Færøudvalget 2021-22
FÆU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2483075_0001.png
A NA LYS E
DANMARKS
NATIONALBANK
FÆRØ S K ØKO NO MI
18. NOVEMBER 2021 — NR. 27
Højkonjunkturen
har fået fart igen
Udbredt mangel på arbejdskraft
Meget lav ledighed og en i forvejen høj
erhvervsfrekvens har ført til mangel på
arbejdskraft i stort set alle erhverv på
Færøerne. Samtidig har den globale vaccine-
udrulning forbedret eksportudsigterne, og
det understøtter den fortsatte højkonjunktur.
INDHOLD
2
4
SA MM ENFATNI N G
FRE MG ANG PÅ
EK SP ORTMA RKE D-
ER NE U ND ERSTØT TER
F IS KEI NDUSTRI EN
ØG ET F ORBRU G
H AR BI DRAG ET
TI L AT HOL DE
D EN Ø KONOMI SK E
AKTI VI TET OP PE
PRE SSE T PÅ
ARBE JDSM A RK EDE T
ER TI L BAGE
FRE MG ANG EN
SM I T TE R A F PÅ
BOL I G PRI SER
OG KRE DI TGI VN I N G
6
Husholdninger og virksomheder
er velpolstrede
Den private sektor har polstret sig under
opsvinget og er bedre rustet mod stød til
økonomien. Store stigninger i boligpriser og
pres på arbejdsmarkedet giver dog grobund
for, at risici hurtigt kan opbygges.
7
9
12
BEH OV F OR
LA NGS IG TET
PL A NLÆ GNIN G A F
DEN Ø KONO MI SKE
PO LI TI K
Behov for langsigtet planlægning
i den offentlige sektor
Langsigtet planlægning af finanspolitikken
vil øge økonomiens robusthed. Der er behov
for i gode tider at lægge til side til dårligere
tider. Samtidig er det vigtigt, at der er balance
mellem udgifter og indtægter i fremtiden,
hvor der kommer flere ældre.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0002.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
2
Sammenfatning
Udbruddet af covid-19 ramte global økonomi hårdt,
og også på Færøerne førte pandemien til et brat fald
i aktiviteten. Bruttonationalproduktet, BNP, faldt med
2,4 pct.
1
i 2020 efter flere år med højkonjunktur og
betydelig fremgang fra stigende fiskepriser.
Eksporterhvervene, der næsten udelukkende sælger
fisk, var dog hurtige til at vende deres afsætning fra
lukkede restauranter mod åbne dagligvarebutikker.
Det understøttede indtjeningen, mens eksportmar-
kederne var præget af restriktioner for at inddæmme
virussmitte.
2
Tilbageslaget blev derfor begrænset og
har indtil videre blot været en pause fra højkonjunktur.
Beskæftigelsen vendte allerede ved udgangen af
2020 tilbage til niveauet før pandemien, og ledig-
heden på Færøerne er i øjeblikket kun godt 1 pct. af
arbejdsstyrken, se figur 1. Den hurtige genopretning
af aktivitet og beskæftigelse har ført til, at der igen
er mangel på arbejdskraft. Det er vigtigt, at struk-
turerne på arbejdsmarkedet understøtter en fleksibel
arbejdsstyrke, hvor bl.a. udenlandsk arbejdskraft kan
komme til i tider med pres.
I en økonomi som den færøske, der er koncentreret
omkring havressourcer, kan pres på arbejdsmarkedet
dog ikke forventes i samme omfang at smitte af på
eksporterhvervenes konkurrenceevne. Det skyldes,
at afsætningspriserne i højere grad afhænger af fx
fangstmuligheder, biologiske forhold og verdens-
markedspriser end af lønomkostninger, end det er
tilfældet i mere traditionel industriproduktion. Det er
derfor i højere grad andre forhold end lønkonkurren-
ceevne, der bestemmer virksomhedernes evne til at
konkurrere på verdensmarkedet. Samtidig har mere
strukturelle forhold som fiskeri- og handelsaftaler og
en effektiv forvaltning af fiskeriet også stor betydning
for, om virksomhederne er konkurrencedygtige.
Perioder med pres på arbejdsmarkedet må imidler-
tid ikke give anledning til overoptimisme i de dele
af økonomien, der påvirkes af udviklingen i eksport-
erhvervene. I stedet bør både den offentlige og
Højkonjunkturen fortsætter
efter hurtig genopretning
Pct. af arbejdsstyrken
8
7
6
5
4
3
2
1
0
00
02
04
06
08
10
12
14
16
18
20
Ledighed
Figur 1
Fuldtidsbeskæftigede
28.500
Lønmodtager-
beskæftigelse
27.500
(højre akse)
26.500
25.500
24.500
23.500
22.500
21.500
20.500
Kilde: Hagstova Føroya.
private sektor lægge penge til side i gode tider for at
værne sig mod dårlige tider. De færøske husholdnin-
ger og virksomheder er generelt velpolstrede, men
bl.a. store boligprisstigninger de senere år og knap-
hed på arbejdskraft giver grobund for, at risici hurtigt
kan opbygges.
Fremadrettet understøttes den fortsatte fremgang af
lysere udsigter for eksportmarkederne, hvor efter-
spørgslen er genoprettet hurtigere end ventet. Den
hurtigere genopretning skal bl.a. ses i lyset af den
globale vaccineudrulning hen over året. Imidlertid
tynges udsigterne for en del af fiskeeksporten af, at
der udestår en fiskeriaftale med Storbritannien om
fiskeriet af makrel. Den manglende aftale har bl.a.
medført lavere priser, og det illustrerer, at gode
rammevilkår er vigtige for eksporterhvervenes kon-
kurrenceevne.
Højkonjunkturen på Færøerne har generelt været
understøttet af produktivitetsfremgang i både fiskeri
og havbrug.
3
Virksomhederne har konsolideret sig,
1
2
Foreløbige tal. BNP på Færøerne opgøres kun i løbende priser.
Se Adrian Michael Bay Schmith og Flora Nagy, Højkonjunkturen på
Færøerne taber fart,
Danmarks Nationalbank Analyse (Færøsk økono-
mi),
nr. 29, december 2020.
