Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2546880_0001.png
Årsrapport 2021
Landbrugsstyrelsen
Marts 2022
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
4.
4.1.
4.2.
4.2.1.
4.2.2.
4.2.3.
4.2.4.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Note 3: Hensatte forpligtelser
Note 4: Eventualforpligtelser
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
6
8
9
14
15
15
16
18
19
20
20
21
23
23
23
24
25
25
25
26
26
27
27
28
28
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Landbrugsstyrelsen, CVR 20814616, er ansvarlig for:
§ 24.21.01. Landbrugsstyrelsen
§ 24.21.02. Forskellige tilskud
§ 24.21.04. Forskellige tilskud
§ 24.21.05. Anlægsprogram
§ 24.21.06. Renter
§ 24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne
§ 24.23.04. Miljøstøtte (artikel 68)
§ 24.23.06. Tilskud til fremme af økologi
§ 24.23.07. Målrettede efterafgrøder og målrettet regulering
§ 24.23.08. Minivådområder
§ 24.24.05. Yngre jordbruger-ordningen
§ 24.24.44. Refinansieringsordningen for landbruget
§ 24.24.51. Produktions- og promilleafgiftsfonde mv. inden for fødevaresektoren
§ 24.24.60. Afdrag og afskrivninger på lån (administreret af Udbetaling Danmark)
§ 24.33.02. Tilskud til udvikling og demonstration
§ 24.34.10. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Danmarks Tekniske Universitet
§ 24.34.20. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Aarhus Universitet
§ 24.34.30. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Københavns Universitet
§ 24.42.11. Licenser og eksportstøtte
§ 24.42.12. Direkte landbrugsstøtte
§ 24.42.13. Forskellige støtteordninger under den fælles markedsordning
§ 37.63.01. Renter af særlige mellemværender
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for
2021.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1. at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder
at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften
af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
København, den 17
/ 3
2022
København, den
/
2022
_________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
________________________
Lars Gregersen
Direktør
Landbrugsstyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. Beretning
2.1.
Præsentation af virksomheden
Landbrugsstyrelsens hovedopgave er at administrere ca. 9 mia. kr. om året i tilskud til landbrugserhvervene, herunder
forskning og udvikling, der fremmer vækst og grøn omstilling i sektoren. Styrelsen administrerer ca. 80 tilskudsordninger,
hvoraf grundbetaling til landbrugere er den største. Mere end 80 pct. af midlerne er finansieret af EU, mens den resterende
del finansieres af den danske stat. Styrelsen er, som den eneste i Danmark, godkendt til at udbetale tilskud fra EU's
landbrugsfonde til bl.a. landbrugere og virksomheder. Udbetalingerne skal leve op til EU’s regler herom.
Landbrugsstyrelsen bidrager herudover til udvikling og implementering af EU-regler, love og bekendtgørelser, som skal
sikre rammerne for en konkurrencedygtig sektor, ligesom det kontrolleres, at love og regler overholdes og har den ønskede
effekt.
Som led i sit arbejde har styrelsen omfattende kontakt med landbrugere og en bred kreds af virksomheder, organisationer,
forskere og myndigheder inden for fødevareområdet. Styrelsen har afdelinger og enheder rundt omkring i hele landet og
beskæftiger samlet ca. 1.200 medarbejdere.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.2.
Ledelsesberetning
En stor og væsentlig opgave, som har præget styrelsen i 2021, har været understøttelsen af de nationale forhandlinger
om landbrugsaftalen samt den kommende europæiske landbrugsreform (CAP), som lægger sporene for styrelsens opga-
ver i de kommende år. En anden væsentlig opgave har været opfølgningen på den alvorlige kritik, som Rigsrevisionen
rejste af styrelsens kontrol af ejerskabsforhold hos landbrugere. Styrelsen har i 2021 haft fokus på god forvaltning herunder
fødevareministerens 10-punktsplan.
Styrelsen har nået målet for udbetaling af grundbetalingen i 2021. Derudover har styrelsen vundet to priser for løsningen
med satellitbaseret kontrol og har forbedret årshjulet for ordningerne Økologisk arealtilskud og Pleje af græs.
Status på CAP-implementering og politiske forhandlinger
I juni vedtog EU den kommende landbrugsreform for perioden 2023-2027, og der blev sat tryk på de nationale forhandlin-
ger, som førte til en bred politisk aftale om landbruget mellem alle Folketingets partier undtagen Alternativet og De Frie
Grønne.
”Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug”
skal frem mod 2030 sikre en grøn omstilling af det danske landbrug.
Understøttelsen af de europæiske og nationale forhandlinger har været en omfattende opgave på tværs af hele styrelsen.
Kontrol af risiko for omgåelse
Fødevareministeren offentliggjorde i juni syv initiativer, der skal følge op på den alvorlige kritik, som fremgik af Rigsrevisi-
onens beretning i maj 2021 om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskud til landbrugere. Som opfølgning på Rigsrevisio-
nens beretning har Landbrugsstyrelsen i 2021 udviklet og implementeret en ny model for kontrol af risiko for omgåelse.
Modellen indebærer bl.a., at de bagvedliggende ejerforhold kontrolleres, og de ansøgere, hvor der konstateres særlige
ejerforhold, undersøges nærmere.
I forbindelse med udvikling af kontrolmodellen for omgåelse har Landbrugsstyrelsen siden sommeren 2021 søgt en række
afklaringer vedrørende fortolkning af EU-reglerne for omgåelse hos EU-Kommissionen. Der udestår fortsat enkelte afkla-
ringer.
Sagsbehandling og it-drift
Den store ansøgningsrunde i foråret 2021 forløb bedre i 2021 end i 2020. Systemernes samlede nedetid i ansøgningsrun-
den i 2021 var mindre end 21 timer, hvilket er en forbedring på mere end 75 pct. sammenlignet med 2020. Den positive
udvikling i forhold til afvikling af gamle sager er fortsat i 2021, ligesom den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på nye
sager fortsat er faldende. Det samme billede viser sig i forhold til afvikling af sager, hvor der er mistanke om svig. Her
nåede styrelsen at behandle alle sager, hvor mistanken er konstateret før 2021.
Sagsbehandlingen af Økologisk arealtilskud og Pleje af græs er i 2021 afsluttet tidligere på både udbetalinger og tilsagn
end i 2020. Området har dog igen været ramt af forskellige udfordringer herunder it-udfordringer, hvilket var medvirkende
til, at styrelsen ikke nåede at færdigbehandle alle tilsagnsansøgninger og udbetalingsanmodninger fra 2020 inden hhv. 1.
april og 1. juli, som var målet.
