Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 41
Offentligt
2625732_0001.png
NYHEDSBREV │ 2021-2022 │
21. SEPTEMBER 2022
Kommissionen øger presset på
Ungarn, men lægger op til løsning
Kommissionen har søndag fremsat forslag til Rådet
om at suspendere samhørighedsstøtte til Ungarn for
7,5 mia. euro på grund af brud på retsstatsprincippet
og deraf følgende risiko for forvaltningen
af EU’s bud-
get.
Retsstatsmekanismen tages i brug
Kommissionen har for første gang anvendt den nye såkaldte
retsstatsmekanisme, der forbinder udbetalinger fra EU-budgettet med
overholdelse af retsstatsprincippet. Kommissionen foreslår, at 65 pct. af
tilskudsmidlerne til Ungarn under tre samhørighedsprogrammer
suspenderes. Det svarer til 7,5 mia. euro eller ca. 56 mia. kroner. De tre
samhørighedsprogrammer finansieres af Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling (ERDF), Samhørighedsfonden (CF), Fonden for Retfærdig
Omstilling (JTF) og Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+).
Kommissionen indledte formelt proceduren, der i sidste ende kan føre til su-
spension af EU-tilskudsmidler, den 27. april 2022 med en notifikation til Un-
garn om mulige brud på retsstatsprincippet, der kan udgøre en risiko for EU-
budgettet. Kommissionen påpeger bl.a. følgende forhold:
Systematiske uregelmæssigheder, mangler og svagheder i de offentlige
udbud.
Utilstrækkeligheder i håndteringen af interessekonflikter og bekymringer
om offentlige fonde, der udfører offentlige opgaver.
Svagheder i effektiviteten af undersøgelser og retsforfølgelse i sager der
omhandler EU-midler.
Mangler i regelsættet for antikorruption.
EU-note - 2021-22 - E 41: EU-nyt om retsstatsmekanismen og Ungarn
2625732_0002.png
Hvornår kan retsstatsmekanismen anvendes?
Retsstatsmekanismen kan anvendes, hvis der er tale om brud på retsstatsprincippet
i et medlemsland der påvirker eller har risiko for at påvirke forvaltningen af EU-
budgettet eller beskyttelsen af EU’s finansielle interesser på en tilstrækkelig direkte
måde.
Kommissionens forslag
Forslaget om suspension af EU-budgetmidler til Ungarn udgøres af Kommissionens
forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse om tiltag til beskyttelse af EU-budgettet
mod brud på retsstatsprincippet i Ungarn. Bilaget indeholder en oversigt over de
tiltag, som Ungarn har tilkendegivet at ville gennemføre.
KOM (2022) 485: Kommissionens forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse
Pressemeddelelse fra Kommissionen
Udtalelse fra budgetkommissær Hahn
Ungarns reaktion
Ungarn har over sommeren annonceret 17 tiltag, som skal imødekomme
Kommissionen konstatering af brud på retsstatsprincippet med betydning for
EU-budgettet. Ungarn har bl.a. forpligtet sig til at gennemføre følgende:
En ny og uafhængig såkaldt integritetsmyndighed med udstrakte beføjel-
ser til at styrke forebyggelse, afsløring og korrektion af svindel, interes-
sekonflikter og korruption og andre ulovligheder og uregelmæssigheder i
forbindelse med implementeringen af EU-tilskudsmidler.
En antikorruptionstaskforce med inddragelse af specialiserede NGO’er.
Ændring af straffeloven der muliggør en domstolsprøvning af anklage-
myndighedens afgørelser.
Systematisk brug af Kommissionens datamining og risikovurderings
værktøj, Arachne, der gør det muligt at se, hvem der modtager EU-
støtte.
Ændring af loven om offentlige udbud, der præciserer reglerne for offent-
lige fonde. Ændring af systemet for angivelse af økonomiske interesser
for højtstående offentlige embeder (ministre, statssekretærer, medlem-
mer af parlamentet mv.).
De samlede tiltag er gengivet i bilaget til Kommissionens forslag (KOM
(2022) 485).
Hovedparten af de annoncerede tiltag skal være gennemført
senest den 19. november 2022. Det gælder bl.a. for integritetsmyndigheden,
der skal have påbegyndt dens virke den 19. november. Kommissionen vil
derfor vurdere situationen igen den 19. november 2022.
EU-budgettet og Ungarn
Kommissionen foreslår som nævnt at suspendere 7,5 mia. euro i forbindelse
med tre programmer under samhørighedsstøtten. Ungarn står til samlet at
modtage 22,5 mia. euro i samhørighedsstøtte i indeværende budgetramme-
periode (MFF) fra 2021-2027. Hertil kommer ca. 12 mia. euro på landbrugs-
området. De samlede 34,5 mia. euro fra EU-budgettet, som er tiltænkt Un-
garn, omfatter ikke de midler, som Ungarn kan modtage fra genopretnings-
fonden.
Genopretningsmidler
EU-note - 2021-22 - E 41: EU-nyt om retsstatsmekanismen og Ungarn
2625732_0003.png
I tillæg til den foreslåede suspension af EU-midler er Ungarn også afskåret
fra adgang til landets andel af de omfattende genopretningsmidler, som blev
forhandlet på plads i forbindelse med covid-19-krisen. Ungarn står til at mod-
tage 5,8 mia. euro, men det forudsætter Kommissionens og Rådets godken-
delse af Ungarns genopretningsplan, der indeholder mål og milepæle for an-
vendelsen af midlerne.
