Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 5
Offentligt
2468470_0001.png
NYHEDSBREV │ 2019-2020 │
27. OKTOBER 2021
Kommissionen fremsætter forslag
om kapitalkrav til banker og
realkreditinstitutter under Basel III
Efter flere udskydelser har Europa-Kommissionen i
dag præsenteret
forslaget til EU’s implementering af
den sidste del af de såkaldte Basel III-standarder.
Basel III-reglerne indeholder bl.a. det såkaldte kapital-
gulv, som kan betyde øgede kapitalkrav for de danske
banker og realkreditinstitutter.
Kort fortalt
De internationale Basel-standarder med et krav om et såkaldt kapitalgulv
udforderer den særlige danske realkreditmodel, da der ikke fuldt ud tages
højde for den lavere risiko på realkreditlån ved opgørelsen af kapitalkravene.
Kommissionens forslag til implementering af disse standarder ser tilsynela-
dende ud til delvist at komme denne problematik i møde ved at indføre en
overgangsordning frem til 31. december 2032 med lavere risikovægte for lån
med sikkerhed i fast ejendom ved beregning af kapitalgulvet.
Basel-standarderne
Basel-komitéen
består af centralbanker fra både EU og andre lande (den
danske deltager ikke), og her drøftes rammerne for banktilsyn og
retningslinjer vedrørende kapitalkrav. De aftalte Basel-standarder skal
efterfølgende implementeres i EU.
Basel-komitéen offentliggjorde den 7. december 2017 anbefalinger for
kreditinstitutters kapitalkrav (færdiggørelse af
Basel III
til tider kaldt Basel
IV). Den øvrige del af Basel-pakken blev implementeret i EU i 2013. Basel
III-standarderne udspringer af finanskrisen og har til formål at gøre
banksektoren og det finansielle system mere modtandsdygtigt.
EU-note - 2021-22 - E 5: EU-nyt: Kommissionen fremsætter forslag om kapitalkrav til banker og realkreditinstitutter under Basel III
2468470_0002.png
Implementeringsfristen for denne sidste del var i Basel-regi sat til den 1.
januar 2022, men pga. corona blev fristen udskudt med et år til den 1. januar
2023.
Kapitalgulv
Der har fra dansk side særligt været fokus på det såkaldte kapitalgulv
(”output floor”),
som er en del af Basel-komitéens anbefalinger, da det bl.a.
kan udfordre den danske realkredit.
Kapitalgulvet skal sikre et minimum af kapital i kreditinstitutter, som benytter
såkaldte interne modeller (modsat standardmodeller) til at opgøre deres ka-
pitalkrav. Kapitalgulvet har til formål at styrke institutternes robusthed, da det
skal medvirke til at undgå en undervurdering af risikoen ved anvendelse af
egne interne modeller. Kapitalgulvet fungerer på den måde, at hvis de in-
terne modeller kommer frem til, at de risikovægtede poster er lavere end
72,5 pct. af de risikovægtede poster beregnet efter standardmodellen, så
skal man anvende et kapitalgulv svarende til 72,5 pct. af standardmodellens
resultat.
Kapitalgulvet rammer særligt realkreditlån til både husholdninger og virksom-
heder samt erhvervslån. Det skyldes, at vurderingen af risikoen forbundet
med denne type lån er lavere ved brug af danske institutters interne model-
ler end ved brug af standardmetoden, som kapitalgulvet er knyttet til.
Kapitalgulvet kan endvidere i et vist omfang svække kapitalkravenes risiko-
følsomhed. Risikofølsomhed betyder, at kapitalkravene er højere for ekspo-
neringer med større risiko for tab og omvendt. Det kan samtidig betyde et
væsentligt højere kapitalkrav for de danske penge- og realkreditinstitutter.
Kommissionens forslag til implementering af Basel III i EU
Kommissionen har nu foreslået, hvordan og hvornår anbefalingerne skal
gennemføres i EU-lovgivningen. Forslagene omfatter alle EU-lande og skal
vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet i den normale lovgivningsproce-
dure.
Ifølge Kommissionen skal forslaget øge modstandsdygtigheden, uden at det
medfører betydelige stigninger i kapitalkravene. Ifølge Kommissionens egen
konsekvensanalyse, vil implementeringen føre til en stigning i bankernes mi-
nimumskapitalkrav på gennemsnitligt mellem 6,4 pct. og 8,4 pct. på langt
sigt (2030). På mellemlangt sigt (2025) ventes en stigning i kravene på mel-
lem 0,7 pct. og 2,7 pct. Det skal ifølge Kommissionen sættes i forhold til, at
hvis der ikke var foretaget særlige EU-tilpasninger ved implementeringen af
Basel-reglerne i EU ville kapitalkravene stige med gennemsnitligt 18,5 pct.
Implementering af Basel III i EU
Konkret vil implementeringen ske i form af et forslag til forordning om ændring af
den eksisterende kapitalkravsforordning (575/2013, CRR) og et forslag til direktiv
om ændring af det eksisterende direktiv om adgang til at drive kreditinstitut og om
tilsyn (2013/36/EU, CRD), som udgør regelsættet om kapitalkrav til banksektoren.
KOM (2021) 0664: forslag til ændring af kapitalkravsforordningen
KOM (2021) 0663: forslag til ændring af direktiv om kreditinstitutter og tilsyn
EU-note - 2021-22 - E 5: EU-nyt: Kommissionen fremsætter forslag om kapitalkrav til banker og realkreditinstitutter under Basel III
2468470_0003.png
Kommissionen fastholder, at kapitalgulvet skal anvendes på beregningen af
begge typer kapitalkrav
altså både de såkaldte minimumskapitalkrav (søjle
I krav) baseret på de internationale regler og de supplerende nationale kapi-
talkrav (søjle II-krav). En række lande med Frankrig i spidsen havde argu-
menteret for en model, hvor kapitalgulvet alene anvendes på søjle-I-kra-
vene.
