Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 16
Offentligt
2527495_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget og Finansudvalget
Samråd om det europæiske semester
Sammenfatning
Kommissionen har med den såkaldte efterårspakke skudt det europæiske
semester for 2022 i gang den 24. november 2021.
EU-landene skal i april aflevere nationale reformprogrammer samt stabili-
tets- eller konvergensprogrammer til Kommissionen. De nationale reform-
programmer vil i år også indeholde en redegørelse for landenes gennem-
førelse af deres genopretningsplaner.
Når det kommer til EU-landenes genopretningsplaner er der på nuvæ-
rende tidspunkt udbetalt 66,5 mia. euro fra genopretningsfaciliteten, og
Spanien har i slutningen af december, som det første EU-land, fået udbe-
talt midler på baggrund af opnåede milepæle i den spanske genopret-
ningsplan.
10. februar 2022
Det Internationale
Sekretariat
Martin Jørgensen
EU-konsulent (3622)
Kommissionen indledte den 24. november 2021 det europæiske semester for
2022 med præsentationen af det europæiske semesters efterårspakke
1
.
Nationale reformprogrammer og stabilitets- eller konvergensprogrammer
Som led i det europæiske semester skal EU-landene i april indsende deres
såkaldte nationale reformprogrammer samt stabilitets- eller konvergenspro-
grammer. De nationale reformprogrammer indeholder en detaljeret beskri-
velse af de konkrete politikker som de enkelte lande skal gennemføre for at
øge vækst- og jobskabelsen og forebygge eller rette op på ubalancer, og de-
res konkrete planer for at overholde EU's landespecifikke anbefalinger. Som
noget nyt vil de nationale reformprogrammer i år indeholde en rapportering
1
Se evt.
EU-note E 13
om det europæiske semester 2022.
Side 1 | 7
EU-note - 2021-22 - E 16: EU-note om samråd om det europæiske semester
2527495_0002.png
om det enkelte EU-lands gennemførelse af dets genopretningsplan
2
.
EU-landenes stabilitetsprogrammer (eurolande) og konvergensprogrammer
(ikke-eurolande) indeholder budgetplaner for en treårig periode samt planer
for at overholde
EU’s
generelle finanspolitiske regler.
Økonomiske situation
Kommissionen offentliggjorde den 10. februar 2022 prognosen
3
for den for-
ventede økonomiske udvikling i 2022-2023. Kommissionen forventer, at efter
den pæne økonomiske vækst på 5,3 pct. i 2021, så vil væksten i EU være på
4,0 pct. i 2022 og aftage til de mere moderate 2,7 pct. i 2023. EU som helhed
opnåede BNP-niveauet fra før pandemien i tredje kvartal af 2021, mens det
forventes, at samtlige medlemslande vil opnå denne milepæl ved udgangen
af 2022.
EU har i løbet af vinteren været ramt af en række faktorer, der har haft en ne-
gativ effekt på væksten, hvilket bl.a. omfatter den nye Omicron-variant, sti-
gende inflation drevet af stigende energipriser samt forsyningsvanskelighe-
der. Kommissionen forventer, at disse faktorer vil aftage gradvist, og at væk-
sten igen vil stigen allerede i foråret.
Inflationen ventes at toppe i år på EU-niveau med 3,9 pct. mod 2,9 pct. i
2021. Kommissionen forventer, at udviklingen vil vende i 2023, hvor inflatio-
nen forventes at blive på 1,9 pct.
altså netop under Den Europæiske Cen-
tralbanks (ECB) inflationsmålsætning på 2 pct.
For Danmarks vedkommende forventer Kommissionen en vækst i 2022 på
2,8 pct. og 2,3 pct. i 2023. Inflationen i Danmark ventes at stige fra 1,9 pct. i
2021 til 2,5 pct. i 2022, hvilket bl.a. skyldes stigende energipriser og større in-
denlandsk efterspørgsel. I 2023 ventes inflationen at falde til 2,1 pct., men
der er en risiko for, at det større pres på arbejdsmarkedet kan føre til højere
end forventet lønstigninger, hvilket kan føre til højere inflation.
(procent)
Danmark
Vækst i BNP
Inflation
Budgetsaldo
Bruttogæld
2
2020
-2,1
0,4
-0,2
42,1
2021
4,0
1,9
-0,9
41,0
2022
2,8
2,5
1,3
38,8
2023
2,3
2,1
1,4
38,0
I henhold til artikel 27 i forordningen om genopretningsfaciliteten (forordning
2021/241)
skal
medlemslandene rapportere to gange årligt om de fremskridt der gøres med opfyldelse af deres
genopretningsplaner.
