Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 11
Offentligt
2503768_0001.png
NYHEDSBREV │ 2020-2021 │ │
15. DECEMBER 2021
Grænsekontrol skal være sidste
udvej
Nye krav til EU-lande skal skabe en mere koordineret
tilgang i EU ved fælles trusler
EU-Kommissionen fremlagde den 14. december et længe imødeset forslag
til forordning om en revision af reglerne for kontrollen ved de ydre og indre
grænser i Schengenområdet.
Formålet med Kommissionens forslag er bl.a. at:
-
Begrænse medlemsstaternes brug af midlertidig grænsekontrol ved
de indre grænser og sørge for, at det kun bliver anvendt som en sid-
ste udvej.
- Gøre det muligt for Rådet at vedtage bindende regler om midlerti-
dige rejserestriktioner ved EU’s ydre grænser i tilfælde af trusler
mod folkesundheden.
Kontrollen ved de indre grænser
Kommissionen foreslår, at der indføres en række nye krav til
medlemsstaternes begrundelser, når de beslutter sig for at genindføre
grænsekontrol ved de indre grænser i tilfælde af alvorlige trusler mod den
offentlige orden eller den indre sikkerhed. Beslutningen om at genindføre
midlertidig grænsekontrol er dog fortsat medlemsstaternes prærogativ, trods
ønsker fra bl.a. Sydeuropa og Europa-Parlamentet om at fratage
medlemsstaterne denne ret. Men Kommissionen får med forslaget nye
redskaber til at vurdere medlemsstaternes behov for at indføre
grænsekontrol og sikre, at grænsekontrol ved de indre grænser bliver brugt
som en sidste udvej.
Kommissionen foreslår bl.a. følgende ændringer:
EU-note - 2021-22 - E 11: EU-nyt: Kommissionens forslag til revision af Schengengrænsereglerne
2503768_0002.png
-
Medlemsstaterne skal som i dag kunne indføre grænsekontrol i op til
seks måneder efter den såkaldte normalprocedure ved
forudsigelige
trusler
(mod den offentlige orden og indre sikkerhed). Det er den
Danmark i øjeblikket bruger. Grænsekontrollen skal fortsat kunne
forlænges for yderligere seks måneder ad gangen. Men
medlemsstaten skal først vurdere, om det vil være mere
hensigtsmæssigt med alternative foranstaltninger, såsom
politikontrol eller politisamarbejde. Den maksimale varighed af intern
grænsekontrol må ikke overskride 2 år. I helt exceptionelle
situationer kan en medlemsstat dog beslutte at fastholde
grænsekontrollen længere.
Medlemsstaterne skal straks kunne indføre grænsekontrol ved de
indre grænser i op til 30 dage ved
uforudsete trusler
(mod den
offentlige orden og indre sikkerhed), som kræver øjeblikkelig
handling. Der er mulighed for forlængelse i op til 3 måneder.
Medlemsstaterne skal levere detaljerede begrundelser og
notifikationer af beslutninger om at genindføre grænsekontrol, for så
vidt angår deres påvirkning af den fri bevægelighed og
konsekvenserne for grænseregioner.
Medlemsstaterne skal foretage risikovurderinger ved yderligere
forlængelse af grænsekontrol ved en indre grænse, hvis den har
fundet sted i mere end 6 måneder. Hvis kontrollen har fundet sted i
18 måneder, vil Kommissionen skulle afgive en udtalelse om
nødvendigheden af kontrollen, og om den står i et rimeligt forhold til
truslen.
Det skal være muligt for et flertal af medlemsstaterne at reagere i
fællesskab, hvis de samtidig berøres af den samme alvorlige trussel
ved deres indre grænser. Rådet skal kunne bemyndiges til at
vedtage koordinerede gennemførelsesforanstaltninger om
genindførelsen af grænsekontrol, hvis andre foranstaltninger
vurderes at være utilstrækkelige til at håndtere truslen. Landenes
nationale beslutninger vil da bortfalde. Foranstaltningerne skal
vedtages på baggrund af et forslag fra Kommissionen for en periode
på 6 måneder. Yderligere forlængelse er mulig, så længe truslen
eksisterer. Hvis Kommissionen ikke finder kontrollen ved de indre
grænser proportional, kan den anbefale brugen af alternative
foranstaltninger såsom øget og mere operationel politikontrol i
grænseregionerne.