3
Egenkapitalforrentningen i fiskeri og havbrug er steget i løbet af op-
svinget, mens antallet af virksomheder er faldet. Se regnskabsstatistik
fra Hagstova Føroya.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0003.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
3
Fakta om Færøerne
og fiskeindustrien
FISKEINDUSTRIEN
81 %
af den samlede
eksport udgøres
af vareeksport
95 %
af vareeksporten
udgøres af fisk
DEN OFFENTLIGE SEKTOR
HOTEL
40 %
… heraf udgøres
af lakseeksporten
36 %
af beskæftigelsen
i 2019 var i
den offentlige sektor
34 %
af BNP udgør
den offentlige
gæld
17 %
af beskæftigelsen
i 2019 var i fiskeri,
havbrug, fremstilling
og værfter
28 %
af BVT i 2019
kom fra fiskeri,
havbrug
og fremstilling
TURISMEN
2%
af BVT i 2017
kom fra turismen*
andre erhverv
påvirkes af
eksportindtægterne
fra fisk**
Befolkningstal:
BNP pr. indbygger:
Erhvervsfrekvens:
Valuta:
53.559 pr. 1. august 2021
384.000 kr. i 2020
400.000 kr. i Danmark til sammenligning
84 pct. i 2020
78 pct. i Danmark til sammenligning
Danske kroner
* BVT angiver bruttoværditilvækst.
** se fx Arnason mfl., Økonomisk rente og ringvirkninger i de Vestnordiske
fiskerier, Nordic Atlantic Cooperation (NORA), oktober 2015.
og kreditgivningen er vokset mindre end økonomi-
en som helhed. Færøsk økonomi står således bedre
rustet til udefrakommende stød end i både 1990’erne
og årene op til finanskrisen, som det også er kom-
met til udtryk under pandemien. Det er vigtigt for
en enstrenget økonomi, hvis eksterne indtjening
afhænger af få, store erhverv, som er meget udsat
for udsving i fangster og fiskepriser.
Langsigtet planlægning af
finanspolitikken kan styrke robusthed
Den offentlige sektor kan bidrage til at styrke økono-
miens robusthed ved i gode tider at lægge til side til
dårlige tider. Det gælder også, selv om den private
sektor er velpolstret. Meget aktivitet og beskæfti-
gelse er indirekte forbundet til eksporterhvervene,
og der er derfor behov for en stabilitetsorienteret
finanspolitik til at polstre sig mod konjunkturomslag
og svigtende indtjening fra fiskeriet.
4
En lav offentlig
gæld bidrager bl.a. til dette ved at sikre handlerum
for Landsstyret.
Landsstyret bør desuden prioritere langsigtet plan-
lægning, der sikrer holdbarheden af de offentlige
finanser. Det vil være hensigtsmæssigt at prioritere
langsigtede budgetfremskrivninger, der giver overblik
over udgifterne til bl.a. offentlig service i fremtiden.
Det er især vigtigt, fordi der forventes flere ældre på
Færøerne i fremtiden. Generelt kan en udvidelse af
skattebasen, fx med en boligskat, bidrage til at skabe
balance mellem udgifter og indtægter i fremtiden.
4
Se fx Hermann Oskarsson, Økonomisk politik i en ressourcerig mikro-
stat,
Landsbanki Føroya,
18. marts 2021 (link, kun på færøsk).
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0004.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
4
Fremgang på eksportmarkederne
understøtter fiskeindustrien
Den færøske økonomi er lille og åben. Den afhæn-
ger i høj grad af samhandel med omverdenen, og
eksporten udgør lidt mere end 50 pct. af BNP, som
det også er tilfældet i Danmark. Eksportindtægterne
er dog koncentreret omkring fiskeindustrien, der står
for mere end 90 pct. af vareeksporten. Efterspørg-
slen efter fisk påvirkes generelt i mindre grad af
udsving i konjunkturerne, som det også gælder for
fødevarer generelt. Udbud af og priser på fisk er dog
mere følsomt og bestemmes i vidt omfang af udefra-
kommende forhold, fx energipriser og fangstforhold.
Det gør økonomien sårbar over for pludselige skift i
fiskepriser og biologisk bestemte forhold.
Eksportværdien af fisk fra Færøerne faldt med 13,5
pct. fra 2019 til 2020 som følge af udbruddet af
covid-19. En række forhold begrænsede dog tilbage-
slaget. Eksporterhvervene var fx hurtige til at rette
deres afsætning mod dagligvarebutikker, da restau-
rationer måtte holde lukket i mange lande. Det holdt
mængden af fiskeeksport oppe, om end på bekost-
ning af lidt lavere priser.
Den seneste tid er fiskeeksporten gradvist genopret-
tet, og den er nu tilbage på niveauet inden pande-
mien, se figur 2. Eksportværdien fra januar til august
2021 var således på det samme niveau som i den
tilsvarende periode i 2019.
Den gradvise genopretning af eksporten dækker
bl.a. over fremgang i lakseeksporten. Lakseekspor-
ten udgør ca. 40 pct. af den samlede vareeksport. Til
forskel fra den øvrige fiskeeksport udgøres lakse-
eksporten hovedsageligt af opdrætslaks fra havbrug.
Opdrætserhvervet kan i højere grad sammenlignes
med traditionel industri.
Genopretningen af lakseeksporten skyldes især, at
restriktionerne for restauranter er blevet løftet i langt
de fleste lande, og at fersk fisk til højere afregnings-
priser dermed i større omfang har kunnet afsættes.
De seneste år er færøsk laks blevet solgt til højere
priser end konkurrerende landes laks, se figur 3. Den
højere pris skyldes bl.a. de gunstige opdrætsforhold
i de færøske fjorde, hvor fx temperaturforholdene
er gode. Pandemien ser ikke ud til at have påvirket
prisforskellen, og Den Internationale Valutafond, IMF,
forventer, at det generelle prisniveau på laks vil stige
en smule. De stigende priser på laks har været en
Fornyet fremgang i eksporten
Mio. kr.,
6-måneders glidende gns.
500
400
300
200
Laks
100
0
Samlet eksport
(højre akse)
Figur 2
Mio. kr.,
6-måneders glidende gns.
860
740
620
500
380
260
Øvrige fiskearter
05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Anm.: Sæsonkorrigeret eksport i løbende priser.
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
Prispræmien på færøsk laks
har holdt stand over pandemien
Eksportpris, kr./kg
70
Færøsk laks
60
50
40
30
Norsk laks
20
10
Figur 3
93 95 97 99 01 03 05 07 09 11 13 15 17 19 21 23 25
Anm.: Prisen på færøsk laks er beregnet implicit ud fra den sam-
lede eksportmængde og -værdi. Den blå punkterede linje
angiver den implicitte pris på færøsk laks de første 8 må-
neder af året. Den lilla punkterede linje angiver prognose
fra IMF. Priser på norsk laks er omregnet til danske kroner
med valutakursen ved udgangen af året.
Kilde: Hagstova Føroya, IMF,
World Economic Outlook October
2021,
Macrobond og egne beregninger.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0005.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
5
central drivkraft bag fremgangen i økonomien under
opsvinget siden 2013, og det øger risikoen for, at et
bortfald af prispræmien på færøsk laks vil veje tungt
på økonomien. På kort sigt udgør sygdomsudbrud
5
den primære risiko for, at prisforskellen falder bort,
og på længere sigt er risici relateret til teknologiske
fremskridt inden for lakseopdræt på land.
