden til rådighed for private certificeringsbureauer vedrørende mærkningsord-
ningen for bæredygtigt fiskeri under MSC (Marine Stewardship Council). Der har ikke været nogen aktivitet på dette i 2021.
IDV, Grønland basisuddannelse
Grønlands hjemmestyre faktureres for deres deltagelse i Fiskeristyrelsens basisuddannelse af fiskerikontrollørerne.
4.3.
Fællesstatslige løsninger mv.
Fiskeristyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
27
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0028.png
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 18
Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst.
Årets resultat
(mio.kr)
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
2018
2,5
2,6
-0,1
2019
2,0
2,5
-0,5
2020
1,9
1,9
-0,0
2021
1,9
2,6
-0,7
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
Resultatet på -0,7 mio. kr. i 2021 skyldes primært, at der for hygiejnegebyret pt. ikke er balance mellem indtægts- og
udgiftssiden. Indtægter beregnes efter landede mængder, og udgifter beregnes efter antal kontroller, dvs. kontrolaktivite-
ten.
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Fiskeristyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter.
4.6.
Forelagte investeringer
Fiskeristyrelsen har ikke afsluttet nogle forelagte anlægsprojekter i 2021. Fiskeristyrelsen har et igangværende anlægs-
projekt, jf. tabel 22. Projektet er forelagt via aktstykke 55 til Finansudvalget d. 17. december 2018, via aktstykke 22 d. 7.
november 2019 og via aktstykke 283 d. 25. juni 2020.
20
Tabel 22
Oversigt over igangværende anlægsprojekter.
Igangværende anlægs-
projekter
(mio. kr.)
Anskaffelse af nyt fiskeri-
kontrolskib
Afholdte
udgifter,
2021
104,7
God-
kendt to-
taludgift
210,8
Senest
forelagt
2020
Byggestart*
2018
Forventet
afslutning
2022
Afholdte
udgifter i alt
143,4
Kilde: Navision Stat og aktstykke 283 af 25. juni 2020.
Anm.: * Projekteringen er påbegyndt i 2018 men selve bygningen af skibet er påbegyndt i 2020.
28
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0029.png
4.7.
It-omkostninger
Tabel 23
It-omkostninger
Sammensætning
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Intern statslig køb af it, herunder fra Statens It
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS), Navision Stat samt Statens Løn System (SLS).
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
2021
17,0
11,4
15,6
4,4
18,5
0,4
67,3
Fiskeristyrelsens it-omkostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger fremgår af
tabel 23.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
29
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0030.png
4.8.
20
Supplerende bilag
Uddybende regnskabsmæssige forklaringer for § 24.63.30. EU-tilskud til fiskerisektoren.
Tabel 24
Oversigt over bevilling og forbrug på § 24.63.30.
Hovedkonto / Underkonto
(mio.kr.)
I alt
§ 24.63.30. EU-tilskud til fiskerisektoren
§ 24.63.30.11. Tilskud til fiskeri og akvakultur mv.
§ 24.63.30.12. Tilskud vedrørende dataindsamling
§ 24.63.30.14. Tilskud vedrørende fiskerikontrol
§ 24.63.30.15. Tilskud til integreret maritim politik
§ 24.63.30.20. Vandløbsrestaurering mv.
§ 24.63.30.25. Fiskeri, natur og miljø
§ 24.63.30.35. Fælles indsatser fiskeri
§ 24.63.30.45. Investeringer på fiskefartøjer
§ 24.63.30.50. Tilskud til afsætningsfremme
§ 24.63.30.51. Produktions- og afsætningsplaner
§ 24.63.30.60. Tilskud til fællesindsatser akvakultur
§ 24.63.30.61. Investeringer i akvakultur
§ 24.63.30.65. Tilskud til fiskerihavne
§ 24.63.30.70. Tilskud til fiskerikontrol (EHFAF)
§ 24.63.30.71. Tilskud til dataindsamling (EHFAF)
§ 24.63.30.72. Tilskud vedrørende teknisk bistand (EHFAF)
§ 24.63.30.73. Grønne og erhvervsrettede formål
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
Bevilling
63,3
63,3
58,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4,6
-
-
-
Regnskab for
året
55,4
55,4
4,1
-
0,2
2,7
-
-26,0
-10,1
-4,0
-1,1
3,3
8,8
7,8
-3,6
19,6
50,2
3,5
-
Nettoafvi-
gelse
7,9
7,9
54,6
-
-0,2
-2,7
-
26,0
10,1
4,0
1,1
-3,3
-8,8
-7,8
3,6
-15,0
-50,2
-3,5
-
§ 24.63.30.11.
