Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 729
Offentligt
2619929_0001.png
NOTAT
Jura
J.nr.: 2022-8196
Ref. CHHUS
Den 5. september 2022
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præju-
dicielle
C-311/22, Moesgaard Meat 2012 A/S
1. Indledning
Højesteret har ved kendelse af 4. maj 2022 forelagt EU-Domstolen tre præjudicielle spørgsmål, der ved-
rører fortolkningen af pkt. 6.4.a i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU om
industrielle emissioner (IE-direktivet), som Miljøministeriet har ressortansvar for.
Sagen ved Højesteret drejer sig om, hvorvidt de tiltalte
selskabet Moesgaard Meat og selskabets direk-
tør
skal straffes for at have overtrådt miljølovgivningen ved i en periode at have drevet slagteri uden
miljøgodkendelse.
Fortolkningen af pkt. 6.4.a i bilag 1 til IE-direktivet har betydning for beregningen af slagteriers pro-
duktionskapacitet og dermed for, hvornår drift af slagterier kræver miljøgodkendelse.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Slagteriet Moesgaard Meat og selskabets direktør blev i byretten og i landsretten dømt for overtrædelse
af miljøbeskyttelsesloven
1
ved i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2016 at have drevet
slagteri uden miljøgodkendelse med en produktion af slagtekroppe på mere end 50 tons pr. dag, hvorved
de tiltalte opnåede eller tilsigtede en økonomisk fordel, jf. miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 2, nr. 2.
Landsretten, der fandt, at lovovertrædelsen var begået ved i hvert fald grov uagtsomhed, fandt det end-
videre bevist, at der ved lovovertrædelsen blev fremkaldt fare for skade på miljøet, hvorfor forholdet
tillige skulle henføres under miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 2, nr. 1.
De tiltalte ansøgte Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at indbringe landsrettens dom for Højesteret.
Procesbevillingsnævnet meddelte tilladelse til, at landsrettens dom kunne ankes til Højesteret, hvor sa-
gen nu er verserende.
Det følger af reglerne i miljøbeskyttelseslovens § 110, at der kan pålægges fysiske og juridiske personer
strafansvar for at drive virksomhed uden godkendelse efter lovens § 33, hvis en række nærmere betin-
gelser er opfyldt.
1
Der var tale om overtrædelse af miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 6, til dels jf. stk. 4, jf. § 33, stk.
1, jf. godkendelsesbekendtgørelsens § 3, stk. 1, jf. bilag 1, pkt. 6.4.a.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 729: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-311/22, Moesgaard Meat 2012 A/S.
2619929_0002.png
Godkendelsespligtige virksomheder er reguleret i miljøbeskyttelseslovens § 33 og § 35 og i godkendel-
sesbekendtgørelsen.
2
Godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1 indeholder en liste over godkendelsesplig-
tige virksomheder. »Drift af slagterier med en kapacitet til produktion af slagtekroppe, herunder slagtet
fjerkræ, på mere end 50 tons/dag« er omfattet af godkendelsespligten, jf. bilagets pkt. 6.4.a.
Godkendelsesbekendtgørelsen implementerer IE-direktivet
3
, herunder direktivets bilag 1, pkt. 6.4.a,
hvor det fremgår, at »Drift af slagterier med en kapacitet til produktion af slagtekroppe på mere end 50
tons/dag« er omfattet af godkendelsespligten i direktivets artikel 4, stk. 1, jf. direktivets artikel 3, nr. 3.
EU-Domstolen har ikke tidligere taget stilling til fortolkning af IE-direktivets bilag 1, pkt. 6.4.a.
Højesterets præjudicielle spørgsmål vedrører derfor den rette forståelse af IE-direktivets bilag 1, pkt.
6.4.a, navnlig den nærmere betydning af følgende tre begreber:
1) »Produktion af slagtekroppe«
2) »Pr. dag«
3) »Kapacitet«
Spørgsmålene har i den konkrete sag betydning for Højesterets vurdering af, om Moesgaard Meat i
gerningsperioden havde kapacitet til at producere mere end 50 tons slagtekroppe pr. dag, og dermed
om Vestre Landsrets afgørelse var korrekt.