Eksporten af makrel, som udgør ca. 10 pct. af vare-
eksporten, er fortsat underdrejet efter tilbageslaget
sidste år. Det er på trods af, at Færøerne har forhøjet
sine fangstkvoter. Forhøjelsen skal ses i lyset af, at
der endnu ikke er indgået en fiskeriaftale med Stor-
britannien om fangst af makrel. Færøerne kan derfor
ikke fiske makrel i britiske farvande som i tidligere år.
Den manglende aftale betyder, at makrellen i nogle
tilfælde fanges tidligere i sin livscyklus, før den går
i britisk farvand, hvilket har givet lavere priser. Den
manglende fiskeriaftale medvirker også til betydelig
usikkerhed om fiskeriet af makrel fremadrettet.
Udsigterne for de færøske eksportmarkeder er
generelt forbedret betydeligt siden vinteren, se figur
4. Den større efterspørgsel vil understøtte højkon-
junkturen de kommende år. Der er dog fortsat risici
knyttet til den fremadrettede udvikling. Først og
fremmest er pandemien ikke ovre, og nye nedluknin-
ger af restaurationer på eksportmarkederne kan på
ny tynge indtjeningen i fiskeindustrien. Dernæst be-
stemmes fiskepriserne i høj grad af globale forhold,
og der er derfor generelt risici forbundet med skift i
prisudviklingen. Den kommende tid kan afsætningen
til fjerne markeder i bl.a. USA og Kina blive påvirket
af lange leveringstider og høje fragtpriser, hvis det
aktuelle pres på globale forsyningskæder bliver læn-
gerevarende. Eksporterhvervene har dog indtil nu
ikke været så hårdt ramt af dette.
Selv om den færøske økonomi i høj grad er enstren-
get, er robustheden de senere år øget. Eksporten
afsættes til en bredere vifte af handelspartnere, både
inden og uden for EU, og fremgangen i lakseopdræt-
tet har bidraget til at diversificere fiskeeksporten.
Den aktuelt lavere indtjening fra makrel, der skyldes
den manglende fiskeriaftale med Storbritannien,
illustrerer imidlertid, at gode og stabile rammevil-
Fremgang på de færøske
eksportmarkeder
Eksportmarkedsindeks, 2015 = 100
120
Maj 2021
Figur 4
Procentpoint
21
110
14
December 2020
100
Forskel (højre akse)
7
90
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
0
Anm.: Eksportmarkedsindekset er baseret på OECD Economic
Outlook fra henholdsvis december 2020 og maj 2021.
Eksportmarkedsindekset er beregnet på baggrund af
handelsvægtet import af varer og tjenester hos Færøernes
12 største handelspartnere.
Kilde: Hagstova Føroya, Organisation for Economic Co-operation
and Development, OECD, og egne beregninger.
kår er vigtige for eksporterhvervene. Kvaliteten og
stabiliteten af fiskeri- og samhandelsaftaler spiller
grundlæggende en afgørende rolle for robustheden
af den færøske økonomi.
Stærk genopretning i turismeerhvervene,
men øget kapacitet vil tage tid at udnytte
Turismen på Færøerne har været i stærk fremgang
de senere år, og turismeindustrien har generelt fået
større betydning for økonomien. Bidraget til den
samlede vækst og velstand er dog fortsat beske-
dent,
6
og derfor har den globale stilstand i rejse-
aktivitet da også haft en relativt begrænset effekt på
den færøske økonomi.
Antallet af turister på Færøerne faldt ellers markant
ved pandemiens udbrud. Landets effektive smitte-
inddæmning gjorde det imidlertid til en attraktiv
rejsedestination set i forhold til andre lande, og tu-
rismen vendte derfor hurtigere tilbage til Færøerne,
end det var tilfældet i mange andre lande. Hen over
lavsæsonen bidrog øget hjemmeferie blandt færin-
5
Havbruget på Færøerne er imidlertid underlagt nogle af de stren-
geste veterinære forhold i verden, hvilket har bidraget til en gunstig
udvikling i biologiske indikatorer. Se fx Rigsombudsmanden på Færø-
erne,
Beretning 2021,
Rigsombuddet på Færøerne, 2021.
6
Turismens andel af bruttoværditilvæksten, BVT, blev i 2017 estimeret
til 2 pct. Se Hagstova Føroya, Vitjandi ferðafólk, 2011 til 2018, Búska-
parískoyti, maj 2019 (link, kun på færøsk).
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0006.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
6
ger også til aktiviteten, fordi store smitteudbrud
og nedlukninger i udlandet forhindrede mange
udlandsrejser. I juli blev det højeste antal besøgen-
de på Færøerne nogensinde registreret, og også i
højsæsonen har der således været højere aktivitet
end normalt.
Udsigterne for turismen er lysnet betydeligt i takt
med den globale vaccineudrulning. Pandemien er
imidlertid faldet sammen med færdiggørelsen af
to nye hoteller i Tórshavn. De nye hoteller har øget
kapaciteten og har bl.a. betydet, at belægnings-
graderne har været lave trods den højere aktivitet,
se figur 5. Det betyder også, at der formentlig er et
stykke vej til fuld udnyttelse af kapaciteten i turisme-
industrien trods de lysere udsigter for den globale
rejseaktivitet.
Effektiv smittehåndtering
og øget hjemmeferie har
understøttet turismeindustrien
1.000 senge
50
Ledige senge
Senge i brug
Figur 5
40
30
20
10
0
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Anm.: Senge på hoteller, vandrehjem mv. Opførelsen af to nye
hoteller i Tórshavn har øget kapaciteten fra foråret 2020.
Kilde: Hagstova Føroya.
Øget forbrug har bidraget
til at holde den økonomiske
aktivitet oppe
Der har været et betydeligt løft i husholdningernes
indenlandske forbrug siden pandemiens udbrud.
Forbrugsfremgangen har modgået en del af tilbage-
slaget fra eksporten og bidraget til at holde hånden
under den samlede aktivitet i økonomien. Der er
tegn på, at færingernes forbrug på Færøerne under
pandemien har mere end opvejet deres forbrug i
forbindelse med udlandsrejser.
7
Det øgede forbrug på Færøerne har i høj grad været
af varer. Således er forbruget af fødevarer, beklæd-
ning og boligrelaterede varer steget betydeligt un-
der pandemien, se figur 6. Denne tendens ses også
i mange økonomier under pandemien, herunder i
Danmark.