For underkonto 11. Tilskud til fiskeri og akvakultur mv. er der et mindreforbrug på 54,6 mio. kr. Det skyldes, at 58,7 mio.
kr. af hovedkontoen er teknisk budgetteret her. Midlerne er budgetteret til gennemførelse af EHFAF-programmet. På kon-
toen har der dog været et forbrug på 4,1 mio. kr. til teknisk bistand under EHFF-programmet.
§ 24.63.30.14.
For underkonto 14. Tilskud vedrørende fiskerikontrol er der en afvigelse ift. bevillingen på 0,2 mio. kr. som følge af udskudt
aktivitet fra tidligere år.
§ 24.63.30.15.
For underkonto 15. Tilskud til integreret maritim politik er der ligeledes en afvigelse på 2,7 mio. kr. ift. bevillingen som følge
af udskudt aktivitet fra tidligere år.
§ 24.63.30.25.
For underkonto 25. Fiskeri, natur og miljø er der et mindreforbrug ift. bevillingen på 26,0 mio. kr. Det skyldes, at Fiskeristy-
resen primo december 2021 fik godkendt en ændring af EHFF-programmet, som øger EU-Kommissionens medfinansiering
af indsatsen fra 58 pct. til 75 pct. Det betyder, at de forventede EU-indtægter fra udestående tilsagn og fra udbetalte tilsagn,
som endnu ikke var refunderet af EU-Kommissionen, stiger. På den baggrund er Fiskeristyrelsens forventede indtægter
fra EU opskrevet med 26,0 mio. kr.
30
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 24.63.30.35.
For underkonto 35. Fælles indsatser fiskeri er der ligeledes et mindreforbrug ift. bevillingen på 10,1 mio. kr. som følge af
ændringen i EHFF-programmet.
§ 24.63.30.45.
For underkonto 45. Investeringer på fiskefartøjer har der været et mindreforbrug ift. bevillingen på 4,0 mio. kr. primært som
følge af annulleringer af ældre tilsagn.
§ 24.63.30.50.
Det samme gør sig gældende for underkonto 50. Tilskud til afsætningsfremme, hvor der et mindreforbrug ift. bevillingen
på 1,1 mio. kr. som følge af annulleringer.
§ 24.63.30.51.
For underkonto 51. Produktions- og afsætningsplaner er der et merforbrug ift. bevillingen på 3,3 mio.kr. som følge af
udskudt aktivitet fra tidligere år.
§ 24.63.30.60.
For underkonto 60. Tilskud til fællesindsatser akvakultur er der et merforbrug på i alt 8,8 mio. kr. som følge af udskudt
aktivitet fra tidligere år.
§ 24.63.30.61.
For underkonto 61. Investeringer i akvakultur er der et merforbrug på i alt 7,8 mio. kr. som følge af udskudt aktivitet fra
tidligere år.
§ 24.63.30.65.
For underkonto 65. Tilskud til fiskerihavne er der et mindreforbrug på 3,6 mio. kr. som følge af en gennemført programæn-
dring i EHFF, hvor EU-medfinansieringen blev justeret.
§ 24.63.30.70.
For underkonto 70. Tilskud til fiskerikontrol (EHFAF) er der et merforbrug ift. bevillingen på 15,0 mio. kr. Det skyldes, at
hovedparten af bevillingen til EHFAF-programmet er teknisk budgetteret på underkonto 11, mens de resterende 4,6 mio.
kr. af bevillingen er budgetteret på underkonto 70.
§ 24.63.30.71.
For underkonto 71. Tilskud til dataindsamling (EHFAF) er der et merforbrug ift. bevillingen på 50,2 mio. kr. Det skyldes
dels som beskrevet ovenfor, at bevillingen til EHFAF-programmet er teknisk budgetteret på underkonto 11, og dels at
aktiviteten for 2022 og 2023 er blevet gennemført i 2021.
§ 24.63.30.72.
For underkonto 72. Tilskud vedrørende teknisk bistand (EHFAF) er der et merforbrug ift. bevillingen på 3,5 mio. kr. Det
skyldes som beskrevet ovenfor, at bevillingen til EHFAF-programmet er teknisk budgetteret på underkonto 11.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Fiskeristyrelsen
31
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546881_0032.png
Fiskeristyrelsen
Årsrapport 2021
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
www.fvm.dk