Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2546634_0001.png
Status for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
Årsrapportering 2021 til Folketingets Finansudvalg og Sundhedsudvalg
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0002.png
Indhold
Indledning ............................................................................................................................................................................................3
Baggrund ..............................................................................................................................................................................................3
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle .....................................................................................................4
Effektiviseringskrav ..........................................................................................................................................................................4
Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn ...................................................................................................................6
Status på fremdrift og ibrugtagning ................................................................................................................................................6
Status på realisering af effektiviseringskrav....................................................................................................................................9
Status på regionernes evalueringer af afsluttede projekter.........................................................................................................10
Projekter med aktuelle udfordringer ................................................................................................................................................10
Projekter under skærpet tilsyn......................................................................................................................................................10
Øvrige projekter.............................................................................................................................................................................11
Kapacitet ........................................................................................................................................................................................11
Øvrige temaer ....................................................................................................................................................................................11
Sociale klausuler ............................................................................................................................................................................11
Priser til kvalitetsfondsprojekterne ...............................................................................................................................................11
Rigsrevisionens undersøgelser af kvalitetsfondsprojekterne .......................................................................................................11
Beskrivelser af og status på de enkelte projekter .............................................................................................................................12
1.
Region Hovedstaden..................................................................................................................................................................13
Nyt Hospital Bispebjerg .................................................................................................................................................................13
Nyt Hospital Herlev ........................................................................................................................................................................14
Nyt Hospital Nordsjælland.............................................................................................................................................................15
Nyt Hospital Hvidovre....................................................................................................................................................................16
Det Nye Rigshospital ......................................................................................................................................................................17
Ny Retspsykiatri Sct. Hans .............................................................................................................................................................18
2.
Region Sjælland .........................................................................................................................................................................19
Universitetshospital Køge ..............................................................................................................................................................19
Psykiatri i Slagelse ..........................................................................................................................................................................20
Slagelse Sygehus (somatik) ............................................................................................................................................................21
3.
Region Syddanmark ...................................................................................................................................................................22
Kolding Sygehus .............................................................................................................................................................................22
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH)......................................................................................................................................23
Aabenraa Sygehus..........................................................................................................................................................................24
4.
Region Midtjylland.....................................................................................................................................................................25
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)................................................................................................................................25
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV) ......................................................................................................................................26
Regionshospitalet Viborg...............................................................................................................................................................27
5.
Region Nordjylland ....................................................................................................................................................................28
Nyt Aalborg Universitetshospital...................................................................................................................................................28
Side 2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0003.png
Indledning
De 16 kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier udgør en samlet investering på ca. 50 mia. kr. (21-pl) i nye og moderniserede
sygehuse. Regionerne er bygherrer, mens staten udbetaler støtte og fører overordnet tilsyn med de enkelte byggerier. Otte
byggerier er fuldt ibrugtaget og fire delvist ibrugtaget. Byggerierne ibrugtages løbende frem mod 2026. I alt fem projekter er
som følge af økonomiske udfordringer under skærpet tilsyn eller tættere opfølgning i Sundhedsministeriet. Regionerne forven-
ter fortsat at kunne realisere de aftalte effektiviseringsgevinster på i alt 2,5 mia. kr. (21-pl).
Baggrund
Sundhedsministeriet skal orientere Sundhedsudvalget (kvartalsvist) og Finansudvalget (årligt) om status på de kvalitetsfonds-
støttede sygehusbyggerier,
jf. administrationsgrundlag vedr. Sundheds- og Ældreministeriets kvalitetsfondsmidler til sygehusin-
vesteringer.
Samtidig orienteres udvalgene om baggrunden og rammerne for den samlede investering i de kvalitetsfondsstøt-
tede sygehusbyggerier. Med mindre andet er angivet, afspejler denne orientering status på byggerierne pr. ultimo 2021.
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne (ØA) for 2008, at målsætningen om et tidssvarende og bæredygtigt sygehus-
væsen kræver strukturændringer og investeringer i nye bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i
2007 et ekspertpanel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i forhold til en række i økonomiaf-
talen fastlagte principper vedrørende samling af enheder, driftsøkonomisk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer (det såkaldte Erik Juhl-udvalg) vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en antagelse
om, at der som følge af udvikling i teknologi, nye behandlingsformer mv. i perioden 2007-2020 ville ske en vækst på ca. 50 pct.
i antallet af ambulante behandlinger og et modsvarende fald i antal senge i størrelsesordenen 20 pct., svarende til et årligt fald
på 1,7 pct
.
1
Der var ikke tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt fast i finansloven for 2009. Der er en
samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne med 16,4
mia. kr. Med økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til energiinvesteringer i kva-
litetsfondsprojekterne. Den endelige totalramme for projekterne er dermed ca. 50 mia. kr. i 21-pl. De 16 kvalitetsfondsprojek-
ter omfatter dels helt nybyggede hospitaler, dels til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for projekterne er, at de
alle spiller en vigtig rolle i samlingen af sygehusdriften, herunder den højt specialiserede akutbehandling, på færre matrikler,
hvilket er en central forudsætning i Sundhedsstyrelsens anbefalinger til akutområdet fra 2007
2
.
I regeringens støttetilsagn til de enkelte projekter er der fastsat en økonomisk totalramme. Inden for denne ramme er det re-
gionens ansvar at opføre et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt sygehus, der kan rumme de kapacitetsforudsætninger, som
fremgår af tilsagnet,
jf. regnskabsinstruksen for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
Med formuleringen vedr. kapacitet
forstås, at kapaciteten skal svare til det af regionen forventede behov ved ibrugtagning, idet ekspertpanelet understregede, at
det var op til den enkelte region at træffe beslutninger om den konkrete dimensionering af det enkelte byggeri,
jf. Boks 1.
Boks 1
Ekspertpanelet om generelle forudsætninger og regionernes handlerum
”Det er centralt at understrege, at der med de fastlagte økonomiske rammer ikke er tilsigtet en detailstyring af regionernes projekter. De
forudsætninger om behovsfremskrivning, dimensionering og kapacitetsudnyttelse mv., som ligger til grund for panelets tilpasning, er ikke hver
for sig forudsat bindende for projektets realisering. Inden for den konkrete investeringsramme kan regionen i projekteringsfasen fastlægge de
løsninger, der er hensigtsmæssige lokalt – under iagttagelse af de generelle principper om bl.a. bedre kapacitetsudnyttelse.”
Kilde:
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer 2010: Regionernes investerings- og sygehusplaner - Screening og vurdering II
Ekspertpanelet anvendte hhv. ambulante besøg/ambulante behandlinger og senge/sengedage overlappende. For redegø-
relse vedr. ekspertpanelets begrebsanvendelse henvises til svar på SUU alm. del spm. 238, 239 og 736 (2019-20).
2
Sundhedsstyrelsen (2007):
Styrket akutberedskab - planlægningsgrundlag for det regionale sundhedsvæsen
1
Side 3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0004.png
Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af totalrammen reserveres til it, udstyr, apparatur mv. Totalrammen
er gældende i hele projektperioden. De ændringer, der eventuelt sker i projekterne, er prioriteringer og omdisponeringer fore-
taget af regionen inden for totalrammen. Den økonomiske totalramme sikrer, at der også er midler til øvrige regionale anlægs-
projekter, som ikke er støttet af Kvalitetsfonden, ligesom den fremmer omkostningseffektive og innovative løsninger.
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle
Regelsættet for kvalitetsfondsprojekterne udgøres af et administrationsgrundlag samt en regnskabs- og en revisionsinstruks.
Administrationsgrundlaget beskriver de overordnede rammer for ministeriets tilsyn samt ansvarsfordelingen mellem ministe-
riet og regionerne. Regnskabsinstruksen beskriver regionernes forpligtelser som tilskudsmodtager, herunder rammerne for re-
gionernes rapportering til ministeriet.
Regionerne er bygherrer på de enkelte kvalitetsfondsbyggerier. Det er et tilsagnskrav, at regionerne skal levere fuldt funktions-
dygtige sygehuse, som bygges fleksibelt, så de kan håndtere fremtidens behandlingsbehov,
jf. også Boks 1.
Sundhedsministeriet udbetaler tilskud fra Kvalitetsfonden og fører tilsyn med projekterne. Formålet med tilsynet er at sikre, at
de enkelte projekter lever op til regeringens tilsagnsbetingelser, og at de er robuste og realisable inden for den økonomiske to-
talramme, der er bindende for det enkelte projekt. Tilsynet er baseret på regionernes rapporteringer om projekterne, der også
tilgår regionsrådene. Den statslige opfølgningsforpligtelse i forhold til tilskudsmidlerne er overvejende af økonomisk karakter,
jf. administrationsgrundlaget.