Forbruget af fødevarer og beklædning forblev højt
i 2. kvartal, mens forbruget af boligrelaterede varer
er faldet ret betydeligt. Faldet i boligrelaterede
varer kan formentlig skyldes knaphed på varer og
Betydeligt løft i vareforbruget
Detailomsætning, indeks, 2010 = 100
220
200
180
160
140
120
100
80
04
06
08
10
12
14
16
18
Fødevarer
Beklædning
Boligrelaterede varer
Figur 6
20
Anm.: Detailsalg i faste priser, sæsonkorrigeret.
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
7
Betalingskortstatistik fra BankNordik viser, at færingernes forbrug
med betalingskort i maj til december 2020 var lidt mindre end 3 pct.
under niveauet i maj til december 2019. Disse tal indikerer sam-
men med det øgede forbrug på boligforbedringer, der som oftest
afregnes med bankoverførsel, at husholdningernes forbrug under
pandemien i 2020 var større end normalt.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0007.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
7
stigende priser som følge af flaskehalse i globale
forsyningskæder. Bedre muligheder for udlands-
rejser kan dog også have afløst en del af efter-
spørgslen efter boligforbedringer.
Importen er generelt tæt forbundet til hushold-
ningernes forbrug, da en stor del af forbrugsvarer
importeres til Færøerne. Under finanskrisen faldt den
importerede del af husholdningernes vareforbrug
dog hurtigere end den øvrige økonomi, og forbru-
gerne har efterfølgende været tilbageholdende.
Importen til forbrug har således været lav trods
betydelig indkomstfremgang på Færøerne. Under
pandemien har det indenlandske forbrugsløft imid-
lertid medført en større import til forbrug. Fremad-
rettet vil øget rejseaktivitet til udlandet formentlig
lægge et nedadrettet pres på vareimporten, i takt
med at færingernes forbrugsmønstre vender tilbage
mod deres tidligere sammensætning.
Store ændringer i beskæftigelsens
sammensætning efter pandemien
Pct. ændring, februar 2020 til september 2021
8
Fiskeri
og havbrug
Handel
Hotel og
restauration
Figur 7
4
0
Øvrige
-4
Transport
-8
20
40
Bygge
og anlæg
60
80
100
Pct. af beskæftigelse i 2019,
ekskl. offentlig beskæftigelse
Anm.: Sæsonkorrigeret beskæftigelse.
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
Presset på arbejdsmarkedet
er tilbage
Forbrugsfremgangen blandt husholdningerne
har været understøttet af udviklingen på arbejds-
markedet. Beskæftigelsen led et hårdt, men kort-
varigt tilbageslag i foråret 2020 og er siden ikke bare
vendt tilbage til niveauet, men er på sin trend fra før
coronavirussens udbrud. Indkomsterne på Færøerne
har således været holdt oppe igennem pandemien.
8
Sammensætningen af beskæftigelsen er imidlertid
anderledes i dag i forhold til foråret 2020. Beskæf-
tigelsen er steget i fiskeri, havbrug og handel, se
figur 7. Det skal ses i lyset af, at havbrugets omstil-
ling mod dagligvarebutikker under pandemien har
krævet flere hænder til pakning mv., og at der har
været markant fremgang i detailbranchen som følge
af husholdningernes øgede forbrug. Beskæftigelsen
er også steget i de offentlige erhverv. Det gælder
særligt i kommuner og inden for sundhed. Dog er
beskæftigelsen inden for sundhed faldet en smule på
det seneste, i takt med at der bruges færre ressour-
cer på test og vaccination af befolkningen. Samtidig
er beskæftigelsen i dag lavere i erhverv, hvor der har
været mindre aktivitet under pandemien, fx i bygge-
riet. Udviklingen i de forskellige brancher afspejler
en god fleksibilitet på det færøske arbejdsmarked,
hvor arbejdskraft hurtigt kan omstille sig til brancher
i fremgang.
Stigende mangel på arbejdskraft
Ledigheden på Færøerne er nu igen meget lav. I
juli var der kun 332 fuldtidsledige, når der tages
højde for sæsonudsving, og arbejdsløshedsraten
var 1,1 pct. Det peger på et arbejdsmarked under
pres. De seneste par måneder er beskæftigelsen
da også stagneret, og virksomhederne vurderer
i højere grad, at mangel på arbejdskraft begræn-
ser produktionen, se figur 8. I modsætning til fx i
Danmark synes der dog fortsat at være et stykke vej
til niveauerne før pandemien, selv om ledigheden
på Færøerne er som før pandemien, hvor økono-
mien også var i højkonjunktur og arbejdsmarkedet
presset.
9
8
I sommermånederne af 2020 bidrog omfattende lønkompensations-
ordninger også til at holde hånden under arbejdsmarkedet. Se Adri-
an Michael Bay Schmith og Flora Nagy, Højkonjunkturen på Færøerne
taber fart,
Danmarks Nationalbank Analyse (Færøsk økonomi),
nr. 29,
december 2020.
9
Se Flora Nagy og Sune Malthe-Thagaard, Arbejdsmarkedet presset af
meget lav ledighed,
Danmarks Nationalbank Analyse (Færøsk økono-
mi),
nr. 22, november 2019.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0008.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
8
Manglen på arbejdskraft er meget udtalt i byggeriet
og turismeerhvervene.
10
Netop disse brancher er i
høj grad afhængig af udenlandsk arbejdskraft. Før
pandemien i 2019 var hver 3. ansatte i hotel og re-
stauration af udenlandsk herkomst, mens det gjaldt
for hver 5. i byggeriet.
En del af rekrutteringsvanskelighederne kan skyldes,
at arbejdskraft i netop byggeri og turismeerhverv
er en mangelvare i mange europæiske økonomier,
herunder i Danmark. Samtidig er en del ressour-
cer fortsat knyttet til pandemirelateret arbejde på
Færøerne og den del af fiskeindustrien, hvor der
under nedlukninger har været et øget behov for
hænder til pakning mv. Noget af presset kan derfor
have midlertidig karakter, som det også forventes i
Danmark.
11
Pres på arbejdsmarkedet
afspejles ikke i lønudviklingen
Trods opsvinget fra 2013 til 2019 har der været
afdæmpede lønstigninger i den private sektor på
2,8 pct. i gennemsnit, se figur 9. Det skal ses i lyset
af lave forbrugerprisstigninger, men også en stor
befolkningstilvækst.
Befolkningstallet er i øjeblikket historisk højt. Siden
2013 er befolkningen vokset med knap 11 pct., og
med knap 3 pct. alene under pandemien. Stigningen
skyldes dels et øget fødselsoverskud, dels at færre
er flyttet fra landet. Fra 2014 til 2020 er der således
flyttet 11.600 til Færøerne, mens kun 8.700 er flyttet
derfra. Andelen af udenlandsk arbejdskraft, der ikke
er dansk, er mere end fordoblet i løbet af højkon-
junkturen, og i dag udgør den lidt mere end 5 pct. af
beskæftigelsen.
