Færøudvalget 2021-22
FÆU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2465443_0001.png
Dato:
11. oktober 2021
Kontor:
Nordatlantkontoret
Sagsbeh: Julie Christine Gade
Mikkelsen
Sagsnr.: 2021-491-0083
Dok.:
2038468
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Afrapportering fra den færøsk-danske arbejdsgruppe om forbedring
af de færøske varetægts- og afsoningsforhold
1. Baggrund
De færøske varetægts- og afsoningsforhold har gennem de seneste år været
genstand for debat på Færøerne. Det er bl.a. blevet kritiseret,
at
færinger
med straffe på over halvandet års fængsel overføres til Danmark med hen-
blik på afsoning bl.a. på grund af manglende uddannelses- og beskæftigel-
sestilbud på Færøerne,
at
varetægtsarrestanter og afsonere ikke kan holdes
adskilt, hvilket medfører, at afsonere sidder under et strengt regime, og
at
lokaleforholdene i øvrigt ikke er tilfredsstillende. Derudover kritiseres ar-
resthusets placering i Mjørkedal, der er et isoleret bjergområde, som giver
store udfordringer i forhold til transport til og fra arresthuset særligt på
grund af de færøske vejr- og vejforhold (se vedlagte om bilag om de færøske
vejrforhold), hvilket er en udfordring for de ansatte, herunder af sikkerheds-
mæssige årsager, ligesom placeringen påvirker de indsattes muligheder for
besøg og udgang.
Den 6. marts 2020 fremsatte to lagtingsmedlemmer et beslutningsforslag,
som pålagde Færøernes Landsstyre at undersøge og tage de nødvendige
skridt til, at forholdene i Færøerne Arrest bliver tilfredsstillende og på højde
med det danske fængselsvæsen i øvrigt. Et enigt Lagting vedtog forslaget.
2. Arbejdsgruppen
På baggrund af drøftelser mellem lagmanden og justitsministeren i efteråret
2020 nedsatte Justitsministeriet i januar 2021 en færøsk-dansk arbejds-
gruppe, som skulle se på, hvordan de færøske varetægts- og afsoningsfor-
hold kunne forbedres.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om analyse af Kriminalforsorgen på Færøerne, fra justitsministeren
2465443_0002.png
I arbejdsgruppen har følgende myndigheder deltaget:
-
-
-
-
Færøernes Landsstyre
Justitsministeriet
Kriminalforsorgen, herunder Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Kriminalforsorgen Hovedstaden og Kriminalforsorgen på Færøerne
Færøernes Politi
Der har i perioden 5. februar 2021 til den 13. september 2021 været afholdt
9 møder i arbejdsgruppen.
Færøernes Landsstyre har parallelt med arbejdsgruppens drøftelser været i
dialog med henholdsvis de færøske sundhedsmyndigheder, uddannelses-
myndigheder og kulturmyndigheder. Kriminalforsorgen har ligeledes været
i dialog med Bygningsstyrelsen om erfaringer med byggeri på Færøerne.
Derudover har Alex Poulsen Arkitekter (herefter ”APA”) deltaget i et af ar-
bejdsgruppens møder for at præsentere de løsningsmodeller, som indgår i
kriminalforsorgens analyse, jf. nedenfor under punkt 3. APA har i forbin-
delse med sit arbejde inddraget ingeniørvirksomheden Viborg Ingeniørerne.
Som led i arbejdet har de enkelte myndigheder i arbejdsgruppen besigtiget
de nuværende forhold i Færøerne Arrest.
3. Indholdsmæssige drøftelser
Arbejdsgruppens drøftelser har taget udgangspunkt i delresultaterne af en
analyse, som kriminalforsorgen har udarbejdet om Kriminalforsorgen på
Færøerne (”delanalyse 1-3”), som der blev bevilliget midler til i forbindelse
med finansloven for 2021.
Det bemærkes, at arbejdsgruppen har haft lejlighed til at drøfte og komme
med input til de enkelte delanalyser, inden de er færdiggjort. Analysen af-
spejler derfor i vid udstrækning de udfordringer og forslag til forbedringer,
som har været drøftet i arbejdsgruppen. Hovedpointerne i analysen (særligt
forslagene i delanalyse 3) er på den baggrund gennemgået helt overordnet
nedenfor under punkt 3.1.