Hvis Sundhedsministeriet ikke er fuldt betrygget i et projekts robusthed og realiserbarhed, har ministeriet mulighed for at
iværksætte sanktioner. Det kan fx indebære skærpet tilsyn med krav om hyppigere og mere detaljeret rapportering eller at ud-
betaling af kvalitetsfondsmidler sættes i bero.
Effektiviseringskrav
Det er en central forudsætning for kvalitetsfondsinvesteringen, at de nye bygninger understøtter en mere effektiv drift,
jf. Boks
2.
Boks 2
Baggrund om effektiviseringskrav i kvalitetsfondsprojekterne
”Der vil blive stillet krav om effektivitetsgevinster ved investeringerne, som skal medgå til at finansiere aktivitetsvækst på sygehusene i takt med, at
gevinsterne realiseres. Investeringerne skal muliggøre en mere effektiv opgaveløsning og ressourceanvendelse via bedre logistik og ny teknologi og
moderne og energieffektive løsninger, der ligger ud over de almindelige, løbende produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet. Der gives ikke mulighed
for lånefinansiering af effektivitetsgevinsterne. Der er endvidere enighed om, at nye investeringer vil aflaste behovet for den løbende renovering og
vedligeholdelse af sygehusene.”
Kilde:
Aftale om regionernes økonomi for 2010.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen akutmodtagelsen i Slagelse er i det endelige støttetilsagn blevet tildelt et nominelt ef-
fektiviseringskrav, dvs. et krav på et konkret beløb. Samlet set skal der realiseres en varig effektiviseringsgevinst på ca. 2,5 mia.
kr. (21-pl).
Grundlag for effektiviseringskravene
Kravene til de enkelte projekter svarer til mellem 4 og 8 procent af driftsudgifterne for de funktioner, der berøres af byggeriet
3
.
Effektiviseringskravet er derfor for nogle byggerier fastsat alene ud fra driftsudgifterne i de funktioner, der samles i kvalitets-
fondsprojektet, og for andre byggerier også ud fra drift i eksisterende bygninger, som forventes at kunne tilrettelægges mere
effektivt som følge af kvalitetsfondsinvesteringen.
Driftsudgifterne er i de enkelte tilsagnsbreve angivet som enten driftsudgift, driftsbudget eller driftsregnskab for det rele-
vante budget- eller regnskabsår. For Hvidovre Hospital er effektiviseringskravet dog angivet som en procentdel af selve inve-
steringen. De konkrete formuleringer om effektiviseringskravene til de enkelte projekter fra de endelige tilsagn er gengivet i
svar på SUU alm. del spm. 150 (2019).
3
Side 4
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0005.png
Ekspertpanelets foreløbige vurderinger af de 16 kvalitetsfondsprojekter fremgår af to screeningsrapporter fra 2008 og 2010
4
,
der bl.a. indeholder en række generelle overvejelser om forudsætninger for en mere effektiv drift i de nye bygninger. Det gæl-
der fx følgende:
Muligheder for forbedret kapacitetsudnyttelse, bl.a. ved etablering af enestuer og udvidet driftstid for scannere, am-
bulatorier m.m.
Muligheder for forbedret arbejdstilrettelæggelse, understøttet af logistisk teknologi og fysiske rammer, der under-
støtter bedre patientforløb,
Hurtigere restitution og færre hospitalsinfektioner pga. etablering af enestuer i nybyggeri,
Øget omlægning til ambulant behandling pga. mindre indgribende behandlingsformer, fx kikkertkirurgi i stedet for
åben kirurgi,
Udflytning af kontroller og konsultationer til borgerens hjem med øget anvendelse af telemedicin m.m.
Accelererede patientforløb som følge af samlingen af højt specialiseret akut behandling på færre enheder og etable-
ring af fælles akutmodtagelser med speciallæger i front,
jf. Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra 2007.
Ekspertpanelet lagde således vægt på, at forventningen til en mere effektiv drift i de nye bygninger dels afspejlede de konkrete
forbedringer, der kunne opnås med nye bygninger, dels den udvikling i teknologi, behandlingsformer m.m., der måtte forven-
tes at finde sted parallelt med byggeprojekterne.
Det er desuden væsentligt at bemærke, at de forudsatte driftsgevinster handler om at frigøre ressourcer ved at understøtte
bedre ressourceudnyttelse, bedre arbejdsgange og bedre patientforløb – ikke om at løse den samme opgave på samme måde
med færre ressourcer.
Potentialet for en mere effektiv drift afhænger i høj grad af den konkrete kontekst for det enkelte byggeri (fx om der er tale om
en tilbygning til et eksisterende hospital eller nybyggeri, om det er somatik eller psykiatri, i hvilket omfang der er mulighed for
at samle funktioner og/eller matrikler mv.), og derfor foretog ekspertpanelet en konkret vurdering af potentialet i de enkelte
projekter, bl.a. på baggrund af regionernes egne potentialevurderinger,
jf. også svar på SUU alm. del spm. 150 (2019-20) vedr.
regionernes vurdering af effektiviseringsmuligheder.
Rammer for realisering af effektiviseringskravet
Det fremgår af de endelige støttetilsagn, at effektiviseringsgevinsterne skal bidrage til finansiering af ny sygehusaktivitet. Det
er med afviklingen af produktivitetskravet ikke forudsat, at regionernes produktion målt i DRG-aktivitet skal stige med et beløb
svarende til de realiserede effektiviseringsgevinster. Der er dermed ikke knyttet en konkret forventning til omfanget af den for-
ventede nye sygehusaktivitet. Hensigten er, at der frigøres ressourcer, som regionerne selv kan prioritere.
Effektiviseringskravene indebærer ikke en reduktion af de regionale budgetter, og de frigjorte midler indgår ikke i opgørelser af
evt. økonomiske løft i de årlige økonomiaftaler med regionerne,
jf. svar på SUU alm. del spm. 243 (2019-20).
Effektiviseringskravet skal realiseres i år ét efter projektets ibrugtagning, men regionernes arbejde med at realisere mulige ef-
fektiviseringer foregår i praksis løbende frem mod fuld ibrugtagning,
jf. status på realisering af effektiviseringskrav nedenfor og
i bilag 1.
Den budgetmæssige realisering af effektiviseringskravene følger en model, der er aftalt med regionerne i Aftale om regioner-
nes økonomi for 2017. Det fremgår af aftalen, at 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne fastholdes i den enkelte region til ny sy-
gehusaktivitet. De resterende 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne anvendes til ny sygehusaktivitet, herunder demografi og
kræft mv. Disse frigjorte midler fordeles mellem regionerne efter bloktilskudsnøglen. Omfordelingen indfases fra 2017 frem
mod et niveau på ca. 2,5 mia. kr. (21-pl) årligt i 2025. Med denne omfordeling af halvdelen af gevinsterne er hensynet, at de
regioner, der har fået flest midler fra Kvalitetsfonden, deler gevinsterne med de øvrige regioner. Omfordelingen har hjemmel i
Lov om ændring af lov om regionernes finansiering (lov nr. 1735 af 27/12/2016).
https://sum.dk/publikationer/2008/november/regionernes-investerings-og-sygehusplaner-screening-og-vurdering
og
https://sum.dk/publikationer/2010/november/regionernes-investering-og-sygehusplaner-screening-og-vurdering-ii.
Ekspert-
panelets sammensætning og kommissorium fremgår af screeningsrapporterne.
4
Side 5
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0006.png
Rammer for opfølgning på effektiviseringsarbejdet
Sundhedsministeriet har fastlagt et rapporteringskoncept for det regionale arbejde med effektiviseringerne, som skaber gen-
nemsigtighed i arbejdet med at realisere effektiviseringsgevinsterne som forudsat, herunder at der er tale om reelle effektivi-
seringer. Konceptet er drøftet med Rigsrevisionen,
jf. særskilt afsnit om Rigsrevisionen nedenfor.
Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn
Alle igangværende byggerier rapporterer kvartalsvist til Sundhedsministeriet. 14 projekter har anmodet om og modtaget ad-
gang til energilånepuljen til kvalitetsfondsbyggerier, der blev etableret med Aftale om regionernes økonomi for 2013.
Otte projekter er fuldt ibrugtaget, og yderligere fire projekter er delvist ibrugtaget,
jf. Tabel 1, Figur 2 og afsnit om fremdrift og
ibrugtagning nedenfor.