Multifunktionel jordfordeling (MUFJO)
Pilotordningen for MUFJO har haft to ansøgningsrunder i 2021. Projekterne fra ansøgningsrunderne i 2021 betyder, at der
i alt under ordningen nu er givet endelig samtykke til otte projekter siden ordningens start i 2020. Landbrugsstyrelsen er
desuden i gang med at gennemføre forundersøgelser af i alt tre projekter. Tilsammen for disse 11 projekter forventer
Landbrugsstyrelsen at skulle jordfordele i alt ca. 8.000 ha. Multifunktionel jordfordeling skal levere på flere indsatser, og
projekterne under ordningen understøtter bl.a. udtag af lavbundsarealer, forbedret natur og biodiversitet, kvælstof- og
drivhusgasreduktion, klimatilpasning og forbedret arrondering.
Satellitbaseret kontrol høster to priser
Styrelsen modtog to priser i 2021: Årets Innovationspris til OffDig21, som er Danmarks største konference for offentlig
digitalisering, og Årets Geodatapris uddelt af Geoforum til konferencen Kortdage i 2021.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0006.png
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
2020
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
1
Ordinære driftsomkostninger
2
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
3
Bevillingsandel
Negativ udsvingsrate
Overskudsgrad (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
-904,3
902,1
-2,2
-14,3
-7,3
147,2
41,9
-78,3
-139,4
-147,1
48,3
88,6
3,0
0,8
1.040,5
0,6
-941,5
929,6
-11,9
-30,4
-22,1
181,2
37,4
-100,4
-166,2
-60,9
59,5
88,2
4,1
2,4
1.150,3
0,5
74,0
86,1
4,1
0,0
1.354,0
0,5
-1.072,5
1.145,2
72,7
62,1
69,4
2021
FL2022
(Grundbudget)
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Note: Der kan forekomme afvigelser på 0,1 mio. kr. som følge af afrundinger.
Note 1: Ud over de ordinære driftsindtægter på 941,5 mio. kr. er der andre driftsindtægter samt finansielle indtægter på samlet 23,5 mio. kr., jf. tabel
6, hvilket bevirker, at årets samlede indtægter er 965,0 mio. kr.
Note 2: Ud over de ordinære driftsomkostninger på 929,6 mio. kr. er der andre driftsomkostninger samt finansielle omkostninger på samlet 13,2
mio. kr., jf. tabel 6, hvilket bevirker, at årets samlede forbrug er 942,8 mio. kr.
Note 3: Se tabel 10 for en oversigt over udnyttelsen af lånerammen.
Årets økonomiske resultat på § 24.21.01. Landbrugsstyrelsen er et mindreforbrug på 22,1 mio. kr. i forhold til bevillingen,
jf. tabel 1. Dette kan primært tilskrives mindreforbrug i forhold til styrelsens øvrige driftsomkostninger.
Mindreforbruget på øvrige driftsudgifter på 14,0 mio. kr. fordeler sig på en række forskellige poster. Mindreforbruget er
hovedsageligt et resultat af, at der har været færre udgifter til leverandører på it-området og til bygningsdrift, og at der
har været mindre aktivitet på jordfordelingsområdet end ventet. Dertil kommer mindreforbrug på rejser og kompetence-
udvikling som følge af Covid-19.
Merindtægterne på 5,7 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til, at der har været flere EU-indtægter end budgetteret med.
Mindreforbruget på løn på 2,5 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der er afholdt færre lønudgifter på it-området som følge
af rekrutteringsudfordringer.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0007.png
Tabel 2
Virksomhedens hovedkonti
Overført over-
skud/Videre-
ført bevilling
Regnskab
ultimo
808,4
80,8
942,8
-134,5
1.413,6
7.934,3
-6.520,8
40,1
124,9
-84,8
478,1
478,1
379,2
379,2
80,8
(mio. kr.)
Drift
§ 24.21.01. Landbrugsstyrel-
sen
Administrerede ordninger
I alt
Anlæg
§ 24.21.05. Anlægsprogram
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
I alt
Udgifter
Indtægter
I alt
Udgifter
Indtægter
I alt
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
830,5
959,3
-128,8
1.422,2
8.985,5
-7.563,3
120,2
511,5
-391,3
Tabel 2 viser Landbrugsstyrelsens regnskab i 2021 fordelt på drift, administrative ordninger og anlæg. Oplysninger om
de enkelte hovedkonti findes i afsnit 3.7 Bevillingsregnskabet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0008.png
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Andel af
årets
overskud
168,5
-66,1
-134,6
10,1
-22,1
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse
og administration
1. Regulering og
politikudvikling
2. Tilskud
4. Kontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
264,5
179,5
280,4
106,1
830,5
Øvrige indtægter
-5,9
-42,0
-53,8
-32,8
-134,5
Omkostninger
438,9
155,4
199,7
148,9
942,8
Kilde: Statens Koncern System (SKS), Navision Stat.
Note: Der kan forekomme afvigelser på 0,1 mio. kr. som følge af afrundinger.
Tabel 3 viser den overordnede økonomi for Landbrugsstyrelsens fire hovedopgaver, jf. finanslovens oversigt over specifi-
kation af udgifter. Det fremgår af tabellen, hvorledes andelen af årets resultat er fordelt mellem styrelsens hovedopgaver.
De væsentlige under- og overskud på tværs af styrelsens hovedopgaver skyldes primært, at den indbudgetterede forde-
ling af bevilling på formål er baseret på en historisk fordeling. Denne fordeling afviger væsentligt fra den faktiske fordeling
af styrelsens hovedopgaver, hvilket for 2021 blandt andet indebærer, at der teknisk set er et underskud på formål 0 på
168,5 mio. kr. Styrelsen tager nu initiativ til at ændre denne praksis fremadrettet i forbindelse med udarbejdelsen af kom-
mende finanslovsbidrag.
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0009.png
2.4.
Målrapportering
Landbrugsstyrelsens samlede resultatopfyldelse i 2021 er opgjort på baggrund af Landbrugsstyrelsens mål- og resultat-
plan for 2021 og fremgår af tabel 4. Samlet er resultatopfyldelsen opgjort til 47 pct. ud af 85 mulige pct., idet mål 5, der
vægter 15 pct., ikke kunne fastlægges og opgøres, som følge af ændrede forudsætninger. I de efterfølgende afsnit gen-
nemgås de mål, der ikke er opfyldt.