Til brug for arbejdsgruppens drøftelser er der desuden udarbejdet særskilte
notater om særlige emner, herunder notater med input fra færøske og danske
myndigheder. Der henvises i den forbindelse til pkt. 4.
2
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om analyse af Kriminalforsorgen på Færøerne, fra justitsministeren
2465443_0003.png
3.1. Kriminalforsorgens analyse om Kriminalforsorgens på Færøerne
Kriminalforsorgens analyse består af tre delanalyser:
Delanalyse 1: Data om færøske indsatte
Delanalyse 2: Beskrivelse af nuværende udfordringer
Delanalyse 3: Beskrivelse af løsningsforslag
Den samlede og endelige analyse er vedhæftet denne afrapportering som
bilag.
Som nævnt ovenfor indeholder delanalyse 2 en faktuel beskrivelse af de ak-
tuelle udfordringer, som kriminalforsorgens analysegruppe har identificeret
omkring færingers afsoning af dom i henholdsvis Færøerne Arrest og dan-
ske institutioner samt øvrige forhold relateret til Færøerne Arrest.
Delanalyse 3 indeholder en overordnet beskrivelse af fire løsningsmodeller,
som hver for sig har forskelligt potentiale i forhold til at imødegå de udfor-
dringer, som er identificeret under delanalyse 2.
Der opstilles således i delanalyse 3 følgende løsningsmodeller:
Model A) Etablering af ny institution
Model B) Ombygning og ibrugtagning af hele bygningen i
Mjørkedal
Model C) Ombygning og ibrugtagning af det øverste plan i
bygningen
Model D) Ibrugtagning af yderligere ét rum (garagen)
Delanalyse 3 indeholder en skematisk oversigt over, hvilke af de udfordrin-
ger, som er identificeret i forbindelse med delanalyse 2, som de forskellige
modeller imødegår på forskellig vis:
Der er brugt følgende farveangivelser i skemaet
1
:
Grøn farve: Udfordringen vurderes at kunne imødegås helt
Orange farve: Udfordringen vurderes at kunne imødegås delvist
1
De udfordringer, der er identificeret omkring færingeres afsoning i dansk institution er samlet under
”Hjem-
tagning af de færøske afsonere, som efter nuværende praksis afsoner i Danmark, med mindre særlige forhold
taler imod”.
Derudover er udfordringen omkring
”Almene bygningsmæssige stand”
ikke med i oversigten, da
dette afhænger af, hvad der besluttes at iværksætte af tiltag med henblik på forbedring af forholdene omkring
kriminalforsorgen på Færøerne.
3
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om analyse af Kriminalforsorgen på Færøerne, fra justitsministeren
2465443_0004.png
Rød farve: Udfordringen vurderes ikke at kunne imødegås
Identificerede udfordrin-
ger
Model A,
Nybyggeri,
Model
B,
ibrugtagning
af hele byg-
ningen
Model C,
brug
af
øverste plan
(light-mo-
dellen)
Model D,
brug af ga-
rage
Færøske afsonere, som pt. afsoner i Danmark
Hjemtagning af de færø-
ske afsonere med straffe
på mere end 1�½ års ube-
tinget fængsel, som efter
nuværende praksis afso-
ner i Danmark, med min-
dre særlige forhold taler
imod
Afsoning i Færøerne Arrest
Manglende mulighed for
at afsone i åbent regime
med dertilhørende mulig-
hed for øget fællesskab
mv.