Status på fremdrift og ibrugtagning
Fremdrift og færdiggørelsesgrad
Regionernes kvartalsrapporter for de enkelte projekter skal indeholde dels en opdateret tidsplan, dels en opgørelse af planlagt
og realiseret færdiggørelsesgrad for projektet som helhed samt for de enkelte delprojekter. Regionerne skal redegøre for den
anvendte metode. Det fremgår af det aftalte rapporteringskoncept, at der bør være tale om en samlet, stadebaseret vurde-
ring. Dermed skal den anvendte metode både forholde sig til økonomisk forbrug og fysisk færdiggørelse på byggepladsen. De
enkelte projekters realiserede færdiggørelse er illustreret i Figur 1 nedenfor.
Status på realiseret og forventet ibrugtagning
Følgende byggerier betragtes som fuldt ibrugtaget,
jf. Tabel 1 og Figur 1:
-
Det Nye Rigshospital
-
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
-
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (etablering af patienthotel udestår)
-
Regionshospitalet Viborg (ombygning i mindre omfang udestår)
-
Psykiatri i Slagelse
-
Akutmodtagelse i Slagelse
-
Kolding Sygehus
-
Aabenraa Sygehus
I juni 2021 blev Nyt Hospital Herlev indviet og akutcenteret samt kvinde-/barncenteret ibrugtaget. Ny Retspsykiatri Sct. Hans
blev indviet i oktober og fuldt ibrugtaget i december 2021
5
.
Følgende byggerier er delvist ibrugtaget:
-
Nyt Hospital Bispebjerg
-
Nyt Hospital Herlev
-
Nyt Hospital Hvidovre
-
Universitetshospital Køge
Se fx omtale af den nye retspsykiatri i fagbladet Sygeplejersken:
https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2022-1/udsigt-til-
et-bedre-liv-for-retspsykiatriske-patienter
5
Side 6
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0007.png
Tabel 1
Kvalitetsfondsprojekter: Totalramme, status for Sundhedsminsteriets tilsyn og forventet ibrugtagningsår
Ibrugtaget /
forventet fuld
ibrugtagning
Ved
Aktuel
endeligt
status
3
tilsagn
2026
2022
2025
2023
2020
2021
2024
2018
2020
2021
2018
2018
Projekt
* = Delvist ibrugtaget
^ = Fuldt ibrugtaget
(FAM) = Akuthospital med fælles akutmod-
tagelse
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg* (FAM)
Nyt Hospital Herlev* (FAM)
Nyt Hospital Nordsjælland (FAM)
Nyt Hospital Hvidovre* (FAM)
Det Nye Rigshospital^
Ny Retspsykiatri Sct. Hans^
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aarhus
(DNU)^ (FAM)
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV)
(FAM)
Regionshospitalet Viborg (RHV)^ (FAM)
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital (NAU)
(FAM)
Region Sjælland
Universitetshospital Køge (USK)* (FAM)
Psykiatri i Slagelse^
Akutmodtagelse i Slagelse^ (FAM)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus^ (FAM)
Nyt Odense Universitetshospital (Nyt OUH)
(FAM)
Aabenraa Sygehus^ (FAM)
I alt
Anm.:
Totalramme
1
(mio. kr.,
2021-pl)
15.544
3.567
2.719
4.638
1.745
2.203
672
12.866
7.659
3.825
1.382
4.976
4.976
6.521
4.847
1.318
356
10.235
1.083
7.651
1.501
50.142
Kvartalsvis rapportering
Skærpet tilsyn
Skærpet tilsyn
Tættere opfølgning
Anlægsregnskab afsluttet, ver-
14-17 serende tvister
4 Kvartalsvis rapportering
0
9
23
8
Økonomisk
prognose, pct.
2
Status for ministeriets tilsyn
0 Kvartalsvis rapportering
4
0 Kvartalsvis rapportering
0 Kvartalsvis rapportering
4
2019
2022
2020
2019
2020
2018
4 Skærpet tilsyn
0 Kvartalsvis rapportering
Anlægsregnskab og evt. tvister
21 afsluttet
Anlægsregnskab og evt. tvister
0 afsluttet
Anlægsregnskab afsluttet, ver-
0 serende tvister
0 Tættere opfølgning
Byggeri afsluttet, anlægsregn-
1 skab udestår
2023
2026
2015
2013
2020
2021
2014
2013
2017
2024
2020
2016
2020
2020
Kilde:
1: Totalramme er angivet inkl. energilån for de projekter, der har ansøgt herom. I totalrammen for Psykiatri i Slagelse indgår et beløb på 60 mio. kr. til
sikringsmæssige installationer, som er finansieret af Region Sjælland. 2: Den økonomiske prognose angiver den forventede afvigelse fra totalrammen i pct. Et
positivt tal angiver forventet merforbrug. For projekter, hvor regnskabet er afsluttet, viser kolonnen det endelige resultat. 3: De angivne årstal vedr. forventet
fuld ibrugtagning afspejler det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx ombygning eller
etablering af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet. På denne baggrund
vil det ikke være retvisende at opgøre projekternes forsinkelse ved at sammenholde det forventede ibrugtagningsår ved endeligt tilsagn med den aktuelle
forventning. 4: Alt væsentligt nybyggeri er ibrugtaget, og der udestår kun mindre leverancer, som ikke vurderes at udgøre en væsentlig risiko for den samlede
overholdelse af budget og øvrige tilsagnsvilkår. Rapportering sker derfor efter aftale med Sundhedsministeriet i et reduceret format.
Sundhedsministeriet og oplysninger fra regionerne.
Side 7
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0008.png
Figur 1
Færdiggørelsesgrad i kvalitetsfondsprojekterne pr. ultimo 2021
Anm.:
Kilde:
For byggerier, der er vist som fuldt ibrugtaget, gælder det, at alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx
ombygning eller etablering af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet.
Regionerne
Opgørelse af forsinkelser og ibrugtagningsår
Der er forsinkelser på ét eller flere år på en række projekter ift. forventningen ved regionernes ansøgninger om endeligt støtte-
tilsagn. Det er dog ikke et tilsagnsvilkår, at byggerierne ibrugtages i det år, der var forudsat ved endeligt tilsagn.
Det gælder samtidig for en række af projekterne, at de forskellige leverancer i tidsplanen er forskudt ift. den oprindelige plan,
så den oprindelige og den aktuelle tidsplan ikke umiddelbart kan sammenlignes. Det gælder fx for en række projekter, at min-
dre leverancer falder ét eller flere år efter, at projektets væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget. Dermed vil det ikke være ret-
visende at opgøre projekternes forsinkelse som forskellen i forventet ibrugtagningsår hhv. ved endeligt tilsagn og nu.
Den forventede ibrugtagningstakt for byggerierne fremgår af Figur 2 nedenfor.
De angivne årstal vedr. forventet fuld ibrugtagning i Tabel 1 og Figur 2 afspejler derfor det år, hvor alle væsentlige kliniske are-
aler er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx ombygning eller etablering af udendørsarealer, som
ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet.
Side 8
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0009.png
Figur
2
Ibrugtagning af kvalitetsfondsprojekter: Aktuel status og forventning i kommende år
16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Bispebjerg
Køge
Hvidovre
Herlev
Delvist
Aktuel status
Anm.:
Bispebjerg
Køge
Nordsjælland
Odense
Aalborg
Hvidovre
Gødstrup
Herlev
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2022
Gødstrup
Herlev
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2023
Aalborg
Hvidovre
Gødstrup
Herlev
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2024
Odense
Aalborg
Hvidovre
Gødstrup
Herlev
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2025
Nordsjælland
Odense
Aalborg
Hvidovre
Gødstrup
Herlev
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2026
Kilde:
De angivne årstal vedr. forventet fuld ibrugtagning afspejler det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i
form af fx ombygning eller etablering af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af
tilsagnskravet.
Sundhedsministeriet og oplysninger fra regionerne.
Status på realisering af effektiviseringskrav
Regionerne skal som led i etableringen af de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier realisere varige effektiviseringsgevinster
for i alt 2,5 mia. kr. (21-pl). De midler, der frigøres gennem realisering af effektiviseringsgevinsterne, bliver i regionerne.
Regionerne forventer pr. ultimo 2021 at have realiseret effektiviseringsgevinster for i alt ca. 1,6 mia. kr,
jf. bilag 1.
Det svarer til
62,3 pct. af det samlede forudsatte krav til effektiviseringer.
Det samlede potentiale af regionernes effektiviseringsinitiativer er 2,6 mia. kr. (21-pl), fordelt på 195 konkrete tiltag,
jf. bilag
1a.
Organisatoriske effektiviseringstiltag i form af tiltag vedrørende eksempelvis logistik/IT eller optimerede patientforløb udgør
størstedelen af regionernes indmeldte effektiviseringstiltag målt på både antallet af tiltag og det samlede økonomiske potenti-
ale.
