Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 29
Offentligt
2593938_0001.png
NYHEDSBREV
│ 2020-2021 │
14. JUNI 2022
Opdatering om ”klar til 55-pakken”
Europa-Parlamentet fastlægger positioner på en
række forslag, men udskyder stillingtagen til tre cen-
trale sager.
Kommissionens udspil ”REPowerEU” skal
sætte yderligere skub i den grønne omstilling.
Klimadrama i Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skulle på plenarmødet den 8. juni 2022 vedtage positio-
ner inden de videre forhandlinger med Rådet og Kommissionen om otte af
forslagene i den såkaldte ”klar til 55-pakke”,
der skal sætte kursen imod kli-
maneutralitet i 2050.
Afstemningerne blev af flere omtalt som de hidtil vigtigste i mandatperioden.
Det skyldes, at Ruslands invasion af Ukraine har accelereret behovet for en
hurtig og effektiv grøn omstilling.
Forslagene om revisionen af EU’s kvotehandelssystem (ETS), en ny
CO2-
grænsetilpasningsmekanisme (CBAM) og en ny social klimafond skal nu til-
bage til de ansvarlige udvalg, der vil arbejde på ny aftale. Det lykkedes dog
EP at samle flertal om positioner i forhold til de resterende forslag.
ETS, CBAM og en social klimafond
Forslaget om en udvidelse og revision af EU’s kvotesystem (ETS) blev stemt
ned på plenarmødet. 265 stemte for, 340 stemte imod og 34 afstod fra at
stemme. Spørgsmålene om gratiskvoter og CO2-reduktionsmål forhindrede
et flertal.
EU-note - 2021-22 - E 29: EU-nyt med opdatering om klar til 55-pakken
2593938_0002.png
Inden afstemningen havde EP’s miljøudvalg (ENVI) opnået enighed om
at
hæve ambitionsniveauet sammenlignet med Kommissionens forslag.
Udvalget ønskede at reducere udledningerne i sektorerne omfattet af kvote-
markedet med 67 pct. i 2030 (ift. niveauet i 2005), mens det oprindelige for-
slag fra Kommissionen er 61 pct. Mht. gratiskvoter gik miljøudvalget ind for
at starte udfasningen af gratiskvoter i 2026 og indføre et fuldt stop i
2030.
Den version, der var til afstemning på plenarmødet, havde et reduktionsmål
på 63 pct., og slutåret for brugen af gratiskvoter var sat til 2034.
Den socialdemokratiske gruppe (S&D) kunne ikke støtte denne version,
hvorimod den liberale gruppe (Renew) og den konservative gruppe (EPP)
stemte for.
Forslaget er derfor sendt tilbage til ny behandling i ENVI og forventes at
komme på dagsordenen til fornyet afstemning i Europa-Parlamentet på mini-
plenarmødet den 22.-23. juni.
Forslagene om en ny social klimafond og en ny CO2-grænsetilpasnings-me-
kanisme (CBAM) skal ligeledes tilbage i de ansvarlige udvalg, da begge for-
slag er direkte forbundet med revisionen af ETS’en.
Revision af EU’s emissionshandelssystem for luftfart
Et stort flertal stemte for at øge ambitionsniveauet for reduktionen af drivhus-
gasudledninger i luftfartssektoren (479 for, 130 imod og 32 afstod).
EP ønsker blandt andet, at gratiskvoter under kvotehandelssystemet for luft-
fart udfases inden 2025, og at kvotesystemet skal gælde alle fly med afgang
fra en lufthavn i det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS).
Kvotesystemet gælder i dag kun flyvninger internt i EØS.
Revision af byrdefordelingsforordningen
Europa-Parlamentet stemte også for at hæve ambitionsniveauet i forordning
om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlems-
staterne i perioden 2021 til 2030 (437 for, 142 imod og 40 afstod).
EP’s position lægger sig op ad Kommissionen oprindelige forslag, der inde-
bærer at øge 2030-målet for reduktionsniveauet fra 30 pct. til 40 pct. på EU-
niveau.
Det vil betyde, at alle medlemslande skal reducere deres drivhusgas-emissi-
oner med mellem 10 pct. til 50 pct. Målene er primært beregnet ud fra EU-
landenes BNP pr. indbygger. Danmarks mål ændres fra det nuværende 39
pct. reduktion til 50 pct. Landenes mål kan findes
her.
I tillæg til Kommissionens forslag ønsker EP blandt andet mere gennemsig-
tighed i medlemsstaternes indsats på området, så de lettere kan drages til
ansvar i tilfælde af, at de ikke lever op til de bindende reduktionsmål.