Tabel 4
Årets resultatopfyldelse
Mål
Del-
mål
1.1
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse
Mål 1 er ikke
opfyldt.
(4 pct.)
Mål 2 er op-
fyldt.
(20 pct.)
Mål 1
Tilfredse kunder
Vægtning: 5 pct.
Mål 2
Europæisk top-
klasse i udbeta-
ling af den direkte
støtte
Vægtning: 20 pct.
Mål 3
Kortere sagsbe-
handling for kun-
den på projektil-
skud samt skov-
og naturtilskud
Vægtning: 15 pct.
I 2021 er målet 63 pct. tilfredse
kunder.
Delmålet er delvist opfyldt. Styrel-
sen nåede i 2021 en samlet til-
fredshed på 51 pct.
Delmålet er opfyldt. Landbrugs-
styrelsen har den 15. december
2021 udbetalt Grundbetaling og
Grøn støtte til 92,3 pct. af ansø-
gerne.
Delmålet er opfyldt. Styrelsen har
udbetalt 97 pct. af grundbetalings-
sagerne.
Delmålet er ikke opfyldt. 65 pct. af
sagerne blev afgjort inden for 60
dages fristen, mens mere end 97
pct. blev afgjort inden for 180 da-
ges fristen.
2.1
Mindst 90 pct. af Grundbetaling og
Grøn støtte udbetales senest den
15. december 2021.
2.2
Mindst 97 pct. af Grundbetaling og
Grøn støtte udbetales senest den
31. januar 2021.
Tilsagnssager
Blandt alle afgjorte sager på pro-
jekttilskudsområdet samt følgende
ordninger på skov- og naturområ-
det; Natura2000, Minivådområder
og Kvælstofvådområder- og lav-
bundsprojekter skal 75 pct. være
afgjort inden for 60 dage fra an-
søgningsrundens afslutning. 95
pct. skal være afgjort inden for 180
dage.
Tilsagnssager
Blandt alle afgjorte sager på Privat
Skovrejsning skal 75 pct. være af-
gjort inden for 90 dage fra ansøg-
ningsrundens afslutning.
95 pct. skal være afgjort inden for
180 dage.
Udbetalingssager
Blandt alle afgjorte sager på pro-
jekttilskudsområdet samt følgende
ordninger på skov- og naturområ-
det; Natura2000 og Minivådområ-
der skal 70 pct. være afgjort inden
3.1
Mål 3 er del-
vist opfyldt.
(3,75 pct.)
3.2
Delmålet er opfyldt. 80 pct. af de
afgjorte sager er afgjort inden for
90 dage fra ansøgningsrundens
afslutning. 100 pct. af afgjorte sa-
ger er afgjort inden for 180 dage.
3.3
Delmålet er ikke opfyldt. 52 pct. af
sagerne blev afgjort inden for 90
dage, mens 79 pct. af sagerne
blev afgjort inden for 180 dage.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
9
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0010.png
3.4
Mål
Del-
mål
4.1
for 90 dage fra datoen for udbeta-
lingsanmodningens modtagelse.
95 pct. skal være afgjort inden for
180 dage fra modtagelsesdatoen.
Udbetalingssager
Blandt afgjorte sager på Privat
Skovrejsning, Kvælstofvådområ-
der- og lavbundsprojekter, Land-
skabs- og biotopforberende be-
plantninger samt Bilag IV (skov- og
naturstøtteordninger) skal 75 pct.
være afgjort inden for 120 dage fra
datoen for udbetalingsanmodnin-
gens modtagelse. 95 pct. skal
være afgjort inden for 180 dage fra
modtagelsesdatoen.
Succeskriterium
Delmålet er ikke opfyldt. 70 pct. af
sagerne blev afgjort inden for 120
dage, mens der i 78 pct. af sa-
gerne blev afgjort inden for 180
dage.
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse
Mål 4 er del-
vist opfyldt.
(5 pct.)
Mål 4
Kortere sagsbe-
handling på til-
skudsordningerne
Økologisk arealtil-
skud og Pleje af
græs
Vægtning: 15 pct.
Udbetalingsansøgninger fra 2020
på Økologisk arealtilskud og Pleje
af græs skal være udbetalt inden
den 1. juli 2021.
Tilsagnsansøgninger fra 2020 på
Økologisk arealtilskud og Pleje af
græs skal være færdigbehandlede
senest den 1. april 2021.
Delmålet er ikke opfyldt. Den 30.
juni 2021 var 98,9 pct. af sagerne
udbetalt på Økologisk arealtilskud
mens alle sager var udbetalt på
Pleje af græs inden 30. juni.
Delmålet er ikke opfyldt. Tilsagns-
ansøgningerne på Økologisk are-
altilskud og Pleje af græs var ikke
færdigbehandlede inden tidsfri-
sten den 1. april. Sagerne blev af-
sluttet henover sommeren.
Delmålet er opfyldt. Landbrugs-
styrelsen nåede at udbetale 65,2
pct. til ansøgere på Økologisk
arealtilskud og Pleje af græs in-
den den 31. december.
Målet blev ikke fastsat som følge
af, at der først blev indgået en af-
tale om den nationale implemen-
tering af CAP i oktober 2021, hvil-
ket var senere end forudsat ved
fastlæggelsen af målet.
4.2
4.3
Min. 60 pct. af ansøgningerne om
udbetaling fra 2021 på Økologisk
arealtilskud og Pleje af græs skal
være udbetalt den 31. december
2021.
Landbrugsstyrelsen udarbejder et
mål om implementering af CAP-
programmet som offentliggøres i
en allonge til Mål- og resultatpla-
nen primo 2021. Programmet sæt-
ter fokus på danske mærkesager i
den nye CAP herunder forenkling
og høj effekt bl.a. for klimavirke-
midler.
Mål 5
Politikudvikling –
CAP2020
Vægtning: 15 pct.
5.1
Mål 5 er ikke
opfyldt. (0
pct.)
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0011.png
Mål
Del-
mål
6.1
Succeskriterium
Opnåede resultater
Grad af
målopfyl-
delse
Mål 6 er del-
vist opfyldt.
(6,6 pct.)
Mål 6
Begrænsede un-
derkendelser og
hurtig opfølgning
på henstillinger
Vægtning: 10 pct.
6.2
6.3
Mål 7
Digitale indsatser
Vægtning: 10 pct.