Overgangsordning for lån med sikkerhed i fast ejendom
Problemet fra en dansk vinkel er som nævnt beregningen af kapitalgulvet på
grundlag af standardmetoden, hvor der ved risikovurderingen af aktiverne
ikke tages højde for den særlige danske model med lån mod sikkerhed i fast
ejendom og deraf lavere risiko på denne del af eksponeringerne.
Det ser ud til, at Kommissionen kommer denne problematik delvist i møde
ved at foreslå en overgangsordning frem til 31. december 2032 ved bereg-
ning af kapitalgulvet. Overgangsordningen betyder, at eksponeringer med
lav risiko med sikkerhed i fast ejendom (realkreditlån til private) får mulighed
for at bruge en lavere risikovægt på 10 pct. af den sikrede del af eksponerin-
gen op til 55 pct. af ejendomsværdien. Frem til den 31. december 2029 kan
der anvendes en risikovægt på 45 pct. på den resterende del af den dæk-
kede eksponering op til 80 pct. af ejendomsværdien. Frem til 31. december
2032 stiger risikovægten på den resterende del af eksponeringen fra de 45
pct. op til 67,5 pct.
For at anvende overgangsordningen skal visse forudsætninger være til
stede, såsom dokumenteret lav tabsrisiko på denne type eksponeringer over
de sidste seks år.
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) skal overvåge brugen af
denne overgangsordning og rapportere til Kommissionen inden den 31. de-
cember 2028 om, hvorvidt risikovægtene er passende.
Kommissionen kan bl.a. på baggrund af rapporten fra EBA sende et lov-
forslag til Europa-Parlamentet og Rådet pr. 31. december 2031.
Forlængelse af implementeringsfristen
Kommissionens forslag til implementering af Basel III-standarderne lægger
op til en forlængelse af implementeringsfristen med to år med visse undta-
gelser fra den foreslåede frist i Basel-regi den 1. januar 2013 til den 1. januar
2025.
Hvad angår indfasningen af kapitalgulvet vil det ske fra 1. januar 2025 til 31.
december 2029, hvorefter de 72,5 pct. vil være gældende.
50 pct. i perioden 1. januar 2025 til 31. december 2025
55 pct. i perioden 1. januar 2026 til 31. december 2026
60 pct. i perioden 1. januar 2027 til 31. december 2027
65 pct. i perioden 1. januar 2028 til 31. december 2028
70 pct. i perioden 1. januar 2029 til 31. december 2029.
Den foreslåede frist for indfasning af kapitalgulvet i Basel-standarderne er
fra 1. januar 2023 og frem til den 1. januar 2028.
EU-note - 2021-22 - E 5: EU-nyt: Kommissionen fremsætter forslag om kapitalkrav til banker og realkreditinstitutter under Basel III
2468470_0004.png
Betydning af nye kapitalkrav
Beregninger fra februar 2018 fra den danske ekspertgruppe samt fra den
europæiske banktilsynsmyndighed (EBA) viser, at de nye anbefalinger fra Basel-
komitéen vil forhøje kapitalkravene i de danske institutter i niveauet ca. en tredjedel
i forhold til de gældende kapitalkrav. Den danske ekspertgruppe kom frem til en
samlet stigning i kapitalkrav for danske institutter på 78 mia. kr. (stigning på 34 pct.).
To tredjedele af stigningen skyldes kapitalgulvet, da kapitalgulvet særligt rammer
realkreditlån, både til husholdninger og virksomheder, samt erhvervslån. Det
skyldes, at vurderingen af risikoen forbundet med denne type lån er lavere ved brug
af danske institutters interne mo-deller end ved brug af standardmetoden, som
kapitalgulvet er knyttet til.
Beregninger fra Copenhagen Economics bestilt af Finans Danmark fra maj 2021 er
kommet frem til, at kapitalkravene i gennemsnit vil stige i EU med mellem 13-19
pct., hvor de danske institutter dog er blandt de hårdest ramte med mellem 29-36
pct. Copenhagen Economics kommer frem til et samlet ekstra kapitalkrav på
mellem 58 og 90 mia. kr. for danske institutter.
Beregningerne har selvfølgelig ikke kunne tage højde for ændringerne, der følger af
forslaget til implementering i EU.
Rapport fra ekspertgruppe nedat af Erhvervsministeren (februar 2018)
Rapport fra Copenhagen Economics bestilt af Finans Danmark (maj 2021)
Reaktioner
Finans Danmark har i en pressemeddelelse reageret på dagens forslag fra
Kommissionen:
Pressemeddelelse fra Finans Danmark
Pakke på bankområdet
Kommissionens forslag om implementering af Basel III-standarderne er en
del af en større pakke på bankområdet, som blev præsenteret af Kommissi-
onen i dag. Foruden Basel III-delen indeholder pakken også en del om bæ-
redygtighed og bidrag til den grønne omstilling samt en del om bedre tilsyn.
Pressemeddelelse fra Kommissionen
Spørgsmål og svar fra Kommissionen
Det videre forløb
Rådet og Europa-Parlamentet skal nu drøfte og vedtage Kommissionens for-
slag til EU-implementering af Basel III-regelsættet.
Produceret og skrevet af:
Martin Jørgensen, EU-konsulent, 3622