European Economic Forecast
Winter 2022.
3
Side 2 | 7
EU-note - 2021-22 - E 16: EU-note om samråd om det europæiske semester
2527495_0003.png
EU-27
Vækst i BNP
-5,9
5,3
4,0
2,8
Inflation
0,7
2,9
3,9
1,9
Budgetsaldo
-6,9
-6,6
-3,6
-2,3
Bruttogæld
91,8
92,1
90,0
89,1
Kilde: Kommissionens vinterprognose. Data for budgetsaldo og bruttogæld er
fra Kommissionens efterårsprognose fra november 2021.
Kommissionen vurderede i efterårsprognosen fra november 2021
4
, at den
danske offentlige budgetsaldo vil være på 1,3 pct. af BNP i 2022 og 1,4 pct.
af BNP i 2023. På EU-niveau vil det gennemsnitlige budgetunderskud være
på 3,6 pct. og 2,3 pct. af BNP i henholdsvis 2021 og 2022. Den offentlig brut-
togæld vil i Danmark ligge på 38,8 pct. af BNP i 2022 og 38,0 pct. i 2023.
I EU er det gennemsnitlige niveau noget højere på 90,0 pct. af BNP i 2022 og
89,1 pct. i 2023, hvilket selvfølgelig hænger sammen med den offentlige un-
derstøttelse af økonomien i forbindelse med coronakrisen.
Retningslinjer for 2023
Evalueringen
af EU’s økonomiske
og finanspolitiske rammer blev skudt i
gang den 19. oktober 2021 med en meddelelse fra Kommissionen
5
. Her er
det særligt Stabilitets- og Vækstpagten samt proceduren for makroøkonomi-
ske ubalancer, der jo bl.a. danner grundlag for de landespecifikke anbefalin-
ger, som kan komme i spil. Som bekendt har den såkaldte generelle undta-
gelsesklausul under Stabilitets- og Vækstpagten været aktiveret siden coro-
nakrisens start i marts 2020, hvilket i praksis har betydet, at Kommissionen
ikke har indledt proceduren mod medlemslandene for overtrædelse af kra-
vene til den offentlige budgetsaldo og bruttogæld
6
. Kommissionen har dog til-
kendegivet, at når medlemslandene vender tilbage til økonomiske vækstni-
veauer svarende til før coronakrisen, så skal den generelle undtagelsesklau-
sul deaktiveres. Det vil som nævnt ske ved udgangen af 2022, og den gene-
relle undtagelsesklausul vil derfor blive deaktiveret i 2023, hvorefter Stabili-
tets- og Vækstpagtens regelsæt som udgangspunkt vil være gældende igen.
Kommissionens ledende næstformand med ansvar for området, Valdis Dom-
brovskis, har udtalt, at Kommissionen i marts vil komme med finanspolitiske
4
Den aktuelle vinterprognose er en opdatering af
efterårsprognosen
fra november 2021 med fo-
kus på væksten i BNP og inflationen.
KOM (2021) 0662:
Kommissionens meddelelse om EU's økonomi efter covid-19: betydning for
den økonomiske styring.
Det offentlige budgetunderskud må som udgangspunkt højest udgøre 3 pct. af BNP og den of-
fentlige bruttogæld må ikke udgøre mere end 60 pct. af BNP. Hvis gælden overstiger de 60 pct.
af BNP skal den afvikles med gennemsnitligt 1/20 af forskellen mellem de 60 pct. og det fakti-
ske gældsniveau om året.
5
6
Side 3 | 7
EU-note - 2021-22 - E 16: EU-note om samråd om det europæiske semester
2527495_0004.png
retningslinjer for de økonomiske og budgetmæssige politikker for 2023 for pe-
rioden fra Stabilitets- og Vækstpagten gælder igen og frem til et eventuelt re-
formeret regelsæt kan træde i kraft.
Retningslinjerne vil have form af en såkaldt fortolkende meddelelse, samme
metode som også tidligere er blevet brugt i 2015 til at tilføje fleksibilitet til for-
tolkningen af regelsættet under Stabilitets- og Vækstpagten
7
. Ifølge Dom-
brovskis er der altså tale om en overgangsløsning. Retningslinjerne vil tage
højde for den internationale makroøkonomiske situation og landenes natio-
nale budgetmæssige situation samt status på drøftelserne om reform af
EU’s
økonomiske og finanspolitiske rammer.