7.1
Den sandsynlige fejlværdi for ingen
af de to landbrugsfonde må over-
skride 2 pct. af det udbetalte beløb
i 2021 ifølge KPMG revisionens
årsberetning.
Maksimalt 30 pct. af de åbne hen-
stillinger må være over et år
gamle.
Maksimalt 10 pct. af de åbne hen-
stillinger må være over to år
gamle.
Automatiseringsgraden på tilsagn
på miljøteknologiordningerne op-
gøres til min. 75 pct. for ordnin-
gerne i 2021.
Delmålet er opfyldt. KPMG revisi-
onens årsberetning viser, at ingen
af de to landbrugsfondes udbe-
talte beløb overskred den sand-
synlige fejlværdi på de 2 pct.
Delmålet er ikke opfyldt. Styrel-
sens åbne henstillinger over et år
gamle ligger på 43,5 pct.
Delmålet er opfyldt. Styrelsens
åbne henstillinger over to år
gamle ligger på 8,6 pct.
Delmålet er ikke opfyldt. Der blev
ikke åbnet nogle miljøteknologi-
ordninger i 2021, da det blev be-
sluttet at lægge dem sammen
med miljøteknologiordninger for
2022.
Delmålet er opfyldt. Tilsagn på
Økologisk arealtilskud har nået en
automatiseringsprocent på 75,6
pct. og på tilsagn til Pleje af græs
er automatiseringsprocenten på
81 pct. På udbetalinger er auto-
matiseringsprocenten 87,2 pct. på
Økologisk arealtilskud og 89,6
pct. på Pleje af græs for sager,
som er kørt igennem på nuvæ-
rende tidspunkt. Automatiserings-
procenten forventes at falde en
smule, når alle sager er kørt igen-
nem.
Delmålet er opfyldt. Time-to-mar-
ket på de ordninger, som styrel-
sen måler på i 2021, er mindre
end syv måneder.
Delmålet er delvist opfyldt. It-til-
gængeligheden faldt i fjerde kvar-
tal og gennemsnittet for året lan-
der på 96,9 pct.
Delmålet er ikke opfyldt. En del-
mængde af efterbetalinger fra
2015 er udbetalt i 2021 og de sid-
ste sager for 2015 er afsluttet i fe-
bruar 2022 med undtagelse af sa-
ger, hvor der udestår afklaringer
Der udestår fortsat efterbetaling
for 2016-2019.
Mål 7 er del-
vist opfyldt.
(7,5 pct.)
7.2
Automatiseringsgraderne på areal-
ordningerne Økologisk arealtilskud
og Pleje af græsarealer skal opgø-
res til min. 60 pct. for tilsagn på
begge ordninger, 60 pct. for udbe-
talinger på Økologisk arealtilskud
og 80 pct. for udbetalinger på Pleje
af græs.
7.3
Time-to-market på ordningsopsæt-
ning reduceres fra ni til syv måne-
der i 2021 på enkle ordninger.
Tilgængelighed af styrelsens it-sy-
stemer udgør minimum 97 pct. i
2021.
Efterbetaling til landbrugere, der
fra 2015 til 2018 modtog for lav
støtte på baggrund af deres beta-
lingsrettigheder, er gennemført in-
den udgangen af august 2021.
7.4
Mål 8
Efterbetalinger på
betalingsrettighe-
der
Vægtning: 10 pct.
8.1
Mål 8 er ikke
opfyldt.
(0 pct.)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
11
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0012.png
Uddybende målrapportering
I det følgende gennemgås de delmål, der ikke blev opfyldt.
Mål 1. Tilfredse kunder
Delmål 1.1.
Delmålet om, at kundetilfredsheden skal være på minimum 63 pct. i 2021 blev ikke fuldt opfyldt, som følge af især dårligere
performance på styrelsens it-løsninger end forudsat. På baggrund af kundetilfredshedsundersøgelsen er Landbrugsstyrel-
sen ved at planlægge en række initiativer, der skal medvirke til fremadrettet at øge kundetilfredsheden.
Mål 3. Kortere sagsbehandling for kunder på projektilskud samt skov- og naturtilskud
Delmål 3.1., 3.3. og 3.4.
Delmålene om kortere sagsbehandling for projektilskud samt skov- og naturtilskud blev ikke fuldt opfyldt, hvilket bl.a. skyl-
des udlån af medarbejdere til Fødevarestyrelsen i 1. halvår 2021. Hertil kommer, at implementeringen af en ny kontrolmo-
del for omgåelse berosatte sagsbehandlingen for en periode. Landbrugsstyrelsen har i mål- og resultatplanen for 2022
opsat mål om kortere sagsbehandlingstid på projektstøtteområdet, og udviklingen i sagsbehandlingstiden følges således
løbende af Landbrugsstyrelsens ledelse.
Mål 4. Sagsbehandling af Økologisk arealtilskud og Pleje af græs
Delmål 4.1. og 4.2.
Delmålene om kortere sagsbehandling på Økologisk arealtilskud og Pleje af græs blev ikke fuldt opfyldt som følge af
forsinkelser i it-opsætningen af ordningerne. Landbrugsstyrelsen har efter målets frist behandlet og afsluttet alle sagerne i
løbet af 2021.
Mål 5. Politikudvikling, CAP2020
Delmål 5.1
Delmålet om fastlæggelse af et mål om implementering af CAP-programmet kunne ikke realiseres, idet der først blev
indgået en politisk aftale om den nationale implementering af CAP i oktober 2021, hvilket var senere end forudsat ved
fastlæggelsen af mål- og resultatplanen for 2021.
Mål 6. Begrænsede underkendelser og hurtig opfølgning på henstillinger
Delmål 6.2
Delmålet om, at maksimalt 30 pct. af de åbne henstillinger må være over et år gamle, blev ikke fuldt opfyldt, hvilket skyldes,
at Landbrugsstyrelsen har haft et fald i antallet af henstillinger, som var under et år gamle. Den manglende målopfyldelse
skyldes dermed primært opgørelsesmetoden og afspejler ikke det betragtelige fald i antallet af åbne henstillinger. Land-
brugsstyrelsens ledelse vil fortsat følge udviklingen tæt i 2022 bl.a. gennem systematisk opfølgning på antallet af henstil-
linger.