Der indføres en ny procedure, der gør det muligt for en medlemsstat
at nægte adgang for en irregulær migrant fra et andet Schengenland
og omgående tilbagesende denne til det Schengenland, han eller
hun er kommet fra.
-
-
-
-
-
Kontrollen ved de ydre grænser
Ifølge Kommissionen viser erfaringerne fra covid-19-pandemien, at der er
brug for en bedre koordination mellem EU-landene, når det drejer sig om
håndteringen af sundhedstrusler. Kommissionen foreslår derfor, at Rådet
skal have mulighed for hurtigt at vedtage bindende regler om midlertidige
rejserestriktioner ved de ydre Schengengrænser i tilfælde af en trusler mod
folkesundheden. Formålet med dette er at sikre en mere ensartet
anvendelse af rejserestriktionerne i de enkelte medlemsstater.
EU-note - 2021-22 - E 11: EU-nyt: Kommissionens forslag til revision af Schengengrænsereglerne
2503768_0003.png
Kommissionen lægger dog op til, at der skal gælde undtagelser fra
rejserestriktionerne for personer, der af tvingende grunde er nødt til at rejse,
unionsborgere og borgere, der er bosiddende i Schengenområdet.
Endelig foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne skal kunne træffe
særlige foranstaltninger
for at kontrollere EU’s
ydre grænser effektivt i en
situation, hvor migranter udnyttes til politiske formål, som vi på det seneste
har set det med Hvideruslands hybride angreb mod EU ved grænsen til
Polen og Litauen. Bl.a. skal medlemsstater omgående kunne beslutte at
begrænse antallet af grænseovergangssteder samt øge
grænseovervågningen.
Danmarks deltagelse
Danmark deltager pga. af retsforbeholdet ikke i Rådets vedtagelse af
ændringerne til Schengengrænsekodeksen, ligesom Danmark ikke vil være
EU-retligt bundet af den. Men, da der er tale om en udbygning af
Schengenreglerne, har Danmark ret til at deltage på et mellemstatsligt
grundlag. Danmark skal inden for seks måneder efter Rådets vedtagelse af
forordningen meddele, at Danmark vil gennemføre ændringerne i dansk ret.
Baggrund
Ifølge de nuværende regler i Schengengrænsekodeksen fra 2016
(Forordning 2016/399) må der som udgangspunkt ikke være grænsekontrol
ved de indre grænser mellem landene i Schengenområdet.
Medlemsstaterne kan kun undtagelsesvist og som en sidste udvej
genindføre midlertidig grænsekontrol ved deres indre grænser, hvis der
foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre
sikkerhed. I praksis har en række medlemsstater herunder Danmark dog de
seneste år flittigt benyttet muligheden for at genindføre grænsekontrol ved
de indre grænser til at håndtere terror og organiseret kriminalitet og
sundhedstrusler.
Danmark har gennemført midlertidig grænsekontrol ved grænsen mod
Tyskland siden den 4. januar 2016 og mod Sverige siden den 12. november
2019. Danmark har i øjeblikket forlænget den midlertidige grænsekontrol til
begge lande frem til den 11. maj 2022.
Schengenområdet omfatter 22 EU-lande og Island, Norge, Schweiz og
Lichtenstein. EU-landene Bulgarien, Rumænien, Cypern og Kroatien er
endnu ikke fulde medlemmer af Schengenområdet.
Kommissionens forslag
Kom(2021)0891 af 14. december 2021.
Produceret og skrevet af:
Morten Knudsen, EU-konsulent, 33373695
Kilderne til dette nyhedsbrev kan i deres helhed læses på de enkelte mediers hjemmesider. Klik
på linket under hver kilde for at læse den fulde version.
Har du problemer med at finde en kilde, kan du få hjælp i Folketingets Bibliotek. Kontakt
biblioteket på lokal 3499 e-mail: [email protected].
EU-nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget
EU-note - 2021-22 - E 11: EU-nyt: Kommissionens forslag til revision af Schengengrænsereglerne