I tider med økonomisk tilbagegang har der imid-
lertid været tale om den modsatte tendens, hvor
befolkningstallet og andelen af udenlandsk arbejds-
kraft er blevet mindre. Tilpasningen vidner om, at
det færøske arbejdsmarked er karakteriseret af en
stor grad af mobilitet og fleksibilitet.
Virksomhederne melder igen
om stigende mangel på arbejdskraft
Pct.
100
Byggeri
80
Figur 8
60
40
Industri
20
0
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Anm.: Figuren viser andelen af virksomheder, der beskriver
mangel på arbejdskraft som den primære årsag til produk-
tionsbegrænsninger. Industri dækker også de primære
erhverv (bl.a. landbrug, havbrug og fiskeri).
Kilde: Hagstova Føroya.
Afdæmpet lønudvikling de seneste år
Pct., år-år
8
Privat sektor
6
Forbrugerpriser
Figur 9
Offentlig sektor
4
2
0
-2
00
02
04
06
08
10
12
14
16
18
20
Anm.: Lønstigningstakterne er beregnet som et implicit lønindeks
baseret på lønudbetalinger og antal lønmodtagere. Bran-
chen fiskeri er ikke medtaget, da lønninger i fiskeriet er
knyttet tæt sammen med indtjeningen på skibene. I afløn-
ningen i fiskeriet indgår dermed en slags overskudsdeling,
hvilket ikke er retvisende som udtryk for det generelle
lønpres på Færøerne som følge af fx mangel på arbejds-
kraft. Tallene for 2021 baseres på udviklingen i januar til
september.
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
10 Se fx Búskaparráðið, Færøernes økonomiske råd, Konjunkturmeting
á heysti 2021 (Konjunkturgennemgang efterår 2021),
Búskaparráðs-
frágreiðing,
september 2021 (link).
11 Se Danmarks Nationalbank, Økonomien er på vej tilbage i moderat
højkonjunktur,
Danmarks Nationalbank Analyse (Udsigter for dansk
økonomi),
nr. 24, september 2021.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0009.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
9
Det er vigtigt, at strukturerne på det færøske
arbejdsmarked understøtter denne egenskab, hvor
let og smidig adgang til udenlandsk arbejdskraft
er et vigtigt element. Samtidig bør færinger, der
arbejder udenlands, have incitament til at vende
tilbage, når der er pres på det færøske arbejds-
marked. De aktuelle skattefradrag til færinger, der
arbejder udenlands, bidrager til arbejdsstyrkens
fleksibilitet i tider med tilbagegang, men begrænser
den i opgangstider.
12
Det er mest hensigtsmæssigt,
at denne slags ordninger indrettes, så de gavner
økonomien både i op- og nedgangstider.
På længere sigt kan en videre udbygning af det
offentlige velfærdssystem på Færøerne desuden
bidrage til at fastholde og tiltrække arbejdskraft. Her
er strukturer på arbejdsmarkedet, der giver mulig-
hed for efteruddannelse mv., hensigtsmæssige. De
kan sikre, at arbejdsstyrken kan imødekomme den
fortsatte strukturelle omstilling fra fiskeri og hav-
brug, der har brug for stadig færre beskæftigede, til
privat og offentlig service, hvor efterspørgslen stiger.
Strukturerne kan også bidrage til at øge arbejdsstyr-
kens generelle uddannelses- og kompetenceniveau.
Højt tempo på
det færøske boligmarked
Gns. huspriser, mio.kr.
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
85
89
93
97
01
05
09
13
Små bygder
Store bygder
Tórshavn
Figur 10
17
21
Anm.: Tal for 2021 dækker kun årets løbende handler
(1.-3. kvartal) og er derfor behæftet med usikkerhed.
Kilde: Hagstova Føroya og BankNordik.
Fremgangen smitter af på
boligpriser og kreditgivning
Den økonomiske fremgang afspejler sig også på det
færøske boligmarked. Her er tempoet højt, som det
har været under hele opsvinget, og boligpriserne er
indtil nu steget 18 pct. i 2021. Samlet set er bolig-
priserne steget godt 9 pct.
13
om året siden udgan-
gen af 2013.
På det seneste er priserne steget mest i de mindre
bygder, hvor de nu er 31 pct. højere end i 2020, se
figur 10. Stigningerne skal bl.a. ses i lyset af, at opfø-
relsen af den nye tunnel mellem øerne Streymoy
14
og
Eysturoy, Eysturoyartunnilin, har gjort det nemmere at
bosætte sig i områder uden for hovedstaden. Priserne
i Tórshavn og de større bygder er også steget mere
end 8 pct. siden årsskiftet, og der er således fart på
hele det færøske boligmarked.
Stigningerne i boligpriserne har bl.a. været drevet af
en øget boligefterspørgsel understøttet af faldende
renter, stigende indkomster fra den betydelige be-
skæftigelsesfremgang og den generelle befolknings-
tilvækst. Som i mange andre lande er der desuden
tegn på, at pandemien har øget interessen for køb af
anden bolig og forbedringer af boligen. Det under-
støtter ligeledes boligprisstigningerne, om end der
ikke er lige så tydelige tegn på en pandemirelateret
acceleration af boligprisstigningerne, som det fx er
set i Danmark.
15
Flere boliger kan lette presset på boligmarkedet
Trods den stigende efterspørgsel er udbuddet af
boliger på Færøerne ikke fulgt med under opsvinget.
12 Der gives bl.a.
døgnfradrag
som kompensation for merudgifter til
udenlandsk arbejde, fx kost, husleje og transport. Døgnfradraget er
300 kr. pr. døgn.
13 Opgjort som vægtet gennemsnit af boligprisstigningerne i Tórshavn
og de store og små bygder i perioden vægtet med antallet af handler
i perioden. Inkl. foreløbige handler i 2021, dvs. 1.–3. kvartal.
14 Den færøske hovedstad Tórshavn ligger på Streymoy.
15 Se Adrian Michael Bay Schmith, Jesper Pedersen, Simon Juul Hviid
og Simon Thinggaard Hetland, Robustheden på boligmarkedet bør
styrkes nu,
Danmarks Nationalbank Analyse,
nr. 16, juni 2021.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0010.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
10
Det har været med til at presse priserne yderligere
op især i Tórshavn, hvor boligpriserne er vokset
hurtigere end indkomsterne, se figur 11. Fra 2014
til 2020 estimeres det, at der er blevet opført knap
1.000 nye boliger,
16
mens befolkningen er steget
med knap 5.000.
For at dæmpe presset på boligmarkedet er det
vigtigt, at udbuddet af boliger på Færøerne øges.