Side 9
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0010.png
Figur 3
Regionernes forventede realisering af driftsgevinster (mio. kr., 21-pl)
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Kilde:
Regionerne
Status på regionernes evalueringer af afsluttede projekter
Regionerne skal udarbejde en evalueringsrapport ved ibrugtagning af de enkelte kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, som
beskriver projektets resultater i forhold til at skabe muligheder for effektiviseringer samt bedre kapacitetsudnyttelse og bedre
patientforløb mv. Fra og med i år vil den årlige rapportering til Folketinget indeholde en opsamling af hovedpointer fra de eva-
lueringer, som Sundhedsministeriet har modtaget. Opsamlingen omfatter evalueringer af fem ibrugtagne projekter og er ved-
lagt som bilag 2. Evalueringerne fra de enkelte projekter er tilgængelige på Sundhedsministeriets hjemmeside
6
.
Projekter med aktuelle udfordringer
Projekter under skærpet tilsyn
-
Nyt Hospital Herlev blev indviet d. 4. juni 2021, og sidste del af projektet forventes ibrugtaget ultimo 2022. Byggeriet
er under skærpet tilsyn i Sundhedsministeriet. Det skærpede tilsyn indebærer øget rapportering og en intensiveret
dialog mellem ministeriet og regionen om regionens styring af projektet frem mod fuld ibrugtagning. Der er desuden
udarbejdet en ekstern gennemgang af projektet for at afdække udfordringer og handlemuligheder. Regionen
forventer en budgetoverskridelse på ca. 9 pct.
-
Nyt Aalborg Universitetshospital har i en længere periode haft økonomiske udfordringer. Sundhedsministeriet satte i
september 2020 projektet under skærpet tilsyn. Det skærpede tilsyn indebærer øget rapportering og en intensiveret
dialog mellem ministeriet og regionen om regionens styring af projektet. I forlængelse heraf fik ministeriet og regio-
nen udarbejdet en ekstern gennemgang af projektet mhp. at afdække udfordringer og handlemuligheder for projek-
tet, som blev afsluttet i januar 2021. Regionen forventer en budgetoverskridelse på ca. 4 pct.
Nyt Hospital Nordsjælland har betydelige økonomiske udfordringer. Sundhedsministeriet satte på den baggrund pro-
jektet under skærpet tilsyn i november 2020. Regionen oplyste i april 2021, at udfordringen ikke kan håndteres inden
for projektets økonomiske rammer, hvis der fortsat skal etableres et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt sygehus. I
forlængelse af regionens redegørelser om hhv. årsagerne til udfordringerne og aktuelle handlemuligheder besluttede
regionen en række tiltag til at reducere den økonomiske udfordring og rette op på styringen af projektet. Sundheds-
ministeriet meddelte på den baggrund 14. juni 2021 regionen, at det accepteres, at regionen arbejder med et nyt sty-
rende budget, der afspejlede den forventede budgetoverskridelse på daværende tidspunkt, svarende til 17 pct. Regio-
-
https://sum.dk/arbejdsomraader/sundhedsvaesenet/sygehusvaesenet/sygehusbyggerier/evalueringer-af-sygehusbyggeri-
erne
6
Side 10
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0011.png
nens seneste prognose viser en budgetudfordring på 23 pct. Ministeriet og regionen har igangsat en ekstern gennem-
gang af projektet, som har til formål at understøtte, at projektet er rustet bedst muligt til udførelsesfasen af de reste-
rende anlægsarbejder.
Øvrige projekter
-
Odense Universitetshospital (Nyt OUH) er under tættere opfølgning i Sundhedsministeriet. Ministeriet har tæt dialog
med regionen om projektet mhp. at skabe betryggelse for projektets realiserbarhed, særligt risikoforhold ifm. totalen-
treprise. Byggeriet har været under udførelse siden sommeren 2019. Projektet forventes at overholde budgettet.
-
Nyt Hospital Hvidovre er under tættere opfølgning i Sundhedsministeriet. Regionen forventer en budgetoverskridelse
på ca. 8 pct.
Det Nye Rigshospital: Byggeriet er fuldt ibrugtaget og det ordinære anlægsregnskab afsluttet. Der udestår afklaring af
tvister. Region Hovedstaden forventer en overskridelse af totalrammen på 14-17 pct., primært som følge af en
voldgiftssag med én af projektets største entreprenører og afledte forsinkelser.
-
Psykiatrien i Slagelse er afsluttet med en budgetoverskridelse på ca. 261 mio. kr. (21 pct.), der hovedsageligt skyldes tabte
voldgifter.
Kapacitet
Det er et tilsagnsvilkår, at de nye sygehuse dimensioneres til fremtidigt behandlingsbehov. Der er ikke fra ekspertpanelets side
forudsat et bestemt antal senge, ambulatorier, operationsstuer eller andre faciliteter, idet det er op til regionerne at vurdere
fremtidigt kapacitetsbehov, bl.a. i lyset af omlægning til mere ambulant aktivitet, nye behandlingsformer mv.,
jf. Boks 1.
Siden
endeligt tilsagn er det samlede forventede antal ordinære nybyggede senge i kvalitetsfondsprojekterne reduceret med ca. 5
pct. Justeringerne af det planlagte antal senge svarer generelt til regionernes forventninger om bedre kapacitetsudnyttelse
samt en større reduktion i antallet af sengedage end tidligere forudsat. Regionerne kvitterer løbende for, at den planlagte ka-
pacitet forventes at være tilstrækkelig.
Øvrige temaer
Sociale klausuler
Sundhedsministeriet gjorde ultimo 2020 status på regionernes anvendelse af sociale klausuler på kvalitetsfondsprojekterne,
jf.
Årlig rapportering om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier til FIU og SUU 2020.
Det fremgår af regionernes bidrag hertil,
at alle regioner har sociale klausuler vedr. løn- og arbejdsvilkår samt uddannelsespladser. Alle regioner følger løbende op på,
om klausulerne overholdes af leverandørerne. Der er forskellige rammer for håndhævelse af klausulerne i de forskellige regio-
ner, bl.a. baseret på de enkelte projekters karakter og regionernes hidtidige erfaringer. Regionerne vurderer generelt, at leve-
randørerne lever op til kravene i klausulerne, og at der er et konstruktivt samarbejde om at rette op på evt. mangler.
Priser til kvalitetsfondsprojekterne
En række af kvalitetsfondsprojekterne er gennem årene belønnet med danske og internationale priser for bl.a. arkitektur og
teknologiske løsninger. Senest er Nordfløjen på Det Nye Rigshospital ved World Architecture Festival i december 2021 blevet
kåret som verdens bedste nye sundhedsbyggeri.
Rigsrevisionens undersøgelser af kvalitetsfondsprojekterne
Rigsrevisionen har afgivet fire beretninger om kvalitetsfondsprojekterne, hvoraf de tre første er afsluttet:
-
-
-
-
Beretning I vedr. tilsagnsproces og tilsyn (afgivet 2011, afsluttet 2014)
Beretning II vedr. arbejdet med effektiviseringer (afgivet 2013, afsluttet 2017)
Beretning om Region Midtjyllands styring af risici og reserver i Gødstrup og Aarhus (afgivet 2017, afsluttet 2020).
Beretning om ændringer i sygehusbyggerierne (afgivet 2020, ikke afsluttet)
Beretningerne og øvrige relevante dokumenter er tilgængelige på
www.rigsrevisionen.dk.
Side 11
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0012.png
Beskrivelser af og status på de enkelte projekter
I den følgende beskrivelse af de 16 kvalitetsfondsprojekter gælder følgende:
Opgørelsestidspunkt for nøgletal:
o
Regionerne har angivet de nyeste oplysninger, der var tilgængelige pr. ultimo 2021.
Kilder:
o
Kapacitetstal og arealer er opgjort på baggrund af ansøgningsmateriale til endeligt tilsagn og regionernes
rapportering til Sundhedsministeriet, herunder oplysninger indhentet særligt til nærværende status.
o
Effektiviseringskravet til projekterne er en del af regeringens endelige tilsagn, der baserer sig på indstillinger
fra ekspertpanelet.
Opgørelsesmetoder:
o
Færdiggørelsesgraden
er beregnet af regionerne efter samme metode, som regionen anvender i sin daglige
styring af projektet, og som ligger til grund for den kvartalsvise rapportering til regionsrådene.
o
Kapacitet:
For de projekter, hvor der bygges til eksisterende bygninger, angives der hhv. forventet areal og ka-
pacitet i det samlede hospital og i kvalitetsfondsprojektet. Dog medtages ikke psykiatriske funktio-
ner på somatiske kvalitetsfondsprojekter og vice versa.