Begrænset mulighed for
udgang, herunder frigang,
for afsonere, bl.a. som
følge af manglende off.
transport
Generelle forhold omkring indsatte i Færøerne Arrest
Begrænset tilbud af ar-
bejdsopgaver til de ind-
satte
Begrænsede
undervis-
ningstilbud for især afso-
nere
Begrænset misbrugsbe-
handling og programvirk-
somhed
Ingen fast tilknyttet syge-
plejerske
Uhensigtsmæssig place-
ring af besøgsrum
Begrænsede køkkenfaci-
liteter
Begrænset gårdtursareal
Færre overførsler af udad-
reagerende indsatte
4
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om analyse af Kriminalforsorgen på Færøerne, fra justitsministeren
2465443_0005.png
Begrænset mulighed for
at gennemføre isolation af
varetægtsarrestanter fuldt
ud
Øvrige forhold omkring Færøerne Arrest
Arrestens placering ift.
manglende
offentlig
transport og udsathed ift.
vejrmæssige forhold
Begrænset hegn omkring
bygningskomplekset
Sikringscelle, der ikke
fuldt ud lever op til gæl-
dende retningslinjer
Indsattes adgang til el-
tavler
De forskellige løsningsmodeller varierer meget i forhold til etableringsom-
kostninger og til dels også de løbende driftsomkostninger. Tabel 1 viser et
samlet overblik over de estimerede etableringsomkostninger ved de forskel-
lige modeller samt merudgiften i forhold til løbende drift. Det bemærkes
dog, at model B og C er behæftet med usikkerhed, da der forventes at blive
igangsat en indeklimaundersøgelse af arresten. Det bemærkes endvidere, at
der også efter 2025 vil være afledte udgifter, som vil afhænge af de initiale
etableringsomkostninger.
Tabel 1 Oversigt over foreløbige økonomiske konsekvenser ved de forskellige løsningsmodeller
Mio. kr., 2021 pl.
Etableringsomkostninger
Merudgift pr. år
2022
2023
1,7
2,0
2,0
0,8
2024
4,1
2,0
9,8
0,8
2025
10,3
17,7-25,2
9,7
0,8
Model A
Model B
Model C
Model D
233 mio. kr.
56-131 mio. kr.
35 mio. kr.
1 mio. kr.
0,6
1,9
1,9
0,8
3.2. Sammenligning af modeller
Model A (ny institution) vil i videst muligt omfang imødekomme de udfor-
dringer, som er konstateret under delanalyse 2, og som er gengivet i over-
sigtsform ovenfor. Modellen vil således give mulighed for, at alle afsonere
som udgangspunkt og uanset domslængde kan afsone på Færøerne og med
mulighed for afsoning i åbent regime. Dog vil der kunne ske overførsel til
Danmark, hvis en indsat er udadreagerende eller skal placeres i en institution
i en højere sikkerhedsklasse. Derudover vil sædelighedsdømte fortsat skulle
5
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om analyse af Kriminalforsorgen på Færøerne, fra justitsministeren
2465443_0006.png
påbegynde afsoningen i Herstedvester Fængsel for at blive visiteret til frem-
tidige behandlingsbehov.
Model B (ibrugtagning og ombygning af hele Mjørkedal) imødekommer en
del af udfordringerne og medfører ligesom model A, at alle afsonere som
udgangspunkt og uanset domslængde kan afsone på Færøerne (med de und-
tagelser, som er nævnt ovenfor). Modellen vil imidlertid selvsagt ikke kunne
imødekomme de udfordringer, der er forbundet med arrestens placering og
stand. Den geografiske placering vil således fortsat kunne være en hindring
for udgang og besøg.
Model C er en light udgave af model B. I modsætning til ovenstående vil
det med denne model fortsat være nødvendigt at overføre færinger med
domme på over halvandet års fængsel til afsoning i Danmark, ligesom der
fortsat ikke vil kunne afsones i åbent regime. Derudover vil de i øvrigt kon-
staterede udfordringer kun blive imødekommet i begrænset omfang.
Model D er den mindste model, hvor der alene lægges op til, at arresten får
adgang til ét yderligere lokale. Modellen vil primært have til formål at styrke
muligheden for beskæftigelse.
3.3. Kriminalforsorgens tekniske foranalyse om muligheden for implemen-
tering af fodlænkeordningen på Færøerne
Kriminalforsorgen har parallelt med analysearbejdet gennemført en teknisk
foranalyse af muligheden for at implementere fodlænkeordningen på Færø-
erne. Analysen konkluderer, at der som udgangspunkt ikke er noget til hin-
der for teknisk at gennemføre den pågældende ordning på Færøerne.