Mål 7. Digitale indsatser
Delmål 7.1
Delmålet om, at automatiseringsgraden på tilsagn på miljøteknologiordningerne skal opgøres til min. 75 pct. for ordnin-
gerne i 2021, blev ikke opfyldt. Dette skyldes, at der ikke åbnede en miljøteknologiordning i 2021 på baggrund af forsin-
kelser i regelarbejdet og it-opsætningen. Landbrugsstyrelsens ledelse forventer, at ordningen åbner i løbet af 2. halvår
2022.
Delmål 7.4
Delmålet om tilgængelighed af styrelsens it-systemer blev ikke opfyldt som følge af driftsproblemer på styrelsens primære
it-systemer særligt i fjerde kvartal 2021. Samlet blev der for året opgjort en it-tilgængelighed på 96,9 pct. mod en målsæt-
ning på 97 pct. Landbrugsstyrelsens ledelse har fortsat fokus på it-tilgængelighed, herunder it-sikkerhed, med henblik på
at kunne levere stabil drift og sikre tilgængelighed.
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0013.png
Mål 8. Efterbetalinger
Delmål 8.1
Delmålet om efterbetaling til landbrugere, der fra 2015 til 2018 modtog for lav støtte, blev ikke opfyldt. Landbrugsstyrelsen
gennemførte i 2021 efterbetaling for en stor del af støtteåret 2015. Det var oprindeligt forventningen, at efterbetalingerne
for årene 2015-2018 ville finde sted i maj-august 2021, men gennemførslen af efterbetaling for et enkelt støtte-år viste sig
at tage 2,5 måned frem for én måned som forudsat. Hertil kommer, at sagsbehandlingen blev stoppet på baggrund af
Rigsrevisionens beretning om Landbrugsstyrelsens forvaltning af tilskud til landbrugere, hvormed ca. 7.000 sager blev
tilbageholdt med henblik på omgåelseskontrol. Landbrugsstyrelsen har igangsat et arbejde, der skal munde ud i en plan
for efterbetaling for de efterfølgende år (2016-2019). Landbrugsstyrelsens gennemførsel af efterbetalinger følges som led
i departementets skærpede tilsyn med Landbrugsstyrelsen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
13
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0014.png
2.5.
Forventninger til det kommende år
Implementering af landbrugsaftalen
I 2022 vil styrelsen have fokus på at få skabt de rigtige rammer for den europæiske landbrugsreform, der træder i kraft
fra 2023. Der vil således i 2022 være en løbende dialog med EU-Kommissionen omkring godkendelse af den danske
CAP-plan. Desuden fortsætter arbejdet med den kommende CAP-lov, der skal fremsættes i oktober 2022 med henblik
på ikrafttræden den 1. januar 2023, ligesom der vil skulle udarbejdes bekendtgørelser, vejledninger mv. Derudover vil
der bl.a. i 2022 være fokus på at få påbegyndt arbejdet med en plantefond. Oprettelse af en plantefond blev besluttet ifm.
landbrugsaftalen.
Efterbetalinger
Efterbetalinger af midler til de landbrugere, som har modtaget for lidt i støtte i 2015-19 som følge af fejlberegninger af
betalingsrettigheders værdi, var oprindeligt planlagt til at foregå fra maj til august 2021. Efterbetalingerne har vist sig at
være væsentligt mere omfattende end først antaget. De sidste efterbetalingssager for støtteåret 2015 er derfor først sket i
januar-februar 2022 med undtagelse af sager, hvor der udestår afklaringer. Landbrugsstyrelsen har igangsat et arbejde
der skal munde ud i en plan for udbetaling af efterbetalingerne af de efterfølgende år (2016-2019).
Kundeportal tages i brug
Et af de væsentligste initiativer i styrelsens arbejde med at styrke tilgængeligheden af it-systemer er en udskiftning og
opgradering af centrale databaseservere. De nye servere er sat i drift medio januar 2022, hvorefter der forventes højere
stabilitet og bedre svartider. I tillæg hertil har styrelsen lanceret en ny kundeportal, Tast selv, ultimo september 2021.
Portalen forventes at bidrage positivt til driftsstabiliteten ifm. ansøgningsrunder i 2022.
Ny strategi og status for
Nemt, enkelt og til tiden
Landbrugsstyrelsen nuværende strategi
Nemt, enkelt og til tiden
udløber i 2022. Det er derfor tid til at gøre status for
perioden og de opstillede mål. Samtidig skal styrelsen udarbejde en ny strategi, som har fokus på sund drift og understøtter
en god forvaltningskultur i overensstemmelse med ministerens 10-punkts plan om styrkelse af forvaltningen på tværs af
Fødevareministeriet.
Økonomi
Bevilling og øvrige indtægter udgør samlet 1.072,5 mio. kr. i 2022, heraf 923,9 mio. kr. i finanslovbevilling. Styrelsen bud-
getterer med et merforbrug for året på 69,4 mio. kr. Landbrugsstyrelsens økonomiske forventninger til det kommende år
fremgår af nedenstående tabel 5.
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
2021
-965,0
942,8
-22,1
GB2022
-1.072,5
1.141,9
69,4
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Anvendt regnskabspraksis
Det finansielle regnskab er aflagt i overensstemmelse med
Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19.
februar 2018 og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets
økonomisk administrative vejledning
(ØAV).
Det finansielle regnskab for 2021 er endvidere udarbejdet i overensstemmelse med den opstilling og de regnskabsprincip-
per mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december 2021.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret under bevillingstypen drifts-
bevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillings-
lovsystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb angives som
udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne (med undtagelse af
tabel 8) anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ikke foretaget ændringer i regnskabspraksis i 2021, og Landbrugsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gæl-
dende regelsæt på det omkostningsbaserede område.
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der anvendt skøn,
jf. nedenstående.
Som udgangspunkt har Landbrugssty-
relsen en væsentlighedsgrænse på 100.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i forbindelse med årsafslutningen.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året fordelt på forskellige personalekate-
gorier. Opgørelsen følger samme metode som i tidligere år.
Feriepenge:
Opgørelsesmetoden er den såkaldte gennemsnitlige metode beskrevet i Økonomistyrelsens vejledning
Den Regnskabsmæssige håndtering af feriepengeforpligtelsen.
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som medarbejdere har til gode pr.
31. december 2021. Der er anvendt samme gennemsnitspris som ved opgørelse af feriepengeforpligtelsen. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
Den anvendte regnskabspraksis for de administrerede ordninger er baseret på udgiftsbaserede regnskabsprincipper. Der
bliver i enkelte tilfælde anvendt skøn i beregningen af hensættelser og tilgodehavende.