I opgørelser af sengekapacitet angives hhv. ordinære senge og patienthotelsenge. Ordinære senge
dækker her over alle andre sengepladser end patienthotelsenge, dvs. også FAM-senge, intensiv-
pladser, intermediære senge og evt. øvrige kategorier. Det angives i en note til de enkelte kapacitet-
stal, hvis regionen har særlige bemærkninger hertil, fx hvis der ud over det angivne antal senge også
er FAM-lejer, som regionen ikke vurderer det relevant at medtage i opgørelsen.
o
Det angivne
ibrugtagningsår
henviser til det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget eller for-
ventes ibrugtaget.
Side 12
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0013.png
1. Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
3.004
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
509
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
188,4/1.764
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
31,1
Beskrivelse af projektet
På Bispebjerg Hospitals matrikel bygges der et nyt somatisk hospital (Akuthus), der skal rumme det fusionerede Bispebjerg og
Frederiksberg Hospital. På Bispebjerg Hospital udføres der herudover en mindre renovering af de eksisterende bygninger, pri-
mært ombygninger i de fredede bygninger, hvor der sker funktionsændringer.
Nyt Hospital Bispebjerg bliver akuthospital for planlægningsområdet Byen med ca. 483.000 borgere (2020). Hospitalet skal in-
deholde en fælles akutmodtagelse med alle nødvendige funktioner. Byggeriet har en arealramme på ca. 77.300 m2. Akuthuset
vil indeholde 535 senge, 143 undersøgelses- og behandlerrum, 18 operationsstuer, 8 større multifunktionsarealer samt kontor-
funktioner. 68 af sengene er dedikeret til et kvinde-barn-center.
Der er opført en fælles laboratorie -og logistikbygning på ca. 9.800 kvm., hvoraf kvalitetsfondens andel udgør ca. 7.200 kvm.
Ibrugtagningen er påbegyndt i august 2018 og afsluttet primo 2020. Fælles parkeringsfaciliteter, omfattende et p-hus samt
arealer med overfladeparkering, er ibrugtaget i november 2015.
Sundhedsministeriets tilsyn
Region Hovedstadens anmodning om udbetaling af kvalitetsfondsmidler til Nyt Hospital Bispebjerg blev godkendt d. 19. de-
cember 2017. Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Udbuddet af Akuthuset er afsluttet og der er indgået kontrakt med et internationalt konsortium, ledet af det italienske entre-
prenørfirma Rizzani de Eccher (RdE). Byggeriet opføres i 3 etaper og inkluderer nedrivning af bygning 7. Etape 1 (4 tårne mod
nord) forventes færdigt ultimo 2022 med forventet ibrugtagning medio 2023. Etape 2 (2 sydlige tårne) forventes afleveret i au-
gust 2024 med forventet ibrugtagning i 1. kvartal 2025. 3. etape rummer parkeringskælder og landskab og afleveres i marts
2025. Som følge af påvirkningen af COVID-19 på designfasen, har RdE og bygherre en igangværende proces med at fastlægge
en ny opdateret kontraktuel tidsplan for færdiggørelse af design og udførelse af Akuthuset. Den foreløbige konklusion viser en
forskydning på ca. 1 år for Akuthuset i forhold til den ovenfor oplyste kontraktuelle tidsplan. Fuld ibrugtagning forventes på
den baggrund først i 2026.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
84.520 / 12.000
Areal i samlet ho-
spital
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
160.300
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
572/0
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt, ordi-
nære/patienthotel)
535 / 0
Forventet fuldt
ibrugtaget
2026
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
165
Antal ambulante behandlinger
699.100
Antal sengedage
187.400
Side 13
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0014.png
Nyt Hospital Herlev
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
2.290
Ramme til it, udstyr, appara-
tur mv.
(mio. kr. 09-PL)
250
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.345 / 1.345
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
97,0
Beskrivelse af projektet
Kvalitetsfondsprojektet på Herlev Hospital omfatter en ny bygning, der skal bygges syd for det nuværende hospital. Nybygge-
riet indeholder en fælles akutmodtagelse med billeddiagnostisk funktion, 358 enestuer, akut operationsgang, samt intensivaf-
snit.
Der etableres desuden et kvinde-barn-center, der også har en børnemodtagelse og neonatal afsnit. På matriklens nordlige side
er der desuden udført en udbygning og ombygning af servicebygningen til forbedring og udvidelse af rammerne for bl.a. klinisk
mikrobiologisk afdeling. I servicebygningen er desuden etableret en automatiseret varemodtagelse, en ny kølecentral, vognva-
skeranlæg og en udvidelse af hovedforsyningen med højspænding.
Der er desuden etableret et spildevandsrensningsanlæg i et OPI-samarbejde med kvalitetsfondsprojektet og hospitalets kapel
er udvidet. Endelig er opført et P-hus.
I tilknytning til kvalitetsfondsprojektet etablerer regionen for egne midler en sterilcentral, der sammen med en tilsvarende ste-
rilcentral på Rigshospitalet skal betjene alle regionens hospitaler.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har den 18. februar 2015 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til Nyt Hospital Herlev.
Projektet er under skærpet tilsyn i Sundhedsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Spildevandsrensningsanlæg og kapel er ibrugtaget i 2015. P-huset er taget i brug primo 2018. Udvidelse og ombygning af servi-
cebygningen er ibrugtaget ultimo 2018. Akutmodtagelsen og kvinde-barn-centeret forventedes taget i brug i juni 2021. I 2020
og 2021 blev der fortsat konstateret mange fejl i de tekniske anlæg, og byggeriets ibrugtagning blev derfor udsat. I april 2021
blev en successiv indflytning besluttet, således at der i juni 2021 var indflytning i akutmodtagelsen, børnemodtagelsen, børne-
afdelingerne, medicinske sengeafsnit samt afdelingen for lever-, mave. og tarmsygdomme. Den resterende indflytning afventer
igangværende udbedringsarbejder. Herefter vil det resterende i fødeområdet blive ibrugtaget i efteråret 2022.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal *
(kvm, nybyg/om-
byg)
63.445 / 13.000
Areal i samlet ho-
spital**
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
248.245
Senge i samlet hospital**
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
854/0
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt, ordi-
nære/patienthotel)
358/0
Forventet fuldt
ibrugtaget
2022
* Eksisterende hospital udgør 184.800 kvm og KFP-nybyggeri udgør 63.445 kvm.
** Senge er angivet for Herlev matrikel.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
127
Antal ambulante behandlinger
517.500
Antal sengedage
248.435
Side 14
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0015.png
Nyt Hospital Nordsjælland
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
4.554
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
735
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-pl)
286,8/2.272
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
33
Beskrivelse af projektet
Med etableringen af Nyt Hospital Nordsjælland samler Region Hovedstaden de tre hospitaler i Nordsjælland (Helsingør, Frede-
rikssund og Hillerød) på én matrikel. Nyt Hospital Nordsjælland er det eneste helt nybyggede kvalitetsfondsprojekt (barmarks-
projekt) i Region Hovedstaden, og hospitalet vil blandt andet rumme fælles akutmodtagelse, kvinde-/barn-funktioner samt
funktionerne kirurgi, ortopædkirurgi, intern medicin, neurologi, onkologi og palliativ behandling.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har 22. marts 2018 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til Nyt Hospital Nordsjælland.
Projektet er under skærpet tilsyn i Sundhedsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Projektet har afsluttet udbuddet af hovedentreprisen og i juni 2019 blev det offentliggjort, at den nordiske entreprenør NCC
var vinder. Byggeriet blev igangsat i december 2019 og afsluttes primo 2025. Selve byggeperioden er forlænget i forhold til den
oprindelige tidsplan af to omgange. Det stod i første omgang klart i forhandlingerne med de bydende til storentreprisen, at
den oprindelige byggeperiode var for kort og dermed ikke realistisk. For det andet stod det klart i forhandlingerne med de by-
dende entreprenører for projektets resterende entrepriser, at tidsplanen ikke længere var realistisk. Ibrugtagning af det nye
hospital forventes at ske ultimo 2025.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
121.000 / -
Areal i samlet ho-
spital
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
118.000
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
570 / 0
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt, ordi-
nære/patienthotel)
570 / 0
Forventet fuldt
ibrugtaget
2025
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
178
Antal ambulante behandlinger
330.818
Antal sengedage
176.843
Side 15
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0016.png
Nyt Hospital Hvidovre
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.470
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
150
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
802,7 / 867
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
94,1
Beskrivelse af projektet
Projektet omfatter både ny- og ombygning. Med nybyggeriet samles kirurgiske modtagesenge, børnemodtagelse, skadegang
og medicinsk akutmodtagelse i en fælles akutmodtagelse. Ligeledes indeholder nybyggeriet en pædiatrisk, obstetrisk samt kar-
diologisk afdeling og lægevagt. Derudover indeholder projektet en ombygning af ambulatorier og sengestuer. Den angivne to-
talramme er inkl. energilån.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har 26. februar 2018 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til Nyt Hospital Hvidovre.