Tiltag målrettet flaskehalse i boligbyggeriet, herun-
der manglen på arbejdskraft, kan bl.a. bidrage til
at afhjælpe det manglende boligudbud.
Et mere diversificeret udbud af boliger på Færø-
erne kan desuden være hensigtsmæssigt for at
understøtte en fleksibel arbejdsstyrke. Et øget ud-
bud af mindre boliger og lejeboliger kan bidrage
til at tiltrække midlertidig arbejdskraft, der hver-
ken har behov eller mulighed for at købe bolig på
Færøerne. Strukturelle reformer kan også medvirke
til at mindske udsving i boligpriserne. Det kan fx
ske ved en boligskat, hvor skattebetalingen følger
priserne på boligmarkedet.
17
Husholdningerne øger gælden til boligformål
Kreditgivningen til husholdninger, der hovedsage-
ligt består af lån til boligformål, er steget 24 pct.
siden starten af den nuværende højkonjunktur.
Husholdningernes låntagning udgør nu over 12
mia. kr., se figur 12, svarende til 56 pct. af landets
BNP.
18
Stigningen har været moderat i lyset af de
store boligprisstigninger. Siden starten af 2018 er
især låntagning igennem danske realkreditinstitut-
ter vokset, med 80 pct. til knap 4 mia. kr., og udgør
nu en tredjedel af færingernes boligfinansiering.
De færøske husholdninger er særligt sårbare over
for rentestigninger og faldende boligpriser. Det
skyldes, at knap 85 pct. af deres lån med boligfor-
mål er med variabel rente, samtidig med at stør-
stedelen af deres aktiver er bundet i bolig. Der er
desuden tegn på, at flere gældsætter sig hårdere
Boligpriserne stiger
mere end indkomsterne
Indeks, 2000 = 100
280
250
220
190
160
130
100
00
02
04
06
08
10
12
14
16
18
Boligpris ift.
disponibel
indkomst
(højre akse)
Boligpriser
Disponible indkomster
Figur 11
Pct.
24
22
20
18
16
14
12
20
Anm.:
Indkomst
omfatter indkomst, overskud fra egen virksom-
hed (inkl. selvstændigt erhvervsdrivende), overførsler
fra det offentlige (fx pension, dagpenge, rentefradrag,
SU osv.) og kapitalindkomst fratrukket skat (og øvrige
lovpligtige afgifter). Indkomster for 2020 er estimerede.
Boligpriserne opgjort i Tórshavn.
Kilde: Hagstova Føroya, BankNordik, Landsbanki Føroya og egne
beregninger.
Udlånet til færøske kunder stiger
Mia. kr.
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
14
15
16
17
18
19
20
Erhverv
Færøske bankers andel
87
pct.
Private
71
pct.
Figur 12
21
Anm.: Bruttoudlån til færøske kunder fra kreditinstitutter i Dan-
mark og Færøerne. Erhvervsudlån er ekskl. den offentligt
ejede del af ikke-finansielle virksomheder. Boblerne angi-
ver de færøske kreditinstitutters andel af udlånet til private
og erhverv september 2021. Seneste observation ultimo
september 2021.
Kilde: Danmarks Nationalbank.
16 Se Búskaparráðið, Konjunkturmeting á heysti 2021 (Konjunkturgen-
nemgang efterår 2021),
Búskaparráðsfrágreiðing,
september 2021
(link).
17 Se fx Simon Juul Hviid og Paul Lassenius Kramp, Aftale om boligskat
stabiliserer boligpriser,
Danmarks Nationalbank Analyse,
nr. 14,
september 2017.
18 Baseret på skøn for færøsk BNP for 2021 af Hagstova Føroya og
Búskaparráðið.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0011.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
11
set i forhold til deres indkomster end i starten af
opsvinget.
19
Husholdningerne er imidlertid også blevet mere ro-
buste hen over opsvinget og har fået mere luft i øko-
nomien. Den øgede robusthed skyldes flere forhold:
Under pandemien har husholdningerne polstret sig
yderligere, og de har også øget deres pensionsfor-
mue igennem den nye obligatoriske pensionsord-
ning, der blev indført d. 1. januar 2014.
20
Samtidig er
92 pct. af boliggælden med afdrag, hvilket mindsker
opbygning af gæld. Den øgede robusthed har bl.a.
afspejlet sig i en bedre kreditkvalitet af deres lån hos
de færøske banker, se figur 13.
Den hurtige genopretning
smitter af på erhvervsudlånet
Der er tegn på øget efterspørgsel efter kredit hos de
færøske virksomheder. Långivning fra både danske
og færøske kreditinstitutter til erhverv er således
steget det seneste år.
De færøske bankers erhvervsudlån er i alt steget 14
pct. siden medio 2020 og er nu på et af de højeste
niveauer i den nuværende højkonjunktur. Stigningen
skyldes især øget udlån til handel, transport mv., fast
ejendom og bygge og anlæg, se figur 14. Stignin-
gen afspejler til dels øgede investeringer hos de
færøske virksomheder, men skal formentlig også ses
i lyset af, at de færøske virksomheder i højere grad
har dækket deres likviditetsbehov hos bankerne
under pandemien end danske virksomheder. Dertil
kommer, at kreditvæksten kan svinge meget som
følge af økonomiens størrelse, hvor enkelte lån kan
få stor betydning.
Selv om der ikke er entydige tegn på en betydelig
forværring i kvaliteten af bankernes erhvervsudlån for
nuværende, og der er tilbageførsler på tidligere ned-
skrivninger på udlån, er det vigtigt, at institutterne
holder fast i deres kreditpolitikker. I øjeblikket er de
Kreditrisiko på udlån til private falder,
mens den stiger lidt for erhverv
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2019
1. halvår
2021
2019
1. halvår
2021
Erhverv
22
24
Private
16
12
Figur 13
Væsentlig
stigning i
kreditrisiko
eller
misligholdelse
Ingen
væsentlig
stigning i
kreditrisiko
eller
misligholdelse
Anm.: Andelen af krediteksponeringer opgjort efter IFRS9-
stadierne ultimo perioden. ”Væsentlig stigning i kreditri-
siko” svarer til lån i stadie 2 og 3, mens ”Ingen væsentlig
stigning i kreditrisiko eller misligholdelse” svarer til stadie
1. Andelene er høje sammenlignet med de danske SIFI-
institutter, hvor andelen for henholdsvis private og erhverv
lå på 9 og 10 pct. medio 2021.
Kilde: Danmarks Nationalbank og egne beregninger.
De færøske bankers udlån til erhvervs-
virksomheder stiger over en bred kam
Landbrug, fiskeri mv.
Øvrige
Fremstillingsvirksomhed
Byggeri og anlæg
Fast ejendom
Handel, transport, hoteller
mv.