3.4. Det videre arbejde med de identificerede løsningsforslag
Som det fremgår under punkt 3.1, er tre af de fire forslag til løsningsmodel-
ler i kriminalforsorgens analyse forbundet med væsentlige økonomiske kon-
sekvenser. Det videre forløb med at se på de foreslåede løsningsmodeller
sker derfor som led i arbejdet med en ny flerårsaftale for kriminalforsorgen
og de politiske forhandlinger herom.
Uafhængigt af de politiske forhandlinger om en ny flerårsaftale for krimi-
nalforsorgen er der dog i arbejdsgruppen enighed om, at der arbejdes videre
med følgende initiativer:
6
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om analyse af Kriminalforsorgen på Færøerne, fra justitsministeren
Styrket samarbejde mellem kriminalforsorgen og de færøske myndigheder
om færinger, der er overført til afsoning i Danmark
Som det fremgår af pkt. 3.2.4 i kriminalforsorgens delanalyse 2, er der ge-
nerelt i relation til alle afsonere brug for et godt samarbejde med den dømtes
hjemkommune, særligt hvis der er tale om en udfordret afsoner, som f.eks.
er misbrugende eller udadreagerende. Her vil man typisk i relation til afso-
nere med bopæl i Danmark inddrage den dømtes hjemkommune i forhold
til bolig, underhold, misbrugsbehandling mv. for at forberede en så god løs-
ladelsessituation som muligt. For at sikre den bedst mulige løsladelsessitu-
ation for alle parter er et godt samarbejde med hjemkommunen eksempelvis
også vigtigt, hvis den dømtes kriminalitet fordrer samarbejder med familie-
forvaltningen.
Et mere systematisk samarbejde mellem kriminalforsorgen og de danske
kommuner blev iværksat i 2006 under ”Projekt God Løsladelse”. Da pro-
jektet startede, var der ud over lovgivningen ingen konkrete aftaler mellem
kriminalforsorgen og kommunerne, men i dag er der indgået samarbejdsaf-
taler med alle 98 kommuner i Danmark.
Der er dog ikke etableret en samarbejdsaftale med de færøske myndigheder
for at sikre en koordineret og sikker løsladelse på Færøerne.
Arbejdsgruppens medlemmer har været enige om, at der skal arbejdes vi-
dere på at se på muligheden for etablering af et egentligt struktureret samar-
bejde med henblik på at forbedre løsladelsessituationen i forhold til eventu-
elle problemstillinger omkring bolig, forsørgelse, misbrugsbehandling mv.
Dette vurderes særligt relevant i relation til færinger, der afsoner en straf i
Danmark, men som er hjemmehørende på Færøerne og skal løslades dertil.
Det bemærkes, at socialforvaltningen på Færøerne er en central landsmyn-
dighed, og det er derfor forventningen, at der på en enkel måde vil kunne
etableres et samarbejde svarende til samarbejdet i Danmark.
Kriminalforsorgen vil derfor snarest tage kontakt til socialforvaltningen på
Færøerne for at påbegynde drøftelser herom.
Det bemærkes afslutningsvis, at der for færinger, der afsoner på Færøerne,
ikke formelt er indgået en aftale mellem kriminalforsorgen og socialforvalt-
ningen, men at der aktuelt er et godt samarbejde, hvorfor det ikke er nød-
vendigt at iværksætte initiativer i relation hertil.
7
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om analyse af Kriminalforsorgen på Færøerne, fra justitsministeren
Udslusning af indsatte mv. til en pensionslignende institution på Færøerne
Kriminalforsorgen har i alt syv pensioner i Danmark. Opholdet på en af kri-
minalforsorgens pensioner er ofte en del af udslusningen til samfundet i den
sidste del af en afsoning med henblik på at lette overgangen fra fængsel til
frihed ved at støtte og hjælpe den enkelte med at skabe en situation, der gør
vedkommende bedre i stand til at leve en tilværelse uden kriminalitet.