Projektet er under tættere opfølgning i Sundhedsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Nybyggeriet forventes ibrugtaget andet kvartal 2023, mens de sidste rokadeplansarbejder forventes ibrugtaget i 2024.
Ombygningen af det eksisterende hospitals ambulatorieetage er – af hensyn til den daglige drift – opdelt i flere etaper og udfø-
res løbende fra 2013 til 2023, idet den sidste etape først kan udføres efter udflytning til nybyggeriet. Ombygning af sengestuer
er gennemført i forskellig takt fra 2015 og frem til 2019. Planlagt ombygning af sengestuer i etape 2D og etape 3 er aflyst for at
tilvejebringe styrket reserve til at realisere nybyggeriet. Beslutningen skal ses i lyset af, at seneste kapacitetsanalyse i regionen
viser en betydelig overkapacitet på Hvidovre matriklen, når nybyggeriet tages i brug. De ikke ombyggede sengestuer vil være
fuldt funktionsdygtige. Ombygning af sengestuer i etape 2C er færdiggjort medio 2019.
Reduktion af ombygningerne har betydning for den samlede sengekapacitet. Det oprindelige omfang af ombygningen omfat-
tede sammenlægning af 80 4-sengsstuer og tilhørende depotrum (i alt 320 senge), resulterende i 159 moderniserede et-seng
stuer. Reduktionen af ombygningen betyder, at alene 56 4-sengsstuer og tilknyttede depotrum er sammenlagt, hvilket har rea-
liseret 111 ombyggede et-sengs stuer. De ikke ombyggede 4-sengsstuer planlægges efter ibrugtagning af nybyggeriet anvendt
til 2-sengsstuer, hvorved der sker en stigning i den samlede sengekapacitet på Hvidovre matriklen. 34 sengestuer uden eget
toilet og bad medregnes ikke, ligesom de oprindelige 10 små isolationsstuer heller ikke anvendes til sengestuer. Ændringen be-
tyder, at Hvidovre Hospital efter ibrugtagning af nybyggeriet har en samlet kapacitet på 831 senge fordelt på 1- og 2-sengs-
stuer. Reduktionen svarer til en reduktion af ombygningen i eksisterende hospital på 2.250 kvadratmeter.
I 2021 er tidspunkt for aflevering og ibrugtagning udskudt. Aflevering af byggeriet forventes at ske i sensommeren 2022 og
ibrugtagning forventes i 2023. Årsagen til forlængelse er blandt andet konkurs hos facadeentreprenør i starten af 2020 samt at
dele af byggeriet blev inddraget i covid-19 beredskab i foråret 2020.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
33.419 / 18.350
Areal i samlet ho-
spital
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
51.769
Senge i samlet hospital*
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
831/0
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt, ordi-
nære/patienthotel)
244 /0
Forventet fuldt
ibrugtaget
2023 (nybyg)
2024 (ombygnin-
ger)
*Areal indbefatter nu ligeledes Parkeringsareal (11.386 kvm). Det har ikke tidligere indgået.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
85
Antal ambulante behandlinger
415.000
Antal sengedage
180.000
Side 16
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0017.png
Det Nye Rigshospital
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.855
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
295
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.106 / 1.106
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Byggeriet på Rigshospitalet omfatter Nordfløjen, der skal rumme størstedelen af Neurocenter (NEU) og HovedOrtoCenteret
(HOC). Til Nordfløjen flytter begge centres senge, operationsstuer, støttefunktioner som radiologi (CT, MR mm.), dele af cen-
trenes kontorer samt ambulatoriefunktioner for HOC. HOC er et overvejende kirurgisk center med klinikker for blandt andet
ortopædkirurgi, øre-næse-halskirurgi og plastik- og brandsårskirurgi. NEU tager sig af medicinsk og kirurgisk behandling af pa-
tienter med sygdomme i nerve, hjerne og rygmarv. Der er desuden opført et P-hus med 700 pladser og en bygning med pa-
tienthotel og hospitalets centraladministration.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har den 31. marts 2014 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til Det Nye Rigshospital.
Projektet er afsluttet og har aflagt anlægsregnskab. Med forbehold for udfaldet af verserende tvister forventer regionen en
budgetoverskridelse på 14-17 pct.
Realiseret og forventet ibrugtagning
P-hus og patienthotel/administration er ibrugtaget i 2015, og Nordfløjen er taget i brug i september 2020.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
62.900 / -
Areal i samlet hospi-
tal
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
246.300
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
1.182 / 74
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt,
ordinære/patienthotel)
232/74
Ibrugtaget
2020
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
74
Antal ambulante behandlinger
765.600
Antal sengedage
366.700
Side 17
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0018.png
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
566
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
16,5
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
329 / 329
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Region Hovedstadens Psykiatri varetager al psykiatrisk behandling i Region Hovedstaden og er en del af Københavns Universi-
tetshospital. Psykiatrien er ét hospital med 11 psykiatriske centre, hvoraf 10 geografisk spredt er beliggende i Region Hoved-
staden, mens Psykiatrisk center Sct. Hans er placeret ved Roskilde.
Kvalitetsfondsprojektet Ny Retspsykiatri Sct. Hans samler centrets funktioner på den østlige matrikel, der omfatter nybyggeri
med 126 sengepladser og tilgodeser regionens fremtidige behov for lukkede retspsykiatriske sengepladser.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har 6. december 2017 godkendt Region Hovedstadens anmodning om udbetaling af kvalitetsfondsmidler
til Ny Retspsykiatri Sct. Hans.
Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Ved ansøgning til ekspertpanelet blev forventet ibrugtagning angivet 2018. Projektet blev udsat for en væsentlig forsinkelse
primært pga. betydelige udfordringer med lokalplansarbejderne hos Roskilde Kommune og forsinkelsen i godkendelsen af dis-
positionsforslag, granskning af hovedprojekt og indarbejdelse af krav, som kommunen har stillet til projektet. I 2020 blev tids-
punktet for ibrugtagning forlænget med yderligere fem måneder for at give mere tid til færdiggørelse op til aflevering samt
idriftsættelse af byggeriet.
Ny Retspsykiatri Sct. Hans er ibrugtaget medio december 2021.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
21.000 / -
Areal i samlet hospi-
tal
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
93.700
Senge i samlet hospital*
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
126 / -
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt,
ordinære/patienthotel)
126 / 0
Ibrugtaget
2021
* Forventningen er, at der samlet set vil være 1166 normerede senge i Region Hovedstadens psykiatri, hvoraf 126 senge vil
være i nybyg på Sct. Hans.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
21
Antal ambulante behandlinger
-
Antal sengedage
43.691
Side 18
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0019.png
2. Region Sjælland
Universitetshospital Køge
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
4.083
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
740
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
0 / 2.614
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
33,0
Beskrivelse af projektet
Sjællands Universitetshospital Køge skal være hovedsygehuset i Region Sjælland og et af regionens fire akutsygehuse. På det
nybyggede universitetshospital samles alle regionens specialiserede funktioner. Hospitalet vil være akuthospital med en fuldt
udstyret akutmodtagelse og vil varetage såvel elektive som akutte opgaver i sine specialer.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har 9. maj 2018 godkendt Region Sjællands anmodning om udbetaling af kvalitetsfondsmidler til Universi-
tetshospital Køge.
Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Første del af anlægsarbejder med etablering af infrastruktur, parkering og ledningsnet er færdiggjort i 2018. Første bygning er
ibrugtaget til kontor for projektorganisationen i december 2018. Ved det samlede byggeris afslutning bliver bygningen over-
draget til hospitalet. Energicentral med fjernkøl og nødstrømsanlæg er afsluttet og afleveret til drift.
Den nationale og internationale situation med Covid-19-forholdsregler påvirker på forskellig vis fortsat Projekt Universitetsho-
spital Køge. Regionsrådet har som konsekvens heraf den 3. maj 2021 godkendt en revideret hovedtidsplan, der i overordnede
træk betyder, at aflevering af den første del af senge- og behandlingsbygningen er udskudt til 15. juni 2022, og den endelige
aflevering af det færdige byggeri flyttes til 15. oktober 2025.