0,0
0,5
1,0
1,5
2,0
-19
-1
+16
+12
+15
+9
Figur 14
September 2021
Medio 2020
2,5 Mia. kr.
Anm.: Opgjort som bruttoudlån ultimo perioden. Bankudlån fra
de færøske institutter til færøske kunder. Tallene i de grå
cirkler afspejler ændringen fra medio 2020 til september
2021 i procent.
Kilde: Danmarks Nationalbank og egne beregninger.
19 Ifølge Landsbanki Føroya er antallet af husholdninger med en gælds-
faktor over 3 steget med 8 pct. i perioden 2014-19. Især hushold-
ninger med gældsfaktor mellem 4 og 5 er steget – med 10 pct. over
perioden. Ultimo 2019 havde husholdninger med en gældsfaktor
over 5 gæld for knap 1 mia. kr.
20 Den 1. januar 2014 blev der indført en obligatorisk pensionsordning,
hvor alle fuldt skattepligtige personer under folkepensionsalderen
(67 år) skal betale til egen pensionsordning. Betalingen stiger grad-
vist med 1 pct. om året til 12 pct. i 2026.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0012.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
12
finansielle forhold generelt lempelige,
21
og økonomi-
en befinder sig i en højkonjunktur. Det øger risikoen
for lempelse af kreditstandarderne. Kreditkvaliteten af
lån givet i gode tider kan hurtigt vende, hvis højkon-
junkturen taber fart eller afløses af tilbagegang.
Bankerne bør holde fast i deres polstring
De færøske bankers egenkapitalforrentning er
omtrent tilbage på samme niveau som inden pan-
demien, se figur 15. Det afspejler bl.a. den hurtige
genopretning af aktivitet på Færøerne, hvilket har
ført til højere kursreguleringer og tilbageførsler på
nedskrivninger. Indtjeningen er dermed forbedret,
hvilket øger bankernes første bolværk mod tab. Insti-
tutternes kernekapitalprocent er også steget, og der
er kommet lidt mere afstand mellem deres faktiske
kapitalprocenter og de regulatoriske krav, kapital-
overdækningen.
22
Ved udgangen af 1. halvår 2021
udgjorde kapitaloverdækningen hos de færøske
banker ca. 12 pct.
23
Det er imidlertid vigtigt, at bankerne holder fast i
deres polstring. En overdækning over de regulato-
riske krav gør, at der er luft til tab, selv når konjunk-
turerne vender. Den globale usikkerhed som følge af
covid-19 er fortsat stor, og de færøske banker selv er
sårbare over for udefrakommende stød, da den fær-
øske økonomi er lille og enstrenget. Dertil kommer,
at den færøske banksektor er meget koncentreret og
består af blot 4 banker, hvoraf BankNordik og Betri
Bank er udpeget som såkaldte systemisk vigtige
finansielle institutter, SIFI’er.
24
Bankernes direkte eksponeringer mod det største
eksporterhverv (landbrug, skovbrug og fiskeri) udgør
ca. 14 pct. af låneporteføljen, men den indirekte
afhængighed er reelt langt større.
25
Udefrakommende
stød kan derfor medføre tab i banksektoren, der yder-
ligere kan forstærke udsvingene i realøkonomien.
Bankernes bolværk mod tab stiger
Pct.
20
Egenkapitalforrentning
15
Figur 15
Kapitaloverdækning
10
5
0
-5
14
15
16
17
18
19
20
21
Anm.: Kvartalets egenkapitalforrentning. Kapitaloverdæknin-
gen opgjort ultimo kvartalet. Begge opgjort som vægtet
gennemsnit af de fire færøske banker. Sidste observation
er 2. kvartal 2021.
Kilde: Det Systemiske Risikoråd.
Behov for langsigtet planlægning
af den økonomiske politik
Det er vigtigt, at en lille økonomi, der er meget sår-
bar over for udefrakommende stød, har en tilstræk-
kelig stødpude til at understøtte økonomien gennem
konjunkturomslag og gennem længere perioder
med lavere indtjening i eksporterhvervene. Selv om
beskæftigelsen i eksporterhvervene er relativt lav,
er der stor afsmitning fra disse erhverv på resten af
økonomien. Det øger behovet for en stabilitetsorien-
teret finanspolitik, hvor der lægges
penge til side i
opgangstider.
21
Se fx Danmarks Nationalbank, Lempelige finansielle forhold styrker
opsvinget,
Danmarks Nationalbank Analyse (Monetære og finansielle
tendenser),
nr. 23, september 2021.
22 Her betragtes overdækningen til kravene til bankernes egentlige
kernekapital, med andre ord til CET1-kravet (Common Equity Tier 1).
23
Vægtet gennemsnit af de fire færøske banker.
24 Indtil for nylig var Nordoya Sparikassi, den 3.-største færøske bank,
også udpeget som SIFI, men er ikke blevet genudpeget fra 1. juni
2021.
25
Arnason mfl., Økonomisk rente og ringvirkninger i de Vestnordiske
fiskerier, Nordic Atlantic Corporation (NORA), 2015 (link).
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0013.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
13
I årene før pandemien har overskuddene på den
offentlige saldo imidlertid været små, og også for de
kommende år forventes begrænsede overskud.
26
Det
er på trods af, at en del af pensionsindbetalingerne
på Færøerne beskattes på indbetalingstidspunktet,
og at landskassen således understøttes af indtægter
nu, hvis tilknyttede udgifter falder om mange år, når
borgerne går på pension og har et større træk på de
offentlige finanser.
Landsstyret står ikke bare over for et behov for at
opbygge en stødpude til at modgå pludselige skift
i fangster og fiskepriser. Forude venter også demo-
grafiske udfordringer. De kommende år forventes
antallet af ældre at stige betydeligt, se figur 16. Der
er behov for at kortlægge og vurdere, hvordan de
stigende omkostninger til pleje og omsorg udfordrer
den finanspolitiske holdbarhed under den nuværen-
de indretning af den offentlige sektor.
Investeringer i velfærd og infrastruktur
bør tage hensyn til behovet for en stødpude
Den offentlige gæld på Færøerne er relativt lav, og
det har bidraget til landskassens muligheder for at
understøtte økonomien trods store udsving i of-
fentlige indtægter og udgifter under pandemien.
Bruttogælden var ved udgangen af august på 34 pct.
af BNP, nedbragt fra 44 pct. af BNP ved indgangen
til året.
27
Det skal ses i lyset af, at Landsbanki Føroya
har brugt likviditet fra et lån optaget i juni 2020, der
skulle sikre landskassen likviditet under pandemien,
til at tilbagebetale et lån med forfald i juni 2021. Den
gennemsnitlige rente på gælden er desuden lav.