3. Regeringens interesse i sagen
Regeringen afgiver indlæg i sagen, da EU-Domstolens besvarelse af de forelagte spørgsmål kan have
betydning for tilrettelæggelsen af miljøgodkendelsesprocesser, tilsynsprocesser og håndhævelsespro-
cesser, herunder antallet af slagterier, der skal underlægges krav om miljøgodkendelse, hvilket har di-
rekte betydning for miljøbeskyttelsen.
Der bør ifølge regeringen argumenteres for, at begreberne i IE-direktivets bilag 1, pkt. 6.4.a, skal fortol-
kes således, at de er bedst egnet til at afspejle den forurening, som en produktion af slagtekroppe samlet
set medfører, da det sikrer den højeste miljøbeskyttelse. Der kan på den baggrund ikke, som det er de
tiltaltes synspunkt i sagen, foretages en indskrænkende fortolkning af begreberne.
For så vidt angår
det første spørgsmål
bør der argumenteres for, at begrebet »Produktion af slagte-
kroppe« skal forstås som den egentlige slagteproces
fra dyret bliver taget fra opstaldningen i
slagteriet, bedøves og aflives, og til at der foreligger store standardudskæringer. I lyset af IE-direk-
tivets formål om beskyttelse mod forurening, bør opgørelsen
af kapaciteten til ”produktion af slag-
tekroppe” tage højde for samtlige dele af processen, og således omfatte vægten af det hele dyr inden
slagtning, ud fra en betragtning om, at det hele dyr bidrager til forurening fra virksomheden.
For så vidt angår
det andet spørgsmål
bør der argumenteres for, at kapacitet »Pr. dag« skal beregnes
ud fra, hvor mange slagtesvin der kan aflives og umiddelbart skæres op på et givet døgn (24 timer).
Produktionskapaciteten pr. dag skal forstås som det, virksomheden teknisk muligt kan producere
inden for 24 timer, eventuelt med forbehold for fysiske, tekniske eller juridiske begrænsninger,
2
Den nugældende bekendtgørelse nr. 2080 af 15. november 2021 om godkendelse af listevirksomhed.
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om industrielle emissioner (integre-
ret forebyggelse og bekæmpelse af forurening).
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 729: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-311/22, Moesgaard Meat 2012 A/S.
som slagteriet faktisk iagttager. Det bemærkes, at begreberne »Pr. dag« og »kapacitet« efter rege-
ringens opfattelse hænger sammen og skal forstås samlet som en beregnet optimal kapacitet pr.
dag på et givet døgn (24 timer).
Endelig for så vidt angår
det tredje spørgsmål
bør der argumenteres for, at begrebet »kapacitet« (til
produktion af slagtekroppe) skal forstås som den maksimale produktion, som slagteriet er indrettet
til, eventuelt med forbehold for fysiske, tekniske eller juridiske begrænsninger, som slagteriet fak-
tisk iagttager. Et slagteris produktionskapacitet skal derfor i udgangspunktet ikke opgøres på bag-
grund af den faktisk konstaterede (lavere) produktion i en given periode, men må bedømmes ud
fra en samlet vurdering over slagteriet som helhed, herunder slagteriets produktionsfaciliteter, be-
manding, indretning mv. Kapaciteten for et slagteri kan dog ikke være mindre end den faktisk re-
aliserede produktion, jf. EU-kommissionens vejledning om begrebet kapacitet i IPPC-direktivet.
Det er regeringens opfattelse, at IE-direktivets bilag 1, pkt. 6.4.a, skal fortolkes i overensstemmelse med
direktivets formål, som entydigt er miljøbeskyttelse, nærmere bestemt forebyggelse og bekæmpelse af
forurening, jf. IE-direktivets artikel 1. I den forbindelse lægges der tillige vægt på, at direktivet er vedta-
get alene under henvisning til TEUF, artikel 192, stk. 1, om vedtagelsen af foranstaltninger til gennem-
førelse af målene fastsat i artikel 191, som bl.a. omfatter bevarelse, beskyttelse og forbedring af miljø-
kvaliteten.
3