Der er i 2021 afsluttet udbud om udførelse af sterilcentral med færdiggørelse i 1. kvartal 2024. Hermed er der indgået kontrak-
ter på alle nybyggerier. I takt med bygningernes færdiggørelse sker der en løbende indflytning frem til den sidste bygning fær-
diggøres i slutningen af 2025. Det samlede hospital forventes at være fuldt i brug og funktionsdygtigt inden udgangen af 2026.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
132.885 / 13.635
Areal i samlet ho-
spital
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
186.655
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordi-
nære/patienthotel)
827/ -
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt, ordi-
nære/patienthotel)
789 / -
Forventet fuldt
ibrugtaget
2026
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
215
Antal ambulante behandlinger
632.616
Antal sengedage
220.851
Side 19
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0020.png
Psykiatri i Slagelse
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.110
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
100
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
585 / 585
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Med etableringen af det nye psykiatriske sygehus i Slagelse blev de mindre psykiatriske hospitalsenheder i Nykøbing Sjælland,
Holbæk, Dianalund og Slagelse samlet i én enhed. Desuden blev den retspsykiatriske afdeling (sikringsafdelingen) flyttet fra Ny-
købing Sjælland til Slagelse.
Sundhedsministeriets tilsyn
Projektet er ibrugtaget og der er aflagt endeligt anlægsregnskab. Projektet er afsluttet med en budgetoverskridelse på ca. 261
mio. kr. (21 pct.).
Realiseret og forventet ibrugtagning
Sygehuset er ibrugtaget i efteråret 2015.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
43.767 / -
Areal i samlet hospi-
tal
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
43.767
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
194 / 0
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt,
ordinære/patienthotel)
194 / 0
Ibrugtaget
2015
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
14
Antal ambulante behandlinger
13.000
Antal sengedage
62.400
Side 20
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0021.png
Slagelse Sygehus (somatik)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
300
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
0
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
0/0
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Til det eksisterende Slagelse Sygehus blev tilbygget en ny fælles akutmodtagelse, som gør det muligt for sygehuset at varetage
områdets akutfunktion. Der blev etableret hjerteafsnit og intensivafsnit i den nye akutfunktion for at optimere arbejdsgange i
forhold til tungere akutpatienter.
Sundhedsministeriets tilsyn
Projektet er ibrugtaget, og der er aflagt endeligt anlægsregnskab. Projektet er gennemført inden for den økonomiske total-
ramme.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Byggeriet blev ibrugtaget i 2013.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
16.509 / -
Areal i samlet hospi-
tal
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
81.600
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
336/0
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt,
ordinære/patienthotel)
85 / 0
Ibrugtaget
2013
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-PL)
0
Antal ambulante behandlinger
32.000*
Antal sengedage
21.700*
* Kun opgjort for nybyggeriet
Side 21
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0022.png
3. Region Syddanmark
Kolding Sygehus
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
912
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
100
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
539 / 539
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Om- og udbygningsprojektet på Kolding Sygehus vedrører opførslen af en fælles akutmodtagelse, et mor/barn center, en ny
ankomstbygning, en ny sengebygning samt ombygning af dele af det eksisterende sygehus til ambulatorier og dialyse.
Kolding Sygehus er en del af Sygehus Lillebælt, som også består af Vejle Sygehus og Middelfart Sygehus. Tidligere var også Fre-
dericia Sygehus en del af Sygehus Lillebælt, men som del af effektueringen af akutplanen blev Fredericia Sygehus ultimo 2016
frasolgt. Ved beregning af effektiviseringsgevinst for Kolding Sygehus er driftsudgifter i Fredericia forudsat at bortfalde. Den
fælles akutmodtagelse, mor-barn-center og ny sengebygning er taget i brug i 2016 og sygehuset er indviet 24. november 2016.
Udflytningen fra Fredericia Sygehus er afsluttet i december 2016 og Fredericia Sygehus er solgt til Fredericia Kommune.
Sundhedsministeriets tilsyn
Projektet er ibrugtaget, og der er aflagt endeligt anlægsregnskab. Projektet er gennemført inden for den økonomiske total-
ramme.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Mor/barn centeret blev taget i brug primo 2013. Den Fælles Akut Modtagelse (FAM) blev taget endeligt i brug i juli 2016, og
den nye sengebygning blev taget endeligt i brug i november 2016. De sidste Fase 4-projekter er taget i brug i december 2017.
Dermed er byggeriet fuldt ibrugtaget.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
33.560 / 27.970
Areal i samlet ho-
spital
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
121.600
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
383 / 10
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt,
ordinære/patienthotel)
315/0
Ibrugtaget
2017
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
87
Antal ambulante behandlinger
259.300
Antal sengedage
116.000
Side 22
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0023.png
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
6.444
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
1.200
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
768,3 / 3.766
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
42
Beskrivelse af projektet
Nyt Odense Universitetshospital (Nyt OUH) er Region Syddanmarks nye universitetshospital, som skal erstatte det eksisterende
Odense Universitetshospital. Nyt OUH skal være det faglige omdrejningspunkt for højt specialiseret behandling i Region Syd-
danmark. Hospitalet opbygges med videnakse, behandlings- og sengeafsnit samt 4 klynger.
Region Syddanmark opfører sideløbende med kvalitetsfondsprojektet et psykiatrisk hospital på matriklen, hvoraf voksenpsykia-
trien bliver etableret som OPP-projekt. Derudover sammenbygges hospitalet med det sundhedsvidenskabelige fakultet ved
Syddansk Universitet, som opføres samtidigt. Endvidere bygges det kommende Steno Diabetes Center Odense (SDCO) sammen
med Nyt Universitetshospital i Odense.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har 10. august 2015 godkendt Region Syddanmarks udbetalingsanmodning vedr. OUH.
Projektet er under tættere opfølgning i Sundhedsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Byggeriet forventes afleveret 2. halvår 2023. Endelig og fuldstændig ibrugtagningstidspunkt er endnu ikke fastlagt.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal i samlet ho-
Senge i samlet hospital
Antal senge i nybyggeri
(inkl. eksisterende, ordinære/pa- (kun kvalitetsfondsprojekt, ordi-
spital
(kvm, inkl. eksiste-
tienthotel)
nære/patienthotel)
rende)
252.186 / -
252.186
702/0
702/ 0
*Forventet ibrugtagningsår er Sundhedsministeriets vurdering pba. regionens oplysninger.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
398
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
Forventet fuldt
ibrugtaget
2024*
Antal ambulante behandlinger
703.300
Antal sengedage
202.100
Side 23
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0024.png
Aabenraa Sygehus
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.264
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
200
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
747 / 747
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Om- og udbygningsprojektet i Aabenraa består af en fælles akutmodtagelse, et familiehus, modtagekøkken, sterilcentral, sen-
gebygning inkl. ambulatorier, laboratorium, billeddiagnostik samt ombygning i en mindre del af det eksisterende sygehus.
Region Syddanmark har for egne midler sideløbende med kvalitetsfondsprojektet opført et psykiatrisk hospital på matriklen.
På Aabenraa Sygehus samles funktionerne for Haderslev Sygehus, der lukkede i 2014, samt dele af Sønderborg Sygehus, som
vil fortsætte som specialsygehus, når Aabenraa står færdigt.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har den 29. oktober 2012 godkendt Region Syddanmarks udbetalingsanmodning til Aabenraa Sygehus.
Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Kvalitetsfondsprojektet bygges i to faser, hvoraf Fase 1 blev ibrugtaget i 2014. Fase 1 indeholder bl.a. fælles akutmodtagelse
(FAM), modtagekøkken, sterilcentral samt familiehus. Fase 1 udgør 23.200 kvm af nybyggeriet på i alt 45.700 kvm. Byggeriet af
Fase 2 blev igangsat i 2017 og indeholder primært en ny sengebygning, som er ibrugtaget i 2020. Projektet blev derfor betrag-
tet som fuldt ibrugtaget i 2020. Den samlede Fase 2 er færdig og ibrugtaget i 2021.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
42.700 / 9.700
Areal i samlet ho-
spital
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
80.600
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
270 / -
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt,
ordinære/patienthotel)
230/ 0
Ibrugtaget
2020
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
118
Antal ambulante behandlinger
207.000
Antal sengedage
88.700
Side 24
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0025.png
4. Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
6.451
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
846
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
3.796 / 3.796
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
99,9
Beskrivelse af projektet
Kvalitetsfondsprojektet DNU samler alle somatiske specialer i Aarhus fra fire matrikler til én matrikel i Skejby. Det nye Aarhus
Universitetshospital skal være det faglige omdrejningspunkt i regionen og levere højt specialiseret hospitalsbehandling til bor-
gere i regionen og resten af landet.