Dømte kan således i forlængelse af afsoning i fængsel få tilladelse til at blive
udstationeret til en pension og afsone resten af straffen der. Udstationeringer
til pensioner sker typisk for afsonere med længerevarende domme i slutnin-
gen af deres afsoning.
På pensionerne bor også dømte med tilladelse til alternativ afsoning uden
for et fængsel (§ 78-anbringelse). En sådan tilladelse er begrundet i et behov
for særlig behandling eller pleje af hensyn til f.eks. den dømtes alder, hel-
bred eller andre særlige omstændigheder, som kan imødeses på anbringel-
sesstedet.
Aktuelt er der ikke nogen sikret institution eller pension på Færøerne, hvor
dømte vil kunne anbringes, herunder som led i et udslusningsforløb. På
grund af det lave pladsbehov (2-3 pladser vurderet ud fra det aktuelle belæg)
vurderes det ikke på nuværende tidspunkt relevant, at der etableres en pen-
sion eller lignende på Færøerne.
Arbejdsgruppen har derfor drøftet muligheden for, at der etableres et sam-
arbejde med pensionslignende institutioner på Færøerne med et lignende
klientel som i Færøerne Arrest.
Det bemærkes, at der i forbindelse med et udkast til forslag til lov for Færø-
erne om fuldbyrdelse af straf m.v. på baggrund af et ønske fra Færøernes
Landsstyre er indsat hjemmel til, at der på sigt vil kunne ske udstationering
af indsatte i Færøerne Arrest eller en institution i Danmark til en institution
på Færøerne m.v. uden for kriminalforsorgen. Der vil dog fortsat skulle ar-
bejdes videre på at undersøge mulighederne for, hvordan et sådant samar-
bejde vil kunne iværksættes mere konkret, ligesom det skal undersøges,
hvilke økonomiske konsekvenser som vil være forbundet med et sådant ini-
tiativ.
Der henvises i øvrigt til notatet om kriminalforsorgens pensioner og notatet
om pensioner og om mulige undervisnings- og arbejdstilbud og andre soci-
alpædagogiske tilbud til arresten i Mjørkedal, som er vedlagt som bilag.
8
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om analyse af Kriminalforsorgen på Færøerne, fra justitsministeren
2465443_0009.png
Opsummering
Bedre samarbejde mellem kriminalforsorgen og de færøske myndigheder i
forbindelse med løsladelse:
Kriminalforsorgen kontakter socialforvaltnin-
gen på Færøerne med henblik på det videre arbejde.
Mulighed for udstationering til pension uden for kriminalforsorgen:
Krimi-
nalforsorgen drøfter videre med bl.a. Blå Kors, hvordan et projekt kan kon-
kretiseres, herunder pris mv. Kriminalforsorgen holder Justitsministeriets
departement orienteret om, hvordan arbejdet skrider frem, og Justitsmini-
steriet videreformidler status til Landsstyret.
Bedre tilbud til indsatte:
Landsstyret drøfter videre med Kulturministeriet,
hvordan der kan skaffes bedre variation i uddannelses- og beskæftigelsestil-
buddene i arresten. Det forventes, at arbejdet vil løbe de næste 6 måneder.
4. Bilag
Som nævnt under punkt 3 er der til brug for arbejdsgruppens drøftelser ud-
arbejdet særskilte notater om særligt udpegede emner, herunder notater med
input fra færøske og danske myndigheder.
Konkret har følgende notater været drøftet i arbejdsgruppen:
-
-
-
-
-
Bilag 1: Notat om vejrforhold i Mjørkedal (Landsstyret)
Bilag 2: Notat om visitation og behandling af sædelighedsdømte
(Kriminalforsorgen)
Bilag 3: Notat om sexologisk behandling på Færøerne (Landsstyret)
Bilag 4: Notat om kriminalforsorgens pensioner (Kriminalforsor-
gen)
Bilag 5: Notat om pensioner og om mulige undervisnings- og ar-
bejdstilbud og andre socialpædagogiske tilbud til arresten i Mjørke-
dal (Landsstyret)
Ovenstående notater er vedlagt som bilag til afrapporteringen.
9