Som bekendt vil Kommissionen i maj komme med forslag til landespecifikke
anbefalinger, og mellem maj og juni vil der komme forslag til reform af
EU’s
økonomiske og finanspolitiske rammer.
Det franske EU-formandskab satser efter sigende på enighed om en fælles
ramme for refleksionerne omkring arbejdet med evaluering af EU’s økonomi-
ske-
og finanspolitiske rammer på et uformelt møde for EU’s økonomi-
og fi-
nansministre i Paris den 26. februar 2022.
Fra fransk og italiensk side har der været udtrykt ønske om en mulighed for
at undtage offentlige investeringer i bl.a. den grønne og digitale omstilling fra
opgørelsen af den offentlige budgetsaldo. Kommissær Dombrovskis, har ud-
talt, at det bliver afgørende at finde balancen mellem en realistisk nedbrin-
gelse af gældsniveauet og behovet for store investeringer i den grønne og di-
gitale omstilling.
Status på EU-landenes genopretningsplaner
Som nævnt bliver det europæiske semester brugt som rammen for både
Kommissionens og medlemslandenes rapportering om gennemførelsen af
genopretningsfaciliteten og genopretningsplanerne. Som bekendt fordeler
genopretningsfaciliteten samlet 724 mia. euro (løbende priser) i form af di-
rekte tilskud (338 mia. euro) og lån (386 mia. euro) til medlemslandene til
brug frem til og med 2026. EU-landenes genopretningsplaner skal foruden
kravene til anvendelse af tildelte midler til den grønne og digitale omstilling
også adressere de landespecifikke anbefalinger, som det enkelte EU-land
har modtaget i 2019 og 2020
8
.
7
KOM (2015) 0012:
Kommissionens meddelelse om optimal udnyttelse af fleksibiliteten inden for
rammerne af de gældende regler under Stabilitets- og Vækstpagten.
Oversigt over landespecifikke anbefalinger i
2019
og
2020.
8
Side 4 | 7
EU-note - 2021-22 - E 16: EU-note om samråd om det europæiske semester
2527495_0005.png
Rådet har på nuværende tidspunkt godkendt genopretningsplanerne for 22
EU-lande, hvorimod Kommissionens indstilling til Rådets godkendelse af
genopretningsplanerne for Polen, Ungarn, Sverige og Bulgarien udestår,
mens Holland endnu ikke har indleveret en genopretningsplan til Kommissio-
nen.
De medlemslande, der havde fået godkendt deres genopretningsplaner før
den 31. december 2021, kunne modtage op til 13 pct. af deres forventede til-
skud og lån i forudbetaling. Kommissionen har på nuværende tidspunkt for-
udbetalt 56,5 mia. euro (tilskud og lån) til 21 EU-lande, herunder 1,5 mia. kr.
til Danmark den 2. september 2021.
De løbende udbetalinger vil ske i takt med, at landene opnår milepæle og
målsætninger for reformer og investeringer i deres respektive genopretnings-
planer. Kommissionen træffer beslutning om de enkelte udbetalinger efter
høring af EU’s økonomiske og finansielle Udvalg (EFC)
9
.
Spanien har modtaget den første udbetaling på 10 mia. euro den 27. decem-
ber 2021. Frankrig har anmodet om udbetaling den 29. november og Græ-
kenland og Italien henholdsvis den 29. og 30. december 2021. Senest har
Portugal den 25. januar anmodet om en udbetaling på 1,16 mia. euro. Der er
altså på nuværende tidspunkt udbetalt samlet 66,5 mia. euro fra genopret-
ningsfaciliteten.
Kronologisk oversigt over udbetalinger under genopretningsfaciliteten i
mia. euro og løbende priser
EU-land
Finland
Rumænien
Spanien
Estland
Malta
Rumænien
Slovakiet
Østrig
Kroatien
Tjekkiet
Slovenien
Letland
Dato
21/01-21
13/01-21
27/12-21
17/12-21
17/12-21
02/12-21
13/10-21
28/09-21
28/09-21
28/09-21
17/09-21
10/09-21
Tildelingstype
Tilskud
Lån
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Betaling
Forudbetaling
Forudbetaling
1. udbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Beløb
0,271
1,924
10,000
0,126
0,041
1,851
0,822
0,450
0,818
0,915
0,231
0,237
9
EU’s økonomiske
og finansielle Udvalg (EFC) er et rådgivende organ, der består af embeds-
mænd fra de nationale administrationer og centralbanker, Den Europæiske Centralbank og
Kommissionen.