Der foretages periodiske op- og nedskrivninger af tilgodehavender overført til gældsinddrivelse i Gældsstyrelsen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
15
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0016.png
3.2.
Resultatopgørelse
Landbrugsstyrelsens resultatopgørelse 2021 fremgår af tabel 6 og omfatter hovedkonto § 24.21.01. Landbrugsstyrelsen.
Årets økonomiske resultat er et overskud på 22,1 mio. kr. i forhold til bevillingen. For forklaring af overskuddet henvises
til afsnit 2.2. Ledelsesberetning.
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2020
-801,6
-7,6
-15,7
-51,6
-27,8
-904,3
2021
-830,5
-10,4
-12,2
-60,5
-27,9
-941,5
GB2022
-923,9
-15,5
-13,4
-88,5
-31,2
-1.072,5
42,6
42,6
508,1
77,1
-15,8
-1,0
568,4
42,7
66,5
182,0
902,1
-2,2
-17,3
5,1
-14,3
-0,1
7,1
-7,3
40,3
40,3
557,0
86,3
-24,2
1,9
621,0
38,1
63,4
166,9
929,6
-11,9
-23,4
4,9
-30,44
-0,1
8,4
-22,1
43,1
43,1
727,6
727,6
59,1
60,8
254,6
1.145,2
72,7
-14,7
4,1
62,1
7,3
69,4
-7,3
-22,1
69,4
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Statens Budgetsystem (SB).
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0017.png
Tabel 7
Resultatdisponering
Årets resultat til disponering (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
22,1
-
-
22,1
Tabel 7 viser Landbrugsstyrelsens resultatdisponering for 2021. Disponering af årets resultat på 22,1 mio. kr. er udeluk-
kende disponeret til overført overskud, heraf et overskud på 17,6 mio. kr. under den almindelige virksomhed samt et
overskud på 3,5 mio. kr. under gebyrområdet og et overskud på 1,0 mio. kr. under indtægtsdækket virksomhed.
Tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Landbrugsstyrelsen har i 2021 udbetalt forpligtelser for i alt 1,2 mio. kr. til tjenestemænd samt åremål. Udbetalingerne er
modsvaret af tilbageførte hensættelser for i alt 1,1 mio. kr.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
17
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0018.png
3.3.
Balancen
Tabel 8 viser Landbrugsstyrelsens balance pr. 31. december 2021 fordelt på hhv. aktiver og passiver.
Tabel 8
Balancen
Note
Aktiver
(mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
Materielle anlægsaktiver
2020
2021
Note
Passiver
(mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
2020
19,5
-
-
-
-
58,7
78,3
38,8
2021
19,5
-
-
-
-
80,8
100,4
36,4
1
70,8
0,8
68,7
140,3
5,8
-
0,9
-
0,2
-
6,9
19,5
-
19,5
166,8
-
36,2
5,7
41,9
207,1
-12,3
-
194,9
236,8
75,3
28,3
70,9
174,5
4,6
-
1,7
-
0,3
-
6,7
19,5
-
19,5
200,8
-
34,1
3,3
37,4
202,7
-76,9
-
125,8
163,2
403,6
363,9
3
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-15,9
97,2
0,0
1,0
147,1
286,5
-24,3
33,2
0,0
-0,1
60,9
227,1
64,9
52,0
139,4
-
-
-
139,4
166,2
-
-
-
166,2
2
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavende
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Passiver i alt
403,6
363,9
Notehenvisninger, jf. afsnit 4.1: Hensatte forpligtelser note 3 og eventualforpligtelser note 4
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Note: Der kan forekomme afvigelser på 0,1 mio. kr. som følge af afrundinger.
Note: Landbrugsstyrelsen anvender kontoen 97.40 Mellemregning inden for virksomheden ifm. afregning mellem drifts- og tilskudsregnskabet. På
denne konto sker flytning af likviditet først efter regnskabets afslutning, og derfor fremstår posten anden kortfristet gæld som et tilgodeha-
vende i tabellen.
18
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0019.png
Som det fremgår af balancen er der et større træk på styrelsens FF7 konto ved årsskiftet sammenlignet med 2020. Dette
kan primært henføres til afregningen af indefrosne feriepenge. Der vil,
jf. retningslinjerne for selvstændig likviditet,
ske
overførsel mellem FF5 og FF7 kontiene i 1. kvartal 2022.
Det bemærkes herudover, at der er sket en øgning i styrelsens erhvervede koncessioner, der kan henføres til køb af ret-
tigheder vedrørende et af styrelsens it-systemer.
3.4.
Egenkapitalforklaring
Som det kan ses i tabel 9, steg egenkapitalen fra 2020 til 2021 med 22,1 mio. kr. svarende til årets resultatet, som fuldt
ud er disponeret til overført overskud. Det overførte overskud steg derfor fra 58,7 mio. kr. til 80,8 mio. kr. og egenkapita-
len som følge heraf fra 78,3 mio. kr. til 100,4 mio. kr.
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo 2021
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2021
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
2020
19,5
-
19,5
-
-
-
-
-
-
51,4
-
-
7,3
-
-
58,7
78,3
2021
19,5
-
19,5
-
-
-
-
-
-
58,7
-
-
22,1
-
-
80,8
100,4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
19
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0020.png
3.5.
Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen. Landbrugsstyrelsens udnyttelse af lånerammen ultimo 2021 ud-
gør 181,2 mio. kr. i forhold til lånerammen på finansloven for 2021 på 304,5 mio. kr. Det svarer til en udnyttelsesgrad på
59,5 pct.
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
2021
181,2
304,5
59,5
3.6.
Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på Landbrugsstyrelsens hovedkonto § 24.21.01.
Landbrugsstyrelsen af typen driftsbevilling.
Tabel 11
Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto, § 24.21.01. Landbrugsstyrelsen
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB / aktstykker
Lønforbrug underlønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. forrige år
Akk. opsparing ult. indeværende år
Kilde: Statens Budgetsystem (SB), Statens Koncernsystem
2021
584,9
627,0
621,1
5,9
62,9
68,8
20
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0021.png
3.7.
Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet pr. 31. december 2021 fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på hovedkontoni-
veau som opgjort ved bevillingsafregningen for Landbrugsstyrelsen. De samlede udgifter var i 2021 på 942,8 mio. kr.,
hvoraf personaleomkostningerne udgjorde 621,0 mio. kr., mens de øvrige driftsudgifter beløb sig til 321,8 mio. kr. De
samlede udgifter, med fradrag af de faktiske indtægter på 134,5 mio. kr., svarer til et nettoforbrug på 808,4 mio. kr.