Den lave gæld bidrager til robustheden af de offent-
lige finanser og den
færøske økonomi. De seneste
20 år er velfærdssamfundet på Færøerne udbygget
betydeligt. Det er vigtigt, at fremtidige investeringer
vejes op mod hensynet til at bevare en tilstrækkelig
stødpude i de offentlige finanser. Som eksempel bør
de aktuelle overvejelser om at opføre en ny tunnel
til Suðuroy, som giver et skønsmæssigt træk på den
offentlige gæld på ca. 27 pct. af BNP,
28
ses i dette lys.
Flere ældre på Færøerne
de kommende år
Befolkningsandel, pct.
40
0-19 år
35
30
25
20
15
70+ år
10
20-69 år
(højre akse)
Figur 16
Befolkningsandel, pct.
75
70
65
60
55
50
45
Fremskrivning
40
5
85 90 95 00 05 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60
Kilde: Hagstova Føroya og egne beregninger.
Reformer, der sikrer større indtægter
til landskassen, kan styrke holdbarheden
Landsstyret har en række muligheder for at øge
indtægterne til landskassen for at styrke holdbar-
heden af finanspolitikken. Først og fremmest kan
beskatning af bolig på Færøerne styrke robustheden
af økonomien. En skat på primær eller sekundær
bolig kan bidrage til dels at udvide skattebasen
for landskassen, dels at mindske afsmitningen fra
boligprisudsving til den øvrige økonomi. Hvis bolig-
beskatningen indrettes, så den følger boligpris-
udviklingen, udgør den en automatisk stabilisator for
både realøkonomien og den finansielle sektor.
29
Det
er således et godt redskab for en stabilitetsoriente-
ret offentlig sektor.
På Færøerne ydes der et tilskud på 35 pct. af hus-
holdningernes renteudgifter til bolig på op til
100.000 kr. Det kan virke uhensigtsmæssigt på incita-
menterne for gældsætning, og det lave renteniveau
gør det i øjeblikket til et godt tidspunkt at nedbringe
tilskuddet.
26 Finanslovsforslaget af 30. september 2021 indeholder et underskud
i landskassen på 6 mio. kr. i 2021, svarende til 0 pct. af BNP. For 2022
forventes et overskud på 65 mio. kr.
27 Landsbanki Føroyas opgørelse af ØMU-gæld.
28 På baggrund af forundersøgelser estimerede Landsverket i oktober
2021, at tunnelforbindelsen vil koste 5,4 mia. kr. (link, kun på færøsk).
29 Se fx Simon Juul Hviid og Paul Lassenius Kramp, Aftale om boligskat
stabiliserer boligpriser,
Danmarks Nationalbank Analyse,
nr. 14, sep-
tember 2017.
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0014.png
A N A LY S E
— D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
FÆ RØ S K Ø KO N O M I – 1 8 . N OV E M B E R 2 0 2 1
14
Eksporterhvervenes indtjening er afgørende for den
økonomiske fremgang, men bygger på de naturlige
hav- og fiskeressourcer i og omkring Færøerne. Det
er derfor oplagt, at en del af afkastet fra de færøske
naturresourcer bør tilfalde den bredere befolkning
igennem beskatning af det overnormale afkast fra
fiskeriet, den såkaldte ressourcerente.
30
Det kan bl.a.
bidrage til i gode tider at lægge til side til dårlige
tider.
Landsstyret bør løbende vurdere omfanget af res-
sourcerenten. Der kan være usikkerhed forbundet
med opgørelsen, herunder afkastet til kapital og
lønninger, og det vil derfor være hensigtsmæssigt
at implementere generelle regneprincipper i den
offentlige sektor for at styrke vurderingen af ressour-
cerenten.
31
Der er tegn på, at ressourcerenten aktuelt
ikke beskattes tilstrækkeligt.
32
30
Se fx Jens Warming, Om grundrente af fiskegrunde,
Nationaløkono-
misk Tidsskrift,
nr. 49, side 499-505, 1911, og Jens Warming, Aale-
gaardsretten,
Nationaløkonomisk Tidsskrift,
nr. 69, side 151-162, 1931.
31 Se fx Nordisk Ministerråd, Samfundsøkonomisk afkast af pelagiske
fiskerier i nordøstatlanten,
Nordisk Ministerråd,
2010 (link), for en fæl-
les beregningsramme på tværs af nordiske lande. Hagstova Føroya
arbejder i øjeblikket på at forbedre den færøske lønstatistik. Det kan
bidrage til opgørelsen af normallønsomkostninger til beregning af
ressourcerenten.
32 Se fx Búskaparráðið, Konjunkturmeting á vari 2020 (Konjunktur-
gennemgang forår 2020),
Búskaparráðsfrágreiðing,
marts 2020 (link,
kun på færøsk).
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 10: Præsentation af Nationalbankens analyse af Færøsk økonomi
2483075_0015.png
UDGIVELSER
NYT
Nyt giver et hurtigt og tilgængeligt indblik i en Analyse,
et Economic Memo, et Working Paper eller en Rapport
fra Nationalbanken. Nyt udkommer løbende.
ANALYSE
Nationalbankens Analyseserie har fokus på økonomiske
og finansielle forhold. Nogle af analyserne udkommer
med fast frekvens, fx
Udsigter for dansk økonomi
og
Finansiel stabilitet,
der begge udkommer halvårligt.
Andre analyser udkommer løbende.
RAPPORT
Nationalbankens Rapportserie er tilbagevendende
rapporter og beretninger om Nationalbankens virke.
Det er fx
Årsrapport
og
Statens låntagning og gæld.
ECONOMIC MEMO
Economic Memo er en mellemting mellem en Analyse og
et Working Paper og viser ofte forfatternes igangværende
analysearbejde. Serien henvender sig primært til fag­
personer. Economic Memo udkommer løbende.
WORKING PAPER
Working Paper præsenterer forskningsarbejde udført
af ansatte i Nationalbanken og samarbejdspartnere.
Serien henvender sig primært til fagpersoner og folk
med interesse for den akademiske tilgang. Working Paper
udkommer løbende.
Analysen består af en dansk, færøsk og engelsk version.
I tilfælde af tvivl om oversættelsens korrekthed gælder den danske version.
DANMARKS NATIONALBANK
LANGELINIE ALLÉ 47
2100 KØBENHAVN Ø
WWW.NATIONALBANKEN.DK
Flora Nagy
Senior Bank Analyst
[email protected]
FINANSIEL STABILITET
Adrian Michael Bay Schmith
Senior Economist
[email protected]
ØKONOMI OG PENGEPOLITIK
KONTAKT
Redaktionen er afsluttet
1. november 2021
Ole Mikkelsen
Kommunikations­
og presserådgiver
[email protected]
+45 3363 6027
SEKRETARIAT
OG KOMMUNIKATION