Side 5 | 7
EU-note - 2021-22 - E 16: EU-note om samråd om det europæiske semester
2527495_0006.png
Cypern
Cypern
Danmark
Tyskland
Frankrig
Litauen
Spanien
Italien
Italien
Grækenland
Grækenland
Belgien
Luxembourg
Portugal
Portugal
I alt
09/09-21
09/09-21
02/09-21
26/08-21
19/08-21
17/08-21
17/08-21
13/08-21
13/08-21
09/08-21
09/08-21
03/08-21
03/08-21
03/08-21
03/08-21
Tilskud
Lån
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Lån
Tilskud
Lån
Tilskud
Tilskud
Tilskud
Lån
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
Forudbetaling
0,131
0,026
0,202
2,250
5,118
0,289
9,037
8,954
15,938
2,310
1,655
0,770
0,012
1,808
0,351
66,555
Kommissionen har til dato rejst 78,5 mia. euro af det fælles EU-lån på over
800 mia. euro til genopretningen af EU. Ifølge Kommissionens finansierings-
plan er ambitionen at rejse 50 mia. euro i de første seks måneder af 2022.
De 22 medlemslande med godkendte genopretningsplaner har samlet alloke-
ret næsten 40 pct. af de tildelte midler under genopretningsfaciliteten til den
grønne omstilling og over 26 pct. til den digitale omstilling. Det overstiger de
formelle krav til landenes genopretningsplaner om anvendelse af minimum
37 pct. til den grønne omstilling og 20 pct. til den digitale omstilling.
Kommissionen har den 15. december 2021 offentliggjort det såkaldte
score-
board,
der skal gøre det muligt løbende at følge EU-landenes gennemførelse
af deres genopretningsplaner samt udbetalingerne til medlemslandene.
Det europæiske semester i 2022
Det europæiske semester vil i 2022 som nævnt også være påvirket af arbej-
det med EU-landenes genopretningsplaner under genopretningsfaciliteten,
om end i mindre grad end i 2021.
April:
EU-landene indsender deres nationale reformprogrammer
samt stabilitets- eller konvergensprogrammer med økonomiske og fi-
nanspolitiske planer til Kommissionen. Som nævnt vil de nationale
reformprogrammer i år indeholde en rapportering om det enkelte EU-
lands gennemførelse af dets genopretningsplan.
Maj:
Kommissionen publicerer de individuelle landerapporter, der in-
deholder et overblik over de økonomiske og sociale udfordringer,
Side 6 | 7
EU-note - 2021-22 - E 16: EU-note om samråd om det europæiske semester
2527495_0007.png
som medlemslandet står overfor. Landerapporterne identificerer de
udfordringer, som ikke er blevet tilstrækkeligt adresseret i det enkelte
lands genopretningsplan. Landerapporterne vil også indeholde en
sektion om de enkelte EU-landes status og fremskridt mht. efterle-
velse af FN’s bæredygtighedsmål.
Kommissionen fremsætter også forslag til landespecifikke anbefalin-
ger, der på baggrund af landerapporterne indeholder de områder,
som kræver yderligere politisk handling. De landespecifikke anbefa-
linger indeholder også anbefalinger omkring de offentlige finanser i
tråd med Stabilitets- og Vækstpagten.
Landerapporterne, rapporterne om de lande med risiko for makro-
økonomiske ubalancer samt forslag til landespecifikke anbefalinger
publiceres af Kommissionen som del af den såkaldte forårspakke om
det europæiske semester 2022, som forventes fremsat den 25. maj
2022
10
.
Juni:
EU’s stats-
og regeringschefer vil på EU-topmødet den 23.-24.
juni tilslutte sig de landespecifikke anbefalinger.
Juli:
de landespecifikke anbefalinger vedtages formelt af EU’s øko-
nomi- og finansministre. Kommissionen vil den 31. juli komme med
den første årlige rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om gen-
nemførelsen af genopretningsfaciliteten.
Oktober:
i midten af oktober vil EU-landene sende den anden årlige
rapport til Kommissionen om gennemførelse af deres genopretnings-
planer. Det falder sammen med eurolandenes indsendelse af udkast
til budgetplaner for 2023.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
10
Forårspakken vil også indeholde den årlige rapport om EU-landenes
efterlevelse af FN’s bæ-
redygtighedsmål (rapport
fra 2021).
Side 7 | 7