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Videre-
førelse
ultimo
-80,8
1,9
327,9
-
5,6
Hovedkonto
(mio. kr.)
§ 24.21.01.
§ 24.21.02.
§ 24.23.03.
§ 24.23.06.
Navn
Landbrugsstyrelsen
Forskellige tilskud
Støtte til udvikling af
landdistrikterne
Tilskud til fremme af
økologi
Målrettede efteraf-
grøder og målrettet
regulering
Minivådområder
Produktions- og pro-
milleafgiftsfonde mv.
inden for fødevare-
sektoren
Tilskud til udvikling
og demonstration
Forskningsbaseret
myndighedsbetjening
ved DTU
Forskningsbaseret
myndighedsbetjening
ved Aarhus Universi-
tet
Forskningsbaseret
myndighedsbetjening
ved Københavns
Universitet
Licenser og eksport-
støtte
Direkte landbrugs-
støtte
Bevillingstype
Driftsbevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Lovbunden
Lovbunden
Type
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
959,3
-128,8
115,2
-106,5
1.186,1
-1.061,5
35,0
-25,0
-
-
25,6
-
321,0
-55,0
336,7
-0,1
139,6
-
360,2
-
99,0
-
-
-0,3
6.310,0
-6.305,0
-1,0
1,0
Regn-
skab
942,8
-134,5
116,9
-107,0
670,3
-514,4
35,0
-25,0
2,1
-
-0,2
-
311,0
-45,0
330,9
-
142,5
-2,9
365,7
-5,5
102,6
-3,6
-
-1,0
5.807,3
-5.799,1
0,7
0,2
Afvi-
gelse
16,5
5,7
-1,7
0,5
515,8
-547,1
-
-
-2,1
-
25,8
-
10,0
-10,0
5,8
-0,1
-2,9
2,9
-5,5
5,5
-3,6
3,6
-
0,7
502,7
-505,9
-1,7
0,8
§ 24.23.07.
§ 24.23.08.
33,0
-
§ 24.24.51.
§ 24.33.02.
§ 24.34.10.
10,7
-
-
§ 24.34.20.
-
§ 24.34.30.
§ 24.42.11.
§ 24.42.12.
§ 24.42.13.
Forskellige støtteord-
ninger under den fæl- Lovbunden
les markedsordning
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
21
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0022.png
Hovedkonti, der administreres af Udbetaling Danmark
Videre-
førelse
ultimo
Hovedkonto
(mio. kr.)
§ 24.21.04.
§ 24.24.05.
§ 24.24.44.
Navn
Forskellige tilskud
Yngre jordbrugerord-
ning
Bevillingstype
Anden
bevilling
Lovbunden
Type
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
0,7
-0,7
26,1
6,1
31,0
-0,8
Regn-
skab
0,1
-0,1
17,9
-8,4
31,4
0,0
Afvi-
gelse
0,6
-0,6
8,2
2,3
-0,4
-0,8
Refinansieringsord-
Anden
ningen for landbruget bevilling
Afdrag og afskrivnin-
ger på lån
Anden
bevilling
§ 24.24.60.
Anlæg
24.21.05.
-3,0
-6,9
3,9
Anlægsprogram
Anlægs-
bevilling
Udgifter
Indtægter
511,5
-391,3
124,9
-84,8
386,6
-306,5
478,1
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
De væsentligste afvigelser mellem bevilling og regnskab pr. hovedkonto i tabel 12 er beskrevet i nedenstående.
§ 24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne
Med udgifter for 670,3 mio. kr. er der under § 24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne realiseret mindreudgifter for
515,8 mio. kr. i 2021 i forhold til årets bevilling. Afvigelsen skyldes overvejende forskydninger af sagsbehandlingen på
bl.a. Miljøteknologiordningen fra 2021 til 2022.
§ 24.23.08. Minivådområder
Samlet set er der i 2021 realiseret et mindreforbrug på 25,8 mio. kr. i forhold til årets bevilling. Årets mindreforbrug skyl-
des en lavere ansøgning end bevilling til rådighed ved årets ansøgningsrunde med frist i september samt annulleringer
af tilsagn givet i forudgående år, hvilket ligeledes har bidraget til et mindreforbrug for året.
§ 24.42.12. Direkte landbrugsstøtte
På den Direkte støtte er der i 2021 realiseret mindreudgifter for 502,7 mio. kr. Mindreforbruget i 2021 skyldes forskydning
mellem kalenderår i forhold til udbetalingsperioden for to ansøgningsår (2020 og 2021). Da ordningerne er 100 pct. EU-
finansierede er afvigelsen i indtægter direkte sammenfaldende med udgifterne.
§ 24.21.05. Anlægsprogram
Samlet set er der i 2021 realiseret mindreudgifter for 386,6 mio. kr. Mindreforbruget i 2021 skyldes lavere fremdrift end
forudsat for de igangværende projekter under anlægsrammen.
22
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0023.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Dette afsnit indeholder noter til tabel 8, balancen.
4.2.
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede
koncessioner,
patenter, licenser
mv.
9,2
-
30,0
-2,4
36,8
-8,5
-
-8,5
28,3
-0,1
-
-0,1
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bog-
føringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
464,7
-
37,4
-1,8
500,3
-424,9
-
-424,9
75,3
-31,0
-
-31,0
I alt
473,9
-
67,4
-4,2
537,0
-433,4
-
-433,4
103,6
-31,1
-
-31,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Udviklingsprojekter
under udførelse
68,7
39,6
-
-37,4
70,9
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
23
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0024.png
4.2.1.
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af tabel 14 fremgår Landbrugsstyrelsens materielle anlægsaktiver.
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og it-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning
ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2021
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og ned-
skrivninger pr. 31.12.2021
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2021
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
18,0
-
-
-
18,0
-13,4
-
-13,4
4,6
-1,2
-
-1,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2,1
-
2,2
-
4,3
-2,6
-
-2,6
1,7
-1,4
-
-1,4
4,0
-
0,2
-0,4
3,9
-3,5
-
-3,5
0,3
0,3
-
0,3
24,1
-
2,5
-0,4
26,2
-19,5
-
-19,5
6,7
-2,4
-
-2,4
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2021
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
24
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0025.png
4.2.2.