EU-note - 2021-22 - E 29: EU-nyt med opdatering om klar til 55-pakken
2593938_0003.png
Desuden ønsker Europa-Parlamentet mindre fleksibilitet i forslaget, når det
kommer til muligheden for at låne emissionskvoter fra kommende år, sparre
kvoter op og handel med kvoter mellem medlemslandene.
LULUCF
Med et stort flertal vedtog EP positionen i forhold til forslaget om revision af
LULUCF (472 for, 124 imod og 22 afstod). LULUCF handler om naturlig kul-
stoflagring, nærmere bestemt de drivhusgasser, der lagres i skov og jord.
I dag forpligter LULUCF-forordningen EU-landene til at sikre, at hvis ændret
arealanvendelse fører til større udledninger, skal det opvejes af tilsvarende
optag
f.eks. ved at plante ny skov.
Europa-Parlamentets position lægger sig op af Kommissions forslag, der in-
debærer et nyt, overordnet EU-mål for naturlig kulstofslagring svarende til
minimum 310 mio. tons CO2-udledninger i 2030.
Herudover forslår EP en ny naturkatastrofemekanisme, der skal være til-
gængelig fra 2026 til 2030 for medlemsstater, der ikke har nået deres årlige
mål pga. naturskabte forhindringer som eksempelvis skovbrande.
CO2-emissionsstandarder for personbiler og varevogne
Europa-Parlamentet støttede op om Kommissionens forslag om et forbud
mod salg af nye CO2-udledende biler efter 2035, herunder diesel- og ben-
zinbiler. EP ønsker således, at nye bilers udledninger reduceres med 15 pct.
frem imod 2025, 55 pct. i 2030 og 100 pct. i 2035. Der skal i stedet satses
stort på elbiler.
339 stemte for, 249 stemte imod og 24 afstod fra at stemme.
Nyt udspil fra Kommissionen: REPowerEU
Sidste uges afstemninger er ikke den eneste udvikling i forhold til klar til 55-
pakken. Kommissionen fremlagde den 18. maj 2022 således under over-
skriften ”REPowerEU” en ny plan for, hvordan Europa kan blive uafhængig
af russiske fossile brændstoffer inden 2030.
Planen bygger videre på forslagene i klar til 55-pakken, men hæver blandt
andet ambitionsniveauet på energiområdet.
Udspillet handler om tre overordnede områder:
Diversificering af energikilder
Fremskyndelse af vedvarende energi
Energibesparelser
Med planen forslår Kommissionen en række lovændringer inden for energi-
området, nærmere bestemt revision af direktivet om fremme af anvendelsen
af energi fra vedvarende energikilder (VE-direktivet), revision af direktivet om
bygningers energimæssige ydeevne (bygningsdirektivet) og revision af di-
rektivet om energieffektivitet (EED).
EU-note - 2021-22 - E 29: EU-nyt med opdatering om klar til 55-pakken
2593938_0004.png
Kommissionen forslår blandt andet at øge EU's mål for 2030 for vedvarende
energikilder fra de nuværende 40 pct. til 45 pct.
I forhold til energieffektivitet skal medlemslandene reducere deres energifor-
brug med 13 pct. i 2030. Det står i modsætning til det mål om reduktion på 9
pct., som er udgangspunktet i Kommissionens oprindelige forslag til revision
af EED fra juli 2021, der indgår i klar til 55-pakken.
Finansieringen af planen har genopretnings- og resiliensfaciliteten som om-
drejningspunkt. Der lægges således op til, at der ydes betydelig støtte fra
dette instrument til den grønne omstilling. Der peges dog også på en række
andre EU-kilder til finansiering.
Vil du vide mere?
Kommissionens hjemmeside om REPowerEU findes
her.
Få et overblik over forslagene, herunder spørgsmål stillet af Folketinget til
regeringen, på hjemmesiden for Folketingets EU-Oplysning:
-
-
-
-
-
-
-
Kvotehandelssystemet (ETS)
En social klimafond
CO2-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM)
EU’s emissionshandelssystem for luftfart
Revision af byrdefordelingsforordningen
Revision af forordningen om drivhusgasemissioner og -optag fra
arealanvendelse, ændret arealanvendelse og skovbrug (LULUCF)
CO2-emissionsstandarder for personbiler og varevogne
EU-nyt fra præsentationen af klar til 55-pakken i juli 2021 findes
her.
Produceret og skrevet af:
Rikke Abildgaard Ryberg, Stagiaire i Bruxelles, & Andreas Sommer Møller, EU-konsulent, tlf.
3146