Der er bygget et nyt akutcenter, et onkologisk center, et hoved-/neuro-center samt et abdominal/inflammatorisk center. Desu-
den er det eksisterende Aarhus Universitetshospital i Skejby renoveret sideløbende inden for Region Midtjyllands almindelige
anlægsramme.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har den 10. april 2012 godkendt Region Midtjyllands udbetalingsanmodning for Det Nye Universitetsho-
spital i Aarhus.
Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet. Projektet aflægger rapportering i et reduceret format
pga. det begrænsede omfang af de resterende leverancer i projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
I september 2016 blev den første af de nye bygninger taget i brug, da afdelingen for Blodprøver og Biokemi flyttede ind i labo-
ratoriebygningen. I 1. kvartal 2017 flyttede de første patienter ind i byggeriet. Akutcenteret flyttede ind i maj 2018, og i 3. kvar-
tal 2018 flyttede de sidste funktioner fra matriklen på Tage-Hansens Gade, der nu er lukket. Det samlede byggeri (ekskl. pa-
tienthotel og Forum) blev fuldt ibrugtaget i 1. kvartal 2019, hvor de sidste kliniske funktioner fra matriklen på Nørrebrogade
flyttede ind. Den endelige afslutning af projektet afventer færdiggørelsen af Forum, som etableres i samarbejde med bl.a.
Steno Diabetes Center og Aarhus Universitet. Kvalitetsfondsprojektet indgår med en mindre andel i Forum, som forventes
ibrugtaget i 2022. Projektet betragtes derfor som fuldt ibrugtaget i 2019.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
248.358
Areal i samlet hospi-
tal
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
408.358
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
822 / 73
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt,
ordinære/patienthotel)
506/61
Ibrugtaget
2019*
*ekskl. patienthotel og Forum
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
521
Antal ambulante behandlinger
832.097
Antal sengedage
255.026
Side 25
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0026.png
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
3.222
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
511,1
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.883 / 1.883
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
98
Beskrivelse af projektet
Det nye hospital i Gødstrup indeholder en fuldt udbygget akutfunktion med tilhørende specialer. I forbindelse med det somati-
ske hospital opfører Region Midtjylland for egne midler et psykiatrisk hospital på 13.500 m
2
.
Det nye hospital i Gødstrup er en sammenlægning af hospitalerne i Herning, Holstebro, Lemvig, Ringkøbing og Tarm. En del af
sammenlægningen er allerede påbegyndt, hvorfor der på nuværende tidspunkt kun er hospitalsdrift på matriklerne i Herning,
Holstebro og Lemvig. Matriklen i Ringkøbing er blevet til sundhedshus, mens matriklen i Tarm er blevet til sundhedscenter.
Matriklen i Lemvig bliver til akuthus med både regionale og kommunale funktioner.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har den 30. juni 2014 godkendt Region Midtjyllands udbetalingsanmodning til Det Nye Hospital i Vest, Gø-
dstrup.
Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Regeringens endelige tilsagn til DNV indeholder et krav om investeringer i it, udstyr og apparatur mv. for mindst 600 mio. kr.
(09-pl). Sundheds- og Ældreministeriet har i løbet af 2018 været i dialog med Region Midtjylland om regionens håndtering af
økonomiske udfordringer på DNV. Sundheds- og Ældreministeriet har i den forbindelse accepteret, at regionsrådet efter en
konkret vurdering og efter drøftelser med ministeriet har besluttet at reducere budgettet til apparatur.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Fuld ibrugtagning forventes i første kvartal 2022.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
126.950/ -
Areal i samlet ho-
spital
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
126.950
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
409 / 0
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt, ordi-
nære/patienthotel)
409/ 0
Forventet fuldt
ibrugtaget
2022
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
181
Antal ambulante behandlinger
371.000
Antal sengedage
120.000
Side 26
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0027.png
Regionshospitalet Viborg
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.164
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
146,6
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
688 / 688
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
93,5
Beskrivelse af projektet
Kvalitetsfondsprojektet i Viborg består af opførelsen af et akutcenter med en ny fælles akutmodtagelse, samt en ombygning og
renovering af dele af det eksisterende hospital. Herudover er Vestdansk Center for Rygmarvsskade blevet om- og udbygget, li-
gesom der er bygget et p-hus, og der er sket en flytning af Patologisk Institut fra Skive til Viborg.
Regionshospitalet Viborg er en del af Hospitalsenhed Midt, der foruden Viborg inkluderer hospitalerne i Skive, Silkeborg og
Hammel.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har den 29. juni 2012 godkendt Region Midtjyllands udbetalingsanmodning til Regionshospitalet Viborg.
Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet. Projektet aflægger rapportering i et reduceret format
pga. det begrænsede omfang af de resterende leverancer i projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Den første ambulante patient rykkede ind i Akutcentret medio 2019, hvorefter den resterende del af akutcentret er blevet
ibrugtaget løbende. Den store indflytning af Akutafdelingen skete i november 2019. I 2020-2021 er den sidste ibrugtagning af
Akutcentret sket ved at 10 nye OP-stuer samt laboratorium til Klinisk Fysiologi er ibrugtaget.
Tidligere er Vestdansk Center for Rygmarvsskade blevet om- og udbygget, ligesom der er bygget et p-hus og der er foretaget
ombygninger i det eksisterende hospital. Herudover er der bygget et nyt Patologisk Institut i forbindelse med flytning fra Skive
til Viborg.
Den resterende del af ombygningsprojektet forventes færdiggjort i 2023. Der udestår dog kun ombygning i begrænset omfang,
hvorfor projektet betragtes som fuldt ibrugtaget pr. 2020.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
34.820 / 13.111
Areal i samlet hospi-
tal
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
122.820
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
343
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt,
ordinære/patienthotel)
127/0
Ibrugtaget
2020
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
105
Antal ambulante behandlinger
227.700
Antal sengedage
141.000
Side 27
FIU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 111: Årsrapportering for 2021 vedr. kvalitetsfondsprojekter fra Sundhedsministeriet
2546634_0028.png
5. Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
4.191
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
796
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.660,2 / 2.451
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
79,5%
Beskrivelse af projektet
Nyt Aalborg Universitetshospital vil indeholde en fælles akutmodtagelse, sengefunktion, ambulatorier, laboratorier, børne- og
ungefunktion, billediagnostiske funktioner, operationsfunktion, intensiv, integration af universitetsfaciliteter i hospitalet, reha-
biliteringsfunktion, forsknings- og undervisningsarealer samt serviceby.
På det nye universitetshospital samles funktionerne fra hospitalerne Aalborg Sygehus Nord og Aalborg Sygehus Syd. På Aalborg
Sygehus Syd vedbliver de nyeste bygninger dog med at fungere som en del af Aalborgs nye universitetshospital – herunder
Medicinerhuset og Onkologibygningen tillige med tekniske installationer mfl. Bygningerne vil primært blive benyttet til ambu-
lante funktioner for de medicinske specialer samt onkologi.
Nyt Aalborg Universitetshospital bliver Region Nordjyllands højt specialiserede hospital samt akuthospital.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har 18. december 2015 godkendt Region Nordjyllands udbetalingsanmodning for Nyt Aalborg Universitets-
hospital.
Projektet er under skærpet tilsyn i Sundhedsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Ibrugtagning forventes i løbet af 2023.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet – kapacitet og ibrugtagning
Areal
(kvm, nybyg/om-
byg)
162.138 / 0
Areal i samlet ho-
spital
(kvm, inkl. eksiste-
rende)
162.138*
Senge i samlet hospital
(inkl. eksisterende, ordinære/pa-
tienthotel)
564/27**
Antal senge i nybyggeri
(kun kvalitetsfondsprojekt, ordi-
nære/patienthotel)
564 / 0
Forventet fuldt
ibrugtaget
2023
*Arealet omfatter alene Øst-matriklen.
**De 27 patienthotel-senge forventes placeret på matrikel Syd i forbindelse med Medicinerhuset. Der indgår ikke midler til patienthotel i bevillingen til Nyt
Aalborg Universitetshospital
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 21-pl)
196
Antal ambulante behandlinger
575.897***
Antal sengedage
188.559****
***Ændringen i forventet ambulant kapacitet skyldes, at antallet af ambulante besøg er steget mere end forudsat, hvorfor der ovenfor er fremskrevet på basis
af den ambulante aktivitetsudvikling i perioden 2007-2016. Der gøres dog opmærksom på, at Region Nordjylland i Budget 2018 arbejder med en ambition om
at mindske antallet af ambulante besøg pr. patient med 10 %, hvilket kan mindske antallet af ambulante besøg i 2020 (inkl. eksisterende).
**** Antal sengedage er ekskl. patienthotel
Side 28