De 2 sager er ikke formelt forbundne, men omhandler begge Ungarns hånd-
tering af retsstatsprincippet. Den ungarske genopretningsplan blev indleve-
ret til Kommissionen den 12. maj 2021, men er den eneste af EU-landenes
genopretningsplaner, der endnu ikke er godkendt af Kommissionen.
Det følger af den såkaldte genopretningsfacilitet, der fordeler genopretnings-
midlerne til medlemslandene, at hvis ikke Ungarns genopretningsplan god-
kendes af Rådet i år, så mister Ungarn 70 pct. af de tildelte midler.
Den videre proces og mulige løsning
Rådet har som udgangspunkt 1 måned til at vedtage Kommissionens forslag
til suspension af EU-budgetmidler til Ungarn. Fristen kan dog undtagelsesvis
forlænges med op til 2 måneder. Kommissionen har dog lagt op til, at Rådet
ikke tager stilling før efter den 19. november 2022, så Ungarn får mulighed
for at gennemføre de annoncerede tiltag. Ifølge mediet
Agence Europe
vil
EU’s økonomi-
og finansministre senest tage stilling til forslaget i december,
hvor der er rådsmøde den 6. december.
Forslaget skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal. Polen, der også kri-
tiseres for manglende overholdelse af retsstatsprincippet, har allerede tilken-
degivet, at de ikke kan støtte forslaget.
Budgetkommissær, Johannes Hahn, siger i en udtalelse, at Ungarns plan-
lagte tiltag i teorien er tilstrækkelige til at afhjælpe de mangler Kommissio-
nen har påpeget i notifikationen. Det forudsætter dog, at de er korrekt speci-
ficeret i de relevante love og regler og implementeret tilsvarende. I sidste
ende skal tiltagene sætte en stopper for de identificerede risici for EU-bud-
gettet og
EU’s finansielle interesser siger Hahn.
Kommissionen vil vurdere
situation igen den 19. november 2022.
Procedure for tilbageholdelse af EU-tilskudsmidler
(artikel 6 i forordning 2020/2092)
Proceduren fra Kommissionen konstaterer, at der er brud på retsstatsprincippet
med betydning for forvaltningen af EU-budgettet i et medlemsland til vedtagelse af
suspension af EU-budgetmidler til det pågældende medlemsland kan tage mellem 5
og 9 måneder.
Forløbet er følgende (forløbet i sagen med Ungarn er skrevet med
fed)
1) Kommissionen sender en skriftlig meddelelse til det berørte medlemsland om
konstatering af muligt brud på retsstatsprincippet med betydning for EU-budgettet
(27. april 2022)
Kommissionen sætter en frist for svar på mellem 1 og 3 måneder
2) Det berørte medlemsland forelægger de nødvendige oplysninger og kan
fremsætte bemærkninger til Kommissionens konstatering med eventuelle
afhjælpende tiltag
(27. juni 2022)
1 måned
EU-note - 2021-22 - E 41: EU-nyt om retsstatsmekanismen og Ungarn
2625732_0004.png
3) Kommissionen orienterer medlemslandet om, at den agter at fremsætte forslag
(20. juli 2022)
1 måned
4) Medlemslandet kan komme med bemærkninger om de planlagte tiltag
(22. august 2022)
1 måned
5) Kommissionen fremsætter forslag til Rådet
(18. september 2022
)
1 måned (hovedregel)
3 måneder (undtagelsestilfælde)
6) Rådet vedtager Kommissionens forslag.
Det følger af den indledende bemærkning nr. 26 til forordningen om
retsstatsmekanismen (forordning
2020/2092),
at det berørte medlemsland
undtagelsesvis
kan bringe sagen op i Det Europæiske Råd, hvor EU’s
stats- og
regeringschefer så skal drøfte sagen. Mens sagen behandles i Det Europæiske Råd
kan der ikke træffes beslutning om foranstaltninger mod medlemslandet.
Drøftelserne bør dog som regel ikke vare mere end tre måneder fra Kommissionens
forslag til Rådet om foranstaltninger mod landet.
Baggrund
EU vedtog i forbindelse med forhandlingerne i EU om budgetrammen for
2021-2027 (MFF) og genopretningsfonden den såkaldte retsstatsmeka-
nisme, der for første gang gør det muligt, at suspendere EU-tilskudsmidler til
et medlemsland, hvis det kan påvises, at tilsidesættelse af retsstatsprincip-
pet i et medlemsland påvirker den ansvarlige økonomiske forvaltning af EU’s
budget eller beskyttelse af EU’s finansielle interesser
på en tilstrækkelig di-
rekte måde. Retsstatsmekanismen kan ikke anvendes ved andre typer af
brud på retsstatsprincippet, der ikke har betydning for EU-budgettet eller
EU’s finansielle interesser.
Retsstatsmekanismen har formelt været gældende fra den 1. januar 2021.
Polen og Ungarn anlagde dog sag ved EU-Domstolen med krav om annulla-
tion af mekanismen. Kommissionen har afventet udfaldet af sagen, hvor af-
klaringen kom den 16. februar 2022 med afvisning af Polen og Ungarns
søgsmål (sag
C-156/21
og
C-157/21).
Retsstatsmekanismen
Konkret udgøres retsstatsmekanismen af forordning 2020/2092 fra den 16.
december 2020 om en generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af EU’s
budget. Forordningen er efterfølgende blevet suppleret af Kommissionens
retningslinjer for anvendelsen af retsstatsmekanismen.
Forordning 2020/2092 om en generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget
Kommissionens retningslinjer for anvendelse af retsstatsmekanismen
EU-note - 2021-22 - E 41: EU-nyt om retsstatsmekanismen og Ungarn
2625732_0005.png
Produceret og skrevet af:
Martin Jørgensen, EU-konsulent, 3622