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående tabel fremgår hensatte forpligtelser pr. 31. december 2021.
Note 3. Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Resultatløn mv.
Reetablering af lejemål
Øvrige
Kostpris pr. 31.12.2021
Kilde: Navision Stat
2021
14,5
21,6
0,3
36,4
4.2.3.
Note 4: Eventualforpligtelser
Af nedenstående tabel fremgår Landbrugsstyrelsens eventualforpligtelser pr. 31. december 2021.
Note 4. Eventualforpligtelser
For Landbrugsstyrelsens leasingbiler er der ved udgangen af 2021 en eventualforpligtelse på 0,1 mio. kr.
vedr. restløbetiden for indgåede leasingaftaler.
Landbrugsstyrelsen er involveret i et antal retssager, hvor der dog ved årets afslutning er usikkerhed om-
kring disses udfald. Retssagerne vurderes kun i begrænset omfang at kunne påvirke driftsregnskabet.
4.2.4.
Indtægtsdækket virksomhed
Som det fremgår af nedenstående tabel 15 udviser Landbrugsstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed (IDV) i 2021 et
overskud på 1,0 mio. kr. Overskuddet kan primært henføres til opgaverne vedrørende forundersøgelse, planlægning og
behandling af jordfordelingssager og rekvirerede opgaver.
Tabel 15
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Institutionens direkte omkostninger i alt (mio. kr.)
Institutionens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger*
Sum
Indtægter i alt
1,8
1,3
-
3,1
4,2
Note: Øvrige indregnede omkostninger indgår i prisfastsættelsen med 15 pct. jf. vejledning om prisfastsættelse, punkt 2.4, men er ikke inkluderet i regnska-
bet
.
Overskuddet skal ses i lyset af reglerne for prisfastsættelse, hvor indtægterne kan overstige omkostningerne når instituti-
oner afsætter varer eller ydelser på et marked præget af konkurrence. For de øvrige opgaver er udgangspunktet, at der
søges balance mellem indtægter og udgifter.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
25
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0026.png
Den indtægtsdækkede virksomhed omfatter følgende ydelser:
Forundersøgelse, planlægning og behandling af jordfordelingssager
Økologisk, brugerbetalt kontrol (brancheaftale)
Rekvirerede opgaver
Aftalebaseret ordning for skovfrø
Avlskontrol, frø
Tabel 16 viser det akkumulerede overskud pr. 31. december 2021.
Tabel 16
Akkumuleret resultat ultimo året for indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Indtægtsdækket virksomhed, i alt
Kilde: Navision Stat
Anm.: Beløb er akkummuleret jf. vejledning.
Ultimo 2018
5,0
Ultimo 2019
5,1
Ultimo 2020
5,7
Ultimo 2021
6,8
4.3.
Fællesstatslige løsninger mv.
Landbrugsstyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger.
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Resultatet for 2021 angiver en overdækning på 3,4 mio. kr. Overdækningen skal, jf. princippet om balance over fire år,
ses i lyset af tidligere års underskud. På baggrund af resultatet for 2021 vil Landbrugsstyrelsen i 2022 vurdere, om der er
behov for at reducere omkostningerne eller justere gebyrsatsen for at tilstræbe balance over en løbende fireårig periode.
Plantesundhedskontrollen m.m.
Området tegner sig for et overskud på 1,5 mio. kr. i 2021, hvilket er et nettobeløb, der omfatter flere forskellige gebyrer.
Omsætningen på området er steget i 2021, hvilket blandt andet kan henføres til Storbritanniens udtræden af EU. Over-
dækningen skal også ses i lyset af tidligere års underskud, jf. princippet om balance over fire år.
Tabel 18a
Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Plantesundhedskontrol
Årets resultat
(mio. kr.)
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Kilde: Navision Stat
2018
15,2
18,3
-3,1
2019
15,8
17,4
-1,6
2020
15,5
14,9
0,6
2021
18,9
17,4
1,5
26
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0027.png
Øvrige gebyrordninger
Samlet udviser øvrige gebyrområder et overskud på 1,9 mio. kr., hvilket dækker over en række over- og underskud på
de øvrige gebyrordninger. Overskuddet kan blandt andet henføres til en periodeforskydning mellem provenu og omkost-
ninger på et nyt gebyr.
Tabel 18b
Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Øvrige gebyrord-
ninger
(mio. kr.)
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Kilde: Navision Stat
Årets resultat
2018
7,5
8,5
-1,0
2019
8,2
7,6
0,6
2020
12,5
12,3
0,2
2021
10,9
8,9
2,0
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Tabel 20 nedenfor viser Landbrugsstyrelsen andre tilskudsfinansierede aktiviteter i 2021. Årets udgifter blev på 3,6 mio.
kr. Årets tilskud blev tilsvarende -3,6 mio. kr. og årets resultat 0,0 mio. kr.
Tabel 20
Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter
Årets tilskud
(mio. kr.)
ERA-Net
Bedriftsregnskab
NIVA
Kilde: Navision Stat
Årets udgifter
-0,2
-3,0
-0,4
0,2
3,0
0,4
Årets resultat
-
-
-
Overskud til
videreførelse
-
-
-
4.6.
Forelagte investeringer
Landbrugsstyrelsen har i 2021 to igangværende projekter, der har været forelagt Finansudvalget.
Tabel 22
Forelagte investeringer
Igangværende
Projekter
(mio. kr.)
CAP2020 it Fundament
CAP2020 it
Regelimplementering
Investeringsudgifter
i alt
Senest
forelagt
Okt. 19
Jun. 21
Bygge-
start
2018
2020
Forventet
afslutning
2022
2026
Afholdte
udgifter
i alt
37,2
17,3
54,5
Afholdte
udgifter,
2021
17,4
17,0
34,4
Godkendt
totaludgift
74,8
290,6
365,4
Kilde: Navision Stat og tidsregistreringsdata.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
27
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0028.png
4.7.
It-omkostninger
Landbrugsstyrelsens it-omkostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger frem-
går af tabel 23.
Tabel 23
It-omkostninger
Sammensætning
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Navision Stat og tidsregistreringsdata.
2021
151,7
48,7
40,0
21,2
56,5
0,5
318,6
4.8.
Supplerende bilag
Landbrugsstyrelsen har ikke supplerende bilag.
28
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2021 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 114: Årsrapporter for 2021 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2546880_0030.png
Landbrugsstyrelsen
Årsrapport 2021
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
www.fvm.dk